ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO
2019 m. kovo 28 d. Nr. T1-78
Šilalė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu ir 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 11 ir 33 punktais, Šilalės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Paskelbti informaciją apie priimtą sprendimą vietinėje spaudoje, o visą sprendimą – Šilalės rajono savivaldybės interneto svetainėje www.silale.lt ir Teisės aktų registre.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijos Klaipėdos apygardos skyriui (H. Manto g. 37, Klaipėda) arba Regionų apygardos administracinio teismo Klaipėdos rūmams (Galinio Pylimo g. 9, 91230 Klaipėda) per vieną mėnesį nuo šio sprendimo paskelbimo dienos.
Forma patvirtinta
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos
ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d.
įsakymu Nr. A1-104
PATVIRTINTA
Šilalės rajono savivaldybės tarybos
2019 m. kovo 28 d. sprendimu
Nr. T1-78
ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Bendra informacija
Šilalės rajono savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų planas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“.
Socialinių paslaugų plano (toliau – Planas) tikslai atitinka:
1. Šilalės rajono plėtros strateginio plano iki 2020 m. 1 prioriteto „Kokybiškų gyvenamųjų sąlygų gyventojams kūrimas“ 1.3 tikslą „Užtikrinti kokybišką socialinę apsaugą“ bei šio tikslo uždavinį: užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, gerinant socialines paslaugas teikiančių įstaigų žmogiškuosius ir materialinius išteklius.
2. Tauragės regiono plėtros 2014–2020 m. plano uždavinį: plėtoti socialinių paslaugų sistemą, tobulinti infrastruktūrą ir gerinti paslaugų prieinamumą, socialiai pažeidžiamas grupes integruoti į darnią visuomenę.
Rengiant Planą naudota Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Šilalės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Administracija) struktūrinių padalinių, įstaigų, kitų įstaigų bei organizacijų, teikiančių socialines paslaugas, pateikta informacija.
Administracijos Socialinės paramos skyrius 2018 m. lapkričio 29 d. viešai paskelbė informaciją adresu http://www.silale.lt/ apie rengiamą 2019 m. Planą. Buvo kreiptasi į visus socialinius partnerius (nevyriausybines organizacijas, biudžetines, viešąsias įstaigas, labdaros ir paramos fondus, bendruomenes, kitas organizacijas), kurios teikia ar numato teikti socialines paslaugas Šilalės rajono savivaldybės gyventojams, bei suinteresuotus asmenis ir organizacijas, atstovaujančias socialinių paslaugų vartotojams ar ginančius žmonių socialinių grupių interesus ir teises, pakviesta dalyvauti socialinių paslaugų planavime ir teikti pasiūlymus 2019 metų Plano rengimui. Pasiūlymų nesulaukta.
Plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Socialinių paslaugų kataloge ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
2. Šilalės rajono savivaldybės socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:
1. Įgyvendinti socialines programas, skatinti visuomenines organizacijas, telkiant savanorius socialinių paslaugų organizavimui bendruomenėse.
2. Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, prioritetą teikti kompleksiškų nestacionarių socialinių paslaugų teikimui.
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų plano rengėjų ir rengiant planą dalyvavusiųjų vardai, pavardės |
Darbovietė |
Pareigų pavadinimas |
1. |
Danguolė Račkauskienė |
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
Vedėja |
2. |
Alvyda Urbonienė
|
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
Vyr. specialistė
|
3. |
Regina Armonienė |
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
Vyr. specialistė |
4. |
Virginija Kiudienė |
Šilalės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
Vyr. specialistė |
5. |
Loreta Bujienė |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Direktoriaus pavaduotoja socialiniams reikalams |
6. |
Violeta Kasnauskaitė |
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
Pirmininkė |
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis 2019 m.:
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Gyventojų (šeimų) skaičius |
1 |
2 |
3 |
1. |
Gyventojų skaičius |
25155* |
2. |
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
2.1. |
pensinio amžiaus gyventojai |
4583 |
2.2. |
suaugę darbingo amžiaus asmenys su negalia |
1776 |
2.3. |
vaikai su negalia |
180 |
3. |
Socialinę riziką patiriančios šeimos |
137 |
4. |
Vaikų skaičius socialinę riziką patiriančiose šeimose |
318 |
* 2019-01-03. Gyventojų registro duomenys.
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai
Socialinės paslaugos teikiamos siekiant užkirsti kelią asmens, šeimos, bendruomenės socialinėms problemoms kilti, taip pat visuomenės socialiniam saugumui užtikrinti. Socialinių paslaugų tikslas – sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį.
Šilalės rajono savivaldybės gyventojų socialinių paslaugų poreikį lemia panašūs veiksniai: visuomenės senėjimas, negalia, emigracija, socialinė rizika, nedarbas.
4.2.1. Visuomenės senėjimas
Šį veiksnį rodo demografinis senatvės koeficientas, kuriuo nustatomas pagyvenusių (60 metų ir vyresnio amžiaus) žmonių skaičius, tenkantis šimtui vaikų iki 15 metų amžiaus. Šilalės rajono savivaldybėje per 2013–2018 metų laikotarpį demografinis senatvės koeficientas nežymiai didėja. Spartūs amžiaus struktūros pokyčiai turi įtakos naujų socialinių problemų atsiradimui, didėja poreikis socialines paslaugas teikti vyresnio amžiaus asmenims.
Šilalės rajono savivaldybėje 2010 m. gyveno 5048 senatvės pensininkai, 2018 m. – 4583. Senyvo amžiaus asmenims teikiamos socialinės paslaugos padeda jiems pasirūpinti savimi ir tenkinti kasdieninius poreikius, pagerina gyvenimo kokybę, didina savarankiškumo galimybes, padeda užtikrinti žmogui socialinį saugumą. Daugiausiai senyvo amžiaus asmenys naudojasi pagalbos į namus paslaugomis, bendrosiomis paslaugomis (skalbimas, maitinimas, aprūpinimas techninėmis pagalbos priemonėmis).
1 diagrama
DEMOGRAFINIS SENATVĖS KOEFICIENTAS ŠALYJE IR ŠILALĖS RAJONE 2013–2018 M. |
Šaltinis: Lietuvos statistikos departamento duomenų bazė www.stat.gov.lt.
4.2.2. Neįgalūs asmenys
Neįgalieji – tai viena labiausiai pažeidžiamų asmenų grupė, reikalaujanti pagalbos. Vienas iš socialinių paslaugų tikslų – asmens (šeimos) socialinių ryšių su visuomene palaikymas, socialinės atskirties įveikimas nepaisant turimos negalios. Negalia sąlygoja bendrųjų, socialinės priežiūros ir socialinės globos paslaugų, aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis, būsto pritaikymo neįgaliesiems poreikį. Įgyvendinant neįgaliųjų socialinės integracijos tikslus, siekiama suteikti reikalingas socialines paslaugas neįgaliesiems ir jų šeimoms, užtikrinti lygias jų dalyvavimo visose gyvenimo srityse galimybes.
Nustatyti specialieji poreikiai:
|
|
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
1. |
Asmenų skaičius, kuriems nustatytas: |
1597 |
1539 |
1421 |
1304 |
1233 |
1450 |
1.1. |
specialusis nuolatinės slaugos poreikis |
558 |
521 |
471 |
433 |
403 |
497 |
1.2. |
specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis |
1039 |
1018 |
950 |
871 |
830 |
953 |
2. |
Asmenų, kuriems nustatytas specialiųjų poreikių lygis, skaičius: |
413 |
304 |
242 |
222 |
206 |
196 |
2.1. |
didelių specialiųjų poreikių
lygis |
327 |
242 |
181 |
168 |
148 |
147 |
2.2. |
vidutinių specialiųjų poreikių
lygis |
85 |
59 |
61 |
54 |
58 |
49 |
2.2. |
nedidelių specialiųjų poreikių
lygis |
1 |
3 |
- |
- |
- |
- |
Šaltinis: Socialinės paramos skyriaus duomenys.
4.2.3. Socialinė rizika
Socialinė rizika – tai veiksniai ir aplinkybės, dėl kurių asmenys patiria ar yra pavojus jiems patirti socialinę atskirtį. Socialinę riziką patirianti šeima – šeima, kurioje auga iki 18 metų vaikai ir bent vienas iš tėvų piktnaudžiauja alkoholiu, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, dėl socialinių įgūdžių stokos nemoka ir negali tinkamai prižiūrėti savo vaikų, naudoja prieš juos psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą. Šeimose vyrauja ilgalaikis nedarbas, šeiminių santykių nestabilumas, smurtas tarp partnerių ir prieš vaikus. Dažnai šeimoms trūksta socialinių įgūdžių tinkamai disponuoti gaunamomis pajamomis, tikslingai panaudoti jas šeimos poreikiams.
Socialinę riziką patiriančių šeimų, auginančių nepilnamečius vaikus, situacija savivaldybėje:
Eil. Nr. |
Apskaitoje įrašyta |
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
1. |
Socialinę riziką patiriančių šeimų |
111 |
107 |
114 |
114 |
118 |
137 |
2. |
Vaikų, augančių šiose šeimose |
291 |
285 |
286 |
301 |
251 |
318 |
Šaltinis: Socialinės paramos skyriaus duomenys.
Bendradarbiaujant Visuomenės sveikatos biurui su atvejo vadybininkais, seniūnijų socialiniais darbuotojais ir Šilalės švietimo pagalbos tarnyba buvo teikiamos psichologo konsultacijos socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams. Per 2018 m. šios paslaugos Visuomenės sveikatos biure suteiktos 505 rajono asmenims. Šilalės rajono socialinių paslaugų namuose, o nuo 2018 m. liepos ir Laukuvos mstl., pradėjo veiklą vaikų dienos centrai, teikiantys socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas dienos metu vaikams iš socialinę riziką patiriančių šeimų.
4.2.4. Suaugę socialinės rizikos asmenys (grįžę iš laisvės atėmimo vietų, piktnaudžiaujantys alkoholiu, narkotinėmis medžiagomis, benamiai, socialiai pažeisti asmenys ir kt.)
Žalingi įpročiai (piktnaudžiavimas alkoholiu, psichotropinių medžiagų vartojimas), socialinės problemos, tokios kaip bedarbystė, menkos pragyvenimo lėšos, socialinės integracijos problemos, gyvenamojo būsto neturėjimas, negebėjimas spręsti savo socialinių problemų, yra pagrindinės socialinės rizikos suaugusių asmenų tikslinei grupei priklausančių asmenų problemos. Šilalės rajone šiuo metu yra virš 200 socialinės rizikos asmenų. Socialinės rizikos asmenų problemas padeda spręsti seniūnijų bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, biudžetinės įstaigos. Ugdant socialinius įgūdžius ir plečiant socialinių paslaugų įvairovę, skatinama socialinės rizikos suaugusių asmenų socialinė integracija. Rajono socialinės rizikos suaugusiems asmenims, neturintiems gyvenamojo būsto, teikiama Šilalės rajono socialinių paslaugų namuose nakvynės paslauga (per 2018 m. 9 asmenims), kuri užtikrina suaugusiems socialinės rizikos asmenims laikiną prieglobstį, būtiniausias asmens higienos paslaugas. Nuo 2013 m. gegužės Šilalės rajono savivaldybės tarybos sprendimu vykdoma Priklausomybės nuo alkoholio mažinimo ir Tuberkuliozės profilaktikos programos, kurių tikslinės grupės – socialinę riziką patiriantys asmenys bei asmenys iš socialinės rizikos šeimų. Visuomenės sveikatos biurui bendradarbiaujant su rajono seniūnijų socialiniais darbuotojais per 2018 m. Priklausomybės nuo alkoholio mažinimo programoje dalyvavo 85 rajono gyventojai (51 vyras ir 34 moterys). Įgyvendinant Tuberkuliozės profilaktikos programą atlikta 73 profilaktiniai patikrinimai ( iš jų patikrinta 6 socialiai nedrausti asmenų).
4.3. Kiti rodikliai. Nedarbas
Nedarbas siejamas su asmens (šeimos) mažomis pajamomis, negebėjimu apsirūpinti pirmos būtinybės ir kitomis prekėmis, apmokėti mokesčius, sveikatos draudimo nebuvimu. Šilalės rajono savivaldybėje registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus asmenų santykis nuolat mažėja. 2019 m. sausio 1 d. nedarbo lygis sudarė 7,2 proc., ir jis yra mažesnis, palyginti su Tauragės apskrities bei šalies vidurkiais.
Vidutinis metinis bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų 2013–2018 m.
2 diagrama
|
Šaltinis: Lietuvos statistikos departamento duomenų bazė www.stat.gov.lt.
Mažos pajamos. Mažas pajamas gaunantiems asmenims (šeimoms) mokamos socialinės pašalpos. Vidutiniškai 2018 metais socialinės pašalpos buvo mokamos apie 1200 gavėjų, per metus išmokėta apie 627,2 tūkst. eurų. Socialinė pašalpa buvo skiriama ne tik bedarbiams, bet ją gaudavo ir dalis dirbančiųjų šeimų, nes jų gaunamų pajamų dydis buvo mažesnis nei valstybės remiamų pajamų dydis. Asmenų (šeimų) bedarbystės ar nepritekliaus atvejais teikiama ne tik piniginė socialinė parama, bet ir socialinės paslaugos: daug dėmesio skiriama informavimui, tarpininkavimui, atstovavimui, aprūpinimui maisto produktais.
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Savivaldybė atsako už socialinių paslaugų teikimo savo teritorijos gyventojams užtikrinimą, planuoja ir organizuoja socialines paslaugas, kontroliuoja bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros kokybę. Socialinių paslaugų tinklą Šilalės rajono savivaldybėje sudaro stacionarios ir nestacionarios paslaugų įstaigos, taip pat paslaugos, perkamos iš kito pavaldumo socialinių įstaigų.
Šilalės rajono savivaldybėje veikiančios socialinių paslaugų įstaigos, organizacijos
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas] |
Vietų (gavėjų]) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų savivaldybės |
||||
1. |
Socialinės globos namai |
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
21 |
21 |
Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
Parapija
|
60 |
48 |
||
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
Parapija |
23 |
23 |
||
2. |
Bendruomeninės įstaigos |
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės rajono filialas |
NVO |
5 |
- |
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga
|
NVO |
10 |
- |
||
Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrijos Šilalės skyrius |
NVO |
6 |
- |
||
Telšių vyskupijos Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio parapijos „Caritas“ |
NVO |
6 |
- |
||
Koordinacinis centras „Gilė“ |
NVO |
13 |
- |
||
Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras) |
NVO |
15 |
- |
||
3. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
72 |
72 |
Šilalės suaugusiųjų mokyklos specialių ugdymosi poreikių klasė |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
16 |
16 |
||
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninė |
Steigėjas Šilalės rajono savivaldybės taryba |
12 |
10 |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai teikia daugumą Socialinių paslaugų kataloge numatytų paslaugų, aprūpina gyventojus kompensacine technika, organizuoja akcijas ir vykdo programas įvairioms savivaldybės gyventojų socialinėms grupėms, bendradarbiaudami su Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriumi bei tarnybomis, nevyriausybinėmis organizacijomis, teisėsaugos ir teisėtvarkos institucijomis, švietimo, gydymo ir sveikatos priežiūros bei kitomis įstaigomis. Šilalės rajono socialinių paslaugų namai teikia:
1. Bendrąsias socialines paslaugas:
2. Socialinės priežiūros paslaugas:
3. Socialinės globos paslaugas:
3.2. trumpalaikės socialinės globos paslaugos teikiamos paslaugos vaikams, kuriems nustatyta laikinoji globa (rūpyba).
Socialinių paslaugų namai įgyvendina projektą „Integrali pagalba“, kur teikiamos kompleksinės paslaugos 29 asmenims jų namuose.
Vykdoma globėjų (rūpintojų) ir įtėvių paieškos, rengimo, atrankos, konsultavimo ir pagalbos jiems teikimo programa.
Dalyvauja Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo projekte ir bendradarbiauja su labdaros ir paramos fondu „Maisto bankas“ (akcijų metu surinkta parama išdalinta 700 asmenų).
Projekto „Atverkime kartu namų duris – priimkime vaiką į šeimą“ metu teiktos psichologinės paslaugos globėjams (rūpintojams), vesti trys savitarpio paramos grupės užsiėmimai globėjams (rūpintojams), parengti skelbimai ir straipsniai rajono spaudoje, surengta šventė Globėjų dienai paminėti, organizuotas seminaras-popietė globėjams (rūpintojams).
Projekto „Kompleksinės pagalbos vaikui ir šeimai dienos centras“ metu dėmesys skirtas vaikų užimtumui: organizuotos pažintinės kelionės, edukacinės išvykos, įsigytos priemonės veiklos vykdymui.
Projekto „Vaikų ir jaunuolių kūrybingumą, emocinę ir socialinę raišką ugdančios erdvės sukūrimas“ įgyvendinimo metu Laukuvos vaikų dienos centro lankytojams organizuotas užimtumas bei įsigytos priemonės veiklai vykdyti bei reikalingi baldai.
Įgyvendinant projektą „MąsTau“ buvo surengtos popietės, įsigytos kanceliarinės, sporto priemonės, o iš projekto „O mes vaikai, o mes pasaulis“ gautu finansavimo organizuotos ekskursijos, užsakytos nuotraukos.
Projekto „Saugioje bendruomenėje saugus kiekvienas“ metu savarankiško gyvenimo namų ir krizių centro gyventojai vyko į ekskursiją bei lankėsi baseine.
Pagal jungtinės veiklos sutartį Socialinių paslaugų namai partnerio teisėmis įgyvendina projektus „Kompleksinė pagalba besilaukiančioms moterims ir motinoms, vienoms auginančioms vaiką/vaikus iki 3 metų amžiaus“ ir „Bandomosios budinčių globotojų veiklos užtikrinimas“.
Šilalės rajono savivaldybės administracija 2017 m. gegužės 30 d. pasirašė sutartį su Europos socialinio fondo agentūra dėl projekto „Kompleksinių paslaugų šeimai teikimas Šilalės rajono savivaldybėje“ įgyvendinimo. Bendruomeninių šeimos namų funkciją atlieka Šilalės rajono socialinių paslaugų namai kartu su partneriu Koordinaciniu centru „Gilė“, teikiama psichosocialinė pagalba (psichologo konsultacijos, sisteminis šeimos konsultavimas), pozityvios tėvystės mokymai, vaikų priežiūros paslaugos ir pavėžėjimo paslaugos.
Toliau numatoma ieškoti galimybių iškelti iš Šilalės rajono socialinių paslaugų namų teikiamas apnakvindinimo paslaugas dėl įstaigoje gyvenančių nepilnamečių vaikų, kuriems nustatyta laikinoji globa (rūpyba), saugumo.
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai pateikė tris paraiškas dėl vaikų dienos centrų plėtros 2019 m. Laukuvoje, Kaltinėnuose ir Šilalėje. Numatoma dalyvauti savivaldybės ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skelbiamuose projektuose.
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai teikia ilgalaikės socialinės globos paslaugas vaikams, kuriems nustatyta nuolatinė globa (rūpyba). Globos įstaigos klientai – vaikai nuo 1 metų iki 18 metų (išskirtiniais atvejais vyresni, rajono Tarybos sprendimu, iki įgis vidurinį išsilavinimą). Įstaigoje užtikrinama globojamam ar laikinai globos namuose apgyvendintam vaikui socialinė globa bei kitos socialinės paslaugos. Šiuo metu 21 vaikas gyvena šeimynomis, iki 8 vaikų kiekvienoje. 3 šeimynose vaikai gyvena po vieną ar po du kambaryje. Socialinis darbas organizuojamas pagal kiekvieno vaiko individualų socialinės globos planą. Įgyvendinant perėjimo nuo institucinės globos prie globos šeimoje ir bendruomenėje procesą, numatoma rinkti informaciją, atlikti analizę dėl Pajūrio vaikų globos namų reorganizacijos į kitokio pobūdžio socialinių paslaugų įstaigą.
Vykdytas Šilalės rajono savivaldybės Sveikatos apsaugos programos priemonės Visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos projektas „Aš noriu, turiu ir galiu būti sveikas“. Skirtas 400 Eur finansavimas. Projekto metu vaikai vyko į ekskursijas Malūnų kaime, „Vichy“ vandens parką. Organizuota paskaita „Paauglystės iššūkiai sujaukia gyvenimą“. Dalyvauta sporto šventėje „Sportuojantis Pajūris“ kartu su Pajūrio miestelio bendruomene. Vyko susitikimas-pokalbis su policijos atstove R. Sadauskyte apie alkoholio žalą jaunam organizmui, vesti prevenciniai pokalbiai, šaškių varžybos ir kt., lankytasi Šilalės baseine, vyko žygis pėsčiomis, aplankant piliakalnius, lankytasi pirtyje.
Įgyvendinta Kultūros ugdymo ir etnokultūros puoselėjimo programos priemonės Šilalės rajono etninės kultūros plėtros programa „Atrask save praeities lobiuose-8“, skirtas 200 Eur finansavimas. Lankytasi bitininko sodyboje, susipažinta su bičių gyvenimu. Organizuota liaudiška vakaronė. Dalyvauta edukacijoje „Liejimas iš vaško“, ugdytiniai vyko į Varnių regioninį parką dalyvauti edukacijoje apie gydomuosius augalus, rinko senuosius receptus ir išleido lankstinuką. Organizuota adventinė vakaronė.
Bendradarbiaujant su VšĮ „Vaiko labui“ įstaigoje vykdytos ankstyvosios prevencinės programos „Obuolio draugai“, „Zipio draugai“, „Įveikime kartu“. Vykdant programas buvo siekta pagerinti vaikų elgesį ir emocinę būklę.
Žemės ūkio rūmų ir Lietuvos savivaldybių asociacijos projekto „Auginu Lietuvai“ metu nupirktas šiltnamis už 400 Eur.
Švietimo kokybės ir mokymosi aplinkos užtikrinimo programos Šilalės rajono savivaldybės vaikų ir jaunimo socializacijos programai įgyvendinti skirtas 400 Eur finansavimas. Įsigyti 2 kelialapiai vaikams į stovyklą Laukžemės slėnyje, Kretingos r.
Dalyvauta socialinėje iniciatyvoje „Misija Laplandija“. Laimėta 1 dienos kelionė 7 vaikams į Laplandiją.
Dalyvauta VĮ „Vaikų poilsis“ organizuojamoje vasaros stovykloje. Bendradarbiaujant su „Lietuvos Caritas“ 4 globotiniai (rūpintiniai) vyko į vasaros poilsio stovyklą „Raganė“.
Dalyvauta „Būkime draugais“ bendrame vienos dienos sąskrydyje su Tauragės regiono vaikų globos namų vaikais.
VšĮ „Saugi pradžia“ vyko kalėdinių atviručių piešimas. Dalis vaikų piešė kalėdines atvirutes ir už jas gavo finansavimą. Taip pat keliems vaikams buvo išpildytos kalėdinės svajonės.
Dalyvauta Palydimosios globos paslaugų pirkimo konkurse, tačiau konkursas nelaimėtas.
2019 m. numatoma dalyvauti Šilalės rajono savivaldybės ir ES skelbiamuose projektuose, kurie atitiks įstaigos veiklos pobūdį.
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėje teikiamos trumpalaikės socialinės globos paslaugos senyvo amžiaus, suaugusiems asmenims su fizine negalia ir socialinės rizikos asmenims.
Šilalės rajono Kaltinėnų ir Kvėdarnos parapijų senelių globos namuose teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia.
Nevyriausybinės neįgaliųjų įstaigos teikia gyventojams bendrąsias socialines paslaugas, ypač sociokultūrines, tarpusavio pagalbos, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo bei kitas paslaugas.
Seniūnijose dirbantys socialiniai darbuotojai teikia informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo socialines paslaugas, tiria šeimų gyvenimo ir buities sąlygas, vertina asmenų socialinių paslaugų poreikį, taip pat priima prašymus visoms socialinėms išmokoms, kompensacijoms ir paramai gauti. Socialiniai darbuotojai darbui su socialinės rizikos šeimomis teikia socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas seniūnijų teritorijose gyvenančioms šeimoms.
5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis
Socialinių paslaugų teikėjų pasiskirstymas pagal seniūnijas:
Seniūnijos pavadinimas |
Socialinės paskirties įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos pavadinimas |
Šilalės miesto |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Telšių vyskupijos Šilalės Šv. Pranciškaus Asyžiečio parapijos „Caritas“ |
|
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
|
Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrijos Šilalės skyrius |
|
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Šilalės skyrius |
|
Šilalės kurčiųjų draugija (VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras) |
|
Koordinacinis centras „Gilė“ |
|
Pajūrio |
Šilalės rajono savivaldybės Pajūrio vaikų globos namai |
Kvėdarnos |
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
Kaltinėnų |
Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninė |
|
Bijotų |
Bijotų vaikų dienos centras |
Laukuvos |
Laukuvos vaikų dienos centras |
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas
Pagrindiniai socialinių paslaugų gavėjai Šilalės rajono savivaldybėje yra senyvo amžiaus asmenys, asmenys su negalia, likę be tėvų globos vaikai, socialinės rizikos asmenys, socialinės rizikos šeimos bei jose augantys vaikai.
Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, vykdydamas teisės aktais nustatytas socialinių paslaugų organizavimo funkcijas, atvejo vadybininkai, seniūnijų socialiniai darbuotojai teikia informavimo bei konsultavimo paslaugas, vykdo kitas nustatytas administravimo procedūras: socialinių paslaugų skyrimą, socialinių paslaugų poreikio nustatymą, finansinių galimybių vertinimą. Šilalės rajono savivaldybės gyventojams siekiama teikti kuo daugiau ir įvairesnių socialinių paslaugų, atsižvelgiant į jų poreikius. 2018 metų duomenys:
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis |
1000 gyventojų tenka vietų/ 25155 |
Iš jų finansuoja savivaldybė |
|
įvertin-tas |
Nepa- tenkin- tas |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa: |
|
|
|
|
Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
48 |
- |
1,9 |
1,9 |
|
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
23 |
- |
0,9 |
0,9 |
|
Pajūrio vaikų globos namai |
21 |
- |
0,8 |
0,8 |
|
Klaipėdos apskrities Klaipėdos sutrikusio vystymosi kūdikių globos namai |
2 |
- |
0,1 |
- |
|
Skalvijos vaikų globos namai |
4 |
- |
0,2 |
0,2 (4 ) |
|
Plungės vaikų globos namai |
2 |
- |
0,1 |
0,1 |
|
Socialinės globos namai asmenims su proto negalia |
25 |
- |
1,0 |
1,0 |
|
2. |
Trumpalaikė socialinė globa: |
|
|
|
|
VšĮ Kaltinėnų PSPC slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninė |
12 |
- |
0,5 |
0,5 |
|
3. |
Dienos socialinė globa: |
|
|
|
|
Institucijoje |
24
|
- |
0,9 |
0,9 |
|
Integralios pagalbos teikimas (dienos socialinės globos ir slaugos) |
29 |
- |
1,2 |
1,2 |
Savivaldybės institucijų (Socialinės paramos skyrius, rajono seniūnijos ir kt.), socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų, teikiančių rajono gyventojams socialines paslaugas, pastangomis tenkinami rajono gyventojų poreikiai bendrosioms paslaugoms: jie gauna reikalingą informaciją, juos konsultuoja kvalifikuoti institucijų ir įstaigų darbuotojai ir turintys patirtį nevyriausybinėse organizacijose dirbantys savanoriai, nevyriausybinėse organizacijose ir socialinės paskirties įstaigose organizuojamos sociokultūrinės priemonės, kuriose pagrindiniai dalyviai – senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys, tačiau šiose priemonėse, jeigu tik pageidauja, gali dalyvauti ir kitų socialinių grupių asmenys.
6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė
6.1.1. Ilgalaikės socialinės globos paslaugos teikiamos nesavarankiškiems senyvo amžiaus ir suaugusiems asmenims su negalia ir iš dalies savarankiškiems – neįgaliems bei senyvo amžiaus asmenims, kai artimieji dėl objektyvių priežasčių negali jais pasirūpinti.
Socialinės globos paslaugos perkamos iš parapinių Kaltinėnų, Kvėdarnos senelių globos namų bei kitų valstybinių socialinės globos įstaigų 87 Šilalės rajono savivaldybės gyventojams, iš kurių 58 asmenys su sunkia negalia ir 29 – senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys. 2018 metais socialinės globos įstaigose apgyvendinta 17 asmenų.
Už gyventojams teikiamas ilgalaikės socialinės globos paslaugas, pagal sudarytas paslaugų pirkimo sutartis, yra apmokama iš valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos lėšų, Savivaldybės biudžeto lėšų ir asmens gaunamų lėšų.
Skiriant ilgalaikes socialinės globos paslaugas asmenims yra įvertinamos jų finansinės galimybės. Asmuo už paslaugas kiekvieną mėnesį moka 80 proc. gaunamų pajamų, 1 proc. nuo turimo turto vertės, viršijančios normatyvą, ir 100 proc. gaunamos tikslinės slaugos ar tikslinės priežiūros (pagalbos) kompensacijos. Susidaręs skirtumas tarp nustatytos paslaugos kainos per mėnesį ir asmens įmokų nuo gaunamų pajamų apmokamas iš Specialiosios tikslinės dotacijos ir Savivaldybės biudžeto lėšų.
Įstaigos pavadinimas |
Paslaugų gavėjų skaičius 2017 2017-01-01 |
Per metus apgyvendintų asmenų skaičius |
|||||
|
2019-01-01 |
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
|
1. Ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikėjai senyvo amžiaus ir suaugusiems asmenims su negalia su negalia |
87
|
8 |
13 |
21 |
14 |
17 |
|
Kaltinėnų parapijos globos namai |
41 |
6 |
4 |
12 |
8 |
8 |
|
Kvėdarnos parapijos senelių globos namai |
23 |
1 |
6 |
3 |
3 |
8 |
|
Stonaičių socialinės globos namai |
4 |
1 |
|
- |
- |
- |
|
Viliaus Gaigalaičio globos namai |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
|
Dūseikių socialinės globos namai |
5 |
- |
- |
1 |
- |
- |
|
Adakavo socialinės globos namai |
9 |
- |
2 |
- |
1 |
1 |
|
Ventos socialinės globos namai |
6 |
- |
1 |
2 |
- |
- |
|
Linkuvos socialinės globos namai |
1 |
- |
- |
1 |
- |
- |
|
Macikų socialinės globos namai |
2 |
- |
- |
1 |
2 |
- |
|
2. Socialinės globos paslaugos tėvų globos netekusiems vaikams
|
26
|
Per metus apgyvendintų vaikų skaičius |
|||||
9 |
13 |
19 |
1 |
4 |
|||
Plungės vaikų globos namai |
2 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Klaipėdos sutrikusio vystymosi kūdikių namai |
- |
2 |
10 |
6 |
- |
- |
|
Pajūrio vaikų globos namai |
21 |
7 |
3 |
11 |
1 |
4 |
|
Skalvijos vaikų globos namai |
4 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
Šaltinis: Socialinės paramos skyriaus duomenys.
|
||||||
6.1.2. Trumpalaikės socialinės globos paslaugos VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos skyriuje yra teikiamos asmenims, kuriems dėl ligos, nepriežiūros, neįgalumo, senatvės ar sveikatos privalomuoju draudimu nedraustiems asmenims ši paslauga yra reikalinga. Poreikis išauga šaltuoju metų laiku, kai vieniši asmenys nebegali savarankiškai pasirūpinti savo buitimi, asocialūs asmenys neturi nuolatinio šildomo būsto. 2018 metais šia paslauga pasinaudojo 12 Šilalės rajono gyventojų.
Trumpalaikės socialinės globos paslaugos
|
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m.
6 17 |
2018 m.
|
VšĮ Kaltinėnų PSPC Palaikomojo gydymo ir slaugos skyrius |
6 |
8 |
14 |
6 |
12 |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai (vaikams) |
9 |
12 |
16 |
17 |
33 |
Šaltinis: Socialinės paramos skyriaus duomenys.
6.1.3. Socialinės globos paslaugos tėvų globos netekusiems vaikams, kuriems nustatoma laikinoji ar nuolatinė globa arba rūpyba. 2018 metais šios paslaugos buvo teikiamos 152 vaikams, iš kurių 2 – Plungės vaikų globos namuose, 2 – Klaipėdos sutrikusio vystymosi kūdikių namuose, 4 – Skalvijos vaikų globos namuose, Socialinių paslaugų namuose – 33, Pajūrio vaikų globos namuose – 21. Pagal Šilalės VTAS duomenis, išlieka vidutiniškai šiek tiek didesnis globojamų (rūpinamų) vaikų skaičius šeimose.
Metai |
Nustatomų globų (rūpybų) skaičius per metus |
Bendras globojamų (rūpinamų)vaikų skaičius |
Šeimoje |
Institucijoje |
2014 |
33 |
119 |
67 |
52 |
2015 |
42 |
118 |
65 |
53 |
2016 |
46 |
128 |
63 |
65 |
2017 |
55 |
124 |
73 |
51 |
2018 |
15 |
152 |
102 |
50 |
Šaltinis: Socialinės paramos skyriaus duomenys.
Nustatant globą, siekiama laikytis globos nustatymo šeimoje prioriteto ir tenkinti pagrindinį vaiko interesą – augti šeimos aplinkoje, tačiau tai įgyvendinti gana sudėtinga, nes nuolat mažėja šeimų, pageidaujančių globoti ir įvaikinti vaikus.
6.1.4. Dienos socialinės globos paslaugas sunkią negalią turintiems asmenims asmens namuose teikia Šilalės rajono socialinių paslaugų namai. Neįgaliems asmenims teikiama integrali pagalba, nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba dienos metu nuo 2,5 iki 4 val. per dieną kiekvieną darbo dieną. Ši paslauga teikiama 36 neįgaliems asmenims, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis, bei teikiama konsultacinė pagalba šeimos nariams.
6.1.5. Dienos socialinės globos paslaugas institucijoje teikia Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, paslaugas gauna 24 neįgalūs asmenys. Dienos socialinės globos paslaugos institucijoje teikiamos jaunuoliams ir suaugusiems asmenims su negalia, kurie gyvena savo namuose, o dienos metu jiems teikiama priežiūra, ugdymas arba dalyvavimas bendruomenės veikloje, siekiant išvengti izoliacijos ir vienišumo.
6.1.6. Socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos yra teikiamos Socialinių paslaugų namų Vaikų dienos centre mokyklinio amžiaus vaikams iš socialinę riziką patiriančių šeimų dienos metu. Jiems teikiamos šios paslaugos:
- bendrosios socialinės paslaugos (informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas, bendravimas, laisvalaikio organizavimas, maitinimo organizavimas (kai paslauga teikiama ilgiau nei 5 val. per dieną), pamokų ruoša);
- sociokultūrinės paslaugos (kūrybinė veikla, tradicinių švenčių šventimas, sportinė veikla).
6.1.7. Socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos teikiamos socialinę riziką patiriančioms šeimoms, auginančioms nepilnamečius vaikus.
Socialinę riziką patiriančių šeimų, auginančių nepilnamečius vaikus, apskaitą administruoja Šilalės rajono socialinių paslaugų atvejo vadybininkai ir Socialinės paramos skyriaus atsakingas darbuotojas. Į apskaitą įrašomos šeimos, kuriose šeimos narių bendradarbiavimas ir emocinis bendravimas yra sutrikę, o vyraujanti neigiama aplinka neskatina sveiko ir produktyvaus šeimoje gyvenančio vaiko asmenybės augimo ir vystymosi.
Socialinę riziką patiriančių šeimų, auginančių vaikus, pasiskirstymas seniūnijose yra netolygus, tai iliustruoja ši lentelė:
Seniūnija
|
Etatų skaičius
|
Socialinę riziką patiriančių šeimų, skaičius ir vaikų skaičius jose |
|||||||||
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
|||||||
šeimos |
vaikai |
šeimos |
vaikai |
Šeimos |
Vaikai |
Šeimos |
Vaikai |
Šeimos |
vaikai |
||
Bijotų |
1 |
8 |
27 |
8 |
26 |
10 |
29 |
9 |
28 |
10 |
28 |
Bilionių |
- |
3 |
8 |
3 |
8 |
3 |
8 |
3 |
9 |
4 |
11 |
Didkiemio |
- |
- |
- |
2 |
4 |
3 |
7 |
3 |
5 |
10 |
16 |
Kaltinėnų |
1 |
10 |
29 |
9 |
24 |
10 |
32 |
11 |
19 |
10 |
33 |
Kvėdarnos |
1 |
14 |
24 |
21 |
42 |
19 |
48 |
16 |
41 |
18 |
39 |
Laukuvos |
2 |
16 |
38 |
16 |
40 |
15 |
44 |
17 |
32 |
20 |
50 |
Palentinio |
- |
1 |
1 |
2 |
3 |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
7 |
Pajūrio |
1 |
8 |
21 |
12 |
23 |
11 |
24 |
9 |
13 |
9 |
19 |
Šilalės kaimiškoji |
1 |
6 |
14 |
8 |
16 |
6 |
12 |
8 |
15 |
12 |
24 |
Šilalės m. |
2 |
12 |
24 |
8 |
18 |
12 |
25 |
19 |
29 |
18 |
34 |
Tenenių |
0,75 |
5 |
12 |
5 |
12 |
5 |
12 |
5 |
11 |
4 |
10 |
Traksėdžio |
- |
10 |
23 |
9 |
18 |
5 |
9 |
2 |
- |
4 |
6 |
Upynos |
1 |
11 |
29 |
12 |
27 |
10 |
29 |
11 |
28 |
10 |
20 |
Žadeikių |
1 |
4 |
20 |
6 |
23 |
5 |
22 |
4 |
19 |
5 |
21 |
Iš viso |
11,75 |
|
|
121 |
284 |
114 |
301 |
118 |
251 |
137 |
318 |
Šaltinis: Šilalės rajono socialinių paslaugų namų atvejo vadybininkų informacija.
Paslaugas socialinę riziką patiriančioms šeimoms teikia 12 socialinių darbuotojų seniūnijose. Vidutiniškai vienam socialiniam darbuotojui, pagal 2019-01-01 duomenis, tenka aptarnauti po 11 šeimų ir jose augančius 26 vaikus.
Šių paslaugų organizavimo ir jų kokybės gerinimo procese aktyviai dalyvauja Socialinės paramos ir atvejo vadybos specialistai. Atliekamo socialinio darbo su socialinę riziką patiriančiomis šeimomis analizė rodo, jog socialinių paslaugų teikimo laikotarpiu situacija šeimose gerėja, nuosekliai teikiant paslaugas šeimai ir vaikui, situacija kinta – sprendžiamos įsisenėjusios problemos, mažinama socialinė atskirtis. Be abejo, tai sunkus ir sudėtingas darbas, reikalaujantis specialių žinių ir įgūdžių, tačiau teikiantis vilties, kad, socialiniams darbuotojams įgijus daugiau patirties, bus vykdomas kokybiškesnis šių šeimų socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas. Būtent socialiniai darbuotojai, būdami arčiausiai žmogaus, greičiausiai pastebi jo problemas, įvertina socialinių paslaugų poreikį ir motyvuoja paslaugos gavėją keistis.
6.1.8. Pagalbos į namus paslaugas asmenims teikia Šilalės rajono socialinių paslaugų namai. Asmenys nori kuo ilgiau gyventi savo namuose ir gauti pagalbą savo namų aplinkoje. Teikiamų socialinių paslaugų į namus sudėtis konkrečiam asmeniui gali būti skirtinga, bet susidedanti ne mažiau kaip iš 3 paslaugų. Šios paslaugos gali būti skiriamos nuo 2 val. iki 10 val. per savaitę asmeniui (šeimai). Pagalbos namuose tarnyboje dirba socialinio darbuotojo padėjėjai. Pagalbos namuose paslaugas šiuo metu gauna 140 asmenų, tačiau šis skaičius nuolatos kinta.
6.1.9. Šilalės rajono socialinių paslaugų namai teikia krizių įveikimo socialinės priežiūros paslaugas socialinės rizikos asmenims. Laikino apnakvindinimo (iki 6 mėn.) paslaugos 2018 metais buvo suteiktos 9 asmenims. Laikino apgyvendinimo paslaugos teikiamos asmenims, nukentėjusiems nuo smurto šeimose ar atsidūrusiems kritinėse situacijose, 2018 m. jomis pasinaudojo 30 asmenų (10 moterų, 20 vaikų).
6.1.10. Vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių (negalia, sutrikimai, mokymosi sunkumai), pagal Pedagoginės psichologinės tarnybos nustatytą poreikį Šilalės suaugusiųjų mokykloje yra teikiama švietimo specialistų pagalba 16 asmenų, specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems asmenims nuo 7 iki 21 metų su vidutiniu ar žymiu intelekto sutrikimu.
6.1.11. Pagalba globėjams (rūpintojams) ir įvaikintojams. Šilalės rajono socialinių paslaugų namų atestuoti socialiniai darbuotojai 2018 metais vykdė įvadinius mokymus pagal bendrą globėjų (rūpintojų) ir įtėvių programą, juose dalyvavo 9 asmenys (7 šeimos). Darbuotojų parengtos 15 išvadų dėl laikinosios globos, laikinai svečiuotis 9 išvados. Konsultacijos teiktos: įstaigoje 34 kartus, globėjų (rūpintojų) namuose 114 kartų, 116 kartų telefonu. Vyko 3 savitarpio paramos grupės užsiėmimai. Vykdomos globos (rūpybos) šeimoje ir įvaikinimo viešinimo priemonės: lankstinukai, skrajutės, reklaminiai plakatai, rajoninė spauda.
6.1.12. Maitinimo organizavimo paslaugas teikia Šilalės rajono socialinių pasaugų namai. Įstaigos valgykloje nemokamo maitinimo paslaugas per 2018 m. gavo 45 Šilalės miesto gyventojai ir dienos centro lankytojai (4575 kartai).
Šilalės rajono socialinių pasaugų namai dalyvauja Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo projekte „Parama maisto produktais“. 2018 metais parama maisto produktais labiausiai nepasiturintiems asmenims buvo dalijama šešis kartus: 3546 savivaldybės gyventojams išdalinta 105 355 kg maisto produktų, o parama higienos prekėmis buvo išdalinta 2 kartus. Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, bendradarbiaudami su labdaros ir paramos fondu „Maisto bankas“, teikia paramą mažas pajamas turintiems Šilalės rajono gyventojams. Per 2018 m. „Maisto banko“ 2 akcijų metu surinkti maisto produktų paketai išdalyti 700 asmenų.
6.1.13. Skalbimo paslaugas teikia Šilalės rajono socialinių pasaugų namai. Įstaigoje skalbimo paslaugos per 2018 m. suteiktos 109 Šilalės miesto gyventojams (1099 kartai).
6.1.14. Dušo paslaugas teikia Šilalės rajono socialinių pasaugų namai. Įstaigoje dušo paslaugomis per 2018 m. pasinaudojo 65 Šilalės miesto gyventojai (184 kartai).
6.1.15. Specialaus transporto paslaugas Šilalės rajono socialinių paslaugų namai pagal poreikius teikia asmenims, kurie dėl negalios, ligos ar senatvės turi judėjimo problemų ir dėl sveikatos ar pajamų trūkumo negali naudotis visuomeniniu transportu. Paslaugos teikiamos Socialinių paslaugų namų dienos centrą lankantiems žmonėms, neįgalieji vežami atlikti dializės procedūras. 2018 metais suteikta 158 asmenims specialaus transporto nuolatinio pobūdžio paslaugų.
Gyventojų aprūpinimą techninės pagalbos priemonėmis vykdo Šilalės rajono socialinių paslaugų namai. Per 2018 m. įstaiga išdavė kompensacinę techniką 182 asmenims ir priėmė grąžinamas techninės pagalbos priemones iš 90 asmenų.
Būsto pritaikymo neįgaliesiems programa (gyvenamojo būsto ir aplinkos) įgyvendinama asmenims, turintiems judėjimo negalią, iš Savivaldybės ir Valstybės biudžetų lėšų. Taip sudaroma žmonėms palankesnė gyvenamoji aplinka. Vykdant būsto pritaikymo neįgaliesiems programą, 2018 metais buvo pritaikyti 5 būstai ir gyvenamoji aplinka (iš jų 2 neįgaliems vaikams), darbams atlikti panaudota 36597,0 Eur, iš jų: 25956,0 Eur – Valstybės biudžeto lėšų ir 10641,0 Eur – Savivaldybės biudžeto lėšų.
Neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos yra svarbūs bendrųjų socialinių paslaugų teikėjai rajono gyventojams. Jų teikiamos paslaugos yra pigesnės, žmonėms lengviau prieinamos, tiksliau atspindi įvairių socialinių grupių asmenų poreikius.
Šilalės rajono savivaldybė skatina neįgaliųjų nevyriausybinių organizacijų veiklą, sėkmingai organizuoja socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų įgyvendinimą. Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos projektams įgyvendinti 2018 metais skyrė 36503,0 Eur, Šilalės rajono savivaldybė – 6629,0 Eur. Paraiškas pateikė 4 nevyriausybinės organizacijos.
Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektams finansuoti skirtų
valstybės ir Savivaldybės biudžetų lėšų paskirstymas 2014–2018 metais
Organizacijos pavadinimas |
Skirtos lėšos 2014 m. (Lt) |
Skirtos lėšos 2015 m. (Eur) |
Skirtos lėšos 2016 m. (Eur) |
Skirtos lėšos 2017 m. (Eur) |
Skirtos lėšos 2018 m. (Eur) |
Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
64700,0 |
18935,0 |
16578,30 |
20801,0 |
22365,0 |
Šilalės sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija |
25000,0 |
7385,0 |
7600,0 |
6000,0 |
6398,0 |
VšĮ Klaipėdos kurčiųjų reabilitacijos centras |
15000,0 |
4489,0 |
4800,0 |
7000,0 |
7429,0 |
VšĮ Šiaulių ir Tauragės regionų aklųjų centras |
24000,0 |
7096,0 |
6500,0 |
6500,0 |
6940,0 |
Šaltinis: Socialinės paramos skyriaus duomenys.
Nuo 2015 m. Šilalės rajono savivaldybė įgyvendina neįgaliųjų socialinės integracijos per kūno kultūrą ir sportą projektą. Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Šilalės rajono savivaldybė projektui įgyvendinti 2018 metais skyrė 3631,0 Eur. Paraišką projekto įgyvendinimui pateikė Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga.
Koordinacinis centras „Gilė“ 2018 m. teikė šias paslaugas: specializuotą kompleksinę pagalbą nuo smurto nukentėjusiems asmenims (teisinė, psichologinė, tarpininkavimo, atstovavimo, konsultavimo ir kt.), socialinės rizikos šeimoms, krizę išgyvenantiems asmenims, smurtautojams. Veikia Bijotų vaikų dienos centras, kuriame per 2018 m. dienos priežiūros ir socialinių įgūdžių ugdymo paslaugas gavo 26 vaikai iš 13 šeimų. Koordinacinio centro „Gilė“ darbuotojai vykdė įvairias prevencines veiklas smurtaujančioje aplinkoje gyvenantiems asmenims, prieš patyčias, savižudybes. Vykdoma Specializuoto pagalbos centro veikla asmenims nukentėjusiems nuo smurto, prevencinė smurto artimoje aplinkoje veikla.
Nuo 2017 m. gegužės Šilalės rajono savivaldybės administracija kartu su partneriais įgyvendina projektą „Kompleksinių paslaugų šeimai teikimas Šilalės rajono savivaldybėje“, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai kartu su partneriu koordinaciniu centru „Gilė“ teikia psichosocialinę pagalbą (psichologo konsultacijos, sisteminis šeimos konsultavimas), vaikų priežiūros paslaugas ir pavėžėjimo paslaugas, veda pozityvios tėvystės mokymus. Projekto finansavimui skirta 213 828,00 Eur. Projekto tikslas – sudaryti sąlygas šeimai gauti kompleksiškai teikiamas paslaugas, užtikrinti paslaugų prieinamumą kuo arčiau šeimos gyvenamosios vietos, siekiant įgalinti šeimą įveikti iškilusias krizes bei derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus. Laukiami rezultatai – išplėtotos kompleksinės paslaugos šeimai visame rajone, pagerinat paslaugų prieinamumą, tikimybė, kad mažės šeimų, patiriančių krizę dėl vaikų auklėjimo, skyrybų, netekčių ir negalios. Tėvai daugiau galės dalyvauti darbo rinkoje, be to, ikimokyklinio amžiaus vaikai iš Šilalės miesto ir aplinkinių seniūnijų bus užimami ir ugdomi.
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje
Eil. Nr. |
|
Socialinių darbuotojų skaičius |
|
Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius |
|
Įstaigos |
|
iš jų finansuojamų |
|
||
|
iš viso |
iš valstybės biudžeto |
|
||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose: |
22 |
|
59 |
|
1.1. |
biudžetinėse |
16 |
- |
36 |
|
1.2. |
nevyriausybinėse |
6 |
- |
23 |
|
2. |
Savivaldybės administracijoje |
21 |
12 |
- |
|
|
Iš viso |
43 |
12 |
59 |
8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga
Vertinant socialinių paslaugų plano 2018 m. įgyvendinimą nustatyta, kad buvo naudojamos visos priemonės pasiekti laukiamų rezultatų. Mūsų rajone plėtojamos socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimoms ir asmenims. Teikiamos maitinimo, dušo, skalbimo, laikino apnakvindinimo ir laikino apgyvendinimo krizių atvejais paslaugos. Teikiant ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kaltinėnų ir Kvėdarnos parapijų senelių globos namuose gerėja socialinių paslaugų kokybė ir visapusiška pagalba. Pasiekti tinkami rezultatai, įgyvendinant teikimo pagalbos į namus paslaugas pagyvenusiems ir seniems žmonėms, dienos socialinės globos asmens namuose, asmenims su sunkia negalia, tikslus. Bendradarbiaujama su Užimtumo tarnyba, policija, mokyklomis, rajono nevyriausybinėmis organizacijomis, Visuomenės sveikatos biuru.
Didėjant socialinių paslaugų poreikiui bei siekiant geresnės teikiamų paslaugų kokybės, turi būti plečiamas ne tik socialinių paslaugų įstaigų tinklas, bet ir užtikrinama bendruomenės, organizacijų, ginančių žmonių socialinių grupių interesus ir teises, pagalba.
III SKYRIUS
UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Prioritetinės 2019 metų socialinių paslaugų plėtros kryptys:
1. Rengti ir įgyvendinti socialines programas, skatinti visuomenines organizacijas, savanorius, organizuoti socialines paslaugas.
2. Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, prioritetą teikti kompleksiškų nestacionarių socialinių paslaugų teikimui.
10. 2019 metų priemonių planas
1 tikslas. Įgyvendinti socialines programas, skatinti visuomenines organizacijas, telkti savanorius socialinių paslaugų organizavimui bendruomenėse.
|
||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiami rezultatai |
|
|
1. Įgyvendinti neįgaliųjų socialinės atskirties mažinimo priemones, vykdyti neįgaliųjų socialinę integraciją |
1.1. Neįgaliųjų socialinės integracijos 2016–2019 metų programa, patvirtinta Šilalės rajono savivaldybės tarybos |
SB lėšos pagal atskiras veiklas |
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, švietimo įstaigos, darbo birža, nevyriausybinės organizacijos, kultūros įstaigos |
Vykdomi neįgaliųjų socialinės integracijos renginiai (sporto, kultūriniai, informaciniai) pagal patvirtintą programą. |
|
|
1.2. Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektas |
VB – 36,2 tūkst. Eur, SB – 7,2 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius |
Pasirašytos 4 paslaugų teikimo sutartys. Įgyvendinti reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektai |
|
||
1.3.Neįgaliųjų socialinės integracijos per kūno kultūrą ir sportą projektas |
VB – 2929,0 Eur, SB – 682,0 Eur |
Švietimo, kultūros ir sporto skyrius, Šilalės krašto neįgaliųjų sąjunga |
Pasirašyta paslaugų teikimo sutartis. Neįgaliųjų socialinės integracijos per kūno kultūrą ir sportą projektas |
|
||
1.4. Būsto pritaikymas neįgaliesiems
|
VB – 28,2 tūkst. Eur; SB – 17,7 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius |
Pritaikyti būstai 5 rajono neįgaliesiems.
|
|
||
1.5. Bendrųjų paslaugų teikimo užtikrinimas |
SB –1,8 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, Kaltinėnų ir Kvėdarnos parapijų senelių globos namai |
Teikiamos maitinimo (sriuba ir duona), dušo paslaugos socialinę riziką patiriantiems asmenims. |
|
||
2. Įgyvendinti vaiko socializacijos priemones |
2.1. Įgyvendinamos Vaikų dienos centro programos |
SADM – 9042,0 Eur |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Įgyvendinamas projektas „Kompleksinės pagalbos vaikui ir šeimai dienos centras“. - Socialinės priežiūros paslaugos Vaikų dienos centre suteiktos 56 neįgaliems vaikams ir vaikams iš socialinę riziką patiriančių šeimų. |
|
|
Projektų lėšos |
Koordinacinis centras „Gilė“ ir Bijotų vaikų dienos centras |
Teikiamos neformalaus vaikų švietimo, dienos priežiūros ir socialinių įgūdžių ugdymo paslaugos 26 vaikams. |
|
|||
2.2. Steigti Vaikų dienos centrus Kvėdarnos ir Kaltinėnų, Pajūrio seniūnijose |
SB – 27,7 tūkst. Eur; ES – 56,0 tūkst. Eur; (SADM – 8,0 tūkst. Eur Kaltinėnų vaikų dienos centrui) |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, bendruomenės |
Didinti vaikų užimtumą popamokiniu metu, socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas, neformalus ugdymas. |
|
||
2.3. Vaikų dienos centro plėtra Laukuvoje |
SADM – 8,0 tūkst. Eur |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, gimnazija |
Vaikų dienos užimtumo užtikrinimas, neformalus ugdymas iki 30 vaikų (šiuo metu teikiamos paslaugos 17 vaikų) |
|
||
3. Įgyvendinti kompleksiškai teikiamų paslaugų šeimai programą |
3.1. Sudaryti sąlygas šeimai gauti kompleksiškai teikiamas paslaugas, užtikrinti paslaugų prieinamumą kuo arčiau šeimos gyvenamosios vietos, siekiant įgalinti šeimą įveikti iškilusias krizes bei derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus. |
ES lėšos – 213,8 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, koordinacinis centras „Gilė“ |
Įgyvendinamas projektas „Kompleksinių paslaugų šeimai teikimas Šilalės rajono savivaldybėje“, kurio metu teikiama psichosocialinė pagalba asmenims, išgyvenantiems krizę ar patyrusiems traumuojančius emocinius išgyvenimus. Pozityvios tėvystės mokymai ir vaikų priežiūros paslaugos ir pavėžėjimo paslaugos teikiamos asmenims, gaunantiems pozityvios tėvystės mokymų paslaugas, vaikų priežiūros paslaugas. Paslaugos suteiktos 562 asmenims (2019-01-31). |
|
|
2. Tikslas. Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, prioritetą teikti kompleksiškų nestacionarių socialinių paslaugų teikimui |
||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiami rezultatai |
|
|
1. Skatinti profesines kompetencijas bei darbuotojų motyvaciją |
1.1. Socialinių įstaigų vadovų ir darbuotojų pasitarimai. |
- |
Socialinės paramos skyrius, seniūnijos, Socialinės įstaigos |
Gerosios darbo patirties sklaida ir pažinimas. Socialinių darbuotojų dalyvavimas profesinės kompetencijos tobulinimo programose, pasitarimuose. Informacijos sklaida savivaldybės interneto svetainėje, spaudoje. |
|
|
1.2. Seminarai socialinio darbo klausimais rajono socialiniams darbuotojams, jų padėjėjams ir kitiems specialistams, dirbantiems socialinį darbą |
SB – 3,4 tūkst. Eur |
|
||||
1.3. Rajone vykdomo socialinio darbo viešinimas |
- |
|
||||
2. Plėtoti specialiąsias socialinės priežiūros paslaugas rajono gyventojams |
2.1. Socialinės priežiūros paslaugų teikimas socialinę riziką patiriančioms šeimoms
|
VB – 184,0 tūkst. Eur |
Rajono seniūnijos, Socialinės paramos skyrius, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Seniūnijų socialiniai darbuotojai (12 pareigybių) suteiks socialines paslaugas 137 rajono socialinę riziką patiriančių šeimų. Su šeimomis dirba 3 atvejo vadybininkai.
|
|
|
2.2. Socialinės priežiūros paslaugų teikimas senyvo amžiaus ir neįgaliems rajono gyventojams |
SB –15,0 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose senyvo amžiaus asmenims ir (ar) asmenims su negalia Šiauduvoje, Šilalės r. organizavimas. |
|
||
2.3. Socialinės priežiūros paslaugų teikimas asmenims, atsidūrusiems krizinėse situacijose |
ES – 4,8 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Krizių centro plėtra įgyvendinant projektą „Kompleksinė pagalba besilaukiančioms moterims ir motinoms, vienoms auginančioms vaiką/vaikus iki 3 metų amžiaus“. |
|
||
3. Organizuoti socialinės globos paslaugų teikimą rajono gyventojams |
3.1. Ilgalaikių socialinių paslaugų finansavimas
|
SB – 239,5 tūkst. Eur, VB – 226,0 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, Pajūrio vaikų globos namai, kt. socialinės globos įstaigos |
Išlaidų kompensavimas už teikiamas kokybiškas ilgalaikės socialinės globos paslaugas rajono asmenims, gaunantiems šias paslaugas Pajūrio vaikų globos namuose, Plungės vaikų globos namuose, Skalvijos namuose, Kvėdarnos, Kaltinėnų parapijos senelių globos namuose, Adakavo, Macikų, Dūseikių, Stonaičių, Ventos, Linkuvos socialinės globos namuose (iki 150 asmenų). |
|
|
3.2. Atokvėpio paslaugų poreikio analizė |
- |
Socialinės paramos skyrius, Seniūnijos |
Atlikti analizę dėl atokvėpio paslaugų poreikio asmenims, slaugantiems šeimos narius su sunkia negalia. |
|
||
3.3. Integralios pagalbos paslaugų teikimo užtikrinimas |
ES – 38,5 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Paslaugų teikimo užtikrinimas pasibaigus įgyvendinamam projektui (projektas iki 2019-07-01), 29 asmenys gauna integralios pagalbos paslaugas. |
|
||
3. Tikslas. Užtikrinti tinkamą perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams |
||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiami rezultatai |
|
|
1. Įgyvendinti socialinių paslaugų prieinamumą vaikus globojančioms šeimoms, globėjams (rūpintojams), įtėviams ar besirengiantiems jais tapti asmenims. |
1.1. Pagalbos pinigų mokėjimas vaikus globojančioms šeimoms ir budintiems globotojams |
SB – 116,3 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius |
Teikiamos socialinės globos paslaugos vaikams, siekiama mažinti globojamų (rūpinamų) vaikų skaičių institucijoje. Mokama 3 BSI už kiekvieną globojamą vaiką. |
|
|
1.2. Budinčių globotojų paieška, pagalba ir viešinimas |
SB – 2,4 tūkst. Eur,
|
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
Rengiami ir konsultuojami asmenys, pageidaujantys globoti ir (ar) įvaikinti vaikus savo šeimos aplinkoje (1 budintis globotojas). Viešinimui skrajutės, plakatai, informacija interneto svetainėse, stendas, mokymai, psichologo konsultacijos. |
|
||
1.3. Bandomosios budinčių globotojų veiklos užtikrinimas
|
SB – 54,0 tūkst. Eur |
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, |
Paslaugų finansavimas budintiems globotojams, kurie gali priimti vaiką iš krizinės situacijos bet kuriuo metu, laikiną ar nuolatinę globą vaikus globojančiose šeimose, nesusijusiems su vaiku giminystės ryšiais (socialiniai globėjai), arba susijusiems su vaiku giminystės ryšiais (globėjai-giminaičiai) (2 globotojai, 4 vaikai). |
|
||
1.4. Socialinių paslaugų prieinamumas vaikus globojančioms šeimoms, globėjams |
ES – 118,2 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai (Globos centras) |
Globos centro įsteigimas (automobilio įsigijimas ir kt.). Projekto įgyvendinimo metu globos centre teikiamos psichologo, socialinio darbuotojo, globos koordinatoriaus paslaugos darbuotojams, globėjams, vaikams, atitinkančios individualius klientų poreikius. |
|
||
2. Įgyvendinti perėjimą iš institucinės socialinės globos prie paslaugų neįgaliesiems suaugusiems asmenims, turintiems proto ir (ar) psichikos negalią, vaikams ir jaunimui, turintiems proto ir (ar) psichikos negalią. |
2.1. Bendruomeninių namų vaikams steigimas
|
SB – 64,6 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Pajūrio vaikų globos namai |
Gyvenamojo namo Drobūkščiuose pritaikymas, kuriame numatoma apgyvendinti iki 8 vaikų, netekusių tėvų globos, iš institucijos. |
|
|
SB – 104,3 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija, Pajūrio vaikų globos namai |
Gyvenamojo namo pirkimas, pritaikymas ir remontas |
|
|||
2.2. Bandomasis palydimosios globos paslaugos projektas |
ES – 10,0 tūkst. Eur |
Pajūrio vaikų globos namai, UAB „Projektų įgyvendinimo grupė“ |
Numatoma teikti 3 paslaugų gavėjams šias paslaugas: pasiruošimo savarankiškam gyvenimui; perėjimo į savarankišką gyvenimą be apgyvendinimo ir pasiruošimo savarankiškam gyvenimui su apgyvendinimu |
|
||
2.3. Pasirengimas Pajūrio vaikų globos namų reorganizacijai |
- |
Savivaldybės administracija, Pajūrio vaikų globos namai |
Bendruomeninių vaikų globos namų steigimas, konsultacijos, informacija ir analizė įvertinti soc. paslaugų poreikį. |
|
||
|
2.4. Grupinių gyvenimo namų kūrimas |
SB – 5,0 tūkst. Eur |
Savivaldybės administracija |
Pertvarkos plane įtraukto buvusios Žadeikių mokyklos pastato, kuriame būtų galima apgyvendinti dalinai savarankiškus asmenis su proto ir psichikos negalia, paskirties pakeitimas. |
|
|
|
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2019 m.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
1. Socialinės globos namai asmenims su proto negalia |
2 |
2. Likusiems be tėvų globos vaikams, vaikams su negalia, kuriems nustatyti mišrių raidos ar intelekto sutrikimai |
1 |
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines išlaidas (tūkst. Eur) |
Pagal planines išlaidas (tūkst. Eur) |
praėję metai 2018 m. |
einamieji metai |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Savivaldybės biudžetas, tūkst. Eur |
28662,2 |
26530,5 |
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, tūkst. Eur |
3534,9 |
4384,9 |
1.1. |
palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc. |
12,3 |
16,5 |
2. |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, tūkst. Eur |
506,6 |
568,6 |
|
iš jų: |
|
|
2.1. |
socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
203,5 |
240,7 |
2.2. |
asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
253,8 |
277,3 |
2.3. |
asmenų su sunkia negalia dienos socialinei globai organizuoti |
49,24 |
53,0 |
3. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas |
246,9 |
270,0 |
12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas
Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo finansavimo šaltinis – Savivaldybės ir valstybės biudžeto lėšos. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklų vykdymui naudoja lėšas, gautas iš Savivaldybės biudžeto, taip pat dalyvauja Europos Sąjungos ir Lietuvos fondų projektinėje veikloje, kai kurios gauna 2 proc. gyventojų pajamų mokesčio paramą.
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos (tūkst. Eur) |
|
praėję metai |
einamieji metai |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas : |
96,7 |
127,2 |
1.1. |
VšĮ Kaltinėnų PSPC palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninė |
7,8 |
10,0 |
1.2. |
Kvėdarnos, Kaltinėnų parapijos senelių globos namai |
88,9 |
117,2 |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas, iš jo: |
987,5 |
1323,0 |
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms: |
894,3 |
1211,0 |
|
Pajūrio VGN |
277,1 |
303,0 |
|
Šilalės rajono socialinių paslaugų namai |
617,2 |
908,0 |
2.2. |
Socialinės globos namams pagal lėšų kompensavimo sutartis |
93,2 |
112,3 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms (programų įgyvendinimui) |
6,6 |
6,0 |
4. |
Pagalbos pinigai už likusius be tėvų globos vaikus |
101,2 |
116,3 |
5. |
Išmokos už socialinę globą budintiems globotojams |
9,5 |
40,0 |
|
Iš viso (1+2+3+4+5): |
1201,5 |
1612,5 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Siekiant efektyvinti socialinių paslaugų organizavimą, būtina investuoti į specialistų kvalifikacijos kėlimą. Įvertinus socialinių darbuotojų poreikį ir jų kvalifikaciją, numatoma sudaryti sąlygas tolesniam profesiniam tobulėjimui. 2018 metais skirtos lėšos socialinių darbuotojų, dirbančių su socialinės rizikos šeimomis, kurių darbo užmokestis finansuojamas iš valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos lėšų (2,5 proc. nuo socialinių darbuotojų darbo užmokesčiui patvirtintų asignavimų), supervizijoms ir iš dalies profesinės kompetencijos tobulinimui finansuoti.
Socialinius darbuotojus ir socialinių darbuotojų padėjėjus, tiesiogiai dirbančius su klientais, apdrausti nuo galimo smurto ir nelaimingų atsitikimų darbe, skiepyti nuo gripo, sudaryti sąlygas tikrintis profilaktiškai nuo užkrečiamųjų ligų (TBC).
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Šilalės rajono savivaldybėje gyvena įvairių socialinių grupių asmenys, kuriems reikalinga nuolatinė ar vienkartinė socialinė parama ir socialinės paslaugos. Daugeliui jų užtikrinamos kokybiškos socialinės paslaugos, tačiau kaip ir kitos savivaldybės Šilalės rajono savivaldybė neturi tiek finansinių ir žmogiškųjų išteklių, kad visiems esamiems ir potencialiems socialinių paslaugų gavėjams galėtų būti užtikrinamas aukštos kokybės socialinių paslaugų teikimas. Todėl išskiriamos prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys, kurios numatytos šio Plano 9 dalyje.
15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas
Socialinės atskirties prevencija ir socialinė integracija vykdoma keliomis pagrindinėmis kryptimis: darbas su neįgaliaisiais, senyvo amžiaus žmonėmis, socialinės rizikos šeimomis bei šiose šeimose augančiais vaikais. Šioms veikloms yra tikslinga rengti atskiras socialines programas, projektus ir jas įgyvendinti, organizuoti kompleksinių paslaugų teikimą Šilalės rajone. Siekiant efektyvinti socialinių paslaugų organizavimą, būtina skatinti socialinių darbuotojų kvalifikacijos kėlimą, plėtoti bendradarbiavimą su kitomis įstaigomis, intensyvinti socialinių įstaigų vykdomos veiklos viešinimą (per rajono masinės informacijos priemones, susitikimus, pasitarimus, seminarus kt.), skatinti visuomeninių organizacijų veiklą.
Atsižvelgiant į finansines savivaldybės galimybes ir į kasmet didėjantį socialinių paslaugų poreikį, tikslinga ieškoti pigesnių socialinių paslaugų. Viena iš socialinių paslaugų užtikrinimo krypčių yra socialinės paslaugos asmens namuose, tai pagalbos į namus paslaugos, integralios pagalbos paslaugos neįgaliesiems ir jų artimiesiems. Tai perspektyvi veiklos plėtros sritis, nes pirmiausiai ekonomiškai palanki ir psichologiškai priimtiniausia klientui bei labiausiai individualizuota, o tai reiškia, kad teikiama socialinių paslaugų kokybė yra optimali.
V SKYRIUS
PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Šilalės rajono savivaldybės ateinančių 3 metų socialinių paslaugų plėtros vizija – sukurti gyventojų poreikius atitinkantį socialinių paslaugų įstaigų tinklą, siekti socialinių paslaugų teikimo optimizavimo bendruomenėje ir šeimose, užtikrinti reikalingų socialinių paslaugų teikimo tęstinumą.
17. Prognozuojamos socialinės paslaugos
Per ateinančius 3 metus numatoma plėtoti socialinių paslaugų infrastruktūrą:
• išvystyti socialinių paslaugų tinklą socialinę riziką patiriančioms šeimoms, auginančioms nepilnamečius vaikus, kad kuo mažiau vaikų liktų be tėvų globos; organizuoti tėvams mokymus, kurie padėtų nepatekti į socialinę riziką patiriančių šeimų gretas; plėsti vaikų dienos centrų tinklą, įsteigiant juos didesnėse seniūnijose;
• stiprinti budinčių globotojų, globėjų (rūpintojų) ir įtėvių paieškos, atrankos ir rengimo paslaugos teikimą, siekiant vaikus globoti (rūpinti) šeimos aplinkoje ar juos įvaikinti, skatinti budinčius globotojus, globėjus bei teikti jiems pagalbą ir konsultacijas;
• pertvarkyti vaikų globos sistemą ir kurti bendruomeninius vaikų globos namus bendruomenėse; labiau rūpintis pilnametystės sulaukusiais globotiniais – kurti grupinio gyvenimo namus, ruošti savarankiškam gyvenimui, teikiant palydimąsias globos paslaugas;
• teikti socialines paslaugas pagal poreikį visiems socialiai pažeidžiamiems savivaldybės gyventojams arčiausiai gyvenamosios vietos, teikti integralios pagalbos paslaugas jų namuose bei atokvėpio paslaugas neįgalius asmenis slaugantiems asmenims;
• sukurti kompleksinę paslaugų sistemą psichinę negalią turintiems asmenims; teikti paslaugas namuose, dienos užimtumo centre; ieškoti galimybių gyventi grupiniuose gyvenimo namuose;
• išlaikyti savarankiško gyvenimo ir grupinio gyvenimo namus; siekti, kad savarankiško gyvenimo namuose būtų teikiamos paslaugos asmenims, nereikalaujantiems nuolatinės intensyvios priežiūros, sukurti jiems namų gyvenimo sąlygas, turintiems judėjimo negalią, sulaukusiems pilnametystės vaikų globos namų globotiniams, turintiems vidutinį neįgalumą, našlaičiams bei vienišiems, sunkiai save apsitarnaujantiems asmenims;
• skatinti socialinių paslaugų įstaigų, nevyriausybinių organizacijų glaudesnį bendradarbiavimą su seniūnijų bendruomenėmis, siekiant sukurti efektyvesnį socialinių paslaugų tinklą;
• plėtoti kompleksinių paslaugų tinklą šeimoms, susiduriančioms su psichologinėmis ir krizinėmis problemomis;
• skatinti socialinius darbuotojus kelti kvalifikaciją, semtis naudingų darbo žinių ir įgūdžių bei kvalifikuotai atlikti socialinį darbą.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Numatomi materialiniai ištekliai, kurie leistų siekti geresnio socialinių paslaugų poreikio tenkinimo:
· išlaidos, skiriamos socialinėms paslaugoms – 4384,9 tūkst. Eur.
19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams
Reikalingi materialiniai, finansiniai, žmogiškieji ištekliai ir politiniai sprendimai norint teikti savivaldybės gyventojų poreikius atitinkančias ir kokybiškas socialines paslaugas:
reikalingos papildomos lėšos dirbančių socialinių darbuotojų ir jų padėjėjų darbo užmokesčiui ir kvalifikacijai kelti;
didėja institucijose teikiamų ilgalaikės socialinės globos paslaugų kainos, daugėja paslaugų gavėjų, todėl didėja išlaidos;
globos paslaugų teikimo tėvų globos netekusiems vaikams išlaidos finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų, reikalingi finansiniai ir žmogiškieji ištekliai ieškant profesionalių socialinių globėjų;
įkurti didesnėse seniūnijose vaikų socialinės priežiūros dienos centrus, pritaikyti patalpas šioms paslaugoms teikti.
VI SKYRIUS
PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo ir priežiūros vykdytojai.
Šilalės rajono savivaldybės socialinių paslaugų plano vykdytojai: Socialinės paramos skyrius, seniūnijos, Šilalės rajono socialinių paslaugų namai, socialines paslaugas teikiančios nevyriausybinės organizacijos. Socialinės paramos skyrius renka, sistemina ir analizuoja informaciją apie teikiamas socialines paslaugas savivaldybės teritorijoje. Atliekamos socialinių paslaugų poreikio, jų teikimo kokybės apklausos. Plano įgyvendinimą kontroliuoja Šilalės rajono savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Šilalės rajono savivaldybės 2019 metų socialinių paslaugų planas bus vertinamas metams pasibaigus. Plano vertinimo metu pasiekti rezultatai bus aptariami su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais, socialiniais darbuotojais bei Šilalės rajono savivaldybės administracijos vadovais. Kiekvienais metais analizuojamas Socialinių paslaugų plano vykdymas, įvertinant, ar yra pasiekti planuoti rezultatai, analizuojant, kokie veiksniai galėjo nulemti veiklos rezultatus, numatant priemones trūkumams pašalinti.
Siekiant sėkmingo socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo, numatoma:
• visas savivaldybėje teikiamas socialinės priežiūros ir socialinės globos paslaugas registruoti Socialinės paramos informacinėje duomenų bazėje (SPIS);
• kelti darbuotojų kvalifikaciją bei didinti žmogiškuosius išteklius, siekiant gerinti klientų aptarnavimo kokybę;
• bendradarbiauti su įvairiomis įstaigomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, siekiant gerinti socialines paslaugas gaunančių asmenų gyvenimo kokybę;
• 2019 m. socialinių paslaugų planą skelbti Šilalės rajono savivaldybės interneto svetainėje www.silale.lt.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūra bus derinama su Savivaldybėje nustatyta bendra Šilalės rajono savivaldybės tarybos patvirtinto Šilalės rajono savivaldybės strateginio veiklos plano stebėsenos tvarka.