LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano Intervencinės priemonės „konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisyklių, TAIKOMŲ 2024 METAIS PATEIKTOMS PARAIŠKOMS, patvirtinimo
2023 m. gruodžio 12 d. Nr. 3D-837
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį:
1. T v i r t i n u:
1.1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisykles, taikomas 2024 metais pateiktoms paraiškoms (pridedama);
2. N u r o d a u, kad konsultantai, teiksiantys ūkių konsultavimo paslaugas konsultavimo paslaugų gavėjams, iki 2023 m. gruodžio 15 d. turi būti įtraukti į Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašą (toliau – konsultantų sąrašas) vadovaujantis Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų veiklos organizavimo tvarkos aprašu, patvirtintu 2023 m. vasario 9 d. žemės ūkio ministro įsakymu Nr. 3D-72 „Dėl nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
3. Į g a l i o j u VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūrą užpildyti ir pateikti šio įsakymo 1.2 papunkčiu patvirtintą Galimų pareiškėjų teikti konsultavimo paslaugas pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Konsultavimo paslaugos“ sąrašo formą ir pateikti iki 2023 m. gruodžio 29 d. Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2023 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. 3D-837
LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „Konsultavimo paslaugos“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS, TAIKOMos 2024 METAIS PATEIKTOMS PARAIŠKOMS
I SKYRIUS
bendrosios nuostatos
1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisyklės, taikomos 2024 metais pateiktoms paraiškoms (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:
1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115 (toliau – Reglamentas (ES) 2021/2115), kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginiai planai), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais;
1.2. 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. spalio 4 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2391 (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 1407/2013);
1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su visais pakeitimais;
1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo, su visais pakeitimais;
1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;
1.6. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, su visais pakeitimais;
1.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;
1.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;
1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“ (toliau – Nutarimas);
1.10. Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika);
1.11. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės);
1.12. Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-72 „Dėl nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas);
2. Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Konsultavimo paslaugos“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklės taikomos pareiškėjams, konsultavimo paslaugų teikėjams, gaunantiems paramą ir įgyvendinantiems projektus pagal intervencinę priemonę, konsultavimo paslaugų gavėjams bei institucijoms, atliekančioms paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. Konsultavimo paslaugų gavėjas (toliau – paslaugų gavėjas) – ūkininkas, miško valdytojas ar Europos inovacijų partnerystės grupės susikūrimą ir inovacinį projektą planuojantis inicijuoti subjektas (pvz.: ūkininkas, miškininkas, kooperatyvas ar jų grupė ir kt.), Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos patvirtinti kaip tinkami pasinaudoti konsultavimo paslaugomis;
II SKYRIUS
TIKSLAI IR POREIKIAI
5. Intervencinė priemonė prisideda prie bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslų:
5.1. horizontaliojo tikslo – modernizuoti žemės ūkį kaimo vietovėse puoselėjant žinias, inovacijas bei skaitmenizacijos galimybes ir dalijantis jomis žemės ūkyje bei kaimo vietovėse, skatinant ūkininkus jomis naudotis, sudarant geresnes galimybes naudotis moksliniais tyrimais, inovacijomis, žinių mainais ir mokymu;
6. Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:
6.2. didinti konsultavimo paslaugų formų įvairovę, geriau užtikrinti jų atitiktį ūkininkų poreikiams;
7. Siekiant šiame skyriuje nustatyto horizontaliojo tikslo, konkrečių BŽŪP tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:
7.1. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose Europos inovacijų partnerystės (EIP) veiklos grupėse siekiant gerinti tvarius ekonominius, socialinius, aplinkosaugos, klimato srities ir efektyvaus išteklių naudojimo veiklos rezultatus, skaičius (R.1);
7.2. konsultantų, gaunančių paramą, kad jie būtų integruoti į žemės ūkio žinių ir inovacijų sistemas (ŽŪŽIS), skaičius (R.2);
7.3. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalis (R.3);
III SKYRIUS
PARAMOS FORMOS IR REMIAMA VEIKLA
9. Pagal intervencinę priemonę remiama veikla – kvalifikuotos ir specializuotos individualios konsultavimo paslaugos.
10. Konsultavimo paslaugos turi apimti sritis, nurodytas Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 15 straipsnio 2 ir 4 dalyse, taip pat klausimus įvardintus Konsultavimo temų gairėse paslaugų gavėjams ir teikėjams (Taisyklių 3 priedas) ir šiame punkte nurodytas konsultavimo paslaugų sritis ir temas:
10.1. konsultavimo paslaugos ūkininkams:
10.1.2. bioekonomika, novatoriškų produktų kūrimas ir ūkininkų padėties gerinimas vertės grandinėje;
10.1.3. aplinkai (vandens, dirvožemio, oro gerai kokybei) ir klimatui naudingos žemės ūkio praktikos taikymas;
10.1.5. tvarus dirvožemio naudojimas parenkant technologijas, tausojančias biologinę įvairovę, skatinančias anglies kaupimą ir optimizuojančias augalų mitybos grandinę;
10.2. konsultavimo paslaugos miško valdytojams:
10.2.2. saugomos teritorijos miško valdoje, ribojimai, įsipareigojimai, kompensavimas ir deklaravimas;
IV SKYRIUS
PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS
13. Paslaugų gavėjas Strateginio plano intervencinės priemonės „Konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo laikotarpiu gali pasinaudoti konsultavimo paslaugomis, kurių vertė – 2000 Eur be PVM.
V SKYRIUS
GALIMI PAREIŠKĖJAI GAUTI PARAMĄ
15. Tinkami pareiškėjai gauti paramą (toliau – pareiškėjas):
15.1. konsultavimo paslaugas teikiantys ūkio subjektai (fiziniai arba juridiniai asmenys) arba jų grupės, veikiančios jungtinės veiklos sutarties pagrindais;
15.2. asociacijos, vienijančios fizinius ir (ar) juridinius asmenis, užsiimančius žemės ūkio ir miškininkystės veikla;
VI SKYRIUS
TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI
16. Pareiškėjas laikomas tinkamu teikti konsultavimo paslaugas ir gauti paramą, jei atitinka šias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus:
16.1. bendrąsias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.8 ir 124.9 papunkčiuose, ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;
16.2. konsultavimo paslaugas teikiantys ūkio subjektai (fiziniai ar juridiniai asmenys) arba jų grupės yra įtraukti į konsultantų sąrašą, pagal Apraše nustatytus kriterijus įvertinant jiems nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, įskaitant nustatytus Reglamento (ES) Nr. 2021/20115 15 str. 2 ir 34 dalyse bei Strateginiame plane nustatytus tinkamumo kriterijus ir reikalavimus;
VII SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
17. Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos konsultavimo paslaugų teikimo pagal Taisyklių 10 punkte nustatytas konsultavimo paslaugų teikimo sritis ir temas išlaidos.
18. Intervencinės priemonės išlaidos kompensuojamos supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdu, taikant konsultavimo paslaugų teikimo valandos fiksuotąjį vieneto įkainį pagal Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 83 straipsnio 1 dalies b punktą. Konsultavimo išlaidos projekte apmokamos tik pagal nustatytus fiksuotųjų konsultacijų įkainių dydžius.
19. Nustatytas valandinis fiksuotasis konsultacijų įkainio dydis yra maksimalus fiksuotasis įkainio dydis.
21. Tinkamomis finansuoti laikomos išlaidos, patirtos ne anksčiau kaip nuo paramos paraiškos pateikimo dienos ir po konsultavimo paslaugų teikimo sutarties (Taisyklių 4 priedas) pasirašymo su paslaugų gavėju.
22. Atsiskaitymas pagal fiksuotuosius įkainius administruojamas vadovaujantis Administravimo taisyklėmis.
23. Fiksuotieji konsultacijų įkainiai konsultavimo paslaugų teikėjo pagrindžiami duomenų suvestinėje (nurodant suteiktas paslaugų gavėjams konsultacijas ir jų trukmę valandomis), kuri teikiama Mokėjimo agentūrai kartu su mokėjimo prašymu.
VIII SKYRIUS
PARAMOS PARAIŠKŲ RENGIMO IR TEIKIMO TVARKA
25. Siekdamas gauti paramą ir būti patvirtintas kaip konsultavimo paslaugų teikėjas, pareiškėjas turi užpildyti paramos paraišką, nustatytą Taisyklių 1 priede, kuri skelbiama Ministerijos ir Mokėjimo agentūros interneto svetainėse adresais www.zum.lrv.lt ir www.nma.lt. Paramos paraiškos turi būti pateiktos Ministerijos kvietime nustatytu laikotarpiu.
26. Kartu su paraiška pareiškėjas pateikia patvirtintus ataskaitinių ir (arba) praėjusių ataskaitinių metų finansinių ataskaitų dokumentus, o nauji ūkio subjektai pateikia ūkinės veiklos pradžios balansą. Jeigu pareiškėjas yra įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privalo atlikti auditą, jis turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadą už ataskaitinius ir (ar) praeitus metus.
IX SKYRIUS
KONSULTAVIMO PASLAUGŲ TEIKĖJŲ TVIRTINIMAS
28. Mokėjimo agentūra, gavusi paramos paraiškas, patikrina:
28.1. ar pareiškėjai yra įtraukti į VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros (toliau – KVRPA) pateiktą Galimų pareiškėjų teikti konsultavimo paslaugas pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Konsultavimo paslaugos“ sąrašą;
29. Mokėjimo agentūrai iškilus klausimų, susijusių su paramos paraiškos vertinimu, pareiškėjo gali būti paprašyta pateikti papildomų dokumentų. Tuo atveju Mokėjimo agentūra išsiunčia paklausimą raštu ir (arba) elektroniniu paštu. Per paklausime nustatytą laiką nepateikus reikalaujamų dokumentų ar trūkstamos informacijos, paramos paraiška atmetama.
30. Mokėjimo agentūra, įvertinusi pareiškėjus, priima sprendimą dėl pareiškėjo patvirtinimo ar nepatvirtinimo konsultavimo paslaugų teikėju. Konsultavimo paslaugų teikėjas patvirtinamas iki 2024 metų gruodžio 31 d. Sprendimas priimamas Mokėjimo agentūros direktoriaus nustatyta tvarka.
31. Mokėjimo agentūra apie sprendimą dėl pareiškėjo patvirtinimo ar nepatvirtinimo konsultavimo paslaugų teikėju informuoja pareiškėjus elektroniniu paštu ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos.
X SKYRIUS
KONSULTAVIMO PASLAUGŲ TEIKĖJŲ ĮSIPAREIGOJIMAI
33. Konsultavimo paslaugų teikėjai įsipareigoja:
33.1. laikytis bendrųjų įsipareigojimų pareiškėjams ir paramos gavėjams Administravimo taisyklių 170.2, 170.4, 170.6–170.7, 170.11–170.15 papunkčiuose nustatyta tvarka;
33.2. iki mokėjimo prašymo pateikimo dienos konsultantų sąraše būti įrašyti kaip konsultavimo paslaugas teikiantys ūkio subjektai;
33.3. užtikrinti, kad konsultavimo paslaugas suteiks tik tie konsultantai, kurie į Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašą buvo įtraukti iki 2023 metų gruodžio 15 d. ir nebuvo pašalinti iš jo konsultavimo paslaugų suteikimo metu? (taikoma juridiniams asmenims);
33.4. projekto įgyvendinimo metu, teikiant konsultavimo paslaugas, būti nepriklausomu, nešališku ir neturėti tiesioginio komercinio intereso, turinčio įtakos konsultavimo turiniui;
33.5. veikti sąžiningai ir skaidriai, nesinaudojant konsultacijų metu sužinotomis konsultacijų gavėjo komercinėmis ir kitomis paslaptimis ne konsultacijų gavėjo tikslams ir jų neviešinti bei vadovautis Bendruoju duomenų saugos reglamentu (BDAR) (ES) Nr. 2016/679;
33.6. informuoti Mokėjimo agentūrą apie konsultanto (-ų) duomenų (konsultavimo sritį, temą, pašalinimą iš konsultantų sąrašo ir pan.) pasikeitimus, jeigu jie turi įtakos projekto įgyvendinimui;
XI SKYRIUS
TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI KONSULTAVIMO PASLAUGŲ GAVĖJAMS
34. Paslaugų gavėjas turi būti savo vardu įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre.
35. Paslaugų gavėjo tinkamumas gauti konsultavimo paslaugas vertinamas pagal paslaugų gavėjo paraiškos pateikimo dieną paslaugų gavėjo pateiktus, atitinkamais dokumentais pagrįstus ir viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš pareiškėjo po Mokėjimo agentūros paklausimo. Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis.
36. Konsultavimo paslaugoms, teikiamoms miškų valdytojams (toliau – pagalbos gavėjai), taikomi nereikšmingos (de minimis) pagalbos (toliau – pagalba) teikimo reikalavimai ir turi būti laikomasi šių sąlygų:
36.1. bendra pagalbos, suteiktos vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 nuostatomis, suma vienai įmonei (įskaitant ir su šia įmone Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) negali viršyti 200 000 Eur per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį;
36.2. teikiama pagalba gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba ir (ar) valstybės pagalba vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 5 straipsnio nuostatomis;
36.3. jei per einamuosius ir praėjusius dvejus finansinius metus dvi įmonės susijungia, viena įmonė įsigyja kitą arba viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;
36.4. jei subjektas veiklą vykdo keliuose sektoriuose, turi būti tenkinamos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 1 straipsnio 2 dalies nuostatos;
36.5. pateikus Paraišką pagalbos gavėjams Mokėjimo agentūra vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), patikrina informaciją, ar pagalbos gavėjui (įskaitant ir su šiuo pagalbos gavėju reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikta nereikšminga (de minimis) pagalba, įskaitant pagal Taisykles skirtą pagalbos sumą, o tuo atveju, kai pagalba išmokama dalimis, apskaičiuotą diskontuotą pagalbos vertę, neviršija nustatytų nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribų. Jei suteikus pagalbą būtų viršyta Taisyklių 36.1 papunktyje nurodyta riba, priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo apskaičiuota pagalbos suma sumažinama tiek, kad nebūtų pažeistas Reglamentas (ES) Nr. 1407/2013;
36.7. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, jeigu pagalba išmokama dalimis, jos vertė yra diskontuojama suteikimo metu. Diskontuota pagalbos vertė nustatoma pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede.
XII SKYRIUS
KONSULTAVIMO PASLAUGŲ GAVĖJŲ ĮSIPAREIGOJIMAI
37. Paslaugų gavėjas prisiima šiuos įsipareigojimus:
37.2. sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti ir (ar) kontroliuoti, tikrinti, kaip vykdoma veikla;
37.3. teikti atsakingiems asmenims visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Strateginio plano įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti;
XIII SKYRIUS
PARAIŠKŲ GAUTI KONSULTAVIMO PASLAUGAS PRIĖMIMAS IR VERTINIMAS
38. Paraiškas gauti konsultavimo paslaugas (toliau – Paraiška) (Taisyklių 2 priedas) gali teikti ūkininkai, miškų valdytojai, EIP grupės susikūrimą ir inovacinį projektą planuojantys inicijuoti subjektai (pvz., ūkininkai / miškininkai, kooperatyvai ir kt.), atitinkantys tinkamumo sąlygas ir reikalavimus paslaugų gavėjams.
39. Paraiškų priėmimas vykdomas nuo 2024 m. sausio 29 d. iki vasario 29 d., tačiau ne ilgiau nei pasiekiama paramos paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma dotacijos forma.
40. Pasiekus paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą (dotacijos forma) paraiškų priėmimas stabdomas tokia tvarka:
40.1. Mokėjimo agentūra, nustačiusi, kad yra pasiekta paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma, kitą darbo dieną apie šį faktą paskelbia Mokėjimo agentūros interneto svetainėje ir informuoja Ministeriją. Informaciniame pranešime apie paraiškų priėmimo stabdymą turi būti nurodytas galutinis paraiškų priėmimo momentas (data, valanda), kuris negali būti vėlesnis nei tos pačios dienos 23:59 val.;
40.2. paraiškos, pateiktos nuo informacinio pranešimo paskelbimo iki jame nurodyto galutinio paraiškų priėmimo momento, yra priimamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka;
40.3. paraiškos, pateiktos po informaciniame pranešime nurodyto galutinio paraiškų priėmimo momento, nepriimamos ir nevertinamos;
40.4. Mokėjimo agentūra atlieka visų iki paraiškų priėmimo stabdymo momento gautų paraiškų tinkamumo vertinimą Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka;
40.5. jei atlikus visų gautų paraiškų tinkamumo vertinimą šioms paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis viršija paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą, taikoma ši tvarka:
40.5.1. jei paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis yra ne didesnis kaip 10 proc. paraiškų priėmimo etapui skirtos lėšų sumos, visos šios paraiškos finansuojamos iš 2027 metams paraiškų priėmimo etapams skirtos lėšų sumos;
40.5.2. jei paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis viršija 10 proc. paraiškų priėmimo etapui skirtos lėšų sumos, sprendimą dėl papildomo lėšų skyrimo šioms paraiškoms finansuoti priima Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano valdymo komitetas (toliau – PVK). Jei papildomų lėšų neskiriama tada paslaugų gavėjai atrenkami pagal paraiškos pateikimo pirmumą (datą ir laiką).
41. Paraiškos ir (arba) dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paraiškos ir jų priedai nepriimami.
42. Paraiškos Mokėjimo agentūrai turi būti užpildžius elektroninę formą pateiktos asmeniškai ar per įgaliotą asmenį ŽŪMIS portalo interneto prieigoje adresu https://zumis.lt arba užpildant elektroninę formą, paraiškos ir prašomi dokumentai teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu paraiskos@nma.lt, pateikiant paraišką ir skenuotus prašomus dokumentus (PDF formatu), arba teikiami naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu (ŽŪMIS meniu punktas „Pranešimai“), pateikiant skenuotas paraiškas ir prašomus dokumentus (PDF formatu). Paraiška ir prašomi dokumentai turi būti pateikti ne vėliau kaip iki vasario 29 dienos 24 valandos. Paraiška ir prašomi dokumentai gali būti pasirašyti bei pateikti ir įgalioto asmens. Įgaliotas asmuo kartu pateikia notaro patvirtintą įgaliojimą arba įgaliojimą, kuriame parašo tikrumą patvirtino seniūnas.
43. Paraiškoms taikomi administracinės atitikties reikalavimai automatiškai sutikrinami ŽŪMIS sistemoje, naudojant viešųjų registrų ir Mokėjimo agentūros vidinių administravimo sistemų duomenis.
44. Iškilus klausimų, susijusių su paraiškų vertinimu, paslaugų gavėjo gali būti paprašyta pateikti papildomų dokumentų. Tuo atveju Mokėjimo agentūra išsiunčia paklausimą raštu ir (arba) elektroniniu paštu. Per paklausime nustatytą laiką nepateikus reikalaujamų dokumentų ar trūkstamos informacijos, paraiška atmetama.
45. Pateiktoje paraiškoje nurodyti duomenys be Mokėjimo agentūros paklausimo po paraiškos pateikimo Mokėjimo agentūrai dienos negali būti koreguojami ar tikslinami (išskyrus akivaizdžias klaidas).
XIV SKYRIUS
KONSULTAVIMO PASLAUGŲ GAVĖJŲ PATVIRTINIMAS IR KONSULTAVIMO PASLAUGŲ SUTEIKIMO TVARKA
47. Baigusi paraiškų vertinimą ir patvirtinusi paslaugų gavėjus, Mokėjimo agentūra per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos informuoja apie tai paslaugų gavėjus paraiškoje numatytu būdu, nurodydama, kur paslaugų gavėjai gali rasti informacijos apie atrinktus konsultavimo paslaugų teikėjus ir jų teikiamas paslaugas.
48. Tuo atveju, kai priimamas sprendimas dėl pagalbos skyrimo pagalbos gavėjams, sprendime nurodoma skirta pagalbos suma ir diskontuota pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis), taip pat nurodoma, kad teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba, pateikiant aiškią nuorodą į Reglamentą (ES) Nr. 1407/2013, t. y. nurodomas jo pavadinimas ir skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numeris.
49. Mokėjimo agentūra, vadovaudamasi Registro nuostatuose numatytais terminais nuo sprendimo dėl pagalbos skyrimo priėmimo dienos pateikia informaciją apie pagalbos gavėjams suteiktą pagalbą (išmokant pagalbą dalimis nurodoma diskontuota pagalbos vertė) į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau – Suteiktos valstybės pagalbos registras). Suteiktos valstybės pagalbos registrui pateikta informacija apie suteiktą pagalbą tikslinama Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais.
50. Apie paraiškos atmetimą paslaugų gavėjas informuojamas per 5 darbo dienas nuo sprendimo dėl paraiškos atmetimo priėmimo dienos.
51. Paslaugų gavėjas, gavęs informacinį pranešimą iš Mokėjimo agentūros, įgyja teisę kreiptis į konsultavimo paslaugų teikėjus ir naudotis jų teikiamomis konsultavimo paslaugomis.
52. Paslaugų gavėjas su konsultavimo paslaugų teikėju(-ais) sudaro konsultavimo paslaugų teikimo sutartį(-is) (Taisyklių 4 priedas).
53. Konsultavimo paslaugų temas ir paslaugų teikimo trukmę pagal atskiras temas paslaugų gavėjas pasirenka savo nuožiūra pagal individualius poreikius.
55. Konsultavimo paslaugos turi būti suteiktos individualiai (konsultavimo paslaugų teikėjo biure ar ūkyje pagal paslaugų gavėjo pasirinkimą). Jei paslaugų gavėjas yra juridinis asmuo, konsultavimo paslaugoms gauti turi būti paskirtas įgaliotas asmuo.
56. Suteikus visas konsultavimo paslaugas ar jų dalį, paslaugų gavėjas ir konsultavimo paslaugų teikėjas turi pasirašyti konsultavimo paslaugų suteikimo perdavimo−priėmimo aktą (Taisyklių 5 priedas). Konsultavimo paslaugų suteikimo perdavimo−priėmimo aktas gali būti nepasirašomas tais atvejais, kai Konsultavimo paslaugų gavėjas nepasinaudoja paslaugomis arba kai nevykdo Sutartimi prisiimtų įsipareigojimų (pvz. neteikia duomenų ar dokumentų) ir tuo pagrindu konsultavimo paslaugos nesuteikiamos arba paslaugos buvo suteiktos netinkamai, nekokybiškai.
57. Kitas ūkio subjektas ar fizinis asmuo neturi teisės perimti paslaugų gavėjo įsipareigojimų, susijusių su konsultavimo paslaugomis, kurių išlaidų dalis yra kompensuojama iš Strateginio plano lėšų.
XV SKYRIUS
KONSULTAVIMO PASLAUGŲ MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS
IR IŠLAIDŲ FINANSAVIMAS
59. Konsultavimo paslaugų teikėjams konsultavimo paslaugos teikimo išlaidas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka apmoka Mokėjimo agentūra.
60. Konsultavimo paslaugų teikėjas projekto įgyvendinimo laikotarpiu Mokėjimo agentūrai gali teikti ne daugiau kaip 2 mokėjimo prašymus, kurie gali būti pateikti einamųjų metų laikotarpiu nuo rugpjūčio 26 d. iki rugpjūčio 30 d. ir (ar) nuo gruodžio 16 d. iki gruodžio 20 d.
61. Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti ŽŪMIS portalo interneto prieigoje adresu https://zumis.lt.
63. Tinkamos finansuoti išlaidos apmokamos supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdu, taikant konsultavimo paslaugų teikimo valandos fiksuotąjį įkainį pagal Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 83 straipsnio 1 dalies b punktą.
64. Jei mokėjimo prašymo vertinimo metu Mokėjimo agentūra nustato, kad paslaugų gavėjas pasinaudojo konsultavimo paslaugomis, kurių vertė viršijo taisyklių 14 punkte nustatytą sumą, parama išmokama konsultavimo paslaugų teikėjui (-ams), kuris (-ie) pirmiausia suteikė konsultavimo paslaugas. Pirmumas nustatomas pagal Konsultavimo paslaugų suteikimo perdavimo−priėmimo akto datą.
65. Konsultavimo paslaugų teikėjui išlaidų už konsultavimo paslaugų teikimą mokėjimas sustabdomas, jei panaudojamos visos Strateginio plano intervencinei priemonei einamaisiais metais numatytos lėšos.
66. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:
67. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekte pakonsultuotų paslaugų gavėjų valdos registracijos vietą (tuo atveju, jeigu projektas įgyvendinamas abiejuose regionuose, priskiriama tam regionui, kuriame pakonsultuota daugiausia dalyvių) (Taisyklių 1 priedas, III skyrius „Informacija apie regioną, kuriame planuojama suteikti daugiausia konsultavimo paslaugų“).
XVI SKYRIUS
SANKCIJOS
69. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą konsultavimo paslaugos teikėjui gali būti Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – sankcijų metodika), numatytos sankcijos.
70. Jeigu pareiškėjas, norėdamas tapti konsultavimo paslaugos teikėju ir gauti paramą, pateikė melagingą informaciją arba dėl aplaidumo nepateikė būtinos informacijos, parama visai neskiriama arba susigrąžinama visa jos suma.
71. Konsultavimo paslaugų teikėjui parama neteikiama, jei:
71.1. paslaugų gavėjui yra anksčiau suteiktos konsultavimo paslaugos nei buvo pasirašyta konsultavimo paslaugų teikimo sutartis;
71.2. paslaugų gavėjas su konsultavimo paslaugų teikėju nėra pasirašęs konsultavimo paslaugų teikimo sutarties;
72. Paslaugų gavėjas pasinaudojęs konsultavimo paslaugomis, kurių vertė didesnė nei nurodyta Taisyklių 14 punkte, praranda teisę pasinaudoti konsultavimo paslaugomis pagal intervencinę priemonę „Konsultavimo paslaugos“ ir privalo už jam suteiktas paslaugas atsiskaityti su konsultavimo paslaugų teikėju (-ais).
XVII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
73. Paslaugų gavėjas nepasinaudojęs visa Taisyklių 14 punkte nurodyta suma, nepraranda teisės pasinaudoti didžiausia konsultavimo paslaugoms skirta suma, nurodyta Taisyklių 13 punkte, per visą intervencinės priemonės įgyvendinimo laikotarpį.
74. Projektų įgyvendinimo laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
75. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.
76. Mokėjimo agentūra privalo ne trumpiau kaip 10 finansinių metų nuo paskutinės pagalbos pagal taisykles suteikimo dienos saugoti visą su pagalbos teikimu susijusią informaciją, duomenis ir dokumentus.