VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS

INSPEKCIJOS VIRŠININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS VIRŠININKO 2020 M. SAUSIO 17 D. ĮSAKYMO NR. 22.3-15

„DĖL BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMŲ BSR-1.8.7-2020

VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS LICENCIJOMIS REGULIUOJAMOS VEIKLOS SU BRANDUOLINĖMIS IR DALIOSIOMIS MEDŽIAGOMIS SAUGA“ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2020 m. liepos 1 d. Nr. 22.3-143

Vilnius

 

 

1. Pakeičiu Branduolinės saugos reikalavimus BSR-1.8.7-2020 „Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos licencijomis reguliuojamos veiklos su branduolinėmis ir daliosiomis medžiagomis sauga“, patvirtintus Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2020 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. 22.3-15 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.8.7-2020 „Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos licencijomis reguliuojamos veiklos su branduolinėmis ir daliosiomis medžiagomis sauga“ patvirtinimo“ pakeitimo“:

1.1. Papildau 1.4 papunkčiu:

1.4. reikalavimus kritiškumo saugos analizei, nurodytai Reikalavimų 9.14 papunktyje nurodyto teisės akto 5.3 papunktyje, parengti Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytos licencijos atveju.“

1.2. Pakeičiu 2.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

2.3. Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 7 punkte nurodytų licencijų turėtojams;“.

1.3. Papildau 2.4 papunkčiu:

2.4. Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 6 punkte nurodytų licencijų turėtojams, jei vykdo veiklą su kroviniais, kurie, vadovaujantis Reikalavimų 9.12 papunktyje nurodyto teisės akto 2.2.7.2.3.5 poskirsniu ir (arba) 9.13 papunktyje nurodyto teisės akto 2.2.7.2.3.5 poskirsniu, turi žymą „DALIOJI“.“

1.4. Papildau 21 punktu:

21. Reguliuojamą veiklą vykdantiems Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 6 punkte nurodytų licencijų turėtojams yra privalomos Reikalavimų V, VII ir IX skyrių nuostatos.“

1.5. Pakeičiu 9 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

9. Reikalavimuose pateiktos nuorodos į šiuos teisės aktus ir tarptautines sutartis:“.

1.6. Papildau 9.12 papunkčiu:

9.12. Europos sutarties dėl pavojingų krovinių tarptautinių vežimų keliais (ADR) A ir B techniniai priedai;“.

1.7. Papildau 9.13 papunkčiu:

9.13. Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties (COTIF) C priedėlio „Pavojingų krovinių tarptautinio vežimo geležinkeliais taisyklės (RID)“ priedas;“.

1.8. Papildau 9.14 papunkčiu:

9.14. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-4.1.2-2019 „Reikalavimai dokumentams, kurie turi būti pateikti su paraiška branduolinio kuro ciklo, branduolinių ir daliųjų medžiagų vežimo licencijai gauti“, patvirtinti VATESI viršininko 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. 22.3-169 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-4.1.2-2019 „Reikalavimai dokumentams, kurie turi būti pateikti su paraiška branduolinio kuro ciklo, branduolinių ir daliųjų medžiagų vežimo licencijai gauti“ patvirtinimo.“

1.9. Pakeičiu 10.24 papunktį ir jį išdėstau taip:

10.24. Reguliuojama veikla – Reikalavimų 2.1–2.4 papunkčiuose nurodytų licencijos turėtojų vykdoma šiuose papunkčiuose ar jų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nurodyta veikla su daliosiomis ar branduolinėmis medžiagomis.“

1.10.  Pakeičiu 49 punktą ir jį išdėstau taip:

49. Mažų kiekių turėtojams reguliuojamos veiklos kritiškumo saugos analizės atlikti neprivaloma. Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 6 punkte nurodytų licencijų turėtojams reguliuojamos veiklos kritiškumo saugos analizę atlikti privaloma tik esant Reikalavimų 9.14 papunktyje nurodyto teisės akto 5.3 papunktyje nurodytu atveju.“

1.11.  Po IX skyriaus antrojo skirsnio pavadinimu įterpiu poskirsnio pavadinimą:

Galimų kritiškumo incidentų ir kritiškumo avarijų scenarijų nustatymas Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 1–5 ir 7 punktuose nurodytų licencijų atvejais“.

1.12.  Pakeičiu 58 punktą ir jį išdėstau taip:

58. Įrenginių ir jų dalių gedimai, žmogaus klaidos, vidiniai ir išoriniai pavojai, kurių dažnis mažesnis nei 1 įvykis per 10000000 metų, gali būti nevertinami.“

1.13.  Po 58 punktu įterpiu poskirsnio pavadinimą:

Galimų kritiškumo incidentų ir kritiškumo avarijų scenarijų nustatymas Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytos licencijos atveju“.

1.14.  Papildau 581 punktu:

581. Galimi kritiškumo incidentų ir kritiškumo avarijų scenarijai turi būti nustatyti įvertinus galimus daliųjų medžiagų vežimui naudojamų įrenginių ir jų dalių gedimus, žmogaus klaidas, transporto avarijas ar ekstremalias vežimo sąlygas, kurie gali nulemti fizikinės sistemos keff padidėjimą, vadovaujantis Reikalavimų 9.12 papunktyje nurodyto teisės akto 6.4.11.1 poskirsniu arba Reikalavimų 9.13 papunktyje nurodyto teisės akto 6.4.11.1 poskirsniu, priklausomai nuo to, kaip atliekamas vežimas.“

1.15.  Pakeičiu 64 punktą ir jį išdėstau taip:

64. Atliekant nenaudoto branduolinio kuro kritiškumo saugos analizę turi būti laikoma, kad visas branduolinis kuras, įskaitant paklaidas, yra didžiausio įsodrinimo, kuris yra nurodytas gamintojo dokumentacijoje, be išdegančių neutronų sugėriklių.“

1.16.  Papildau 641 punktu:

641. Atliekant panaudoto branduolinio kuro kritiškumo saugos analizę turi būti laikoma, kad visas branduolinis kuras, įskaitant paklaidas, yra vertinamas esantis panaudotas branduolinis kuras tokio išdegimo ir įsodrinimo, kuris atitiktų didžiausio keff sąlygas. Lengvojo vandens branduolinio reaktoriaus panaudoto branduolinio kuro atveju laikoma, kad didžiausio keff sąlygas atitinka nulinio išdegimo branduolinis kuras, tai yra kritiškumo saugos analizė atliekama vadovaujantis Reikalavimų 64 punktu. Įskaityti daliųjų medžiagų ir (ar) išdegančio neutronų sugėriklio kiekio sumažėjimą ar neutronų sugėrimo suintensyvėjimą dėl branduolinio kuro išdegimo atliekant kritiškumo saugos analizę galima tik pateikus duomenis apie branduolinio kuro išdegimo vertinimo metodo validavimą panaudojant eksperimentinius duomenis.“

1.17.  Pakeičiu 71 punktą ir jį išdėstau taip:

71. Vadovaujantis Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 30 straipsnio 3 dalimi atlikdami nepriklausomą branduolinės saugos analizės ir pagrindimo rezultatų patikrinimą, didelių kiekių turėtojai ir Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytos licencijos turėtojai turi atlikti nepriklausomą fizikinės sistemos keff vertinimą panaudojant skirtingą kritiškumo saugos analizės metodiką (pavyzdžiui, skirtingą programinę įrangą ir branduolinių duomenų (angl. nuclear data) bibliotekas), nei kad buvo naudota atliekant reguliuojamos veiklos kritiškumo saugos analizę.“

1.18.  Papildau 73.3 papunkčiu:

73.3. veiklos saugos pagrindimo ataskaitoje, jei organizacija yra Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytos licencijos turėtojas ar pareiškėjas jai gauti, vadovaujantis Reikalavimų 9.14 papunktyje nurodytu teisės aktu.“

1.19.  Pakeičiu 74 punktą ir jį išdėstau taip:

74. Kritiškumo saugos analizė turi būti atnaujinta atliekant reguliuojamos veiklos procesų ar reguliuojamoje veikloje naudojamų įrenginių, laboratorinių priemonių ar medžiagų pakeitimus. Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 5 ir 7 punktuose nurodytos licencijos atveju kritiškumo saugos analizė turi būti atnaujinta, jei vadovaujantis Reikalavimų 24 punktu įvertinus šiuos pakeitimus būtų nustatyta, kad reguliuojama veikla neatitinka galiojančios analizės.“

1.20.  Pakeičiu 76 punktą ir jį išdėstau taip:

76. Licencijų, nurodytų Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 6 ir 7 punktuose, turėtojai turi ne rečiau nei kas 10 metų peržiūrėti kritiškumo saugos analizę, pateiktą veiklos saugos pagrindimo ataskaitoje, ir, jei nustato reguliuojamos veiklos neatitikimų šiai analizei, įskaitant neatitikimus, kurie gali atsirasti ateityje, turi būti atnaujinta veiklos saugos pagrindimo ataskaita. Jei šis licencijos turėtojas peržiūrėjo kritiškumo saugos analizę, pateiktą veiklos saugos pagrindimo ataskaitoje, ir nenustatė poreikio atnaujinti kritiškumo saugos analizę, tokia peržiūra turi būti dokumentuota ir išvada, kad nėra reikalingas kritiškumo saugos analizės atnaujinimas, kartu su šią išvadą pagrindžiančia dokumentuota informacija turi būti suderinta su VATESI. VATESI viršininkas priima sprendimą dėl šios išvados priimtinumo vadovaudamasis Reikalavimų 9.2 papunktyje nurodyto teisės akto 34 straipsnio 2 dalyje nurodytais terminais. Ši analizė laikoma priimtina, jei joje pateikta informacija atitinka teisės aktus, reglamentuojančius branduolinę ir radiacinę saugą, branduolinės saugos normatyvinius techninius dokumentus ir faktines aplinkybes.“

2. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 dieną.

 

 

 

Viršininkas                                                                                                         Michail Demčenko