LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO, ŽUVININKYSTĖS ir kaimo plėtros
2023–2027 METŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKsPERIMENTINĖS PLĖTROS FINANSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2022 m. gruodžio 23 d. Nr. 3D-865
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatymo 12 straipsnio
1 dalies 2 punktu, 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais, 30 straipsniu ir 2014 m. birželio 25 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 702/2014, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais, 31 straipsniu, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 14.3 papunkčiu:
1. T v i r t i n u Žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir kaimo plėtros 2023–2027 metų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros finansavimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2022 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 3D-865
ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO ir ŽUVININKYSTĖS 2023–2027 METŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS PLĖTROS FINANSAVIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės 2023–2027 metų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros finansavimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir kaimo plėtros, kiek ji susijusi su žemės ūkio sektoriumi (toliau – kaimo plėtra), moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai (toliau – MTEP) skiriamos valstybės pagalbos, finansuojamos iš valstybės biudžeto lėšų pagrindinius principus, sąlygas ir tvarką.
2. Šios taisyklės parengtos vadovaujantis 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais 30 straipsniu ir 2014 m. birželio 25 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 702/2014, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais 31 straipsniu, atsižvelgiant į Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrąsias administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės), bei Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio ir žuvininkystės srityse aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 3D-652 „Dėl Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio ir žuvininkystės srityse aprašo patvirtinimo“ (toliau – Pagrindinių reikalavimų aprašas).
II SKYRIUS
PAGRINDINIAI FINANSAVIMO PRINCIPAI
4. MTEP finansavimo tikslas – vykdyti ir plėtoti kryptingus mokslinius tyrimus ir eksperimentinę plėtrą, rengti moksliškai pagrįstas rekomendacijas Lietuvos žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir Kaimo plėtros politikai formuoti, kurti naujus metodus, procesus ir technologijas, siekiant plėtoti modernų, dinamišką, konkurencingą, su nuoseklia žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir kaimo plėtros politika suderintą žemės ir maisto ūkį, gerinti žemės ūkio ir maisto ūkio produkcijos kokybę, tausoti aplinką ir racionaliai panaudoti gamtos išteklius, užtikrinti tolygią ekonominę ir socialinę veiklą, greitą mokslo naujovių ir pažangios patirties sklaidą.
5. Finansuojama žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir Kaimo plėtros moksliniai tyrimai ir eksperimentinė veikla:
6. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komitetas (toliau – Priemonių atrankos komitetas), patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. 3D-34 „Dėl žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komiteto patvirtinimo“ atsižvelgdamas į šių taisyklių nuostatas kiekvienais metais nustato Žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir Kaimo plėtros mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros kryptis (toliau – Kryptys).
III SKYRIUS
TINKAMI PAREIŠKĖJAI
7. Tinkami pareiškėjai – mokslo ir studijų institucijos, įtrauktos į Atviros informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistemos registrą (toliau – MSI).
8. Tinkami MTEP projekto partneriai – fiziniai ir (arba) juridiniai asmenys, kurių veiklos sritis tiesiogiai susijusi su tyrimo sritimi ir vykdoma veikla atitinka projekto tikslus ir uždavinius, kartu su pareiškėjais vykdantys MTEP projektą ar sudarantys pareiškėjams sąlygas MTEP projektui įgyvendinti.
9. Projekto vadovas – tyrėjas, turintis mokslo daktaro laipsnį, vadovaujantis MTEP projektui ir kartu su kitais MTEP projekto vykdytojais įgyvendinantis MTEP projektą.
10. Vykdant projektą, taip pat gali dalyvauti projekto vykdytojas (-ai), tyrėjas (-ai), t. y. aukštąjį išsilavinimą turintis (-ys) asmuo (-enys), vykdantis (-ys) MTEP projektą ir tokiu būdu dalyvaujantis (-ys) įgyvendinant jo tikslus, ir (arba) projekto vykdytojas (-ai), ne tyrėjas (-ai), kuris (-ie) atlieka jam (jiems) paskirtą konkretų darbą projekto tikslams pasiekti.
11. Pareiškėjas gali teikti paraišką gauti finansavimą žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir Kaimo plėtros moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai vykdyti (toliau – paraiška) pagal šių taisyklių 1 priede nurodytą formą individualiai arba kartu su partneriais, kurie dalyvauja įgyvendinant MTEP projektą ir naudojasi jo rezultatais arba produktais.
12. MTEP projektui vykdyti pateikiama viena paraiška, užpildyta pareiškėjo, kurioje aiškiai nurodoma, kokią veiklą atliks pareiškėjas ir jo partneriai (jei tokie yra).
13. Jeigu projektas bus vykdomas pareiškėjo kartu su partneriais, tuo atveju pasirašoma jungtinės veiklos sutartis, kuri pateikiama kartu su paraiška.
14. Lietuvos mokslo ir studijų institucija sudaro sąlygas projekto vykdytojams (-ui) įgyvendinti projektą, teisės aktų nustatyta tvarka, administruoja projektui skirtas valstybės biudžeto lėšas bei atstovauja projekto partneriams (jei jų yra).
15. Pareiškėjas nepatiria sunkumų, kaip apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio 18 punkte ir Reglamento (ES) Nr. 702/2014 2 straipsnio 14 punkte. Nėra gavęs valstybės pagalbos, kuri, suteikta pagalbos teikėjo Lietuvoje ir Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos), buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka, arba yra sugrąžinęs visą tokios neteisėtos ir nesuderinamos pagalbos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka.
IV SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
16. Tinkamos finansuoti išlaidų rūšys:
16.1. išlaidos personalui, tiesiogiai susijusiam su MTEP projekto vykdymu:
16.1.1. darbo užmokestis, socialinio draudimo įmokos, autorinis atlyginimas ir su juo susiję mokesčiai MTEP vykdantiems mokslininkams, kitiems tyrėjams, technikams ir kitiems pagalbiniams darbuotojams;
16.1.2. išlaidos personalo komandiruotėms, kurios tiesiogiai susijusios su MTEP projekto vykdymu. Lėšos komandiruotėms į užsienį gali būti skiriamos, jei MTEP projektui įvykdyti būtina pasinaudoti užsienio archyvais, laboratorine baze ar kitomis unikaliomis mokslinėmis priemonėmis, kurių nėra Lietuvoje;
16.2. išlaidos prietaisams, įrangai, kurie išimtinai bus naudojami MTEP projektui atlikti bei jų rezultatams pritaikyti ūkinėje veikloje, įsigyti arba nuomoti. Jei šių priemonių eksploatacijos laikotarpis ilgesnis negu MTEP projekto įgyvendinimo trukmė, dengiamas tiktai MTEP projekto trukmę atitinkantis priemonių nusidėvėjimas, apskaičiuotas pagal gerą apskaitos praktiką, taikant tiesiogiai proporcingą (tiesinį) metodą pagal 12-ąjį verslo apskaitos standartą „Ilgalaikis materialusis turtas“, patvirtintą viešosios įstaigos Lietuvos Respublikos apskaitos instituto standartų tarybos 2003 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 1 „Dėl verslo apskaitos standartų patvirtinimo“;
16.3. kitos MTEP projekto veiklos išlaidos, t. y. išlaidos medžiagoms, reagentams, instrumentams, darbo saugos priemonėms ir (arba) priemonėms, kurios panaudojamos MTEP projekto vykdymo metu ir negali būti apskaitomos kaip ilgalaikis turtas ar įranga, įsigyti;
16.4. išlaidos pagal sutartis vykdomiems moksliniams tyrimams ir techninėms žinioms ir patentams, perkamiems arba įsigyjamiems pagal licenciją iš kitų išorės šaltinių rinkos kaina pagal nesusijusių šalių sudarytą komercinį sandorį, kai nėra jokių susijusių slapto susitarimo elementų, taip pat konsultavimo ir lygiaverčių paslaugų, skirtų tik MTEP projektui, išlaidos;
16.5. papildomos pridėtinės išlaidos, tiesiogiai susijusios su MTEP projekto įgyvendinimu (iki 15 proc. einamaisiais metais projekto faktiškai patirtų išlaidų sumos): atlygis už darbą MTEP projektą administruojančiam personalui, patalpų nuoma ir išlaikymas, šildymas, elektros energija, ryšiai (telefonas, paštas, internetas), transporto išlaidos, kanceliarinės prekės.
17. Pagalbos intensyvumas MTEP projektui neviršija 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, susijusių su Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – ES sutarties) I priedo produktais.
18. MTEP projektui leidžiama didžiausia pagalbos suma nustatoma vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio nuostatomis bei Reglamento (ES) Nr. 702/2014 4 straipsnio nuostatomis.
19. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos 16 punkte nurodytos išlaidos:
19.1. būtinos MTEP projektui vykdyti ir numatytos MTEP projekto vykdymo sutartyje (toliau – sutartis);
19.2. padarytos nuo sprendimo apie MTEP projekto finansavimą priėmimo, t. y. nuo Ministerijos kanclerio potvarkio įsigaliojimo dienos iki MTEP projekto įvykdymo pabaigos;
19.4. faktiškai patirtos ir užregistruotos projekto vykdytojo apskaitoje, pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis jų kopijomis;
20. Netinkamos finansuoti išlaidos:
20.1. nenumatytos MTEP projekte, nesusijusios su remiama veikla, neatitinkančios šių taisyklių 19 punkte nurodytų reikalavimų ir (ar) šių taisyklių 16 punkte neįvardytos išlaidos;
21. Pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM) už numatomas įsigyti (įsigytas) prekes ir paslaugas nėra tinkamos finansuoti išlaidos, išskyrus atvejus, kai:
22. Jeigu PVM pripažįstamas tinkamomis finansuoti išlaidomis, pareiškėjas įsipareigoja nesiekti susigrąžinti PVM iš valstybės biudžeto.
V SKYRIUS
PROJEKTŲ INICIJAVIMO IR PARAIŠKŲ ATRANKOS PROCEDŪROS
24. Priemonių atrankos komitetas, kiekvienais einamaisiais metais, atsižvelgdamas į skiriamas MTEP finansuoti lėšas, atrenka ir nustato Kryptis, kuriose sekančiais metais bus pradedami vykdyti MTEP projektai. Kryptys, kurių proveržiui yra reikalingi MTEP projektai, atrenkamos ir nustatomos, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės programą, 2021–2030 metų nacionalinį pažangos planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro valdymo sričių strateginį veiklos planą, žemės ūkio ministerijos metinį veiklos planą, ES strateginius planavimo dokumentus, ministerijos struktūrinių padalinių siūlymus ir ministerijos politikos formavimo bei įgyvendinimo prioritetus trumpuoju (iki 3 metų) laikotarpiu. Kiekvienai nustatomai Krypčiai identifikuojamas:
25. Ministerijos kancleris, remdamasis Priemonių atrankos komiteto posėdžio protokolu, raštišku pavedimu paveda atitinkamiems ministerijos administracijos struktūriniams padaliniams iki nustatyto termino pagal šių taisyklių 2 priede nurodytą formą Ministerijos padaliniui, atsakingam už MTEP projektams finansuoti skyrimo administravimą (toliau – sekretoriatas), pateikti siūlymus MTEP projektų temoms nurodytose Kryptyse. Atsiradus nenumatytam pagrįstam poreikiui Ministerijos administracijos struktūriniai padaliniai sekretoriatui gali teikti siūlymus dėl MTEP projektų temų pavedime nurodytose kryptyse ištisus metus.
26. Sekretoriatas, vadovaudamasis Ministerijos kanclerio pavedimu, iki jame nurodyto termino oficialiu raštu inicijuoja siūlymų MTEP projektų temoms surinkimą iš Ministerijos valdymo sričiai priskirtų įstaigų ir organizacijų (asociacijų, sąjungų ir kitų socialinių ekonominių partnerių, žemės ūkio srities mokslo ir studijų institucijų).
27. Siūlomos MTEP projektų temos turi būti svarbios visiems, konkrečios Krypties kuriai teikiamas siūlymas, sektoriaus subjektams.
28. Sekretoriatas inicijuoja pateiktų siūlymų svarstymą atitinkamų sričių Žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės tyrimų priežiūros komisijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. 3D-131 „Dėl Žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės tyrimų priežiūros komisijų ir jų darbo reglamento patvirtinimo“ (toliau – Priežiūros komisijos).
29. Per 15 darbo dienų nuo sekretoriato siūlymų pateikimo Priežiūros komisijoms jose apsvarstomi gauti temų siūlymai MTEP projektams vykdyti. Svarstymo metu atsižvelgiama į siūlomos temos aktualumą ir tikslingumą. Į svarstymus pagal poreikį gali būti kviečiami siūlymų iniciatoriai, partneriai ir kiti nagrinėjamo siūlymo srities ekspertai. Priežiūros komisijos svarstymo metu suformuoja siūlymą Priemonių atrankos komitetui. Teikiamame siūlyme pateikiamos ir prioriteto tvarka išdėstomos Priežiūros komisijos siūlomos finansuoti MTEP projektų temos. Prioriteto eilė sudaroma Priežiūros komisijos sprendimu nuo daugiausiai iki mažiausiai žemiau pateiktų kriterijų atitinkančios, komisijos siūlomos finansuoti MTEP projekto temos:
29.3. yra tarpdisciplininis ir apima keletą skirtingų mokslinių pakraipų (gyvulininkystė, augalininkystė, inžinerija, ekologija, akvakultūra, ekonomika, dirvožemis, bioįvairovė ir kt.);
30. Sekretoriatas organizuoja Priežiūros komisijų pateiktų siūlymų svarstymą Priemonių atrankos komitete. Atsižvelgdamas į skiriamas MTEP projektams finansuoti lėšas ir MTEP projektų svarbą, Priemonių atrankos komitetas patvirtina finansuotinų MTEP projektų temų aprašą. Jei lėšų poreikis siūlomoms MTEP projektų temoms finansuoti viršija priemonei skiriamą bendrą sumą, pirmumas teikiamas MTEP projektų temoms, atitinkančioms LR Vyriausybės programoje, Nacionaliniame pažangos plane, žemės ūkio ministro valdymo sričių strateginiame veiklos plane, žemės ūkio ministerijos metiniame veiklos plane numatytus veiklos prioritetus bei Priežiūros komisijų siūlymuose nurodytą finansuotinų MTEP projektų temų prioritetinę eilę. Priemonių atrankos komitetas, atsižvelgdamas į sektoriaus aktualias problemas ir iniciatyvas, gali nustatyti ir kitus MTEP projektų temų atrankos prioritetus, kurie taikomi vertinant visas Priežiūros komisijų pasiūlytas MTEP projektų temas.
31. Priemonių atrankos komiteto tvirtinamame finansuotinų MTEP projektų temų apraše nurodoma:
32. Siekdama parinkti MTEP projektų vykdytojus, Ministerija interneto svetainėje www.zum.lrv.lt skelbia kvietimus teikti paraiškas gauti finansavimą MTEP projektams. Kvietime pateikiamas finansuotinų MTEP projektų temų aprašas, nurodomas paraiškų pateikimo terminas, paraiškų pateikimo vieta ir paraiškos forma. Paskelbiama visoms renkamoms paraiškoms kvietimo laikotarpiui skiriama bendra suma, pagalbos intensyvumas ir kita informacija nurodyta Pagrindinių reikalavimų apraše. Paraiškos pateikimo terminas negali būti trumpesnis nei 1 mėn., išskyrus atvejus, kai Priemonių atrankos komitetas nurodo trumpesnį paraiškų pateikimo terminą tvirtindamas 30 punkte nurodytą finansuotinų MTEP projektų temų aprašą. Trumpesnis paraiškų pateikimo terminas gali būti nustatomas tik finansuotinų MTEP projektų temų apraše nurodytiems projektams, kurių tarpinių ir /arba galutinių ataskaitų pateikimo terminas nuo kvietimo paskelbimo datos yra trumpesnis nei 6 (šeši) mėnesiai.
33. Paraiška užpildoma lietuvių kalba ir pateikiama Ministerijai. Paraiška gali būti pateikiama pareiškėjo asmeniškai, per įgaliotą asmenį, per kurjerį, registruota pašto siunta arba el. paštu pasirašyta kvalifikuotu el. parašu. Pareiškėjai pateikia:
33.1. užpildytą pasirašytą paraišką kartu su jos elektronine versija. Elektroninė versija PDF, WORD ar kitais formatais pateikiama ir el. paštu;
33.2. jungtinės veiklos sutarties tarp pareiškėjo ir partnerių narių kopiją, kurioje nurodoma kiekvieno fizinio ir (arba) juridinio asmens numatoma vykdyti MTEP projekto dalis, numatoma subsidiarinė ir (arba) solidari visų šios sutarties šalių atsakomybė už prievolių nevykdymą (teikiama, jei paraišką teikia keli subjektai).
34. Pareiškėjas po paraiškos užregistravimo turi teisę raštu pranešti Ministerijai apie pateiktos paraiškos atšaukimą ir pateikti naują paraišką kvietimo teikti paraiškas metu.
35. Paraiškos ir kiti dokumentai turi būti pateikti iki kvietime nurodyto termino pabaigos. MTEP projektai, kurių įgyvendinimas pradėtas iki paraiškos pateikimo Ministerijai dienos, nefinansuojami.
36. Pasibaigus paraiškų priėmimo terminui, sekretoriatas atlieka pateiktų paraiškų administracinę patikrą, kurios metu tikrinama, ar pareiškėjas ir jo partneriai (jei tokie yra) yra tinkami, ar pateikti visi prašomi dokumentai bei reikiama informacija. Administracinės patikros metu sekretoriatas gali paprašyti pareiškėjo per nurodytą laiką pateikti papildomą informaciją ar dokumentus, kurių reikia paraiškai įvertinti.
37. Paraiška toliau nevertinama ir atmetama, apie tai informuojant pareiškėją, jei administracinės patikros metu sekretoriatas nustato, kad:
37.2. per nustatytą terminą nepateikiami prašomi dokumentai ir (ar) duomenys ar pateikiami ne visi prašomi dokumentai ir (ar) duomenys;
37.4. MTEP projekto, kuriam pateikta paraiška, įgyvendinimas pradėtas iki paraiškos pateikimo Ministerijai dienos;
37.5. paraiška pateikta finansuotinų MTEP projektų temų apraše, kuris, kaip nurodyta taisyklių 29 punkte, patvirtintas Priemonių atrankos komiteto, nenurodytam MTEP projektui vykdyti;
37.6. pareiškėjas ir jo partneris (jei toks yra) neatitinka tinkamumo reikalavimų, nurodytų taisyklių 7–8 punktuose.
38. Sekretoriatas, atlikęs paraiškos administracinį vertinimą ir nenustatęs taisyklių 37 punkte nurodytų trūkumų, organizuoja pateiktų paraiškų ekspertinį vertinimą.
39. Ekspertinis vertinimas atliekamas Lietuvos mokslo taryboje, vadovaujantis teisės aktuose nustatyta tvarka per 40 kalendorinių dienų nuo paraiškų pateikimo Lietuvos mokslo tarybai. Paskirtas ekspertas privalo nusišalinti, jei gali kilti interesų konfliktas dėl ryšių su vertinamą paraišką pateikusiu pareiškėju ir (arba) pareiškėjo partneriu (-iais). Ekspertai, prieš pradėdami vertinimą, pasirašo Nešališkumo ir konfidencialumo deklaraciją (3 priedas). Ekspertinio vertinimo metu yra užpildomos Žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės mokslinių tyrimų ir eksperimentinės veikos (MTEP) projektų ekspertinio vertinimo pažymos (4 priedas) (toliau – vertinimo pažyma). Kiekvieną paraišką vertina po du ekspertus. Jei ekspertų bendras paraiškos vertinimo rezultatas tarpusavyje skiriasi 5 ir daugiau balais paraiška papildomai duodama vertinti trečiam ekspertui. Ministerijai, pateikiama viena konsoliduota ekspertinio, vertinimo pažyma su išvestais kiekvieno vertinimo kriterijaus ir bendru paraiškos vertinimo balo vidurkiais. Vidurkis skaičiuojamas vieno skaičiaus po kablelio tikslumu. Kartu su konsoliduota vertinimo pažyma, kaip priedai, pateikiamos ir paraišką vertinusių ekspertų vertinimo pažymos. Paraiškoje vertinama, ar:
39.1. MTEP projekto vykdytojų kvalifikacija ir turima patirtis pakankama gauti siekiamus mokslinius ir praktinius rezultatus, kurie galėtų būti pritaikomi praktikoje;
39.4. projekto vykdymo etapai atitinka kvietimo projekto apraše numatytus tikslus ir uždavinius, numatomi įvykdyti darbai bei jų atlikimo terminai yra realūs ir pagrįsti;
40. Ekspertas privalo paprašyti pareiškėjo per nurodytą laiką pateikti papildomą informaciją ir (arba) dokumentus, taip pat prašyti pareiškėją paraišką patikslinti, kai tai reikalinga paraiškos įvertinimui. Tuo atveju šių taisyklių 39 punkte nurodytas terminas pratęsiamas. Pareiškėjui per 5 darbo dienas nepateikus papildomos informacijos ir (arba) dokumentų, paraiška baigiama vertinti pagal turimus duomenis.
41. Sekretoriatas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo vertinimo pažymų gavimo dienos jas kartu su ekspertinio vertinimo suvestine teikia Priemonių atrankos komitetui. Priemonių atrankos komitetui paprašius, kartu su projektų vertinimo pažymomis gali būti teikiamos paraiškų ir jų priedų kopijos, kita prašoma informacija. Ekspertinio vertinimo suvestinėje sekretoriatas nurodo:
41.1. informaciją apie pateiktas paraiškas (MTEP projekto pavadinimas, vykdytojas, numatoma projekto pabaigos data, projektui atlikti prašomas finansavimas Eur ir didžiausias galimas krypties projekto finansavimas nurodytas 31 punkte Eur);
42. Pateiktų paraiškų atranka Priemonių atrankos komitete vykdoma keliais etapais:
42.1. pirmuoju etapu atrenkamos siūlomos finansuoti MTEP projektų paraiškos, kurios ekspertinio vertinimo metu surinko visų vertinimo kriterijų kritinių balų vertes. Jeigu tam pačiam finansuotinų MTEP projektų temų apraše nurodytam projektui įgyvendinti gautos ir įvertintos kelios paraiškos, atrenkama ir siūloma finansuoti MTEP projekto paraiška, kuri ekspertinio vertinimo metu surinko didesnį konsoliduotą ekspertinio vertinimo balų skaičių;
42.1.1. jeigu MTEP projekto paraiškos surenka vienodą balų skaičių, tuomet prioriteto tvarka siūlomas finansuoti MTEP projektas, kurio:
42.2. antruoju etapu atrenkamos siūlomos finansuoti MTEP projektų paraiškos, kurios ekspertinio vertinimo metu nesurinko vieno vertinimo kriterijaus kritinio balo vertės. Jeigu tam pačiam finansuotinų MTEP projektų temų apraše nurodytam projektui įgyvendinti gautos ir įvertintos kelios paraiškos, atrenkama ir siūloma finansuoti MTEP projekto paraiška, kuri ekspertinio vertinimo metu surinko didesnį konsoliduotą ekspertinio vertinimo balų skaičių:
42.3. paskutiniuoju etapu Priemonių atrankos komitetas, atsižvelgdamas į pirmojo ir antrojo atrankos etapo rezultatus, įvertindamas nuo atrinktų paraiškų likusį skelbtam kvietimui skirtą finansavimą bei 24 punkte įvardintas Krypčių atrankos ir nustatymo priežastis, iš nesurinkusių ne daugiau kaip dviejų vertinimo kriterijų kritinių balų verčių paraiškų, gali papildomai atrinkti iki trijų MTEP projektų paraiškų, kurias siūloma pareiškėjui (-jams) atlikti už mažesnę lėšų sumą ir / arba papildyti. Likusios neatrinktos iš nesurinkusių ne daugiau kaip dviejų vertinimo kriterijų kritinių balų verčių paraiškos atmetamos ir nefinansuojamos. Siūlyme pareiškėjui papildyti MTEP projekto paraišką nurodomos pastabos, į kurias pareiškėjui atsižvelgus ir tinkamai papildžius paraišką, ji gali būti pripažinta, kaip surinkusi reikalingą vertinimo kriterijų kritinių balų skaičių:
43. Visos paraiškos, nesurinkusios trijų ar daugiau vertinimo kriterijų kritinių balų verčių, laikomos nekokybiškai parengtomis ir neužtikrinančiomis projekto tikslo. Tokios paraiškos atmetamos ir nefinansuojamos, kaip negalinčios užtikrinti projekte numatytų uždavinių įgyvendinimo tikslo pasiekimui.
44. Priemonių atrankos komitetas, įvertinęs paraiškų atrankos rezultatus, teikia siūlymus Ministerijos kancleriui dėl Ministerijos finansuojamų MTEP projektų, jų vykdytojų ir skiriamų lėšų. Ministerijos kancleris, remdamasis Priemonių atrankos komiteto posėdžio protokolu, priima galutinį sprendimą dėl MTEP projektams finansavimo skyrimo, patvirtindamas jį potvarkiu.
45. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 7 straipsnio 3 dalies nuostatomis bei Reglamento (ES) Nr. 702/2014 7 straipsnio 4 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis mokama pagalba turėtų būti diskontuojama iki jos vertės pagalbos suteikimo dieną, atsižvelgiant į Komisijos komunikato dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo nuostatas. Tinkamos finansuoti išlaidos taip pat turėtų būti diskontuojamos iki jų vertės pagalbos suteikimo dieną. Palūkanų norma, naudojama diskontuojant, yra pagalbos suteikimo dieną taikoma diskonto norma.
46. Suteikiamos valstybės pagalbos diskontuota vertė turi būti pateikiama į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau – Registras) per Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), nustatytą terminą. Registrui pateikti duomenys apie suteiktą valstybės pagalbą tikslinami Registro nuostatuose nustatyta tvarka. Informaciją į Registrą teikia sekretoriatas.
47. Sekretoriatas, per vieną mėnesį nuo sprendimo suteikti pagalbą priėmimo pateikia Reglamento (ES) Nr. 651/2014 III priede ir (arba) Reglamento (ES) Nr. 702/2014 III priede nurodytą informaciją ir pagalbos gavėjo kodą (juridinio asmens kodą), apie tuos valstybės pagalbos skyrimo atvejus, kai vienam MTEP projekto vykdytojui skirta valstybės pagalba (t. y. tam pačiam MTEP projekto vykdytojui ir tam pačiam projektui skiriama pagalba, net jei ji skirta kelių sprendimų pagrindu ir (arba) pagal skirtingas pagalbos priemones ) viršijo 60 000 Eur, teikiant pagalbą pagalbos gavėjams, vykdantiems pirminės žemės ūkio produktų gamybos veiklą, kai pagalba viršijo 30 000 Eur ribą teikiant pagalbą subjektams, vykdantiems veiklą žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje, ir kai pagalbos suma viršijo 500 000 Eur teikiant pagalbą pagalbos gavėjams, vykdantiems kitą veiklą, Ministerijos padaliniui, atsakingam už valstybės pagalbos teikimo koordinavimą. Gauta informacija apie skirtą pagalbą per šešis mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos turi būti pateikiama į Europos Komisijos Valstybės pagalbos skaidrumo svetainę.
48. Ministerijos kancleriui priėmus sprendimą dėl pagalbos skyrimo, pareiškėjas tampa pagalbos gavėju. Apie priimtus sprendimus dėl pateiktų paraiškų finansavimo ar nefinansavimo sekretoriatas elektroniniu paštu informuoja pareiškėjus per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.
49. Visus Ministerijos kanclerio potvarkiu pavirtintus sprendimus dėl MTEP projektams finansavimo skyrimo, finansavimo gavėjų paraiškų ir Priemonių atrankos komiteto protokolų kopijas sekretoriatas per 5 darbo dienas perduoda Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) raštu ir el. paštu nacparama@nma.lt.
VI SKYRIUS
Finansavimo skyrimas IR ATSISKAITYMAS UŽ LĖŠŲ PANAUDOJIMĄ
50. Gavusi 49 punkte nurodytus dokumentus, Agentūra Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka su finansavimo gavėju sudaro sutartį.
51. Sutartis sudaroma visam MTEP projekto vykdymo laikotarpiui. Sutartyje nustatomi šalių įsipareigojimai, MTEP projekto finansavimo, atsiskaitymo, ataskaitų pateikimo tvarka, nurodoma MTEP projektui numatyta visa suma ir kiekvieniems metams skiriamos lėšos, jeigu projektas vykdomas ilgiau nei vienerius metus. Tais atvejais, kai MTEP projekto įgyvendinimas tęsiamas kitais po sutarties pasirašymo kalendoriniais metais, MTEP projektui skiriama valstybės pagalbos suma gali būti sumažinta atsižvelgiant į kitais kalendoriniais metais skirtus valstybės biudžeto asignavimus MTEP projektams finansuoti.
52. Lėšos išmokamos išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdu. Pasirašius sutartį, Agentūra finansavimo gavėjui perveda 50 proc. MTEP projektui įgyvendinti sutartyje numatytos einamųjų metų sumos avansą. Jei MTEP projektas įgyvendinamas per keletą metų, Agentūra kasmet pagalbos gavėjui perveda 50 proc. einamaisiais metais MTEP projektui įgyvendinti skirtos sumos avansą.
53. Įgyvendinant MTEP projektą, galimas iki 20 proc. išlaidų nukrypimas pagal atskiras išlaidų rūšis, neviršijant bendros sutartyje einamaisiais metais numatytos sumos. Sutarties pakeitimas dėl didesnio kaip 20 proc. išlaidų nukrypimo pagal atskiras išlaidų rūšis, kurios nustatytos sutartyje, negalimas. Išlaidos, viršijančios pagal atskiras išlaidų rūšis numatytas išlaidas daugiau kaip 20 proc., ir išlaidos, nenumatytos šiose taisyklėse ir sutartyje, nefinansuojamos.
54. Norėdamas pakeisti neesminę sutarties sąlygą (pvz., keičiasi pagalbos gavėjo rekvizitai, sąskaitos banke arba kredito unijoje ir kt.), kuri neturi įtakos priimant sprendimą dėl pagalbos skyrimo, pagalbos gavėjas informuoja Agentūrą raštu, nurodydamas norimas pakeisti arba papildyti sutarties sąlygas, jų pakeitimo arba papildymo priežastis ir pagrindimo dokumentus. Sutartis keičiama Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka.
55. Jeigu norima atlikti MTEP projekto vykdymo plane pakeitimus, finansavimo gavėjas pirmiausia kreipiasi į sekretoriatą su motyvuotu raštišku prašymu, kuriame nurodo norimus atlikti pakeitimus ir jų priežastis. Sekretoriatas finansavimo gavėjo prašymą dėl MTEP projekto vykdymo plano pakeitimo pateikia atitinkamos srities Priežiūros komisijai. Priežiūros komisija priimtą sprendimą įformina protokolu, kurio kopiją sekretoriatas perduoda Agentūrai per 5 d. d. Tik gavusi atitinkamos srities Priežiūros komisijos pritarimą, Agentūra informuoja projekto vadovą apie priimtą priežiūros komisijos sprendimą ir, jeigu reikia, su finansavimo gavėju pasirašo susitarimą dėl sutarties keitimo. Visi susitarimai pasirašomi nepasibaigus šalių sutartiniams įsipareigojimams, užtikrinant, kad šie pakeitimai neturės įtakos MTEP projekto rezultatams.
56. Jeigu MTEP projektas trunka vienerius metus, MTEP projekto galutinė ataskaita apie projekto rezultatus (toliau – galutinė rezultatų ataskaita) turi būti pateikta sekretoriatui ne vėliau kaip iki lapkričio 10 d., jeigu MTEP projektų vykdymo plane nenumatyta kitaip.
57. Jeigu MTEP projektas trunka ilgiau kaip vienerius metus, kiekvienais metais pagalbos gavėjas iki lapkričio 10 d. pateikia sekretoriatui MTEP projekto tarpinę einamųjų metų ataskaitą apie projekto rezultatus (toliau – tarpinė rezultatų ataskaita), jeigu MTEP projektų vykdymo plane nenumatyta kitaip, o paskutiniaisiais projekto vykdymo metais – galutinę rezultatų ataskaitą. Tarpinė ir galutinė rezultatų ataskaitos teikiamos spausdintine forma 1 egz. ir elektroniniu būdu.
58. Sekretoriatas organizuoja tarpinių ir / ar galutinių rezultatų ataskaitų svarstymą Priežiūros komisijose, kurios per 10 darbo dienų nuo šių ataskaitų gavimo iš sekretoriato dienos įvertina šias ataskaitas. Atitinkamos srities Priežiūros komisijai pareiškus pastabas dėl tarpinių ir / ar galutinių rezultatų ataskaitų, per nurodytą laiką pagalbos gavėjas turi jas pataisyti arba pateikti paaiškinimą. Atitinkamos srities Priežiūros komisijai įvertinus tarpinę ir / ar galutinę rezultatų ataskaitą, parengiamas rezultatų ataskaitos įvertinimo protokolas, kuris per 5 darbo dienas po jo užregistravimo, bet ne vėliau kaip iki gruodžio 10 d., perduodamas Agentūrai el. paštu adresu nacparama@nma.lt.
59. Jeigu MTEP projektas trunka vienerius metus, už patirtas išlaidas finansavimo gavėjas ne vėliau kaip iki gruodžio 1 d., jei sutartyje nenumatyta kitaip, atsiskaito Agentūrai pateikdamas elektronine forma galutinę MTEP projekto išlaidų pagrindimo suvestinę, kurioje pagal tinkamų išlaidų rūšis nurodo patirtas išlaidas ir pateikia jų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų sąrašą (toliau – galutinė išlaidų pagrindimo suvestinė). Galutinė išlaidų pagrindimo suvestinė pateikiama pdf formatu ir xlsx formatu. Pdf formatu teikiami dokumentai turi būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu arba suformuoti elektroninėmis priemonėmis, kurios leidžia užtikrinti teksto vientisumą ir nepakeičiamumą, ir pateikti Agentūrai el. paštu nacparama@nma.lt. Pateikdamas galutinę išlaidų pagrindimo suvestinę, finansavimo gavėjas turi visiškai atsiskaityti už įgyvendintą MTEP projektą ir gautą avansą.
60. Jeigu MTEP projektas trunka ilgiau kaip vienus metus, finansavimo gavėjas kiekvienais tarpiniais MTEP projekto vykdymo metais ne vėliau kaip iki gruodžio 1 d., jei sutartyje nenumatyta kitaip, atsiskaito Agentūrai už patirtas išlaidas, pateikdamas elektronine forma tarpinę MTEP projekto išlaidų pagrindimo suvestinę, kurioje pagal tinkamų išlaidų rūšis nurodo einamaisiais metais patirtas išlaidas ir pateikia jų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų sąrašą (toliau – tarpinė išlaidų pagrindimo suvestinė). Tarpinė išlaidų pagrindimo suvestinė pateikiama pdf formatu bei xlsx formatu. Pdf formatu teikiami dokumentai turi būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu arba suformuoti elektroninėmis priemonėmis, kurios leidžia užtikrinti teksto vientisumą ir nepakeičiamumą, ir pateikti Agentūrai el. paštu nacparama@nma.lt. Einamųjų metų gruodžio mėnesį patirtos išlaidos parodomos ateinančiais MTEP projekto įgyvendinimo metais teikiamoje tarpinėje ir (ar) galutinėje išlaidų pagrindimo suvestinėje ir apmokamos iš ateinančiais metais MTEP projektui įgyvendinti skirtų lėšų. Paskutiniais MTEP projekto vykdymo metais pagalbos gavėjas iki gruodžio 1 d. pateikia galutinę išlaidų pagrindimo suvestinę. Pateikdamas tarpinę išlaidų pagrindimo suvestinę (jeigu suvestinė teikiama tik kartą per metus), finansavimo gavėjas turi atsiskaityti už einamuosius tarpinius MTEP projekto įgyvendinimo metus ir einamaisiais metais gautą avansą, o pateikdamas galutinę išlaidų pagrindimo suvestinę – visiškai atsiskaityti už įgyvendintą MTEP projektą.
61. Galutinės išlaidų pagrindimo suvestinės ir tarpinės išlaidų pagrindimo suvestinės formos tvirtinamos Agentūros nustatyta tvarka ir skelbiamos Agentūros svetainėje www.nma.lt. Galutinė išlaidų pagrindimo suvestinė ir tarpinė išlaidų pagrindimo suvestinė turi būti užpildytos lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos galutinė ir / ar tarpinė išlaidų pagrindimo suvestinės nebus priimamos.
62. Jei pagalbos gavėjas dėl nepateisinamų priežasčių (pateisinamomis priežastimis laikomos nenumatytos (force majeure) aplinkybės, pagalbos gavėjo vadovo ar kito, atsakingo už dokumentų pateikimą, asmens liga) galutinę ir / ar tarpinę ataskaitą apie projekto rezultatus ar galutinę ir / ar tarpinę MTEP projekto išlaidų pagrindimo suvestinę pateikia pavėluotai, pagalba už kiekvieną pavėluotą darbo dieną sumažinama 1 proc. nuo apskaičiuotos pagalbos sumos už MTEP projekto išlaidų pagrindimo suvestinėje deklaruotas patirtas tinkamas finansuoti išlaidas. Pavėluotai teikiamos galutinės ir / ar tarpinės ataskaitos apie projekto rezultatus ar galutinės ir / ar tarpinės MTEP projekto išlaidų pagrindimo suvestinės priimamos 10 darbo dienų nuo taisyklių 56–60 punktuose nurodyto termino pabaigos.
63. Išlaidų pagrindimo suvestines Agentūra vertina Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka. Agentūrai paprašius, finansavimo gavėjas kartu su išlaidų pagrindimo suvestine turi pateikti kitus prašomus dokumentus Bendrosiose administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
64. Agentūra, gavusi atitinkamos srities Priežiūros komisijos protokolą, kuriame teigiamai įvertinta tarpinė ir / ar galutinė rezultatų ataskaita, ir teigiamai įvertinusi tarpinę arba galutinę MTEP projekto išlaidų pagrindimo suvestinę, išmoka lėšas pagalbos gavėjui. Išlaidos, viršijančios atitinkamais metais MTEP projektui įgyvendinti skirtą sumą, nekompensuojamos.
65. Atitinkamos srities Priežiūros komisijai neigiamai įvertinus finansavimo gavėjo pateiktas tarpines / galutines rezultatų ataskaitas, protokolas apie šį sprendimą išsiunčiamas Agentūrai ir pagalbos gavėjui. Tokį sprendimą gavusi Agentūra finansavimo gavėjo pateiktos tarpinės ar galutinės išlaidų pagrindimo suvestinės nevertina ir ją grąžina pagalbos gavėjui. Lėšų susigrąžinimas vykdomas Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
66. Jeigu MTEP projektas trunka vienerius metus, finansavimo gavėjas gali teikti Agentūrai tarpinę išlaidų pagrindimo suvestinę ir atsiskaityti bei gauti kompensaciją už dalį tais metais padarytų išlaidų. Tokiu atveju sekretoriatui turi būti pateikiama ir tarpinė rezultatų ataskaita.
67. Jeigu MTEPT projektas trunka ilgiau kaip vienerius metus, finansavimo gavėjas gali teikti kiekvienais metais iki dviejų tarpinių išlaidų pagrindimo suvestinių (atitinkamai sekretoriatui turi būti pateikiamos tarpinės rezultatų ataskaitos), o paskutiniais MTEP projekto vykdymo metais – vieną tarpinę išlaidų pagrindimo suvestinę ir atsiskaityti bei gauti kompensaciją už dalį einamaisiais metais padarytų išlaidų.
68. Finansavimo gavėjui pateikus tarpinę išlaidų pagrindimo suvestinę siekiant atsiskaityti už dalį einamaisiais MTEP projekto įgyvendinimo metais padarytų išlaidų, Agentūra, patikrinusi ir teigiamai įvertinusi tarpinę išlaidų pagrindimo suvestinę, išmoka suvestinėje nurodytą lėšų sumą. Kai bendra pagal pagalbos gavėjo einamaisiais metais pateiktas tarpines išlaidų pagrindimo suvestines kompensuota ir avansu išmokėta suma pasiekia MTEP projektui įgyvendinti einamaisiais metais skirtą pagalbos sumą, MTEP projekto įgyvendinimo išlaidos nebekompensuojamos. Baigęs įgyvendinti MTEP projektą ar einamaisiais tarpiniais MTEP projekto įgyvendinimo metais numatytus įvykdyti darbus, finansavimo gavėjas Agentūrai pateikia galutinę ir / ar tarpinę išlaidų pagrindimo suvestinę, kurioje atsiskaito už visas einamaisiais metais per laikotarpį nuo paskutinės išlaidų pagrindimo suvestinės patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas.
69. Agentūra, norėdama išmokėti avansą arba likusią neapmokėtą pagalbos dalį, užsako lėšas ir išmoka jas pagalbos gavėjams Bendrosiose administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Jei yra anuliuotų mokėjimų dėl netikslių banko sąskaitų duomenų, lėšos pervedamos į paskutinę Agentūrai žinomą pareiškėjo banko sąskaitą, kuri buvo naudota išmokant lėšas.
70. Agentūrai nustačius, kad avansu išmokėta suma didesnė negu pagalbos gavėjas patyrė tinkamų finansuoti išlaidų, pagalbos gavėjas šį skirtumą privalo grąžinti Agentūrai per jos nustatytą terminą ir Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintame Darbo procedūrų apraše nustatyta tvarka. Sutartyje gali būti nustatytos ir kitos pagalbos (avanso) grąžinimo Agentūrai sąlygos ir atvejai, kada sutartis gali būti nutraukta.
71. Pažeidimai nustatomi ir grąžintinos lėšos administruojamos vadovaujantis Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
VII SKYRIUS
LĖŠŲ PANAUDOJIMO KONTROLĖ IR ATSAKOMYBĖ
73. Už pateiktų duomenų teisingumą ir skirtų lėšų panaudojimą atsako finansavimo gavėjo vadovas. Finansavimo gavėjas privalo ne trumpiau kaip 5 metus nuo paraiškos pateikimo ir ne trumpiau kaip 5 metus nuo paskutinės išlaidų pagrindimo suvestinės pateikimo Agentūrai datos saugoti su pagalbos skyrimu susijusią medžiagą ir visus su paraiška ir vykdomu MTEP projektu.
74. Agentūra, remdamasi Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka, atsirenka MTEP projektus ir patikrina vietoje, ar nurodytos išlaidos yra pagrįstos išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentais, ar išlaidos yra padarytos šiose taisyklėse ir sutartyje nustatytais terminais.
75. Esant poreikiui, Agentūra pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintą tvarką atlieka užsakomąją patikrą vietoje. Pagalbos gavėjas privalo leisti Agentūros Kontrolės departamento ar kitiems kompetentingiems tarnautojams atlikti patikras.
76. MTEP projekto dalykinę patikrą vietoje atrankos būdu įgyvendina sekretoriatas, pasitelkdamas atitinkamos srities Priežiūros komisijos narius, o prireikus ir kitus Ministerijos ir prie ministerijos valdymo srities priskirtų įstaigų darbuotojus. Dalykinės patikros atliekamos kiekvienais metais nemažiau kaip trims vykdomiems MTEP projektams.
77. Už informavimą pagalbos teikimo klausimais, paraiškų ir privalomų pridėti dokumentų priėmimą ir registravimą, vertinimą, Žemės ūkio ministerijos kanclerio potvarkių dėl pagalbos skyrimo rengimą, MTEP projekto darbų rezultatų ataskaitų vertinimo organizavimą atsako Ministerija. Už sutarčių sudarymą, pagalbos susigrąžinimą, MTEP projektų užsakomąją patikrą, lėšų išmokėjimą pagalbos gavėjams, lėšų apskaitą ir jų panaudojimo kontrolę pagal šias taisykles atsako Agentūra.
VIII SKYRIUS
MTEP projektų viešinimas
79. Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lrv.lt:
79.2. iki dienos, kurią pradedamas įgyvendinti projektas, skelbiama apie numatomą vykdyti MTEP projektą, jų tikslus ir uždavinius. Skelbime taip pat nurodoma data, kada planuojami paskelbti numatomo vykdyti MTEP projekto rezultatai, jų paskelbimo vieta internete bei informacija apie tai, kad remiamo projekto rezultatai bus nemokamai prieinami visoms įmonėms, vykdančioms veiklą tam tikrame žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir Kaimo plėtros sektoriuje arba atitinkamoje jo dalyje.
80. Su MTEP projektų rezultatais Ministerijos interneto svetainėje galima susipažinti nuo remiamo projekto pabaigos dienos; jie čia saugomi ne trumpiau kaip 5 metus.
81. Pagalbos gavėjas yra atsakingas už informacijos apie MTEP projektą ir jo rezultatus viešinimą. Viešinant informaciją apie vykdomą MTEP projektą ir jo rezultatus, pareiškėjas privalo naudoti Ministerijos logotipą ir įvardyti Ministeriją kaip vieną iš MTEP projekto rėmėjų MTEP projekto atributikoje (kvietimuose, programose) ir (arba) MTEP projektą pristatančiose (anonsuojančiose) visuomenės informavimo priemonėse – spaudoje ar internete.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
83. Pasikeitus šiose taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.
84. Pasikeitus šioms taisyklėms, nauji reikalavimai taikomi vienodai visiems finansavimo gavėjams, išskyrus atvejus, kai žemės ūkio ministro įsakyme numatyta kitaip.