Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 28 STRAIPSNIO 6 DALIES PAPILDYMO IR 29 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3537(2)

 

2020 m. sausio 29 d. Nr. 67

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. spalio 9 d. sprendimo Nr. SV-S-1402 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 28 straipsnio 6 dalies papildymo ir 29 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3537(2) (toliau – Įstatymo projektas) 1 straipsnio nuostatoms, t. y. Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 28 straipsnio 6 dalyje nustatyti, kad savivaldybės privalo turėti optimalų ikimokyklinio ir priešmokyklinio švietimo programų teikėjų tinklą, nes Įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad neformalusis švietimas apima ikimokyklinį ir priešmokyklinį švietimą, todėl, atsižvelgiant į teisėkūros tikslingumo principą, siūlomas teisinis reguliavimas yra perteklinis. 

2. Iš esmės pritarti Įstatymo projekto 2 straipsnyje numatomam teisiniam reguliavimui, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti atsižvelgiant į šiuos pasiūlymus:

2.1. Įstatymo 5 straipsnio 1 punkte nustatytas ir apibrėžtas švietimo sistemos lygių galimybių principas (lygios galimybės – švietimo sistema yra socialiai teisinga, ji užtikrinta asmens teisių įgyvendinimą, kiekvienam asmeniui laiduoja švietimo prieinamumą <...>). Įstatymo 29 straipsnio 3 ir 4 dalyse nustatyti priėmimo į mokyklas ypatumai. Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad priėmimas į valstybines ir savivaldybių mokyklas organizuojamas naudojant centralizuotą prašymų pateikimo ir gyventojų informavimo informacinę sistemą. Nustačius centralizuotą elektroninį mokinių priėmimą į mokyklas būtų užtikrintas didesnis skaidrumas, priėmimo į mokyklas procesų automatiškas valdymas sumažintų žmogiškojo faktoriaus įtaką, t. y. vaikų priėmimas į mokyklas būtų vykdomas nešališkai. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Įstatymo projekto 2 straipsniu pildomoje Įstatymo 29 straipsnio 2ˡ dalyje atsisakyti nuostatos, kad priėmimas į valstybines ir savivaldybių mokyklas vykdomas vadovaujantis nešališkumo principu, kaip perteklinės;

2.2. Įstatymo 29 straipsnis reglamentuoja mokinių priėmimą į mokyklą, perėjimą ir perkėlimą į kitą mokyklą. Įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje nustatyta, kad mokykla yra juridinis asmuo, valstybės narės juridinio asmens ar organizacijos padalinys, įsteigtas Lietuvos Respublikoje teisės aktų nustatyta tvarka, kurio pagrindinė veikla yra formalusis arba (ir) neformalusis švietimas. Todėl derinant Įstatymo nuostatas tarpusavyje siūlytina Įstatymo projekto 2 straipsniu pildomoje Įstatymo 29 straipsnio 2ˡ dalyje išbraukti žodžius „įstaigas ir (ar)“;

2.3. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija yra valstybės informacinių sistemų (pvz., Atviros informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistemos, Švietimo valdymo informacinės sistemos), registrų (pvz., Mokinių registro, Švietimo ir mokslo institucijų registro) valdytoja. Atnaujinus ir suderinus esamas valstybės informacines sistemas ir registrus būtų galima sudaryti galimybę teikti prašymą elektronine forma dėl priėmimo į valstybines ir savivaldybių mokyklas, užtikrinti nešališką vaikų paskirstymą į mokyklas ir priėmimą, lygias galimybes į kokybišką ugdymą ir gauti informaciją dėl priėmimo elektroniniu būdu. Atsižvelgiant į tai, kas anksčiau išdėstyta bei siekiant nustatyti centralizuoto mokinių priėmimo į mokyklas funkcijas ir privalomumą, siūlytina Įstatymo projekto 2 straipsniu pildomą 29 straipsnio 2ˡ dalį išdėstyti taip:

„2ˡ. Prašymų dėl priėmimo į valstybines ir savivaldybių mokyklas, vykdančias ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, pateikimas, mokinių eilės sudarymas, priimtų mokinių sąrašų patvirtinimas, informacijos apie priėmimą į mokyklą pateikimas, kvietimas pasirašyti mokymo sutartį ir jos pasirašymas, mokinių duomenų tvarkymas vykdomi centralizuotai, švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka.“

3. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūlomoms nuostatoms įgyvendinti prireiks papildomų valstybės biudžeto lėšų (2,5 mln. Eur), kurios Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos asignavimuose 2020 metams nenumatytos, ir į tai, kad reikia laiko tinkamai pasirengti Įstatymo įgyvendinimui (funkcijoms sukurti ir duomenų mainams užtikrinti, kitiems techniniams sprendimams atlikti), siūlytina tikslinti Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį ir joje nustatyti, kad Įstatymo projektas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d., bei  Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalį, nustatant, kad švietimo, mokslo ir sporto ministras iki 2020 m. lapkričio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministras                                                Algirdas Monkevičius