Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl EKONOMINĖS RAIDOS SCENARIJAUS RENGIMO IR SKELBIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2016 m. balandžio 13 d. Nr. 369
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 3 ir 4 straipsniais, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2016 m. balandžio 13 d. nutarimu Nr. 369
EKONOMINĖS RAIDOS SCENARIJAUS RENGIMO IR SKELBIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ekonominės raidos scenarijaus rengimo ir skelbimo tvarkos apraše (toliau – Aprašas) nustatyti Lietuvos ekonominės raidos scenarijaus (toliau – scenarijus) rengimo metodai, scenarijui rengti reikalingos informacijos šaltiniai, scenarijaus rengimo, derinimo ir skelbimo terminai, taip pat teikimo biudžeto politikos kontrolės institucijai (toliau – kontrolės institucija) tvirtinti terminai.
2. Scenarijų sudaro:
2.1. rodiklių, pateiktų Aprašo priede, projekcijos, kurios atitinka Europos sąskaitų sistemos metodologines nuostatas, patvirtintas 2013 m. gegužės 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 549/2013 dėl Europos nacionalinių ir regioninių sąskaitų sistemos Europos Sąjungoje (OL 2013 L 174, p. 1);
II SKYRIUS
SCENARIJAUS RENGIMO METODAI IR INFORMACIJOS ŠALTINIAI
4. Scenarijus rengiamas ketverių metų laikotarpiui – einamiesiems metams t ir po jų einantiems trejiems metams t + 1, t + 2 ir t + 3.
5. Scenarijus rengiamas taikant ekonominių procesų matematinį modeliavimą ir (arba) ekspertinį vertinimą. Scenarijaus pagrindinės prielaidos dėl egzogeninių veiksnių – euro kurso, naftos kainų, palūkanų normų, pagrindinių Lietuvos užsienio prekybos partnerių bendrojo vidaus produkto (toliau – BVP) pokyčių – vidutiniu laikotarpiu atitinka iki scenarijaus rengimo pradžios žinomas paskutines oficialiai Europos Komisijos paskelbtas šių rodiklių prognozes. Scenarijaus pagrindinės prielaidos dėl egzogeninių veiksnių gali būti koreguojamos pagal scenarijaus rengimo metu paaiškėjusias naujas šių rodiklių tendencijas.
6. Rengiant scenarijų naudojama paskutinė oficialiai Lietuvos statistikos departamento ir (arba) Europos Sąjungos statistikos tarnybos (Eurostato) paskelbta statistinė informacija apie nacionalines sąskaitas, užsienio prekybą, darbo rinką, ekonomines veiklas, kainas ir kita informacija.
7. Ministerijos scenarijui parengti kasmet iki kovo 1 dienos ir iki rugpjūčio 15 dienos Lietuvos Respublikos finansų ministerijai (toliau – Finansų ministerija) pateikia:
7.1. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija – informaciją apie pagrindinius esamus ir numatomus statybų ir miškų ūkio sektorių ekonominius rodiklius;
7.2. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija – informaciją apie pagrindinius esamus ir numatomus darbo užmokesčio, darbo užmokesčio fondo, darbo jėgos kiekio, užimtų gyventojų skaičiaus, vidutinio sąlyginio darbuotojų skaičiaus, nedarbo lygio rodiklius;
7.3. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija – informaciją apie pagrindinius esamus ir numatomus transporto sektoriaus rodiklius;
7.4. Lietuvos Respublikos ūkio ministerija – informaciją apie pagrindinius esamus ir numatomus apdirbamosios gamybos (išskyrus rafinuotus naftos produktus) produkcijos ir eksporto rodiklius;
7.5. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija – informaciją apie esamus ir numatomus mineralinių naftos produktų gamybos ir eksporto rodiklius;
7.6. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija – informaciją apie pagrindinius esamus ir numatomus bendrosios žemės ūkio produkcijos rodiklius;
8. Ministerijos teikia šių laikotarpių – metų, einančių prieš einamuosius metus t − 1, einamųjų metų t, po jų einančių kitų trejų metų t + 1, t + 2 ir t + 3 – Aprašo 7 punkte nurodytą informaciją, kuri rengiama taikant šiuos metodus:
8.1. per susitikimus su rinkos dalyviais pateiktų įžvalgų ir išsakytų lūkesčių dėl pardavimų, plėtros ir kitų numanomų rodiklių vertinimą (išskyrus tuos atvejus, kai šie susitikimai dėl objektyvių priežasčių nevyksta);
III SKYRIUS
SCENARIJAUS RENGIMO, SKELBIMO IR TEIKIMO TVIRTINTI TERMINAI
9. Finansų ministerija iki kovo 5 dienos ir iki rugpjūčio 25 dienos parengtą rodiklių, pateiktų Aprašo priede, projekcijų projektą (toliau – rodiklių projekcijų projektas) raštu teikia derinti Lietuvos bankui, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ir Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai (kopija siunčiama kontrolės institucijai). Šios institucijos išvadas (pastabas, pasiūlymus) dėl rodiklių projekcijų projekto raštu pateikia Finansų ministerijai (jų kopijas – kontrolės institucijai) ne vėliau kaip atitinkamai iki kovo 9 dienos ir iki rugsėjo 1 dienos.
10. Finansų ministerija, gavusi ir įvertinusi institucijų išvadas, tikslina rodiklių projekcijų projektą ir raštu teikia jį derinti kontrolės institucijai ne vėliau kaip atitinkamai iki kovo 12 dienos ir iki rugsėjo 4 dienos. Ši institucija pastabas, pasiūlymus dėl rodiklių projekcijų projekto raštu pateikia Finansų ministerijai ne vėliau kaip atitinkamai iki kovo 15 dienos ir iki rugsėjo 6 dienos.
11. Jeigu kontrolės institucija nurodo priežastis, dėl kurių negalės tvirtinti pagal Aprašo 10 punktą gauto rodiklių projekcijų projekto, ne vėliau kaip kitą darbo dieną po tokios informacijos gavimo Finansų ministerija organizuoja susitikimą su kontrolės institucija (toliau – susitikimas), per kurį abi institucijos pasiekia susitarimą dėl priežasčių, dėl kurių kontrolės institucija negalės tvirtinti pagal Aprašo 10 punktą pateikto rodiklių projekcijų projekto, pašalinimo. Jeigu priežastys, dėl kurių kontrolės institucija negalės tvirtinti pagal Aprašo 10 punktą pateikto rodiklių projekcijų projekto, atsiranda dėl kitų institucijų pateiktos informacijos, į susitikimą gali būti kviečiami ir šių institucijų atstovai. Susitarimas laikomas pasiektu, jeigu Finansų ministerija ir kontrolės institucija sutaria dėl svarbiausių rodiklių, kurių sąrašas pateiktas bendradarbiavimo susitarime tarp Finansų ministerijos ir kontrolės institucijos.
12. Finansų ministerija, atsižvelgdama į pasiektą per susitikimą susitarimą, atitinkamai iki kovo 18 dienos ir iki rugsėjo 9 dienos parengia rodiklių, pateiktų Aprašo priede, projekcijas.
13. Kasmet iki kovo 20 dienos ir iki rugsėjo 11 dienos Finansų ministerijos nustatyta tvarka Finansų ministerijos interneto svetainėje skelbiamas scenarijus, dėl kurio tvirtinimo kontrolės institucija skelbia išvadą.
14. Finansų ministerija, paskelbusi scenarijų, tą pačią dieną apie tai informuoja kontrolės instituciją.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Ekonominės raidos scenarijaus rengimo ir
skelbimo tvarkos aprašo
priedas
EKONOMINĖS RAIDOS SCENARIJAUS RODIKLIŲ SĄRAŠAS
1 lentelė. Pagrindiniai makroekonominiai rodikliai
Rodiklio pavadinimas |
ESS* 2010 kodas |
t − 1 |
t |
t + 1 |
t + 2 |
t + 3 |
1. Bendrojo vidaus produkto (toliau – BVP) palyginamosiomis kainomis pokytis, procentais |
B1*g |
|||||
2. BVP palyginamosiomis kainomis, mln. eurų |
B1*g |
|
|
|
|
|
3. BVP to meto kainomis pokytis, procentais |
B1*g |
|||||
4. BVP to meto kainomis, mln. eurų |
B1*g |
|
|
|
|
|
5. Darbo našumo (BVP palyginamosiomis kainomis vienam užimtam gyventojui) pokytis, procentais |
|
|
|
|
|
|
BVP palyginamosiomis kainomis sudedamųjų dalių pokytis, procentais |
||||||
6. Namų ūkių vartojimo išlaidos |
P.3 |
|||||
7. Valdžios sektoriaus vartojimo išlaidos |
P.3 |
|
|
|
|
|
8. Bendrojo pagrindinio kapitalo formavimas |
P.51 |
|
|
|
|
|
9. Prekių ir paslaugų eksportas |
P.6 |
|
|
|
|
|
10. Prekių ir paslaugų importas |
P.7 |
|
|
|
|
|
* ESS – Europos sąskaitų sistema
2 lentelė. Kainų rodikliai
Rodiklio pavadinimas |
t − 1 |
t |
t + 1 |
t + 2 |
t + 3 |
pokytis, procentais |
|||||
1. BVP defliatorius |
|
|
|
|
|
2. Namų ūkių vartojimo išlaidų defliatorius |
|
|
|
|
|
3. Valdžios sektoriaus vartojimo išlaidų defliatorius |
|
|
|
|
|
4. Bendrojo pagrindinio kapitalo formavimo defliatorius |
|
|
|
|
|
5. Eksporto (prekių ir paslaugų) defliatorius |
|
|
|
|
|
6. Importo (prekių ir paslaugų) defliatorius |
|
|
|
|
|
7. Suderintas vartotojų kainų indeksas (vidutinis metinis) |
|
|
|
|
|
3 lentelė. Darbo rinkos rodikliai
Rodiklio pavadinimas |
t − 1 |
t |
t + 1 |
t + 2 |
t + 3 |
1. Užimtų gyventojų skaičius (pagal gyventojų užimtumo tyrimo apibrėžtį), tūkst. asmenų |
|
|
|
|
|
2. Užimtų gyventojų skaičiaus (pagal gyventojų užimtumo tyrimo apibrėžtį) pokytis, procentais |
|
|
|
|
|
3. Nedarbo lygis (pagal gyventojų užimtumo tyrimo apibrėžtį), procentais |
|
|
|
|
|
4. Vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis, eurais |
|
|
|
|
|
5. Vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytis, procentais |
|
|
|
|
|
6. Darbo užmokesčio fondas, mln. eurais |
|
|
|
|
|
7. Darbo užmokesčio fondo pokytis, procentais |
|
|
|
|
|
4 lentelė. Pagrindinės prielaidos
Rodiklio pavadinimas |
t − 1 |
t |
t + 1 |
t + 2 |
t + 3 |
1. JAV dolerio ir euro keitimo kursas |
|
|
|
|
|
2. Pasaulio BVP augimas, procentais |
|
|
|
|
|
3. Europos Sąjungos BVP augimas, procentais |
|
|
|
|
|
4. Pagrindinių eksporto rinkų augimas, procentais |
|
|
|
|
|
5. Naftos kainos (Brent, JAV doleriais už barelį) |
|
|
|
|
|