LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTRAS

 

Įsakymas

DĖL Vartojimo sutarčių nagrinėjimo dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo taisykLIŲ PATVIRTINIMO

 

2021 m. gruodžio 30 d. Nr. 1R-446

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo 351 straipsnio 6 dalimi:

1. Tvirtinu Vartojimo sutarčių nagrinėjimo dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja 2022 m. sausio 3 d.

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                                            Evelina Dobrovolska

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos teisingumo ministro

2021 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-446

 

 

VARTOJIMO SUTARČIŲ NAGRINĖJIMO DĖL NESĄŽININGŲ SĄLYGŲ NUSTATYMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vartojimo sutarčių nagrinėjimo dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato vartojimo sutarčių dėl nesąžiningų sąlygų ir išankstinio (ex ante) viešųjų vartojimo sutarčių projektų standartinių sąlygų dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.2284 straipsnį nagrinėjimo Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) tvarką.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Civiliniame kodekse ir Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme.

 

II SKYRIUS

PRAŠYMO PADAVIMAS

 

3. Teisę Tarnybai pateikti motyvuotą prašymą nagrinėti vartojimo sutartį dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo turi fiziniai ir juridiniai asmenys, nurodyti Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 351 straipsnio 1 dalyje (toliau – asmenys).

4. Asmenys, kreipdamiesi į Tarnybą dėl vartojimo sutarties nesąžiningų sąlygų nustatymo, privalo raštu pateikti:

4.1. motyvuotą prašymą nagrinėti vartojimo sutartį dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo (toliau – prašymas);

4.2. vartojimo sutarties, kuri turi būti nagrinėjama dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo, ir jos priedų kopijas;

4.3. paprastos rašytinės formos įgaliojimą, jeigu vartotojui atstovauja atstovas. Jeigu vartotojui atstovauja vartotojų asociacija, kurios narys tas vartotojas yra, vietoje įgaliojimo pateikiamas dokumentas, patvirtinantis jo narystę vartotojų asociacijoje.

5. Prašyme turi būti nurodyti:

5.1. vartotojo vardas, pavardė, adresas arba juridinio asmens pavadinimas, buveinės adresas, kontaktinis asmuo ir duomenys ryšiui palaikyti;

5.2. pardavėjo ar paslaugų teikėjo, kuris parengė vartojimo sutartį, pavadinimas (vardas, pavardė), kodas (verslo liudijimo ar kito dokumento, kuriuo remiantis vykdoma veikla, pavadinimas ir numeris), buveinės (verslo vietos) adresas, jei žinomas;

5.3. aplinkybės, kuriomis grindžiamas prašymas;

5.4. vartojimo sutartis, kuri turi būti nagrinėjama dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo.

6. Jeigu prašymas neatitinka Taisyklių 4 ir 5 punktuose nustatytų reikalavimų, Tarnyba nustato ne trumpesnį kaip 7 dienų nuo pranešimo apie trūkumus gavimo dienos terminą trūkumams pašalinti. Jeigu asmuo per nustatytą terminą trūkumus pašalina, jo prašymas laikomas pateiktu tą dieną, kai gaunamas reikalavimus atitinkantis asmens prašymas. Aiškūs asmens kreipimosi netikslumai nelaikomi trūkumais.

7. Jeigu kyla abejonių dėl pateiktų dokumentų kopijų tikrumo, Tarnyba turi teisę pareikalauti, kad asmuo pateiktų dokumentų originalus.

 

III SKYRIUS

PASIRENGIMAS NAGRINĖTI VARTOJIMO SUTARTIS DĖL NESĄŽININGŲ SĄLYGŲ NUSTATYMO

 

8. Vartojimo sutartims nagrinėti dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo sudaroma komisija (toliau – komisija). Komisijos sudarymo tvarka nustatoma Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus tvirtinamame Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos darbo reglamente.

9. Tarnyba, gavusi asmens prašymą, ne vėliau kaip per 30 dienų nuo jo gavimo dienos priima motyvuotą sprendimą pradėti arba atsisakyti pradėti vartojimo sutarties nagrinėjimą dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo.

10. Tarnybos sprendime pradėti vartojimo sutarties nagrinėjimą dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo (toliau – procedūra) nurodomi:

10.1. Tarnybos pavadinimas ir komisijos sudėtis;

10.2. sprendimo priėmimo data;

10.3.  vartotojo vardas, pavardė, adresas  arba juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas;

10.4. nurodomos aplinkybės, kuriomis grindžiamas sprendimas pradėti procedūrą.

11. Apie priimtą Tarnybos sprendimą pradėti procedūrą ir nagrinėjimo terminus, nustatytus Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 351 straipsnio 9 dalyje, asmuo ir pardavėjas ar paslaugų teikėjas, kuris parengė vartojimo sutarties standartines sąlygas, raštu informuojami ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Tarnybos sprendimo priėmimo dienos.

12. Tarnybos sprendime atsisakyti pradėti procedūrą Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 351 straipsnio 4 dalyje nurodytais pagrindais nurodomi:

12.1. Tarnybos pavadinimas ir komisijos sudėtis;

12.2. sprendimo priėmimo data;

12.3. aplinkybės, kuriomis grindžiamas sprendimas atsisakyti pradėti procedūrą, ir atsisakymo teisinis pagrindas;

12.4. sprendimo apskundimo tvarka.

13. Sprendimas atsisakyti pradėti vartojimo sutarties nagrinėjimą dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos išsiunčiamas prašymą pateikusiam asmeniui.

 

IV SKYRIUS

VARTOJIMO SUTARČIŲ DĖL NESĄŽININGŲ SĄLYGŲ NUSTATYMO NAGRINĖJIMAS IR NUTARIMŲ PRIĖMIMAS

 

14. Vartojimo sutartis dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo Tarnyba nagrinėja rašytinės procedūros tvarka. Komisijos posėdžio garso įrašas nedaromas ir protokolas nerašomas.

15. Tarnyba, procedūros metu nustačiusi, jog vartojimo sutartyje yra nesąžiningų sąlygų pagal Civilinio kodekso 6.2284 straipsnį, raštu pasiūlo pardavėjui ar paslaugų teikėjui ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Tarnybos rašto gavimo dienos pateikti rašytinį įsipareigojimą jų netaikyti sudarant naujas vartojimo sutartis ir vykdant sudarytas vartojimo sutartis (toliau – rašytinis įsipareigojimas). Tarnyba šiuo raštu taip pat informuoja, jog atsakymo nepateikimas netrukdo Tarnybai priimti nutarimo, kuriuo pripažįstama, kad vartojimo sutarties sąlyga ar tam tikros sąlygos yra nesąžiningos, ir įpareigoti pardavėją ar paslaugų teikėją netaikyti šių sąlygų sudarant naujas vartojimo sutartis ir vykdant sudarytas vartojimo sutartis.

16. Rašytiniame įsipareigojime nurodomi:

16.1. pardavėjo ar paslaugų teikėjo pavadinimas (vardas, pavardė), kodas (verslo liudijimo ar kito dokumento, kuriuo remiantis vykdoma veikla, pavadinimas ir numeris, buveinės (verslo vietos) adresas;

16.2. data;

16.3. vartojimo sutartis, kuri Tarnybos buvo nagrinėjama dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo;

16.4. Tarnybos nustatyta (-os) vartojimo sutarties nesąžininga (-os) sąlyga (-os);

16.5. pardavėjo ar paslaugų teikėjo įsipareigojimas netaikyti nesąžiningos (-ų) sąlygos (-ų), sudarant naujas vartojimo sutartis ir vykdant sudarytas vartojimo sutartis.

17. Jeigu pardavėjas ar paslaugų teikėjas pripažįsta, kad vartojimo sutarties sąlygos yra nesąžiningos, ir Taisyklių 15–16 punktuose nustatyta tvarka pateikia rašytinį įsipareigojimą, Tarnyba ne vėliau kaip per 14 dienų nuo šio rašytinio įsipareigojimo gavimo dienos priima sprendimą dėl jo patvirtinimo ir nutraukia tolesnį vartojimo sutarties nagrinėjimą dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo. Apie tai Tarnyba ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo patvirtinti rašytinį įsipareigojimą priėmimo dienos informuoja pardavėją ar paslaugų teikėją ir nurodo apie jo pareigą paskelbti šį įsipareigojimą savo interneto svetainėje, jeigu tokią pardavėjas ar paslaugų teikėjas turi.

18. Apie gautą pardavėjo ar paslaugų teikėjo rašytinį įsipareigojimą Tarnyba ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo patvirtinti rašytinį įsipareigojimą priėmimo dienos raštu informuoja prašymą pateikusį asmenį.

19. Pardavėjas ar paslaugų teikėjas bet kuriuo metu, iki Tarnyba priims nutarimą, gali pateikti rašytinius paaiškinimus ir kitus su vartojimo sutartimi susijusius dokumentus, kuriuos Tarnyba vertins atlikdama procedūrą.

20. Tarnyba procedūrą atlieka per Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 351 straipsnio 9 dalyje nustatytus terminus. Apie tai, kad procedūros atlikimo terminas pratęsiamas, Tarnyba raštu informuoja pardavėją ar paslaugų teikėją ir prašymą pateikusį asmenį ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Tarnybos sprendimo priėmimo dienos.

21.  Tarnyba, išnagrinėjusi vartojimo sutartį dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo, priima vieną iš Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 351 straipsnio 10 dalyje nurodytų nutarimų.

22. Nutarime turi būti nurodyti:

22.1. Tarnybos pavadinimas, nutarimo priėmimo data ir vieta;

22.2. komisijos sudėtis;

22.3. pardavėjo ar paslaugų teikėjo, dėl kurio parengtos vartojimo sutarties buvo priimtas nutarimas, duomenys (pavadinimas (vardas, pavardė), kodas (verslo liudijimo ar kito dokumento, kuriuo remiantis vykdoma veikla, pavadinimas ir numeris), buveinės (verslo vietos) adresas);

22.4. pardavėjo ar paslaugų teikėjo, dėl kurio parengtos vartojimo sutarties buvo priimtas nutarimas, paaiškinimas ir jo įvertinimas;

22.5. taikytinos Civilinio kodekso 6.2284 straipsnio nuostatos ir teisiniai argumentai dėl jų taikymo;

22.6. priimtas sprendimas;

22.7. nutarimo apskundimo terminai ir tvarka.

23. Taisyklių 21 punkte nurodytas nutarimas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos išsiunčiamas pardavėjui ar paslaugų teikėjui ir prašymą pateikusiam asmeniui.

 

V SKYRIUS

VARTOJIMO SUTARČIŲ NAGRINĖJIMAS TARNYBOS INICIATYVA

 

24. Tarnyba turi teisę pradėti vartojimo sutarties nagrinėjimą dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo savo iniciatyva:

24.1. atlikdama stebėseną (monitoringą). Stebėsenos (monitoringo) atlikimo tvarką tvirtina Tarnybos direktorius;

24.2.  kilus įtarimų, kad tam tikroje standartinėje vartojimo sutartyje yra nesąžiningų sąlygų.

25. Nagrinėjant vartojimo sutartį dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo savo iniciatyva, mutatis mutandis taikomos Taisyklių II, III ir VII skyrių nuostatos.

 

VI SKYRIUS

IŠANKSTINIS (EX ANTE) VIEŠŲJŲ VARTOJIMO SUTARČIŲ PROJEKTŲ NAGRINĖJIMAS

 

26. Tarnyba atlieka išankstinį (ex ante) viešųjų vartojimo sutarčių projektų standartinių sąlygų nagrinėjimą dėl nesąžiningų sąlygų nustatymo pagal Civilinio kodekso 6.2284 straipsnį (toliau – viešosios vartojimo sutarties projektas) šiais atvejais:

26.1. gavusi pardavėjo ar paslaugų teikėjo motyvuotą prašymą;

26.2. kitais įstatymų nustatytais atvejais.

27. Pardavėjas ar paslaugų teikėjas, kreipdamasis į Tarnybą dėl viešosios vartojimo sutarties projekto nagrinėjimo, Tarnybai turi pateikti:

27.1. motyvuotą prašymą nagrinėti viešosios vartojimo sutarties projektą;

27.2. viešosios vartojimo sutarties projektą ir jo priedus.

28. Pardavėjo, paslaugų teikėjo prašyme turi būti nurodyti:

28.1. viešosios vartojimo sutarties projektas, kurį reikia nagrinėti dėl nesąžiningų sąlygų;

28.2. pagrindimas, kad vartojimo sutarties projektas atitinka Civilinio kodekso 6.161 straipsnyje įtvirtintą viešosios sutarties sampratą arba kituose įstatymuose nustatytas privalomas viešosios sutarties standartinių sąlygų derinimas su Tarnyba.

29. Tarnyba viešosios vartojimo sutarties projektą išnagrinėja ir išvadą dėl jo surašo ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pardavėjo ar paslaugų teikėjo motyvuoto prašymo gavimo dienos. Išvadą dėl viešosios vartojimo sutarties projekto ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jos surašymo dienos Tarnyba raštu pateikia pardavėjui ar paslaugų teikėjui.

30. Tarnyba atsisako atlikti išankstinį (ex ante) viešosios vartojimo sutarties projekto nagrinėjimą, jei vartojimo sutarties projektas neatitinka Civilinio kodekso 6.161 straipsnyje numatytos viešosios sutarties sampratos arba kituose įstatymuose nėra nustatytas privalomas viešosios sutarties standartinių sąlygų derinimas su Tarnyba.

31. Tarnyba apie atsisakymą atlikti viešosios vartojimo sutarties projekto išankstinį (ex ante) nagrinėjimą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos raštu informuoja pardavėją ar paslaugų teikėją.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

32. Taisyklių 21 punkte nurodyti Tarnybos nutarimai su nurodyta jų priėmimo data ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jų išsiuntimo pardavėjui ar paslaugų teikėjui ir prašymą pateikusiam asmeniui (jeigu toks yra) dienos, siekiant informuoti visuomenę apie vartojimo sutartyje nustatytą (-as) nesąžiningą (-as) sąlygą (-as) ir vartojimo sutartį (-is) perengusį pardavėją ar paslaugų teikėją, paskelbiami Tarnybos interneto svetainėje. Vartotojo asmens duomenys neskelbiami. Skelbiant Tarnybos nutarimus laikomasi ir kitų Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 351 straipsnio 13 dalyje  nustatytų reikalavimų. Tarnybos nutarimai praėjus trejiems metams nuo jų priėmimo dienos Tarnybos interneto svetainėje nebeskelbiami.

33. Tarnybos patvirtinti Taisyklių 16 punkte nurodyti pardavėjų ar paslaugų teikėjų rašytiniai įsipareigojimai skelbiami Tarnybos ir pardavėjų, paslaugų teikėjų interneto svetainėse, jeigu jie tokias turi.

 

_______________