LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginIO plano intervencinės priemonės „Pasėlių, augalų ir gyvūnų draudimas“ veiklos „Pasėlių ir augalų draudimo įmokos kompensacija“ ĮGYVENDINIMO taisyklių patvirtinimo“
2023 m. rugpjūčio 1 d. Nr. 3D-513
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 4 dalimi, įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį ir atsižvelgdamas į Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, patvirtinto 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos sprendimu C(2022) 8272, nuostatas,
t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinės priemonės „Pasėlių, augalų ir gyvūnų draudimas“ veiklos „Pasėlių ir augalų draudimo įmokos kompensacija“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2023 m. rugpjūčio 1 d. įsakymu Nr. 3D-513
Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginIO plano intervencinės priemonės „Pasėlių, augalų ir gyvūnų draudimas“ veiklos „Pasėlių ir augalų draudimo įmokos kompensacija“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinės priemonės „Pasėlių, augalų ir gyvūnų draudimas“ veiklos „Pasėlių ir augalų draudimo įmokos kompensacija“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:
1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su visais pakeitimais;
1.2. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su visais pakeitimais;
1.3. 2021 m. gruodžio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/2289, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 taikymo taisyklės dėl BŽŪP strateginių planų turinio pateikimo ir saugaus keitimosi informacija elektroninėmis sistemomis;
1.4. 2022 m. gegužės 4 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/1172, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 nuostatos dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos ir su paramos sąlygomis susijusių administracinių nuobaudų taikymo ir apskaičiavimo;
1.5. 2022 m. gegužės 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1173, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 taikymo taisyklės dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos;
1.6. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;
1.7. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022)8272;
1.8. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės);
1.9. Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Tiesioginių išmokų taisyklės);
1.10. Stichinių ir pavojingų meteorologinių reiškinių fiksavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 3D-180 „Dėl Stichinių ir pavojingų meteorologinių reiškinių fiksavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Žemės ūkio ministro įsakymas);
1.11. Stichinių, katastrofinių meteorologinių ir hidrologinių reiškinių rodikliais, patvirtintais Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. D1-870 „Dėl Stichinių, katastrofinių meteorologinių ir hidrologinių reiškinių rodiklių patvirtinimo“ (toliau – Aplinkos ministro įsakymas);
1.12. Pavojingų meteorologinių reiškinių rodikliais, patvirtintais Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2020 m. lapkričio 25 d. įsakymu Nr. V-80 „Dėl pavojingų meteorologinių ir hidrologinių reiškinių rodiklių patvirtinimo“ (toliau – LHMT direktoriaus įsakymas).
2. Taisyklės parengtos siekiant skatinti Taisyklių reikalavimus atitinkančius žemės ūkio sektoriuje veikiančius subjektus – drausti pasėlius ir augalus nuo gaivalinėms nelaimėms prilyginamų pavojingų meteorologinių reiškinių ir (arba) kitų pavojingų meteorologinių reiškinių sukeltų padarinių ir tokiu būdu valdyti vykdomos ūkinės veiklos riziką.
II SKYRIUS
SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS
4. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:
4.2. Augalai – Lietuvos Respublikos teritorijoje auginami augalai ir pasėliai, už kurių auginimą Tiesioginių išmokų taisyklėse nustatyta tvarka mokamos tiesioginės išmokos.
4.6. Paramos paraiška – siekiančio gauti paramą subjekto (fizinio ar juridinio asmens) užpildytas ir savivaldybei pateiktas dokumentas, nurodytas Taisyklių 1 priede.
III SKYRIUS
INTERVENCINĖS PRIEMONĖS TIKSLAI IR POREIKIAI
5. Intervencinės priemonės tikslas – skatinti ūkininkus taikyti rizikos valdymo priemones, kompensuojant dalį pasėlių ir augalų, už kurių auginimą Tiesioginių išmokų taisyklėse nustatyta tvarka mokamos tiesioginės išmokos (toliau – augalai), draudimo įmokų.
6. Intervencinė priemonė atitinka Bendrosios žemės ūkio politikos tikslą: remti perspektyvias ūkių pajamas ir žemės ūkio sektoriaus atsparumą visoje Sąjungoje, siekiant didinti ilgalaikį aprūpinimą maistu ir žemės ūkio įvairovę, taip pat užtikrinti žemės ūkio gamybos ekonominį tvarumą Sąjungoje.
IV SKYRIUS
REMIAMA VEIKLA
8. Pagal Intervencinę priemonę remiamas ūkininkas (fizinis arba juridinis asmuo) bet kurioje pasirinktoje draudimo įmonėje nuo sausros (sausra augalų vegetacijos laikotarpiu pagal Aplinkos ministro įsakymą) ir (arba) iššalimo (šalna aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu pagal Aplinkos ministro įsakymą ir (arba) šalna augalų vegetacijos laikotarpiu pagal LHMT direktoriaus įsakymą) rizikų apdraudęs remiamus Lietuvos Respublikos teritorijoje auginamus pasėlius ir (arba) augalus, už kurių auginimą Tiesioginių išmokų taisyklėse nustatyta tvarka mokamos tiesioginės išmokos, kompensuojant dalį ūkininko sumokėtos draudimo įmokos sumos.
V SKYRIUS
GALIMI PAREIŠKĖJAI
9. Paramos pagal Taisykles gali kreiptis aktyvus ūkininkas:
9.1. fizinis ar juridinis asmuo, kuris, nepriklausomai nuo vykdomos veiklos pobūdžio, už praėjusius deklaravimo metus gavo (buvo priskaičiuota bendra visų paramos schemų suma) tiesioginių išmokų sumą, neviršijančią 5 000 Eur, o tais atvejais, kai praėjusiais metais neteikė paramos paraiškos, pagal einamųjų metų deklaruotą plotą už praėjusius metus jam apskaičiuota paramos tiesioginių išmokų suma neviršija 5 000 Eur, atitinka aktyviam ūkininkui nustatytus žemės ūkio veiklos vykdymo reikalavimus;
9.2. kai pareiškėjas už praėjusius deklaravimo metus gavo tiesioginių išmokų sumą (apskaičiuotą bendrą visų paramos schemų sumą, kurią pareiškėjas turėjo teisę gauti, nors paramos administravimo procese ir buvo taikytos sankcijos), viršijančią 5 000 Eur, arba tais atvejais, kai praėjusiais metais neteikė paramos paraiškos pagal einamųjų metų deklaruotą plotą už praėjusius metus jam apskaičiuota paramos tiesioginių išmokų suma viršytų 5 000 Eur, jis laikomas atitinkančiu aktyviam ūkininkui nustatytus žemės ūkio veiklos vykdymo reikalavimus, jeigu einamaisiais metais atitinka bent vieną iš šių kriterijų:
9.2.2. pareiškėjo pagrindinė valdos ekonominė veikla yra žemės ūkis, miškininkystė, žuvininkystė (veikla patenka į Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus, patvirtinto Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2007 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. DĮ-226 „Dėl Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus patvirtinimo“ (toliau – Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorius) A sekciją „Žemės ūkis, miškininkystė, žuvininkystė“);
9.2.3. pareiškėjas turi bent 1 sutartinį gyvulį (toliau – SG) valdoje, kuris (-ie) einamaisiais metais nuo sausio 1 d. iki birželio 30 d. yra registruotas (-i) Ūkinių gyvūnų registre. Vertinamas nurodytu laikotarpiu laikytų ūkinių gyvūnų, perskaičiuotų į SG, vidurkis (vertinamas nurodytu laikotarpiu laikytų ūkinių gyvūnų perskaičiuotų į sutartinius gyvulius, vidurkis). SG gali turėti pats pareiškėjas, jo valdos partneriai, valdoje registruoti šeimos nariai (toliau – valdos nariai);
9.2.4. pareiškėjui nuosavybės teise priklauso registruota žemės ūkio technika (traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų), kuri einamaisiais metais, bet ne vėliau kaip iki liepos 1 d. įskaitytinai nepertraukiamai registruota Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registre ir iš jo neišregistruota. Žemės ūkio technikos gali turėti pats asmuo, jo valdos nariai, kai pareiškėjas yra viešasis juridinis asmuo, techniką gali turėti pats pareiškėjas, jo dalyviai bei darbuotojai;
9.2.5. pareiškėjas yra mokslo ir studijų institucija arba profesinio mokymo įstaiga, vykdanti formalųjį ir neformalųjį švietimą ir (arba) mokslinius tyrimus ir (ar) eksperimentinę plėtrą žemės ūkio srityje;
9.2.7. pareiškėjas dalyvauja intervencinėse priemonėse, kuriomis siekiama aplinkosaugos ir klimato tikslų pagal Reglamento (ES) 2021/2015 70 ir 72 str., išskyrus intervencines priemones, kuriomis siekiama vykdyti miškų priežiūrą ir atkūrimą, t. y. dalyvauja kaimo plėtros intervencinėse priemonėse „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“, „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“, „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių gyvulių ir naminių paukščių išsaugojimas“, „Parama „Natura 2000“ miškuose“, „Parama „Natura 2000“ žemės ūkio paskirties žemėje“.
10. Pareiškėjas laikomas įgyvendinančiu Intervencinę priemonę nuo paramos paraiškos pateikimo dienos. Paramos paraiškos forma pateikiama Taisyklių 1 priede.
VI SKYRIUS
TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI paramai gauti, REIKALAVIMAI IŠLAIDOMS
12. Pareiškėjas gali teikti vieną paramos paraišką pagal vieną draudimo objektą (pasėlių, augalų plotą ir (arba) riziką) vienam augalų vegetacijos laikotarpiui, vadovaudamasis Taisyklėse nustatytais terminais.
13. Bendrosios tinkamumo sąlygos ir reikalavimai paramai gauti:
13.1. paramos vertinimo metu tikrinamas paraiškos tinkamumas paramai gauti vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis. Jei šie duomenys skiriasi nuo viešuosiuose registruose esančių duomenų, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis;
13.6. paramos paraiška užpildyta lietuvių kalba (kita kalba užpildyta paramos paraiška ir kartu pateikiami dokumentai nepriimami);
14. Pareiškėjas laikomas tinkamu paramai gauti, jeigu:
14.1. jam neiškelta byla dėl bankroto arba jo įmonė ar veikla nėra likviduojama (tikrinama paramos paraiškos vertinimo metu);
15. Draudimo sutartis laikoma tinkama paramai gauti, jeigu pagal ją yra numatyti padengti nuostoliai, kai dėl sausros ir (arba) iššalimo sunaikinama daugiau kaip 20 proc. ūkininko vidutinės metinės produkcijos, kaip apibrėžta Reglamento (ES) 2021/2115 76 straipsnio 5 dalyje. Draudimo sutartyje turi būti nurodyta:
15.1. draudimo laikotarpis – ne ilgesnis, kaip vienas augalų ir (arba) pasėlių vegetacijos laikotarpis;
15.2. draudžiamos kompensuojamos rizikos – sausros ir (arba) iššalimo stichiniai meteorologiniai reiškiniai, kurie laikomi įvykusiais, jei atitinka Aplinkos ministro ir LHMT direktoriaus įsakyme nustatytus rodiklius ir yra užfiksuoti vadovaujantis Žemės ūkio ministro patvirtinta tvarka;
15.3. kiekvieno apdrausto pasėlio ir (arba) augalo rūšies pagal draudžiamas rizikas (t. y. sausra ir (arba) iššalimas): plotas (ha), draudimo suma (Eur), draudimo įmoka (Eur);
15.4. kiekvienos apdrausto pasėlio ir (arba) augalo rūšies 20 proc. vidutinės metinės produkcijos, apskaičiuotos remiantis tos savivaldybės, kurioje yra registruota pareiškėjo valda, Lietuvos statistikos departamento oficialiai skelbiamą produkcijos rūšies derlingumą (t/ha) paskutinių trejų metų laikotarpiu, arba paskutinių penkerių metų laikotarpiu, neįskaitant didžiausios ir mažiausios vertės (toliau – vidutinė metinė produkcija). Tokiu apskaičiavimo metodu nustatomi faktiniai atskiro ūkininko nuostoliai atitinkamais metais;
17. Išlaidos yra laikomos tinkamomis finansuoti, jeigu yra:
17.3. patirtos, draudimo paslaugą įsigijus iš pripažintų tinkamų teikti pasėlių ir (arba) augalų draudimo paslaugas draudimo įmonių ar kitų Ekonominės erdvės valstybių draudimo įmonių filialų, turinčių teisę vykdyti turto draudimo veiklą pagal Lietuvos Respublikos draudimo įstatymą;
VII SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMAI
19. Pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai įsipareigoja:
19.1. kad draudimo sutartyje nurodytas pasėlių ir (arba) augalų plotas pagal augalų rūšis (toliau – apdraustas plotas) negali būti didesnis už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotų deklaravimo dokumentuose nurodytą plotą (toliau – deklaruotas plotas). Tais atvejais, kai toje pačioje vietoje per augalų vegetaciją sodinami ar sėjami augalai ne vieną kartą ir apie tai yra nurodyta draudimo dokumentuose, vienu metu augančių augalų plotas negali būti didesnis už deklaruotą bendrą šių augalų plotą. Apdraudus didesnį augalų plotą pagal augalų rūšis už deklaruotą plotą, pagalbos suma skaičiuojama atsižvelgiant į deklaruotą plotą ir sumažintą draudimo įmoką už šią augalų rūšį, išskyrus tuos atvejus, kai, įvykus draudžiamajam įvykiui, už juos yra sumokėtos draudimo išmokos.
19.2. sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti, kontroliuoti, tikrinti, kaip yra vykdoma veikla, laikomasi sąlygų, už ką buvo skirta kompensacinė išmoka;
VIII SKYRIUS
PARAMOS DYDIS IR INTENSYVUMAS
20. Pagal Intervencinę priemonę parama teikiama:
20.1. už draudimo sutarties įsigaliojimo dieną nuosavybės teise priklausančius pasėlius ir (arba) augalus, apdraustus pagal Taisyklių VI skyriuje nustatytus reikalavimus;
21. Paramos suma apskaičiuojama pagal didžiausiuosius draudimo įmokų įkainius 1 ha deklaruoto ploto pagal augalų rūšis ir draudžiamas rizikas. Apskaičiuota paramos suma pagal augalo rūšį suapvalinama euro cento tikslumu iki mažesnio skaičiaus.
22. Didžiausiųjų draudimo įmokų įkainių nustatymo metodika ir kompensuojamų augalų sąrašas yra tvirtinamas atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.
IX SKYRIUS
PARAMOS Paraiškų teikimO IR VERTINIMO Tvarka
24. Nuo einamųjų metų rugsėjo 1 d. iki gruodžio 31 d. ir nuo kitų metų kovo 1 d. iki birželio 30 d., prieš patirdamas draudimo įmokų išlaidas, pareiškėjas savivaldybei pateikia:
24.2. draudimo sutartį arba draudimo paraišką arba kitą dokumentą atitinkantį draudimo įmonės pasiūlymą su visais pakeitimais (teikiama, jei draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį buvo tikslinama; teikiama prieš patiriant išlaidas, t. y. prieš sumokant draudimo įmokas);
24.3. notaro, įmonės direktoriaus įsakymu patvirtintą įgaliojimą arba VĮ Registrų centro registruoto įgaliojimo kodą (teikiama, jei paramos paraiška teikiama per įgaliotą asmenį);
25. Paramos paraiška ir susiję dokumentai teikiami savivaldybei ne vėliau kaip iki nustatytų terminų paskutinės dienos 24 valandos šiais būdais (kitais būdais pateikti dokumentai nevertinami):
25.1. siunčiant el. paštu, patvirtintus pareiškėjo kvalifikuotu elektroniniu parašu. Dokumentai teikiami šiais formatais: PDF, ADOC, SHAPE, JPG, JPEG, PNG, BMP, DOC, DOCX, XLS, XLSX. Didesnės nei 25 MB apimties dokumentai gali būti išskaidyti ir siunčiami ne vienu metu, tačiau tą pačią dieną. Dėl kenkėjiškų programų tikimybės dokumentai negali būti pateikiami nuorodose. Dokumentus teikiant per įgaliotą asmenį, kartu pateikiamas notaro ar įmonės direktoriaus įsakymu patvirtintas arba VĮ Registrų centro registre užregistruotas ir internetiniu adresu https://igaliojimai.registrucentras.lt/viesa patikrinamas įgaliojimas, kurio kodas turi būti nurodytas paramos paraiškoje. Draudimo sutartį bei jos priedus patikslinantys, papildantys ir (arba) keičiantys dokumentai, kiti draudimo įmonės dokumentai bei įmokų sumokėjimą įrodantys dokumentai savivaldybei gali būti pateikti ir draudimo įmonės;
25.2. asmeniškai, per kurjerį ar registruota pašto siunta, kiekvieną paramos paraiškos lapą patvirtinant pareiškėjo parašu. Dokumentus teikiant per įgaliotą asmenį, kartu pateikiamas notaro ar įmonės direktoriaus įsakymu patvirtintas įgaliojimas arba paramos paraiškoje nurodant VĮ „Registrų centras“ registre užregistruoto įgaliojimo kodą.
26. Paramos paraiškas ir susijusius dokumentus iš pareiškėjų priima ir juos registruoja savivaldybės darbuotojai, vadovaudamiesi Agentūros patvirtintais darbo procedūrų aprašais. Esant klausimams, susijusiems su dokumentų vertinimu, išsiųsdama pranešimą pareiškėjui ar paramos gavėjui savivaldybė gali paprašyti pateikti papildomus dokumentus ar trūkstamą informaciją arba patikslinti pateiktus duomenis, nurodydama ne ilgesnį kaip 10 d. d. atsakymo pateikimo terminą. Per savivaldybės nustatytą terminą nepateikus prašomų dokumentų ar duomenų arba nepatikslinus informacijos, paramos paraiška vertinama pagal turimą informaciją arba atmetama.
27. Užregistravusi paramos paraišką, per 10 d. d. savivaldybė patikrina, ar:
27.2. pareiškėjas, paramos paraiška, draudimo sutartis ir tinkamos finansuoti išlaidos atitinka Taisyklių VI skyriuje nurodytas tinkamumo sąlygas ir reikalavimus paramai gauti;
28. Pareiškėjas po paramos paraiškos užregistravimo turi teisę raštu pranešti savivaldybei apie pateiktos paramos paraiškos atšaukimą ir pateikti naują paramos paraišką per Taisyklių 24 punkte nustatytą paramos paraiškų teikimo terminą.
29. Savivaldybei gavus informacijos, kad dėl pareiškėjo veiklos yra pradėtas ar atliekamas ikiteisminis tyrimas, galintis turėti įtakos tolesniems paramos paraiškos administravimo procesams, savivaldybė sustabdo paramos paraiškos vertinimą ir kreipiasi į ikiteisminį tyrimą atliekančias teisėsaugos institucijas dėl papildomos informacijos pateikimo. Apie tai ji informuoja Ministeriją ir Agentūrą. Gavusi ikiteisminį tyrimą atliekančių teisėsaugos institucijų atsakymą, savivaldybė priima sprendimą dėl tolesnių paramos paraiškos administravimo veiksmų.
30. Jei pareiškėjas mirė po paramos paraiškos pateikimo, bet iki sprendimo skirti ar neskirti pagalbą priėmimo dienos, paramos paraiška išregistruojama.
31. Savivaldybė, Taisyklių 27 punkte nustatyta tvarka atlikusi patikrinimą ir nustačiusi, kad pareiškėjas, paramos paraiška, numatomos patirti išlaidos ar kitos sąlygos neatitinka Taisyklėse nustatytų tinkamumo reikalavimų paramai gauti, per 10 darbo dienų priima sprendimą neskirti pagalbos ir apie tai pranešimu informuoja pareiškėją, nurodydama sprendimo priėmimo pagrindus ir sprendimo apskundimo tvarką.
32. Savivaldybė, Taisyklių 27 punkte nustatyta tvarka atlikusi patikrinimą ir nustačiusi, kad pareiškėjas, paramos paraiška, numatomos patirti išlaidos ir kitos sąlygos atitinka Taisyklėse nustatytus reikalavimus paramai gauti, per 10 darbo dienų:
32.1. priima sprendimą skirti paramą (pareiškėjas tampa paramos gavėju nuo sprendimo priėmimo dienos);
32.2. apskaičiuoja preliminarią paramos sumą, vadovaudamasi Taisyklių VIII skyriaus nuostatomis (toliau – paramos suma);
33. Savivaldybei priėmus sprendimą skirti paramą, paramos gavėjui siunčiamame pranešime turi būti nurodyta:
33.2. apskaičiuota paramos suma (nurodant, kad tokio dydžio paramos suma bus išmokama tuo atveju, jei draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį nebus tikslinama ar nutraukta, ir bus tenkinamos kitos paramos skyrimo sąlygos);
33.4. informacija apie galimybę kreiptis dėl paramos avanso išmokėjimo Taisyklių X skyriuje nustatyta tvarka;
34. Paramos gavėjas savivaldybei turi pranešti apie bet kurių paramos paraiškoje pateiktų duomenų, draudimo sutarties, mokėjimo dokumentų, kontaktinių duomenų pasikeitimus bei aplinkybių, turinčių įtakos tinkamam įsipareigojimų vykdymui, atsiradimą ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šių pakeitimų ar aplinkybių atsiradimo.
35. Paramos gavėjui mirus ar esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms, dėl kurių paramos gavėjas negali vykdyti prisiimtų įsipareigojimų po sprendimo skirti paramą priėmimo, paramos gavėjo prisiimti įsipareigojimai gali būti perduoti asmeniui, perimančiam paramos gavėjo įsipareigojimus ir tęsiančiam veiklą, jeigu jis įsipareigojimų perėmimo metu atitinka pareiškėjo tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus. Asmuo, perimantis paramos gavėjo įsipareigojimus, pateikia savivaldybei rašytinį prašymą dėl įsipareigojimų perėmimo ir paramos gavėjo mirties arba nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių patvirtinimo dokumentus.
X SKYRIUS
MOKĖJIMO DOKUMENTAI PARAMOS AVANSUI GAUTI
36. Nuo sausio 1 d. iki kovo 31 d. paramos gavėjas, pagal pateiktą paramos paraišką apdraudęs augalus bei draudimo įmonei sumokėjęs visą draudimo sutartyje nurodytą draudimo įmokų sumą, gali kreiptis dėl paramos avanso, sudarančio 50 proc. pagal Taisyklių VIII skyrių apskaičiuotos paramos sumos (toliau – avansas).
37. Paramos gavėjas savivaldybei pateikia šiuos dokumentus (toliau – mokėjimo dokumentai):
37.1. draudimo sutartį su visais jos pakeitimais (teikiama, jei Taisyklių IX skyriuje nustatyta tvarka pateikta draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį buvo tikslinta ar nutraukta);
37.2. visos draudimo sutartyje nurodytos įmokų sumos sumokėjimo patvirtinimo dokumentus. Avanso suma apskaičiuojama pagal augalų rūšis, kurioms sumokėtos visos draudimo įmokos;
XI SKYRIUS
GALUTINIAI MOKĖJIMO DOKUMENTAI PARAMAI GAUTI
39. Nuo birželio 1 d. iki rugpjūčio 31 d. paramos gavėjas, pagal pateiktą paramos paraišką apdraudęs pasėlius ir (arba) augalus, draudimo įmonei sumokėjęs visą draudimo sutartyje nurodytą draudimo įmokų sumą bei einamaisiais metais deklaravęs žemės ūkio naudmenas pagal Tiesioginių išmokų taisykles, gali kreiptis dėl likusios paramos sumos dalies (įvertinant išmokėtą avansą) arba pilnos paramos sumos, apskaičiuotos pagal Taisyklių VIII skyrių (toliau – paramos suma).
40. Paramos gavėjas savivaldybei teikia šiuos dokumentus (toliau – mokėjimo dokumentai):
40.1. draudimo sutartį su visais jos pakeitimais (teikiama, jei Taisyklių IX skyriuje nustatyta tvarka pateikta draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį buvo tikslinta ar nutraukta);
40.2. visos draudimo sutartyje nurodytos įmokų sumos sumokėjimo patvirtinimo dokumentus (neteikiama, jei šie dokumentai pateikti Taisyklių X skyriuje nustatyta tvarka, ir įmokų suma nesikeitė);
40.3. paaiškinimus dėl augalų atsėjimo ar atsodinimo, jeigu apdrausti augalų plotai didesni už deklaruotus;
40.4. dokumentus, įrodančius, kad draudžiamojo įvykio atveju (jei jis įvyko) buvo išmokėtos draudimo išmokos (t. y., draudimo įmonės raštas dėl draudimo išmokų išmokėjimo žalos atveju, išrašai apie gautas draudimo išmokas, žalų pranešimai ir kt.);
41. Paramos gavėjas, dėl pateisinamų priežasčių norėdamas pratęsti mokėjimo dokumentų pateikimo terminą, iki Taisyklių 39 punkte nurodyto dokumentų pateikimo pabaigos termino savivaldybei pateikia argumentuotą prašymą dėl termino pratęsimo bei pateikia pateisinančias priežastis patvirtinančius dokumentus. Visais atvejais dokumentų pateikimo terminas negali būti pratęstas daugiau nei 15 kalendorinių dienų.
XII SKYRIUS
ADMINISTRAVIMO SAVIVALDYBĖJE TVARKA
43. Savivaldybė, priėmusi paramos gavėjo mokėjimo dokumentus, per 10 darbo dienų (į šį terminą neįskaičiuojami Taisyklių 38 punkte nurodytų savivaldybės paklausimų terminai) patikrina, ar:
43.2. pagal pateiktus dokumentus paramos gavėjas, pateikti dokumentai ir patirtos išlaidos atitinka tinkamumo sąlygas ir reikalavimus paramai gauti, nurodytus Taisyklių V ir VI skyriuose;
44. Savivaldybė, Taisyklių 43 punkte nustatyta tvarka nustačiusi, kad paramos gavėjas neatitinka Taisyklių tinkamumo paramai gauti reikalavimų, per 10 darbo dienų priima sprendimą neskirti paramos ir apie tai pranešimu informuoja paramos gavėją, nurodydama tokio sprendimo motyvus ir sprendimo apskundimo tvarką.
45. Savivaldybė nustačiusi, kad paramos gavėjas atitinka Taisyklių tinkamumo paramai gauti reikalavimus, per 10 darbo dienų:
45.2. perskaičiuoja paramos sumą, dėl:
45.2.1. draudimo sutarties nutraukimo (jei dėl to buvo sumokėta mažesnė draudimo įmokų suma už savivaldybei kartu su paramos paraiška pateiktą draudimo įmokų sumą);
45.2.2. draudimo sutarties ir joje nurodytų duomenų pakeitimo (t. y. apdraustas augalų plotas, draudimo suma ir (arba) draudimo įmokų suma);
46. Savivaldybė per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo:
46.1. apsaugotus slaptažodžiu duomenis apie avanso lėšų poreikį pateikia Agentūrai el. paštu nacparama@nma.lt (Taisyklių 4 priedas; taikoma Taisyklių X skyriaus procedūrų atveju);
47. Teisė į paramą neprarandama, jei Taisyklėse nustatyti reikalavimai laiku neįvykdomi dėl aplinkybių, nepriklausančių nuo paramos gavėjo valios (pvz., ilgalaikis ir pastovus nedarbingumas, žemės ūkio valdai stiprų poveikį padariusi stichinė nelaimė ir kt.), ir paramos gavėjas per 15 darbo dienų nuo minėtų aplinkybių atsiradimo dienos arba nuo tos dienos, kai sužinojo arba turėjo sužinoti apie nuo paramos gavėjo valios nepriklausančias aplinkybes, apie tai raštu praneša savivaldybei, kartu pateikiant įrodymo dokumentus.
48. Pasikeitus asmens ir kitiems duomenims (pvz., atsiskaitomosios sąskaitos numeris, adresas ir kt.), paramos gavėjas per 10 darbo dienų apie tai raštu praneša savivaldybei, pateikdamas atitinkamus įrodymo dokumentus.
XIII SKYRIUS
Dokumentų ADMINISTRAVIMO AGENTŪROJE TVARKA
50. Agentūra, gavusi savivaldybės Taisyklių 46.2 papunktyje nurodytus duomenis:
50.1. atlieka patikrą vietoje Agentūros darbo procedūrų aprašuose nustatyta tvarka. Patikros vietoje, jei jas būtina atlikti, gali būti atliekamos nevykstant į projekto įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietą, o tikrinant dokumentus ir kaip papildomą medžiagą naudojant „NMA agro“ mobiliosios programėlės geografiniu žymeniu pažymėtas nuotraukas ir (ar) kitus įrodymus;
50.2. pateikdama Taisyklių 3 priede nurodytus duomenis apie visus paramos gavėjus bei draudimo įmokų sumas, el. paštu kreipiasi į draudimo įmones dėl: pateiktų duomenų patikrinimo ir informacijos apie apdraustų laukų geografinę padėtį suteikimo. Draudimo įmonės informaciją teikia pagal Agentūros ir draudimo įmonės dvišalėje sutartyje suderintas duomenų teikimo formas ir terminus. Gavusi iš draudimo įmonių informaciją apie paramos gavėjų sumokėtas draudimo įmokų sumas, Agentūra atrenka visas draudimo sutartis, dėl kurių nustatyti įmokų sumos neatitikimai (išskyrus tuos atvejus, kai neatitikimai yra susiję su savivaldybių suvedimo klaida) ir atlieka duomenų administracinę patikrą Agentūros darbo procedūrų aprašuose nustatyta tvarka;
50.3. gavusi informaciją, kad dėl paramos gavėjo veiklos yra pradėtas ar atliekamas ikiteisminis tyrimas, galintis turėti įtakos tolesniems paramos paraiškos administravimo procesams, sustabdo paramos gavėjo duomenų administracinę patikrą ir kreipiasi į ikiteisminį tyrimą atliekančias teisėsaugos institucijas dėl papildomos informacijos pateikimo. Apie tai ji informuoja Ministeriją ir savivaldybę.
51. Agentūra apie patikros vietoje metu ir duomenų administracinės patikros metu nustatytus neatitikimus ir kitas vertinimo metu rastas klaidas el. paštu informuoja savivaldybę.
52. Agentūra Taisyklių 50 punkte nustatyta tvarka įvertinusi duomenis, nustato paramos gavėjo atitiktį paramai gauti ir apskaičiuoja bendrą lėšų poreikį visų paramos gavėjų tinkamų finansuoti išlaidų kompensavimui. Tuo atveju, jei apskaičiuotas lėšų poreikis viršija einamaisiais metais paramai skirtas lėšas ir papildomos lėšos ar jų dalis nėra skiriama (t. y., einamaisiais metais paramai skirtų lėšų neužtenka kiekvienam paramos gavėjui kompensuoti tinkamų finansuoti išlaidų), visoms paramai gauti patvirtintoms paramos paraiškoms išmokama paramos suma sumažinama proporcingai trūkstamų lėšų kiekiui. Agentūra apie perskaičiuotas paramos sumas el. paštu informuoja savivaldybę.
XIV SKYRIUS
PARAMOS MOKĖJIMO TVARKA
53. Paramos lėšoms išmokėti taikomas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu, kai avansas nėra Europos Komisijai tinkamos deklaruoti išlaidos, būdas.
54. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:
55. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekto įgyvendinimo vietą.
56. Agentūra:
56.1. per 30 d. d. nuo Taisyklių 46.1 papunktyje nurodytų duomenų gavimo paramos gavėjui išmoka Taisyklių 36 punkte nurodyto dydžio avansą. Paramos gavėjui paramos avansas išmokamas iki einamųjų metų liepos 30 d.;
56.2. visa apskaičiuota paramos suma išmokama per metus nuo sprendimo skirti paramą priėmimo. Kai Agentūra dėl nuo jos valios nepriklausančių aplinkybių negali išmokėti visos paramos sumos per metus, parama išmokama per kitus dvejus kalendorinius metus nuo sprendimo skirti paramą priėmimo, bet ne vėliau kaip antrųjų metų gruodžio 31 d. Pasibaigus šiame punkte nurodytiems terminams, parama nebeišmokama.
57. Paramos gavėjui išmokėta paramos suma negali viršyti paramos gavėjui apskaičiuotos galutinės mokėtinos paramos sumos. Tuo atveju, jei paramos gavėjui apskaičiuota galutinė mokėtina paramos suma yra mažesnė už išmokėtą avanso sumą, paramos gavėjas privalo grąžinti gautą paramą ar jos dalį Agentūrai.
58. Informacija apie paramos gavėjus skelbiama Agentūros interneto svetainėje adresu www.nma.lt, nurodant priemonės pavadinimą, paramos gavėjo vardą ir pavardę arba pavadinimą, ir sumas, kurias gavo kiekvienas paramos gavėjas.
XV SKYRIUS
SANKCIJOS
61. Nesilaikius Intervencinei priemonei nustatytų reikalavimų ar pažeidus Taisyklių nuostatas, pareiškėjui arba paramos gavėjui gali būti taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos finansinės sankcijos, kurių dydis apskaičiuojamas nuo savivaldybės prieš sankcijų taikymą apskaičiuotos mokėtinos paramos sumos.
62. Už pažeidimus yra numatytos tokios sankcijų rūšys: paramos sumažinimas, paramos neskyrimas ir (arba) paramos susigrąžinimas, kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymo.
63. Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatyta Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.
64. Paramos suma neišmokama paramos gavėjui, jeigu Agentūra administracinės patikros metu nustato, kad:
65. Kai nustatoma, jog kiekvienos augalo ar pasėlio rūšies draudimo sutartyje nurodytas plotas (toliau – apdraustas plotas) nesutampa su patikros vietoje metu nustatytu ir (arba) pagal Tiesioginių išmokų taisykles deklaruotu plotu (toliau – nustatytas plotas):
65.1. paramos suma paramos gavėjui mokami už patikros vietoje metu nustatytą plotą, jeigu apdraustas plotas už nustatytą plotą yra ne didesnis kaip 3 proc. arba ne didesnis kaip 2 ha;
65.2. paramos suma paramos gavėjui mokami už patikros vietoje metu nustatytą plotą, iš jo atėmus apdrausto ir nustatyto ploto skirtumą, padaugintą iš 1,5, jeigu apdraustas plotas už nustatytą plotą yra didesnis kaip 3 proc. arba didesnis kaip 2 ha;
66. Sankcijos sumuojamos už kiekvieną pažeidimą taikant atskirą sankciją. Sankcijų suma atimama iš paramos gavėjui apskaičiuotos paramos sumos. Sankcijų sumai viršijant apskaičiuotą paramos sumą, parama nemokama.
67. Įgyvendinant Taisykles susidariusios grąžintinos lėšos administruojamos vadovaujantis Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 137 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“.
XVI SKYRIUS
ATSAKOMYBĖ
69. Už paramos paraiškos bei kitų dokumentų bei duomenų pateikimą, prašymuose bei pažymose pateiktos informacijos teisingumą, lėšų grąžinimą Taisyklių 57 ir 62 punktuose nustatyta tvarka atsakingas pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas.
70. Už pareiškėjo ir paramos gavėjo informavimą, paramos paraiškos registravimą ir administravimą, tinkamumo paramai gauti nustatymą, paramos dydžio apskaičiavimą, duomenų įvedimą ir pateikimą atsakingos savivaldybės.
71. Už administracinę patikrą, patikrą vietoje, teisingą išmokėtų lėšų apskaitą ir paramos išmokėjimą paramos gavėjams, ataskaitų, duomenų ir informacijos teikimą Ministerijai atsakinga Agentūra.
XIV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
73. Asmenys, nesutinkantys su savivaldybių ar Agentūros priimtais sprendimais, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka savivaldybės ar Agentūros vadovui, Ministerijai, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.
74. Asmenys, nesutinkantys su Ministerijos priimtais sprendimais, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.
75. Dokumentų saugojimo, sprendimų apskundimo tvarką ir kitus klausimus, neaptartus Taisyklėse, reglamentuoja Bendrosios administravimo taisyklės ir kiti teisės aktai.
76. Paramos gavėjai, gavę išmokas neteisėtai, arba asmenys, prisidėję prie neteisėtų išmokų gavimo, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
77. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.