LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
Dėl Valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro įstatų tvirtinimo
2007 sausio 17 d. Nr. 3D-20
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo (Žin., 1994, Nr.102-2049; 2004, Nr.4-24) 4 straipsnio 4 dalies 2 punktu:
1. T v i r t i n u valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro įstatus (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. balandžio 24 d. įsakymą Nr.3D-164 „Dėl valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro įstatų tvirtinimo“.
3. P a v e d u valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro generaliniam direktoriui S. Puodžiukui šio įsakymo 1 punktu patvirtintus įstatus įregistruoti nustatyta tvarka.
4. Šio įsakymo 1 punktu patvirtinti įstatai įsigalioja nuo jų įregistravimo juridinių asmenų registre dienos.
žemės ūkio Ministrė KAZIMIRA DANUTĖ PRUNSKIENĖ
_____________________
TVIRTINU
Lietuvos Respublikos
žemės ūkio ministrė
Kazimira Danutė Prunskienė
2007 m. sausio 17 d.
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės įmonė Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras (toliau – įmonė) yra iš valstybės turto įsteigta įmonė, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei ir jai perduotą ir valstybės įgytą turtą valdo, naudoja bei juo disponuoja patikėjimo teise. Įmonės savininko teises ir pareigas valstybė įgyvendina per Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministeriją (toliau – ministerija).
3. Įmonė savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu (Žin., 2000, Nr. 74-2262), Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymu (Žin., 1994, Nr. 102-2049; 2004, Nr. 4-24), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais bei šiais įstatais.
4. Įmonė turi antspaudą su savo pavadinimu: Lietuvos Respublika. Vilnius. Valstybės įmonė Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras.
II. ĮMONĖS TIKSLAI IR VEIKLOS POBŪDIS
8. Įmonės veiklos tikslas – pagal savo kompetenciją įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka įgyvendinti valstybės politiką žemės ūkio informacinės sistemos srityje ir siekti, kad būtų įgyvendintos Europos Sąjungos žemės ūkio orientavimo ir garantijų skyriaus priemonės.
9. Siekdama pagrindinio tikslo, įmonė vykdo šias funkcijas:
9.1. įgyvendina ir tvarko žemės sklypų tapatybės nustatymo sistemą ir administruoja jos duomenų bazę;
9.3. tvarko ir įgyvendina gyvulių registravimo ir identifikavimo sistemos kompiuterinę centrinę duomenų bazę:
9.4. tvarko Žemės ūkio ir kaimo verslo registrą:
9.4.2. užtikrina registro sąveiką su kitais valstybės ir žinybiniais registrais, kadastrais, informacinėmis sistemomis, perduoda registro duomenis kitiems registrams ir informacinėms sistemoms, priima kitų valstybės ir žinybinių registrų duomenis;
9.4.3. teikia registro duomenis registro duomenų naudotojams įstatymų ir šių įstatų nustatyta tvarka, registruoja naudotojus;
9.4.4. koordinuoja ir kontroliuoja savivaldybių veiklą, susijusią su registro tvarkymu, konsultuoja savivaldybes ir teikia joms metodinę pagalbą registro duomenų ir dokumentų tvarkymo klausimais;
9.4.6. priima iš savivaldybių objektų registravimo dokumentų ir prašymų išregistruoti registro objektus pirmuosius egzempliorius, įregistruoja jų gavimą ir užtikrina tolesnį minėtųjų dokumentų tvarkymą;
9.4.7. registruoja registro objektus – suteikia unikalų identifikavimo kodą ir įrašo jį į registro duomenų bazę;
9.4.9. analizuoja teisines, technines, technologines, metodologines ir organizacines registro tvarkymo problemas ir teikia vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai pasiūlymus dėl registro funkcionavimo tobulinimo;
9.5. užtikrina pieno gamybos kvotų administravimo sistemos duomenų bazės funkcionavimą:
9.5.1. atsako už duomenų įvedimą į pieno gamybos kvotų administravimo informacinę sistemą iš ataskaitų, gautų iš pieno supirkimo įmonių, pieno gamintojų prašymų, paraiškų ir deklaracijų;
9.5.2. spausdina ir pateikia savivaldybėms Agentūros patvirtintas kvotų sistemos paraiškų ir deklaracijų formas;
9.5.3. informuoja pieno gamintojus apie duomenų neatitikimą ir turimos individualios pieno gamybos kvotos pasikeitimą;
9.6. tvarko ir užtikrina Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos informacinės sistemos funkcionavimą, tobulina jos duomenų bazę:
9.6.1. renka, kaupia, saugo, apdoroja bei analizuoja Europos Komisijos nustatytus ir įmonių bei kitų duomenų teikėjų tiekiamus duomenis apie supirktos žaliavinės žemės ūkio produkcijos kiekius ir kainas, pagamintų produktų kiekius bei didmeninės prekybos tinklui tiekiamų produktų kainas, gamybos priemonių kainas vidaus rinkoje bei kitus reikalingus duomenis;
9.6.2. sukauptų duomenų pagrindu rengia ministerijos patvirtintas ataskaitas Europos Komisijai ir kitoms institucijoms;
9.6.3. renka ir kaupia, saugo bei apdoroja aktualius duomenis apie žemės ūkio ir maisto produktų kainas užsienio rinkose;
9.6.4. ministerijos nustatytu periodiškumu rengia ir išleidžia patvirtintos struktūros oficialųjį informacinį leidinį;
9.6.7. rengia ir skelbia rinkos analizes bei prognozes laikraščiuose ir kitose informavimo priemonėse;
9.6.8. administruoja Žemės ūkio ir maisto produktų informacinės sistemos (toliau – ŽŪMPRIS) interneto svetainę, palaiko jos techninės bei programinės dalies veikimą, užtikrina modernizavimo bei plėtros procesą įvertinant duomenų teikėjų poreikius bei ministerijos nustatytus reikalavimus;
9.6.9. ŽŪMPRIS interneto svetainės tinklalapyje skelbia šių įstatų 9.6.1 bei 9.6.3 punktuose nustatytos sistemos dalies aktualią viešai skelbiamą informaciją;
9.6.10. rengia šių įstatų 9.6.1 punkte nustatytos ŽŪMPRIS dalies duomenų rinkimo arba teikimo ir apdorojimo metodikų bei duomenų rinkimo arba teikimo anketų formų projektus ir teikia juos ministerijai tvirtinti;
9.6.11. vadovaudamasis informacinių sistemų kūrimą reglamentuojančiais teisės aktais, rengia šių įstatų 9.6.1 punkte nustatytos ŽŪMPRIS dalies ir interneto svetainės specifikacijas;
9.6.13. ministerijos pavedimu teikia Europos Komisijai bei valstybinėms institucijoms nustatytas ataskaitas;
9.6.15. teikia ministerijai pasiūlymus dėl ŽŪMPRIS ir jos veikimą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo;
9.7. rengia ir publikuoja ūkininkams, kitiems žemės ūkio ir su juo susijusiems subjektams skirtus informacinius leidinius;
9.8. atlieka žemės ūkio informacinės sistemos ir jos posistemių projektavimo, diegimo ir eksploatavimo darbus;
9.9. įgyvendina Traktorių, savaeigių žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro projektavimo, kūrimo ir palaikymo darbus, užtikrina jo funkcionavimą;
9.10. tvarko ir tobulina gyvulių veislininkystės informacinę sistemą:
9.10.1. saugo informaciją apie gyvulių veislių genofondą, kaupia kiekvieno galvijo produktyvumo, kilmės, atsivedimų, sėklinimo/kergimo, būklės pasikeitimo ir eksterjero linijinio įvertinimo duomenis bei galvijų veislinės vertės rezultatus;
9.10.2. Lietuvos veislinių žirgų informacinėje sistemoje kaupia duomenis apie Lietuvoje veisiamų veislinių arklių kilmę, sėklinimus/kergimus, būklės pasikeitimus bei įvertinimus, išduoda arklio kilmės sertifikatą ir arklio pasą;
9.10.3. teikia informaciją apie kontroliuojamas bandas, kontroliuojamas karves bei telyčias, bulius, ožkas ir veislinius žirgus, formuoja ataskaitas ir siunčia gyvulių laikytojams bei kitoms veislininkystės institucijoms;
9.12. sistemingai kaupia, apdoroja ir teikia operatyvią ir apibendrintą informaciją valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms, kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims;
9.13. teikia ministerijai pasiūlymus dėl kaimo verslo ir žemės ūkio informacinės sistemos naudojimo ir plėtros;
9.14. skatina žemės ūkio informacinės sistemos plėtrą, koordinuoja ir tobulina jos posistemes, dirba mokslo tiriamąjį darbą žemės ūkio informacijos srityje;
9.15. vykdo kooperatinių bendrovių (Kooperatyvų) pripažinimo žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (Kooperatyvais) informacinės sistemos administravimą;
9.16. įgyvendina Ūkininkų ūkių registro projektavimo, kūrimo ir palaikymo darbus, užtikrina jo funkcionavimą:
9.16.4. koordinuoja ir kontroliuoja registro tvarkymo įstaigų – savivaldybių administracijų veiklą registro tvarkymo klausimais;
9.16.5. užtikrina registro sąveiką su kitais valstybės registrais: teikia registro duomenis kitiems registrams ar registro duomenų naudotojams įstatymų ir šių įstatų nustatyta tvarka; gauna ir naudoja kitų valstybės registrų duomenis;
9.16.6. analizuoja teisines, technines, technologines, metodologines ir organizacines registro tvarkymo problemas ir pagal savo kompetenciją priima sprendimus, kurių reikia registro tvarkymui užtikrinti;
9.16.7. kasmet, iki kovo 1 d., atsiskaito vadovaujančiai registro tvarkymo įstaigai už registro tvarkymą per praėjusius metus;
9.16.8. tvarko registro duomenų bazės archyvą, užtikrina registro duomenų bazės ir jos archyvo apsaugą;
10. Įmonė turi teisę vykdyti šią veiklą:
III. ĮMONĖS TEISĖS IR PAREIGOS
11. Įmonė gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams ir kitiems teisės aktams, šiems įstatams ir veiklos tikslams. Įmonė negali įgyti civilinių teisių ir pareigų per ministeriją.
14. Savo prievolių įvykdymui užtikrinti įmonė gali įkeisti ilgalaikį materialųjį turtą, išskyrus turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė.
15. Įmonė gali nustatyti savo produkcijos ir teikiamų paslaugų kainas ir tarifus, išskyrus atvejus, kai įstatymų nustatyta tvarka nustato Vyriausybė, ministerija ar kita įstatymų nustatyta institucija.
IV. ĮMONĖS SAVININKO TEISES IR PAREIGAS ĮGYVENDINANTI INSTITUCIJA IR JOS KOMPETENCIJA
18. Ministerija:
18.3. skiria ir atšaukia įmonės vadovą, nustato darbo sutarties su juo sąlygas, įmonės vardu sudaro ir nutraukia darbo sutartį su įmonės vadovu, tvirtina jo pareigybės nuostatus;
18.8. turi teisę tikrinti buhalterinės apskaitos, inventorizacijos duomenų teisingumą, įmonės knygas ir dokumentus;
18.9. priima sprendimą dėl įmonei perduodamo turto patikėjimo teise valdyti, naudoti ir juo disponuoti;
18.13. priima sprendimą pertvarkyti įmonę, išskyrus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo nustatytas išimtis;
19. Ministerija sprendžia ir kitus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme bei kituose teisės aktuose jos kompetencijai priskirtus klausimus.
V. ĮMONĖS VALDYMAS
21. Įmonės organai yra ministerija, kolegialus įmonės valdymo organas – valdyba ir vienasmenis valdymo organas – įmonės vadovas.
23. Įmonės vadovas ir valdybos nariai turi vengti situacijos, kad jų asmeniniai interesai prieštarautų ar galėtų prieštarauti įmonės interesams. Susidarius tokiai situacijai, valdybos narys ir įmonės vadovas per 10 dienų privalo apie tai raštu pranešti ministerijai.
VI. ĮMONĖS VALDYBA, JOS KOMPETENCIJA, VALDYBOS SUDARYMO IR ATŠAUKIMO TVARKA
25. Valdybos narius ir jos pirmininką skiria ir atšaukia ministerija. Valdybos darbo tvarką nustato jos priimtas valdybos darbo reglamentas.
26. Savo veikloje valdyba vadovaujasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Vyriausybės nutarimais, kitais norminiais aktais, šiais įstatais bei valdybos darbo reglamentu.
27. Valdybos narys gali atsistatydinti iš Valdybos kadencijai nesibaigus, apie tai raštu įspėjęs valdybą ir ministeriją ne vėliau kaip prieš 14 kalendorinių dienų.
29. Valdybos nariai veiklą pradeda ir savo funkcijas atlieka nuo jų paskyrimo dienos iki bus paskirta ir pradės dirbti nauja valdyba.
30. Valdyba:
30.4. pritaria įmonės metinės finansinės atskaitomybės projektui bei įmonės paskirstytinojo pelno (nuostolių) paskirstymo projektui;
31. Valdyba analizuoja ir aprobuoja pateiktą įmonės medžiagą apie:
32. Valdyba gali priimti sprendimus ir jos posėdis laikomas įvykusiu, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė valdybos narių. Valdybos sprendimas yra priimtas, jeigu už jį balsavo daugiau kaip pusė posėdyje dalyvavusių valdybos narių. Valdybos nariais paskirti valstybės tarnautojai balsuoja pagal ministerijos duotą įgaliojimą.
33. Valdybos nariai įstatymų nustatyta tvarka atsako už įmonės ūkinės veiklos pažeidimų slėpimą, blogą ūkinės veiklos kontrolę.
VII. ĮMONĖS VADOVAS, JO KOMPETENCIJA, SKYRIMO BEI ATLEIDIMO TVARKA
38. Įmonės vadovas organizuoja įmonės veiklą ir atstovauja įmonei valstybės valdžios ir valdymo institucijose, teisme, esant santykiams su kitais asmenimis, derybose su šalies ir užsienio veiklos partneriais.
39. Įmonės vadovo teises ir pareigas, atsakomybę bei kompetenciją nustato Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas, Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas, kiti įstatymai, šie įstatai bei įmonės vadovo pareiginiai nuostatai.
40. Įmonės vadovas:
40.4. turėdamas valdybos išankstinį pritarimą, nustato įmonėje taikomus turto nusidėvėjimo skaičiavimo metodus ir normatyvus;
41. Įmonės vadovas turi teisę vienvaldiškai sudaryti įmonės sandorius ir sutartis. Didesnius kaip 400 000 (keturi šimtai tūkstančių) litų sandorius gali sudaryti gavęs valdybos pritarimą.
42. Įmonės vadovas atsako už:
42.2. įmonės metinės finansinės atskaitomybės sudarymą ir jos pateikimą kartu su auditoriaus išvada bei audito ataskaita ministerijai per 3 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos;
42.7. įmonės turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo šiuose įstatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis bei įmonės viešųjų pirkimų vykdymą;
43. Įmonės vadovu negali būti asmuo, kuriam įstatymų nustatyta tvarka atimta teisė eiti tokias pareigas. Įmonės vadovas negali būti įmonės vyriausiuoju buhalteriu (buhalteriu). Jeigu įmonės buhalterinę apskaitą tvarko įmonės apskaitos tarnyba (struktūrinis padalinys), įmonės vadovas negali būti šios tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovu.
44. Įmonės vadovas negali būti ar tapti kito juridinio asmens valdymo organo nariu, vyriausiuoju buhalteriu (buhalteriu) ar buhalterinę apskaitą tvarkančios apskaitos tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovu. Jeigu įmonės vadovu skiriamas asmuo, kuris yra kito juridinio asmens valdymo organo narys, vyriausiasis buhalteris (buhalteris) ar buhalterinę apskaitą tvarkančios apskaitos tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovas, tai per 1 mėnesį po paskyrimo įmonės vadovu jis privalo atsistatydinti iš pareigų, kurias ėjo kitame juridiniame asmenyje. Įmonės vadovas, pažeidęs šioje dalyje nustatytą reikalavimą, įstatymų nustatyta tvarka atleidžiamas iš iki tol eitų įmonės vadovo pareigų.
VIII. ĮMONĖS NUOSAVAS KAPITALAS, TURTAS IR PELNO PASKIRSTYMAS
47. Įmonės nuosavą kapitalą sudaro:
48. Privalomasis rezervas sudaromas iš įmonės paskirstytinojo pelno, taikant ministerijos nustatyto dydžio metinius atskaitymus, ir naudojamas įmonės nuostoliams dengti. Atskaitymai į privalomąjį rezervą turi sudaryti ne mažiau kaip 1/20 paskirstytinojo pelno. Jie turi būti vykdomi tol, kol privalomojo rezervo dydis sudarys 1/10 nuosavo kapitalo vertės. Nustatytą dydį viršijanti privalomojo rezervo dalis gali būti perskirstyta skirstant įmonės pelną. Privalomasis rezervas, panaudotas įmonės nuostoliams atlyginti, turi būti sudaromas iš naujo, laikantis šioje dalyje nustatytos tvarkos.
49. Perkainojimo rezervas – tai ilgalaikio materialiojo ir finansinio turto vertės padidėjimo suma, gauta perkainojus turtą. Turtas perkainojamas, kai jį teisės aktų, reglamentuojančių turto vertinimą, nustatyta tvarka įvertina nepriklausomas turto vertintojas, taip pat, kai turtas indeksuojamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka. Perkainojimo rezervas mažinamas, kai perkainotas turtas nurašomas, nudėvimas, nukainojamas ar perleidžiamas kitiems asmenims. Perkainojimo rezervu negalima mažinti įmonės nuostolių.
50. Kiti rezervai sudaromi iš paskirstytinojo pelno šiems tikslams:
51. Kitų rezervų sudarymas-tai laikinas ir tikslinis pelno naudojimo apribojimas. Įgyvendinus tikslus, dėl kurių sudaryti rezervai, pasibaigus finansiniams metams rezervai naikinami didinant pelną, kuris bus skirstomas.
53. Įmonei gali būti perduodamas bet koks ministerijos turtas, kurį pagal Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymą galima perduoti įmonei patikėjimo teise valdyti, naudoti ir juo disponuoti. Turtas perduodamas teisės aktų nustatyta tvarka, turto perdavimo akte nurodant jo balansinę vertę. Ministerijos savininko perduotą turtą įmonė valdo, naudoja ir juo disponuoja patikėjimo teise, nepažeisdama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo bei kitų įstatymų ir kitų asmenų teisių bei interesų.
54. Dalis įmonės turto Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka gali būti perduota kitiems asmenims nuosavybės ar patikėjimo teise, jeigu įmonės įsipareigojimai po įmonės turto sumažėjimo neviršytų 1/3 likusio įmonės turto vertės.
55. Apie Vyriausybės sprendimą perduoti įmonės turto dalį įmonės vadovas per 30 dienų turi viešai paskelbti dienraštyje „Lietuvos rytas“ arba raštu pranešti kiekvienam įmonės kreditoriui. Įmonė privalo užtikrinti papildomą prievolių įvykdymą to pareikalavusiam kreditoriui, jei yra pagrindas manyti, kad prievolę įvykdyti bus sunkiau. Kreditorius reikalavimus gali pateikti ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo viešo paskelbimo apie sprendimą perduoti įmonės turto dalį dienos arba nuo raštiško pranešimo įteikimo jam dienos.
56. Įmonės finansinė atskaitomybė sudaroma buhalterinę apskaitą ir finansinę atskaitomybę reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.
57. Įmonės metinę finansinę atskaitomybę ne vėliau kaip per 4 mėnesius pasibaigus įmonės finansiniams metams tvirtina ministerija.
59. Patvirtinta įmonės metinė finansinė atskaitomybė per 30 dienų nuo jos patvirtinimo kartu su auditoriaus išvada ir audito ataskaita turi būti pateikta Juridinių asmenų registrui.
60. Įmonės tarpinė finansinė atskaitomybė turi būti sudaroma per 30 dienų pasibaigus įmonės finansinių metų ketvirčiui. Įmonės tarpinę finansinę atskaitomybę įmonės vadovas pateikia valdybai ir ministerijai joms pareikalavus.
61. Įmonės paskirstytinasis pelnas (nuostoliai) turi būti paskirstytas (paskirstyti) ne vėliau kaip per 4 mėnesius, pasibaigus įmonės finansiniams metams.
62. Įmonės vadovas turi parengti ir kartu su įmonės metine finansine atskaitomybe pateikti ministerijai tvirtinti sprendimo dėl įmonės paskirstytinojo pelno (nuostolių) paskirstymo projektą. Projekte turi būti nurodyta:
62.8. pelno dalis, skiriama darbuotojų premijoms ir kitiems tikslams. Darbuotojų premijoms ir kitiems tikslams gali būti skiriama ne daugiau kaip 1/5 paskirstytinojo pelno;
IX. ĮMONĖS VEIKLOS KONTROLĖ
63. Įmonės vadovas turi parengti ir kartu su įmonės metine finansine atskaitomybe pateikti ministerijai ataskaitinių finansinių metų įmonės veiklos ataskaitą.
64. Įmonės veiklos ataskaitoje turi būti pateikiama įmonės veiklos per ataskaitinius finansinius metus apžvalga, informacija apie darbuotojų skaičiaus įmonėje pasikeitimą (naujų darbo vietų sukūrimą), apie įmonės turto padidėjimą arba sumažėjimą, nurodytos šio turto padidėjimo arba sumažėjimo priežastys, įmonės nuosavo kapitalo dydis ataskaitinių finansinių metų pradžioje ir pabaigoje, taip pat informacija apie svarbiausius įvykius įmonėje ataskaitiniais finansiniais metais.
65. Ministerija turi teisę nustatyti papildomus informacijos, kuri turi būti pateikiama įmonės veiklos ataskaitoje, reikalavimus.
66. Įmonės metinę finansinę atskaitomybę turi patikrinti ministerijos parinkta audito įmonė, parenkama Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Įmonės vardu sutartį su audito įmone sudaro ministerija. Audito paslaugas apmoka įmonė.
67. Atliekant įmonės metinės finansinės atskaitomybės auditą, kartu patikrinama, ar įmonės veiklos ataskaitos duomenys atitinka metinės finansinės atskaitomybės duomenis. Atlikus auditą, įmonei pateikiama auditoriaus išvada ir audito ataskaita.
X. ĮMONĖS SKELBIMŲ IR PRANEŠIMŲ SKELBIMO TVARKA
70. Įmonės valdymo organų sprendimai, apie kuriuos reikia pranešti įmonės darbuotojams ar kitiems asmenims, skelbiami dienraštyje „Lietuvos rytas“ arba kitame šalyje platinamame dienraštyje ir įmonės interneto tinklalapyje. Kiti įmonės pranešimai, priklausomai nuo jų turinio ir paskirties, skelbiami dienraštyje „Lietuvos rytas“ arba kitame šalies mastu platinamame dienraštyje, arba įmonės skelbimų lentoje, arba siunčiami paštu (registruotu laišku), arba įteikiami asmeniškai pasirašytinai.
XI. ĮMONĖS ĮSTATŲ KEITIMO TVARKA
73. Pakeisti įmonės įstatai tvirtinami Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro parašu ir ministerijos antspaudu.
74. Pakeisti įstatai įsigalioja nuo jų įregistravimo juridinių asmenų registre dienos. Registravimui kartu su teisės aktų nustatytais dokumentais juridinių asmenų registrui turi būti pateikti pakeisti įmonės įstatai ir nurodyti jų pakeitimai.
75. Kai yra nuspręsta pakeisti įmonės įstatus ar juridinių asmenų registro duomenis, įmonės vadovas per 30 dienų nuo ministerijos sprendimo, kuriuo buvo pakeisti įstatai ar registro duomuo, juridinių asmenų registrui turi pateikti šį sprendimą patvirtinantį dokumentą ir kitus teisės aktų nustatytus dokumentus.
XII. ĮMONĖS REORGANIZAVIMO, PERTVARKYMO IR LIKVIDAVIMO TVARKA
76. Įmonė gali būti reorganizuojama Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatytais jungimo bei skaidymo būdais.
78. Įmonės reorganizavimo procedūros gali būti pradėtos vykdyti tik Vyriausybei sutikus reorganizuoti įmonę, išskyrus atvejus, kai įmonei reorganizuoti priimamas atskiras įstatymas. Vyriausybės nutarime dėl sutikimo reorganizuoti įmonę turi būti nurodyti reorganizavimo tikslai, būdas, reorganizuojamos įmonės, reorganizavime dalyvaujančios įmonės, po reorganizavimo veiksiančios įmonės, kiekvienos po reorganizavimo veiksiančios įmonės numatomi veiklos tikslai ir įmonės savininko teises bei pareigas įgyvendinanti institucija.
79. Reorganizuojamų ir reorganizavime dalyvaujančių įmonių vadovai įmonės reorganizavimo sąlygas parengia po to, kai Vyriausybė priima nutarimą sutikti reorganizuoti įmonę. Reorganizavimo sąlygos turi būti suderintos su valdyba.
80. Reorganizuojant įmonę, reorganizavime gali dalyvauti tik tos pačios teisinės formos juridiniai asmenys - tik valstybės įmonės.
82. Reorganizavimas laikomas baigtu, kai juridinių asmenų registre įregistruojamos po reorganizavimo sukurtos naujos įmonės ar įregistruojami tęsiančių veiklą įmonių pakeisti įstatai. Naujai kuriamoms įmonėms įregistruoti juridinių asmenų registrui vietoj teisės akto, kuriuo steigiama įmonė, pateikiamas sprendimas dėl reorganizavimo ir reorganizavimo sąlygos. Įmonė, turėjusi reorganizavime dalyvaujančios įmonės statusą, jo netenka nuo reorganizavimo pabaigos.
83. Įmonė gali būti pertvarkoma Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo nustatyta tvarka.
84. Įmonė gali būti pertvarkoma:
85. Į šių įstatų 84 punkte nurodytų teisinių formų juridinius asmenis įmonė gali būti pertvarkoma, jeigu visas jos prievoles galės perimti kitos teisinės formos juridinis asmuo, veiksiantis po pertvarkymo. Po pertvarkymo veikiančiam juridiniam asmeniui pereina visos pertvarkytosios įmonės teisės ir pareigos.
86. Sprendimą pertvarkyti įmonę priima ministerija, išskyrus įstatymų numatytas išimtis. Institucija, priėmusi sprendimą pertvarkyti įmonę, kartu tvirtina po pertvarkymo veiksiančio juridinio asmens įstatus (nuostatus). Sprendime pertvarkyti įmonę turi būti nurodyta:
86.1. teisės akto, kuriuo vadovaujamasi priimant sprendimą, numeris, pavadinimas, priėmimo ir įsigaliojimo datos;
86.2. juridinio asmens, į kurį pertvarkoma įmonė, teisinė forma, pavadinimas, buveinė, veiklos tikslai;
87. Sprendime pertvarkyti įmonę į akcinę bendrovę ar uždarąją akcinę bendrovę, be 89 dalyje nurodytų reikalavimų, taip pat turi būti:
87.2. nurodytas po pertvarkymo veiksiančios akcinės bendrovės arba uždarosios akcinės bendrovės įstatinio kapitalo dydis, akcijų skaičius, akcijų nominali vertė;
89. Apie priimtą sprendimą pertvarkyti įmonę įmonės vadovas turi pranešti juridinių asmenų registrui bei viešai paskelbti dienraštyje „Lietuvos rytas“ arba kitame šalies mastu platinamame dienraštyje tris kartus ne mažesniais kaip trisdešimties dienų intervalais arba viešai paskelbti šiame punkte nurodytame dienraštyje vieną kartą ir pranešti visiems įmonės kreditoriams raštu. Skelbime arba pranešime turi būti nurodyta:
91. Pertvarkymas laikomas baigtu ir įmonė netenka pertvarkomos įmonės statuso nuo juridinio asmens, kuris veiks po pertvarkymo įstatų (nuostatų) įregistravimo juridinių asmenų registre.
92. Įmonės likvidavimo pagrindai gali būti šie:
92.3. teismo priimtas sprendimas likviduoti įmonę, jeigu įmonės (įmonės valdybos ar jos narių) veikla yra netinkama;
92.4. teismo sprendimas likviduoti įmonę juridinių asmenų registro tvarkytojui inicijavus įmonės likvidavimą;
93. Ministerija priima sprendimą likviduoti įmonę tik po to, kai yra Vyriausybės nutarimas nutraukti įmonės veiklą.
94. Ministerija, kreditorių susirinkimas, juridinių asmenų registro tvarkytojas ar teismas, priėmę sprendimą likviduoti įmonę, privalo paskirti likvidatorių. Nuo likvidatoriaus paskyrimo įmonės valdyba netenka savo įgaliojimų.
95. Likviduojama įmonė gali sudaryti tik tuos sandorius, kurie susiję su jos veiklos nutraukimu arba kurie numatyti sprendime likviduoti įmonę.
96. Jei įmonės likvidavimo pagrindas yra teismo ar kreditorių susirinkimo sprendimas, įmonė likviduojama įmonių bankroto įstatymo nustatyta tvarka.
97. Apie sprendimą likviduoti įmonę turi būti viešai paskelbta dienraštyje „Lietuvos rytas“ arba kitame šalies mastu platinamame dienraštyje tris kartus ne mažesniais kaip 30 dienų intervalais arba viešai paskelbta vieną kartą šiame punkte nurodytame dienraštyje ir pranešta visiems kreditoriams raštu. Skelbime arba pranešime turi būti nurodoma:
98. Apie likvidavimą pranešama juridinių asmenų registrui teisės aktų nustatyta tvarka ne vėliau kaip pirmą viešo paskelbimo dieną. Nuo sprendimo likviduoti įmonę priėmimo dienos įmonė įgyja likviduojamos įmonės statusą, o jo netenka įmonę likvidavus ar įstatymų nustatytais atvejais atšaukus sprendimą ją likviduoti. Likvidavimo atšaukimą patvirtinantis dokumentas turi būti pateiktas juridinių asmenų registrui. Likviduojamos įmonės kreditorių reikalavimai tenkinami įstatymų nustatyta tvarka. Patenkinus visus likviduojamos įmonės kreditorių reikalavimus, likęs turtas perduodamas ministerijai, jeigu Vyriausybė nenusprendžia kitaip.
100. Likvidatorius privalo:
100.1. pranešti juridinių asmenų registrui apie sprendimą likviduoti įmonę, pateikti sprendimą patvirtinantį dokumentą ir pranešti duomenis apie likvidatorių;