KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2021 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2020 m. gruodžio 10 d. Nr. TS-290
Kupiškis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo didinimo įstatymo 17 ir 48 straipsniais, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, ir Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. A1-715 „Dėl Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Kupiškio rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
3. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Kupiškio rajono savivaldybės interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Kupiškio rajono savivaldybės tarybos
2020 m. gruodžio 10 d. sprendimu Nr. TS-290
KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2021 METŲ
UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Kupiškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos 7 straipsnio 18 punktu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 straipsniu, remiantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. A1-715 „Dėl Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
2. Programos tikslai:
2.1. padėti norintiems integruotis į darbo rinką bedarbiams laikinai įsidarbinti ir uždirbti pragyvenimui būtinas išlaidas;
2.5. suderinti užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų bei piniginės socialinės paramos teikimą, integruojant ilgą laiką nedirbusius asmenis į darbo rinką;
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Lietuvos statistikos departamento duomenimis 2020 m. pradžioje Kupiškio rajono savivaldybėje gyveno 9657 darbingo amžiaus gyventojai. Šie asmenys atspindi potencialią darbo jėgą, tačiau dėl įvairių priežasčių dalis jų yra ekonomiškai neaktyvūs. Dėl įvairių priežasčių (migracija, visuomenės senėjimas ir kt.) darbingo amžiaus žmonių rajone mažėja.
Rodiklis |
2018 |
2019 |
2020 |
Darbingo amžiaus gyventojų skaičius rajone metų pradžioje |
10143 |
9910 |
9657 |
Besiregistruojančių Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyriuje bedarbių skaičius kinta nežymiai, tačiau šiais metais jų skaičius ženkliai padidėjo dėl nepalankios ekonominės situacijos esant karantinui bei tęsiantis paskelbtai ekstremaliai situacijai dėl COVID-19 grėsmės. Nedarbas rajone (registruotų Užimtumo tarnyboje bedarbių dalis nuo bendro darbingo amžiaus rajono gyventojų skaičiaus) viršija šalies vidurkį.
Rodiklis |
2018 |
2019 |
2020 m. devyni mėn. |
1. Registruota bedarbių per laikotarpį |
1647 |
1593 |
1557 |
2. Vidutinis metinis bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų skaičiaus |
|
|
|
2.1. Kupiškio rajone |
12,9 |
10,1 |
13,6 |
2.2. Panevėžio apskrityje |
9,4 |
9,1 |
14,1 |
2.3. šalyje |
8,5 |
8,4 |
12,5 |
Vidutiniškai 40 proc. besiregistruojančių užimtumo tarnyboje bedarbių sudaro moterys, 60 proc. – kaimo bedarbiai, kas ketvirtas – vyresnis nei 50 metų, kas trečias – be profesinio pasirengimo.
Statistikos departamento duomenimis 2020 m. pradžioje rajone buvo 250 veikiančių ūkio subjektų, tačiau 80 proc. jų turi mikroįmonės statusą (iki 10 dirbančiųjų). Metų pradžioje buvo tik 5 įmonės ar įstaigos, kuriose dirbo daugiau kaip 100 dirbančiųjų.
Per 2020 m. devynis mėnesius Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyriuje buvo užregistruotos 892 laisvos darbo vietos, iš jų 669 nuolatiniam, 223 terminuotam darbui. Įskaitant savarankišką įsidarbinimą, nuo metų pradžios nuolatinį darbą pavyko gauti 624, terminuotą – 257 ieškantiems darbo asmenims.
2020 m. spalio 1 d. Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyriuje buvo registruoti 1267 bedarbiai, tai sudarė 13,1 proc. darbingo amžiaus rajono gyventojų. Iš jų: moterys – 664 (52,4 proc.); kaimo bedarbiai – 811 (64,0 proc.), vyresni kaip 45 metų – 785 (70,0 proc.), ilgalaikiai bedarbiai – 306 (24,2 proc.).
Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 str. 2 d. nurodytų tikslinių grupių bedarbių, galinčių dalyvauti Užimtumo didinimo programoje, Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyriuje 2020 m. spalio pradžioje buvo registruoti 933 asmenys (daugiausia jų – vyresni kaip 40 metų, taip pat motinos (įmotės) ar tėvai (įtėviai), faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų ar neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 m.; asmenys, grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėn.; socialinės paramos gavėjai).
Kupiškio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus duomenimis piniginės socialinės paramos gavėjų skaičius rajone buvo:
Rodiklis |
2018 |
2019 |
Per 2020 m. 9 mėn. |
Piniginės socialinės paramos gavėjų skaičius |
1177 |
1050 |
925 |
2020 m. spalio 1 d. Kupiškio rajone buvo 925 piniginės socialinės paramos gavėjai. Daugiau kaip 90 proc. jų yra registruoti bedarbiai Užimtumo tarnyboje. Nuo metų pradžios į socialinės rizikos šeimų apskaitą įtrauktos 92 šeimos.
III SKYRIUS
PASLAUGŲ IR PRIEMONIŲ PLANAS
6. Programos priemonės:
6.1. laikino pobūdžio, kvalifikacijos nereikalaujantys, pagalbiniai darbai organizuojami Kupiškio rajono savivaldybės seniūnijose, biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, Savivaldybei nuosavybės teise priklausančiose įmonėse, labai mažose ir mažose verslo įmonėse, kurios registruotos ir vykdo veiklą Kupiškio rajone;
7. Kupiškio rajono savivaldybės seniūnijose, biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, Savivaldybei nuosavybės teise priklausančiose įmonėse numatomi vykdyti šie laikino pobūdžio darbai:
7.1. miesto ir seniūnijoms priklausančių gyvenviečių gatvių, kelių, pakelių bei teritorijų tvarkymo, apželdinimo ir želdinių priežiūros darbai;
7.2. socialinės bei visuomeninės paskirties objektų rekonstrukcijos ir smulkaus remonto, teritorijų ir aplinkos tvarkymo pagalbiniai darbai;
7.3. istorijos ir kultūros paveldo, parkų, muziejų, kapinių, turizmo objektų, kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų, knygų fondų ir archyvų tvarkymo pagalbiniai darbai;
8. Labai mažose ir mažose verslo įmonėse, kurios registruotos ir vykdo veiklą Kupiškio rajone, nekvalifikuoti darbai.
9. Įgyvendinant Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims, modelį, bendradarbiaujant su Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyriumi, valstybės ir savivaldybių institucijomis, įstaigomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, teikiamos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugos piniginės socialinės paramos gavėjams ar gaunantiems darbo paieškos išmoką, asmenims, patiriantiems socialinę riziką, ir asmenims, vyresniems kaip 40 metų.
10. Programos tikslinės bedarbių grupės:
10.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
10.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
10.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
10.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
10.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
11. Programos vidutinė trukmė 1 asmeniui – 4 mėnesiai. Programoje dalyvavusios labai mažos ir mažos verslo įmonės įpareigojamos dirbusį asmenį įdarbinti savo lėšomis tokiam laikui, kiek buvo gautas finansavimas iš Programos lėšų.
12. Planuojama, kad 2021 metais:
13. Laukiami Programos rezultatai – labiausiai socialiai pažeidžiami asmenys turės galimybę laikinai įsidarbinti, siekiant atstatyti darbo įgūdžius bei užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų, sumažės socialinių pašalpų mokėjimas. Įgyvendinant Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims, modelį planuojama įdarbinti apie 20 proc. projekte dalyvavusių asmenų.
14. Programos vykdytojų (toliau – Darbdaviai) atranką vykdo Kupiškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta nuolat veikianti Darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti užimtumo didinimo programoje numatytus darbus, atrankos komisija (toliau – Komisija).
15. Darbdaviai, pageidaujantys dalyvauti programoje, Komisijai pateikia paraiškas, vadovaudamiesi Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintais Komisijos nuostatais, kuriuose nurodomos darbdavių, pageidaujančių dalyvauti Programoje, atrankos sąlygos ir tvarka.
16. Komisija, išnagrinėjusi pateiktas Paraiškas ir atsižvelgdama į Programos darbams organizuoti numatytas lėšų sumas, sudaro Darbdavių sąrašą, kuriame nurodomas Programą vykdančios įstaigos pavadinimas, darbų pobūdis, darbų atlikimo laikotarpis ir trukmė, laikinų darbo vietų skaičius, įkainis, išlaidos darbo užmokesčiui, įnašai socialiniam draudimui, iš viso skiriama lėšų suma. Jei susumavus paraiškų įgyvendinti Programoje numatytus darbus apimtį jos viršija Užimtumo didinimo programos apimtis, Darbdavių sąraše darbų apimtys Komisijos sprendimu gali būti sumažinamos iki Programoje patvirtintų apimčių.
17. Bedarbius dalyvauti Programoje siunčia Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyrius, atsižvelgdamas į jų galimybes dirbti numatomus darbus. Siunčiant dalyvauti Programoje asmenis iki 18 metų, turi būti atsižvelgta į Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų norminių teisės aktų nustatytas šių asmenų darbo sąlygas ir jų įdarbinimo tvarką.
18. Darbdaviai su Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyriaus atsiųstais ieškančiais darbo asmenimis sudaro terminuotas darbo sutartis.
19. Valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos lėšos, skirtos Programai finansuoti, vadovaujantis Darbdavių atrankos rezultatais Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams paskirstomos Savivaldybės tarybos sprendimu. Su Darbdaviais ne Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojais sudaroma Biudžeto lėšų naudojimo sutartis. Prireikus Programos lėšos gali būti patikslintos.
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
20. Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų, skirtų savivaldybių biudžetams užimtumo didinimo programoms įgyvendinti.
21. Darbdaviui, įdarbinusiam pagal terminuotą darbo sutartį Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyriaus siųstus asmenis, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos šios kompensacijos:
21.1. darbo užmokesčio kompensacija už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalų valandinį atlygį;
22. Įgyvendinant Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims, modelį, planuojama vienam asmeniui skirti vidutiniškai ne daugiau kaip 700 eurų užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugoms įsigyti.
V SKYRIUS
TĘSTINUMAS IR PROGNOZĖ
24. Labiausiai socialiai pažeidžiami asmenys bus laikinai įdarbinti, atstatys darbo įgūdžius bei užsidirbs pragyvenimui būtinų lėšų, sumažės socialinių pašalpų mokėjimas. Programos dalyviai bus sugrąžinti į darbo rinką, kas padidins jų galimybes tapti aktyviais ir rasti nuolatinį darbą.
Teikiant priemones ir paslaugas užimtumui didinti, planuojant jų apimtį ateinantiems 3 metams, ir toliau bus orientuojamasi į pagrindines tikslines grupes, kurios turi problemų dėl užimtumo Kupiškio rajono savivaldybėje, t. y. asmenys, patiriantys socialinę riziką, ilgalaikiai bedarbiai, piniginės socialinės paramos gavėjai ar gaunantys darbo paieškos išmoką, vyresni kaip 40 metų asmenys.
VI SKYRIUS
UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
25. Programos priežiūros tikslas – sudaryti prielaidas efektyviai įgyvendinti Programos tikslus ir uždavinius. Programos priežiūra bus vykdoma atliekant Programos įgyvendinimo ir bedarbių atitikimo nustatytiems kriterijams bei jų siuntimo dalyvauti Programoje, lėšų panaudojimo stebėseną, sutartinių įsipareigojimų vykdymo bei efektyvumo analizes.
VII SKYRIUS
VIEŠINIMAS