MUITINĖS DEPARTAMENTO
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
GENERALINIS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL PREKIŲ NAIKINIMO KOMISIJOS DARBO REGLAMENTO PATVIRTINIMO
2025 m. sausio 10 d. Nr. 1BE-17
Vilnius
PATVIRTINTA
Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2025 m. sausio 10 d. įsakymu Nr. 1BE-17
PREKIŲ NAIKINIMO KOMISIJOS DARBO REGLAMENTAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prekių naikinimo komisijos darbo reglamentas (toliau – Reglamentas) nustato Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Muitinės departamentas) organizuojamų konfiskuotų ir valstybės naudai perduotų tabako gaminių ir areštuoto (paimto), konfiskuoto ar kitaip valstybei perduoto etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų sunaikinimo procedūrose dalyvaujančių prekių naikinimo komisijos (toliau – Komisija) narių, privalančių užtikrinti, kad sunaikintos prekės būtų visiškai netinkamos naudoti pagal tiesioginę paskirtį, kad jomis disponuojantis asmuo dėl to negautų jokios materialinės naudos, veiksmus, darbo organizavimo tvarką, teises pareigas ir funkcijas.
2. Komisijos sudėtis ir užduotys nustatytos Konfiskuotų ir valstybės naudai perduotų tabako gaminių sunaikinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. spalio 5 d. nutarimu Nr. 1116 „Dėl Konfiskuotų ir valstybės naudai perduotų tabako gaminių sunaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Tabako gaminių sunaikinimo tvarkos aprašas), ir Areštuoto (paimto), konfiskuoto ar kitaip valstybei perduoto etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų sunaikinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. vasario 12 d. nutarimu Nr. 178 „Dėl Areštuoto (paimto), konfiskuoto ar kitaip valstybei perduoto etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų sunaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Alkoholio produktų sunaikinimo tvarkos aprašas).
II SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
KOMISIJOS SUDARYMAS
4. Tabako gaminių ir alkoholio produktų naikinimo procedūroje turi dalyvauti Komisija, susidedanti iš Lietuvos Respublikos muitinės atstovo (Komisijos pirmininkas), Valstybinės mokesčių inspekcijos atstovo, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovo (tabako gaminių naikinimo atveju) ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atstovo (alkoholio produktų naikinimo atveju).
Komisijos pirmininką ir narius įsakymu skiria atitinkamų institucijų, kurių atstovai turi dalyvauti naikinimo procedūroje, vadovai arba jų pavaduotojai. Komisijos pirmininko ir Komisijos narių dalyvavimas sutikrinimo ir naikinimo procedūroje yra būtinas.
Jeigu tabako gaminių ir (arba) alkoholio produktų naikinimo procedūra vykdoma įmonės, įstaigos ar organizacijos teritorijoje, joje Komisijos nario teisėmis turi dalyvauti įmonės, įstaigos ar organizacijos vadovo (pavaduotojo) įsakymu paskirtas atstovas.
5. Komisijos pirmininkas atlieka šias funkcijas:
5.3. organizuoja nesunaikintų prekių gabenimą į saugojimo vietą, jeigu naikinimo procesas nutraukiamas dėl techninių ar kitų iškilusių kliūčių;
ANTRASIS SKIRSNIS
PASIRENGIMAS NAIKINIMUI
6. Išnagrinėjus baudžiamąją ar administracinio nusižengimo bylą, konfiskuoti ar kitaip valstybės naudai perduoti tabako gaminiai (toliau – tabako gaminiai), areštuoti (paimti) alkoholiniai gėrimai ir etilo alkoholis, kurių apyvarta uždrausta, taip pat konfiskuoti ar kitaip valstybei perduoti alkoholiniai gėrimai ir etilo alkoholis (toliau – alkoholio produktai), įskaitant tabako gaminius ir alkoholio produktus, kurių savininkai nenustatyti, sunaikinami, kitais būdais šalinami arba naudojami pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme ir kituose atliekų tvarkymą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus, organizacinėmis ir (arba) techninėmis priemonėmis užtikrinant, kad jų nebūtų įmanoma panaudoti pagal tiesioginę paskirtį (toliau – sunaikinami).
7. Tabako gaminių ir (arba) alkoholio produktų sunaikinimą organizuoja Muitinės departamento Sulaikytų prekių administravimo skyrius, atlikdamas šiuos veiksmus:
7.2. informuoja naikinimo procedūrą vykdysiančią įmonę, įstaigą ar organizaciją apie numatomą naikinimo datą, naikintinų prekių kiekį;
7.3. ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas raštu praneša apie planuojamą tabako gaminių ir (arba) alkoholio produktų sutikrinimo ir naikinimo vietą ir datą institucijoms, kurių paskirti atstovai turi dalyvauti naikinimo procedūroje ir Aplinkos apsaugos departamentui prie Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos;
7.4. organizuoja naikintinų prekių gabenimą iki naikinimo vietos ir parengia Tabako gaminių sunaikinimo tvarkos apraše ir (arba) Alkoholio produktų sunaikinimo tvarkos apraše nurodytų turto sutikrinimo ir turto sunaikinimo dokumentų, kurių formos nustatytos Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko 2011 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. VA-52 „Dėl Tabako gaminių sutikrinimo akto, Alkoholio produktų sutikrinimo akto, Turto sunaikinimo akto ir Turto sunaikinimo aktų apskaitos žurnalo formų pavyzdžių patvirtinimo“, projektus. Kiekvienam naikinimo procedūroje dalyvavusiam Komisijos nariui skiriama po vieną šių dokumentų egzempliorių;
8. Naikintinų prekių skaičiavimo ir sutikrinimo darbai atliekami prekių saugojimo vietoje ir (arba) jų naikinimo vietoje.
TREČIASIS SKIRSNIS
NAIKINTINŲ PREKIŲ SUTIKRINIMAS
10. Komisija privalo sutikrinti ir suskaičiuoti naikintinas prekes iki jų naikinimo proceso pradžios.
11. Jeigu naikintinų prekių sutikrinimas ir skaičiavimas atliekamas prekių naikinimo vietoje, Komisija, įsitikinusi, kad faktiškai patikrintas prekių kiekis ir pavadinimai atitinka apskaitos dokumentuose nurodytą prekių kiekį ir pavadinimus, prekių kiekį užfiksuoja Akte, kurį pasirašo visi sutikrinime ir skaičiavime dalyvavę Komisijos nariai.
12. Jeigu naikintinų prekių skaičiavimo ir sutikrinimo darbai atliekami prekių saugojimo vietoje, Komisijos darbas organizuojamas tokia tvarka:
12.1. Komisijos pirmininkas Komisijos narius informuoja apie sutikrinimui ir skaičiavimui atrinktas ir Komisijai pateiktas prekes, pateikia išduotų iš sandėlio naikintinų prekių sąrašus, informuoja apie tai, kaip bus organizuojamas Komisijos darbas.
12.2. Komisija tikrina, ar atrinktos naikintinos prekės atitinka dokumentuose nurodytą kiekį, pavadinimus, savybes (suskaičiuoja, pasveria, esant poreikiui naudoja turimas alkoholio identifikavimo priemones ir pan.).
12.3. Jeigu Komisija sutikrinimo ir skaičiavimo darbus sustabdo arba nutraukia (pietų pertrauka, darbo dienos pabaiga ir pan.), patalpa, kurioje yra naikintinos prekės, užrakinama ir plombuojama. Plombos numeris užfiksuojamas Akte, kurį pasirašo visi Komisijos nariai. Atnaujinus sutikrinimo ir skaičiavimo darbus, Komisijos nariai, įsitikinę, kad saugojimo vietos plomba nepažeista, toliau tęsia darbus, o jeigu plomba pažeista, sutikrinimo ir skaičiavimo darbus atlieka iš naujo, apie tai pažymėdami Akte.
12.4. Komisija, baigusi naikintinų prekių sutikrinimą ir skaičiavimą bei įsitikinusi, kad paruošta naikinti prekių siunta atitinka apskaitos dokumentuose nurodytą kiekį ir savybes, Akte fiksuoja sutikrinimo metu nustatytą prekių kiekį ir alkoholio identifikavimo priemonių panaudojimo rezultatus, kurį pasirašo visi sutikrinime ir skaičiavime dalyvavę Komisijos nariai.
13. Jeigu nustatomas neatitikimas tarp apskaitos dokumentuose nurodyto naikintinų prekių kiekio ir faktinio naikintinų prekių kiekio, atliekami veiksmai, numatyti Tabako gaminių sunaikinimo tvarkos aprašo 6 punkte ir (arba) Alkoholio produktų sunaikinimo tvarkos aprašo 6 punkte, neatitikimas fiksuojamas Akte, kurį pasirašo visi Komisijos nariai, taip pat turto sutikrinimo ir turto sunaikinimo dokumentai koreguojami pagal faktinius duomenis.
14. Baigus naikintinų prekių sutikrinimą ir skaičiavimą, Komisijos pirmininkas informuoja Komisijos narius apie sutikrinimo ir skaičiavimo rezultatus ir visi sutikrinime dalyvavę Komisijos nariai pasirašo Reglamento 7.4 papunktyje nurodytus turto sutikrinimo dokumentus. Kai naikintinų prekių skaičiavimo ir sutikrinimo darbai atliekami prekių saugojimo vietoje, šie dokumentai pasirašomi prekių naikinimo vietoje įsitikinus, kad nepažeista transporto priemonės, atgabenusios naikintinas prekes, plomba.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
PREKIŲ NAIKINMAS
15. Atvykus į prekių naikinimo vietą, nustatomas naikintinų prekių svoris (pasveriama naikintinomis prekėmis pakrauta transporto priemonė ir, iškrovus naikintinas prekes, tuščia transporto priemonė, svėrimo rezultatai fiksuojami Akte), kuris naudojamas atsiskaitymui su naikinimą vykdančia įmone, įstaiga ar organizacija ir nurodomas šios įmonės, įstaigos ar organizacijos pateiktoje sąskaitoje už suteiktas naikinimo paslaugas.
16. Komisijos pirmininkas informuoja Komisijos narius apie planuojamą naikinimo proceso eigą bei numatomus Komisijos narių veiksmus.
17. Prekių naikinimo vietoje prieš pradedant prekių naikinimą Komisija apžiūri naikinimo teritoriją (aikštelę) ir naikinimo įrenginį, kad naikinimo metu nebūtų galimybės paslėpti nesunaikintų prekių, ir įsitikina, kad naikinimo procesas bus filmuojamas ir bus pasirinkta geriausia galima vieta, t. y. bus užtikrintas geras naikinimo proceso matomumas filmuotoje medžiagoje.
18. Jeigu naikintinų prekių skaičiavimo ir sutikrinimo darbai buvo atliekami prekių saugojimo vietoje, Komisija įsitikina, kad transporto priemonės, gabenusios naikintinas prekes, plomba nepažeista ir tik tada nuima plombą, užfiksuodama tai Akte, kurį pasirašo visi Komisijos nariai. Jeigu nustatoma, kad plomba pažeista, vėl atliekami sutikrinimo ir skaičiavimo darbai.
19. Iškraunant prekes iš transporto priemonės, Komisijos nariai privalo stebėti iškrovimo procesą. Naikintinos prekės negali būti paliktos be priežiūros – vieni Komisijos nariai stebi iškrovimą, kiti turi stebėti naikintinų prekių gabenimą ir pakrovimą į naikinimo įrenginį.
20. Pakrovus prekes į naikinimo įrenginį ir pradėjus prekių fizinį naikinimą, Komisija privalo stebėti naikinimo procesą, stebint naikinimo įrenginį iš visų pusių (jeigu yra tokia galimybė ir tai neprieštarauja darbų saugai), t. y. Komisijos nariai turi stebėti procesą kiekvienas skirtingose vietose.
21. Komisija turi kontroliuoti ir įsitikinti, kad naikinimo procesas būtų tinkamai užbaigtas – naikintinos prekės susmulkintos, supjaustytos, sulaužytos, sumaigytos, išpiltos ar kitaip padarytos visiškai netinkamomis naudoti pagal tiesioginę paskirtį, o susidariusios atliekos sumaišytos su kitos biologinės (cheminės) medžiagos atliekomis. Nustačiusi, kad yra likusių tinkamų naudoti pagal tiesioginę paskirtį prekių, Komisija turi reikalauti ir užtikrinti, kad naikinimo veiksmai būtų atlikti kartotinai, kol tokių prekių visiškai neliks.
22. Sunaikinus atvežtas naikinimui prekes Komisija įsitikina, kad naikinimo įrenginyje ir teritorijoje prie naikinimo įrenginio neliko nesunaikintų prekių. Naikinimo proceso pabaiga fiksuojama Akte, kurį pasirašo visi Komisijos nariai. Komisijos nariai taip pat pasirašo Reglamento 7.4 papunktyje nurodytus turto sunaikinimo dokumentus.
23. Dėl techninių kliūčių ar kitų priežasčių nutrūkus naikinimo procesui, kol nebaigtos sunaikinti visos prekės, Komisija privalo užtikrinti nesunaikintų prekių priežiūrą, kol bus pašalintos naikinimo proceso nutraukimą lėmusios kliūtys, o jeigu naikinimo atnaujinti tą pačią dieną nebeįmanoma, Komisija suskaičiuoja likusias nesunaikintas prekes, nurodo jų kiekį Akte, kurį pasirašo visi Komisijos nariai, ir organizuoja nesunaikintų prekių pakrovimą į transporto priemonę, transporto priemonės plombavimą ir gabenimą atgal į saugojimo vietą. Turto sunaikinimo dokumentai taip pat koreguojami pagal faktiškai sunaikintų prekių kiekį.
III SKYRIUS
KOMISIJOS NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
24. Komisijos nariai turi teisę:
24.1. reikalauti, kad naikinimo paslaugas suteikianti įmonė ,įstaiga ar organizacija vykdytų Komisijos narių nurodymus, susijusius su prekių naikinimo procesu;
24.2. reikalauti, kad naikinimą organizuojanti įstaiga sklandžiam sutikrinimo ir skaičiavimo atlikimui ir naikinimo proceso stebėjimui Komisijos narius aprūpintų techninėmis priemonėmis, individualiomis apsaugos priemonėmis, darbo rūbais;
25. Komisijos nariai privalo:
25.1. užtikrinti, kad naikintinos prekės būtų laiku pristatytos į naikinimo paslaugas suteikiančią įmonę, įstaigą ar organizaciją;
25.2. užtikrinti, kad sutikrinimo, skaičiavimo ir naikinimo procesai vyktų sklandžiai ir naikinamų prekių kiekis atitiktų naikinimo dokumentuose užfiksuotą kiekį;
25.3. įsitikinti, kad sunaikintos prekės yra visiškai netinkamos naudoti, kad jomis disponuojantis asmuo dėl to negautų jokios materialinės naudos;
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Sudaryti turto sutikrinimo, turto sunaikinimo, prekių naikinimo proceso eigos fiksavimo aktai saugomi valstybės institucijų ir įmonių, įstaigų ar organizacijų, kurių teritorijose vykdoma tabako gaminių ir (arba) alkoholio produktų naikinimo procedūra ir kurių atstovai yra deleguoti į Komisijos sudėtį, nustatyta tvarka ir nustatytose vietose dokumentacijos planuose nustatytą terminą.
Prekių naikinimo proceso vaizdo įrašai saugomi paslaugų teikimo sutartimis nustatytose vietose ir nustatytą laikotarpį.
27. Komisijos nariai pagal galimybę skiriami taikant rotacijos principą, t. y. kiekvieną kartą į Komisiją skiriamas kitas darbuotojas.
28. Komisijos veiklą kontroliuoja institucijų, kurių atstovai paskirti Komisijos nariais, vadovų įgalioti padaliniai ir (arba) Komisijos narių tiesioginiai vadovai.
Prekių naikinimo komisijos darbo reglamento
priedas
PREKIŲ NAIKINIMO PROCESO EIGOS FIKSAVIMO
AKTAS
Eil. Nr. |
Procesas |
Prekių kiekis / svoris |
Nustatytas kiekio / svorio neatitikimas |
Plombos numeris |
Komisijos nariai (vardai, pavardės) |
Komisijos narių parašai |
1. |
Prekių sutikrinimas ir skaičiavimas |
x |
|
|
1. 2. 3. |
1. 2. 3. |
|
|
|
|
|
1. 2. 3 |
1. 2. 3 |
2. |
Prekių pakrovimas į transporto priemonę ir plombavimas |
|
|
|
1. 2. 3. |
1. 2. 3. |
3. |
Plombos nuėmimas ir transporto priemonės atidarymas |
x |
|
|
1. 2. 3. |
1. 2. 3. |
4. |
Prekių naikinimo proceso pabaiga |
|
|
x |
1. 2. 3. |
1. 2. 3. |
5. |
Krovinio svoris (automobilio svoris su kroviniu) |
|
|
x |
1. 2. 3. |
1. 2. 3. |
6. |
Automobilio svoris be krovinio
|
|
|
x |
1. 2. 3. |
1. 2. 3. |
Pastabos:
1. Jeigu Komisija sutikrinimo ir skaičiavimo darbus sustabdo ir po to vėl pradeda, procesas „Prekių sutikrinimas ir skaičiavimas“ pildomas kiekvieną kartą, kai yra plombuojama prekių saugojimo vieta. Tokiu atveju Akte įrašomas plombos numeris. Kai Komisija baigia sutikrinimą ir skaičiavimą, įrašomas visas sutikrintų prekių kiekis.