LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ PARAMOS INICIJAVIMO, GAVIMO, TEIKIMO, NAUDOJIMO, KONTROLĖS, APSKAITOS IR VIEŠINIMO TVARKOS REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO

 

2024 m. liepos 1 d. Nr. V-699

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 3 punktu bei siekdamas skatinti asmens sveikatos priežiūros įstaigas atskleisti su gaunama ir teikiama parama susijusią informaciją ir veiklą vykdyti skaidriai:

1. T v i r t i n u Asmens sveikatos priežiūros įstaigų paramos inicijavimo, gavimo, teikimo, naudojimo, kontrolės, apskaitos ir viešinimo tvarkos rekomendacijas (toliau – Rekomendacijos) (pridedama).

2. R e k o m e n d u o j u asmens sveikatos priežiūros įstaigoms, kurių savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, kuriant ir (ar) taikant paramos inicijavimo, gavimo, teikimo, naudojimo, kontrolės, apskaitos ir viešinimo sistemą, vadovautis Rekomendacijomis.

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2022 m. liepos 25 d. įsakymą Nr. V-1270 „Dėl rekomendacijų dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigų paramos gavimo ir teikimo apskaitos ir viešinimo sistemos taikymo“.

4. P a s i l i e k u įsakymo vykdymo kontrolę.

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                                                      Arūnas Dulkys

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro

2024 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. V-699

 

ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ PARAMOS INICIJAVIMO, GAVIMO, TEIKIMO, NAUDOJIMO, KONTROLĖS, APSKAITOS IR VIEŠINIMO TVARKOS REKOMENDACIJOS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų paramos inicijavimo, gavimo, teikimo, naudojimo, kontrolės, apskaitos ir viešinimo tvarkos rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) nustato paramos inicijavimo, gavimo, teikimo, naudojimo, kontrolės, apskaitos ir viešinimo tvarką asmens sveikatos priežiūros įstaigose (toliau – Įstaiga), kurių savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, reglamentuojančias esmines nuostatas. Detali paramos inicijavimo, gavimo, teikimo, naudojimo, kontrolės, apskaitos ir viešinimo Įstaigoje tvarka ir atskirų darbuotojų įgaliojimai reglamentuojami Įstaigų vidaus teisės aktuose.

2. Rekomendacijos parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu, Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymu, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymu.

3. Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2 punkte nurodytuose teisės aktuose ir kituose paramos gavimą, teikimą ir su tuo susijusius procesus reglamentuojančiuose teisės aktuose.

4. Įstaigoje sukurta ir taikoma paramos inicijavimo, gavimo, teikimo, naudojimo, kontrolės, apskaitos ir viešinimo sistema, kai, vadovaujantis Labdaros ir paramos įstatymo nustatyta tvarka, teikiant ir gaunant paramą naudojama Informacijos apie paramos teikėjų asmens sveikatos priežiūros įstaigai suteiktą paramą ir jų laimėtus asmens sveikatos priežiūros įstaigos organizuojamus viešuosius pirkimus forma (toliau – Forma) (Rekomendacijų priedas), kuri atnaujinama ne rečiau kaip 2 kartus per metus ir joje nurodyti duomenys skelbiami Įstaigos interneto svetainėje ne trumpiau kaip 3 metus nuo atitinkamų duomenų paskelbimo dienos.

5. Sprendimus dėl siūlomos, prašomos paramos, gautų prašymų suteikti paramą, gautos paramos skirstymo, vertinimo, panaudojimo bei viešinimo priima Įstaigos vadovo sudaryta paramos komisija (toliau – Paramos komisija). Paramos komisijos sudėtis ir priimti sprendimai viešinami Įstaigos interneto svetainėje.

6. Įstaigos vadovas ar jo įgaliotas asmuo paskiria asmenį (-is), atsakingą (-us) už paramos inicijavimo, gavimo, teikimo, naudojimo, kontrolės, apskaitos ir viešinimo sistemos įdiegimą bei jos įgyvendinimo priežiūrą Įstaigoje, taip pat atsakingą (-us) už Formoje pateiktos informacijos stebėseną, apie kurios rezultatus periodiškai informuoja Įstaigos vadovą ar jo įgaliotą asmenį, o prireikus tobulinti sistemą ar didinti veiklos skaidrumą, nedelsiant teikia siūlymus Įstaigos vadovui ar jo įgaliotam asmeniui.

 

II SKYRIUS

PARAMOS GAVIMO INICIJAVIMAS

 

7. Paramos gavimas inicijuojamas Įstaigos arba paramos teikėjo iniciatyva.

8. Paramos teikėjas su siūlymu priimti paramą į Įstaigą kreipiasi raštu. Gautą siūlymą priimti paramą svarsto ir sprendimą pritarti ar nepritarti siūlymui priima Paramos komisija.

9. Įvertinęs poreikį panaudoti gautą paramą Įstaigos įstatuose numatytai veiklai, Įstaigoje paramos gavimą inicijuoja struktūrinio padalinio, siekiančio gauti paramą, vadovas, teikdamas tarnybinį pranešimą Įstaigos vadovui ar jo įgaliotam asmeniui. Sprendimą dėl paramos gavimo inicijavimo priima Paramos komisija.

10. Įstaiga, esant tam tikrų medicinos priemonių, vaistų paramos poreikiui ir Paramos komisijai pritarus inicijuoti paramos gavimą, raštu ir viešai (skelbdama pranešimą žiniasklaidoje, savo interneto svetainėje, socialiniuose tinkluose ir pan.) kreipiasi į potencialius subjektus, galinčius suteikti paramą, o ją gavusi – informaciją apie paramos gavimą ir panaudojimą viešina savo interneto svetainėje.

 

III SKYRIUS

PARAMOS TEIKIMAS IR GAVIMAS

 

11. Įstaiga paramą teikia vadovaudamasi šiais principais:

11.1. lygiateisiškumo – priimant sprendimus dėl prašymų, kad Įstaiga suteiktų paramą (toliau – paramos prašymas), taikomi vienodi, aiškūs, suprantami sprendimų dėl paramos teikimo priėmimo kriterijai, užtikrinama, kad šie sprendimai būtų motyvuoti ir juos priimant nebūtų diskriminuojama dėl lyties, asmens rasės, odos spalvos, kalbos, religijos, politinių ir kitokių įsitikinimų, nacionalinės ar socialinės kilmės, priklausymo tautinei mažumai;

11.2. nešališkumo ir skaidrumo – jei sprendimo dėl paramos skyrimo priėmimas susijęs su paramos prašymą nagrinėjančio Įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens paskirto darbuotojo ar sudarytos Paramos komisijos nario  privačiais interesais, šis asmuo nusišalina ir nedalyvauja rengiant, svarstant ar priimant sprendimus dėl paramos skyrimo arba kitaip juos paveikiant ar bandant paveikti. Nusišalinimas fiksuojamas raštu. Iš tiekėjų, dalyvavusių ar dalyvaujančių viešųjų pirkimų procedūrose, paramos neprašoma;

11.3. konfidencialumo ir viešumo derinimo – paramos prašyme nurodyti duomenys naudojami tik sprendimui dėl paramos skyrimo priimti ir neatskleidžiami priimant sprendimą dėl paramos skyrimo nedalyvaujantiems asmenims. Priėmus sprendimą skirti paramą, informacija apie paramos skyrimą Labdaros ir paramos įstatymo nustatyta tvarka skelbiama Įstaigos interneto svetainėje;

11.4. atitikties Įstaigos veiklos ir visuomenei naudingiems tikslams – priimant sprendimus dėl paramos skyrimo siekiama, kad paramą gautų asmenys, kurių paramos prašyme nurodyti paramos panaudojimo tikslai labiausiai atitinka Įstaigos veiklos tikslus ir visuomenei naudingus tikslus, nurodytus Labdaros ir paramos įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje.

12. Gaunant ar teikiant paramą, nurodytą Labdaros ir paramos įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 1, 3 ir 4 punktuose, kurios numatoma vertė didesnė nei 1 500 (vienas tūkstantis penki šimtai) eurų, Įstaiga pasirašo paramos sutartį, kurioje, be kitos informacijos, nurodomos paramos sutarties šalys, paramos paskirtis ir dalykas (prekės, paslaugos ir (ar) darbai), paramos vertė eurais bei paramos gavėjo prisiimami įsipareigojimai.

13. Parama piniginėmis lėšomis teikiama pervedant jas į Įstaigos atsiskaitomąją banko sąskaitą, nurodytą paramos sutartyje, arba pinigines lėšas įmokant į Įstaigos kasą, jei yra tokia galimybė, ir nurodant, kad piniginės lėšos – parama Įstaigai.

14. Paramos teikėjas fizinis asmuo skirti paramą Įstaigai gali teikdamas Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos prašymą pervesti pajamų mokesčio, apskaičiuoto nuo kalendoriniais metais gautų pajamų, dalį (forma FR0512).

15. Kai parama gaunama pagal paramos sutartį, paramos gavimo faktas įforminamas paramos perdavimo–priėmimo aktu, kuris yra neatskiriama paramos sutarties dalis, arba paramos perdavimo–gavimo tvarka numatoma pačioje paramos sutartyje. Gaunant paramą piniginėmis lėšomis, paramos perdavimo–priėmimo aktas nesudaromas.

16. Gauta parama, kai negalima nustatyti konkretaus paramos teikėjo arba paramos teikėjas nenori būti žinomas, laikoma anonimiškai gauta parama. Anonimiškai gaunama parama teikiama nepasirašant rašytinės paramos sutarties. Paramos gavimo faktui įforminti Paramos komisija gautą paramą įvertina, suskaičiuoja, surašo paramos priėmimo ir įvertinimo aktą, kuriame nurodo, kuriame Įstaigos struktūriniame padalinyje bus naudojama anonimiškai gauta parama. Juridinis asmuo negali teikti paramos anonimiškai.

17. Informacija apie paramos Įstaigai teikimo būdus skelbiama Įstaigos interneto svetainėje ir viešinama gerai matomose Įstaigos vietose.

 

 

IV SKYRIUS

GAUTOS PARAMOS PANAUDOJIMAS IR KONTROLĖ

 

18. Gauta parama naudojama pagal jos paskirtį ir tik Įstaigos įstatuose numatytai veiklai, uždaviniams bei funkcijoms įgyvendinti.

19. Konkreti gautos paramos panaudojimo paskirtis nurodoma paramos sutartyje. Tais atvejais, kai gautos paramos paskirtis nenurodoma, kaip ir anonimiškai gautos paramos atveju, dėl jos panaudojimo tikslingumo sprendimą priima Paramos komisija.

20. Gautą paramą Paramos komisija paskirsto pagal Įstaigos poreikį ar Įstaigos struktūrinių padalinių teiktus prašymus dėl atitinkamos paramos gavimo poreikio.

21. Paramos komisija, skirstydama paramos būdu gautas pinigines lėšas, nurodo ne mažiau kaip tris kriterijus, pagal kuriuos yra skiriamos paramos būdu gautos piniginės lėšos (pavyzdžiui, Įstaigos struktūrinių padalinių vadovų išreikštas atitinkamos paramos poreikis, vaistų ar medicinos priemonių galiojimo laikas, kai parama gauta vaistiniais preparatais ir (ar) medicininėmis priemonėmis, gautos paramos specifinė paskirtis ir pan.).

22. Už paramos naudojimą atsakingas Įstaigos darbuotojas, nustatęs, kad gautą paramą, kurios galiojimo laikas yra ribotas, Įstaigos struktūriniai padaliniai nesunaudos iki jos galiojimo termino pabaigos, su prašymu dėl paramos perskirstymo kreipiasi į Įstaigos vadovą, kuris prašymą nagrinėti ir priimti sprendimą nukreipia Paramos komisijai.

23. Vidinę paramos, įskaitant paramos, gautos vaistiniais preparatais ir (ar) medicininėmis priemonėmis, panaudojimo kontrolę, t. y. ar gauta parama panaudota pagal paramos sutartį ar pagal Paramos komisijos priimtus sprendimus, vykdo Įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens paskirti asmenys ar struktūriniai padaliniai.

 

V SKYRIUS

PARAMOS APSKAITA

 

24. Gautos paramos apskaita tvarkoma teisės aktų nustatyta tvarka atskirai nuo visos Įstaigos apskaitos, joje nurodant gautos paramos teikėjus, jeigu parama nebuvo gauta anonimiškai, taip pat paramos vertę ir kaip ši parama buvo panaudota, t. y. įvardijant konkrečius gavėjus, jeigu lėšos ar turtas, gauti kaip parama, perduoti kitam asmeniui. Įstaigos suteiktos paramos apskaitoje nurodomi duomenys apie konkrečius paramos gavėjus, dalyką ir jo vertę.

25. Paramos komisijai įvertinus ir suskaičiavus anonimiškai gautą paramą bei surašius paramos priėmimo ir įvertinimo aktą, jis perduodamas už paramos įtraukimą į apskaitą atsakingam Įstaigos darbuotojui.

26. Paramos, gautos vaistiniais preparatais ir (ar) medicininėmis priemonėmis, apskaita tvarkoma Įstaigos vidaus teisės aktuose numatyta tvarka.

27. Sunaudota ar netinkama naudoti pripažinta parama nurašoma teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VI SKYRIUS

PARAMOS VIEŠINIMAS

 

28. Įstaiga savo interneto svetainėje skelbia užpildytą Formą.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

29. Įstaigai naudoti perduodamas turtas, vykdant viešųjų pirkimų sutartį, nelaikomas paramos teikimo būdu, nurodytu Labdaros ir paramos įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 3 punkte.

 

30. Šalių sudarytos paramos teikimo ar gavimo sutarties nuostatos negali prieštarauti Labdaros ir paramos įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių paramą, nuostatoms.

_________________