Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL Baudų už vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymą DYDŽIO nustatymo tvarkos aprašO PATVIRTINIMO

 

2021 m. gruodžio 15 d. Nr. 1069

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo 40 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1Patvirtinti Baudų už vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymą dydžio nustatymo tvarkos aprašą (pridedama).

2Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2022 m. sausio 3 d.

 

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                        Ingrida Šimonytė

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                       Evelina Dobrovolska

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2021 m. gruodžio 15 d.

nutarimu Nr. 1069

 

 

BAUDŲ UŽ VARTOJIMO SUTARČIŲ NESĄŽININGŲ SĄLYGŲ TAIKYMĄ DYDŽIO NUSTATYMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Baudų už vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymą dydžio nustatymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja baudų, skiriamų už vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų, kurios įsiteisėjusiu teismo sprendimu arba Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (toliau – Tarnyba) nutarimu buvo pripažintos nesąžiningomis (toliau – vartojimo sutarčių nesąžiningos sąlygos), tolesnį taikymą nuo tada, kai įsiteisėjo atitinkamas teismo sprendimas arba buvo paskelbtas Tarnybos nutarimas, ir už Tarnybos patvirtintų verslininko rašytinių įsipareigojimų, nurodytų Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo (toliau – Įstatymas) 351 straipsnio 8 dalyje (toliau – rašytiniai įsipareigojimai), nesilaikymą (toliau – bauda), dydžio apskaičiavimo tvarką.

2. Aprašo tikslas – nustatyti baudų apskaičiavimo tvarką, siekiant už vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymą ir rašytinių įsipareigojimų nesilaikymą verslininkams skirti individualizuotas, proporcingas, veiksmingas ir atgrasančias baudas.

3. Tarnyba baudas skiria vadovaudamasi Įstatymu ir šiuo Aprašu.

4. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse ir Įstatyme.

 

II SKYRIUS

BAUDŲ DYDŽIO APSKAIČIAVIMO TVARKA

 

5. Už vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų tolesnį taikymą ir už rašytinių įsipareigojimų nesilaikymą skiriamos baudos dydis apskaičiuojamas trimis etapais:

5.1. pirmajame etape, vadovaujantis Aprašo 6 punktu, apskaičiuojamas pradinis baudos dydis;

5.2. antrajame etape, vadovaujantis Aprašo 7 punktu, apskaičiuojamas bazinis baudos dydis;

5.3. trečiajame etape, vadovaujantis Aprašo 9–10 punktais, apskaičiuojamas skiriamos baudos dydis.

6. Pradinis baudos dydis lygus 1,5 procento (pakartotinai pažeidus – 3 procentams) verslininko pajamų praėjusiais finansiniais metais, o jei verslininkas vykdo veiklą trumpiau negu vienus metus, – nustatomas pradinis baudos dydis, lygus 1,5 procento jo pajamų einamaisiais finansiniais metais, neviršijant Įstatymo 40 straipsnio 2 dalyje nustatyto maksimalaus baudos dydžio.

7. Bazinis baudos dydis apskaičiuojamas mažinant arba didinant pradinį baudos dydį, bet neviršijant Įstatymo 40 straipsnio 2 dalyje nustatyto maksimalaus baudos dydžio, atsižvelgiant į:

7.1.  nesąžiningos (-ų) sąlygos (-ų) pobūdį (baudos dydis, atsižvelgiant į sąlygos reikšmingumą (šalutinė ar apribojanti esminę vartotojo teisę), sukeliamas papildomas išlaidas vartotojams, apskaičiuojamas pradinį baudos dydį didinant arba mažinant iki 30 procentų);

7.2. pažeidimo trukmę (baudos dydis, atsižvelgiant į konkrečias su pažeidimo terminu susijusias aplinkybes, apskaičiuojamas pradinį baudos dydį didinant arba mažinant iki 30 procentų):

7.2.1. jeigu pažeidimas truko iki 30 dienų, nuo pažeidimo trukmės priklausantis baudos dydis mažinamas iki 30 procentų;

7.2.2. jeigu pažeidimas truko daugiau nei 30 dienų, bet ne ilgiau kaip 6 mėnesius, nuo pažeidimo trukmės priklausantis baudos dydis didinamas iki 30 procentų;

7.2.3. jeigu pažeidimas truko ilgiau kaip 6 mėnesius, nuo pažeidimo trukmės priklausantis dydis didinamas 30 procentų.

7.3. pažeidimo mastą (baudos dydis, atsižvelgiant į verslininko gautą naudą, geografinį mastą, pažeidimo įtaką vartotojų ekonominiam elgesiui ir į kitas šiuo požiūriu reikšmingas aplinkybes, apskaičiuojamas pradinį baudos dydį didinant arba mažinant iki 30 procentų).

8. Nustačius bazinį baudos dydį, apskaičiuojamas skiriamos baudos dydis, atsižvelgiant į Įstatymo 40 straipsnio 5 ir 6 dalyse nustatytas atsakomybę lengvinančias arba sunkinančias aplinkybes.

9. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, skiriamos baudos dydis, įvertinus lengvinamųjų aplinkybių skaičių, reikšmingumą ir pobūdį, mažinamas iki 40 procentų apskaičiuoto bazinio baudos dydžio.

10. Jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių, skiriamos baudos dydis, įvertinus sunkinamųjų aplinkybių skaičių, reikšmingumą ir pobūdį, didinamas iki 40 procentų apskaičiuoto bazinio baudos dydžio.

11. Tais atvejais, kai pažeidimu nepadaryta esminės žalos Įstatymo saugomiems vartotojų interesams, Tarnyba, atsižvelgdama į byloje nustatytų aplinkybių visumą, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, už nesąžiningų vartojimo sutarčių sąlygų tolesnį taikymą ir rašytinių įsipareigojimų nesilaikymą verslininkui gali taikyti nuobaudą – įspėjimą ir baudos neskirti.

12. Jeigu pagal Aprašą nustatyta bauda viršija Įstatymo 40 straipsnio 2 dalyje nustatytą maksimalų baudos dydį, skiriama Įstatymo 40 straipsnio 2 dalyje nustatyto maksimalaus dydžio bauda.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13. Skiriamos baudos dydžio mažinimo ar didinimo pagal Aprašo 6, 7, 9 ir 10 punktus motyvai nurodomi Tarnybos, nagrinėjančios bylą, nutarime.

14. Tarnybos nutarimai, priimti išnagrinėjus bylą, ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo jų priėmimo dienos skelbiami Tarnybos interneto svetainėje adresu www.vvtat.lt., nepažeidžiant asmens duomenų apsaugos, valstybės tarnybos, komercinės ir kitų įstatymų saugomų paslapčių apsaugos reikalavimų, taip pat laikantis kitų įstatymuose nustatytų apribojimų bei draudimų.

 

 

––––––––––––––––––––