MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2019 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO
2019 m. kovo 25 d. Nr. 1-123
Marijampolė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Socialinių paslaugų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“, Marijampolės savivaldybės taryba nusprendžia:
Patvirtinti Marijampolės savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų planą (pridedamas).
Šis sprendimas per vieną mėnesį nuo įsigaliojimo dienos gali būti skundžiamas pasirinktinai Lietuvos Respublikos administracinių ginčų komisijos Kauno apygardos skyriui (adresu: Laisvės al. 36, LT-44240 Kaunas) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka arba Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams (adresu: A.Mickevičiaus g. 8A, LT-44312 Kaunas) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Marijampolės savivaldybės tarybos
2019 m. kovo 25 d. sprendimu Nr. 1-123
MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2019 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I. ĮVADAS
1. Bendra informacija
Marijampolės savivaldybės 2019 metų socialinių paslaugų planas (toliau - Planas) parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo" bei kitais teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių paslaugų planavimą.
Šio Plano tikslai atitinka:
1. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos iškeltą strateginį tikslą „Siekti efektyvios socialinės apsaugos, sudarant palankias sąlygas šeimoms bei užtikrinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“;
2. Marijampolės savivaldybės 2019-2021 metų strateginiame veiklos plane numatytą Marijampolės savivaldybės misiją: „Užtikrinti Marijampolės savivaldybės gyventojams jaukesnį, saugesnį bei geresnį gyvenimą, teikiant aukštos kokybės viešojo administravimo ir viešąsias paslaugas, tenkinant bendruomenės poreikius bei interesus“ ir strateginį tikslą „Sukurti saugią socialinę aplinką, teikiant kokybiškas socialinės paramos, švietimo, turizmo, sporto, kultūros ir sveikatos apsaugos paslaugas“.
3. Marijampolės savivaldybės 2019-2021 metų strateginio veiklos plano Socialinių paslaugų ir kitos paramos teikimo programoje numatytus tikslus ir uždavinius :
02 tikslas - „Užtikrinti socialinių paslaugų poreikio tenkinimą“.
02 tikslo 01 uždavinys – „Teikti bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas savivaldybės gyventojams“;
03 tikslas – „Užtikrinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“:
03 tikslo 01 uždavinys - „Didinti neįgaliųjų savarankiškumą“;
03 tikslo 02 uždavinys - „Užtikrinti socialinį įtraukiamumą“;
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai ir uždaviniai
Nustatant socialinių paslaugų teikimo prioritetus, būtina įvertinti įvairių socialinių grupių asmenų socialinę padėtį, poreikius socialinėms paslaugoms, realias Marijampolės savivaldybės finansines galimybes socialinėms paslaugoms teikti. Šis Planas skirtas socialinių paslaugų teikimo mastui ir rūšims pagal gyventojų poreikius nustatyti.
Socialinės paslaugos – tai paslaugos, kuriomis suteikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų, iš dalies ar visiškai neturinčiam, neįgijusiam arba praradusiam gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime. Teikiant socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams 2019 metais, numatomi 3 pagrindiniai tikslai:
1. užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą, sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;
2. gerinti socialinių paslaugų kokybę bei jų prieinamumą, ypatingai plėtojant socialinės priežiūros paslaugas kaimiškose vietovėse;
3. plėsti socialinių paslaugų teikėjų tinklą, įtraukiant nevyriausybines organizacijas, bendruomenes į socialinių paslaugų teikimą.
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
1 lentelė
Eil. Nr. |
Rengėjų vardai, pavardės |
Darbovietė |
Pareigų pavadinimas |
1. |
Svajonė Rainienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vedėja |
2. |
Daiva Lieguvienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
3. |
Rasa Matusienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
4. |
Aušra Parulienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
5. |
Alma Štuopienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
6. |
Laima Žigienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
7. |
Vida Bružinskaitė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Piniginės paramos skyrius |
Vedėja |
8. |
Vilma Ratkevičienė |
Marijampolės socialinės pagalbos centras |
Direktorė |
9. |
Daina Veiverienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Buhalterijos skyrius |
Vyriausioji specialistė (buhalterė) |
Informacija apie socialinių paslaugų plano rengimą buvo paskelbta Marijampolės savivaldybės internetiniame puslapyje www.marijampole.lt., socialiniame tinkle Facebook.
II. BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:
2 lentelė
Eil. Nr. |
Rodiklis |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
1. |
Gyventojų skaičius (liepos 1 d.) |
56543 |
54993 |
54289 |
|
iš jų: |
|
|
|
1.1. |
mieste |
37167 |
36051 |
35400 |
1.2. |
kaime |
19376 |
18942 |
18889 |
2. |
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
|
|
2.1. |
pensinio amžiaus gyventojai |
11954 |
11858 |
11776 |
2.2. |
vaikai (0-17 metų) |
10476 |
10143 |
9900 |
2.3. |
vaikai su negalia |
257 |
264 |
255 |
Lietuvos statistikos departamento, Piniginės paramos skyriaus duomenys
Dėl neigiamo gimimo ir mirties skaičiaus balanso, migracijos Marijampolės savivaldybėje gyvenančių asmenų skaičius kasmet mažėja. Marijampolės savivaldybėje 2016 m. liepos 1 d. 65,73 proc. gyventojų gyveno mieste ir 34,27 proc. – kaime, 2017 metais atitinkamai 65,56 proc. mieste ir 34,44 proc. kaime. Panaši proporcija išliko ir 2018 metais: 65,21 proc. savivaldybės gyventojų gyvena mieste, 34,79 proc. - kaime. Dėl šios priežasties socialines paslaugas teikiančių įstaigų daugiau įsteigta miesto teritorijoje.
4.2.Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai
Marijampolės savivaldybėje pagrindinė socialinių paslaugų organizatorė yra savivaldybė, o socialines paslaugas teikia biudžetinės ir viešosios įstaigos, nevyriausybinės organizacijos. Pagrindinės socialinių paslaugų gavėjų grupės yra šeimos, patiriančios socialinę riziką, vaikai su negalia ir jų šeimos, likę be tėvų globos vaikai, suaugę asmenys su negalia ir jų šeimos, senyvo amžiaus asmenys ir jų šeimos, suaugę asmenys, patiriantis socialinę riziką, ir jų šeimos, vaikus globojančios šeimos, kiti asmenys ir šeimos.
Pagrindiniai socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai:
1. Visuomenės senėjimas. Statistikos departamento duomenimis, Marijampolės savivaldybėje 2018 m. senyvo amžiaus žmonių buvo 11 776, tai sudaro 21,57 procento visų savivaldybės gyventojų. Visuomenei senstant poreikis socialinėms paslaugoms auga, senyvo amžiaus asmenims dažniausiai reikalingos tokios socialinės paslaugos kaip pagalba į namus ir dienos socialinė globa asmens namuose.
Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų
|
Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų |
|||
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
|
Marijampolės sav. |
209,60 |
209,35 |
211,22 |
216,91 |
3 lentelė
www.socialiniszemėlapis.lt
2. Negalia. Neįgaliems asmenims didžiausias poreikis paslaugų yra pagalba į namus, dienos socialinė globa asmens namuose ar institucijoje ir apgyvendinimas globos namuose. Asmenų, kuriems nustatytas didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, skaičius per metus išaugo 3,96 proc., asmenų skaičius, kuriems nustatytas priežiūros (pagalbos) poreikis, skaičius išliko stabilus. Asmenų, kuriems nustatytas nuolatinės slaugos poreikis kito nežymiai - padidėjo 2,96 proc.
Asmenų, kuriems nustatyti specialieji poreikiai, skaičius
4 lentelė
Metai |
2017 m. |
2018 m. |
Pokytis, +/- proc. |
Asmenų, kuriems nustatytas priežiūros (pagalbos) poreikis, skaičius (metų pabaigai) |
1250 |
1250 |
- |
Asmenų, kuriems nustatytas nuolatinės slaugos poreikis, skaičius (metų pabaigai) |
1250 |
1287 |
+2,96 |
Asmenų, kuriems nustatytas didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, skaičius (per metus) |
529 |
550 |
+3,96 |
Socialinių paslaugų skyriaus ir Piniginės paramos skyriaus duomenys
3. Socialinių įgūdžių stoka, negebėjimas tinkamai pasirūpinti vaikais. Nuo 2018 m. liepos 1 d. pradėtas taikyti atvejo vadybos metodas darbe su socialinę riziką patiriančiomis šeimomis, auginančiomis vaikus. Intensyvus įvairių institucijų ir specialistų bendradarbiavimas, pagalbos šeimai planavimas, įvertinus jos poreikius ir egzistuojančias problemas, reguliari pagalbos plano peržiūra ir koregavimas buvo vieni iš svarbiausių veiksnių, lėmusių likusių be tėvų globos vaikų skaičiaus mažėjimą. Marijampolės socialinės pagalbos centre įdarbinti 4 atvejo vadybininkai, planuojantys ir organizuojantys pagalbą socialinę riziką patiriančioms šeimoms.
Socialinę riziką patiriančių šeimų ir globojamų vaikų skaičius
5 lentelė
Metai
|
2017 m. gruodžio mėn. |
2018 m. gruodžio mėn. |
2018 m. palyginus su 2017 m., +,- proc. |
Vaikų skaičius, kuriems nustatyta nuolatinė globa |
84 |
78 |
-7,1 |
Vaikų skaičius, kuriems nustatyta laikinoji globa |
21 |
16 |
-23,8 |
Socialinę riziką patiriančios šeimos |
159 |
155 |
-2,5 |
Socialinę riziką patiriančiose šeimose augančių vaikų skaičius |
340 |
322 |
-5,3 |
SPISS ir Marijampolės socialinės pagalbos centro duomenys
4. Alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų medžiagų vartojimas, benamystė, smurtas. Socialinėmis paslaugomis (socialinių įgūdžių ugdymas, intensyvi krizių įveikimo pagalba, psichosocialinė pagalba, apgyvendinimas krizių centre, pagalba globėjams (rūpintojams) ir įtėviams ir kitos) siekiama sumažinti neigiamas socialinių problemų pasekmes ir užtikrinti būtiniausias paslaugas.
5. Nedarbas. Statistikos departamento duomenimis, 2018 m. Marijampolės savivaldybėje buvo 2,7 tūkstančio registruotų bedarbių (2017 m. buvo 2,9 tūkst. bedarbių, 2016 m. - 2,9 tūkst.). Nors bedarbių skaičius savivaldybėje mažėja, nedarbas išlieka svarbia priežastimi kreiptis socialinių paslaugų (aprūpinimo drabužiais, avalyne ir kitais būtiniausiais daiktais, nemokamas maitinimas valgyklose ir pan.).
Marijampolės savivaldybės socialinių paslaugų teikimo stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SSGG) analizė
Stiprybės
· platus socialines paslaugas teikiančių institucijų tinklas;
· nuolatinis socialines paslaugas teikiančių specialistų kvalifikacijos kėlimas, supervizijos, mokymai;
· glaudus bendradarbiavimas tarp savivaldybės administracijos ir paslaugas teikiančių įstaigų, organizacijų;
· stiprus Marijampolės socialinės pagalbos centras, teikiantis mišrias socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, vienišiems asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms (asmenims) ir vaikams, benamiams, globojamiems ir tėvų globos laikinai netekusiems vaikams.
Silpnybės
· netolygiai išplėtotas socialinių paslaugų tinklas – trūksta socialinių paslaugų įstaigų kaimiškose seniūnijose;
· nepatenkinamas pilnai socialinių paslaugų poreikis, ypatingai pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose;
· socialinių paslaugų bendruomenėje trūkumas;
· socialines paslaugas teikiančių darbuotojų kaita ir trūkumas;
· socialinių paslaugų įvairovės trūkumas - savivaldybėje nėra savarankiško gyvenimo namų neįgaliesiems, grupinio gyvenimo namų senyvo amžiaus žmonėms, trūksta paslaugų neįgaliems vaikams ir jų šeimoms (laikino atokvėpio, trumpalaikės socialinės globos ir kitų).
Grėsmės
· blogėjanti demografinė situacija ir visuomenės senėjimas didina poreikį socialinėms paslaugoms;
· didėjančios socialinės globos ir kitų socialinių paslaugų kainos tampa vis didesne našta savivaldybės biudžetui;
· nevyriausybinių organizacijų, galinčių teikti bendruomenines socialines paslaugas, trūkumas neužtikrins sklandaus institucinės globos pertvarkos proceso.
Galimybės
· įvairių finansavimo šaltinių pritraukimas (valstybės dotacijos, ES fondų lėšos);
· stiprus nevyriausybinis sektorius gali būti sėkmingai panaudotas socialinių paslaugų kokybinei plėtrai užtikrinti;
· formuoti teigiamą socialinių darbuotojų įvaizdį.
4.3. Kiti rodikliai
6 lentelė
Rodikliai |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
Gimstamumas (asmenų skaičius) |
694 |
674 |
622 |
Mirtingumas (asmenų skaičius) |
780 |
773 |
758 |
Migracija (asmenų skaičius) |
-972 |
-853 |
-196 |
Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis proc. |
8,2 |
8,1 |
8,0 |
Socialinės pašalpos gavėjai, šeimų sk. |
960 |
820 |
746 |
Socialinių pašalpų gavėjų skaičius savivaldybėje 2018 m. lyginant su 2017 m. sumažėjo 9 proc. Dėl šių priežasčių buvo sutaupytos savivaldybės biudžeto lėšos išmokoms, dalis šių lėšų skirta socialinėms paslaugoms.
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms
7 lentelė
Metai |
Išlaidos socialinėms paslaugoms |
Proc., palyginti su bendru savivaldybės biudžetu |
2015 m. |
1 097 444 Eur |
2,26 |
2016 m. |
1 418 900 Eur |
2,12 |
2017 m. |
1 515 300 Eur |
3,62 |
2018 m. |
1 910 600 Eur |
4,10 |
2019 m. |
1 761 300 Eur |
3,57 |
Išlaidos socialinėms paslaugoms savivaldybės biudžete pasikeitė nežymiai. 2019 m. numatyta skirti 1761300 eurų įvairioms socialinėms paslaugoms finansuoti. Išlaidų suma paskaičiuota atsižvelgiant į socialinių paslaugų gavėjų skaičių, socialinių paslaugų kainas bei faktinę 2018 m. panaudotą lėšų socialinėms paslaugoms finansuoti dydį.
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros Marijampolės savivaldybėje analizė
5.1. Paslaugų teikėjai/gavėjai
8 lentelė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas |
Vietų skaičius |
Gavėjų skaičius 2018 m. |
|
iš viso |
iš jų dalinai finansuota iš savivaldybės biudžeto |
|||||
1. |
Socialinės globos namai |
Marijampolės socialinės pagalbos centro (toliau-MSPC) Socialinės globos namai |
Marijampolės savivaldybės taryba |
10 |
12 |
4 |
MSPC Socialinės globos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
15 |
19 |
8 |
||
VšĮ Švč. Marijos globos namai |
Marijos Nekalto Prasidėjimo vargdienių seserų vienuolija |
30 |
16 |
- |
||
VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai |
Šv. arkangelo Mykolo parapija |
65 |
45 |
2 |
||
VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai |
Vilkaviškio vyskupija |
30 |
18 |
18 |
||
Marijampolės specialieji globos namai (vaikų) |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
7 |
- |
- |
||
Suvalkijos socialinės globos namai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
211 |
47 |
7 |
||
Marijampolės specialieji socialinės globos namai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
45 |
24 |
3 |
||
Marijampolės specialieji socialinės globos namų Grupinio gyvenimo namai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
10 |
4 |
4 |
||
VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau-PSPC) Socialinės globos skyrius |
Marijampolės savivaldybės taryba |
29 |
28 |
2 |
||
|
|
MSPC Laikinosios nakvynės namai (laikinas apgyvendinimas) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
15 |
22 |
22 |
2. |
Šeimynos |
- |
|
|
|
|
3. |
Laikino gyvenimo namai |
MSPC Laikinosios nakvynės namai (laikinas apnakvindinimas) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
3 |
37 |
37 |
4. |
Dienos socialinės globos centrai |
MSPC asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, dienos užimtumo padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
24 |
24 |
7 |
MSPC Pagalbos namuose tarnyba: - dienos socialinė globa -pagalbos į namus -integrali pagalba |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
90
221 40 |
-
221 - |
||
5. |
Socialinės priežiūros centrai |
MSPC Darbo terapijos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
36 |
36 |
Šv. Vincento Pauliečio parapijos vaiko dienos centras (toliau – VDC) „Dangaus vaikai“ |
Šv. Vincento Pauliečio parapija |
|
15 |
- |
||
VšĮ Sasnavos VDC „Saulutė“
|
Sasnavos labdaros fondas |
|
20 |
20 |
||
VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Marijampolės VDC |
Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“ |
|
15 |
- |
||
VšĮ „Gelbėkit vaikus" Patašinės VDC |
Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus |
|
15 |
15 |
||
Šv. arkangelo Mykolo parapijos VDC
|
Šv. arkangelo Mykolo parapija |
|
15 |
- |
||
Balsupių kaimo bendruomenės VDC
|
Balsupių kaimo bendruomenė |
|
20 |
20 |
||
Maltos ordino pagalbos Lietuvai tarnybos Marijampolės skyriaus VDC |
Maltos ordino pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius |
|
15 |
15 |
||
VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Degučių VDC |
Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“ |
|
20 |
20 |
||
|
|
Šunskų kaimo bendruomenės VDC „Fazaniukas" |
Šunskų kaimo bendruomenė |
|
20 |
20 |
MSPC Paramos šeimai padalinys Igliaukos seniūnijoje Vaikų dienos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
45 |
45 |
||
MSPC Paramos šeimai padalinys Liudvinavo seniūnijoje Vaikų dienos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
41 |
41 |
||
6. |
Bendruomeninės įstaigos |
Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai |
Sasnavos labdaros fondas |
6 |
8 |
8 |
VšĮ „Sonatos namai" |
Fizinis asmuo |
10 |
8 |
8 |
||
7. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.) |
Intensyvios krizių įveikimo pagalbos paslaugos |
Marijampolės savivaldybės taryba |
8 |
12 |
12 |
MSPC Pagalbos socialinės rizikos šeimoms tarnyba (socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens namuose) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
216 |
- |
||
MSPC Specialaus transporto tarnyba, (Paslaugos neįgaliesiems) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
7474 Pasl. |
7414 |
||
MSPC Kompensacinės technikos nuomos ir labdaros (paramos) padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
483 |
- |
||
Asmeninės higienos (pirties, skalbimo) |
UAB “Marijampolės butų ūkis“ |
Marijampolės savivaldybės taryba |
Talonų skaičius |
1417 |
1417 |
|
Baseino paslaugos neįgaliesiems |
VšĮ „Sveikatos banga“ |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
46 |
46 |
5.2 Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis
Pagrindinė įstaiga teikianti socialines paslaugas Marijampolės savivaldybėje yra biudžetinė įstaiga Marijampolės socialinės pagalbos centras (toliau – MSPC). Šią įstaigą sudaro 14 padalinių. 2017 m. pradėjo veikti naujas padalinys - Globos centras, 2018 m. buvo plėtojama jo veikla, stiprinamas budinčių globotojų ir socialinių globėjų tinklas. Praėjusių metų pabaigoje Globos centras bendradarbiavo su 2 budinčių globotojų šeimomis ir 2 socialinių globėjų šeimomis, pasirengusiomis bet kuriuo paros metu į savo šeimą priimti tėvų globos netekusius vaikus. MSPC yra įsikūręs miesto centre. Trys šios įstaigos padaliniai - Darbo terapijos, Nakvynės namai bei Kompensacinės technikos nuomos ir paramos (labdaros) padalinys yra įsikūrę miesto pakraštyje, jie lengvai pasiekiami visuomeniniu transportu. Sunkiai judantys asmenys, neįgalieji iš kaimiškos teritorijos yra atvežami specialiuoju transportu į Darbo terapijos padalinį ir parvežami atgal. Tuo yra siekiama, kad įstaigos vieta nesąlygotų klientų socialinės atskirties. Nakvynės namuose teikiamos laikino apnakvindinimo ir laikino apgyvendinimo paslaugos. MSPC Šeimų paramos centrai įsikūrę Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose. Vaikai į šias įstaigas vežami MSPC transportu.
Per 2018 m. pagalbos į namus paslaugas gavo 221 asmuo, dienos socialinės globos asmens namuose paslaugos buvo suteiktos 90 klientų, integralios pagalbos (dienos socialinės globos ir slaugos) paslaugos suteiktos 40 klientų. MSPC kartu su Vilkaviškio vyskupijos organizacija Caritas sėkmingai įgyvendina projektą „Kompleksinių paslaugų šeimai plėtra Marijampolės savivaldybėje“ ir atliko Bendruomeninių šeimos namų funkcijas.
Praėjusiais metais veiklą pradėjo Šunskų kaimo bendruomenės vaikų dienos centras „Fazaniukas“. Metų pabaigoje savivaldybėje veikė 11 vaikų dienos centrų, apimančių visą savivaldybės teritoriją. 6 vaikų dienos centrai veikė kaimiškose teritorijose, 5 - mieste. Ypatingai svarbu šią paslaugą užtikrinti kaime, dėl nedidelės socialinių paslaugų pasiūlos dažnai tai vienintelė galimybė vaikams gauti socialinės priežiūros paslaugas.
Stacionarias globos paslaugas senyvo amžiaus žmonėms ir asmenims su negalia Marijampolės miesto teritorijoje teikė MSPC Kartų namai bei Socialinės globos namai, Marijampolės specialieji socialinės globos namai, VšĮ Švč. Marijos globos namai ir VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai bei VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centras. Marijampolės specialieji socialinės globos namai atidarė naują įstaigos padalinį - Grupinio gyvenimo namus suaugusiems neįgaliems asmenims su proto ir/at intelekto negalia.
Marijampolės savivaldybėje plačiai išvystytas nevyriausybinių organizacijų tinklas. Marijampolės mieste įsikūrusios socialinės paskirties nevyriausybinės organizacijos: Marijampolės savivaldybės I grupės neįgaliųjų draugija, Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Marijampolės filialas, Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Marijampolės pirminė organizacija, Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Marijampolės padalinys, Raudonasis kryžius, klubas „Diabetikas ABC“, Maltos ordino Pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius, Šeimos centras, Pagyvenusių žmonių asociacija, Pagyvenusių žmonių bendrija „Javaja“, Vilkaviškio vyskupijos Caritas, Šv. Vincento Pauliečio parapijos Caritas, Marijampolės krašto žmonių su negalia sporto klubas „Siekis“, Marijampolės regiono neįgaliųjų sporto ir sveikatingumo klubas „Šešupėlė“, Lietuvos pensininkų sąjungos „Bočiai“ Marijampolės bendrija, Lietuvos asociacijos „Gyvastis“ Marijampolės skyrius, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Gailestingumo namai Samarija, Marijampolės apskrities moters veiklos centras bei Marijampolės apskrities vyrų krizių centras. Praėjusiais metais veiklą pradėjo VšĮ senjorų ir neįgaliųjų dienos centras „Židinys".
VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai, teikiantys ilgalaikę socialinę globą be tėvų globos likusiems vaikams, yra įsikūrę Liudvinavo seniūnijoje. Tai nesudaro sunkumų vaikams lankyti miesto bei kaimo teritorijose esančias mokyklas, nes jie vežami įstaigos transportu ir mokykliniais autobusais. Pereinant nuo institucinės globos prie paslaugų bendruomenėje buvo įsteigti Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai, kuriuose gali gyventi 6 laikinai tėvų globos netekę vaikai. Analogišką paslaugą teikia Marijampolės specialieji socialinės globos namai, kuriuose gyvena 7 vaikai. 2018 m. rugsėjo mėnesį veiklą pradėjo VšĮ „Sonatos namai", kurie trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos paslaugą gali teikti 10 vaikų. 2018 m. pabaigoje šioje įstaigoje gyveno 8 vaikai.
Akivaizdu, kad socialinės paslaugos nėra tolygiai išplėtotos visose seniūnijose. Daugiau socialines paslaugas teikiančių organizacijų savo veiklą vykdo Marijampolės mieste. Atokesnių gyvenviečių, kaimų gyventojai susiduria su socialinių paslaugų prieinamumo problema dėl nepakankamai išvystytos susisiekimo infrastruktūros ir kvalifikuotų darbuotojų trūkumo.
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas 2018 m.
9 lentelė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis |
1000 gyventojų tenka vietų/ gauna paslaugas |
iš jų dalinai finansuoja savivaldybė |
|
įvertintas |
nepaten-kintas |
||||
1. |
Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms |
96 |
6 |
3,39 |
0,55 |
2 |
Ilgalaikė socialinė globa vaikams |
7 |
- |
0,31 |
0,30 |
3. |
Trumpalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms |
23 |
4 |
0,35 |
0,06 |
4 |
Trumpalaikė socialinė globa vaikams |
6 |
- |
0,11 |
0,11 |
5. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
- |
- |
0,44 |
0,13 |
6. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
38 |
6 |
1,66 |
- |
7. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
1 |
- |
0,07 |
0,07 |
8. |
Pagalba į namus |
88 |
18 |
4,07 |
4,07 |
9. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje |
- |
- |
5,47 |
4,27 |
10. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
66 |
- |
3,98 |
- |
11. |
Laikinas apnakvindinimas |
37 |
- |
0,68 |
0,68 |
12. |
Kitos socialinės priežiūros paslaugos (Laikinas apgyvendinimas) |
22 |
- |
0,41 |
0,41 |
Socialinių paslaugų skyriaus duomenys
Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė
Savivaldybėje buvo teikiamos tiek bendrosios, tiek ir specialiosios socialinės paslaugos.
Bendrosios socialinės paslaugos: informavimas; konsultavimas; tarpininkavimas; atstovavimas; aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne; transporto organizavimas; maitinimo organizavimas; sociokultūrinės paslaugos; asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas. Informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo, atstovavimo paslaugas savivaldybėje teikė Socialinių paslaugų skyriaus, seniūnijų, socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų socialiniai darbuotojai bei specialistai. Aprūpinimo būtiniausiais drabužiais ir avalyne paslaugas teikė MSPC, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Vilkaviškio vyskupijos Caritas.
Transporto paslaugos buvo teikiamos neįgaliesiems, asmenims, kurie dėl ligos, senatvės turi judėjimo problemų ir negali naudotis visuomeninio transporto paslaugomis. Šias paslaugas teikė MSPC ir Marijampolės sav. I grupės neįgaliųjų draugija. Specialusis transportas naudojamas vykti į gydymo ir reabilitacijos įstaigas, į Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybas, aprūpinti neįgaliuosius ir jiems prilyginamus asmenis kompensacine technika ir kt. 2018 metais buvo suteikta 7474 transporto paslaugų, kuriomis pasinaudojo apie 350 judėjimo negalią turinčių savivaldybės gyventojų ir neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos.
Maitinimo paslaugas teikė Maltos ordino tarnybos Marijampolės skyrius, Mantingos labdaros ir paramos fondas bei Marijampolės krašto samariečių bendrija. Karštas maistas į namus buvo vežamas 12 savivaldybės gyventojų. MSPC, nevyriausybinės organizacijos, kurios dalyvavo akcijoje „Maisto bankas“, maisto paketus dalijo savo įstaigų klientams, stokojantiems maisto produktų. 2018 m. Marijampolės savivaldybė dalyvavo Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo tęstiniame projekte (projekto vykdytojas Marijampolės krašto samariečių bendrija), kuomet labiausiai skurstantys asmenys aprūpinti maisto produktais. Dėl šios paramos 2016 m. kreipėsi 3389 asmenys, 2017 m. - 2964 asmenys, 2018 m. - 2835 Marijampolės savivaldybės gyventojai.
Sociokultūrines paslaugas teikė MSPC, nevyriausybinės organizacijos (toliau – NVO), Marijampolės P. Kriaučiūno viešoji biblioteka, VšĮ „Kvietiškio pelėda", VšĮ senjorų ir neįgaliųjų dienos centras „Židinys".
Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos buvo teikiamos asmenims, kurie dėl nepakankamų pajamų ar skurdo negali (neturi galimybės) pasirūpinti savo higiena. Šias paslaugas teikė UAB „Marijampolės butų ūkis” priklausanti miesto pirtis. MSPC Nakvynės namų gyventojams ir Darbo terapijos padalinio lankytojams pirties paslaugos teikiamos anksčiau minėtuose padaliniuose. Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija maudymosi paslaugas teikė savo draugijos nariams, vaiko dienos centrai, kuriuose yra dušai, maudymosi paslaugas teikė socialinę riziką patiriančių šeimų vaikams. Skalbimo paslaugos buvo teikiamos MSPC Darbo terapijos padalinyje ir Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugijoje;
Prevencinius projektus vykdė bei socialines paslaugas teikė Marijampolės apskrities moters veiklos centras, Marijampolės apskrities vyrų krizių centras ir VšĮ Kovos su prekyba žmonėmis ir išnaudojimu centras (toliau-KOPŽI). 2018 m. KOPŽI dirbo su Marijampolės savivaldybėje gyvenančiais klientais, nukentėjusiais nuo prekybos žmonėmis, prostitucijos, seksualinės prievartos. 31 asmuo gavo socialinę, psichologinę bei teisinę pagalbą. 2018 m. spalio 17 d. organizuota regioninė konferencija „Apsaugokime vaikus nuo pavojų: iššūkiai ir geroji praktika". Organizuotos 6 prevencinės akcijos, 3 laidos-diskusijos kovos su prekyba žmonėmis tema.
Socialinės paslaugos 2018 metais buvo teikiamos visų nustatytų prioritetinių paslaugų gavėjų grupėms: neįgaliesiems, vienišiems senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams, našlaičiams ir be tėvų globos likusiems vaikams, socialinės rizikos asmenims. Tačiau ne visų socialinių paslaugų poreikis buvo patenkintas pilnai. 9 lentelėje matyti, kad Marijampolės savivaldybėje 2018 m. nebuvo patenkintas poreikis ilgalaikei socialinei globai institucijoje, dienos socialinei globai asmens namuose ir pagalbai į namus. Tai nulėmė šios priežastys: ilgalaikei socialinei globai trūko vietų stacionariose socialinės globos įstaigose, esančiose Marijampolės savivaldybėje, dalis pareiškėjų atsisakė paslaugų teikiamų institucijoje; dėl etatų stygiaus ir nepakankamo finansavimo nėra galimybių pilnai patenkinti pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugų poreikį.
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje
10 lentelė
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų (etatų) skaičius, 2018 m. |
Socialinių darbuotojų padėjėjų (etatų) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose |
|
|
|
1.1. |
biudžetinėse |
48 |
19 |
112,5 |
1.2. |
viešosiose |
2 |
- |
4 |
2. |
Savivaldybės administracijoje |
- |
- |
- |
|
Iš viso |
50 |
19 |
116,5 |
8. Ankstesnių metų paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga:
Pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo tikslai 2018 m. buvo:
1. užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą kasdieninėje veikloje ir sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;
2. užtikrinti kokybiškas, subalansuotas ir ekonomiškai efektyvias socialines paslaugas, atsižvelgiant į gyventojų poreikius ir savivaldybės finansines galimybes;
3. bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis, bendruomenėmis, teikiant socialines paslaugas savivaldybės gyventojams.
Socialinių paslaugų gavėjų skaičius
11 lentelė
Eil. Nr. |
Paslaugos pavadinimas |
Planuotas gavėjų skaičius |
Gavusių paslaugas skaičius |
1. |
Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims |
190 |
189 |
2. |
Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams institucijoje |
40 |
35 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
24 |
24 |
4. |
Pagalba namuose ir dienos socialinė globa asmens namuose |
280 |
311 |
5. |
Savarankiško gyvenimo paslaugų teikimas neįgaliesiems institucijoje |
4 |
4 |
6. |
Socialinių įgūdžių ugdymas vaikų dienos centruose |
240 |
241 |
7. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
200 šeimų |
200 šeimų |
8. |
Laikinas apnakvindinimas ir apgyvendinimas |
Vidutiniškai 8 asmenų per mėn. |
Vidutiniškai 5 asmenys per mėn. |
9 |
Neįgaliųjų aprūpinimas techninės pagalbos priemonėmis |
270 |
233 |
10 |
Paslaugos neįgaliesiems bei jų šeimos nariams, įgyvendinant Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje ir socialinės integracijos projektus |
500 |
522 |
Socialinių paslaugų skyriaus ir Centro duomenys
Įgyvendinant Planą 2018 metais buvo teikiamos paslaugos neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams, našlaičiams ir be tėvų globos likusiems vaikams. Mažėjo poreikis ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos vaikams institucijoje, nes aktyviai į vaikų globos sistemą įsijungė budintys globotojai ir socialiniai globėjai. Vis dar didelė dalis neįgaliųjų ir senyvo amžiaus žmonių patenka į socialinės globos įstaigas, nes dėl užimtumo, emigracijos ir kitų svarbių priežasčių artimieji negali pasirūpinti jais. Auga asmenų, gaunančių pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas. Dėl augančio poreikio, kylančių paslaugų kainų, socialinių darbuotojų etatų trūkumo nėra galimybės pilnai tenkinti šį poreikį.
III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Socialinių paslaugų plėtros prioritetai:
9.1 plėsti bendruomenines socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, tėvų globos netekusiems vaikams;
10. Priemonių planas:
12 lentelė
1 tikslas Užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą, sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę |
|||||||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos Eur, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
|||||||
1.1. suteikti pagal poreikį socialinės globos paslaugas vaikams
|
1.1.1. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namuose
|
80 000 Savivaldybės biudžeto lėšos,
|
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius, įstaigos vadovas |
Paslaugos bus suteiktos 8 globojamiems vaikams
|
|||||||
1.1.2. teikti trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniuose vaikų globos namuose |
90 000 Savivaldybės biudžeto lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, įstaigos vadovas |
Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams
|
||||||||
1.1.3. teikti trumpalaikės globos paslaugas MSPC Globos centre
|
84 800 Savivaldybės biudžeto lėšos
|
Socialinių paslaugų skyrius, Marijampolės socialinės pagalbos centras |
Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams
|
||||||||
|
1.1.4. teikti trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ „Sonatos namai" |
210 000 savivaldybės biudžeto lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, įstaigos vadovas |
Per mėnesį vidutiniškai paslaugos bus suteiktos 8 vaikams |
|||||||
|
1.1.5. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Pabradės socialinės globos namuose |
8 496 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, įstaigos vadovas |
Paslaugos teikiamos 1 vaikui |
|||||||
|
1.1.6. teikti trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kalvarijos savivaldybės šeimos globos namuose |
17 000 savivaldybės biudžeto lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, įstaigos vadovas |
Paslaugos bus teikiamos 2 vaikams |
|||||||
1.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms
|
1.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namuose
|
12 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 108 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namai
|
Kiekvieną mėnesį paslaugos vidutiniškai bus suteiktos 45 asmenims
|
|||||||
1.2.2. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau – PSPC) Socialinės globos skyriuje |
12 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 40 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, PSPC
|
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 29 asmenims
|
||||||||
1.2.3. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Švč. Marijos globos namuose
|
43 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Švč. Marijos globos namai |
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 7 asmenims |
||||||||
1.2.4. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kudirkos Naumiesčio parapijos Socialinės pagalbos centre
|
10 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 2 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Kudirkos Naumiesčio parapijos socialinės pagalbos centras |
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 3 asmenims
|
||||||||
1.2.5. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Marijampolės specialiuosiuose socialinės globos namuose |
35 000 Savivaldybės biudžeto lėšos 59 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Marijampolės specialieji socialinės globos namai |
Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 25 asmenims
|
||||||||
1.2.6. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Suvalkijos socialinės globos namuose
|
27 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 110 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Suvalkijos socialinės globos namai |
Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 47 asmenims
|
||||||||
1.2.7. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kalvarijos socialinės globos namuose
|
25 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 13 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Kalvarijos socialinės globos namai
|
Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 10 asmenų
|
||||||||
1.2.8. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Didvyžių socialinės globos namuose
|
5 200 savivaldybės biudžeto lėšos, 12 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Didvyžių socialinės globos namai
|
Per metus paslaugos bus teikiamos 5 asmenims
|
||||||||
1.2.9. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose „Senjorų Eldoradas“ , esančiuose Šilutės rajone |
5 500 valstybės dotacija
|
Socialinių paslaugų skyrius, Socialinės globos namai „Senjorų Eldoradas“ |
Per metus paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui
|
||||||||
1.2.10. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kazlų Rūdos socialinės paramos centre |
5 000 valstybės dotacija
|
Socialinių paslaugų skyrius, Kazlų Rūdos socialinės paramos centras |
Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui |
||||||||
1.2.11. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Senjorų socialinės globos namuose, esančiuose Vilniuje |
4 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Senjorų socialinės globos namai |
Paslaugos bus teikiamos 1 asmenims |
||||||||
1.2.12. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ „Senevita“ socialinės globos namuose, esančiuose Vilniaus rajone |
7 000 valstybės dotacija
|
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ „Senevita“
|
Paslaugos bus teikiamos 3 asmeniui |
||||||||
1.2.13. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose VšĮ Antavilių pensionate, esančiuose Vilniuje |
6 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ Antavilių pensionatas |
Paslaugos bus teikiamos 2 asmenims |
||||||||
1.2.14. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Muniškių globos namuose |
1 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ Muniškių globos namai |
Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui |
||||||||
1.2.15. teikti savarankiško gyvenimo paslaugas VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namuose, esančiuose Šakių rajone |
14 000 Savivaldybės biudžeto lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namai |
Paslaugos bus teikiamos 4 asmenims |
||||||||
2 tikslas Gerinti socialinių paslaugų kokybę bei jų prieinamumą, ypatingai plėtojant socialinės priežiūros paslaugas kaimiškose vietovėse |
|||||||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos Eur, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
|||||||
2.1. užtikrinti socialinės priežiūros paslaugų teikimą socialinę riziką patiriančioms šeimoms
|
2.1.1. teikti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinę riziką patiriančioms šeimoms bei Paramos šeimai centruose Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose |
158 200 savivaldybės biudžeto lėšos; 286 400 valstybės biudžeto lėšos; 27 875 valstybės biudžeto lėšos pagal projektus |
Marijampolės savivaldybės administracija, MSPC
|
Socialinės priežiūros paslaugos bus suteiktos 200 socialinės rizikos šeimų
|
|||||||
2.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms
|
2.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas MSPC Globos namuose ir Socialinės globos padalinyje
|
263 800 savivaldybės biudžeto lėšos, 313 100 valstybės dotacija, 111 500 gyventojų sumokėtos lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC
|
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 25 asmenims
|
|||||||
2.2.2. teikti dienos socialinės globos paslaugas MSPC Asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, padalinyje |
133 100 savivaldybės biudžeto lėšos, 11 100 gyventojų sumokėtos lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC
|
Paslaugos kiekvieną mėnesį bus teikiamos 24 jaunuoliams
|
||||||||
2.2.3. teikti pagalbos namuose, integralios pagalbos ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas
|
56 500 savivaldybės biudžeto lėšos, 438 000 valstybės dotacija, 102 000 specialiosios programos lėšos, 45 300 valstybės biudžeto lėšos pagal projektus |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC
|
Paslaugos bus suteiktos 320 asmenų
|
||||||||
2.2.4. teikti darbo terapijos paslaugas Darbo terapijos padalinyje |
6 500 savivaldybės biudžeto lėšos
|
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC |
Paslaugos bus suteiktos 20 asmenų |
||||||||
2.3. teikti savivaldybės gyventojams bendrąsias socialines paslaugas |
2.3.1. teikti transporto paslaugas neįgaliesiems |
66 900 savivaldybės biudžeto lėšos |
MSPC |
Bus suteikta 7500 paslaugų |
|||||||
2.3.2. teikti maitinimo bei aprūpinimo būtiniausiais daiktais paslaugas |
labdara
|
MSPC
|
Paslaugas gaus 150 asmenų
|
||||||||
2.3.3. Socialinių paslaugų kokybės užtikrinimas |
238 400 savivaldybės biudžeto lėšos |
MSPC |
Centro administra- vimas |
||||||||
2.3.4. Sociokultūrinių paslaugų teikimas
|
|
MSPC, nevyriausybinės organizacijos |
Paslaugas gaus 500 neįgaliųjų |
||||||||
2.3.5. Aprūpinti neįgaliuosius techninės pagalbos priemonėmis |
|
MSPC |
Paslaugas gaus 250 neįgaliųjų |
||||||||
2.4. užtikrinti asmenų be nuolatinės gyvenamosios vietos socialines garantijas |
teikti laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo paslaugas Laikinosios nakvynės namuose |
109 200 savivaldybės biudžeto lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC |
Paslaugos kiekvieną mėnesį bus teikiamos vidutiniškai 10 asmenų |
|||||||
3 tikslas Plėsti socialinių paslaugų teikėjų tinklą, įtraukiant nevyriausybines organizacijas, bendruomenes į socialinių paslaugų teikimą
|
|||||||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos Eur, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
|||||||
3.1. remti NVO, viešųjų įstaigų socialines programas
|
3.1.1. maitinimo paslaugų teikimas
|
10 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
UAB „Sotas“ |
Bus teikiamas nemokamas maitinimas socialiai pažeidžiamiems asmenims
|
|||||||
3.1.2. asmeninės higienos (pirties) paslaugų teikimas
|
15 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
Marijampolės savivaldybės administracija, UAB „Marijampolės butų ūkis“ |
Bus suteiktos paslaugos nepasiturintiems asmenims, kurie neturi sąlygų maudytis namuose |
||||||||
3.1.3. socialinių įgūdžių ugdymas vaiko dienos centre (toliau - VDC ) |
20 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
Marijampolės savivaldybės administracija, VDC |
Paslaugos bus teikiamos 240 vaikų
|
||||||||
3.1.4. NVO teikiamos paslaugos
|
25 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
NVO, Marijampolės savivaldybės administracija
|
Paslaugos bus teikiamos šeimoms, auginančioms vaikus, socialinę riziką patiriančioms šeimoms (asmenims) |
||||||||
3.1.5. kompleksinių paslaugų šeimoms teikimas
|
140 000 Projektinės lėšos |
NVO, Marijampolės savivaldybės administracija, MSPC |
Paslaugas gaus apie 250 asmenų |
||||||||
3.2. remti neįgaliųjų NVO socialines programas |
paslaugų teikimas įgyvendinant neįgaliųjų socialinę integraciją ir reabilitaciją |
109 600 savivaldybės biudžeto lėšos, 86 402 valstybės dotacija |
Neįgaliųjų NVO, Marijampolės savivaldybės administracija
|
Paslaugos bus teikiamos 500 neįgalių asmenų bei jų šeimų narių |
|||||||
Analizuojant Planą, išryškėja tendencija pagrindinį socialinių paslaugų poreikį tenkinti skiriant lėšas iš savivaldybės biudžeto. Dalis lėšų socialinėms paslaugoms finansuoti yra skirta iš valstybės biudžeto kaip tikslinė dotacija savivaldybės biudžetui. Marijampolės savivaldybės 2019 m. biudžeto sąmatoje numatyta skirti 650,3 tūkst. eurų socialinių paslaugų srities priemonėms įgyvendinti.
IV. FINANSAVIMO PLANAS
11. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
13 lentelė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Faktinės išlaidos Eur 2018 m.
|
Planas Eur 2019 m. |
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms |
1 703 400 |
1 761 300 |
2. |
LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos |
1 333 166 |
1 070 270 |
|
iš jų: |
|
|
2.1. |
socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
235 196 |
286 400 |
2.2. |
asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
802 600 |
488 500 |
2.3. |
vaikų globos (rūpybos) išmokoms |
295 370 |
295 370 |
3. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas |
870 200 |
960 060 |
4. |
Kitos lėšos |
101 251 |
103681 |
4.1 |
Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje projektams dalinai finansuoti |
15 561 |
17 281 |
4.2. |
valstybės biudžeto lėšos pagal projektus |
85 690 |
86 400 |
|
Iš viso: |
4 008 017 |
3 895 311 |
Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo Marijampolės savivaldybėje finansavimo šaltinis – savivaldybės biudžeto lėšos ir valstybės biudžeto dotacijos savivaldybės biudžetui. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklą vykdo naudodamos ir kitus finansavimo šaltinius bei žmogiškuosius išteklius – organizacijų nario mokestį, savanorių darbą ir pan.
12. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
14 lentelė
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos
|
|
praėję metai (faktas, Eur) |
einamieji metai (planas, Eur) |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
40 604 |
74600 |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas |
1 487 992 |
1 586 000 |
|
iš jo: |
|
|
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms |
1 075 657 |
1 141 000 |
2.2. |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavaldžioms įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų kompensavimo sutartis |
76 865 |
90 000 |
2.3. |
nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
335 470 |
355 000 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms |
93 503 |
100 700
|
|
Iš viso: |
1 622 099 |
1 761 300 |
13. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Socialinių darbuotojų etatų skaičius savivaldybės įstaigose 2018 m. lyginant su 2017 m. sumažėjo 1 etatu, socialinių darbuotojų padėjėjų padidėjo 8,5 etatais. Etatų skaičiaus pokytį nulėmė pasikeitusios socialinių darbuotojų funkcijos, atliekamų veiklų persiskirstymas.
2019 metais socialinių darbuotojų bei socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius didės siekiant patenkinti socialinių paslaugų poreikį, ypatingai pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugų poreikį. Lėšos jų kvalifikacijos kėlimui bus naudojamos iš Marijampolės savivaldybės 2019 m. biudžete MSPC skirtų lėšų.
14. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Planuojamos savivaldybės finansinės galimybės socialinėms paslaugoms teikti įvertintos patvirtinus Marijampolės savivaldybės 2019 m. biudžetą ir lėšas, skirtas socialinėms paslaugoms.
Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas:
1. Nuolat auga poreikis šioms paslaugoms: dienos socialinės globos paslaugoms asmens namuose; pagalbos į namus paslaugoms; ilgalaikės socialinės globos paslaugoms;
2. pradedamos teikti naujos socialinės paslaugos: grupinio ir savarankiško gyvenimo namai, globos centro paslaugos;
3. planuojamos teikti naujos socialinės paslaugos: laikino atokvėpio paslauga, įvairių formų dienos užimtumo paslauga, asmeninio asistento paslauga.
V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
15. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Socialinių paslaugų teikimas bus užtikrintas visoms Marijampolės savivaldybės gyventojų grupėms, atsižvelgiant į jų poreikius socialinėms paslaugoms ir į savivaldybės finansines galimybes, siekiant sudaryti sąlygas gyventojams išsaugoti žmogiškąjį orumą ir kuo ilgiau juos išlaikyti savo namuose. Bus siekiama:
· stiprinti prevencinį darbą su šeimomis ir jose augančiais vaikais;
· vaikui, likusiam be tėvų globos, užtikrinti socialinių paslaugų teikimą šeimai artimoje aplinkoje (budintys globotojai, socialiniai globėjai, bendruomeniniai vaikų globos namai);
· patenkinti pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose poreikį;
· užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą nepriklausomai nuo asmens gyvenamosios vietos.
16. Prognozuojamos socialinės paslaugos
Prognozuojama, kad 2019 metais bus teikiama: pagalba namuose – 250 asmenų; dienos socialinė globa asmens namuose - 100 asmenų, dienos socialinė globa institucijoje – 24 asmenims; ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa - 200 senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims; laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo MSPC Laikinosios nakvynės namuose - 70 asmenų; socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas - 200 socialinę riziką patiriančių šeimų, ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams – 30 vaikų.
17. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Numatoma, kad savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms 2019 m. turėtų pasiekti 3,57 proc. nuo bendro savivaldybės biudžeto.
18. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams
Didėjant dienos socialinės globos asmens namuose, integralios pagalbos bei pagalbos į namus paslaugų poreikiui, atitinkamai reikės didinti socialinių darbuotojų ir lankomosios priežiūros darbuotojų skaičių. Marijampolės savivaldybės gyventojams socialinėms paslaugoms reikalingų savivaldybės biudžeto lėšų poreikis per 3 ateinančius metus turėtų didėti.
VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
20. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Plano įgyvendinimą prižiūrės Marijampolės savivaldybės administracija, Plano stebėseną vykdys Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius, socialinių įstaigų vadovai.
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Planas bus vertinamas vieną kartą per metus, t. y. biudžetiniams metams pasibaigus. Plano vertinimo rezultatai bus aptariami Marijampolės savivaldybės administracijoje, Socialinių paslaugų skyriuje ir su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais. Vertinimo metu bus aptariamos iškilusios kliūtys, numatytoms Plane priemonėms įgyvendinti, ieškoma būdų joms pašalinti.
22. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Vieną kartą per metus bus vertinamas priemonių tikslingumas, analizuojama ar pasiekti laukiami rezultatai, ar įgyvendintos visos numatytos priemonės. Planas gali būti koreguojamas atsižvelgiant į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos socialinių paslaugų planui įgyvendinti bei tikslams pasiekti. Bus vertinama teikiamų paslaugų kokybė bei vykdoma socialinės priežiūros paslaugų kontrolė. Visos paslaugos bus registruojamos SPIS sistemoje. Plane numatytų priemonių efektyvumas vertinamas pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintus socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijus.
23. Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijai
23.1. Savivaldybės biudžeto išlaidos per metus socialinėms paslaugoms, tenkančios vienam savivaldybės gyventojui – 32,44 Eur.
23.2. Valstybės skirtų dotacijų santykis su savivaldybės biudžeto lėšomis, skiriamomis socialinėms paslaugoms – 60,77 proc.
23.3. Vietų skaičiaus stacionariose socialinių paslaugų įstaigose santykis su vietų skaičiumi (maksimaliu lankytojų skaičiumi per dieną) nestacionariose socialinių paslaugų įstaigose (laikino gyvenimo namuose, dienos socialinės globos centruose, savarankiško gyvenimo namuose, socialinės priežiūros centruose) - 0,51.
23.4. Socialinių paslaugų (įskaitant bendrąsias socialines paslaugas) gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 22 proc.
23.5. Socialinės globos ir socialinės priežiūros gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 2,5 proc.
23.6. Regioninių stacionarių socialinių paslaugų gavėjų skaičiaus santykis su kitų stacionarių socialinių paslaugų gavėjais - 0,49.
23.7. 10 tūkst. savivaldybės gyventojų tenka 9 socialiniai darbuotojai ir 21 socialinių darbuotojų padėjėjų, dirbančių savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose.