LiETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „VIEŠOJO TRANSPORTO PRIEMONIŲ PARKO ATNAUJINIMAS IR (AR) PLĖTRA, SKATINANT NAUDOTI ELEKTRA, BIOMETANU, SUSLĖGTOMIS GAMTINĖMIS DUJOMIS, SUSKYSTINTOMIS GAMTINĖMIS DUJOMIS VAROMAS TRANSPORTO PRIEMONES“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO schemos patvirtinimo

 

2021 m. birželio 4 d. Nr. D1-344

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1138 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 9.2 papunkčiu ir Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. D1-275 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 47 punktu,

tvirtinu Klimato kaitos programos priemonės „Viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas ir (ar) plėtra, skatinant naudoti elektra, biometanu, suslėgtomis gamtinėmis dujomis, suskystintomis gamtinėmis dujomis varomas transporto priemones“ valstybės pagalbos teikimo schemą (pridedama).

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                    Simonas Gentvilas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2021 m. birželio 4 d. įsakymu Nr. D1-344

 

 

Klimato kaitos programos priemonės VIEŠOJO TRANSPORTO PRIEMONIŲ PARKO ATNAUJINIMAS IR (AR) PLĖTRA, SKATINANT NAUDOTI ELEKTRA, BIOMETANU, SUSLĖGTOMIS GAMTINĖMIS DUJOMIS, SUSKYSTINTOMIS GAMTINĖMIS DUJOMIS VAROMAS TRANSPORTO PRIEMONES“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMA

 

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai elementai

Paaiškinimas

1. 

Teisinis pagrindas

Schema parengta vadovaujantis:

2014 m. birželio 17 d. Komisijos Reglamento (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius (toliau – Bendrasis bendrosios išimties reglamentas), I skyriaus ir 36 straipsnio nuostatomis, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. birželio 14 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 2017/1084[1];

2020 m. liepos 2 d. Komisijos Reglamentu (ES) 2020/972, kuriuo iš dalies keičiant Reglamentą (ES) Nr. 1407/2013 pratęsiamas jo galiojimas ir iš dalies keičiant Reglamentą (ES) Nr. 651/2014 pratęsiamas jo galiojimas ir įtraukiami patikslinimai (toliau – Reglamentu (ES) 2020/972);

2021 m. Klimato kaitos programos lėšų naudojimo sąmatoje, patvirtintoje 2021 m. kovo 31 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 194 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo 2021 m. sąmatos patvirtinimo“ priemonei numatytu finansavimu;

2021 m. Klimato kaitos programos lėšų naudojimo sąmatos detalizuojančio plano, patvirtinto 2021 m. balandžio 21 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-237 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo 2021 m. sąmatą detalizuojančio plano patvirtinimo“ 1.2.4.2 papunktyje priemonei numatytu finansavimu ir paramos kriterijais;

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. D1-275 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Tvarkos aprašas)

2. 

Planuojama skirti finansavimo suma

27 mln. Eur (dvidešimt septyni milijonai eurų) – Klimato kaitos programos lėšos.

3. 

Schemos galiojimo trukmė

Investicijos pagal šią schemą bus skiriamos Bendrojo bendrosios išimties reglamento  taikymo laikotarpiu, t. y. iki 2022 m. gruodžio 31 d. (iki šios datos pasirašomos projektų finansavimo sutartys su pareiškėjais). Jei bus priimtas naujas reglamentas, pakeisiantis Bendrąjį bendrosios išimties reglamentas, arba Bendrojo bendrosios išimties reglamento galiojimas bus pratęstas, investicijų teikimas pagal šią schemą gali būti pratęstas.

4. 

Vartojamos sąvokos

Vartojamos sąvokos atitinka Bendrajame bendrosios išimties reglamente ir Tvarkos apraše apibrėžtas sąvokas.

5. 

Remiama veikla

Klimato kaitos programos lėšomis tinkamos finansuoti išlaidos:

5.1. naujų neeksploatuotų transporto priemonių keleiviams vežti, kurioms (kiekvienai) taikomos 2014 m. spalio 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/94/ES dėl alternatyviųjų degalų infrastruktūros diegimo nuostatos ir 2019 m. birželio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/1161, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2009/33/EB dėl skatinimo naudoti netaršias ir efektyviai energiją vartojančias kelių transporto priemones, įsigijimui:

5.1.1. elektra varomų (transporto priemonių elektra gali būti tiekiama įvairiais būdais: įkrovimo jungtimis iš įkrovimo stotelių, trolėjomis, naudojant pantografus, iš įkraunamų akumuliatorių, indukcijos ir kitais būdais, naudojant bet kokias šių būdų kombinacijas), neturinčių vidaus degimo variklių, išskyrus, kai vidaus degimo variklyje naudojamos tik 5.1.25.1.3 papunkčiuose nurodytos kuro rūšys;

5.1.2. naudojančių biodujas;

5.1.3. naudojančių suslėgtąsias arba suskystintąsias gamtines dujas;

5.1.4. naudojančių bet kokią 5.1.1–5.1.3 papunkčiuose išvardytų energijos tipų kombinaciją.

6.

Papildomi reikalavimai subsidijos lėšomis įsigyjamoms transporto priemonėms

Transporto priemonės privalo atitikti šiuos minimalius reikalavimus:

6.1. kelių transporto priemonė turi atitikti I, II ir A klasių keleivinėms transporto priemonėms keliamus reikalavimus, nustatytus Jungtinių Tautų transporto priemonių taisyklėje Nr. 107, kuri skelbiama https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/?uri=CELEX%3A42015X0618%2801%29 (negalima įsigyti III ir B klasės transporto priemonių);

6.2. įrengta bent 1 vieta neįgaliesiems ir (ar) specialiųjų poreikių turintiems žmonėms su vežimėliu tvirtinimo diržai, bėgeliai ar kita vežimėlio tvirtinimo įranga);

6.3. aprūpinta neįgaliesiems ir (ar) specialiųjų poreikių turintiems žmonėms pritaikytais vairuotojo informavimo mygtukais apie išlipimą ir specialiu piktograminiu žymėjimu (transporto priemonės išorėje ir viduje);

6.4. įrengtos keleivių informavimo priemonės (vaizdinės ir garsinės), atitinkančios reikalavimus, nustatytus Keleivinio kelių transporto priemonių apipavidalinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1998 m. vasario 12 d. įsakymu
Nr. 55 „Dėl Keleivinio kelių transporto priemonių apipavidalinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;

6.5. neįgaliųjų su vežimėliais ir (ar) specialiųjų poreikių turinčių žmonių įlaipinimas ir (ar) įvažiavimas, išlaipinimas ir (ar) išvažiavimas numatytas per šonines duris;

6.6. keleivių įlipimo ir (ar) išlipimo pakopos ir grindų briaunos turi būti pažymėtos ryškiu kontrastiniu žymėjimu;

6.7. įrengta vaizdo stebėjimo sistema keleivių ir vairuotojų saugumui užtikrinti, leidžianti stebėti visą transporto priemonės saloną;

6.8. transporto priemonė ar jos dalis, kurioje neįgalieji ir (ar) specialiųjų poreikių turintys žmonės su vežimėliu įlaipinami ir (ar) išlaipinami, turi būti žemagrindė arba turėti pakėlimo liftą, užtikrinant galimybę neįgaliesiems ir (ar) specialiųjų poreikių turintiems žmonėms su vežimėliu įlaipinti ir (ar) išlaipinti;

6.9. įdiegtas išorinis keleivių įlipimo ir (ar) išlipimo durų apšvietimas, veikiantis transporto priemonei sustojus ir atidarius duris;

6.10. įdiegta antialkoholiniu variklio užraktu (alkoholio matuokliu, sujungtu su variklio paleidimo mechanizmu ir blokuojančiu variklio paleidimą, jeigu į jį kvepiamame ore alkoholio koncentracija viršija numatytąją).

7.

Kiti reikalavimai pareiškėjams

Kiti reikalavimai:

7.1. norėdamas gauti paskolą iš banko ar kredito įstaigos, pareiškėjas turi teisę įkeisti įsigyjamas transporto priemones (pvz., kai transporto priemones įsigyja lizingu);

7.2. pareiškėjas privalo naudoti transporto priemones mažiausiai 5 m. arba 5 m. būti transporto priemonių valdytoju, per kuriuos negali jų perleisti, perduoti, parduoti, išnuomoti, įkeisti be APVA leidimo (išskyrus 7.1 papunktyje nurodytu atveju);

7.3. projekto vykdytojas turi užtikrinti, kad ilgalaikis materialusis turtas, kuris įsigytas ar sukurtas iš projektui skirtų lėšų, būtų naudojamas ir prižiūrimas vadovaujantis gamintojo rekomendacijomis ir 5 metų laikotarpį jo techninė būklė atitiktų teisės aktų reikalavimus;

7.4. pareiškėjo įsigytų ir Lietuvos teritorijoje naudojamų transporto priemonių suvartojamų degalų ir (ar) energijos balanse iš AEI pagamintų degalų ir (ar) energijos dalis vertinamas per 5-ių metų suminį laikotarpį ir turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc. Degalų balanse iš AEI pagamintų degalų ir (ar) energijos dalis gali būti papildyta fiziniais degalų įmaišymais ir (ar) tiesioginiu elektros energijos naudojimu arba panaudojant AEI kilmės garantijas, kaip numatyta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 28 ir 29 straipsniuose.

7.5. pareiškėjo nuosavų lėšų šaltiniai, kuriais įgyvendinamas projektas ar jo dalis, turi būti aiškiai apibrėžti, patikimi, tinkami, pakankami ir realūs paraiškos pateikimo metu. Pakankamai apibrėžtais, patikimais ir tinkamais nuosavų lėšų finansavimo šaltiniais gali būti laikomi:

7.5.1. kredito įstaigos paskola. Jei pareiškėjo planuojamas nuosavų lėšų šaltinis yra kredito įstaigos paskola, pateikiamas preliminarus kredito įstaigos sprendimas suteikti paskolą, tačiau po sprendimo skirti finansavimą priėmimo, bet ne vėliau kaip per atsakingosios institucijos ar Aplinkos ministerijos (informacinių ir tiriamųjų klimato kaitos projektų atveju) nustatytą terminą iki projekto finansavimo sutarties pasirašymo turi būti gauta paskola arba pateikta pažyma, kurioje nurodytas kredito įstaigos sprendimas suteikti paskolą konkrečiam projektui vykdyti, esant ar įvykdžius tam tikras sąlygas;

7.5.2. pareiškėjo piniginės lėšos. Su paraiška pateikiamas sprendimas, patvirtintas juridinio asmens atitinkamo valdymo organo ar asmens (asmenų grupės), turinčio (turinčios) teisę priimti tokius sprendimus, kuriuo nutarta projekto įgyvendinimui skirti tam tikrą lėšų sumą, ir (ar) informacija apie lėšų šaltinį (kredito įstaigos sąskaitos(-ų) išrašas ar kredito įstaigos pažyma apie pareiškėjo turimas lėšas, numatomos pajamos, pelnas, nepaskirstytini rezervai ar kt.).

8. 

Paraiškų (finansuotinų projektų) atrinkimas

Paraiškas priima, vertina ir atrenka Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA) per atvirą, skaidrų procesą užtikrindama laisvą konkurenciją, vienodą ir sąžiningą traktavimą. Projektus vertina, atrenka ir prižiūri APVA vadovaudamasi Tvarkos aprašu ir susijusiais teisės aktais.

Paraiškų atrankos būdas – konkursas. Remiantis numatytais atrankos kriterijais –  aplinkosauginis efektyvumas (didesni ŠESD sutaupymai per išleistą paramos eurą – daugiau balų), maksimalus galimas balų skaičius – 70; pareiškėjo savarankiško įnašo į projekto finansavimą dydis, maksimalus galimas balų skaičius – 10;  pareiškėjams, kurie įsipareigoja finansuojamomis lėšomis įsigytų transporto priemonių degalų balanse sunaudoti kuo daugiau degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių (privalomas AEI sunaudojimas nurodytas 7.4 papunktyje, projektai reitinguojami, maksimalus balas skiriamas projektams, kurių AEI įsipareigojimas degalų balanse didžiausias), (maksimaliai 20 balų).

Pareiškėjai 5 metus APVAI turi teikti kasmetines suvartojamų degalų balanso ataskaitas. Vertinama AEI pagamintų degalų ir (ar) energijos dalis 5 metų suminiu laikotarpiu.

Su paraiška APVA privaloma pateikti:

8.1. patvirtintą pareiškėjo įstatų (nuostatų ir (ar) statuto) kopiją, jeigu ši informacija neprieinama viešai ar nepaskelbta registruose;  

8.2. kopiją licencijos, kuria suteikiama teisė verstis keleivių vežimo veikla; 

8.3. planuojamų įsigyti transporto priemonių pagrindimą (transporto priemonių aprašymą ir technines charakteristikas; transporto priemonių skaičių, preliminarias kainas ir pan.);

8.4. finansavimo šaltinius pagrindžiančius dokumentus (banko ar kitos kredito įstaigos paskola, lizingas, pareiškėjo nuosavos lėšos arba deklaracija, kokie finansavimo šaltiniai ir kokiu būdu bus gaunami); 

8.5. dokumentus, pagrindžiančius projekto biudžetą (sudarytos pirkimo sutartys, komerciniai pasiūlymai, nuorodos į rinkoje esančias kainas ir kainininkus ar kt.);

8.6. įmonės statusą pagrindžiantys dokumentai (pvz., smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracija);

8.7. finansinės Registrų centro ataskaitos;

8.8. kiti APVA kvietime teikti paraiškas nurodyti dokumentai.

9. 

Subsidijų gavėjai (pareiškėjai)

Subsidijos Klimato kaitos programos lėšomis galės būti teikiamos: viešojo transporto savivaldybių teritorijoje keleivių vežimo veiklą vykdantys juridiniai asmenys, turintys teisę vežti keleivius kompetentingų institucijų nustatytais reguliariojo susisiekimo maršrutais (vežėju gali būti ir juridiniai asmenys, kurių veikla finansuojama iš valstybės ar savivaldybių biudžetų arba kitų valstybės ar savivaldybių fondų lėšų arba kontroliuojama (valdoma) valstybės ar savivaldybių institucijų), su kuriomis sudarytos viešųjų paslaugų teikimo sutartys.

Finansavimas neteikiamas sunkumų turintiems pareiškėjams. Pagal Reglamento (ES) 2020/972 1 straipsnio 4 punkto c papunktį leidžiama teikti valstybės pagalbą pareiškėjams, kurie 2019 m. gruodžio 31 d. nepatyrė sunkumų, o 2020 m. sausio 1 d.–2021 m.  birželio 30 d. tapo sunkumų patiriančiomis įmonėmis.

Vadovaujantis Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika[2], nauja valstybės pagalba negali būti teikiama, kol nebus sugrąžinta neteisėtai gauta valstybės pagalba.

10.    

Remiamas sektorius

Transporto sektorius.

11.    

Finansavimo dydis vienam pareiškėjui

- 55 % tinkamų finansuoti išlaidų, kai pagalba teikiama didelėms įmonėms;

- 60 % tinkamų finansuoti išlaidų, kai pagalba teikiama mažosioms ir vidutinėms įmonėms.

Maksimalus subsidijos dydis vienam pareiškėjui yra 10 mln. eurų. Subsidijos dydį ribojantis aplinkosauginio efektyvumo kriterijus netaikomas.

Bendras išmetamų ŠESD kiekio sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį apskaičiuojamas pagal Išmetamų ŠESD kiekio sumažinimo vertinimo metodiką (Tvarkos aprašo 2 priedas).                                 

12.

Projektų priežiūra ir administravimas

Projektus APVA prižiūri ir administruoja vadovaudamasi Tvarkos aprašo ir susijusiais teisės aktais.

Nevykdant 7.4 papunktyje ir 8 punkte numatytų įsipareigojimų, taikomos sankcijos pagal Alternatyvių degalų įstatymo 32 straipsnio 1 punktą: už įpareigojimų ir reikalavimų, nevykdymą skiriama bauda, kurios dydis yra lygus neįvykdytai įpareigojimo daliai, išreikštai energine verte (megadžauliais), padauginus ją iš keturių euro centų.

13.    

Pagalbos sumavimas, suteikimo kontrolė ir stebėsena

Investicijoms iš Klimato kaitos programos taikomos Reglamento Nr. 651/2014 8 straipsnio nuostatos.

APVA pagalbos skaičiavimus, suteikimo kontrolę ir stebėseną vykdo, saugo dokumentus apie suteiktą pagalbą pagal Bendrosios išimties 7 ir 12 straipsnio nuostatas.

APVA teisės aktų nustatyta tvarka skiriamą finansavimo sumą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre registruoja vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais[3] ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis[4].

Vadovaujantis Bendrosios išimties reglamento 9 straipsnio nuostatomis, informaciją apie suteiktą pagalbą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos APVA skelbia Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos interneto svetainėje https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public?lang=en.

14.    

Netinkamos investicijos

Netinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos investicijos, nurodytos Bendrojo bendrosios išimties reglamento 1 straipsnio 2–5 dalyse ir Tvarkos aprašo 66 punkte.

15.

Informacijos ir dokumentų saugojimas

Informacija ir dokumentai, susiję su pagalbos teikimu, saugomi ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos.

 



[1] OL 2017 L 156, p. 1.

[2] Žr. Europos Sąjungos Teisingumo Teismo 1995 m. rugsėjo 13 d. sprendimą C-188/92 TWD Textilwerke Deggendorf GmbH v Vokietija.

[3] Patvirtintais Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.

[4] Patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2015 m. lapkričio 13 d. nutarimu Nr. 1S-120/2015 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“.