LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS
įsakymas
DĖL 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS
NR. 03-002-06-09-03 „VYKDYTI RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ PAGRINDINĮ IR GALUTINĮ APDOROJIMĄ IR UŽTIKRINTI VISŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ SAUGOJIMĄ“ APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. liepos 12 d. Nr. 1-218
Vilnius
Vadovaudamasis Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių,
7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“, 87 punktu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. vasario 3 d. nutarimu
Nr. 76 „Dėl 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos patvirtinimo“,
tvirtinu 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 03-002-06-09-03 „Vykdyti radioaktyviųjų atliekų pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų radioaktyviųjų atliekų saugojimą“ aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2022 m. liepos 12 d.
įsakymu Nr. 1-218
2021–2030 METŲ BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ EKSPLOATAVIMO NUTRAUKIMO IR RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-002-06-09-03 „VYKDYTI RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ PAGRINDINĮ IR GALUTINĮ APDOROJIMĄ IR UŽTIKRINTI VISŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ SAUGOJIMĄ“ APRAŠAS
I SKYRIUS
PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS SIEKIAMI REZULTATAI
Rodiklio kodas |
Rodiklio tipas (rezultato / produkto) |
Rodiklio pavadinimas |
Matavimo vienetas |
Pradinė rodiklio reikšmė (2020 metai) |
Siektinos rodiklio reikšmės |
Finansavimo šaltinis |
|
Tarpinė reikšmė 2025 m. |
Galutinė reikšmė 2030 m. |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
R-03-002-06-09-03-01 |
Rezultato |
Galutinai apdorotų trumpaamžių radioaktyvių atliekų ir ilgaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių dalis po pagrindinio apdorojimo |
Procentai |
20 % |
30 % |
50 % |
2007–2013 m., 2014–2020 m. ir 2021–2027 m. Ignalinos programos lėšos; 2007–2013 m., 2014–2020 m. ir 2021–2027 m. Ignalinos programos bendrojo finansavimo lėšos |
Paaiškinimai:
1. Kartu su šiuo aprašu tvirtinamas projektų finansavimo sąlygų aprašas (jeigu taikoma) pagal atitinkamo finansavimo šaltinio vadovaujančiosios institucijos (kai finansuojama valstybės biudžeto lėšomis, išskyrus bendrajam finansavimui skirtas lėšas, – portfelio valdytojo) nustatytą formą. Konkrečios veiklos (poveiklės) ar jų grupės projektų finansavimo sąlygų aprašas gali būti pridedamas patvirtinus priemonės aprašą, atsižvelgiant į planuojamą konkrečios (-ių) veiklos (-ų) (poveiklės (-ių)) įgyvendinimo datą. Jeigu atskiruose veiklos (poveiklės) kvietimuose numatomos skirtingos projektų finansavimo sąlygos, rengiami atskiri projektų finansavimo sąlygų aprašai. Kartu su projektų finansavimo sąlygų aprašais gali būti tvirtinami projektų specialieji ir prioritetiniai atrankos kriterijai, valstybės pagalbos teikimo taisyklės ir kiti projektų atrankai, įgyvendinimui, tęstinumui taikomi reikalavimai.
2. Aprašo pavadinime pažangos priemonės kodas nurodomas ir lentelės 1 skiltis pildoma vadovaujantis Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28. d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“ (toliau – Strateginio valdymo metodika), 9 priede nustatyta tvarka.
3. 3 skiltyje rezultato rodikliai nurodomi tokie patys, kokie nurodyti plėtros programoje. Produkto rodikliai nurodomi, jei taikomi priemonei pagal finansavimo šaltinio (pvz., Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas) reikalavimus, ir privalomai nurodomi, į plėtros programos pažangos priemonės aprašą įtraukiant tuos rodiklius, dėl kurių prisiimti įsipareigojimai pagal atitinkamą fondą ar programą reglamentuojantį teisės aktą, jei įgyvendinamos Europos Sąjungos fondų (pvz., 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa, Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės planas „Naujos kartos Lietuva“) ir kitos tarptautinės programos.
4. Jei tarpinės ir (ar) galutinės siektinos rodiklio reikšmės pasiekimo metai nesutampa su nurodytais metais, 6 ir 7 skiltyse po tarpine ir (ar) galutinė siektina rodiklio reikšme skliaustuose nurodomi kiti teisingi tarpinės ir (ar) galutinės siektinos rodiklio reikšmės pasiekimo metai.
II SKYRIUS
PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS FINANSAVIMO ŠALTINIAI
Finansavimo apimtis ir šaltiniai |
Lėšų poreikis (tūkst. eurų) |
1 |
2 |
1.2. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos bendrojo finansavimo lėšos |
|
1.2.1. 2007–2013 m., 2014–2020 m. ir 2021–2027 m. Ignalinos programos bendrojo finansavimo lėšos, 1.2.3.1.13 |
18 716 |
1.3. Europos Sąjungos ir kita tarptautinė finansinė parama |
|
1.3.1. 2007–2013 m., 2014–2020 m. ir 2021–2027 m. Ignalinos programos lėšos, 1.3.3.1.13 |
114 973 |
IŠ VISO: |
133 689 |
Paaiškinimai:
1. 1 skilties 1.1–1.4 papunkčiuose nurodomi finansavimo šaltiniai ir jų pavadinimai pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro 2011 m. rugpjūčio 8 d. įsakymą Nr. 1K-265 „Dėl Asignavimų valdytojų programų, finansuojamų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, finansavimo šaltinių klasifikacijos patvirtinimo“. Jei finansavimo šaltinis yra Europos Sąjungos fondų lėšos, nurodomas konkretus Europos Sąjungos fondas.
2. 2 skiltyje nurodomas lėšų poreikis turi neviršyti Nacionaliniame pažangos plane nustatytų finansinių projekcijų arba turi būti pateikiamas pagrindimas, iš kokių finansavimo šaltinių, programų ketinama skirti projekcijas viršijančią lėšų dalį.
3. 2.3 papunktyje nurodomi kiti piniginiai ištekliai, kuriais disponuoja valstybė ir (arba) savivaldybės, ir kitų juridinių asmenų, kurie yra perkančiosios organizacijos, nurodytos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, išskyrus perkančiąsias įmones, veikiančias vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srityje, lėšos.
III SKYRIUS
PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS VEIKLŲ SUVESTINĖ
Veikla |
Veiklos (poveiklės, projekto) tipas |
Galimi pareiškėjai |
Projektų atrankos būdas |
Valstybei svarbus ar (ir) Ministro Pirmininko strateginių projektų portfelio projektas (įrašomas požymis: VS, MPP) |
Tiesiogiai prisidedama prie HP (Taip / Ne) |
Valstybės pagalba (Taip / Ne) |
Finansavimo forma |
Finansavimo suma (tūkst. eurų) |
Finansavimo šaltinis (-iai) |
Rodiklio pavadinimas ir tipas |
Siektina galutinė rodiklio reikšmė (procentais) |
Įgyvendinimo pradžia (metai, ketv.) |
Administruojančioji institucija |
Dalyvaujanti institucija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
1. Vykdyti radioaktyviųjų atliekų pakuočių formavimą |
I |
Ignalinos AE |
P |
- |
Ne |
Ne |
D |
114 973
18 716 |
Ignalinos programos lėšos
Ignalinos programos bendrojo finansavimo lėšos |
R – Galutinai apdorotų trumpaamžių radioaktyvių atliekų ir ilgaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių dalis po pagrindinio apdorojimo |
50 |
2021,
I ketv. |
Energetikos ministerija |
|
Paaiškinimai:
1. Jeigu pasirenkant plėtros programos pažangos priemonės įgyvendinimo alternatyvas pirmiausia būtina vykdyti analitinę veiklą, pažangos priemonės aprašas gali būti tvirtinamas nurodant tik šią veiklą. Kartu su analitine veikla gali būti planuojamos ir kitos veiklos, kurių alternatyvų vertinimas neatliekamas. Įvykdžius analitinę veiklą, plėtros programos pažangos priemonės aprašas turi būti papildomas nurodant kitas vykdomas veiklas (poveikles, projektus).
2. 2 skiltyje nurodomi veiklų (poveiklių, projektų) tipai: R – reguliacinė (-is), I – investicinė (-is), K – komunikacinė (-is), A – analitinė (-is), M – mišri (-us).
3. 3, 4, 8–10, 14 skiltys nepildomos, kai vykdoma (-as) reguliacinė (-is) veikla (projektas) arba kai vykdoma (-as) analitinė (-is) veikla (projektas), kuriai (-iam) vykdyti naudojamos tęstinės veiklos lėšos.
4. 4 skiltyje nurodomi projektų atrankos būdai: P – planavimas, K – konkursas, Pj – planavimas, kai ketinama įgyvendinti jungtinį projektą.
5. 5 skiltyje valstybei svarbaus projekto požymis suteikiamas pagal Strateginio valdymo metodikoje nustatytus kriterijus.
6. 6 skiltyje pažymima, ar tiesiogiai bus prisidedama prie horizontaliųjų principų įgyvendinimo ir (ar) (bus) nurodomi konkretūs reikalavimai projektų finansavimo sąlygų apraše.
7. 7 skiltyje nurodoma, ar pagal veiklas numatoma teikti valstybės pagalbą (vadovaujantis išimtimis, pagal su Europos Komisija suderintą, derinamą ar planuojamą derinti schemą, taikant de minimis pagalbą).
8. 8 skiltyje nurodoma taikoma finansavimo forma: DS – dotacija taikant sąlygas, D – dotacija, FP – finansinė priemonė, A – apdovanojimai.
9. 9 skiltyje nurodoma konkretaus finansavimo šaltinio, nurodyto II skyriuje, dalis, tenkanti veiklai.
10. 10 skiltyje finansavimo šaltiniai nurodomi įrašant trumpinius: 2021–2027 IP – 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa, EGADP – Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės planas „Naujos kartos Lietuva“, VB – valstybės biudžetas.
11. 11 skiltyje rezultato rodiklis žymimas R, produkto – P. Rezultato ir produkto (jei taikoma) rodikliai perkeliami iš I skyriaus. Jei procentinė rezultato rodiklio siektina reikšmė negali būti skaidoma, o jos siekiama keliomis veiklomis (poveiklėmis, jeigu jos numatomos), ta pati siektina reikšmė gali būti nurodyta prie skirtingų veiklų (poveiklių, jeigu jos numatomos). Jei kita skaitine išraiška išreikštas rezultato ar produkto rodiklis, kelių veiklų (poveiklių, jeigu jos numatomos) siektinos reikšmės gali būti skirtingos, tačiau bendrai turi sutapti su siektinomis priemonės rodiklio reikšmėmis.
12. 13 skiltyje nurodoma planuojama veiklos (poveiklės) kvietimo data, reguliacinės veiklos vykdymo pradžios data, projekto veiklų vykdymo pradžios data (jeigu ji žinoma).
14. Jeigu priemonės veiklą numatoma finansuoti iš skirtingų finansavimo šaltinių, 1.1 papunktyje tokia veikla išskaidoma į poveikles, jai priskiriant ne daugiau nei vieną finansavimo šaltinį (bendrojo finansavimo lėšos ir valstybės biudžeto lėšos, kuriomis apmokamas pridėtinės vertės mokestis (jeigu tokios lėšos numatytos), į atskirą poveiklę neišskiriamos, tačiau nurodoma jų dalis (tūkst. eurų).
2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 03-002-06-09-03 „Vykdyti radioaktyviųjų atliekų pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų radioaktyviųjų atliekų saugojimą“ aprašo
1 priedas
2021–2030 METŲ BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ EKSPLOATAVIMO NUTRAUKIMO IR RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-002-06-09-03 „VYKDYTI RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ PAGRINDINĮ IR GALUTINĮ APDOROJIMĄ IR UŽTIKRINTI VISŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ SAUGOJIMĄ“ APRAŠE NURODYTOS INFORMACIJOS PAGRINDIMO APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
Priemonės kodas ir pavadinimas |
03-002-06-09-03 „Vykdyti radioaktyviųjų atliekų pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų radioaktyviųjų atliekų saugojimą“ |
Nacionalinio pažangos plano uždavinys |
6.9. uždavinys: Saugiai nutraukti branduolinės energetikos objektų eksploatavimą ir sutvarkyti radioaktyviąsias atliekas |
Plėtros programa
|
2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programa |
Atsakinga institucija (koordinuojančioji institucija) |
Lietuvos Respublikos energetikos ministerija |
Laukiamas pokytis |
1.1. PRIEMONĖS POREIKIS
Lietuvos stojimo į Europos Sąjungą sutartyje (4 protokole) buvo nustatytas įsipareigojimas sustabdyti Ignalinos atominės elektrinės (toliau – IAE) reaktorius ir nutraukti IAE eksploatavimą, o Europos Sąjunga įsipareigojo teikti finansinę paramą. Įsipareigojimus Lietuvos Vyriausybė įvykdė – pirmąjį IAE energijos bloką galutinai sustabdė 2004 m. gruodžio 31 d., antrąjį energijos bloką – 2009 m. gruodžio 31 d.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2002 m. lapkričio 26 d. nutarimu Nr. 1848 „Dėl valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės pirmojo bloko eksploatavimo nutraukimo būdo“ nusprendė, kad IAE eksploatavimo nutraukimas bus vykdomas nedelstino išmontavimo būdu. Šis sprendimas buvo priimtas atsižvelgiant į IAE eksploatavimo nutraukimo politinį, ekonominį, socialinį ir techninį kontekstą, o nuo šio sprendimo priėmimo visi IAE eksploatavimo nutraukimo planai ir darbai, susiję su reikalingos infrastruktūros įrengimu, išmontavimu, statinių nugriovimu ir radioaktyviųjų atliekų (toliau – RA) tvarkymu buvo ir yra orientuoti į tai, kad IAE eksploatavimo nutraukimas yra ir bus vykdomas be pertraukų tol, kol bus visiškai užbaigtas.
Vadovaujantis 2011 m. liepos 19 d. Tarybos direktyva 2011/70/Euratomas, kuria nustatoma panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų atsakingo ir saugaus tvarkymo Bendrijos sistema (toliau – Direktyva), 4 straipsniu „Valstybės narės nustato ir įgyvendina panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo nacionalinę politiką. Nepažeidžiant 2 straipsnio 3 dalies, kiekvienai valstybei narei tenka galutinė atsakomybė už joje susidariusių panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų medžiagų tvarkymą“, Lietuvoje esančios visos RA turi būti tvarkomos ir sutvarkytos pagal nustatytus reikalavimus. Pagrindinis dokumentas, nustatantis RA tvarkymo reikalavimus Lietuvoje, yra Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymas (toliau – Įstatymas), o 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programoje patvirtintoje, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. vasario 3 d. nutarimu Nr. 76 „Dėl 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos patvirtinimo“ (toliau – Programa), nustatytos RA tvarkymo priemonės, rodikliai, finansavimo šaltiniai, finansavimo dydžiai.
Pagrindinis ir galutinis RA apdorojimas numato pakuočių pagal nustatytus reikalavimus (atliekynams tai galutinės pakuotės, kurioms nustatomi priimtinumo kriterijai, saugykloms – reikalavimai pakuotėms) formavimą. Šio apdorojimo metu keičiamos RA savybės (sumažinamas tūris, pašalinami radionuklidai, pakeičiama sudėtis, skystosios atliekos sukietinamos) tam, kad būtų užtikrintas saugus RA tvarkymas, jų talpinimas į specialius konteinerius ir (ar) pakuotes tolesniam vežimui, saugojimui ir (arba) dėjimui į atliekyną. Vadovaujantis Branduolinės saugos reikalavimais BSR-3.1.2-2017 „Radioaktyviųjų atliekų tvarkymas branduolinės energetikos objektuose iki jų dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekyną“ (toliau – Branduolinės saugos reikalavimai
Pagrindinis ir galutinis RA apdorojimas bei jų saugojimas Lietuvoje jau vykdomi, kadangi VĮ Ignalinos atominė elektrinė (toliau – Ignalinos AE) turi tam administracines ir technines galimybes, šioms veikloms yra išduotos atitinkamos licencijos. Sudarytos ir sudaromos RA pakuotės saugomos IAE esamose saugyklose, kurios naudojamos RA pakuotėms saugoti iki jų padėjimo į atliekynus. RA apdorojimas (pagrindinis ir galutinis) bus užbaigtas suformavus visų RA pakuotes.
Didžioji dalis trumpaamžių labai mažai RA tvarkymo infrastruktūros (apdorojimo, charakterizavimo, pakuočių formavimo įrenginiai, buferinė saugykla, taip pat paruoštų pakuočių saugojimo vietos IAE patalpose) jau yra sukurta IAE. Planuojama įrengti papildomą RA apdorojimo įrangą, kuri leis efektyviai vykdyti šių atliekų apdorojimą. Esant finansiniam techniniam pagrįstumui Ignalinos AE nuolat peržiūrį tikslingas panaudoti technologijas dezaktyvavimo procesui optimizuoti arba padidinti jo efektyvumą. Kadangi Branduolinės saugos reikalavimai BSR-3.1.2-2017 nereikalauja galutinio šios klasės atliekų apdorojimo pakuotėse, atliekos nėra imobilizuojamos, o pakuotės formuojamos specialiai įrengtose IAE energetinių blokų patalpose ir RA išėmimo ir apdorojimo kompleksuose. Šios klasės atliekoms naudojama tara bus periodiškai perkama atsižvelgiant į poreikį iki pat 2038 m.
Trumpaamžių mažai ir vidutiniškai RA apdorojimas pradėtas 2018 m., kai prasidėjo naujai pastatyto kietųjų RA apdorojimo ir saugojimo komplekso pripažinimo tinkamu eksploatuoti programos antrojo etapo bandymai. Šios klasės atliekos turi būti apdorojamos pagal nustatytus reikalavimus ir sukietinamos atitinkamose pakuotėse ir dedamos į paviršinį RA atliekyną. Tikimasi, kad iki 2026 m. prasidės šio atliekyno eksploatavimas ir atitinkamų pakuočių dėjimas į atliekyno rūsius. Pagal atliekyno projektą numatoma naudoti dviejų tipų gelžbetoninius konteinerius (F-ANP ir KTZ-3,6). Šie konteineriai bus reikalingi tol, kol visos trumpaamžės mažai ir vidutiniškai RA, bus įdėtos į numatomą atliekyną. Periodiškai, atsižvelgiant į faktinį konteinerių poreikį, jie bus perkami rinkoje ir pristatomi į IAE pagal sudarytas sutartis. IAE turi 3 saugyklas šios klasės atliekoms saugoti: tai cementuotų skystųjų atliekų saugykla, pastatyta 2006 m., bitumuotų atliekų saugykla, kuri buvo pildoma bitumo kompaundu nuo 1987 iki 2015 m. (šiuo metu įgyvendinamas šios saugyklos pavertimo atliekynu projektas) bei kietųjų RA apdorojimo ir saugojimo komplekso saugyklos – viena skirta trumpaamžėms mažai ir vidutiniškai RA pakuotėms saugoti, kita – pakuotėms su ilgaamžėmis RA ir panaudotais uždaraisiais šaltiniais saugoti. Trumpaamžių mažai ir vidutiniškai RA pakuočių saugykla yra riboto tūrio (skirta 1190 KTZ-3,6 konteineriams saugoti) ir negali sutalpinti visų šios klasės numatomų pakuočių kiekio, bet planuojama, kad per jos pildymo laikotarpį bus pastatytas šios klasės atliekoms skirtas paviršinis atliekynas ir saugykla bus atlaisvinama išvežant atliekas į šį atliekyną.
Ilgaamžių RA ir labai RA tvarkymas bus toliau vykdomas naujame kietųjų RA apdorojimo komplekse, kuriame šių atliekų apdorojimas vykdomas nuo 2018 m. prasidėjus šio komplekso pripažinimo tinkamu eksploatuoti programos antrojo etapo bandymams. Šio komplekso ilgaamžių RA saugykla skirta 904 ilgaamžių atliekų konteineriams saugoti, o jos eksploatavimo laikotarpis 50 m. (iki 2070 m.), kuris prireikus gali būti pratęstas. Dėl to, kad ilgaamžėms RA ir labai RA sutvarkyti skirto atliekyno projektas (giluminis atliekynas) dar nėra parengtas, nėra suformuluoti net preliminarūs priimtinumo kriterijai pakuotėms, galutinių pakuočių ilgaamžėms ir labai RA nėra galimybės formuoti. Todėl vykdomas tik šių atliekų pagrindinis apdorojimas ir jos yra dedamos be galutinio apdorojimo į tarpinius konteinerius. Visi konteineriai, skirti labai RA (IAE tik panaudotas branduolinis kuras priskirtinas šios klasės atliekoms) sutvarkyti, yra IAE, o ilgaamžėms atliekoms tvarkyti skirti konteineriai bus perkami pagal poreikį rinkoje. Neatmetama galimybė, kad gali atsirasti naujo tipo pakuotės ilgaamžių RA saugoti, jeigu jos bus parinktos reaktorių išmontavimo projekto (šiuo metu yra rengiami projekto pirkimo dokumentai) įgyvendinimo metu. Taip pat numatoma, kad reaktoriaus atliekoms saugoti (daugiausia grafito atliekoms) teks statyti naują ilgaamžių atliekų saugyklą, nes esamos naujos kietųjų RA apdorojimo ir saugojimo komplekso ilgaamžių RA saugyklos tūris nepakankamas ir negalės sutalpinti visų reaktorių ardymo metu susidarysiančių ir į pakuotes sudėtų ilgaamžių RA (planuojama, kad reaktorių išmontavimo metu susidarys ne mažiau 1900 ilgaamžių RA konteinerių). Be papildomos ilgaamžių RA saugyklos IAE reaktorių ardymo projekto įgyvendinimo metu gali iškilti poreikis įrengti RA apdorojimo įrangą, tačiau ši tikimybė bus išsamiau įvertinta projektų rengimo ir derinimo metu. Taip pat labai RA (panaudoto branduolinio kuro) saugoti yra skirtos dvi saugyklos: 2000 m. pastatytoje atviro tipo saugykloje saugomi CASTOR (20 vnt.) ir CONSTOR (98 vnt.) konteineriai, jų projektinis eksploatavimo laikotarpis yra 50 m. (iki 2050 m.). Šių saugyklų eksploatavimo laikotarpis vėliau gali būti pratęstas, iš anksto įvertinus konteinerių ir saugyklos būklę bei atlikus saugos pagrindimą, arba atliekos turės būti dedamos į galutines pakuotes, skirtas dėti į giluminį atliekyną, nes tuo metu jau bus nustatyti šio atliekyno atliekų priimtinumo kriterijai; kita saugykla, skirta labai RA saugoti CONSTOR M2 konteineriuose (saugyklos talpa 200 vnt., numatoma, kad iki 2022 m. pabaigos bus patalpinta 190 vnt., eksploatuojama nuo 2017 m., jos eksploatavimo laikotarpis 50 metų (iki 2067 m.) su galimybe pratęsti dar 50 metų laikotarpiui, tačiau tam reikės iš anksto įvertinti konteinerių ir saugyklos būklę bei atlikti saugos pagrindimą.
Rengiant Programą buvo identifikuota problema „Neatliktas atliekų pagrindinis ir galutinis apdorojimą ir neužtikrintas visų radioaktyviųjų atliekų saugojimas“, kurios pagrindinės priežastys:
1. Nebaigtas visų RA pakuočių formavimas. Pakuočių formavimas vykdomas atliekant pagrindinį ir galutinį RA apdorojimą. Pakuočių tipai ir jiems keliami reikalavimai skirtingų klasių RA yra apibrėžiami atitinkamų saugyklų ar atliekynų projektuose. Šiuo metu išmontavimo projektai apibrėžia ne visų atliekų tvarkymą, nes dalis projektų bus įgyvendinama ateityje, todėl rengiant ir įgyvendinant projektus bus parinktos atitinkamos pakuotės ir jų saugojimo vietos.
Pakuočių formavimui IAE neturi pakankamo kiekio visų tipų pakuočių, todėl prireikus jos bus perkamos rinkoje. Tikslaus skaičiaus pakuočių, skirtų skirtingoms atliekoms sutvarkyti, nėra galimybės nustatyti dėl didelių neapibrėžtumų susijusių su RA galutiniais kiekiais, tačiau toliau įgyvendinant išmontavimo ir RA tvarkymą šie neapibrėžtumai mažės.
2. Nesukurta būtina visų RA saugojimo infrastruktūra. RA saugojimas pagal nustatytus reikalavimus yra būtina sąlyga pagal Branduolinės saugos reikalavimus BSR-3.1.2-2017. Kadangi dalis IAE išmontavimo projektų dar yra rengiami ar planuojami ir priėmus atitinkamus projektinius sprendinius gali tekti pastatyti naujas saugyklas ilgaamžėms RA saugoti. Kitų RA darytojų, dėl kurių veiklos Lietuvoje susidaro RA, RA kiekiai yra ženkliai mažesni už RA kiekius, susidarančius vykdant IAE išmontavimo darbus, todėl jiems tvarkyti ir saugoti pakanka saugyklų, esančių IAE.
Problemos sprendimui taip pat aktuali yra personalo išsaugojimo ir jaunų darbuotojų pritraukimo problema, nes dėl IAE eksploatavimo nutraukimo veiklos specifikos, žinių pritaikomumas kitur Lietuvoje plačiąja prasme nėra įmanomas, todėl pritraukti naują personalą RA pagrindinio ir galutinio apdorojimo vykdymui yra problematiška, o esamas personalas senėja. Dėl tokios situacijos kyla vis didesnė rizika žinių savalaikio perdavimo nutraukimui. Taip pat IAE kaip darbdavio patrauklumas, palyginti su kitomis energetikos sektoriaus įmonėmis Lietuvoje, nuolat mažėja, nuosekliai pradedant nuo IAE sustabdymo 2009 m., nes įmonė negeneruoja pajamų ir priklauso nuo skiriamų dotacijų. Laikui bėgant personalo pritraukimo ir išlaikymo IAE problema bus vis aštresnė, todėl reikalingas ypatingas dėmesys šių problemų sprendimui.
IAE archyvo eksploatavimo pabaigos terminas šiuo metu nenustatytas. Siekiant išsaugoti informaciją apie RA pagrindinį ir galutinį apdorojimą, sprendimą dėl galimybės sujungti IAE archyvą su valstybiniu archyvu ar rasti kitokį sprendimo variantą, būtina priimti iki 2037 m.
Toliau pateikiamas apibendrintas galutinai apdorotų trumpaamžių RA pakuočių tūris bei ilgaamžių RA pakuočių tūris po pagrindinio apdorojimo 2020–2038 m. laikotarpiu (atlikus visus IAE eksploatavimo nutraukimo darbus): • labai mažai RA pakuočių tūris: 2020 m. apie 20 % (apie 10 000 m3); 2030 m. apie 50 %; 2038 m. – 100 % (apie 60 000 m3 – labai mažai RA pakuočių tūris); • mažai ir vidutiniškai RA pakuočių tūris: 2020 m. apie 20 % (11 000 m3 (1 870 vnt. F-ANP; 10 vnt. KTZ-3.6); 2030 m. apie 50 %; 2038 m. – 100 % (apie 50 000 m3 (5 375 vnt. F-ANP; 3 500 vnt. KTZ-3.6); • ilgaamžių RA pakuočių tūris: 2020 m. apie 170 m3 (29 vnt. ilgaamžių RA konteinerių ir dar 13 ilgaamžių RA konteinerių tik su PUŠ); 2030 m. apie 40 %; 2038 m. – 100 % (apie 10 000 m3 (2 500 vnt. ilgaamžių RA konteinerių); • labai RA pakuočių kiekis saugyklose: 2020 m. – 88 % CASTOR (20 vnt.), CONSTOR (98 vnt.) ir CONSTOR M2 (154 vnt.); 2030 m. (planuojama 2022 m.) – 100 % CASTOR (20 vnt.), CONSTOR (98 vnt.) ir CONSTOR M2 (190 vnt.).
Informacija apie liekančių po 2038 m. objektų eksploatavimo nutraukimą ir su to susijusį RA pagrindinio ir galutinio apdorojimo vykdymą ir visų RA saugojimo užtikrinimą nėra išsami ir ateityje turi būti tikslinama. Šiuo metu turimi tik šie duomenys: • panaudoto branduolinio kuro saugykla (B1, PBKS-2) – 17 301 m3 (atliekų kiekiai, susidarysiantys eksploatavimo nutraukimo metu, įskaitant ir 191 konteinerio išmontavimą. Čia neįskaičiuota visa įranga ir statinių konstrukcijos); • kietųjų RA tvarkymo kompleksas (B3/4) – atliekos, susidarančios išmontuojant įrangą – 1 332 m3 ir 588 m3 užteršto betono išmontuojant statinius; • panaudoto branduolinio kuro saugyklos (PBKS – senoji saugykla) eksploatavimo nutraukimo metų susidarančių atliekų kiekis nebuvo vertintas, tačiau jis bus apie 2 kartus mažesnis nei B1 saugykloje (saugoma 118 konteinerių su panaudotu branduoliniu kuru).
Šiuo metu nemažai infrastruktūros, skirtos RA tvarkyti ir saugoti, IAE yra įrengta: (labai mažai RA saugojimo buferinė saugykla (B19-1); labai mažai RA atliekynas (B19-2); RA išėmimo kompleksas (B2); kietųjų RA tvarkymo ir saugojimo kompleksas (B3/4); skystųjų RA cementavimo įrenginys (150, 151/154 pastatai), cementuotų skystųjų RA saugojimo kompleksas (158/2 pastatas), bitumuotų skystųjų RA saugykla (158 pastatas); panaudoto branduolinio kuro saugojimo saugyklos ir kt.), dalis reikiamos infrastruktūros yra skirtingose įgyvendinimo stadijose (mažai ir vidutiniškai RA atliekynas (B25), dalį infrastruktūros yra planuojama įrengti ateityje (reaktoriaus išmontavimo metu susidarysiančių atliekų saugykla), taip pat galimai ateityje gali prireikti įrengti dar vieną labai mažai RA atliekyną atliekoms, susidarysiančioms pastatų griovimo metu, jeigu nebus galimybės jas sutvarkyti pritaikant sąlyginį atlaisvinimą. Tai atitinkamai gali koreguoti pirmiau minėtų atliekų kiekius.
1.2. TIKSLINĖS GRUPĖS
Sprendžiamos priemonės „Vykdyti radioaktyviųjų atliekų pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų radioaktyviųjų atliekų saugojimą “ tikslinė grupė yra žmonės (didžiausias nesutvarkytų RA poveikis butų Lietuvos gyventojams, tačiau dėl savo specifikos šis poveikis būtų ir viso pasaulio gyventojams) ir aplinka, nes neišsprendus šios problemos kils pavojus žmonių ir aplinkos užteršimui ir neigiamas poveikis gyviems organizmams.
Dėl RA keliamo potencialaus pavojaus žmonėms ir aplinkai, kuris išlieka šimtus ar tūkstančius metų (trumpaamžės ir ilgaamžės atliekos atitinkamai), o apčiuopiamas neigiamas poveikis galimas tik tuo atveju, jeigu jos nebus tinkamai sutvarkytos, sprendžiama problema yra aktuali šioms tikslinėms grupėms: - visiems Lietuvos Respublikos ir kitų šalių gyventojams; - didžiausias poveikis IAE regiono bendruomenei, savivaldos institucijoms; - Lietuvos gamtos / aplinkos apsaugos organizacijoms; - Lietuvos aplinkos apsaugos nevyriausybinėms organizacijoms (toliau – NVO); - kaimyninėms valstybėms (politinis ir visuomenės lygmuo); - tarptautinėms organizacijoms (gamtos / aplinkos apsaugos, Tarptautinei atominės energijos agentūrai (toliau – TATENA) ir kitos).
Sprendžiama problema darys poveikį šių tikslinių grupių saugumo (RA sutvarkymo ir aplinkos / ekosistemų / gyvenamosios aplinkos) poreikiams. Įgyvendinama priemonė darys poveikį šių tikslinių grupių poreikiams turėti objektyvią / teisingą informaciją priimant atitinkamus sprendimus ir (arba) vykdant veiksmus. Nepriklausomai nuo kitų aplinkybių, šių tikslinių grupių suinteresuotumas numatytai priemonei įgyvendinti išliks trumpuoju, vidutiniu ir ilguoju laikotarpiu.
1.3. ĮGYVENDINIMO LOKACIJA
IAE išmontavimas ir statinių griovimas vykdomas Visagino savivaldybėje esančioje IAE teritorijoje.
1.4. LAUKIAMO POKYČIO DETALIZAVIMAS
Įgyvendinus Priemonę (visus numatytus veiksmus) laukiamas pokytis: - 50 % RA bus atliktas pagrindinis ir galutinis apdorojimas.
|
Pažangos priemonės įgyvendinimo alternatyvos |
Priemonė skirta vykdyti RA pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų RA saugojimą. Tai bus daroma įgyvendinant investicinius veiksmus.
Vadovaudamosi Direktyvoje nustatyta panaudoto branduolinio kuro ir kitų RA atsakingo ir saugaus tvarkymo Europos Sąjungoje (toliau – ES) sistema, valstybės narės privalo užtikrinti saugų RA sutvarkymą. Vadovaujantis Direktyva, RA galutinis sutvarkymas suprantamas kaip jų padėjimas į atitinkamus atliekynus (1 straipsnio 1 dalis, 4 straipsnio 4 dalis, 11 straipsnio 1 dalis). Direktyvos preambulės (21) ir (23) punktuose konstatuojama, kad RA, įskaitant atliekoms priskiriamą PBK, būtina sutvarkyti, kad radionuklidai nepasklistų į aplinką, ir ilgam laikotarpiui izoliuoti nuo žmonių ir aplinkos. RA saugojimas, įskaitant ilgalaikį saugojimą, yra ne dėjimo į atliekynus alternatyva, o laikinas sprendimas. Nurodoma, kad trumpaamžės mažo ir vidutinio aktyvumo atliekos yra dedamos į paviršinį atliekyną. Plačiai pripažįstama, kad techniniu požiūriu dėjimas į giluminį atliekyną – šiuo metu saugiausias ir tvariausias galutinis didelio aktyvumo atliekų ir atliekoms priskiriamo panaudoto branduolinio kuro tvarkymo būdas.
2021 m. sausio 25 d. Tarybos reglamento (ES) 2021/101, kuriuo nustatoma Lietuvos Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo pagalbos programa ir panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1369/2013 (toliau – Reglamentas), preambulės (17) punkte nurodyta, kad pagal šį Reglamentą bendrai finansuojama veikla turėtų būti nustatoma laikantis ribų, apibrėžtų pagal Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1369/2013 (14) Lietuvos pateiktame Galutiniame Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo plane (toliau – GENP). GENP buvo patvirtintas 2005 m. liepos 4 d. Tuo GENP apibrėžiama Lietuvos IAE eksploatavimo nutraukimo pagalbos programos (IAE programos) apimtis, taip pat eksploatavimo nutraukimo galutinė būklė, nurodomos atliktinų darbų pradžios ir pabaigos datos. Į jį taip pat įtraukta eksploatavimo nutraukimo veikla, su ja susijęs tvarkaraštis, sąnaudos ir reikalingi žmogiškieji ištekliai. Kai aktualu, Lietuva Komisijai turėtų pateikti atnaujintas GENP redakcijas, kad pastaroji galėtų į jas atsižvelgti rengdama darbo programas.
Reglamento 3 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad konkretus IAE programos tikslas pagal GENP išmontuoti bei dezaktyvuoti IAE įrangą ir reaktorių šachtas, įskaitant RA, susidarančių dėl eksploatavimo nutraukimo veiklos, tvarkymą, ir toliau saugiai tvarkyti dėl eksploatavimo nutraukimo susidariusias ir istoriškai paveldėtas atliekas.
Priemonės veiklos yra ilgalaikės veiklos, numatytos GENP ir atitinkančios jame numatytą IAE eksploatavimo nutraukimo strategiją (Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo strategija / eksploatavimo nutraukimo būdas buvo patvirtintas 2002 m. lapkričio 26 d. Lietuvos Respublikos vyriausybės nutarimu Nr. 1848 „Dėl valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės pirmojo bloko eksploatavimo nutraukimo būdo“), kurią šiuo metu vykdo Ignalinos AE ir ši veikla bus įgyvendinama, kol bus atliktas visų ilgaamžių RA galutinis apdorojimas, t. y. iki tol, kol visos RA bus sudėtos į giluminį atliekyną.
Nurodyti teisės aktai apibrėžia, kaip turėtų būti tvarkomos RA (pagrindinis ir galutinis RA apdorojimas, saugojimas yra RA tvarkymo dalis), t. y. RA turi būti padėtos į atitinkamus atliekynus. Alternatyvos tokios, kaip RA netvarkymas ar dalinis RA sutvarkymas (siekiant jas ilgą laiką saugoti) negali būti svarstomas kaip pažeidžiančios tarptautinius teisės aktus, keliančios pavojų žmonių gyvybei ir aplinkai dėl žalingo jonizuojančios spinduliuotės poveikio ar paliekančios nepelnytą naštą ateities kartoms.
Trumpaamžės RA bus galutinai apdorotos, o ilgaamžėms RA bus atliktas pagrindinis apdorojimas įgyvendinant GENP numatytas ilgalaikes veiklas, kurios, atsižvelgiant į pirmiau nurodytų teisės aktų reikalavimus, formuoja vienintelę priemonės alternatyvą / sprendinį (veiklos yra ilgalaikės ir jų trukmė yra ilgesnė nei priemonės trukmė), kurį įgyvendinant iki 2030 m. bus pasiekta galutinai apdorotų trumpaamžių RA pakuočių 30 000 m3, bei ilgaamžių RA pakuočių 25 000 m3 po pagrindinio apdorojimo:
Investicinės veiklos: - Vykdomas RA pakuočių formavimas. Ši veikla bus vykdoma iki 2030 metų pabaigos ir po to. RA pakuotės bus formuojamos vykdant IAE eksploatavimo nutraukimo darbus ir po to nutraukiant RA kompleksų eksploatavimą. Visas veiklas įgyvendins Ignalinos AE pasitelkdama rangovines organizacijas atskiriems darbams.
Vadovaujantis Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo įstatymo nuostatomis, numatytos veiklos yra finansuojamos iš Europos Sąjungos finansinės paramos, skiriamos pagal Ignalinos programą, nustatytą protokole Nr. 4 dėl Ignalinos atominės elektrinės Lietuvoje prie Akto dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos Respublikos stojimo sąlygų ir sutarčių, kuriomis yra grindžiama Europos Sąjunga, pritaikomųjų pataisų, Ignalinos programos bendrojo finansavimo lėšų ir Ignalinos AE nuosavų ar skolintų lėšų. Veiklų finansavimo forma – dotacija.
Programos veiklos bus įgyvendinamos valstybės planavimo būdu, kadangi ši priemonė daugiausia įgyvendinama iš Ignalinos Programos lėšų, o ES finansavimas, skiriamas šiai programai, nustato projektų tinkamumo kriterijus: - projektas turi būti numatytas GENP; - projektas turi būti įtrauktas į darbo programą ir turi būti priimtas atitinkamas sprendimas (žr. Komisijos sprendimą C(2021)9337).
Sprendinio įvertinimas atliekamas sąnaudų veiksmingumo analizės metodu, kadangi dėl teisės aktų reikalavimų yra formuojama vienintelė Priemonės alternatyva / sprendinys.
Vienintelės Priemonės alternatyvos / sprendinio analizė atliekama 9 metų laikotarpiui, t. y. iki 2030 m. Programos trukmei. Toks laikotarpis pasirinktas, kadangi 2030 m. turi būti pasiektas numatytas Priemonės pokytis – atliktas pagrindinis ir galutinis apdorojimas 50 % RA ir įrengta trūkstama RA saugojimo infrastruktūra. Veikla – atlikti RA pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų RA saugojimą – bus įgyvendinama, kol bus atliktas galutinis apdorojimas visų ilgaamžių atliekų ir kol bus RA saugojimo poreikis t. y. iki tol, kol visos RA bus sudėtos į atitinkamus RA atliekynus ir užbaigus šių atliekynų institucinę priežiūrą. Po šiuo metu Lietuvoje esančių RA padėjimo į atliekynus RA tvarkymas greičiausiai bus dar aktualus, todėl ši veikla bus tęsiama ir po 2070 metų. |
Geriausios alternatyvos pasirinkimas |
Dėl teisės aktų reikalavimų (nurodyti pirmajame skirsnyje) yra suformuota ir nagrinėjama tik viena priemonės alternatyva.
Sprendinio įvertinimas buvo atliktas sąnaudų veiksmingumo analizės metodu. Įvertinimas atliktas naudojant skaičiuoklę, viešai paskelbtą adresu https://www.ppplietuva.lt. Įvertinimas atliktas 9 metų ataskaitiniam laikotarpiui, Programos galiojimo laikotarpiui.
Skaičiuoklėje pateiktų duomenų pagrindinės prielaidos sudarytos remiantis numatomų pasirašyti sutarčių biudžetais (pagal rinkos konsultacijas, pateiktus pasiūlymus ir t. t.), biudžetais, sudarytais remiantis projektų skaičiuojamosiomis dalimis, šiuo metu galiojančiomis sutartimis, numatant analogiškų ateities pirkimų analogiškus biudžetus. 2022 metais esantys neapibrėžtumai rinkose yra labai dideli, todėl pateikti finansų poreikiai infrastruktūriniams projektams, medžiagų ir prekių pirkimui bei veiklos vykdymui gali didėti. Šios vykdomos veiklos negeneruoja pajamų Ignalinos AE.
Skaičiuoklėje informacija pateikiama agreguotai, sugrupavus taip, kad tai iš dalies koreliuotų su priemonėje įvardyta veikla: - visos veiklos sąnaudos rodomos kaip Paslaugų teikimas, nes kitos sąnaudos (investicijos į žinias ir žmogiškuosius išteklius, komunikacinės veiklos, veiklos ir palaikymo (atnaujinimo) sąnaudos) nėra reikšmingos ir numatytos Ignalinos AE parengtoje IAE pasiruošimo eksploatavimo nutraukimui programoje; - investicijos į Infrastruktūros vystymą vykdomos eksploatavimo nutraukymo projektuose pagal Ignalinos AE parengtą IAE objektų išmontavimo / nugriovimo ir aikštelės rekultivavimo (P2) programą.
Skaičiuoklėje pasirinkto siekiamo rezultato „Galutinai apdorotų trumpaamžių RA pakuočių tūris ir ilgaamžių RA pakuočių tūris po pagrindinio apdorojimo“ vertė priemonės įgyvendinimo laikotarpiu iki 2030 m. sudaryta iš 30 000 m3 – labai mažai RA pakuočių, apie 25 000 m3 mažai ir vidutiniškai RA pakuočių, apie 4 000 m3 ilgaamžių RA pakuočių.
Pagal scenarijaus analizės rezultatus RA pradinio apdorojimo sąnaudos lygios 336 926 Eur / proc (SVA rodiklis). Pesimistinio scenarijaus atveju sąnaudos gali sudaryti iki 551 019 Eur / proc. Kitame branduolinius energetikos objektų galutinio išmontavimo etape (po 2030 m.) savitos sąnaudos bus panašios kaip ir šiame etape, kadangi priemonės kaštus iš esmės sudaro darbo užmokestis ir energija. Galimos pagrindinės sąnaudos pakeitimo priežastys: eksploatavimo nutraukimo patirties kaupimas, naujų atliekų srautų tvarkymas (IAE kol kas neturi reaktorių išmontavimo atliekų apdorojimo patirties). Kitame labai mažai, mažai ir vidutiniškai RA tvarkymo etape (po 2030 m.) savitos sąnaudos bus mažesnės, nes dabartiniame etape investuojama į infrastruktūrą, kuri po 2030 m. bus toliau naudojama. |
2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 03-002-06-09-03 „Vykdyti radioaktyviųjų atliekų pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų radioaktyviųjų atliekų saugojimą“ aprašo
2 priedas
Stebėsenos rodikliO aprašymo kortelė
|
Pavadinimas |
Kodas |
1. |
Asignavimų valdytojas |
Energetikos ministerija |
2. |
Nacionalinio pažangos plano strateginis tikslas – užtikrinti gerą aplinkos kokybę ir gamtos išteklių naudojimo darną, saugoti biologinę įvairovę, švelninti Lietuvos poveikį klimato kaitai ir didinti atsparumą jos poveikiui |
NPP-06
|
3. |
Nacionalinio pažangos plano uždavinys – saugiai nutraukti branduolinės energetikos objektų eksploatavimą ir sutvarkyti radioaktyviąsias atliekas (6.9). |
NPP-06-09
|
4. |
Strateginio veiklos plano programa – branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programa |
03-002
|
5. |
Strateginio veiklos plano programos uždavinys – įgyvendinti Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo projektus pagal patvirtintą planą |
03-002-06-09 (P)
|
6. |
Strateginio veiklos plano programos priemonė – vykdyti radioaktyviųjų atliekų pagrindinį ir galutinį apdorojimą ir užtikrinti visų radioaktyviųjų atliekų saugojimą |
03-002-06-09-03 (PP) |
7. |
Rodiklio pavadinimas – galutinai apdorotų trumpaamžių radioaktyvių atliekų ir ilgaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių dalis po pagrindinio apdorojimo |
R-03-002-06-09-03-01. |
8. |
Matavimo vienetas |
Procentai |
9. |
Rodiklio paaiškinimas ‒ |
Rodiklis parodo, kokia dalis viso galutinai apdorotų trumpaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių tūrio ir viso ilgaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių tūrio bus apdorota iki 2030 metų. |
10. |
Rodiklio reikšmės apskaičiavimo formulė ‒ |
NPP vertinamuoju 10 metų laikotarpiu vykdant priemonę numatyta galutinai apdoroti 50 % viso trumpaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių tūrio ir 50 % viso ilgaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių tūrio. Rodiklio reikšmė gaunama faktiškai apdorotų radioaktyviųjų atliekų kiekį padalinus iš viso numatyto apdoroti kiekio. |
11. |
Rodiklio ir jo dėmenų detalumas ‒ |
Nėra |
12. |
Rodiklio reikšmės skaičiavimo reguliarumas ar ataskaitinis laikotarpis ‒ |
Rodiklis laikomas pasiektu, jeigu 2030 m. galutinai apdorotų trumpaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių tūris ir ilgaamžių radioaktyvių atliekų pakuočių tūris po pagrindinio apdorojimo sudarys 50 % atitinkamai viso kiekio.
Informaciją apie pasiektas rodiklių reikšmes VĮ Ignalinos atominė elektrinė pateikia Energetikos ministerijai pasibaigus kiekvienam metų ketvirčiui. |
13. |
Pirminis duomenų šaltinis ‒ |
Pirminis duomenų šaltinis – VĮ Ignalinos atominės elektrinės veiklos strategijos įgyvendinimo ataskaita. |
14. |
Už rodiklį atsakingas kontaktinis asmuo ‒ |
Inga Jakubėnaitė (koordinatorė)
Vyriausioji specialistė Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo skyrius inga.jakubenaite@enmin.lt Mob. +370 670 37 162
Už rodiklio pasiekimo įvedimą atsakinga institucija – už duomenų apie pasiektą stebėsenos rodiklio reikšmę teikimą antriniuose šaltiniuose yra atsakingas projekto vykdytojas VĮ Ignalinos atominė elektrinė |
15. |
Kita svarbi informacija ‒ |
Nėra |