ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO TVIRTINIMO

 

2023 m. rugpjūčio 4 d. Nr. DV-661

Alytus

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 33 straipsnio 3 dalies 5 punktu, Viešojo administravimo įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi, Valstybės ir valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės ir valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 22 punktu, atsižvelgdamas į Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Alytaus departamento 2023 m. rugpjūčio 4 d. raštą Nr. (1-13 16.1.1 Mr)2-36336 „Dėl atnaujinto Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai veiksmų plano derinimo“:

1. T v i r t i n u Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planą (pridedama).

2. Į p a r e i g o j u Alytaus miesto savivaldybės administracijos Viešosios tvarkos skyriaus vedėją Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planą įtraukti į Alytaus miesto savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo planą.

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. rugsėjo 15 d. įsakymą Nr. DV-932 „Dėl Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai plano tvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

4. Skelbiu šį įsakymą Teisės aktų registre.

Šis įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                         Gintaras Rakaitis

 

PATVIRTINTA

Alytaus miesto savivaldybės

administracijos direktoriaus

2023 m. rugpjūčio 4 d.

įsakymu Nr. DV-661

 

 

ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI

Veiksmų PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai veiksmų planas (toliau – planas) nustato būtinus veiksmus ir priemones, kuriuos privaloma taikyti gripo pandemijos pavojaus ir gripo pandemijos periodais Alytaus miesto savivaldybėje.

2. Planas parengtas siekiant didinti gyventojų gerovę ir socialinę aprėptį bei plėtoti ir vykdyti tikslines priemones, skirtas visuomenės sveikatai stiprinti ir ligų prevencijai, užtikrinti sveikatos priežiūrą krizių ir ekstremalių situacijų atvejais.

3. Šis planas yra Alytaus miesto savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano dalis.

4. Asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų administracija paskiria asmenis, atsakingus už tikslių duomenų teikimą laiku.

5. Šiame plane vartojamos sąvokos:

5.1. ASPĮ – asmens sveikatos priežiūros įstaiga;

5.2. gripo atvejis – pasireiškimas  klinikinius požymius atitinkančio gripo, kuriam būdinga ūmi pradžia ir nors vienas šių bendrųjų simptomų: karščiavimas arba karščiavimas su šaltkrėčiu, bendras silpnumas, galvos skausmas, raumenų skausmas, taip pat nors vienas iš šių kvėpavimo takų sistemos sutrikimo simptomų: kosulys, gerklės skausmas, dusulys, ir kuris pagal TLK-10AM žymimas kodu J11 (gripas, virusas nenustatytas).

5.3. gripo sezonas – laikotarpis, kuriam būdingas sergamumas gripu ir ūminėmis viršutinėmis kvėpavimo takų infekcijomis ir kuris įprastai trunka nuo 40-osios kalendorinės metų savaitės iki 20-osios kitų metų kalendorinės savaitės.

5.4. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos (toliau – ŪVKTI) atvejis –  pasireiškimas ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos, kuriai būdinga ūmi pradžia ir nors vienas kvėpavimo takų sistemos pažeidimo simptomų: kosulys, gerklės skausmas, dusulys, sloga, ir kuri pagal TLK-10-AM žymima kodais J00–J06.

6. Planas parengtas vadovaujantis Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“, Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Gripo, COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros taisyklėmis patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. V-58 „Gripo, COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros taisyklių patvirtinimo“ (toliau – taisyklės), kitais teisės aktais, reglamentuojančiais pasirengimą gripo epidemijai.

7. Plano priemonės, numatytos vykdyti tarppandeminiu laikotarpiu, pradedamos nedelsiant vykdyti Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus planą, o priemonės, numatytos vykdyti pandemijos laikotarpiu – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo pandemijos pradžią. Plano vykdymas yra neterminuotas.

8. Gripo ir ŪVKTI epidemiologinę priežiūrą vykdo asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos, koordinuoja Sveikatos apsaugos ministerija (toliau – SAM).

 

II SKYRIUS

TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

9. Plano tikslas – sumažinti gripo pandemijos poveikio mastą ir stiprumą Alytaus miesto savivaldybėje, taip pat numatyti priemones, kuriomis siekiama apsaugoti įstaigos darbuotojus nuo pandeminio gripo ir kurios padėtų užtikrinti įstaigos veiklos tęstinumą ir funkcijų atlikimą per gripo pandemiją.

10. Plano uždaviniai:

10.1. pasirengti galimai gripo pandemijai Alytaus miesto savivaldybės lygiu bei numatyti neatidėliotinas ir perspektyvines priemones;

10.2. stiprinti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą;

10.3. plėtoti ir stiprinti tarpžinybinį bendradarbiavimą ir koordinavimą pandeminio gripo prevencijos klausimais;

10.4. užtikrinti aprūpinimą medicininėmis ir nemedicininėmis priemonėmis, tinkamą jų ir bendrųjų prevencijos priemonių naudojimą gripo pandemijos metu;

10.5. užtikrinti tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą gripo pandemijos metu.

 

III SKYRIUS

ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

11. Gripo pandemija siejama su sergančių asmenų gausa, išaugusiu sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūviu, dideliu ligos komplikacijų ir mirčių skaičiumi ir sutrikdytu kasdieniu gyvenimo ritmu.

12. Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:

12.1. sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;

12.2. paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimas;

12.3. darbo rinka ir ekonomika – daugėjant sergančių gripu asmenų, gali sutrikti ūkio šakų veikla;

12.4. valstybės valdymas – gali sutrikti valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, savivaldybių strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones;

12.5. švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai;

12.6. socialinis sektorius – reikia vis daugiau socialinių paslaugų (pagyvenusių, neįgalių asmenų slauga, vaikų priežiūra, padidėjęs socialinės ir finansinės paramos poreikis).

13. Dėl šių priežasčių pasirengti gripo pandemijai turėtų visi sektoriai, ypač didelį dėmesį skiriant priemonėms, kurios užtikrina nepertraukiamą būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimą.

14. Planavimas ir koordinavimas, situacijos stebėjimas ir vertinimas, prevencija ir lokalizavimas, sveikatos sistemos atsakas, visuomenės informavimas ir keitimasis informacija tarp valstybės institucijų vyksta atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO) nustatytus gripo pandemijos etapų apibrėžimus ir yra būtini visais gripo pandemijos etapais. Jie turi būti svarstomi kiekvieną kartą, kai pereinama į kitą etapą ir remtis nacionaliniais epidemiologinės priežiūros duomenimis.

15. Dažniausiai pandeminis gripo virusas atsiranda staiga, sergamumas per 2–3 savaites pasiekia aukščiausią lygį, suserga iki 50 procentų populiacijos (rizikos grupių asmenų – net iki 80 procentų). Dėl glaudžių tarptautinių ryšių ir išplėtoto transporto priemonių tinklo pandeminis gripo virusas greitai išplinta visame pasaulyje.

16. Vadovaujantis PSO bei Europos ligų kontrolės ir prevencijos centro rekomendacijomis yra šie gripo pandemijos etapai:

16.1. tarppandeminis periodas, 1-asis etapas: naujas gripo viruso potipis nenustatytas; gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams;

16.2. gripo pandemijos pavojaus periodas, 2-asis etapas: naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms;

16.3. gripo pandemija, 3-iasis etapas: naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje;

16.4. pereinamasis laikotarpis, 4-asis etapas: rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja.

17. Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam pasaulio gyventojai neturi imuniteto. Gripo pandemiją lemia trys pagrindiniai veiksniai:

17.1. anksčiau tarp žmonių neplitusio naujo potipio gripo viruso atsiradimas;

17.2. naujo potipio gripo viruso plitimas žmonių populiacijoje;

17.3. didelis naujo potipio gripo viruso virulentiškumas (gebėjimas sukelti sunkius susirgimus).

18. Gripas ir ŪVKTI pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius. Per įprastinį gripo sezoną suserga 5–10 procentų gyventojų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir 600 tūkst. ŪVKTI atvejų. Gripu ir ŪVKTI dažniau serga vaikai.

19. Gripo epidemijos skelbiamos savivaldybėse. Epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ŪVKTI atvejų.

20. Kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai, suserga apie 5–10 proc. gyventojų (kasmet registruojama vidutiniškai apie 30 tūkst. gripo ir 500 tūkst. ŪVKTI atvejų). Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų (dažniausiai plaučių uždegimo) ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. PSO duomenimis, dažniausiai per gripo epidemijas miršta vyresnio amžiaus žmonės (80 procentų visų mirčių).

21. Planas rengiamas atsižvelgiant į šias prielaidas:

21.1 Poveikis gyventojų sveikatai:

21.1.1. per 9–15 savaičių gripu susirgs apytiksliai 30 proc. gyventojų;

21.1.2. vidutinė ligos trukmė bus apie 7–10 dienų;

21.1.3. sergamumas didės ir mažės keliomis „bangomis“, kurių trukmė svyruos nuo šešių iki aštuonių savaičių.

21.2. Neatvykimas į darbą:

21.2.1. per tris mėnesius apie 30 proc. darbuotojų nedirbs nuo penkių iki aštuonių dienų;

21.2.2. poreikis pasirūpinti sergančiais šeimos nariais, riboti ugdymo veiklą gali dar padidinti neatvykimo į darbą atvejų skaičių.

21.3. Poveikis ekonomikai ir ūkiui:

21.3.1. sergamumui gripu padidėjus, gali sutrikti ūkio subjektų veikla, importas ir eksportas, susisiekimas, maisto tiekimas, komunalinių paslaugų teikimas ir pan.;

21.3.2. galimas neigiamas poveikis valstybės (savivaldybės) biudžetui.

21.4. Poveikis valstybės valdymui:

21.4.1. gali nutrūkti subjekto veikla;

21.4.2. gali sutrikti subjekto programų ir veiklos planų vykdymas;

21.4.3. gali sutrikti paslaugų teikimas gyventojams.

21.5. Vykdomos veiklos tęstinumo užtikrinimas.

21.6. Gripo profilaktikos ir kontrolės priemonių aprašą (1 priedas).

21.7. Gripo viruso plitimą ribojančių priemonių aprašą (2 priedas).

22. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo sukeliamą naštą gyventojų sveikatai bei šalies ūkiui. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo yra ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.

23. Darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičiaus prognozavimo metodika pateikta 3 priede.

 

IV SKYRIUS

PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS

 

24. Paskelbus Lietuvoje gripo pandemiją, jos valdymo priemones Alytaus miesto savivaldybėje organizuoja ir koordinuoja Alytaus miesto savivaldybės operacijų centras (toliau – Savivaldybės OC).

25. Siekiant sustiprinti pasirengimą gripo pandemijai Alytaus miesto savivaldybėje, būtina:

25.1. Alytaus miesto savivaldybės administracijai, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Alytaus departamentui (toliau – NVSC Alytaus departamentas), vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, SAM ir Ekstremalių sveikatai situacijų centro parengtomis rekomendacijomis bei pateikta gripo epidemiologine situacija pasaulyje, suplanuoti, peržiūrėti, atnaujinti ir koreguoti būtinus veiksmus Alytaus miesto savivaldybėje pagal esamą gripo pandemijos etapą ir lygį (pasirengimo gripo pandemijai veiksmų planas pagal gripo pandemijos etapus pateiktas 4 priede);

25.2. Alytaus miesto savivaldybės administracijai su planu supažindinti visas institucijas, kurių veikla ir vykdomos funkcijos yra gyvybiškai svarbios gripo pandemijos metu (ASPĮ, socialinės globos ir rūpybos įstaigas), kitas būtinuosius visuomenės poreikius užtikrinančias tarnybas (priešgaisrinę tarnybą, policiją ir kt.) (5 priedas);

25.3. Alytaus miesto savivaldybės administracijai pavaldžių ASPĮ parengti planai tvirtinami šių institucijų vadovų įsakymais;

25.4. esant poreikiui NVSC Alytaus departamentui ir ASPĮ vadovams organizuoti mokymus personalui, kuris organizuos ir vykdys reikiamas priemones, prasidėjus gripo pandemijai;

25.5. Alytaus miesto savivaldybės ASPĮ savivaldybės atsakingoms įstaigoms, atsižvelgiant į gripo pandemijos situaciją, parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus, kurie yra ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamosios dalys arba priedai, ir užtikrinti, kad atitinkamos valdymo sritys pasirengtų gripo pandemijai. Papildant ekstremalių situacijų valdymo planus vadovautis plano nuostatomis;

25.6. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Alytaus departamentui (toliau Alytaus VMVT) vykdyti nacionalinių teisės aktų, reglamentuojančių maisto saugą ir kitus visuomenės sveikatos veiksnius, susijusius su galbūt infekuotais gyvūnais, reikalavimus.

 

V SKYRIUS

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS, EPIDEMIOLOGINĖ PRIEŽIŪRA

 

26. Svarbiausias gripo epidemiologinės priežiūros Lietuvoje uždavinys – anksti nustatyti ir apibūdinti pandemijos gripo viruso potipius, taip pat patikimai ištirti, ar nauji gripo viruso potipiai gali sukelti žmonių susirgimo gripu plataus masto protrūkius. Veiksminga epidemiologinė priežiūra suteikia galimybę apie artėjančią gripo pandemiją laiku įspėti savivaldybės institucijas, valdančias gripo pandemiją, ir visuomenę. Taigi apie epidemiologinę situaciją turi būti pranešama greitai, tiksliai ir visiškai skaidriai.

27. ASPĮ ir NVSC Alytaus departamentas privalo paskirti atsakingus asmenis registruoti susirgimus, tvarkyti apskaitą ir perduoti informaciją, vykdyti gripo epidemiologinę priežiūrą (registruoti gripo ir ūmių virusinių kvėpavimo takų infekcijų atvejus ir teikti informaciją, atlikti gripo epidemiologinę priežiūrą, paremtą pasirinktine klinikine – virusologine diagnostika, vykdyti gripo kontrolės ir profilaktikos priemones) teisės aktų nustatyta tvarka.

28. Alytaus miesto savivaldybės ASPĮ:

28.1. nuolat teikia informaciją apie patvirtintus gripo, COVID-19 ligos ir ŪVKTI atvejus į Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinę sistemą (toliau – ESPBI IS);

28.2. apie kiekvieną ASPĮ laboratorijoje nustatytą gripo, COVID-19 ligos ir respiracinio sincitinio viruso (toliau – RSV) sukeltos infekcijos atvejį (išskyrus greitaisiais testais) e. pristatymo sistema arba elektroniniu paštu informuoja NVSPL, nurodydamos virusologinio tyrimo datą ir metodą, nustatyto viruso tipą (potipį, padermę – kai nustatoma), paciento vardą, pavardę, asmens kodą, amžių, lytį, gyvenamąją vietą (miestą arba savivaldybę), susirgimo datą, pagrindinius klinikinius simptomus, informaciją apie skiepijimą nuo gripo ir (ar) COVID-19 ligos bei antivirusinių vaistų vartojimą. Pirminius ėminius siunčia į NVSPL viruso padermėms išskirti, saugoti ir sekoms nustatyti;

28.3. apie kiekvieną nustatytą ar įtariamą mirties nuo gripo, COVID-19 ligos ar ŪVKTI atvejį Privalomojo epidemiologinio registravimo objektų registravimo ir informacijos apie juos teikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 673 „Dėl Privalomojo epidemiologinio registravimo objektų registravimo ir informacijos apie juos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka informuoja NVSC;

28.4. Valstybinei ligonių kasai prie Sveikatos apsaugos ministerijos teikia būsimo gripo sezono gripo vakcinos poreikį Imuninių vaistinių preparatų ir skiepijimo švirkštų Nacionalinei imunoprofilaktikos programai įgyvendinti poreikio skaičiavimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2016 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. V-699 „Dėl Imuninių vaistinių preparatų ir skiepijimo švirkštų Nacionalinei imunoprofilaktikos programai įgyvendinti poreikio skaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka;

28.5 vykdo valstybės lėšomis įsigyta sezoninio gripo vakcina paskiepytų asmenų apskaitą gripo sezono metu ir kas mėnesį iki kito mėnesio 5 d. NVSC e. pristatymo sistema ar elektroniniu paštu  pateikia užpildytą mėnesio Ataskaitos apie vakcinų nuo sezoninio gripo, įsigytų už valstybės lėšas, sunaudojimą formą (Taisyklių 1 priedas);

28.6. apibendrina skiepijimo nuo gripo duomenis ir teikia statistinės ataskaitos formos „Profilaktinių skiepijimų ataskaita Nr. 8 – sveikata (mėnesinė, metinė)“, patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2005 m. vasario 10 d. įsakymu Nr. V-109 „Dėl užkrečiamųjų ligų statistinių ataskaitos ir apskaitos formų patvirtinimo“, mėnesinę ataskaitą NVSC iki kito mėnesio 5 d., metinę – iki sausio 5 d.;

28.7. papildomai stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios įstaigos (hospitalizuojančios pacientus dėl gripo):

28.7.1. gripo sezono metu (jei nenustatyta kitaip) kartą per savaitę pirmadieniais iki 10 val. NVSC e. pristatymo sistema ar elektroniniu paštu teikia duomenis apie dėl gripo hospitalizuotus asmenis, užpildydamos Duomenų apie dėl gripo hospitalizuotus asmenis pateikimo formą (Taisyklių 2  priedas);

28.7.2. ima ėminius asmenims, gydomiems intensyviosios terapijos skyriuose, kuriems įtariamas gripas ir (ar) jo sukeltos komplikacijos, COVID-19 liga, taip pat ėminius mirties dėl įtariamo gripo ir (ar) jo sukeltų komplikacijų atvejais ir siunčia į NVSPL virusologiniams tyrimams atlikti, užpildydamos Ėminių siuntimo gripo, COVID-19, RSV ir kitų ŪVKTI virusologiniam tyrimui atlikti lapą (Taisyklių 3 priedas).

29. NVSC Alytaus departamentas:

29.1. kiekvieną pirmadienį iki 12 val. teikia į Užkrečiamųjų ligų ir jų sukėlėjų valstybės informacinę sistemą (toliau – ULSVIS) aptarnaujamos teritorijos (pagal savivaldybes) savaitės apibendrintus duomenis apie dėl gripo hospitalizuotus asmenis, vadovaujantis ASPĮ pateiktomis Duomenų apie dėl gripo hospitalizuotus asmenis pateikimo formomis (Taisyklių 2 priedas);  

29.2. Gripo ir (ar) COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) epidemijos skelbimo ir atšaukimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. rugpjūčio 3 d. įsakymu Nr. V-756 „Dėl Gripo ir (ar) COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) epidemijos skelbimo ir atšaukimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka nuolat stebi sergamumą gripu, COVID-19 liga ir ŪVKTI, o sergamumui pasiekus epideminį lygį arba grįžus į įprastą lygį, apie tai informuoja savivaldybės administracijos sveikatos skyrių arba savivaldybės gydytoją ir rekomenduoja savivaldybei skelbti gripo ir (ar) COVID-19 ligos epidemijos pradžią arba pabaigą;

29.3. gripo sezono metu žiniasklaidai, suinteresuotoms institucijoms teikia informaciją apie epidemiologinę gripo, COVID-19 ligos ir ŪVKTI situaciją bei rekomenduoja šių ligų profilaktikos ir kontrolės priemones;

29.4. apibendrina iš ESPBI IS gautus savaitės duomenis apie registruotus gripo, COVID-19 ligos ir ŪVKTI atvejus bei iš ASPĮ gautus duomenis (pagal apskritis) apie dėl gripo hospitalizuotus asmenis (pagal apskritis) ir juos teikia SAM, suinteresuotoms institucijoms ir žiniasklaidai;

29.5. keičiasi informacija su tarptautinėmis gripo ir COVID-19 ligos epidemiologinės priežiūros institucijomis.

30. Alytaus VMVT:

30.1. vykdydama gripo infekcijos epidemiologinę ir epizootologinę priežiūrą, bendradarbiauja su NVSC Alytaus departamentu, Alytaus miesto savivaldybės administracija;

30.2. teikia informaciją apie paukščių ir kitų gripo atmainų epizootinę situaciją, pasirengimą galimam gripo protrūkiui tarp gyvūnų, likviduoja susiformavusius protrūkius, informuoja visuomenę per visuomenės informavimo priemones Alytaus miesto savivaldybės lygiu.

31. Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktorius:

31.1. vadovauja savivaldybės pasirengimui galimai gripo pandemijai;

31.2. organizuoja ir koordinuoja savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano) įgyvendinimą;

31.3. teisės aktų nustatyta tvarka informuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybę (toliau – LRV), Vyriausybės ekstremalių situacijų komisiją ir kitas institucijas apie gripo pandemijos situaciją savivaldybėje;

31.4. planuoja gripo pandemiją ribojančių priemonių įgyvendinimo savivaldybėje koordinavimą;

31.5. prireikus priima sprendimus dėl masinių renginių ir susibūrimų apribojimo ar atšaukimo;

31.6. kreipiasi į LRV pagalbos, kai gripo pandemijos padariniams mažinti nepakanka savivaldybės pajėgų ir išteklių;

31.7. organizuoja gripo pandemijos padarinių mažinimo priemones;

31.8. numato sveikatos priežiūros, švietimo, socialines ir kitas gyvybiškai būtinas paslaugas (transporto, ryšių, aprūpinimo maistu ir kt.) teikiančių įstaigų darbo organizavimo tvarką;

31.9. prognozuoja gripo pandemijos žalą savivaldybei.

32. Gripo ir ŪVKTI epidemiologinę priežiūrą, paremtą pasirinktine klinikine virusologine diagnostika, nacionaliniu lygiu koordinuoja SAM, vietiniu lygiu – NVSC. Ištisus metus gripo ir ŪVKTI epidemiologinę priežiūrą, paremtą pasirinktine klinikine virusologine diagnostika, vykdo gydytojai, atliekantys pasirinktinę klinikinę virusologinę diagnostiką, Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija ir NVSC.

33. Keitimasis informacija apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją vyksta vadovaujantis Keitimosi informacija apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 1V-114 „Dėl Keitimosi informacija apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją tvarkos aprašo patvirtinimo“, nurodytais atvejais.

 

VI SKYRIUS

PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS

 

34. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo naštą gyventojų sveikatai bei užkertančių kelią gripo plitimui ir taip mažinančių tiesiogines sveikatos priežiūros ir netiesiogines išlaidas, patiriamas dėl gydymo, nedarbingumo ir slaugymo. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo – ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų  mirtingumą.

35. Siekiant apsaugoti nuo gripo ir jo sukeliamų komplikacijų, rizikos grupėms priklausančių asmenų skiepijimas sezoninio gripo vakcina yra viena svarbiausių pasirengimo gripo pandemijai priemonių. PSO ir ES Taryba rekomenduoja paskiepyti 75 procentus rizikos grupėms priklausančių asmenų, kuriems gripas pavojingiausias ir dažniausiai komplikuojasi. Įprastai skiepijimo sezoninio gripo vakcina laikotarpis kasmet prasideda rugsėjo – spalio mėnesiais, kai tik ASPĮ gauna sezoninio gripo vakciną. Skiepytis nuo sezoninio gripo galima iki vakcinos galiojimo termino pabaigos. Tiksli vakcinos galiojimo data priklauso nuo gamintojo ir yra nurodoma ant pakuotės

36. Lietuvoje visi gripo rizikos grupėms priklausantys asmenys turi galimybę pasiskiepyti nuo sezoninio gripo nemokamai (valstybės biudžeto lėšomis). Rizikos grupėms priklausantys asmenys:

36.1. ASPĮ darbuotojai (taip pat ir odontologai);

36.2. įstaigų darbuotojai, kurie užtikrina būtinuosius poreikius (elektros, šilumos, dujų, vandens tiekimo, teisėsaugos struktūrų ir specialiųjų tarnybų darbuotojai, socialiniai darbuotojai);

36.3. asmenys, priimantys sprendimus dėl gripo pandemijos poveikio mažinimo priemonių, ir tų sprendimų vykdymo organizatoriai;

36.4. slaugos ir palaikomojo gydymo skyriaus pacientai bei asmenys, gyvenantys socialinės slaugos ir globos įstaigose (taip pat vaikų globos įstaigose);

36.5. nėščiosios;

36.6. asmenys nuo 65 metų amžiaus ir vyresni;

36.7. asmenys sergantys lėtinėmis ligomis nepriklausomai nuo jų amžiaus (taip pat ir vaikai).

37. Esant ribotam pandeminio gripo vakcinos kiekiui, skiepijimas bus vykdomas teisės aktų nustatyta tvarka (atsižvelgiant į rizikos/prioritetines/tikslines grupes ir pan.).

38. Skiepijimą pandeminio gripo vakcina tektų vykdyti gripo pandemijos metu, todėl būtina iš anksto numatyti pandeminio gripo vakcinos laikymo, paskirstymo, transportavimo, skiepijimo, „šalčio grandinės“ kontrolės procedūras. Už gripo vakcinų pristatymą į Alytaus miesto savivaldybės ASPĮ, jų saugojimą, gyventojų vakcinaciją, apskaitą ir informacijos perdavimą atsako šių įstaigų vadovai. Įstaigose turi būti nustatyta minėtų procedūrų tvarka.

39. ASPĮ vadovai atsako už pasirengimą teikti papildomas būtinąsias skiepijimo paslaugas ir privalo nustatyti šių procedūrų tvarką.

40. Atsižvelgiant į tai, kad pasiskiepijus sezonine gripo vakcina sumažėja rizika susirgti gripu ar persirgti sunkiomis gripo formomis ir prarasti darbingumą, teisės aktų nustatyta tvarka darbdaviai privalo užtikrinti darbuotojų paskiepijimą sezonine gripo vakcina.

41. Alytaus miesto savivaldybės asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos privalo perduoti informaciją apie galimas nepageidaujamas reakcijas į gripo vakcinas teisės aktų nustatyta tvarka.

42. NVSC Alytaus departamentas privalo nuolat teikti rekomendacijas visuomenei, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigoms dėl vakcinacijos nuo gripo.

43. NVSC Alytaus departamentas privalo kontroliuoti, kaip Alytaus ASPĮ apsirūpina vakcinomis, motyvuotai skatinti pasiskiepyti asmenis, priklausančius rizikos grupėms.

44. Antivirusiniai vaistai – svarbiausia gydymo ir apsaugos priemonė gripo pandemijos pradžioje. Vadovaujantis Europos Komisijos ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis, Lietuvoje kaupiamos antivirusinių vaistų atsargos, kad būtų galima jais aprūpinti iki 30 proc. gyventojų. Antivirusinių vaistų paskirstymas ir vartojimo stebėsena vykdoma teisės aktų nustatyta tvarka.

45. Siekiant užtikrinti, kad Alytaus miesto savivaldybės gyventojai efektyviai vartotų antivirusinius vaistus, numatomos šios prioritetinės gyventojų grupės, kurioms pandemijos metu bus skiriama profilaktika antivirusiniais preparatais:

45.1. medicinos pagalbą teikiantiems darbuotojams, turėjusiems ar galėjusiems turėti sąlytį su įtariamais sergant ar sergančiais pandeminiu gripu pacientais;

45.2. suaugusiems ir vyresniems nei 6 mėn. vaikams, sergantiems lėtinėmis širdies- kraujagyslių, plaučių ligomis, metabolinėmis ar (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra nustatyta imunodeficitinė būklė;

45.3. asmenims, slaugomiems globos ir slaugos įstaigose, bei šių įstaigų darbuotojams;

45.4. 65 m. ir vyresniems asmenims;

45.5. darbuotojams, kuriems pasireiškė gripo požymiai (socialiniams darbuotojams ir būtinuosius poreikius užtikrinančių įstaigų – energijos (elektros ir šilumos), geriamojo vandens tiekimo, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, policijos patrulinių tarnybų – darbuotojams).

46. Antivirusinių vaistų atsargų gali nepakakti arba dėl dažno šių vaistų vartojimo gripo virusas pasidarys jiems atsparus. Antivirusinius vaistus tikslinga skirti sergantiems gripu, taip pat profilaktiškai – asmens sveikatos priežiūros specialistams, kurie turi glaudų sąlytį su šiais ligoniais.

47. ASPĮ vadovai atsako už antivirusinių vaistų tinkamą panaudojimą, saugojimą, apskaitą.

 

VII SKYRIUS

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS, SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ UŽTIKRINIMAS

 

48. Sveikatos sistemos atsakas planuojamas atsižvelgiant į bendruosius Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos pasirengimo veiklai ir veiklos esant ekstremaliai situacijai principus, gripo pandemijos ypatumus ir poveikį sveikatos sektoriui. Gripo pandemijos metu visos ASPĮ privalo užtikrinti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą įstaigos patalpose visą parą, organizuojant darbą pamainomis arba sutarčių pagrindu su kitomis ASPĮ.

49. Alytaus miesto savivaldybės ASPĮ vadovai ekstremaliųjų situacijų valdymo planuose privalo numatyti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą esant dideliam sergančiųjų skaičiui, taip pat priemones dėl ASPĮ veiklos tęstinumo užtikrinimo. ASPĮ medicinos pagalbą gripo pandemijos metu organizuoja vadovaudamosi parengtais ir patvirtintais įstaigos veiklos ekstremaliomis situacijomis planais, kuriuose numatyta įstaigos veikla gripo pandemijos metu.

50. Alytaus ASPĮ (6 priedas), teikiančios pirminę pagalbą sergantiems gripu, vadovai privalo numatyti prevencines priemones:

50.1. sudaryti būtinų asmeninių apsauginių priemonių atsargas ir jomis aprūpinti darbuotojus (kvėpavimo takų apsauga, specialios aprangos, dezinfekciniai skysčiai ir kt.);

50.2. pasiruošti priimti daugiau sergančiųjų gripu, perorganizuoti pirminės asmens sveikatos priežiūros grandžių darbą pagal situacijos pokyčius:

50.2.1. užtikrinti ambulatorinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą pacientų namuose ne mažiau kaip 12 val. per parą, organizuojant papildomas sveikatos priežiūros darbuotojų brigadas bei aprūpinant jas transportu ir asmeninėmis apsaugos priemonėmis;

50.2.2. padidinti registratūros darbuotojų ir telefonų linijų skaičių;

50.2.3. pagal galimybes organizuoti pirminės ASPĮ darbą savaitgaliais, švenčių dienomis;

50.2.4. pagal galimybes padidinti greitosios medicinos pagalbos brigadų skaičių;

50.2.5. pertvarkyti besikreipiančių pacientų srautus taip, kad turintys simptomų pacientai būtų priiminėjami atskirai nuo kitų pacientų;

50.2.6. paskelbti informaciją apie ASPĮ darbo tvarką Alytaus miesto savivaldybės interneto svetainėje, kiekvienoje gydymo įstaigoje, seniūnijose, rajoniniuose laikraščiuose;

50.2.7. ligonius, sergančius sunkiomis gripo formomis ir (ar) esant komplikacijoms, nusiųsti gydytis į Alytaus antrinę ASPĮ (7 priedas).

51. Esant dideliam sergančių gripu ligonių skaičiui, Alytaus antrinės ASPĮ direktorius privalo numatyti ir suplanuoti prevencines priemones:

51.1. būtinųjų asmeninių apsauginių priemonių atsargas ir jomis aprūpinti darbuotojus (kvėpavimo takų apsauga, specialios aprangos, dezinfekciniai skysčiai ir kt.);

51.2. išrašyti iš įstaigos nesunkius ligonius ir paskirti jiems ambulatorinį gydymą;

51.3. nutraukti ligonių lankymą;

51.4. pandemijos metu perprofiliuoti, pritaikyti patalpas sergantiems pandeminiu gripu gydyti;

51.5. nustatyti tvarką ir paskirti už procedūrų atlikimą atsakingus asmenis;

51.6. apriboti planinių konsultacijų, hospitalizavimo bei chirurginių intervencijų skaičių;

51.7. užtikrinti sergančiųjų sunkiomis pandeminio gripo formomis stacionarizavimą ir nustatyti stacionarizavimo tvarką;

51.8. paskiepyti visus (sutikusius) darbuotojus pandemine gripo vakcina;

51.9. sudaryti rizikos grupių sąrašus;

51.10. esant poreikiui, mobilizuoti (atšaukti iš atostogų, kursų ir kt.) įstaigos personalą;

51.11. numatyti įstaigas, kuriose, esant poreikiui, patanatomiškai bus ištirti mirusieji nuo gripo ar ŪVKTI;

51.12. numatyti patologinės anatominės medžiagos bandinių gripo virusologiniams tyrimams paėmimo ir transportavimo į Nacionalinę visuomenės sveikatos priežiūros laboratoriją tvarką;

51.13. parengti ar numatyti patalpas, skirtas psichologinei ir dvasinei pagalbai įstaigos personalui, pacientams ir jų artimiesiems teikti.

52. Sveikatos priežiūros paslaugų užtikrinimas gripo pandemijos metu pareikalaus papildomų žmogiškųjų, finansinių ir kitų resursų, todėl sveikatos priežiūros įstaigos turi sudaryti rezervinius fondus, kuriuose kauptų sutaupytas ir iš kitų šaltinių (Vyriausybės, SAM, teritorinių ligonių kasų ir kt.) ekstremalių situacijų atvejais skiriamas lėšas, reikalingas įstaigos poreikiams (pandeminių gripo vakcinų, antivirusinių vaistų, asmeninės apsaugos priemonių ir kt.) užtikrinti.

 

VIII SKYRIUS

BENDRŲJŲ PREVENCIJOS PRIEMONIŲ ORGANIZAVIMAS, SOCIALINIŲ IR KITŲ GYVYBIŠKAI SVARBIAS FUNKCIJAS ATLIEKANČIŲ INSTITUCIJŲ

VEIKLOS UŽTIKRINIMAS

 

53. Kilus gripo pandemijai, asmens apsaugos priemonių naudojimas – viena pagrindinių priemonių, galinčių apsaugoti nuo infekcijos. SAM ir (ar) jos įgaliotos institucijos informuoja visuomenę apie asmens apsaugos nuo gripo būdus (rengia, reguliariai atnaujina ir išplatina rankų higienos, kvėpavimo takų apsaugos rekomendacijas). Alytaus miesto savivaldybės administracija savo teritorijose organizuoja karantinines priemones: sergančiųjų izoliavimą, apriboja kontaktinių asmenų judėjimą, gyventojų masinius susirinkimus.

54. Gripo pandemijos metu bendrojo lavinimo ir ikimokyklinio vaikų ugdymo įstaigų vadovai privalo vykdyti numatytas prevencines priemones:

54.1. įpareigoti ikimokyklinių vaikų ir bendrojo lavinimo įstaigų atsakingus asmenis reguliariai vėdinti patalpas. Ugdymui skirtas patalpas kuo dažniau valyti drėgnu būdu, esant poreikiui, naudoti dezinfekcines medžiagas;

54.2. nurodyti ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo lavinimo įstaigų atsakingiems asmenims atlikti dėl ligos neatvykusių į kolektyvus vaikų ir personalo apskaitą. Surinktą informaciją kiekvieną dieną iki 10 val. teikti NVSC Alytaus departamentui;

54.3. paskelbus gripo epidemiją savivaldybėje ir esant bendrojo lavinimo įstaigų mokinių sergamumui gripu ir ŪVKTI 20 procentų ir daugiau, ugdymo įstaigos vadovas privalo savo įsakymu laikinai nutraukti ugdymo procesą;

54.4. atskirose ugdymo įstaigose registruojant vaikų sergamumą gripu ir ŪVKTI 20 proc. ir daugiau, nutraukti užsiėmimus;

54.5. paskirti asmenis, atsakingus už higieninės epidemiologinės kontrolės įstaigose vykdymą (vaikus aptarnaujančiam personalui, jei turi peršalimo simptomų, uždrausti dirbti, užtikrinti, kad vaikai su peršalimo simptomais kuo greičiau būtų izoliuoti, o sergantys nepriimami į ugdymo įstaigas);

54.6. esant poreikiui aprūpinti įstaigoje esančius asmenis asmeninėmis apsaugos priemonėmis (kvėpavimo takų apsauga, dezinfekciniai skysčiai ir kt.).

55. Mokyklose dirbantys visuomenės sveikatos specialistai ir šių mokyklų administracija atsako už mokinių skiepijimo organizavimą.

56. Kilus gripo pandemijai, visuomeninės paskirties įmonių, įstaigų vadovai privalo vykdyti numatytas prevencines priemones:

56.1. užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą kultūros centrų, sporto salių, kavinių, barų, visuomeninio maitinimo įstaigų patalpose bei transporto priemonėse;

56.2. pagal Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymą ar Savivaldybės ESK nutarimą, apriboti masinius žmonių susibūrimo renginius;

56.3. esant poreikiui aprūpinti įstaigoje esančius asmenis asmeninėmis apsaugos priemonėmis (kvėpavimo takų apsauga, dezinfekciniai skysčiai ir kt.).

57. Socialinės globos įstaigų vadovai, vykdydami prevencines priemones gripo pandemijos metu, privalo:

57.1. užtikrinti sergančiųjų sunkiomis gripo ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis hospitalizaciją, remiantis gydytojų klinikinėmis ir epidemiologinėmis indikacijomis;

57.2. uždrausti dirbti globotinius aptarnaujančiam personalui, turinčiam peršalimo simptomų;

57.3. užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą globos įstaigose;

57.4. esant poreikiui aprūpinti įstaigoje esančius asmenis asmeninėmis apsaugos priemonėmis (kvėpavimo takų apsauga, specialios aprangos, dezinfekciniai skysčiai ir kt.).

58. Gripo pandemijos metu visos socialinės ir kitos gyvybiškai svarbios tarnybos (komunalinės, priešgaisrinės apsaugos, teisėsaugos ir kt.) privalo užtikrinti paslaugų teikimą, vadovaudamosi parengtais ir patvirtintais įstaigos veiklos ekstremaliomis situacijomis planais, kuriuose numatyta įstaigos veikla gripo pandemijos metu, būtinų priešepideminių priemonių taikymas, asmens apsaugos priemonių atsargų užtikrinimas ir kt.

 

IX SKYRIUS

KOMUNIKACIJA

 

59. Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktorius, NVSC Alytaus departamento, ASPĮ vadovai paskiria darbuotojus, atsakingus už nuolatinį informacijos teikimą žiniasklaidai ir visuomenei. Informacija teikiama apie būtinąsias gripo profilaktikos priemones, jų organizavimo tvarką, sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarką sergantiems.

60. Savivaldybės OC užtikrina informacijos pasikeitimą tarp institucijų, nepriklausančių sveikatos sistemai.

61. Informacijai apie gripo pandemiją skleisti turi būti panaudotos visos įmanomos informavimo priemonės ir šaltiniai (Alytaus miesto savivaldybės interneto svetainė www.alytus.lt, Alytaus miesto savivaldybės laikraščiai ir kt.).

62. Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, NVSC Alytaus departamentas ir Alytaus VMVT privalo nuolat teikti informaciją visuomenei ir sveikatos priežiūros specialistams apie gripo plitimą ir jo riziką žmonėms.

 

 

X SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

63. Tai, kas nereglamentuota plane, sprendžiama taip, kaip numatyta Lietuvos Respublikos teisės aktuose.

64. Alytaus miesto savivaldybės administracija kartu su NVSC Alytaus departamentu, atsižvelgdami į plano atsakingų vykdytojų pateiktas pastabas ir pasiūlymus bei teisės aktų pakeitimus, kasmet organizuoja plano peržiūrėjimą ir prireikus jo atnaujinimą.

________________________________

 

Alytaus miesto savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

veiksmų plano

1 priedas

 

GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS PRIEMONIŲ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gripo profilaktikos ir kontrolės priemonės:

1.1. darbuotojų informavimas gripo profilaktikos ir kontrolės klausimais;

1.2. darbuotojų skiepijimas sezoninio ir pandeminio gripo vakcina;

1.3. gripo profilaktika antivirusiniais vaistais.

 

II SKYRIUS

DARBUOTOJŲ INFORMAVIMAS GRIPO PROFILAKTIKOS

IR KONTROLĖS KLAUSIMAIS

 

2. Darbuotojai turi būti supažindinti su Subjekto pasirengimo gripo pandemijai planu.

3. Darbuotojai turi būti susipažinę su gripo plitimo būdais ir apsisaugojimo nuo jo plitimo priemonėmis.

4. Darbuotojai turi būti skatinami skiepytis nuo sezoninio gripo, o kai įmanoma – ir nuo pandeminio gripo.

5. Į komandiruotes vykstantiems darbuotojams rekomenduotina būti susipažinusiems su tų šalių ar vietovių, į kurias vykstama, gripo epidemiologine situacija.

6. Darbuotojai turi būti raginami darbo vietose turėti asmens higienos reikmenų (servetėlių, priemonių rankoms plauti).

7. Skelbimams skirtose ir kitose darbuotojams ir lankytojams gerai matomose vietose rekomenduojama pateikti atmintines, kitokios rašytinės ar vaizdinės medžiagos kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos, saugaus atstumo laikymosi ir kitais gripo prevencijos klausimais.

8. Darbuotojai taip pat turi būti informuoti, kaip elgtis susirgus gripu, ir turėti atmintines.

9. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plane (priemonių plane) turi būti numatyti asmenys, atsakingi už darbuotojų informavimą pasirengimo klausimais.

10. Informavimo apie gripo epidemiologinę situaciją šalyse ir vietovėse, į kurias vyksta komandiruojami subjekto darbuotojai, klausimais rekomenduojama kreiptis į Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centrą.

 

III SKYRIUS

DARBUOTOJŲ SKIEPIJIMAS SEZONINIO IR PANDEMINIO GRIPO VAKCINA

 

11. Skiepijimas pandeminio gripo vakcina – svarbi prevencijos priemonė, tačiau šiuolaikinės technologijos leistų pagaminti pakankamą pandeminio gripo vakcinos kiekį ne anksčiau kaip per šešis mėnesius.

12. Yra tikimybė, jog net pradėjus pandeminės vakcinos gamybą šalys, kurios pačios negamina vakcinų, negalės gauti vakcinos pirmosios pandemijos bangos metu dėl to, kad vakcinos gamybos įmonių pajėgumai riboti.

13. Skiepijimas sezonine gripo vakcina sumažina dvigubos (sezoninio ir pandeminio gripo viruso atmainos sukeltos) infekcijos galimybę. Įrodyta, kad skiepijimas sezonine gripo vakcina mažina sveikatos priežiūros ir laikinojo nedarbingumo išlaidas, gripo komplikacijų skaičių. Todėl tikslinga skatinti darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina.

14. Subjektai sudaro ir kasmet iki rugsėjo mėnesio atnaujina darbuotojų, sutinkančių skiepytis nuo sezoninio ir pandeminio gripo, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).

15. Rekomenduojama iš anksto sudaryti su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis sutartis dėl darbuotojų skiepijimo subjekto lėšomis.

 

IV SKYRIUS

GRIPO PROFILAKTIKA ANTIVIRUSINIAIS VAISTAIS

 

16. Gripo profilaktika antivirusiniais vaistais paprastai taikoma asmenims, kurių dėl alergijos gripo vakcinai ar kitų priežasčių negalima paskiepyti, taip pat asmenims, kurie priklauso šioms grupėms:

16.1. medicinos pagalbą teikiantys darbuotojai, turėję ar galintys turėti sąlytį su įtariamais sergant ar sergančiais pandeminiu gripu pacientais;

16.2. suaugusieji ir vyresni nei 6 mėn. vaikai, sergantys lėtinėmis širdies ir kraujagyslių, plaučių ligomis, medžiagų apykaitos arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra nustatyta imunodeficitinė būklė;

16.3. vyresni nei 6 mėn. vaikai, nuolat vartojantys aspiriną;

16.4. asmenys, slaugomi globos ir slaugos įstaigose, bei šių įstaigų darbuotojai;

16.5. 65 m. ir vyresni asmenys;

16.6. darbuotojai, kuriems pasireiškė gripo požymiai (socialiniai darbuotojai ir būtinuosius poreikius užtikrinančių įstaigų – energijos (elektros ir šilumos), geriamojo vandens tiekimo, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, policijos patrulinių tarnybų – darbuotojai);

16.7. Nėščiosios.

17. Subjektai, pageidaujantys savo lėšomis įsigyti darbuotojų profilaktikai skiriamų antivirusinių vaistų, sudaro darbuotojų, kurie sutinka, kad jiems ši profilaktika būtų taikoma, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).

18. Esant galimybei, subjektai kaupia savo darbuotojų profilaktikai skirtų antivirusinių vaistų atsargas.

19. Dėl vaistų vartojimo gripo profilaktikai būtina pasitarti su gydytoju arba vaistininku.

 

_________________

 

Alytaus miesto savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

veiksmų plano

2 priedas

 

GRIPO VIRUSO PLITIMĄ RIBOJANČIOS PRIEMONIŲ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gripo viruso plitimą ribojančios priemonės:

1.1. kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos laikymasis;

1.2. saugaus atstumo laikymasis;

1.3. asmeninių apsaugos priemonių naudojimas;

1.4. tinkamas elgesys susirgus gripu.

 

II SKYRIUS

KOSĖJIMO IR ČIAUDĖJIMO ETIKETO

BEI RANKŲ HIGIENOS LAIKYMASIS

 

2. Gripo virusas paprastai plinta oro lašeliniu būdu. Čiaudint ar kosint susidarantys lašeliai patenka ant virusui imlių žmonių viršutinių kvėpavimo takų gleivinės. Užkratas taip pat gali būti perduodamas per kontaktą su kvėpavimo takų išskyromis (pvz., liečiant daiktus arba paviršius, kuriuose yra virusas, ir po to liečiant savo akis, nosį ar burną).

3. Suaugusieji paprastai gali užkrėsti kitus žmones vieną dieną prieš gripo simptomų pasireiškimą ir iki penkių dienų nuo simptomų pradžios. Vaikai gali užkrėsti kitus dešimt ir daugiau dienų nuo simptomų atsiradimo.

4. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena – paprastos ir efektyvios priemonės, sumažinančios gripo viruso plitimą.

5. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo taisyklės:

5.1. kosint ar čiaudint, būtina užsidengti burną ar nosį su nosine (geriau vienkartine), nusisukti;

5.2. jei nosinės nėra – kosėti ar čiaudėti į drabužius, kurie nekontaktuos su atvira ranka ir veiks kaip oro filtras (į alkūnės linkį, skverną);

5.3. neužsidengti burnos ar nosies delnu;

5.4. nosiai valyti ar išsišnypšti naudoti vienkartines nosines, jas panaudojus išmesti į šiukšlių dėžę ir nedelsiant nusiplauti rankas;

5.5. nekosėti ir nečiaudėti kitų žmonių draugijoje – išeiti į kitą vietą;

5.6. neiškvėpti oro į kito žmogaus pusę;

5.7. vengti kontakto su didelės gripo komplikacijų rizikos grupės žmonėmis: mažais vaikais, nėščiosiomis, pagyvenusiais ligotais žmonėmis;

5.8. sveikas asmuo, atsidūręs kito asmens kosėjimo ar čiaudėjimo zonoje, turėtų nuo jo pasitraukti, trumpam sulaikyti kvėpavimą.

6. Rankų higienos taisyklės:

6.1. plauti rankas kuo dažniau;

6.2. plauti rankas prieš valgį;

6.3. plauti rankas palietus galimai užkrėstą daiktą;

6.4. vengti liesti durų rankenas, turėklus ir kitus daiktus, kurie galėjo būti liečiami kitų žmonių;

6.5. vengti kontakto su daiktais, kuriais keičiamasi (pinigais, bilietais ir kt.): mūvėti pirštines, atsiskaityti taip, kad nereikėtų grąžos, atsiskaityti mokėjimo kortele, naudotis ne vienkartiniais, o daugkartiniais transporto bilietais;

6.6. palietus galbūt užkrėstą daiktą, neliesti rankomis savo nosies ar burnos, netrinti akių;

6.7. jei rankos suterštos kvėpavimo takų išskyromis, jos plaunamos muilu ir vandeniu;

6.8. jei nėra galimybės nusiplauti rankų, jas galima valyti rankų antiseptiku.

7. Įstaigoje prie kriauklių (praustuvų) turi būti rankų plovimo priemonių.

8. Kuo dažniau vėdinti ir valyti patalpas.

 

III SKYRIUS

SAUGAUS ATSTUMO LAIKYMASIS

 

9. Didžiausią galimybę užsikrėsti gripu turi žmonės, esantys iki 1 metro atstumu nuo sergančio gripu asmens. Todėl reikia kiek įmanoma stengtis, kad darbuotojai laikytųsi didesnio nei 1 m atstumo vieni nuo kitų.

10. Gripo pandemijos sąlygomis tikslinga riboti susirinkimų ir asmeninių susitikimų skaičių, pirmenybę teikti bendravimui telefonu ir kitomis ryšio priemonėmis. Patartina vengti rankų paspaudimų, bučinių, kitų fizinių kontaktų, socialinių ir religinių ritualų, kurių metu liečiamasi prie kitų žmonių arba daugelio žmonių liečiamų daiktų.

11. Darbdaviai turi sudaryti tokias darbo sąlygas, kad nėščios darbuotojos ir darbuotojai, kurie serga lėtinėmis ligomis, gripo pandemijos metu nevykdytų funkcijų, susijusių su tiesioginiu kontaktu su gripu užsikrėtusiais asmenimis.

12. Rekomenduojama darbo vietose užtikrinti saugų atstumą, o nesant galimybei naudoti atitvarų sieneles.

 

IV SKYRIUS

INDIVIDUALIŲJŲ APSAUGOS PRIEMONIŲ NAUDOJIMAS

 

13. Individualiosios apsaugos priemonės gripo pandemijos metu naudojamos vadovaujantis Rekomendacijų 7.5 punkte nurodytu teisės aktu.

14. Subjektuose, kurių veikla nesusijusi su tiesioginiu darbuotojų kontaktu su asmenimis, užsikrėtusiais gripu ar dažnais kontaktais su žmonėmis, kai atstumas tarp žmonių būna mažesnis nei 1 m, pandeminio gripo plitimo tarp darbuotojų tikimybė nėra didelė. Tačiau tokiems subjektams rekomenduojama pasirūpinti, kad kosintys ir / ar čiaudintys asmenys dėvėtų nosį ir burną dengiančias asmens apsaugos priemones.

15. Subjektų, kurios būtinos viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti, darbuotojai, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriantys su dideliu žmonių skaičiumi, turi būti aprūpinti medicininėmis kaukėmis ir, galimybei esant, daleles filtruojančiais respiratoriais su 95 proc. ar didesnio efektyvumo filtru. Respiratoriai turi atitikti LST EN 143 ir LST EN 149 reikalavimus, o medicininės kaukės – LST EN 14683 reikalavimus.

16. Darbdaviai turi užtikrinti, kad darbuotojai, kurie turi kontaktą su šiukšlėmis ar kitomis medžiagomis, kuriose gali būti panaudotų nosinių, servetėlių ar kitų asmens higienos priemonių, gripo pandemijos metu minėtas medžiagas tvarkytų dėvėdami apsauginius akinius, medicininę kaukę ir mūvėdami gumines pirštines. Patartina naudoti ir kitas apsaugos priemones (veido skydelius, kaklo uždangas), taip pat įrankius, kurie leidžia išvengti rankų kontakto su tvarkomomis medžiagomis.

17. Subjektai privalo turėti tokį individualiųjų apsaugos priemonių kiekį, kad jų užtektų visiems darbuotojams, kuriems jas būtina turėti pagal atliekamo darbo pobūdį. Turimų individualiųjų apsaugos priemonių sąrašas pridedamas prie plano.

 

V SKYRIUS

TINKAMAS ELGESYS SUSIRGUS GRIPU

 

18. Gripo pandemijos metu, kai gydymo įstaigos perpildytos, tikslinga, kad asmenys, kurių gyvybei pavojus negresia (ligos eiga nesunki), ir kuriems nebūtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis, gydytųsi namuose, apie susirgimą telefonu pranešę pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigai, prie kurios yra prisirašę, ir nesilankytų pirminės sveikatos priežiūros įstaigose, nekviestų į namus šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos brigadų. Prireikus konsultacijos rekomenduojama kreiptis į gydymo įstaigą arba sveikatos priežiūros specialistą telefonu arba kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.

19. Asmenims, kuriems pasireiškė gripo simptomai, rekomenduojama:

19.1. likti namuose iki gripo simptomų pabaigos, laikytis lovos režimo;

19.2. vartoti daug skysčių (vengti turinčių alkoholio, kofeino);

19.3. nerūkyti;

19.4. nepriimti svečių;

19.5. turėti termometrą, skysčių, maisto, servetėlių ir kitų asmens higienos priemonių (rekomenduojama šiais daiktais apsirūpinti iki gripo pandemijos pradžios, paskelbus jos grėsmę);

19.6. turėti paracetamolio ar kitų vaistų, kurių sudėtyje yra acetominofeno;

19.7. dažnai vėdinti ir valyti patalpas.

20. Elgesio karščiuojant rekomendacijos:

20.1. nebūtina mažinti temperatūros vaistais, kai ji yra mažesnė nei 39 °C;

20.2. karščiuojant netikslinga stipriai apsikloti, tai sumažina kūno šilumos apykaitą;

20.3. aspirino (acetilsalicilo rūgštį) karščiuojant vartoti nerekomenduojama;

20.4. temperatūrai mažinti siūlytina vartoti vaistus, kurių sudėtyje yra acetominofeno (paracetamolį ar panašius).

21. Sergančiojo gripu namuose taikytinos infekcijos plitimo prevencijos priemones:

21.1. kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena;

21.2. ligonio šeimos nariai ar lankytojai po kontakto su juo turi nusiplauti rankas;

21.3. ligonis turi naudotis atskirais valgymo ir gėrimo reikmenimis.

22. Gripo pandemijos metu pacientai į pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigas turėtų kreiptis karščiavimui užtrukus ilgiau nei 4–5 dienas, taip pat jei jiems būtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis.

23. Dėl skubiosios medicinos pagalbos patartina kreiptis atsiradus krūtinės skausmui, dusuliui, stipriam vėmimui, sąmonės sutrikimams ar kitiems pavojingiems požymiams.

 

_________________

 

Alytaus miesto savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

veiksmų plano

3 priedas

 

DARBUOTOJŲ, KURIE SIRGS PANDEMINIU GRIPU, SKAIČIAUS PROGNOZAVIMO METODIKA

 

Darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius prognozuojamas naudojant lentelę.

 

Lentelė

Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius

 

Pandemijos savaitė

Sergančiųjų procentas

Sergančiųjų skaičius esant 25 % užsikrėtimo laipsniui („optimistinis“ variantas)

Sergančiųjų skaičius esant 30 % užsikrėtimo laipsniui (labiausiai tikėtinas variantas)

Sergančiųjų skaičius esant 35 % užsikrėtimo laipsniui („pesimistinis“ variantas)

1

0,1

0,03

0,03

0,04

2

0,2

0,05

0,06

0,07

3

0,8

0,20

0,24

0,28

4

3,1

0,78

0,93

1,09

5

10,6

2,65

3,18

3,71

6

21,6

5,40

6,48

7,56

7

21,2

5,30

6,36

7,42

8

14,3

3,58

4,29

5,01

9

9,7

2,43

2,91

3,40

10

7,5

1,88

2,25

2,63

11

5,2

1,30

1,56

1,82

12

2,6

0,65

0,78

0,91

13

1,6

0,40

0,48

0,56

14

0,9

0,23

0,27

0,32

15

0,7

0,18

0,21

0,25

Iš viso:

100

25

30

35

 

2. Lentelėje pateiktas sergančių darbuotojų procentas apskaičiuotas vadovaujantis Europos bendrijų Komisijos 2005 m. lapkričio 25 d. komunikate Tarybai, Europos Parlamentui, Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos bendrijoje (KOM(2005) 607 galutinis) išdėstytomis planavimo prielaidomis, pagrįstomis ankstesnių gripo pandemijų patirtimi, ekspertų nuomone ir teoriniu modeliavimu.

3. Lentelėje pateiktos pandeminiu gripu sergančiųjų skaičiaus prognozės subjekte, kuriame yra 100 darbuotojų. Sergančiųjų skaičius subjekte, kuriame yra kitas darbuotojų skaičius, apskaičiuojamas padauginus lentelėje pateiktus sergančiųjų skaičius iš koeficiento, kuris gaunamas padalijus subjekto darbuotojų skaičių iš vieno šimto.

 

_________________

 

Alytaus miesto savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

veiksmų plano

4 priedas

 

ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI VEIKSMŲ PAGAL GRIPO PANDEMIJOS ETAPUS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Etapas

Veiksmai

Įgyvendinimo terminas

Vykdytojai

1-asis etapas:

tarppandeminis periodas,

naujas gripo viruso potipis nenustatytas; gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams

Planavimas ir koordinavimas

1. Peržiūrėti ir reguliariai atnaujinti Alytaus savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai veiksmų planą (toliau – planas)

Kasmet

Alytaus miesto savivaldybės administracija (toliau – savivaldybė), Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Alytaus departamentas (toliau – NVSC Alytaus departamentas)

2. Pagal kompetenciją organizuoti ir (ar) dalyvauti įvairaus tipo pratybose, skirtose pasirengti gripo pandemijai, vadovautis jų rezultatais tobulinant pasirengimą gripo pandemijai

Pagal poreikį

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas, asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ), kitos įstaigos

3. Koordinuoti savivaldos institucijų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai

Kasmet

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ

4. Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, atsargas pagal Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. liepos 31 d. įsakymu Nr. V-719 „Dėl Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašo patvirtinimo“, numatyti jų paskirstymą

Kasmet

Savivaldybė, ASPĮ, kitos įstaigos

5. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, esant išteklių ir pajėgumų trūkumui, planuoti jų šalinimą

Kasmet

Savivaldybė, ASPĮ, kitos įstaigos

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

6. Vykdyti nuolatinę gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą, ją periodiškai vertinti ir tobulinti, siekiant išaiškinti šių ligų protrūkius ir užtikrinti institucijų bendradarbiavimą. Organizuoti ir koordinuoti paukščių gripo priežiūrą tarp gyvūnų, siekiant nustatyti didelio ir mažo patogeniškumo paukščių gripo virusus. Analizuoti paukščių gripo epizootinę situaciją pasaulyje ir Europoje, siekiant laiku ir tinkamai organizuoti paukščių gripo tarp gyvūnų prevencijos ir kontrolės priemones

Kasmet

NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Alytaus departamentas (toliau – Alytaus VMVT)

7. Vadovautis Europos Komisijos, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro, Pasaulio sveikatos organizacijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis ir informacija apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse; atitinkamai koreguoti plane numatytas priemones

Kasmet

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas

Prevencija ir lokalizavimas

8. Didinti skiepijimo nuo sezoninio gripo mastą

Kasmet

ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

9. Peržiūrėti ir prireikus atnaujinti teisės aktus ir kitus dokumentus, reglamentuojančius antivirusinių vaistų vartojimą

Kasmet

ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

10. Užtikrinti gyvybiškai svarbias funkcijas atliekančių veiklos vykdytojų darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina darbdavio lėšomis

Kasmet

Gyvybiškai svarbias funkcijas atliekantys veiklos vykdytojai, ASPĮ

Sveikatos sistemos atsakas

11. Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai pacientų hospitalizacijai esant dideliam pacientų srautui

Kasmet

Savivaldybė, ASPĮ

12. Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis

Kasmet

ASPĮ

13. Reguliariai organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai

Pagal poreikį

ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas

14. Sergamumui pasiekus epideminį lygį, teikti informaciją ir rekomenduoti savivaldybės administracijos direktoriui skelbti epidemijos pradžią.

Esant poreikiui

NVSC Alytaus departamentas

15. Rekomenduoti gripo epidemijos metu riboti masinius renginius ir neplanuoti naujų.

Esant poreikiui

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas

16. Riboti ligonių ir globotinių lankymą gripo epidemijos metu.

Esant poreikiui

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas, Socialinės globos įstaigos

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

17. Iš anksto pagal skirtingus gripo pandemijos etapus parengti platinti informaciją, pritaikytą visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms, teikti mokslu pagrįstą informaciją visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai; skelbti patikimą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir prevencines priemones

Pagal poreikį

NVSC Alytaus departamentas, Alytaus VMVT, Savivaldybė

18. Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms, valstybės institucijoms) skirtingais pandemijos etapais, keistis informacija tarp sveikatos priežiūros institucijų ir ne sveikatos priežiūros institucijų nacionaliniu lygiu

Pagal poreikį

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

19. Vertinti informacijos perdavimo rezultatus, siekiant tobulinti informacijos perdavimą ir būti pasiruošusiems kitam pasirengimo gripo pandemijai etapui

Pagal poreikį

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

2-asis etapas:

Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms

Planavimas ir koordinavimas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

20. Užtikrinti sveikatos sektoriaus, kitų žinybų veiklos koordinavimą nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us)

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

21. Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir protrūkius

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

22. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė, ASPĮ

23. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė, ASPĮ

Situacijos stebėjimas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

24. Sustiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą Kauno mieste ir rizikos asmenų grupėse (atvykstančių iš ligos paveiktų šalių ir kt.)

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

25. Stebėti gripo epidemiologinę situaciją Alytaus mieste: naudojant sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą ir atvejo tyrimo duomenis nustatyti pirminius pandeminio gripo atvejus, sąlytį su susirgusiaisiais turėjusius asmenis ir geografinį ligos paplitimą (kai Alytaus mieste diagnozuojami naujo gripo viruso potipio sukeliami susirgimai)

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

26. Išaiškinti gripo protrūkius žmonių ir gyvūnų populiacijose, taikyti protrūkių valdymo priemones

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Alytaus VMVT

27. Įdiegti naudojamų gyvybiškai svarbių išteklių stebėseną (medicininių priemonių, skiepų, žmogiškųjų išteklių ir kt.)

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

Prevencija ir lokalizavimas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

28. Įvertinti informaciją apie pandeminio gripo skiepų gamybą ir galimybę jų įsigyti

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

29. Planuoti pandeminio gripo skiepų paskirstymą masiniam žmonių skiepijimui (personalo mokymas, atitinkamų teisės aktų rengimas)

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

30. Užtikrinti gyvūnų gripo protrūkių prevencijos, kontrolės ir likvidavimo priemones bei jų taikymą gyvūnų populiacijoje

Paskelbus 2-ąjį etapą

Alytaus VMVT

31. Įvertinti gripo epidemiologinę priežiūrą, prevencinių priemonių tinkamumą, jei būtina, atnaujinti teisės aktus ir kitus dokumentus

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

32. Teikti rekomendacijas keliautojams, siekiant mažinti užsikrėtimo pandeminiu gripu riziką

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

33. Įvertinti vykdomą skiepijimą nuo sezoninio gripo, siekiant išvengti žmonių ir gyvūnų kryžminės infekcijos gripu, skatinti asmenų, turinčių sąlytį su gyvūnais, skiepijimą nuo sezoninio gripo

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Alytaus VMVT

34. Vykdyti gripo kontrolės priemones pasienio kontrolės punktuose

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

35. Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones visose įstaigose ir organizacijose

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas, kitos įstaigos

Sveikatos sistemos atsakas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

36. Įvertinti sveikatos priežiūros sistemos pasirengimą izoliuoti, gydyti pavienius pacientus, užsikrėtusius naujo potipio gripo virusu

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ

37. Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ, Savivaldybė

38. Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų personalo skiepijimo nuo sezoninio gripo mastą

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ

39. Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas asmens sveikatos priežiūros įstaigose

 

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ, Savivaldybė

40. Teikti metodinę pagalbą sveikatos priežiūros įstaigoms pandeminio gripo diagnostikos, gydymo ir infekcijų kontrolės klausimais

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

41. Vykdyti asmens sveikatos priežiūros įstaigose infekcijų kontrolės priemones pagal Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui

Paskelbus 2-ąjį etapą

ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

42. Konsultuoti asmens sveikatos priežiūros įstaigas, globos institucijas apie gripo infekcijos kontrolės priemones ir jų taikymą

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

43. Patikrinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą darbui esant dideliam pacientų srautui, įvertinti pacientų izoliavimo ir priežiūros galimybes

Paskelbus 2-ąjį etapą

ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas

44. Patikrinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybė, ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas

45. Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

46. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės lygiu

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ, Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras (toliau – VSB)

 

 

47. Skelbti Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – SAM) patvirtintą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir planuojamas prevencines priemones visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai

Paskelbus 2-ąjį etapą

VSB, NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė, ASPĮ

48. Prireikus atnaujinti informacinę medžiagą, skirtą žiniasklaidai, visuomenei, sveikatos ir kitiems sektoriams

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

49. Mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus, atsakingus už ryšius su visuomene, dėl informacijos skleidimo gripo pandemijos metu

Paskelbus 2-ąjį etapą

Savivaldybė, SAM

3-iasis etapas:

gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje

 

Planavimas ir koordinavimas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

50. Metodiškai vadovauti sveikatos priežiūros įstaigoms taikant ir vertinant atsako į gripo pandemiją priemones

Paskelbus

3-iąjį etapą

SAM, NVSC Alytaus departamentas

51. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus valdyti ar lokalizuoti gripo pandemiją ir, jei reikia, juos padidinti

Paskelbus

3-iąjį etapą

Savivaldybė

52. Taikyti ir koordinuoti visas priemones, numatytas plane

Paskelbus

3-iąjį etapą

Savivaldybė

53. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijos bangoms

 

Paskelbus

3-iąjį etapą

Savivaldybė

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

54. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą, siekiant iš anksto numatyti artėjančią kitą gripo pandemijos bangą

Paskelbus

3-iąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, SAM

55. Stebėti galimus pandeminio gripo epidemiologinius, virusologinius ir klinikinius pokyčius

Paskelbus

3-iąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ, SAM

56. Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį, sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kitą susijusią statistiką

Paskelbus

3-iąjį etapą

ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė

57. Aktyvėjant ir plintant pandeminiam gripui, koreguoti epidemiologinės priežiūros sistemą

Paskelbus

3-iąjį etapą

SAM, NVSC Alytaus departamentas

Prevencija ir lokalizavimas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

58. Atnaujinti teisės aktus ir kitus dokumentus dėl pandeminio gripo skiepų naudojimo, atsižvelgiant į naujausią informaciją ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro bei Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas

Paskelbus

3-iąjį etapą

SAM, NVSC Alytaus departamentas

59. Tikslinti gripo pandemijos valdymo ir atsako priemones, atsižvelgiant į naujausią informaciją ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas

Paskelbus

3-iąjį etapą

SAM, NVSC Alytaus departamentas

60. Organizuoti antivirusinių vaistų paskirstymą, aprūpinimo stebėseną vadovaujantis Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. V-31 „Dėl Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“

Paskelbus

3-iąjį etapą

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas

61. Esant galimybei pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes

Paskelbus

3-iąjį etapą

Savivaldybė, ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas

 

Sveikatos sistemos atsakas

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

62. Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančių asmenų kontrolės priemones; mokyti sveikatos priežiūros ir kitų įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis

Paskelbus

3-iąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ, Savivaldybė, VSB

63. Taikyti pasirengimo gripo pandemijai plane numatytų sveikatos priežiūros ir būtinųjų paslaugų teikimo priemones; stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms

Paskelbus

3-iąjį etapą

Savivaldybė, ASPĮ, NVSC Alytaus departamentas, Alytaus pedagoginė-psichologinė tarnyba

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

(vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape)

64. Atsižvelgiant į Europos Komisijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas įvertinti turimą informaciją, nuolat teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą paveiktose šalyse ir Lietuvoje

Paskelbus

3-iąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė, ASPĮ, VSB

4-asis etapas:

pereinamasis laikotarpis, rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja

Planavimas ir koordinavimas

65. Atlikti gripo pandemijos poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą (savivaldybės lygiu) remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijomis ir Plano įgyvendinimo rezultatais, pagal šio vertinimo rezultatus stiprinti pasirengimą gripo pandemijai

Paskelbus

4-ąjį etapą

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas

66. Nustatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai

Paskelbus

4-ąjį etapą

Savivaldybė

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

67. Nustatyti epidemiologinės priežiūros ir kontrolės priemones, ruošiantis kitai gripo pandemijai

Paskelbus

4-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas

Prevencija ir lokalizavimas

68. Esant galimybei, tęsti skiepijimą pandeminio gripo skiepais vadovaujantis numatytais prioritetais ir atsižvelgiant į turimas atsargas

Paskelbus

4-ąjį etapą

NVSC Alytaus departamentas, Savivaldybė, ASPĮ

Sveikatos sistemos atsakas

69. Papildyti medicinines atsargas; atnaujinti ir pristatyti būtinuosius reikmenis

Paskelbus

4-ąjį etapą

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ

70. Atnaujinti planinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą

Paskelbus

4-ąjį etapą

ASPĮ, Savivaldybė

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

71. Įvertinti informacijos sklaidą, apžvelgti gautą patirtį, prireikus keisti teisės aktus dėl informacijos sklaidos

Paskelbus

4-ąjį etapą

Savivaldybė, NVSC Alytaus departamentas, ASPĮ, VSB

 

_________________

 

Alytaus miesto savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

veiksmų plano

5 priedas

 

ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE VEIKIANČIŲ ĮSTAIGŲ

IR ĮMONIŲ, KURIŲ VEIKLOS TĘSTINUMAS IR FUNKCIJŲ VYKDYMAS YRA GYVYBIŠKAI SVARBUS SIEKIANT UŽTIKRINTI VIEŠĄJĮ SAUGUMĄ IR PATENKINTI BŪTINUOSIUS VISUOMENĖS POREIKIUS, SĄRAŠAS

 

1. VšĮ Alytaus poliklinika;

2. VšĮ Alytaus miesto savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras;

3. VšĮ Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė;

4. UAB InMedica;

5. UAB „Pagalba ligoniui“;

6. VšĮ Alytaus medicininės reabilitacijos ir sporto centras;

7. Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras;

8. NVSC prie SAM Alytaus departamentas;

9. UAB „Dzūkijos vandenys“;

10. UAB Alytaus šilumos tinklai;

11. VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centras;

12. Alytaus miesto savivaldybės administracija;

13. UAB Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras;

14. AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO);

15. Alytaus priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba;

16. Alytaus apskrities vyriausiasis policijos komisariatas;

17. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Alytaus departamentas;

18. UAB „Kautra“;

19. UAB Diagnostikos laboratorija;

20. UAB „Affidea Lietuva“.

 

 

_________________

 

Alytaus miesto savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

veiksmų plano

6 priedas

 

ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS PIRMINIO LYGIO ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGOS, GALINČIOS APTARNAUTI ALYTAUS SAVIVALDYBĖS GYVENTOJUS GRIPO PANDEMIJOS METU

 

Eil. Nr.

Pavadinimas

Vadovas

Adresas

Tel. Nr.

El. paštas

1.

VšĮ Alytaus poliklinika

Marius Jasaitis

Naujoji g. 48, Alytus

(8 315) 39 740

alytus@apoliklinika.lt

2.

VšĮ Alytaus miesto savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras

Jūratė Filatovienė

Jiezno g. 2, Alytus

(8 315) 75 325

apspc@apspc.lt

3.

UAB „Pagalba ligoniui“

(Alytaus filialas)

Giedrė Banienė

Simno g. 8, Alytus

(8 315) 21 225

Pagalbaligoniui1@gmail.com

4.

UAB „MediCA klinika“

Kristina Petruškevičienė

Jaunimo g. 22, Alytus

(8 315) 25 688

alytus.jaunimo22@medicaklinika.lt

5.

UAB „MediCA klinika“

Kristina Petruškevičienė

Naujoji g. 76-50, Alytus

(8 315) 24 100

alytus@medicaklinika.lt

7.

UAB „Affidea Lietuva“

Ilona Miceikienė

Naujoji g 48A, Alytus

1811

alytus@affidea.lt

8.

UAB Diagnostikos laboratorija

Sigla Ravinskienė

S. Dariaus ir S. Girėno g. 2-3, Alytus

8 700 55 511

pagalba@anteja.lt

 

_________________

 

Alytaus miesto savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

veiksmų plano

7 priedas

 

ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ANTRINIO LYGIO ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGA

 

Pavadinimas

Vadovas

Adresas

Tel. Nr.

El. paštas

VšĮ Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė

Svajūnas Žukauskas

Ligoninės g. 12, Alytus

(8 315) 56 301

alytus@ligonine.lt

 

_________________