LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2015 M. RUGPJŪČIO 13 D. ĮSAKYMO
NR. V-895 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS ADMINISTRUOJAMŲ AUKŠTOJO MOKSLO IR MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS POLITIKOS PRIEMONIŲ, PRISIDEDANČIŲ PRIE PRIORITETINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS IR INOVACIJŲ RAIDOS (SUMANIOS SPECIALIZACIJOS) KRYPČIŲ PLĖTOJIMO, JŲ PRIORITETŲ IR SUSIJUSIŲ PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO BENDROJO VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2019 m. gruodžio 5 d. Nr. V-1433
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos administruojamų aukštojo mokslo ir mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros politikos priemonių, prisidedančių prie prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių plėtojimo, jų prioritetų ir susijusių priemonių įgyvendinimo bendrąjį veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. V-895 „Dėl Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos administruojamų aukštojo mokslo ir mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros politikos priemonių, prisidedančių prie prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių plėtojimo, jų prioritetų ir susijusių priemonių įgyvendinimo bendrojo veiksmų plano patvirtinimo“:
1. Pakeičiu 22.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
„22.5. priemonė „Ekscelencijos centrų veiklos skatinimas sumaniosios specializacijos prioritetuose“. Priemonės tikslas – prisidėti prie visapusiško Europos mokslinio, technologinio ir inovacinio potencialo skatinimo. Įgyvendinant priemonę, tikimasi padidinti konkrečios srities šalies mokslines kompetencijas ir sudaryti ilgalaikes galimybes ekonomikos vystymui; dėl patobulintų mokslinių kompetencijų sudaryti geresnes galimybes siekti konkursinio finansavimo tarptautinėje erdvėje (įskaitant ES Bendrąsias programas); vidutiniu ir ilguoju periodais pasiekti išmatuojamą ir ženklų konkrečios srities mokslinių tyrimų ir inovacijų kultūros pakilimą (tai pasireikštų per padidėjusį imlumą moksliniams tyrimams, inovacinės veiklos efektyvumą, mokslinių tyrimų ir inovacijų vertinimą ir požiūrį į jį). Įgyvendinant šią priemonę bus vykdomas projektas „EMBL –partnerio institucija“. Įgyvendinant šį projektą bus siekiama Lietuvoje sutelkti aukšto lygio, tarptautines mokslo grupes, pajėgias efektyviai konkuruoti dėl Europos Komisijos ir kitų tarptautinių fondų lėšų moksliniams tyrimams. Projekto tikslų bus siekiama įgyvendinant naują mokslo-studijų institucijos organizavimo modelį, grįstą išskirtine partneryste su didžiausia pasaulyje tarpvalstybine mokslo įstaiga: Europos molekulinės biologijos laboratorija (toliau – EMBL). Pareiškėjas VU įgyvendins partnerystę tarp VU Gamtos mokslų centro ir EMBL ir vystys Lietuvos mokslininkų atradimus genų redagavimo srityje, kurie tarptautiniu mastu pripažinti prestižiniu Kavli fondo prizu (2018), grįstus fundamentinius ir taikomuosius tyrimus bei taikomąsias technologijas. Partnerystė su EMBL leis tarptautiniu mastu įtvirtinti Lietuvos gyvybės mokslų srities mokslininkų atradimus bei sustiprins šalies mokslinių pajėgumų rinkodarą, pritraukiant aukštųjų technologijų įmones bei konkuruojant Europos mokslo erdvėje ir pasaulyje. Sukūrus EMBL partnerystės instituciją VU Gamtos mokslų centras, tęsdamas projekto tikslus, ateityje vykdys atskiras derybas su Kavli fondu ir sieks Kavli instituto statuso. Naujo modelio mokslo ir studijų darinys veiks partnerystės su EMBL sąlygomis, laikydamasis finansinio neutralumo principo, t. y., nesant papildomų finansų srautų tarp institucijų, joms įgyvendinant bendras veiklas. Partnerystė bus organizuojama EMBL tiesiogiai dalyvaujant Lietuvos mokslo padalinio strateginės plėtros uždavinių formavime ir dalyvaujant pastoviai veikiančioje tarptautinių patarėjų taryboje, kurioje EMBL dalinsis tarptautinės mokslo institucijos gerosios veiklos ir valdymo praktikomis. Taip pat EMBL tiesiogiai dalyvaus diegiant tarptautinius atrankos kriterijus bei praktiką konkursiniu keliu atrenkant ir skiriant tyrimo grupių vadovus vadovauti patvirtintoms tyrimų temoms bei padės atrinktiems vadovams sukomplektuoti tyrimo grupes, panaudojant EMBL tarptautinius darbuotojų, doktorantų ir stažuotojų atrankos principus ir instrumentus. Visa tai leis EMBL ir Lietuvos partnerio institucijai vystyti abejoms pusėms svarbius ir susijusius molekulinės biologijos metodus bei infrastruktūrą jiems realizuoti, inicijuos bendrų mokslo projektų vykdymą, ypač tarpusavyje papildančiose mokslų kryptyse, keistis informacija apie galimybes gauti išorinį finansavimą tokių projektų įgyvendinimui bei organizuos ir užtikrins abipusiai naudingus abiejų pusių darbuotojų ir doktorantų mokslinius trumpalaikius vizitus. EMBL partnerio institucijos statusui gauti bus sukurtas mokslinis darinys, kurį sudarytų mažiausiai 6 aukšto lygio mokslininkų grupės, kurių vadovai bus atrinkti atviro tarptautinio konkurso keliu, o atranką vykdys EMBL atrankos komitetas, pasinaudodamas tarptautinėje praktikoje taikomais atrankos kriterijais ir procedūromis. Grupių vadovai vykdys fokusuotus į genų redagavimo metodų plėtrą mokslinius projektus, kurių trukmė – 3 metai su galimybe pratęsti kontraktą dar 3 metams, jeigu tam būtų gautos konkursinės lėšos iš išorinių, taip pat ir iš tarptautinių finansavimo šaltinių. Grupių sudėties formavimo teisė bus suteikta atrinktiems grupių vadovams, laikantis EMBL praktikų, kurios taikomos, formuojant tyrimų grupes. Kiekvienos grupės sudėtyje bus bent 2 daktaro laipsnį turintys mokslininkai ir bent 1 doktorantas ar tyrėjas be mokslo laipsnio. Iš viso EMBL partnerystę užtikrinančiame padalinyje dirbs 24–30 tyrėjų. Šis padalinys turės šakinio padalinio statusą VU Gyvybės mokslų centro sudėtyje, jam vadovaus tarptautiniu mastu pripažintas vyresnysis mokslininkas, kuris bus atsakingas už bendradarbiavimo su EMBL mokslinės programos dalies įgyvendinimą. Padalinys turės administravimo grupę, kuri bus atsakinga už projekto finansines ir veiklos ataskaitas, taip pat viešuosius pirkimus ir darbo sutarčių sudarymą ir tvarkymą.“
2. Pakeičiu 23.4.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„23.4.1. kuriant aukšto tarptautinio lygio ekscelencijos centrų Lietuvos mokslo ir studijų institucijose infrastruktūrą – sutelkiant egzistuojančius pajėgumus ir bendradarbiaujant su atitinkamoje srityje pirmaujančiais užsienio MTEP centrais, siekiama sukurti kritinę masę turinčius ir aukščiausio lygio MTEP veiklą vykdančius MTEP centrus Lietuvoje. Struktūruotos partnerystės su užsienio partneriais turėtų paspartinti žinių perėmimą, MTEP gebėjimų augimą, sudaryti prieigą prie aukšto lygio MTEP infrastruktūros, kurios nėra Lietuvoje. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama identifikuoti mokslo ir studijų instituciją, atskirą jos padalinį ir finansuoti reikiamos MTEP infrastruktūros jame sukūrimą.“
3. Pakeičiu 23.8.6 papunktį ir jį išdėstau taip:
„23.8.6. Projektas „LSU inovatyvios mobilios sporto mokslo laboratorijos sukūrimas“. Projektą vykdys LSU. Planuojamas LSU inovatyvios mobilios sporto mokslo laboratorijos sukūrimas glaudžiai siejasi su MTEPI prioriteto „Sveikatos technologijos ir biotechnologijos“ tematika „Pažangios taikomosios technologijos asmens ir visuomenės sveikatai“. Įgyvendinant projektą bus siekiama pasitelkiant LSU sporto mokslo intelektinį potencialą ir jį įgalinant per mobilią sporto mokslo laboratoriją, kurti moksliniais tyrimais ir eksperimentine plėtra grįstas žinias. Projekto tikslai bus įgyvendinami įtraukiant į mobilios sporto mokslo laboratorijos veiklas LSU strateginėse mokslo kryptyse (Krepšininkų rengimo modernios technologijos; Raumenys, judesių valdymas, sveikatinimas; Sportininkų rengimo technologijos; Fizinis ugdymas ir gerovė) dirbančius mokslininkus, doktorantus bei magistrantus. II ir III pakopos studentų įtraukimas į mokslininkų grupių veiklą per mobilią sporto mokslo laboratoriją sudarys sąlygas rengti kvalifikuotus specialistus, gebančius kurti naujas paslaugas, taikomąsias technologijas ir metodikas bei užtikrinti jų komercinimą per eksperimentinę plėtrą. LSU Sporto mokslo ir inovacijų institutas, bendradarbiaudamas su LSU katedromis, Žinių ir inovacijų perdavimo departamentu plės mokslinio bendradarbiavimo tinklus kviesdami mokslininkus, II ir III pakopos studentus iš partnerinių sporto moksle pirmaujančių universitetų (Tartu universiteto (Estija), Harvard universiteto (JAV), Kelno sporto universiteto (Vokietija), Karolinska instituto (Švedija)) bei praktikus, dalyvauti mobilios sporto mokslo laboratorijos veikloje kartu publikuojant mokslinius straipsnius, komercializuojant MTEP rezultatus, viešinant mokslinių tyrimų rezultatus bei užtikrinant partnerystę tarp viešojo ir privataus sektorių. Tokiu būdu bus paspartintas žinių perėmimas ir MTEP gebėjimų augimas per trumpalaikius II ir III pakopos studentų bei mokslininkų vizitus, sudaryta prieiga prie aukšto lygio mobilios MTEP infrastruktūros bei sąlygos mokslinių projektų, tarptautinės doktorantūros vykdymui. Taip pat sukurta infrastruktūra paskatins privataus sektoriaus per klasterių (iVita, Pažangių ortopedijos ir reabilitacijos priemonių klasteris) veiklą įsitraukimą į bendros eksperimentinės plėtros vykdymą, taip prisidedant prie Programos „Horizontas 2020“ paprogramės „Science with and for Society (SwafS)“ įgyvendinimo. Pažangiausiais technologiniais sprendimais sukomplektuota inovatyvi mobili sporto mokslo laboratorija ne tik pasieks visus Lietuvos atokiausius regionus ir bendruomenes, bet ir leis, panaudojant originalias, LSU mokslininkų sukurtas tyrimų metodikas, atlikti objektyvius fizinio pajėgumo testavimus. Gautų testavimo rezultatų pagrindu bus teikiamos personalizuotos rekomendacijos ir sudaromi fizinio aktyvumo planai ikimokyklinio amžiaus vaikams, moksleiviams, profesionaliems sportininkams, fiziškai aktyviems asmenims, žmonėms su negalia. Sporto mokslo laboratorijos mobilumas užtikrins prieigą prie didesnio skaičiaus įvairių amžiaus grupių tiriamųjų, atitinkamai didės mokslinių tyrimų rezultatų objektyvumas, mokslinių publikacijų citavimo indeksas, taip pat pasinaudojant atvirojo mokslo principais bus sudaroma prieiga prie mokslinių tyrimų rezultatų duomenų, kas leis vykdyti nuolatinę Lietuvos visuomenės sveikatingumo stebėseną. Inovatyvi mobili sporto mokslo laboratorija taip pat veiks atviros prieigos centro principu, kas leis efektyviau ją panaudoti moksliniams tyrimams ir projekto tikslams įgyvendinti, bus prieinama didesniam mokslininkų, dėstytojų ir studentų ratui. LSU Sporto mokslo ir inovacijų institutas bus atsakingas už projekto veiklų įgyvendinimą, finansines ir veiklos ataskaitas, taip pat viešuosius pirkimus.“
4. Pakeičiu 1 priedą:
4.1. Pakeičiu 3 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„3. |
Uždavinys: paskatinti žinių ir technologijų perdavimo, MTEP rezultatų komercinimo procesus mokslo ir studijų institucijose, sudarant sąlygas veiksmingam viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimui MTEP srityje ir aukštojo mokslo, mokslo ir verslo sąveikai |
- |
- |
- |
- |
24 033 |
1 447 |
-“
|
4.2. Pakeičiu 3.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
„3.5. (22.5) |
Priemonė: ekscelencijos centrų veiklos skatinimas sumaniosios specializacijos prioritetuose |
Sudaryti sąlygas ekscelencijos centrų vykdomai veiklai užtikrinti, siekiant padidinti šalies mokslines kompetencijas tarptautiniu mastu |
Planavimas |
Mokslo ir studijų institucijos |
Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai |
6 000 |
- |
Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra |
3.5.1. (22.5) |
Projektas: EMBL –partnerio institucija |
Sukurti Europos molekulinės biologijos partnerio instituciją, siekiančią pritraukti tarptautines mokslininkų grupes, vystysiančias tarptautiniu mastu pripažintus Lietuvos tyrėjų atradimus genų redagavimo technologijose |
Planavimas |
Vilniaus universitetas |
Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai |
6 000 |
|
Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra“ |
4.3. Pakeičiu 4 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„4. |
Uždavinys: sutelkti ir atnaujinti studijų ir MTEP infrastruktūrą, sudaryti sąlygas veiksmingai ją naudoti įgyvendinant MTEPI prioritetus |
- |
- |
- |
- |
220 743 |
1 447 |
-“ |
4.4. Pakeičiu 4.8 papunkčio pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„4.8. (23.8) |
Priemonė: mokslo ir studijų institucijų infrastruktūros koncentravimas, mokymo ir mokymosi aplinkos modernizavimas. Investicijos į studijų infrastruktūrą, įrangos įsigijimas, studijų bazinės įrangos kūrimas ir atnaujinimas |
Kurti ir atnaujinti mokslo ir studijų institucijų MTEP ir studijų infrastruktūrą, būtiną jų funkcijoms vykdyti |
Planavimas |
Mokslo ir studijų institucijos |
Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai |
43 050 |
- |
Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra“ |
4.5. Pakeičiu 4.8.6 papunktį ir jį išdėstau taip:
„4.8.6. (23.8.6) |
Projektas: LSU inovatyvios mobilios sporto mokslo laboratorijos sukūrimas |
Mobilios sporto mokslo laboratorijos sukūrimas |
Planavimas |
Lietuvos sporto universitetas |
Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai |
1 250 |
|
Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra“ |
5. Pakeičiu 2 priedą:
5.1. Pakeičiu 3 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„3. |
Uždavinys: paskatinti žinių ir technologijų perdavimo, MTEP rezultatų komercinimo procesus mokslo ir studijų institucijose, sudarant sąlygas veiksmingam viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimui MTEP srityje ir aukštojo mokslo, mokslo ir verslo sąveikai |
- |
24 033“ |
5.2. Pakeičiu 3.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
„3.5. |
Priemonė: ekscelencijos centrų veiklos skatinimas sumaniosios specializacijos prioritetuose |
|
6 000 |
6 000“ |
5.3. Pakeičiu 4 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„4. |
Uždavinys: sutelkti ir atnaujinti studijų ir MTEP infrastruktūrą, sudaryti sąlygas veiksmingai ją naudoti įgyvendinant MTEPI prioritetus |
- |
220 743“ |
6. Pakeičiu 3 priedą ir 3 punktą išdėstau taip:
„3. |
Uždavinys: paskatinti žinių ir technologijų perdavimo, MTEP rezultatų komercinimo procesus mokslo ir studijų institucijose, sudarant sąlygas veiksmingam viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimui MTEP srityje ir aukštojo mokslo, mokslo ir verslo sąveikai |
Mokslo ir studijų institucijų vykdomi verslo MTEP užsakymai (tūkst. Eur) |
6 369,3 |
8 636,6 |
Mokslo ir studijų institucijų pajamos iš intelektinės veiklos rezultatų (tūkst. Eur) |
430,4 |
1 038,1 |
||
3.1. |
Priemonė: MTEP rezultatų komercinimas (parama mokslininkų ir kitų tyrėjų bei studentų, dirbančių / studijuojančių mokslo ir studijų institucijose, idėjų komercinimui, parama besikuriančioms jaunoms inovacinėms įmonėms (pumpurinės įmonės, startuoliai) |
Patentinės paraiškos (vnt.)
Doktorantūra, vykdoma kartu su verslo subjektais (doktorantų skaičius)
Mokslo ir studijų institucijose susikūrusių naujų žinioms imlių įmonių (angl. spin-off) skaičius (vnt.) |
33
30
22 |
112
68
77“ |
3.2. |
Priemonė: mokslininkų ir kitų tyrėjų gebėjimų komercinti MTEP rezultatus stiprinimas, žinių, inovacijų ir technologijų perdavimas, MTEP veiklos rinkodara |
|||
3.3. |
Priemonė: inovacijų ir technologijų perdavimo centrų veiklos skatinimas |
|||
3.4. |
Priemonė: kompetencijos centrų veiklos skatinimas |
|||
3.5. |
Priemonė: ekscelencijos centrų veiklos skatinimas sumaniosios specializacijos prioritetuose |