PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS
ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ DERINIMO VALSTYBINĖJE TARNYBOJE ĮSTATYMO NUOSTATŲ VYKDYMO ir kontrolės PAKRUOJO RAJONO savivaldybės administracijoje APRAŠO PATVIRTINIMO ir įgaliojimo vykdyti viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų kontrolę
2017 m. birželio 27 d. Nr. AV-478
Pakruojis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo taisyklių, patvirtintų Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2012 m. liepos 5 d. sprendimu Nr. KS-84 „Dėl Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo taisyklių bei Privačių interesų deklaracijos formos ID001 patvirtinimo“, 29, 30 ir 32 punktais, atsižvelgdamas į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2009 m. kovo 26 d. rezoliuciją Nr. KS-25 „Dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų laikymosi kontrolės vykdymo“ ir į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2016 m. sausio 27 d. sprendimą Nr. KS-8 „Dėl Kriterijų valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens pareikštam nusišalinimui nepriimti patvirtinimo“:
1.Tvirtinu pridedamą Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų vykdymo ir kontrolės Pakruojo rajono savivaldybės administracijoje aprašą.
2. Į g a l i o j u Nijolę Špejerienę, Pakruojo rajono savivaldybės administracijos Teisės skyriaus vedėjo pavaduotoją, vykdyti Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų kontrolę.
Šis įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Pakruojo rajono savivaldybės administracijos direktoriaus
2017 m. birželio 27 d.
įsakymu Nr. AV-478
VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ DERINIMO VALSTYBINĖJE TARNYBOJE ĮSTATYMO NUOSTATŲ VYKDYMO ir kontrolės PAKRUOJO RAJONO savivaldybės administracijoje APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiuo aprašu siekiama įtvirtinti Pakruojo rajono savivaldybės administracijoje (toliau – Administracija) sprendžiamų tarnybinių klausimų bei priimamų sprendimų nešališkumą, užtikrinti, kad Administracijoje dirbančių asmenų veikloje būtų išvengta viešųjų ir privačių interesų konfliktų, nustatyti šių asmenų privačių interesų deklaravimo, iškilus interesų konfliktui, nusišalinimo ar nušalinimo nuo sprendimų rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūras.
2. Šiame dokumente vartojamos sąvokos:
2.1. asmenys, dirbantys Administracijoje, – Pakruojo rajono savivaldybės administracijos karjeros valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis ir turintys administravimo įgaliojimus;
II SKYRIUS
PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMAS
3. Asmenys, dirbantys Administracijoje, privalo deklaruoti privačius interesus Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nustatyta tvarka pateikdami privačių interesų deklaraciją Valstybinės mokesčių inspekcijos Elektroninio deklaravimo informacinėje sistemoje (EDS).
4. Administracijos direktoriaus įgaliotas asmuo:
4.1. suveda, atnaujina ir tvarko duomenis apie Administracijoje dirbančius asmenis Privačių interesų deklaravimo informacinėje sistemoje (IDIS);
4.2. prižiūri, ar asmenys, dirbantys Administracijoje, laiku ir tinkamai pateikia privačių interesų deklaracijas. Susipažįsta su privačių interesų deklaracijų turiniu, naudodamasis Privačių interesų deklaracijos sistema (IDIS). Nustatęs, kad asmuo, dirbantis Administracijoje, galimai padarė privačių interesų deklaracijų pateikimo tvarkos ar terminų pažeidimą, jį apie tai informuoja, išsiaiškina pažeidimo priežastį ir nustato terminą, per kurį pastarasis turi pašalinti nustatytą pažeidimą. Jeigu asmuo, dirbantis Administracijoje, per nustatytą terminą pažeidimo nepašalina, nedelsdamas apie tai informuoja Administracijos direktorių;
4.3. remdamasis 2.1 punkte nurodytų asmenų pateiktomis privačių interesų deklaracijomis, asmens prašymu ir kita informacija, parengia rašytines išankstines rekomendacijas dėl priemonių, kurių asmuo turi imtis, kad savo tarnybinę veiklą suderintų su Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatomis;
4.4. konsultuoja asmenis, dirbančius Administracijoje, ir asmenis, pretenduojančius dirbti Administracijoje, privačių interesų deklaravimo klausimais;
4.5. reikalauja ir priima iš pretendentų užpildytas bei išspausdintas iš Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Elektroninio deklaravimo informacinės sistemos priemonėmis pateiktas pretendentų privačių interesų deklaracijas ir perduoda jas susipažinti Administracijos direktoriui.
III SKYRIUS
ADMINISTRACIJOS PADALINIŲ VADOVŲ PAREIGOS
5. Administracijos padalinių vadovai privalo:
5.1. susipažinti su pavaldžių asmenų, dirbančių Administracijoje, privačių interesų deklaracijose pateiktais duomenimis;
5.2. neskirti pavaldiems asmenims, dirbantiems Administracijoje, užduočių, susijusių su įstaigomis, įmonėmis, kuriose jie turi privačių interesų (akcijos, artimų asmenų darbas, narystė ir pan.), ar kitų užduočių, galinčių sukelti interesų konfliktą;
5.3. priimti tik raštu pateikiamus pavaldžių asmenų, dirbančių Administracijoje, nusišalinimus nuo jiems interesų konfliktą sukeliančių klausimų sprendimo bei perduoti juos saugoti į asmens bylą;
5.4. užtikrinti, kad nusišalinęs pavaldus asmuo, dirbantis Administracijoje, nedalyvautų rengiant, svarstant ar priimant tam tikrus sprendimus (išeitų iš posėdžių salės ir pan.);
5.5. užtikrinti, kad nusišalinimo faktas, esant kolegialiam svarstymui, būtų tinkamai užfiksuotas atitinkamame dokumente (pavyzdžiui, posėdžio protokole būtų nurodoma, kas ir dėl kokios priežasties nusišalino, kada išėjo ir kada sugrįžo į posėdžių salę);
5.6. jei pavaldus asmuo, dirbantis Administracijoje, nepaiso jam pateiktų rekomendacijų, inicijuoti jo nušalinimą nuo tam tikrų klausimų sprendimo procedūrų ir, esant pagrindui, inicijuoti jo tarnybinės veiklos patikrinimą;
5.7. vienus metus nuo Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo pažeidimo paaiškėjimo dienos nesiūlyti skatinti ar skirti į aukštesnes pareigas pažeidimus padariusių pavaldžių asmenų, dirbančių Administracijoje;
5.8. paaiškėjus, kad pavaldus darbuotojas ieško kito darbo ne valstybinėje tarnyboje, išaiškinti jam visus Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo V skirsnyje nustatytus apribojimus pasibaigus tarnybai (apribojimus sudaryti darbo sutartį, sudaryti sandorius ar naudotis individualiomis lengvatomis, atstovavimo apribojimus);
IV SKYRIUS
ASMENŲ, DIRBANČIŲ ADMINISTRACIJOJE, PAREIGA NUSIŠALINTI
6. Asmenys, dirbantys Administracijoje, privalo nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus (visose stadijose), kad ir kaip tas sprendimas būtų įvardijamas (pasitarimas, neformali konsultacija, klausimo pristatymas ar pan.), kurie sukelia interesų konfliktą, ir nedaryti jokios įtakos kitų asmenų priimamiems sprendimams:
6.1. nusišalinti rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, susijusius su galimos turtinės ar neturtinės naudos gavimu sau ir (ar) artimiems asmenims;
6.2. nusišalinti, kai sprendimai, susiję su asmenimis, iš kurių Administracijoje dirbantis asmuo (ar jam artimi asmenys) gauna bet kokios turtinės bei neturtinės naudos, ar su kuriais jį (ar jam artimus asmenis) sieja sutartiniai ar kiti moraliniai įsipareigojimai (susiję su kreditoriais, skolininkais, nuoma, panauda, sutarties šalimis ir pan.);
6.3. nusišalinti rengiant, svarstant ir priimant sprendimus dėl juridinių asmenų, su kuriais Administracijoje dirbantis asmuo (jam artimi asmenys) yra susijęs akcijomis (kad ir koks būtų jų kiekis ir vertė), pajais, dalimis (akcinės, uždarosios ir žemės ūkio bendrovės) naryste (įvairios asociacijos ir susivienijimai), einamomis pareigomis ar kitais ryšiais;
6.4. nusišalinti rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, susijusius su atlyginimo, priedų, paskatinimų, piniginių išmokų ar pašalpų sau skyrimu;
6.5. nusišalinti rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, susijusius su artimiesiems skiriamomis pašalpomis, piniginėmis išmokomis, artimųjų įdarbinimu Administracijoje ar jai pavaldžiose įstaigose, personalo valdymo funkcijų atlikimu jų atžvilgiu (įsakymai dėl papildomo darbo, atostogų skyrimo, pavadavimo, siuntimo į komandiruotes ir kvalifikacijos kėlimo kursus, dėl kvalifikacinių kategorijų, klasių nustatymo, dėl vienkartinių piniginių išmokų už labai gerą ar gerą tarnybą, vienkartinių piniginių išmokų švenčių proga ir pan.).
7. Asmenys, dirbantys Administracijoje, turi tinkamai atlikti pareigą nusišalinti:
7.1. atsiradus interesų konfliktą keliančioms privačių interesų deklaracijoje nenurodytoms aplinkybėms, nedelsiant papildyti privačių interesų deklaraciją. Papildžius privačių interesų deklaraciją, apie tai nedelsiant informuoti savo tiesioginį vadovą;
7.2. prieš pradedant interesų konfliktą sukeliančio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrą arba pačios procedūros metu apie interesų konfliktą raštu pranešti tiesioginiam vadovui, o žodžiu – kitiems sprendimo rengimo, svarstymo, priėmimo ar kito klausimo sprendimo procedūroje dalyvaujantiems asmenims bei Administracijos direktoriaus įgaliotam asmeniui, atsakingam už tokių atvejų registravimą;
7.3. jeigu interesų konfliktas iškilo dalyvaujant komisijos, darbo grupės veikloje, apie tai raštu pranešti komisijos ar darbo grupės pirmininkui, o jeigu asmuo buvo paskirtas komisijos ar darbo grupės pirmininku, raštu informuoti tiesioginį vadovą;
7.4. nedalyvauti interesų konfliktą sukeliančio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrose (esant kolegialiam svarstymui, išeiti iš kabineto, patalpos, posėdžių salės ir pan.);
7.5. įsitikinti, kad nusišalinimo faktas būtų tinkamai užfiksuotas atitinkamame dokumente (pavyzdžiui, posėdžio protokole);
7.6. jeigu Administracijos direktorius ar jo pareigas einantis pavaduotojas dėl viešųjų ir privačių interesų konflikto negali įvykdyti savo pareigų, jie nusišalinimą Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo bei šio aprašo nustatyta tvarka pareiškia savivaldybės tarybai, kuri Vietos savivaldos nustatyta tvarka perima bei užtikrina šių įgaliojimų nešališką įvykdymą.
8. Administracijos padalinio vadovas arba komisijos, darbo grupės pirmininkas, gavęs Administracijoje dirbančio asmens rašytinį nusišalinimą, apie nusišalinimą informuoja Administracijos direktorių.
9. Administracijos direktorius sprendžia dėl Administracijoje dirbančio asmens nusišalinimo priėmimo. Esant Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos sprendimu patvirtintiems kriterijams, motyvuotu rašytiniu šių subjektų sprendimu darbuotojo pareikštas nusišalinimas gali būti nepriimtas ir jis raštu įpareigotas toliau dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimą.
10. Nesant Administracijoje dirbančio asmens nusišalinimo, Administracijos direktorius motyvuotu rašytiniu sprendimu nušalina Administracijoje dirbantį asmenį nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūros, kitų tarnybinių pareigų atlikimo, jeigu yra pakankamas pagrindas manyti, kad šio Administracijoje dirbančio asmens dalyvavimas sukels interesų konfliktą.
11. Administracijoje dirbantis asmuo šio tvarkos aprašo 10 punkte nurodytu būdu nušalintas nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūros, kitų tarnybinių pareigų atlikimo, apie nušalinimą praneša Administracijos direktoriaus įgaliotam asmeniui.
V SKYRIUS
DOVANŲ AR PASLAUGŲ PRIĖMIMO IR TEIKIMO APRIBOJIMAI
13. Asmuo, dirbantis Administracijoje, negali priimti dovanų ar paslaugų arba jas teikti, jeigu tai gali sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą.
14. Šis apribojimas netaikomas asmenims, gavusiems dovanų ar paslaugų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, kurios įprastai yra susijusios su asmens, dirbančio valstybinėje tarnyboje, pareigomis, taip pat reprezentacijai skirtoms dovanoms (valstybės, įstaigos ir kitokia simbolika, kalendoriai, knygos ir kitokie informacinio pobūdžio spaudiniai), kurių vertė neviršija 30 eurų.
15. Jeigu dovanos vertė viršija 30 eurų, ši dovana yra laikoma Administracijos nuosavybe. Tokia dovana įvertinama ir saugoma Administracijos direktoriaus nustatyta tvarka.
16. Administracijoje dirbantis asmuo, kuris asmeniškai ar per tarpininkus priėmė leidžiamo dydžio dovaną iš fizinio ar juridinio asmens ir dėl to gali kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktas, vienus metus negali dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus ar atlikti kitų tarnybinių pareigų dėl šio asmens.
VI SKYRIUS
ASMENŲ, DIRBANČIŲ ADMINISTRACIJOJE, PRIEVOLĖS IEŠKANT KITO DARBO IR APRIBOJIMAI PASIBAIGUS TARNYBAI
17. Asmuo, dirbantis Administracijoje, privalo pranešti tiesioginiam vadovui apie visus pasiūlymus pereiti dirbti į kitą darbą, jeigu tokie pasiūlymai gali šiam asmeniui sukelti interesų konfliktą.
18. Asmuo, dirbantis Administracijoje, privalo nedelsdamas raštu informuoti savo tiesioginį vadovą apie tai, kad jis priėmė siūlymą pereiti į kitą darbą. Tiesioginis vadovas, nustatęs, kad šis asmuo yra artimai tarnybos santykiais susijęs su būsimuoju darbdaviu, turi nedelsdamas imtis priemonių, kad būtų pašalinta interesų konflikto grėsmė (neskirti konkrečių užduočių, jas perduoti kitam tarnautojui, apriboti prieigą prie atitinkamos tarnybinės informacijos ir pan.).
19. Asmuo, nustojęs eiti pareigas Administracijoje, vienus metus neturi dirbti įmonės (visų rūšių ūkinės, komercinės, kredito ir finansinės įmonės, bendrovės, įstaigos, bendrijos, asociacijos, susivienijimo ir organizacijos, – kaip ši sąvoka apibrėžta Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme) ar jos kontroliuojamos įmonės vadovu, vadovo pavaduotoju, būti šios įmonės tarybos ar valdybos nariu, taip pat eiti kitas pareigas, tiesiogiai susijusias su sprendimų priėmimu įmonės valdymo, turto tvarkymo, finansų apskaitos ir kontrolės srityse, jeigu per paskutinius darbo metus jo tarnyba buvo tiesiogiai susijusi su įmonės ar jos kontroliuojamos įmonės veiklos priežiūra ar kontrole arba jeigu asmuo dalyvavo rengiant, svarstant ir priimant palankius įmonei ar jos kontroliuojamai įmonei sprendimus konkurso ar kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.
20. Asmuo, nustojęs eiti pareigas Administracijoje, vienus metus neturi teisės sudaryti sandorių su institucija ar naudotis institucijos, kurioje paskutinius metus asmuo dirbo, teikiamomis individualiomis lengvatomis. Šie apribojimai netaikomi sandoriui, kuris buvo sudarytas prieš tai, kai asmuo pradėjo eiti pareigas Administracijoje, arba yra pratęsiamas, taip pat sandoriui, kuris sudaromas viešo konkurso būdu, bei sandoriams, kurių suma per metus neviršija 3000 eurų.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
22. Asmenys, dirbantys Administracijoje, atsako už privačių interesų deklaracijose pateikiamų duomenų teisingumą, tiesioginio vadovo arba kolegialios institucijos vadovo, ar kolegialaus valdymo organo ir kitų šiame apraše numatytų asmenų informavimą apie interesų konfliktą sukeliančias aplinkybes bei nusišalinimą nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, kurie sukelia interesų konfliktą.