LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTRAS
įsakymas
dėl ekonomikos ir inovacijų ministro
2022 m. liepos 11 d. įsakymo Nr. 4-861 „DĖL 2022–2030 METŲ EKONOMIKOS TRANSFORMACIJOS IR KONKURENCINGUMO PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 05-001-01-04-02 „SKATINTI ĮMONES PEREITI LINK NEUTRALIOS KLIMATUI EKONOMIKOS“ APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2024 m. rugsėjo 3 d. Nr. 4-461
Vilnius
P a k e i č i u 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2022 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 4-861 „Dėl 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ aprašo patvirtinimo“, 11 priedą:
1. Pakeičiu 1.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„1.1. Teisės aktai, kuriais vadovaujamasi rengiant, teikiant ir vertinant projekto įgyvendinimo planą (toliau – PĮP), priimant sprendimą dėl projekto finansavimo, sudarant projekto sutartį ir įgyvendinant projektą, finansuojamą pagal 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ veiklos „Elektrolizės integravimas į amoniako agregatą (30 % H2 pakeitimas), I etapas“ projektų finansavimo sąlygų aprašą (toliau – PFSA):
1.1.1. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/1056, kuriuo įsteigiamas Teisingos pertvarkos fondas, su pakeitimais, padarytais 2024 m. vasario 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2024/795;
1.1.2. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. vasario 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2024/795;
1.1.3. 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. birželio 23 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/1315;
1.1.4. 2003 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/87/EB, nustatanti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų sistemą Sąjungoje ir iš dalies keičianti Tarybos direktyvą 96/61/EB, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. vasario 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2024/795;
1.1.5. 2022 m. vasario 18 d. Europos Komisijos komunikatas „2022 m. valstybės pagalbos klimato ir aplinkos apsaugai ir energetikai gairės“ (2022/C 80/01) (toliau – Gairės);
1.1.6. Valstybės pagalba Nr. SA.108431 (2024/N) „Pagalba AB „Achema“ projektui „Elektrolizės integravimas į amoniako gamybą“, patvirtinta 2024 m. liepos 12 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. C(2024) 4831 (toliau – Valstybės pagalba Nr. SA.108431 (2024/N));
1.1.7. 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa, patvirtinta 2022 m. rugpjūčio 3 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu C(2022) 5742, kuriuo patvirtinama programa „2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa“ dėl paramos iš Europos regioninės plėtros fondo, Sanglaudos fondo, „Europos socialinio fondo +“ ir Teisingos pertvarkos fondo Lietuvoje siekiant investicijų į darbo vietų kūrimą ir ekonomikos augimą tikslo, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. rugpjūčio 16 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2024) 5911;
1.1.8. Teritorinis teisingos pertvarkos planas, patvirtintas 2022 m. gruodžio 13 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 9626, kuriuo iš dalies keičiamas Įgyvendinimo sprendimas C(2022) 5742, kuriuo patvirtinama programa „2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa“ dėl paramos iš Europos regioninės plėtros fondo, Sanglaudos fondo ir „Europos socialinio fondo +“ Lietuvoje siekiant investicijų į darbo vietų kūrimą ir ekonomikos augimą tikslo, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. balandžio 8 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2024) 2390 (toliau – Teritorinis teisingos pertvarkos planas);
1.1.11. 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. kovo 16 d. nutarimu Nr. 247 „Dėl
2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos patvirtinimo“;
1.1.12. Strateginio valdymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“;
1.1.13. Vadovaujančiosios, administruojančiosios ir audito institucijų funkcijų, įgyvendinant Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“, paskirstymo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas ir jų administravimo“;
1.1.14. Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“;
1.1.15. 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ administravimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“ (toliau – Taisyklės);
1.1.16. Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“ (toliau – Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės);
1.1.17. Stebėsenos rodiklių nustatymo ir skaičiavimo aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“;
3. Pakeičiu 1.2.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„1.2.4. Kitos PFSA vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (ES) Nr. 651/2014, Reglamente (ES) 2021/1060, Gairėse, Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme, Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse, Taisyklėse, Vandenilio plėtros Lietuvoje gairėse.“
4. Pakeičiu 2.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.4. Projekto parengtumui taikomas šis reikalavimas, kurio neįvykdžius ir kartu su PĮP nepateikus pagrindžiančio dokumento PĮP atmetamas, neprašius papildomų dokumentų – kartu su PĮP turi būti pateiktas verslo planas, kuriame pateikiamas visų pagrindinių išlaidų ir pajamų kiekybinis įvertinimas. Verslo planas turi apimti faktinį ir priešingos padėties scenarijus per visą projekto įgyvendinimo laikotarpį, kaip nustatyta Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) 153 punkte ir Gairių 51 punkte. Verslo plane turi būti pateiktas visų pagrindinių išlaidų ir pajamų kiekybinis įvertinimas pagal faktinį scenarijų ir patikimą priešingos padėties scenarijų, apskaičiuotą vidutinę svertinę kapitalo kainą, pagal kurią pareiškėjas diskontuotų būsimus pinigų srautus, taip pat grynąją dabartinę vertę (toliau – GDV) pagal faktinį ir priešingos padėties scenarijų per visą projekto įgyvendinimo laikotarpį. Pareiškėjas turi pagrįsti kiekvienam kiekybinio įvertinimo aspektui taikytas prielaidas ir paaiškinti bei pagrįsti visas taikytas metodikas. Tipinės grynosios papildomos išlaidos apskaičiuojamos kaip faktinio scenarijaus ir priešingos padėties scenarijaus GDV skirtumas per etaloninio projekto įgyvendinimo laikotarpį.“
5. Pakeičiu 2.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.5. Techniniai reikalavimai projektui:
2.5.1. Kaip nustatyta Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) 178 punkte, žaliojo vandenilio gamyba iki 2029 m. turi būti vykdoma, naudojant atsinaujinančių išteklių elektros energiją, o gaminamas žaliasis vandenilis turi atitikti nebiologinės kilmės atsinaujinančiam kurui nustatytus kriterijus; 2030–2044 m. laikotarpiu mažos anglies dioksido taršos vandenilio, kuris nebus laikomas žaliuoju vandeniliu, gamybos daliai turi būti naudojama elektros energija, kurios išmetamųjų teršalų koeficientas leidžia įvykdyti reikalavimą per visą būvio ciklą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį sumažinti 70 proc., palyginti su iškastinio kuro lyginamuoju rodikliu, t. y. 94 g CO2e/MJ.
2.5.2. Pareiškėjas ne vėliau kaip iki elektrolizerio eksploatacijos pradžios turi turėti garantuotą ir pakankamą elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių tiekimą, visiškai padengiantį visą žaliojo vandenilio ir mažos anglies dioksido taršos vandenilio gamybos procesą, naudojant planuojamo įsigyti elektrolizerio pajėgumus.
2.5.3. Pareiškėjo perkamas elektrolizeris (įskaitant šio įrenginio sistemas ir komponentus (toliau visi kartu – elektrolizės įrenginiai) turi būti naujas ir efektyvus, t. y. ne didesnis nei 55 kWh elektros energijos poreikis 1 kg žaliojo vandenilio ir mažos anglies dioksido taršos vandenilio pagaminti; elektrolizerio elektrodai privalo išlaikyti ne didesnį kaip 1 proc. metinį degradacijos laipsnį bent 8 metus po eksploatacijos pradžios; turi būti užtikrintas ne didesnis nei 11 l vandens poreikis 1 kg žaliojo vandenilio gauti.“
6. Papildau 2.6.19 papunkčiu:
7. Pakeičiu 2.7 papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.7. Europos Komisijos sprendimas dėl Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) patvirtinimo yra neatskiriama PFSA dalis. Administruojančiosios institucijos prašymu ne vėliau kaip per šiame prašyme nustatytą laikotarpį pareiškėjas tikslina PĮP pateiktą informaciją ir, jei reikia, pateikia papildomus šią informaciją pagrindžiančius dokumentus.“
8. Pakeičiu 2.13 papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.13. Apie projektą informuojama Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių VIII skyriaus pirmajame skirsnyje nustatyta tvarka. Projekto vykdytojas turi surengti komunikacinį renginį ar įgyvendinti kitą komunikacijos veiklą, laiku pakvietęs ar įtraukęs Europos Komisijos, vadovaujančiosios institucijos ir administruojančiosios institucijos atstovus, kaip nustatyta Projektų finansavimo ir administravimo taisyklių 341.5 papunktyje.“
9. Pakeičiu 5.1.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
10. Pakeičiu 5.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
„5.2. Projekto valstybės pagalbos atitikties Reglamento (ES) Nr. 651/2014 31 straipsnio nuostatoms vertinimą atlieka administruojančioji institucija. Ji užpildo PFSA 2 priede nustatytą formą. Projekto valstybės pagalbos atitikties Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) nuostatoms vertinimą atlieka administruojančioji institucija. Administruojančioji institucija PĮP vertinimą turi baigti ne anksčiau nei 2024 m. liepos 12 d.“
11. Pakeičiu 5.3.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
12. Pakeičiu 5.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
13. Pakeičiu 5.6.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„5.6.1. Investicinė pagalba infrastruktūros sukūrimui gali būti sumuojama su de minimis arba su bet kokia kita valstybės pagalba tų pačių tinkamų finansuoti išlaidų atžvilgiu, jeigu dėl bendros projektui arba projekto veiklai skirtos pagalbos nesusidaro kompensacijos permoka arba neviršijama didžiausia pagalbos suma, kuri leidžiama Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) 2.7 skirsnyje nustatytais atvejais.“
14. Pakeičiu 5.9 papunktį ir jį išdėstau taip:
„5.9. Administruojančioji institucija PĮP vertinimo metu patikrina pareiškėjo teisę gauti valstybės pagalbą pagal Valstybės pagalbą Nr. SA.108431 (2024/N) ir Reglamentą (ES) Nr. 651/2014, o Ministerijai priėmus sprendimą dėl projekto finansavimo, per 20 darbo dienų registruoja suteiktos valstybės pagalbos sumą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre, kurio nuostatai patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.“
15. Pakeičiu 5.11.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„5.11.1. pagal Valstybės pagalbą Nr. SA.108431 (2024/N) tinkamos finansuoti išlaidos nustatomos, įvertinus pagalbos proporcingumą vienam pagalbos gavėjui, t. y. jeigu pagalbos suma vienam pagalbos gavėjui yra apribota iki minimumo, kurio reikia remiamam projektui ar projekto veiklai vykdyti, kaip nustatyta Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) 3.3.2.5 skirsnyje, ir neviršija 122 560 000,00 (vieno šimto dvidešimt dviejų milijonų penkių šimtų šešiasdešimt tūkstančių) eurų. Laikoma, kad pagalba yra apribota iki minimumo, kurio reikia finansuojamam projektui ar projekto veiklai vykdyti, jei jos suma atitinka grynąsias papildomas išlaidas (trūkstamą finansavimą), kaip nustatyta PFSA 2.4 papunktyje, kurių reikia remiamos veiklos, nustatytos PFSA 2.1 papunktyje, tikslui pasiekti, palyginti su priešingos padėties scenarijumi, jei pagalba nebūtų skirta. Tinkamos finansuoti išlaidos turi atitikti tipines grynąsias papildomas išlaidas, kaip nustatyta PFSA 2.4 papunktyje;“.
16. Pakeičiu 5.13 papunktį ir jį išdėstau taip:
„5.13. Ministerija, vadovaudamasi Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) 2.8 skirsnio nuostatomis ir Reglamento (ES) Nr. 651/2014 9 straipsnio 1 dalies c punkto nuostatomis, informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą turi paskelbti Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos svetainėje https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/ ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos, remdamasi administruojančiosios institucijos pateikta informacija.“
17. Papildau 5.14 papunkčiu:
„5.14. Paaiškėjus, kad įgyvendinant PFSA 2.1 papunktyje nurodytą veiklą projekto vykdytojui buvo suteikta neteisėta ir (arba) nesuderinama pagalba, administruojančioji institucija privalo susigrąžinti visą neteisėtą ir (arba) nesuderinamą pagalbą vadovaudamasi Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus devintajame skirsnyje nustatyta tvarka.“
18. Papildau 8.13–8.14 papunkčiais:
„8.13. Projektui taikomas lėšų susigrąžinimo mechanizmas, kaip nustatyta Valstybės pagalbos Nr. SA.108431 (2024/N) 2.6.2.4 skirsnyje. Jei pagalbos gavėjas nesilaiko Valstybės pagalboje Nr. SA.108431 (2024/N) nustatytų sąlygų, Lietuvos Respublikos valdžios institucijos pradės procedūrą dėl pagalbos susigrąžinimo arba pagalbos sumos sumažinimo.