herbas-L_spalvotas

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL Lietuvos banko valdybos 2012 m. rugpjūčio 2 d. nutarimo Nr. 03-176 „Dėl Bankų vidaus valdymo bendrųjų nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo

 

2015 m. balandžio 9 d. Nr. 03-54

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

1. Pakeisti Lietuvos banko valdybos 2012 m. rugpjūčio 2 d. nutarimą Nr. 03-176 „Dėl Bankų vidaus valdymo bendrųjų nuostatų patvirtinimo“:

1.1. Pakeisti preambulę ir ją išdėstyti taip:

„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 3 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 36 straipsnio 1 dalimi, įgyvendindama 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/36/ES dėl galimybės verstis kredito įstaigų veikla ir dėl riziką ribojančios kredito įstaigų ir investicinių įmonių priežiūros, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2002/87/EB ir panaikinamos direktyvos 2006/48/EB bei 2006/49/EB (OL 2013 L 176, p. 338), ir atsižvelgdama į Europos bankininkystės institucijos 2011 m. rugsėjo 27 d. Vidaus valdymo gairėse (angl. Guidelines on Internal Governance) pateiktas rekomendacijas, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:“.

1.2. Pakeisti nurodytu nutarimu patvirtintus Bankų vidaus valdymo bendruosius nuostatus:

1.2.1. Pakeisti 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2. Šie nuostatai taikomi Lietuvos banko išduotą licenciją turintiems bankams ir Centrinei kredito unijai (toliau – bankai). Šie nuostatai mutatis mutandis taikomi finansinei grupei, jeigu jai taikomi Lietuvos Respublikos įstatymuose ir Lietuvos banko teisės aktuose nustatyti jungtinės (konsoliduotos) priežiūros reikalavimai.“

1.2.2. Pakeisti 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3. Banko stebėtojų taryba, valdyba ir administracijos vadovas (toliau – banko organai) yra atsakingi už patikimą ir saugią banko veiklą, įskaitant valdymo priemonių, kuriomis užtikrinamas veiksmingas ir riziką ribojantis banko valdymas (pareigų atskyrimas pagal nuostatų 131 punktą, interesų konfliktų prevencija ir kt.), įgyvendinimą. Banko organų funkcijos ir atsakomybė turi būti aiškiai reglamentuoti ir įtvirtinti banko vidaus dokumentuose, nurodant, kokios funkcijos kokiems banko organams priskirtos.“

1.2.3. Pakeisti 4.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

„4.1. banko strateginių tikslų nustatymas, banko veiklos ir veiklos rizikos, įskaitant su verslo ciklu susijusią makroekonominės aplinkos riziką, valdymo strategijų parengimas, patvirtinimas, įgyvendinimas ir užtikrinimas, kad jos atitiktų banko veiklą reglamentuojančius teisės aktus;“.

1.2.4. Pakeisti 4.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

„4.4. banko vadovų, išskyrus banko organų narius, (toliau – vyresnioji vadovybė) ir darbuotojų, kurių funkcijos banke laikomos reikšmingomis, t. y. kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką banko prisiimamai rizikai, skyrimas ir (arba) atleidimas bei jų veiklos priežiūra;“.

1.2.5. Pakeisti 4.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:

„4.7. banko kontrolės sistemos, kuri apimtų rizikos kontrolės, atitikties ir vidaus audito funkcijas, sukūrimas ir įdiegimas;“.

1.2.6. Papildyti 4.8 papunkčiu:

„4.8. apskaitos ir finansinių ataskaitų teikimo sistemų vientisumo, įskaitant finansų bei veiklos kontrolę ir atitiktį teisės aktų bei kitų standartų reikalavimams, užtikrinimas;“.

1.2.7. Pakeisti 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7. Banko organų narių skaičius ir sudėtis turi būti pakankama, o veikla organizuota taip, kad užtikrintų veiksmingą patiriamos rizikos suvokimą ir valdymą, banko vidaus valdymo ir veiklos procesą. Banko organų veikla turi būti reglamentuota banko vidaus dokumentais, kurie nustatytų organų narių atrankos, skyrimo ir atleidimo, jų veiklos stebėjimo ir vertinimo bei rotacijos tvarką. Banko organų narių skaičius ir sudėtis turi būti nustatoma atsižvelgiant į banko organizacinę struktūrą ir jos sudėtingumą, banko atliekamas operacijas ir veiklos pobūdį ir turi užtikrinti tiek individualių, tiek kolegialių sprendimų banko vidaus valdymo klausimais kompetenciją. Banko organus turi sudaryti toks narių skaičius, kad atskiro asmens arba nedidelės asmenų grupės nuomonė negalėtų būti svarbiausia šiems organams priimant sprendimus. Banko organų nariai turi turėti pakankamai kompetencijos, žinių ir patirties savo funkcijoms atlikti. Reikalingai kompetencijai pasiekti turi būti užtikrinamas banko organų narių mokymo procesas. Rekomenduojama, kad kiekvienais metais būtų įvertintos ir nustatytos sritys, kuriose banko organų nariams reikėtų patobulinti savo įgūdžius ir žinias.“

1.2.8. Papildyti 71 punktu:

„71. Banko stebėtojų taryba ir, jeigu įsteigtas, Rizikos komitetas turi turėti tinkamą prieigą prie informacijos apie banko rizikos padėtį ir, jei būtina bei tikslinga, galimybę kreiptis į rizikos kontrolės funkciją atliekančius asmenis bei konsultuotis su išorės ekspertais.“

1.2.9. Papildyti 72 punktu:

„72. Banko stebėtojų taryba ir, jeigu įsteigtas, Rizikos komitetas nustato informacijos apie riziką pobūdį, kiekį, formatą ir teikimo dažnumą. Siekdamas padėti nustatyti patikimą atlygio politiką ir praktiką, Rizikos komitetas, nedarydamas poveikio Atlygio komiteto užduotims, išnagrinėja, ar atlygio sistemoje numatant paskatas atsižvelgiama į riziką, kapitalą, likvidumą ir uždarbio tikimybę bei laiką.“

1.2.10. Pakeisti 10 punktą ir jį išdėstyti taip:

„10. Banko organų nariai turi aktyviai ir veiksmingai dalyvauti banko vidaus valdymo sistemoje, sugebėti priimti savarankiškus, pagrįstus, objektyvius banko valdymo sprendimus. Kiekvienas banko organo narys turi veikti sąžiningai, dorai ir savarankiškai, kad prireikus pagal savo kompetenciją veiksmingai įvertintų ir užginčytų vyresniosios vadovybės sprendimus ir veiksmingai prižiūrėtų, kaip priimami šie sprendimai.“

1.2.11. Pakeisti 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

„13. Banko organų nariai skiriami (renkami) įvertinus jų gebėjimą skirti pakankamai laiko ir pastangų savo funkcijoms, ypač susijusioms su rizikos vertinimo klausimais. Kiekvienas narys banko organų nustatyta tvarka turėtų įsipareigoti apriboti kitus savo profesinius įsipareigojimus tiek, kad jie netrukdytų tinkamai atlikti priskirtas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, banko organų nariui priskirtos funkcijos turi būti aiškiai apibrėžtos banko vidaus dokumentuose.“

1.2.12. Papildyti 131 punktu:

„131. Laikydamasis profesinių įsipareigojimų apribojimo, banko, kuris pagal banko veiklą reglamentuojančių įstatymų ir priežiūros institucijos teisės aktų reikalavimus pripažintas kita sisteminės svarbos įstaiga, organų narys vienu metu gali atlikti ne daugiau kaip:

131.1. vieno valdybos nario ir dviejų stebėtojų tarybų narių pareigas;

131.2. keturių stebėtojų tarybos narių pareigas.“

1.2.13. Papildyti 132 punktu:

„132 priežiūros institucijos leidimu, be 131.1 arba 131.2 papunkčiuose nustatytų pareigų, papildomai atlikti vieno stebėtojo tarybos nario pareigas.“

1.2.14. Papildyti 133 punktu:

„133. 131 punkte nurodytais tikslais vienomis pareigomis laikomos:

133.1. valdybos nario arba stebėtojų tarybos nario pareigos, atliekamos toje pačioje finansinėje grupėje;

133.2. valdybos arba stebėtojų tarybos nario pareigos, atliekamos:

133.2.1. finansų įstaigose, kurios yra tos pačios institucinės užtikrinimo sistemos, kuri atitinka 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 575/2013 dėl prudencinių reikalavimų kredito įstaigoms ir investicinėms įmonėms ir kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (OL 2013 L 176, p. 1), 113 straipsnio 7 dalyje nustatytas sąlygas, narės;

133.2.2. įmonėse (įskaitant ne finansų įstaigas), kuriose bankas turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį.“

1.2.15. Papildyti 134 punktu:

„134.Valdybos arba stebėtojų tarybos nario pareigos pelno nesiekiančiose organizacijose arba atstovavimas valstybei šiuose organuose nelaikomos pareigomis 131 punkte nurodytais tikslais.“

1.2.16. Pakeisti 17 punktą ir jį išdėstyti taip:

„17. Banko organai yra atsakingi, kad banke būtų įsteigtas ir veiksmingai veiktų Vidaus audito komitetas. Bankai, kurie pagal bankų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir priežiūros institucijos teisės aktų reikalavimus pripažinti kitomis sisteminės svarbos įstaigomis, privalo įsteigti Skyrimo komitetą, Atlygio komitetą ir Rizikos komitetą. Šių komitetų nariais gali būti tik banko stebėtojų tarybos nariai. Steigiamų arba jau veikiančių komitetų sudėtis turi būti pakankama, komitetų nariai – tinkamos kvalifikacijos ir patirties. Visi komitetai privalo turėti dokumentuotus ir aiškiai apibrėžtus įgaliojimus, veiklos procedūras ir komitetų vadovų rotacijos principus. Komitetų vadovų rotacijos procesas turi užtikrinti komitetų veiklos tęstinumą. Skyrimo, Atlygio ir Rizikos komitetams pavestas funkcijas gali atlikti patronuojančiajame banke įsteigti tokie patys komitetai, jeigu jie užtikrina tinkamą funkcijų vykdymą patronuojamajame banke, atitinka įstatymuose, šiuose nuostatuose ir kituose teisės aktuose šiems komitetams keliamus reikalavimus ir jeigu finansinei grupei taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, kaip nustatyta 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 575/2013 dėl prudencinių reikalavimų kredito įstaigoms ir investicinėms įmonėms ir kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (OL 2013 L 176, p. 1).“

1.2.17. Pakeisti 19 punktą ir jį išdėstyti taip:

„19. Banko organai turi užtikrinti, kad rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys bus atsakingi už tai, kad visa reikšminga rizika būtų nustatyta ir įvertinta. Rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys turi dalyvauti rengiant banko rizikos strategiją ir priimant visus sprendimus dėl reikšmingos rizikos valdymo. Banko valdymo organams turi būti periodiškai teikiama visapusiška visų banko patiriamos rizikos rūšių apžvalga. Rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys turi turėti galimybę tiesiogiai informuoti banko stebėtojų tarybą ir, jeigu įsteigtas, Rizikos komitetą apie esančius arba galinčius atsirasti specifinius rizikos pokyčius, kurie gali daryti bankui neigiamą poveikį.“

1.2.18. Papildyti 191 punktu:

„191. Rizikos kontrolės funkciją atliekančių asmenų vadovui turi būti nustatyta aiški atsakomybė už rizikos kontrolės funkciją. Rizikos kontrolės funkciją atliekančių asmenų vadovas atleidžiamas tik tada, kai tam iš anksto pritaria stebėtojų taryba, ir, kai reikia, jis turi turėti galimybę palaikyti su ja tiesioginį ryšį.“

1.2.19. Papildyti 192 punktu:

192. Rizikos komiteto nariai turi turėti tinkamų žinių, įgūdžių ir kompetencijos, kad suprastų ir kontroliuotų banko rizikos valdymo strategiją ir bankui priimtiną riziką.“

1.2.20. Papildyti 193 punktu:

193. Rizikos komitetas turi patarti banko organams dėl bendros esamos ir būsimos įstaigai priimtinos rizikos bei strategijos ir padėti prižiūrėti, kaip šią strategiją įgyvendina vyresnioji vadovybė.“

1.2.21. Papildyti 194 punktu:

194. Rizikos komitetas turi tikrinti, ar siūlant banko klientams įsipareigojimų ir turto kainas visiškai atsižvelgta į banko verslo modelį ir rizikos valdymo strategiją. Jeigu kainos tinkamai neparodo rizikos atsižvelgiant į verslo modelį ir rizikos valdymo strategiją, Rizikos komitetas banko organams turi pateikti trūkumų šalinimo planą.“

1.2.22. Pakeisti 20 punktą ir jį išdėstyti taip:

„20. Banko organai užtikrina, kad Skyrimo komitetas būtų aprūpintas pakankamais ištekliais, reikalingais pareigoms atlikti, įskaitant teisę gauti visą reikiamą informaciją ir teisę kreiptis į išorės ekspertus savo kompetencijai priklausančiais klausimais. Vykdydamas nustatytas pareigas, Skyrimo komitetas atlieka šias funkcijas:

20.1. siūlo kandidatus į laisvas banko organų narių vietas ir rekomenduoja banko organams arba visuotiniam akcininkų (narių) susirinkimui juos svarstyti. Skyrimo komitetas turi įvertinti įgūdžių, žinių ir patirties pusiausvyrą banko organe, parengti funkcijų ir gebėjimų, kurių reikia konkrečiai pareigybei, aprašą ir įvertinti pareigoms atlikti reikalingą laiką. Skyrimo komitetas taip pat gali vertinti banko visuotinio akcininkų (narių) susirinkimo pasiūlytus kandidatus į banko organus;

20.2. ne rečiau kaip kartą per metus vertina banko organų struktūrą, dydį, sudėtį bei veiklos rezultatus ir teikia banko organams rekomendacijas dėl reikiamų pokyčių;

20.3. ne rečiau kaip kartą per metus vertina tiek atskirų banko organų narių, tiek bendras visų banko organų žinias, įgūdžius bei patirtį ir teikia banko organams vertinimo išvadas;

20.4. teikia pasiūlymus banko organams, siekiant užtikrinti, kad atskiro banko organų nario arba nedidelės narių grupės nuomonė negalėtų būti svarbiausia šiems organams priimant sprendimus, kurie galėtų pakenkti banko interesams;

20.5. vertina, koks turi būti banko organuose nepakankamai atstovaujamos lyties narių siektinas skaičius, ir rengia pasiūlymus (politiką) dėl priemonių, kurios užtikrintų, kad šis skaičius būtų pasiektas;

20.6. persvarsto vyresniosios vadovybės atrankos ir skyrimo politiką ir teikia rekomendacijas banko organams.“

1.2.23. Pakeisti 40 punktą ir jį išdėstyti taip:

„40. Banko organai turi įdiegti banke tinkamą vadovų informavimo sistemą, kuri sudarytų sąlygas darbuotojams keistis su jais informacija. Ši sistema turi būti naudojama kaip perspėjimo priemonė, kuria banko organai būtų informuojami apie iškylančias veiklos ir vidaus valdymo problemas banke ir (arba) finansinėje grupėje. Sistema turi užtikrinti pakankamą asmenų, kurie naudojasi šia priemone, konfidencialumą. Siekiant išvengti interesų konflikto, ši sistema turi būti atskirta ir nepriklausoma nuo banke ir (arba) finansinėje grupėje esančių įprastų pavaldumo struktūrų. Ši sistema turi būti prieinama visiems banko darbuotojams.“

1.2.24. Pakeisti 41 punktą ir jį išdėstyti taip:

„41. Bankai per 4 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos priežiūros institucijai teikia informaciją apie šių nuostatų 6 punkte numatyto banko vidaus valdymo sistemos veiksmingumo vertinimo rezultatus ir parengtą veiksmų planą dėl vidaus valdymo sistemos tobulinimo.“

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2015 m. spalio 1 d.

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                               Vitas Vasiliauskas