Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl Lietuvos Respublikos VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO nR. i-730 4, 5, 6 STRAIPSNIŲ pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-2420
2016 m. kovo 9 d. Nr. 208
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gruodžio 9 d. sprendimo Nr. SV-S-1294 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 4, 5, 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2420 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymo projektu siūloma nustatyti teisę gauti Lietuvos Respublikos antrojo laipsnio valstybinę pensiją (toliau – valstybinė pensija) vienam iš tėvų (įtėvių) (jų pasirinkimu), jeigu jie yra išauginę ne mažiau kaip iki 8 metų 5 ir daugiau vaikų ir gerai juos visus išauklėję iki pilnametystės arba iki tol, kol Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka tėvams yra nustatyta pareiga išlaikyti savo vaikus, sulaukusius pilnametystės (toliau – daugiavaikiai tėvai). Tačiau galimi atvejai, kai daugiavaikiai tėvai, abu atitinkantys nustatytas sąlygas skirti valstybinę pensiją, nesutartų, kuriam iš tėvų – motinai ar tėvui – būtų suteikta teisė gauti šią pensiją, arba vaikus užauginę tėvai gali būti nutraukę santuoką, gyventi skirtingose vietose arba užsienyje, nepalaikyti ryšių ir pan. Pažymėtina, kad Įstatymo projekte nėra nustatytų sąlygų ir kriterijų, kuriais vadovaujantis vienam iš daugiavaikių tėvų būtų skiriama valstybinė pensija, nors Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, jog pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 52 straipsnį pensinis aprūpinimas (taip pat ir valstybinės pensijos) garantuojamas tokiais pagrindais bei dydžiais, kokie nustatyti įstatyme (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2000 m. vasario 10 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 11 straipsnio 4 dalies, Lietuvos Respublikos asmenų, nukentėjusių nuo 1939–1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 2 punkto atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 3 d. nutarimu Nr. 829 „Dėl 1939–1990 metų okupacijų represinių struktūrų, tarnybų ir pareigų, kurias ėjusiems asmenims neskiriamos nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijos, sąrašo patvirtinimo“ patvirtinto sąrašo „1939–1990 metų okupacijų represinės struktūros, tarnybos ir pareigos, kurias ėjusiems asmenims neskiriamos nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijos“ 9 bei 12 punktų atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 11 straipsnio 4 daliai“ ir 2015 m. lapkričio 26 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 3 straipsnio 1 dalies (2009 m. gruodžio 8 d. redakcija) nuostatos atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“).
2. Įstatymo projekto siūlymas nustatyti teisę gauti valstybinę pensiją daugiavaikiams tėvams, jeigu vaikai gerai išauklėti tik iki pilnametystės arba iki tol, kol Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka tėvams yra nustatyta pareiga išlaikyti savo vaikus, sulaukusius pilnametystės, sudaro prielaidas, kad valstybinės pensijos kaip valstybės apdovanojimas, kurių skyrimas pagal šiuo metu galiojančias Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo nuostatas siejamas su geru vaikų išauklėjimu neapsiribojant jų amžiumi, būtų skiriamos nevertinant, ar daugiavaikių tėvų pilnamečiai vaikai yra atsakingi visuomenės nariai, ar jie vykdo pareigas savo šeimai ir valstybei, t. y. neatsižvelgiant į tai, kad tie asmenys gali būti ne kartą teisti už sunkius ir labai sunkius nusikaltimus (taip pat nusikaltimus vaikui ir šeimai, žmogaus gyvybei, žmogaus laisvei, žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui), pripažinti pavojingais recidyvistais ar vis dar atlikti bausmę įkalinimo įstaigose. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtinta tėvų pareiga auklėti savo vaikus dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais, taip pat vaikų pareiga gerbti tėvus, globoti juos senatvėje ir tausoti jų palikimą, laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų ir nevaržyti kitų žmonių teisių ir laisvių.
3. Įstatymo projekte siūlomoms nuostatoms įgyvendinti prireiktų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Įstatymo projekto nuostatai, pagal kurią skiriant valstybines pensijas daugiavaikiams tėvams būtų vertinamas geras vaikų išauklėjimas tik iki pilnametystės arba iki tol, kol Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka tėvams yra nustatyta pareiga išlaikyti savo vaikus, sulaukusius pilnametystės, įgyvendinti papildomai iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto prireiktų apie 2 227 tūkst. eurų per metus. Valstybinei pensijai daugiavaikiam tėvui (įtėviui) skirti papildomai iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto prireiktų apie 160 tūkst. eurų per metus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymu, taip pat atsižvelgiant į anksčiau prisiimtus valstybės finansinius įsipareigojimus nuo 1 iki 2 procentų didinti įmokas į pensijų fondus už jų dalyvius, kompensuoti sumažintas valstybines socialinio draudimo pensijas ir valstybines pensijas, sumažintas dėl draudžiamųjų pajamų turėjimo, šiuo metu būtų tikslinga neprisiimti naujų įsipareigojimų, kuriems reikia papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.