LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL INTEGRALIOS PAGALBOS PLĖTROS VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO
2015 m. liepos 14 d. Nr. A1-435
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.6.3 papunkčiu ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 8.3.8 papunkčiu bei siekdama gerinti integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) neįgaliems asmenims, senyvo amžiaus asmenims namuose kokybę ir paskatinti šios pagalbos plėtrą:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministro
2015 m. liepos 14 d. įsakymu
Nr. A1-435
INTEGRALIOS PAGALBOS PLĖTROS VEIKSMŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Integralios pagalbos plėtros veiksmų planas (toliau – veiksmų planas) nustato integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) asmens namuose (toliau – integrali pagalba) tikslą, uždavinius, reikalavimus projektams, veiksmų plano įgyvendinimo kryptis ir remiamas veiklas, laukiamus rezultatus ir veiksmų plano įgyvendinimo vertinimo kriterijus.
3. Savivaldybėse nėra išvystytos dienos socialinės globos namuose paslaugos, nors slaugos namuose teikimas ir finansavimas yra reglamentuojamas Slaugos paslaugų ambulatorinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose ir namuose teikimo reikalavimų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2007 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. V-1026 „Dėl Slaugos paslaugų ambulatorinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose ir namuose teikimo reikalavimų patvirtinimo“, socialinių paslaugų ir slaugos teikimas – Slaugos ir socialinių paslaugų bendro teikimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-558/A1-183 „Dėl Slaugos ir socialinių paslaugų bendro teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Organizuojant dienos socialinę globą ir slaugą namuose stokojama komandinio darbo principo svarbos suvokimo, todėl nukenčia paslaugų kokybė ir prieinamumas. Lietuvoje visuomenė sparčiai senėja. Remiantis Lietuvos statistikos departamento duomenimis, prognozuojama, kad 2040 m. vyresnio amžiaus asmenys sudarys daugiau nei 30 proc. viso Lietuvos gyventojų skaičiaus. Todėl yra būtina plėtoti nestacionarias paslaugas, ieškoti įvairių alternatyvių stacionariai globai ar slaugai paslaugų formų.
4. Siekiant spręsti šias problemas 2012–2015 metais buvo įgyvendinama Integralios plėtros pagalbos programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. liepos 20 d. įsakymu Nr. A1-353 „Dėl Integralios pagalbos plėtros programos patvirtinimo“, finansuojama Europos socialinio fondo lėšomis. Šia programa buvo siekiama teikti kokybišką integralią pagalbą. 21 savivaldybė įgyvendino bandomuosius projektus – teikė integralią pagalbą savo teritorijos gyventojams.
5. 2015 m. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos užsakymu atliekamo Integralios pagalbos veiksmingumo ir pritaikomumo tyrimo (studijos) preliminariais duomenimis ir iš savivaldybių gaunamais duomenimis, integralios pagalbos paslaugas šių paslaugų gavėjai ir jų artimieji vertina itin teigiamai. Neįgalūs ir senyvo amžiaus asmenys gauna jų poreikius atitinkančias paslaugas, o jų artimieji gali dalyvauti darbo rinkoje, nes yra tikri, kad bus pasirūpinta jų neįgaliais ar senyvo amžiaus šeimos nariais, t. y. suteikiama galimybė derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus.
II SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
6. Veiksmų plano tikslas – kokybiškos integralios pagalbos namuose neįgaliems vaikams, darbingo amžiaus neįgaliems asmenims, senyvo amžiaus asmenims ir konsultacinės pagalbos šeimos nariams, prižiūrintiems neįgalius vaikus, darbingo amžiaus neįgalius asmenis, senyvo amžiaus asmenis, kūrimas ir plėtra.
7. Veiksmų plano uždaviniai:
7.1. didinti socialinės globos asmens namuose teikimo kokybę, integruojant slaugos į namus paslaugas;
7.2. užtikrinti integralios pagalbos paslaugų teikimą, telkiant tam mobiliąsias socialinių paslaugų srities ir slaugos specialistų komandas, kuriose kartu dirba individualios priežiūros darbuotojai, slaugytojų padėjėjai arba universalūs individualios priežiūros darbuotojai / slaugytojų padėjėjai, kurie teikia ir socialinę globą, ir slaugą pagal kompetenciją, socialiniai darbuotojai, slaugytojai, prireikus psichologai, kineziterapeutai, masažo specialistai ir kt. (toliau – mobilioji komanda);
7.4. kurti konsultavimo dėl neįgaliųjų (vaikų, darbingo amžiaus), senyvo amžiaus asmenų priežiūros pagalbos šeimai sistemą;
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTAMS
8. Įgyvendinant veiksmų planą bus finansuojami projektai, kuriais numatoma plėtoti kokybišką integralią pagalbą neįgaliems vaikams, neįgaliems darbingo amžiaus asmenims, senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms. Projektais bus siekiama padėti suaugusiems šeimos nariams, prižiūrintiems savo artimuosius, derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus teikiant jų artimiesiems – nesavarankiškiems ar iš dalies savarankiškiems neįgaliems vaikams, neįgaliems darbingo amžiaus, senyvo amžiaus asmenims integralią pagalbą ir suteikti reikiamą integralią pagalbą vienišiems nesavarankiškiems ar iš dalies savarankiškiems neįgaliesiems vaikams, neįgaliems darbingo amžiaus, senyvo amžiaus asmenims, kuriems nėra būtina institucinė socialinė globa.
9. Projektai gali būti įgyvendinami savivaldybių įsteigtose įstaigose ir (arba) nevyriausybinėse organizacijose, privačiose ar kitų teikėjų įstaigose, su kuriomis projekto vykdytojai ar savivaldybės bus sudarę partnerystės sutartis.
11. Projektais numatoma:
11.1. kurti mobiliąsias komandas, į socialinių paslaugų srities darbuotojų komandą įtraukiant slaugos specialistus;
11.2. organizuoti įžanginius mobiliųjų komandų narių mokymus, profesinės kompetencijos tobulinimą, savanorių mokymą;
11.3. teikti metodinę (techninę) pagalbą įstaigai įgyjant reikiamas licencijas, higienos pasus bendruomeninei slaugai namuose teikti (jei įstaiga jų neturi), prireikus – reabilitacijos į namus paslaugoms teikti (išskyrus savivaldybių, kuriose buvo įgyvendinami bandomieji projektai pagal Integralios pagalbos plėtros programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. liepos 20 d. įsakymu Nr. A1-353 „Dėl Integralios pagalbos plėtros programos patvirtinimo“, projektams (toliau – bandomieji 2013–2015 m. projektai);
11.4. aprūpinti mobiliąsias komandas transporto priemonėmis (išskyrus projektus tų savivaldybių, kuriose buvo įgyvendinami bandomieji 2013–2015 m. projektai);
11.5. teikti integralią pagalbą ir konsultavimo paslaugas šeimos nariams, prižiūrintiems neįgalius vaikus, neįgalius darbingo amžiaus asmenis ar senyvo amžiaus asmenis;
12. Integralią pagalbą teikia mobiliosios komandos, laikydamosi komandinio darbo, savitarpio pasitikėjimo, kliento (jo šeimos narių, artimųjų) įtraukimo į procesą principų.
13. Projektuose turi būti numatyta, kad tos pačios mobiliosios komandos nariai bus įdarbinti toje pačioje įstaigoje (išskyrus reabilitacijos namuose paslaugas, kurios prireikus gali būti perkamos iš kitų įstaigų).
14. Sprendimas dėl Integralios pagalbos skyrimo asmeniui priimamas Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo nustatyta tvarka. Asmens konkrečios integralios pagalbos poreikį savarankiškai nustato mobilios komandos nariai pagal kompetenciją, dalyvaujant pačiam asmeniui, jo šeimos nariams (artimiesiems). Vidutinė integralios pagalbos neįgaliam vaikui, neįgaliam darbingo amžiaus asmeniui, senyvo amžiaus asmeniui teikimo trukmė – apie 4,5 valandos per parą (derinant integralios pagalbos periodiškumą su asmens dienos režimu), iki 7 dienų per savaitę. Integralios pagalbos teikimą derinant su neformalia pagalba, bendros pagalbos teikimo trukmė asmeniui – 8 ir daugiau valandų per parą, iki 7 dienų per savaitę.
15. Siekiant patenkinti asmenų poreikį gauti integralią pagalbą ne tik darbo dienomis, mobiliosios komandos narių darbo laikas apskaitomas pagal suminę darbo laiko apskaitą.
16. Slaugos paslaugos neapima paliatyviosios slaugos, kuri yra teikiama vadovaujantis Paliatyviosios pagalbos paslaugų suaugusiesiems ir vaikams teikimo reikalavimų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2007 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-14 „Dėl Paliatyviosios pagalbos paslaugų suaugusiesiems ir vaikams teikimo reikalavimų aprašo patvirtinimo“, taip pat slaugos, kurią teikia pirminės sveikatos priežiūros įstaigų slaugytojai, dirbantys kartu su šeimos gydytoju.
17. Įgyvendinant projektus finansuojamos tik veiksmų plane numatytam tikslui ir uždaviniams pasiekti būtinos išlaidos.
18. Įgyvendinant projektus, tinkamomis bus laikomos išlaidos, skirtos:
18.1. slaugos specialistų darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms finansuoti, reabilitacijos specialistų (pvz., kineziterapeutų, masažo specialistų) darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms finansuoti ar prireikus reabilitacijos namuose paslaugoms pirkti;
18.3. savanorių mokymams ir savanoriškos veiklos išlaidoms, kompensuojamoms pagal Savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo sąlygų ir tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. A1-330 „Dėl Savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“;
18.4. įstaigos pasirengimui teikti bendruomeninę slaugą ir dienos socialinę globą, prireikus ir reabilitacijos namuose paslaugas (jei įstaiga neturi licencijų, higienos pasų, kitų dokumentų, reikalingų šioms paslaugoms teikti) (išskyrus projektus tų savivaldybių, kuriose buvo įgyvendinami bandomieji 2013–2015 m. projektai);
18.5. techninės pagalbos ar slaugos priemonėms, skirtoms integraliai pagalbai teikti, ar kitai techninei įrangai, skirtai integralios pagalbos organizavimui ar teikimui modernizuoti, įsigyti (išskyrus projektus tų savivaldybių, kuriose buvo įgyvendinami bandomieji 2013–2015 m. projektai);
18.6. transportui (lengviesiems automobiliams, elektromobiliams, velomobiliams ar pan.), skirtiems mobiliosioms komandoms vykti pas klientą, įsigyti (išskyrus projektus tų savivaldybių, kuriose buvo įgyvendinami bandomieji 2013–2015 m. projektai);
18.8. mobiliųjų komandų narių transporto išlaidoms (kai naudojamasi nuosavybės teise priklausančia transporto priemone, viešuoju transportu) kompensuoti;
18.9. projektui administruoti ir vykdyti (projektą administruojančių asmenų darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms ar projekto administravimo paslaugoms pirkti);
19. Nefinansuojami projektai:
19.1. numatantys teikti dienos socialinę globą namuose be slaugos ar slaugą be dienos socialinės globos;
20. Išlaidos, kurios nėra tinkamos finansuoti pagal veiksmų planą, bet yra būtinos integraliai pagalbai teikti (pvz., socialinių darbuotojų, individualios priežiūros darbuotojų, psichologų darbo užmokestis ir socialinio draudimo įmokos), yra finansuojamos iš savivaldybių biudžetams skiriamų valstybės specialiųjų tikslinių dotacijų asmenų, turinčių sunkią negalią socialinei globai teikti ir (ar) savivaldybių biudžetų lėšų, asmenų mokėjimo už dienos socialinę globą lėšų.
IV SKYRIUS
LAUKIAMI REZULTATAI IR VERTINIMO KRITERIJAI
21. Įgyvendinus veiksmų planą, bus:
21.1. paskatinta integralios pagalbos neįgaliems vaikams, neįgaliems darbingo amžiaus asmenims, senyvo amžiaus asmenims namuose plėtra, padidės šių paslaugų prieinamumas ir kokybė;
21.2. įsteigtos mobiliosios komandos, teikiančios integralią pagalbą namuose neįgaliems asmenims, senyvo amžiaus asmenims;
21.3. sukurta šeimos narių, prižiūrinčių neįgalius vaikus, neįgalius darbingo amžiaus asmenis ar senyvo amžiaus asmenis, konsultavimo sistema, šiems asmenims teikiamos konsultavimo paslaugos;
22. Veiksmų plano įgyvendinimas bus vertinamas pagal šiuos kriterijus:
22.1. integralią pagalbą gavę neįgalūs vaikai, neįgalūs darbingo amžiaus asmenys ar senyvo amžiaus asmenys – 2000;
V SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS
23. Veiksmų planas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą. Veiksmų planui įgyvendinti skirtos lėšos sudaro iki 11 584 801 Eur (vienuolikos milijonų penkių šimtų aštuoniasdešimt keturių tūkstančių aštuonių šimtų vieno euro).
24. Projektams įgyvendinti skiriamos lėšos iš Europos socialinio fondo sudaro iki 100 procentų visų tinkamų finansuoti projektų išlaidų.
25. Projektų planavimas, vertinimas, atranka ir įgyvendinimas vykdomi vadovaujantis Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 19 d. nutarimu Nr. 1443 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
26. Sprendimą dėl finansavimo skyrimo projektams įgyvendinti priima socialinės apsaugos ir darbo ministras, vadovaudamasis viešosios įstaigos Europos socialinio fondo agentūros atliktu paraiškų vertinimu ir tinkamumo finansuoti vertinimo ataskaita.
Integralios pagalbos plėtros
veiksmų plano
priedas
INTEGRALIOS PAGALBOS PLĖTROS VEIKSMŲ PLANO VYKDYTOJAI
Eil.Nr. |
Savivaldybės pavadinimas |
Vykdytojas |
1. |
Akmenės raj. |
Akmenės rajono socialinių paslaugų namai |
2. |
Alytaus m. |
Viešoji įstaiga Alytaus poliklinika |
3. |
Alytaus raj. |
Viešoji įstaiga Alytaus rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras |
4. |
Anykščių raj. |
Anykščių rajono socialinių paslaugų centras |
5. |
Birštono m. |
Biudžetinė įstaiga Nemajūnų dienos centras |
6. |
Biržų raj. |
Viešoji įstaiga Biržų rajono socialinių paslaugų centras |
7. |
Druskininkų m. |
Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centras |
8. |
Elektrėnų |
Elektrėnų socialinių paslaugų centras |
9. |
Ignalinos raj. |
Dūkšto globos namai |
10. |
Jonavos raj. |
Jonavos rajono socialinių paslaugų centras |
11. |
Joniškio raj. |
Joniškio rajono savivaldybės administracija |
12. |
Jurbarko raj. |
Jurbarko rajono savivaldybės administracija |
13. |
Kaišiadorių raj. |
Kaišiadorių socialinių paslaugų centras |
14. |
Kalvarijos |
Kalvarijos savivaldybės administracija |
15. |
Kauno m. |
Kauno miesto socialinių paslaugų centras, Kauno neįgaliojo jaunimo užimtumo centras |
16. |
Kauno raj. |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga Kauno rajono socialinių paslaugų centras |
17. |
Kazlų Rūdos |
Viešoji įstaiga Kazlų Rūdos socialinės paramos centras |
18. |
Kėdainių raj. |
Kėdainių bendruomenės socialinis centras |
19. |
Kelmės raj. |
Biudžetinė įstaiga Liolių socialinės globos namai |
20. |
Klaipėdos m. |
Klaipėdos miesto savivaldybės administracija |
21. |
Klaipėdos raj. |
Priekulės socialinių paslaugų centras |
22. |
Kretingos raj. |
Kretingos socialinių paslaugų centras |
23. |
Kupiškio raj. |
Kupiškio socialinių paslaugų centras |
24. |
Lazdijų raj. |
Lazdijų rajono savivaldybės administracija |
25. |
Marijampolės |
Marijampolės socialinės pagalbos centras |
26. |
Mažeikių raj. |
Biudžetinė įstaiga Mažeikių rajono socialinių paslaugų tarnyba |
27. |
Molėtų raj. |
Molėtų socialinės paramos centras |
28. |
Neringos m. |
Neringos savivaldybės administracija |
29. |
Pagėgių |
Pagėgių savivaldybės socialinių paslaugų centras |
30. |
Pakruojo raj. |
Pakruojo nestacionarių paslaugų centras |
31. |
Palangos m. |
Palangos miesto socialinių paslaugų centras |
32. |
Panevėžio m. |
Viešoji įstaiga Integruotų sveikatos paslaugų centras |
33. |
Panevėžio raj. |
Panevėžio rajono socialinių paslaugų centras |
34. |
Pasvalio raj. |
Pasvalio rajono paslaugų ir užimtumo centras pagyvenusiems ir neįgaliesiems |
35. |
Plungės raj. |
Plungės socialinių paslaugų centras |
36. |
Prienų raj. |
Prienų rajono savivaldybės socialinių paslaugų centras |
37. |
Radviliškio r. |
Radviliškio parapijos bendruomenės socialinių paslaugų centras |
38. |
Raseinių raj. |
Viešoji įstaiga Raseinių socialinių paslaugų centras |
39. |
Rietavo |
Rietavo socialinių paslaugų centras |
40. |
Rokiškio raj. |
Rokiškio socialinės paramos centras |
41. |
Skuodo raj. |
Skuodo socialinių paslaugų šeimai centras |
42. |
Šakių raj. |
Šakių rajono savivaldybės administracija |
43. |
Šalčininkų raj. |
Šalčininkų socialinių paslaugų centras |
44. |
Šiaulių m. |
Šiaulių miesto savivaldybės administracija |
45. |
Šiaulių raj. |
Šiaulių rajono savivaldybės Socialinių paslaugų centras |
46. |
Šilalės raj. |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
47. |
Šilutės raj. |
Šilutės socialinių paslaugų centras |
48. |
Širvintų raj. |
Širvintų rajono savivaldybės administracija |
49. |
Švenčionių raj. |
Švenčionių socialinių paslaugų centras |
50. |
Tauragės raj. |
Tauragės rajono savivaldybės administracija |
51. |
Telšių raj. |
Telšių socialinių paslaugų centras |
52. |
Trakų raj. |
Trakų globos ir socialinių paslaugų centras |
53. |
Ukmergės raj. |
Ukmergės nestacionarių socialinių paslaugų centras |
54. |
Utenos raj. |
Utenos rajono socialinių paslaugų centras |
55. |
Varėnos raj. |
Varėnos socialinių paslaugų centras |
56. |
Vilkaviškio raj. |
Vilkaviškio socialinės pagalbos centras |
57. |
Vilniaus m. |
Biudžetinė įstaiga Vilniaus miesto socialinės paramos centras Viešoji įstaiga Centro poliklinika |
58. |
Vilniaus raj. |
Juodšilių seniūnijos bendruomenės socialinių paslaugų centras |
59. |
Visagino m. |
Visagino socialinių paslaugų centras |
60. |
Zarasų raj. |
Viešoji įstaiga Zarasų rajono socialinių paslaugų centras |
_________________