KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS SOCIALINIO DARBO SU ŠEIMOMIS TVARKOS APRAŠO TVIRTINIMO

 

2019 m. kovo 29 d. Nr. TS-35

Kėdainiai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 2, 4 ir 6 dalimis, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A1-179 „Dėl Socialinės rizikos vaiko ar likusio be tėvų globos vaiko socialinės globos poreikio nustatymo metodikos patvirtinimo“ Kėdainių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Kėdainių rajono savivaldybės socialinio darbo su šeimomis tvarkos aprašą

2. Pripažinti netekusiu galios Kėdainių rajono savivaldybės socialinio darbo su   šeimomis tvarkos aprašą, patvirtintą Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2016 m. vasario 12 d. sprendimu TS-21 „Dėl Kėdainių rajono savivaldybės socialinio darbo su socialinės rizikos šeimomis tvarkos tvirtinimo“ su visais jo papildymais ir pakeitimais.

3. Šis tarybos sprendimas įsigalioja nuo 2019 m. balandžio 1 d.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                        Saulius Grinkevičius

 

PATVIRTINTA

Kėdainių rajono savivaldybės tarybos

2019 m. kovo 29  d. sprendimu Nr. TS-35 

 

KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS SOCIALINIO DARBO SU ŠEIMOMIS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Darbo su šeimomis Kėdainių rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau tvarkos aprašas) nustato socialinių paslaugų poreikį šeimai, vaikams nustatančius subjektus, socialinių  paslaugų teikimo organizavimą, socialinio darbuotojo funkcijas, likusio be tėvų globos vaiko socialinių paslaugų poreikio nustatymą (toliau socialiniai darbuotojai).

2. Šiame tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose socialines paslaugas, apibrėžtas sąvokas.

 

II SKYRIUS

SUBJEKTAI, NUSTATANTYS   ŠEIMOS, VAIKO SOCIALINIŲ PASLAUGŲ POREIKĮ

 

3. Kėdainių pagalbos šeimai centro (toliau – Centras) socialiniai darbuotojai socialinį darbą su  šeimomis dirba ir socialinių paslaugų poreikį nustato Kėdainių miesto seniūnijos teritorijoje.

4. Kėdainių rajono savivaldybės kaimiškosiose seniūnijose (Dotnuvos, Gudžiūnų, Josvainių, Krakių, Pelėdnagių, Pernaravos, Surviliškio, Šėtos, Truskavos ir Vilainių) socialinį darbą su  šeimomis dirba ir socialinių paslaugų poreikį nustato seniūnijų socialiniai darbuotojai.

 

III SKYRIUS

SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ POREIKIO NUSTATYMAS ir paslaugų teikimas ŠEIMAI, VAIKUI

 

5. Socialinis darbas su šeima pradedamas Centro direktoriui ar jo įgaliotam asmeniui paskyrus socialinį darbuotoją, kuris teiks bendrąsias, socialinės priežiūros paslaugas šeimai. Centro direktorius ar jo įgaliotas asmuo paskiria socialinius darbuotojus visų Kėdainių rajono savivaldybės seniūnijų teritorijoje.

6. Bendrosios, socialinės priežiūros paslaugos teikiamos šeimoms, kurioms taikoma atvejo vadyba. Socialinis darbuotojas bendradarbiauja, teikia informaciją atvejo vadybininkui, dalyvauja atvejo vadybos procese vadovaujantis Atvejo vadybos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. A1-141 „Dėl atvejo vadybos tvarkos aprašo patvirtinimo“

7. Socialinis darbuotojas, apsilankęs šeimoje, pateikia pasirašyti prašymą- paraišką socialinėms paslaugoms gauti (forma patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A1-183 „Dėl kai kurių socialinei paramai gauti reikalingų formų patvirtinimo“) ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 patvirtintu Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu, įvertina šeimos socialinių paslaugų poreikį bei užpildo asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą.

8. Įvertinus socialinių paslaugų poreikį ir surinkus informaciją apie šeimą Centro ar seniūnijos socialiniai darbuotojai parengia sprendimą dėl socialinių paslaugų šeimai skyrimo.  Sprendimus dėl socialinių paslaugų šeimai skyrimo, pakeitimo, nutraukimo priima Centro direktorius ar jo įgaliotas asmuo arba kaimiškos seniūnijos seniūnas ar jo įgaliotas asmuo.

9. Savivaldybės įstaigos, bendruomenės, seniūnaičiai, visuomeninės organizacijos, religinės bendruomenės pagal socialinio darbuotojo užklausą, privalo ne vėliau kaip per 5 darbo dienas pateikti socialiniams darbuotojams turimą informaciją apie šeimą.

10. Savivaldybės įstaigos, bendruomenės, seniūnaičiai, visuomeninės organizacijos, religinės bendruomenės gavusios informaciją, kuri gali būti reikšminga ginant vaiko teises ir teikiant socialines paslaugas šeimai, turi nedelsiant apie tai informuoti socialinį darbuotoją.

11. Centro arba seniūnijos socialiniai darbuotojai informaciją apie paskirtas šeimai socialines paslaugas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo suveda į SPIS informacinę sistemą.

12. Pagrindinės socialinio darbuotojo, dirbančio su šeima, funkcijos:

12.1. vadovaujantis žmogiškomis vertybėmis, abipusės pagarbos, tarpusavio bendradarbiavimo principais, planuoti ir teikti socialinę pagalbą šeimoms jų socialinėje aplinkoje, susitinkant su šeima socialinių paslaugų centre, kaimiškose seniūnijose ar kitose sutartose vietose, palaikant kontaktą su šeima kitomis priemonėmis, pavyzdžiui, telefonu;

12.2. dirbti socialinį darbą su vaiku ir šeima, juos konsultuojant (individualiai ir grupėmis), teikiant emocinę bei socialinę pagalbą ir didinant šeimos motyvaciją dalyvauti kompleksinės pagalbos ar prevencinės pagalbos teikimo procese, pozityvios tėvystės mokymuose, šeimos stiprinimo programose, nesmurtinio elgesio mokymo programose, priklausomybės ligų gydymo ir kitose programose;

12.3. teikti šeimai reikalingą informaciją ir žinias, ugdyti tėvystės įgūdžius, socialinius įgūdžius, skatinant glaudesnį šeimos santykį su socialine aplinka, organizuoti šeimų pagalbos sau grupes, kitą prevencinę pagalbą ir kt.;

12.4. tarpininkauti šeimai dėl pagalbos priemonių (pvz., psichologinės pagalbos, psichosocialinės pagalbos krizių centruose ar pagalbos šeimai tarnyboje, paslaugų vaikų dienos centre, piniginės socialinės paramos, užimtumo, sveikatos priežiūros, švietimo ir ugdymo, socialinio būsto, specialiųjų pagalbos priemonių, specializuotos pagalbos centrų kompleksiškai teikiamos pagalbos, parengti šeimos narius kreiptis į kitas valstybės ir (ar) savivaldybių institucijas, įstaigas ar organizacijas, kuriose šeima gali gauti pagalbą, nukreipti ir, esant poreikiui, palydėti į jas;

12.5. bendradarbiauti ir veikti kartu su atvejo vadybininku planuojant, organizuojant ir teikiant pagalbą šeimai. Teikti siūlymus atvejo vadybininkui dėl pagalbos šeimai efektyvumo, keistis informacija apie situaciją šeimoje su atvejo vadybininku, informuoti jį apie pokyčius šeimoje;

12.6. teikti siūlymus atvejo vadybininkui dėl pagalbos plano, jame numatytų priemonių vaikui ir jo šeimai, atsižvelgiant į pakitusius šeimos poreikius ir (ar) pakitusią šeimos situaciją, tikslinimo;

12.7. dalyvauti atvejo nagrinėjimo posėdžiuose;

12.8. dalyvauti kuriant bei plėtojant pagalbos vaikams ir šeimoms paslaugų sistemą seniūnijoje bei (ar) savivaldybėje;

12.9. teikti šeimoms bendrąsias, socialinės priežiūros paslaugas, kurių sudėtis atitinka šeimai nustatytą socialinių paslaugų poreikį ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“ reikalavimus:

12.9.1. bendravimo, informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo;

12.9.2. kasdienio gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo (namų ruošoje, tvarkant pinigų apskaitą, apsiperkant ir mokant mokesčius, planuojant ir atliekant namų ruošos darbus, prižiūrint vaikus, bendraujant ir pan.);

12.9.3. savarankiško patalpų, aplinkos tvarkymo įgūdžių ugdymo;

12.9.4. darbinių įgūdžių ugdymo;

12.9.5. kitas socialines paslaugas, susijusias su nustatytais šeimos individualiais poreikiais.  

12.10. rinkti ir šeimos byloje kaupti informaciją apie šeimų problemas ir šeimų socialinę aplinką;

12.11. už einamąjį mėnesį iki sekančio mėnesio 10 dienos į šeimos bylą įsegti šeimos lankymo žurnalą su išsamiai ir tiksliai išdėstyta informaciją apie paslaugų teikimą šeimai.

12.12. bendradarbiauti su Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VVTAĮT) teritorinio skyriaus atstovais, tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatoriumi (toliau – TBK), globos, ugdymo ir mokymo įstaigų pedagogais, Centro, kitų seniūnijų ar įstaigų socialiniais darbuotojais, socialiniais pedagogais, bendruomenėmis, seniūnijų ar kitų socialinių paslaugų įstaigų darbuotojais ir kt;

12.13. skubiai organizuoti intensyvią krizių įveikimo pagalbą šeimai, vaikui atsidūrus krizinėje situacijoje;

12.14. vykdyti kitas teisės aktuose ir pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas.

13. Socialinis darbuotojas, dirbantis su šeima, bendradarbiaudamas su atvejo vadybininku:

13.1. padeda šeimos nariams pasiruošti pagalbos šeimai plano peržiūrai;

13.2. įgalina šeimos narius įvardinti šeimos problemas;

13.3. aptaria su šeima, kokia jos nuomonė dėl pagalbos plane numatytų priemonių poveikio šeimos situacijai.

14. Centro ar seniūnijos socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis, sudaro šeimos bylą, joje kaupiami:

14.1. šeimos poreikio pagalbai vertinimo kopija;

14.2. pagalbos šeimai plano kopija;

14.3. prašymas - paraiška socialinėms paslaugoms gauti;

14.4. asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio įvertinimas;

14.5. asmens (šeimos) socialinių paslaugų registracijos kortelė (formą tvirtina Centro direktorius);

14.6. sprendimas dėl socialinių paslaugų skyrimo.

14.7. šeimos giminaičių duomenų kortelė (formą tvirtina Centro direktorius);

14.8. informacija apie šeimą iš įvairių institucijų ir įstaigų;

14.9. šeimos lankymo žurnalas, kuriame glaustai fiksuojama informacija apie situaciją šeimoje, pastebėtus pokyčius, įsipareigojimų vykdymą, pagalbos šeimai plano vykdymą, planuojamus darbo su šeima veiksmus (formą tvirtina Centro direktorius);

14.10. duomenys apie apribotas išmokas (jeigu yra);

15. Atvejo vadybininkas ne rečiau kaip kas tris mėnesius peržiūri socialinio darbuotojo vedamą šeimos bylą, patikrina, ar joje yra 12 Tvarkos aprašo punkte išvardinti dokumentai, susipažinęs su šeimos lankymo žurnalais ir kt. dokumentais, įvertina, ar socialinio darbuotojo teikiamos paslaugos atitinka pagalbos šeimai plano tikslus, nustatytą paslaugų poreikį ar socialinis darbuotojas tinkamai fiksuoja situaciją šeimoje, pastebėtus pokyčius, įsipareigojimų vykdymą. Atvejo vadybininkas socialinio darbuotojo bylas tikrina vadovaudamasis šeimos bylos tikrinimo anketa (formą tvirtina Centro direktorius). Informaciją apie nustatytus trūkumus atvejo vadybininkas pateikia Centro direktoriui arba seniūnijos seniūnui, kuris privalo užtikrinti trūkumų pašalinimą.

16. Socialinis darbuotojas pagal poreikį teikia 12 punkte išvardintų dokumentų kopijas atvejo vadybininkui, kt. institucijoms.

17. Socialinis darbuotojas, pastebėjęs šeimoje vaiko teisių pažeidimus, nedelsiant apie tai informuoja atvejo vadybininką.

18. Šeimai, kuriai teikiamos paslaugos, iš vienos seniūnijos persikėlus gyventi į kitą seniūniją, socialinis darbuotojas, vadovaudamasis šeimos informaciniu raštu apie gyvenamosios vietos pakeitimą, apie tai tarnybiniu pranešimu (formą tvirtina Centro direktorius) informuoja atvejo vadybininką.

19. Socialinis darbuotojas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimą registruoja nustatytos formos registracijos žurnale (formą tvirtina Centro direktorius);

20. Socialinis darbuotojas, esant poreikiui, pildo buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą (formą tvirtina Centro direktorius).

21. Socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis, tikslingą išmokų panaudojimą socialinę priežiūrą gaunančioms šeimoms, kurios dėl savo įgūdžių stokos negeba planuoti ir tikslingai naudoti savo šeimos biudžeto, užtikrina vadovaujantis Tikslingo socialinių ir vaiko išmokų panaudojimo socialinę riziką patyrusiems asmenims tvarkos aprašu, kurį tvirtina Centro direktorius.

22. Siekiant užtikrinti laiku teikiamą pagalbą šeimoms, pvz., tokiais atvejais, kai šeimos nariai dieną dirba, vaikai lanko ugdymo ar kitas įstaigas, socialiniams darbuotojams, dirbantiems su šeima, Centro direktorius arba seniūnas gali nustatyti kitokį nei įstaigos darbo laiką, nustatant kitą darbo pradžios ir pabaigos laiką ar taikant suminę darbo laiko apskaitą.

23. Centro atsakingas darbuotojas, koordinuojantis socialinės priežiūros paslaugų teikimą, renka apibendrintą informaciją apie socialinių paslaugų teikimą, mokymus, kuriuose dalyvauja socialiniai darbuotojai, teikia šią informaciją Kėdainių rajono savivaldybės administracijai ir kitoms institucijoms, kuria bendrą socialinių paslaugų teikimo šeimoms praktiką Kėdainių rajono savivaldybėje.

 

IV SKYRIUS

LIKUSIO BE TĖVŲ GLOBOS VAIKO
SOCIALINĖS GLOBOS POREIKIO NUSTATYMAS

 

24. Kai bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros vaikui nepakanka, socialinis darbuotojas nustato socialinės globos poreikį.

25. Centras ar seniūnija dėl socialinių paslaugų rūšies pakeitimo kreipiasi į Socialinės paramos skyrių, pateikdamas reikalingus dokumentus:

25.1. asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (pasą, asmens tapatybės kortelę, vaiko gimimo liudijimą, leidimą laikinai gyventi Lietuvoje (ne ES valstybės narių piliečiams);

25.2. socialinį statusą patvirtinantį dokumentą (mokinio, studento pažymėjimą ar kt.);

25.3. Neįgaliojo (invalido) pažymėjimą (neįgalumo nustatymo pažymą) ar specialiojo poreikio nustatymo pažymas (SP-1, SP-2 formos), jeigu vaikas yra su negalia;

25.4. asmens socialinės globos poreikio vertinimą (su priedais).

26. Pareiškėjui nereikia pateikti duomenų, gaunamų iš šalies informacinių sistemų ar savivaldybės turimos duomenų bazės.

27. Kai socialinės globos paslaugos reikalingos likusiam be tėvų globos vaikui, kuriam teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji ar nuolatinė globa, socialinės globos poreikis nevertinamas.

28. Socialinės globos poreikio nustatymo procedūrą reglamentuoja Kėdainių rajono savivaldybės tarybos 2011 m. gruodžio 9 d. sprendimu Nr. TS-442 patvirtintas Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašas.

29. Socialinis darbuotojas socialinę riziką patiriančio vaiko socialinės globos poreikio vertinimą registruoja nustatytos formos žurnale (formą tvirtina Centro direktorius);

30. Tais atvejais, kai likusiam be tėvų globos vaikui, kuriam nustatyta laikinoji globa, skiriama trumpalaikė socialinė globa, vaiko šeimai skiriama ir teikiama socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslauga.

 

 

V SKYRIUS

ASMENŲ (ŠEIMŲ) TEISĖS IR PAREIGOS

 

31. asmenys (šeima) turi teisę:

31.1. gauti teisingą informaciją apie socialines paslaugas, jų teikimo pobūdį;

31.2. gauti tinkamos kokybės socialines paslaugas.

32. asmenys (šeima) privalo:

32.1. pateikti būtinus dokumentus bei kitą informaciją, reikalingą socialinių paslaugų poreikiui nustatyti ar socialinių paslaugų teikimo tęstinumui užtikrinti (apie save, šeimos narius, gimines ir artimuosius, gaunamas pajamas, darbovietę, turimą turtą ir pan.) ir atsakyti už jos teisingumą;

32.2. bendradarbiauti su socialiniais darbuotojais socialinių paslaugų poreikio nustatymo metu, kai teikiama pagalba sprendžiant jo susidariusias problemas.

33. Jeigu asmuo (šeima) nebendradarbiauja su socialiniu darbuotoju, socialinio darbuotojo paslaugos yra neefektyvios, socialinis darbuotojas teikia motyvuotą tarnybinį pranešimą (formą tvirtina Centro direktorius) dėl pagalbos plano peržiūros atvejo vadybininkui. Tarnybiniame pranešime turi būti aprašytos priežastys, dėl kurių šeima nebendradarbiauja su socialiniu darbuotoju, o teikiamos paslaugos neefektyvios, siūlymai dėl tolimesnio darbo su šeima.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

34. Socialinė priežiūra šeimoms finansuojama iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų Kėdainių rajono savivaldybės biudžetui.

35. Socialiniai darbuotojai privalo periodiškai tobulinti savo profesinę kompetenciją ne mažiau kaip 16 akademinių valandų per kalendorinius metus.

36. Šeimai iš vienos seniūnijos persikėlus gyventi į kitą, šeimos bylos kopija yra perduodama naujos gyvenamosios vietos seniūnijai ar Centrui.

37. Šeimų asmens duomenys tvarkomi Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinę apsaugą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

38. Socialiniams darbuotojams, netinkamai atlikusiems savo pareigas, teisės aktų nustatyta tvarka yra taikomos drausminio poveikio priemonės.

39. Socialinis darbuotojas dirbdamas su šeima vadovaujasi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Socialinių paslaugų katalogu, Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu ir kt. teisės aktais reglamentuojančiais socialinį darbą su šeima.

________________________________