LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO
2009 M. RUGPJŪČIO 4 D. ĮSAKYMO NR. A1-476 ,,DĖL DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2014 m. kovo 27 d. Nr. A1-168
Vilnius
P a k e i č i u Darbo rinkos paslaugų teikimo sąlygų ir tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymu Nr. A1-476 ,,Dėl Darbo rinkos paslaugų teikimo sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir
darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d.
įsakymu Nr. A1-476
(Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos
ir darbo ministro 2014 m. kovo 27 d.
įsakymo Nr. A1-168 redakcija)
DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Darbo rinkos paslaugų teikimo sąlygų ir tvarkos aprašas (toliau – šis Aprašas) nustato darbo rinkos paslaugų teikimo principus, teikimo sąlygas bei tvarką teritorinėse darbo biržose.
2. Darbo rinkos paslaugos teikiamos:
2.1. bedarbiams – informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo įdarbinant, individualios užimtumo veiklos planavimo paslaugos – nuo bedarbio statuso suteikimo dienos;
2.2. teritorinėse darbo biržose registruotiems darbo ieškantiems asmenims, kuriems nebuvo suteiktas bedarbio statusas, – informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo įdarbinant paslaugos – nuo įsiregistravimo teritorinėse darbo biržose dienos;
2.3. teritorinėse darbo biržose neregistruotiems darbo ieškantiems asmenims – informavimo ir konsultavimo paslaugos;
3. Teritorinės darbo biržos specialistas darbo rinkos paslaugų poreikį šio Aprašo 2 punkte nurodytiems asmenims nustato individualiai pagal jų motyvaciją, galimybes konkuruoti darbo rinkoje ir reikmes.
4. Informavimo, konsultavimo ir tarpininkavimo įdarbinant paslaugos gali būti teikiamos individualiai ar grupėms, tiesiogiai ar nuotoliniu būdu (telefonu, el. paštu, internetu ir kt.).
II SKYRIUS
DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO PRINCIPAI
7. Darbo rinkos paslaugų teikimo principai yra šie:
7.1. bendradarbiavimas – darbo rinkos pasiūlos ir paklausos derinimas, siekiant išlaikyti darbo rinkos pusiausvyrą, didinti asmenų motyvaciją integruotis į darbo rinką bendradarbiaujant su valstybės ir savivaldybės institucijomis bei įstaigomis, darbo ieškančiais asmenimis ir darbdaviais;
7.2. kompleksiškumas – užimtumo klausimai sprendžiami, atsižvelgiant į darbo ieškančių asmenų socialines problemas ir taikant jų užimtumo galimybėms padidinti būtinas priemones;
7.3. savarankiškumo skatinimas – padeda darbo ieškantiems asmenims savarankiškai priimti sprendimus, siekiant užimtumo, stiprina jų motyvaciją aktyviai ieškoti darbo ar mokytis, lavina įgūdžius, padedančius įveikti sunkumus įsidarbinti, pasirinkti veiksmingas priemones, vykdyti darbo paiešką naudojantis naujausiomis technologijomis;
7.4. racionalumas – darbo rinkos paslaugos teikiamos, atsižvelgiant į individualius darbo ieškančių asmenų gebėjimus, turimą patirtį ir padėtį darbo rinkoje, siekiant padėti greičiau susirasti tinkamą darbą;
III SKYRIUS
INFORMAVIMO PASLAUGOS
8. Informavimo paslaugas sudaro:
9. Darbo ieškantys asmenys informuojami apie:
9.2. darbo paieškos galimybes ir būdus (tarpininkavimą įdarbinant, elektronines paslaugas, Europos užimtumo tarnybų bendradarbiavimo tinklą (toliau – EURES), kitus fizinius ir juridinius asmenis, teikiančius tarpininkavimo įdarbinant paslaugas), profesinės karjeros galimybes;
9.5. profesinį mokymą, kvalifikacijas, jų įgijimo, tobulinimo ir persikvalifikavimo sąlygas ir tvarką, kvalifikacijų paklausą ir jų poreikių prognozes;
10. Bedarbiai papildomai informuojami apie bedarbio teises ir pareigas, nedarbo draudimo išmokos mokėjimo sąlygas ir tvarką.
11. Darbdaviai informuojami apie:
11.2. darbuotojų paieškos galimybes ir būdus (tarpininkavimą įdarbinant, elektronines paslaugas, EURES, darbuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimą ir kt.);
12. Teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis informavimo paslaugas:
12.1. individualiai bendrauja su kiekvienu asmeniu (darbo ieškančiu ar darbdaviu), siekdamas sudaryti sąlygas priimti racionalius profesijos, tinkamo darbo ar tinkamo darbuotojo rinkimosi sprendimus, atsižvelgdamas į individualius poreikius ir darbo rinkos reikmes;
13. Informavimas vykdomas: teritorinių darbo biržų struktūriniuose padaliniuose (skyriuose, vykdančiuose klientų aptarnavimo funkcijas, jaunimo darbo centruose, EURES biuruose), Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Lietuvos darbo birža) ir teritorinių darbo biržų interneto svetainėse, atviruose jaunimo centruose, atvirose jaunimo erdvėse, atviro informavimo vietose seniūnijose, mokyklose, bibliotekose ir kt. viešose vietose.
IV SKYRIUS
KONSULTAVIMO PASLAUGOS
15. Teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis bendrojo ir profesinio konsultavimo paslaugas:
15.1. aptaria ir darbo ieškančiam asmeniui padeda pasirinkti priimtiniausią darbo rinkos paslaugų teikimo būdą, nurodytą šio Aprašo 4 punkte, per pirmą susitikimą;
15.2. padeda išsiaiškinti individualias darbo ieškančio asmens galimybes konkuruoti darbo rinkoje ir priimti motyvuotą sprendimą dėl užimtumo tikslų;
15.3. konsultuoja profesijos pasirinkimo, įgijimo, persikvalifikavimo klausimais, apie mokymo programas bei mokymo įstaigas ir jose suteikiamas kvalifikacijas;
15.4. konsultuoja aktyvios darbo rinkos politikos priemonių ir darbo rinkos paslaugų pasirinkimo klausimais;
15.5. pildo Lietuvos darbo biržos direktoriaus nustatytos formos Darbo ieškančio asmens apsilankymų kortelę (toliau – Apsilankymų kortelė);
16. Teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis psichologinio konsultavimo paslaugas, ugdo asmens gebėjimus racionaliai priimti profesinį sprendimą, spręsti emocinio, asmeninio ir tarpasmeninio pobūdžio problemas.
17. Konsultavimo paslaugos:
17.1. individualiai teikiamos darbo ieškantiems asmenims, negalintiems konkuruoti darbo rinkoje, t. y. nedirbantiems, nesimokantiems, neturintiems profesijos, darbo praktikos, praradusiems profesinius įgūdžius, nemotyvuotiems dirbti ar įgyti profesiją arba siekiantiems spręsti emocines, asmenybės ir bendravimo problemas, sudarančias kliūtis jų užimtumui;
17.2. teikiamos darbo ieškančių asmenų grupėms pagal dalyvių poreikius ir konkurencinių galimybių panašumus:
17.2.1. darbo paieškos įgūdžių lavinimo – siekiant padėti pasirengti savarankiškai darbo paieškai ir išmokyti naudotis teritorinės darbo biržos informavimo priemonėmis;
17.2.3. profesinio apsisprendimo – siekiant padėti apsispręsti įgyti paklausią darbo rinkoje profesiją ar dalyvauti profesinio mokymo priemonėse;
V SKYRIUS
TARPININKAVIMAS ĮDARBINANT
18. Tarpininkavimo įdarbinant paslaugos teikiamos, siekiant padėti darbo ieškantiems asmenims susirasti tinkamą darbą, o darbdaviams – apsirūpinti tinkamais darbuotojais, vykdant reikalingų darbuotojų atranką ir siuntimą į registruotas laisvas darbo vietas.
19. Tiksliniai teritorinės darbo biržos veiksmai teikiant tarpininkavimo įdarbinant paslaugas:
19.1. intensyvi darbo paieška iki nedarbo socialinio draudimo išmokos paskyrimo, darbo rinkoje papildomo rėmimo požymio nustatymo;
19.2. kompleksinė darbo paieška, derinant teritorinės darbo biržos ir darbo ieškančio asmens veiksmus, skatinant aktyvią savarankišką darbo paiešką, iki individualaus užimtumo veiklos plano sudarymo;
19.3. tikslinė darbo paieška, taikant asmens užimtumo galimybėms padidinti būtinas priemones, sudarius individualų užimtumo veiklos planą;
20. Teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis tarpininkavimo įdarbinant paslaugas:
20.3. informuoja, nesant tinkamo darbo pasiūlymų, apie galimybes dirbti kitos kvalifikacijos ar nekvalifikuotą darbą;
21. Teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis tarpininkavimo įdarbinant paslaugas, su darbo ieškančiais asmenimis:
21.1. per pirmą susitikimą aptaria ir padeda pasirinkti priimtiniausią darbo rinkos paslaugų teikimo būdą, nurodytą šio Aprašo 4 punkte. Pasirinkus nuotolinį paslaugų teikimo būdą, pateiktas kvietimas atvykti į teritorinę darbo biržą priimti pasiūlymo dirbti prilyginamas Individualioje darbo ieškančio asmens atmintinėje nurodytam atvykimo į darbo biržą laikui, kai gaunamas asmens patvirtinimas, kad kvietimas yra gautas;
21.2. per kiekvieną susitikimą informuoja apie galimybes gauti tinkamą darbą arba kitos kvalifikacijos ar nekvalifikuotą darbą asmens gyvenamojoje vietoje ir nuo gyvenamosios vietos nutolusiose teritorijose;
21.4. padeda parengti gyvenimo aprašymą (CV), motyvacinį laišką ir pasirengti pokalbiui su darbdaviu;
22. Teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis tarpininkavimo įdarbinant paslaugas, su darbdaviais:
22.1. aptaria reikalavimus kandidatams į laisvą darbo vietą ir suderina atrankos organizavimą, siunčiamų kandidatų skaičių, rekomendacijos pildymą ir grąžinimą;
VI SKYRIUS
INDIVIDUALIOS UŽIMTUMO VEIKLOS PLANAVIMAS
23. Individualios užimtumo veiklos planavimas – individualaus užimtumo veiklos plano, kuriame nurodomi bedarbio ir teritorinės darbo biržos įsipareigojimai dėl aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų bedarbiui teikimo, siekiant užimtumo, sudarymas ir pasiektos pažangos vertinimas.
24. Individualų užimtumo veiklos planą, kurio formą nustato ir tvirtina Lietuvos darbo biržos direktorius, kartu su bedarbiu sudaro teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis bendrojo ir profesinio konsultavimo ar tarpininkavimo įdarbinant paslaugas.
25. Individualus užimtumo veiklos planas turi būti sudarytas:
25.1. per vieną mėnesį nuo įregistravimo teritorinėje darbo biržoje dienos – bedarbiui, neturinčiam 29 metų, ir bedarbiui, gaunančiam socialinę pašalpą, neatsižvelgiant į jo amžių;
26. Bedarbiui, tapusiam laikinai nedarbingu dėl ligos arba traumos ilgiau nei vieną mėnesį, individualaus užimtumo veiklos plano sudarymo terminas pratęsiamas tiek kalendorinių dienų, kiek asmuo sirgo.
28. Individualus užimtumo veiklos planas sudaromas išanalizavus ir įvertinus:
28.2. kliūtis užimtumui (įsidarbinimą varžančias šeimines aplinkybes, sveikatos būklę, kelionės į darbą ir iš jo trukmę ir kt.);
28.3. turimų profesinių žinių, darbo patirties paklausą ir bedarbio galimybes konkuruoti darbo rinkoje;
31. Asmenys, nurodyti Užimtumo rėmimo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje, laikomi darbo rinkoje papildomai remiamais, kai teritorinė darbo birža, įvertinusi darbo paklausos ir jų profesinio pasirengimo ar gebėjimų atlikti siūlomą darbą suderinamumą, negali pasiūlyti jiems tinkamo darbo.
32. Individualus užimtumo veiklos planas gali būti keičiamas, tikslinamas arba parengiamas naujas:
32.3. atkūrus bedarbio statusą, kaip nustatyta Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymu Nr. A1-473 ,,Dėl Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašas).
33. Bedarbio atsakomybė už individualiame užimtumo veiklos plane nurodytų įsipareigojimų nesilaikymą numatyta Užimtumo rėmimo įstatyme, Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatyme, Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos apraše. Teritorinė darbo birža informuoja bedarbį apie jo atsakomybę, išduodama Darbo ieškančio asmens atmintinę.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS