LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS
APLINKOS PROJEKTŲ VALDYMO AGENTŪROS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS „SUBSIDIJOS IR DOTACIJOS REGIONINIŲ IR SAVIVALDYBIŲ ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PLANŲ PROJEKTŲ RENGIMUI“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021 m. lapkričio 24 d. Nr. T1-279
Vilnius
Vadovaudamasis Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 17 punktu,
t v i r t i n u Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. D1-314 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano patvirtinimo“, priemonės „Subsidijos ir dotacijos regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų projektų rengimui“ projektų finansavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos
Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus 2021 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. T1-279
ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS
„SUBSIDIJOS IR DOTACIJOS REGIONINIŲ IR SAVIVALDYBIŲ ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PLANŲ PROJEKTŲ RENGIMUI“
PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos priemonės „Subsidijos ir dotacijos regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų projektų rengimui“ projektų finansavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato paraiškų teikimo ir vertinimo, atrankos ir finansavimo skyrimo, sutarčių sudarymo, projektų įgyvendinimo, atsiskaitymo ir lėšų, skirtų projektui, išmokėjimo reikalavimus ir tvarką.
2. Aprašas parengtas atsižvelgiant į:
2.1. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Lėšų naudojimo aprašas);
2.2. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos (toliau – Programa) lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. D1-314 „Dėl Atliekų tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano patvirtinimo“, priemonę Nr. 3.3.1.1. „Subsidijos ir dotacijos regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų projektų rengimui“ (toliau – Priemonė);
2.3. Reikalavimus regioniniams ir savivaldybių atliekų tvarkymo planams, patvirtintiems Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. D1-1004 „Dėl reikalavimų regioniniams ir savivaldybių atliekų tvarkymo planams patvirtinimo“;
3. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme ir kituose atliekų tvarkymą reglamentuojančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
4. Pareiškėjai, teikdami paraiškas ir su jomis susijusią informaciją, projektų vykdytojai projektų įgyvendinimo metu ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA), registruodama paraiškas, vertindama ir atrinkdama projektus, priimdama sprendimus dėl projektų finansavimo, vykdydama projektų įgyvendinimo priežiūrą, naudojasi Aplinkos projektų valdymo informacine sistema (toliau – APVIS). Tais atvejais, kai APVIS funkcinės galimybės nepakankamos ar neužtikrinamos, atitinkami veiksmai atliekami teikiant ar kaupiant reikalingą informaciją APVA nustatyta tvarka, apie konkrečius veiksmus paskelbiant APVA tinklalapyje. Elektroniniai dokumentai rengiami pagal Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintas ar su juo suderintas elektroninio dokumento specifikacijas ir pasirašomi kvalifikuotu elektroniniu parašu.
5. APVA ir projektų vykdytojai visų su projektų įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamiesi Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintomis Dokumentų saugojimo taisyklėmis ir Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje nustatytais terminais.
6. APVA savo interneto svetainėje skelbia informaciją, susijusią su subsidijų ir dotacijų skyrimu, projektų rezultatais.
7. Pareiškėjai ir projektų vykdytojai savo interneto svetainėse turi skelbti informaciją apie planuojamus rengti, rengiamus ir patvirtintus regioninius ir savivaldybių atliekų tvarkymo planus.
8. Įgyvendindami projektų veiklas (rengiant regioninius ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planus), projektų vykdytojai turi laikytis Aprašo 2.3 ir 2.4 papunkčiuose nurodytų dokumentų reikalavimų.
9. Pagal šį Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (OL 2010 C 83, p. 47) 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) nuostatas, neteikiama.
II SKYRIUS
SĄLYGOS FINANSINEI PARAMAI GAUTI
10. Pagal Aprašą tinkami pareiškėjai yra vienas iš šiame punkte numatytų subjektų:
11. Pagal Aprašą projektų partneriai yra: regionų plėtros tarybų administracijos ir (ar) regioniniai atliekų tvarkymo centrai ir (ar) savivaldybių administracijos.
12. Konkretus atsakomybių įgyvendinant projektą pasiskirstymas tarp projekto vykdytojo ir partnerių numatomas partnerystės sutartyje.
13. Priemonės lėšomis vieno komunalinių atliekų tvarkymo regiono teritorijoje gali būti finansuojamas vienas projektas.
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS
15. Kvietimas teikti paraiškas, nurodant paraiškų teikimo tvarką ir terminus, projektų finansavimo sąlygas, pagal skelbimo momentu galiojantį Priemonių planą skelbiamas APVA interneto svetainėje www.apva.lt ir (arba) kitomis visuomenės informavimo priemonėmis.
16. Vienas pareiškėjas gali teikti vieną paraišką pagal tą patį kvietimą finansuojamiems projektams įgyvendinti. Paraiška gali apimti vieną regiono ir kelių savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų rengimą.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS
18. Subsidija ar dotacija teikiama su regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų rengimu susijusių paslaugų bei veiklų, būtinų rengiant minėtus planus, įsigijimui.
19. Projekto finansuojamoji dalis gali sudaryti iki 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, tačiau ne daugiau kaip 20 000 Eur regioninio atliekų prevencijos ir tvarkymo plano (ir strateginio pasekmių aplinkai vertinimo (toliau – SPAV)) rengimo paslaugų išlaidų ir ne daugiau kaip 10 000 Eur savivaldybės atliekų prevencijos ir tvarkymo plano (ir SPAV) rengimo paslaugų išlaidų.
20. Projekto išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, turi būti finansuojama iš projekto vykdytojo arba, laikantis Aprašo 12 punkte nurodytu reikalavimu, partnerio lėšų.
21. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos yra išlaidos, kurios patirtos po 2021 m rugsėjo 17 d. iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo APVA direktoriaus įsakymu patiriamos pareiškėjo rizika.
22. Visos įgyvendinant projektą patirtos išlaidos turi būti pagrįstos projekto tinkamų finansuoti išlaidų patvirtinimo dokumentais, nurodytais Aprašo 42.1 papunktyje, kurių atsekamumas turi būti užtikrintas.
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO
24. Apie gautą paraišką APVA informuoja pareiškėją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paraiškos gavimo.
25. Paraiškų vertinimas atliekamas vadovaujantis šiuo Aprašu, Lėšų naudojimo aprašu ir Priemonių planu.
26. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos iki 2022 m. vasario 28 d. APVA sprendimu paraiškų pateikimo terminas gali būti pratęstas. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal pateikimo ir registracijos datą.
27. Paraiškų atitiktį Aprašo II ir III skyrių reikalavimams patikrinti APVA gali naudotis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais. Paraiškos, neatitinkančios Aprašo II ir III skyrių reikalavimų, atmetamos. APVA raštu informuoja pareiškėją apie paraiškos atmetimą ir nurodo atmetimo priežastis.
28. Paraiškas APVA vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo paraiškos registravimo dienos. Vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai, ar pareiškėjas atitinka keliamus reikalavimus subsidijai ar dotacijai gauti.
29. Jeigu atliekant paraiškų vertinimą nustatoma, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai, pareiškėjui siunčiamas pranešimas ir prašoma pareiškėjo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus, informaciją ar patikslinti paraišką. Jei per nurodytą terminą paraiška nepatikslinama, nepateikiami trūkstami dokumentai, informacija ar nurodytos priežastys, kodėl to nebuvo galima atlikti per nurodytą terminą, nepripažįstamos svarbiomis, paraiška atmetama.
30. Paraiškoje nurodyti duomenys po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami, išskyrus atvejus, kai koreguoti ar tikslinti paprašo APVA.
31. Sprendimą dėl finansavimo skyrimo arba neskyrimo priima APVA direktorius, atsižvelgdamas į paraiškų vertinimo rezultatus. Sprendimas dėl finansavimo skyrimo įforminamas APVA direktoriaus įsakymu. Sprendimas neskirti finansavimo įforminamas raštu, kuriame pareiškėjui pateikiama sprendimą pagrindžianti informacija, sprendimo motyvai ir sprendimo apskundimo tvarka. Apie APVA priimtą sprendimą dėl finansavimo skyrimo arba neskyrimo pareiškėjas informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Skyrus finansavimą, pareiškėjas tampa projekto vykdytoju.
VI SKYRIUS
PROJEKTO SUTARTIES SUDARYMAS, PAKEITIMAI
33. APVA ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo sprendimo skirti Projektui finansavimą priėmimo dienos išsiunčia dotacijos ar subsidijos teikimo sutartį. Pareiškėjas sutartį turi pasirašyti per 1 mėnesį nuo jos gavimo dienos ir grąžinti APVA. Jeigu sutartis per numatytą laiką nepasirašoma ir nenurodomos priežastys, kodėl to nebuvo galima atlikti per nurodytą terminą, laikoma, kad pareiškėjas finansavimo atsisako ir sprendimas skirti finansavimą Projektui netenka galios.
34. Neleidžiami jokie su APVA nesuderinti nukrypimai nuo planuoto projekto įgyvendinimo, keičiantys projekto apimtį, projekto išlaidas, pratęsiantys projekto įgyvendinimo laikotarpį ar kitaip keičiantys projektą ar projekto sutartyje nustatytus pareiškėjo įsipareigojimus.
35. Projekto sutarties pakeitimai atliekami sutarties šalims pasirašant susitarimą dėl sutarties pakeitimo.
36. Projekto vykdytojas privalo pateikti APVA prašymą pakeisti projekto sutartį, nurodydamas tokio keitimo esmę, priežastis ir pagrindimą bei pridėdamas visus prašymą pagrindžiančius įrodymus. APVA, nustačiusi, kad su prašymu pateikti ne visi dokumentai arba reikia papildomos informacijos sprendimui priimti, prašo projekto vykdytojo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar paaiškinimus. Sprendimą dėl projekto sutarties keitimo priima APVA. Apie sutikimą arba nesutikimą keisti sutartį APVA informuoja subsidijos/dotacijos gavėją ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos. Prašymo gavimo data laikoma diena, kai APVA gavo visus prašymą pagrindžiančius dokumentus.
VII SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS
37. Projekto įgyvendinimo išlaidos apmokamos ir priežiūra atliekama Apraše nustatyta tvarka. Lėšos gali būti išmokamos dalimis.
38. Projekto vykdytojo prašymu APVA skiria iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas projekto vykdytojui pateikus avansinio mokėjimo prašymą. Sumokėta avansinė lėšų suma atskaitoma iš vėliau teikiamų tarpinių ar galutinio mokėjimų. Užpildytą avansinio mokėjimo prašymą APVA patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti projekto vykdytojui į prašyme nurodytą banko sąskaitą.
39. Įvykdęs pirkimą, pasirašęs viešojo pirkimo sutartį ir paskelbęs ją Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, projekto vykdytojas apie viešųjų pirkimų procedūrų pabaigą informuoja APVA ir pateikia pirkimo dokumentų kopijas.
40. Įgyvendinęs projektą arba jo dalį, projekto vykdytojas mokėjimo prašymus, kuriais deklaruojamos patirtos išlaidos, gali teikti APVA ne dažniau nei kartą per metų ketvirtį (neskaitant avansinio mokėjimo prašymo).
41. Tarpiniais mokėjimo prašymais, įskaitant išmokėto avanso sumą, projekto vykdytojas gali gauti iki 80 proc. paskirtos subsidijos ar dotacijos. Likusi suma išmokama APVA patvirtinus galutinį mokėjimo prašymą.
42. Kartu su tarpiniu ar galutiniu mokėjimo prašymu projekto vykdytojas turi pateikti:
43. APVA, nustačiusi, kad su mokėjimo prašymu pateikti ne visi dokumentai arba reikia papildomos informacijos sprendimui priimti, prašo projekto vykdytojo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar paaiškinimus. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.
44. Mokėjimo prašymą APVA įvertina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo projekto vykdytojo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo dienos. Nustačiusi, kad lėšos panaudotos pagal paskirtį, APVA priima sprendimą dėl subsidijos ar dotacijos išmokėjimo. Apie priimtą sprendimą informuojamas projekto vykdytojas. Šis terminas pratęsiamas, jei projektui inicijuojamas įtariamo pažeidimo tyrimas ir (ar) reikia atlikti projekto patikrą vietoje.
VIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
46. APVA nustatyta tvarka prižiūri, ar projektų vykdytojai Programos lėšomis paslaugas ir darbus perka laikydamiesi Lėšų naudojimo aprašo 26 ir 27 punktų nuostatų.
47. APVA, bet kuriame paraiškos vertinimo ar projekto įgyvendinimo etape, gali atlikti projekto patikrą ir (ar) prašyti papildomų dokumentų ir paaiškinimų, susijusių su teikiama paraiška ar įgyvendinamu projektu. Patikros atliekamos APVA nustatyta tvarka.
48. Jeigu projekto vykdytojas nesilaiko šio Aprašo ar Lėšų naudojimo aprašo nuostatų, APVA, vadovaudamasi APVA direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka, priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo arba finansinių korekcijų taikymo ar netaikymo.
49. Ginčai, kilę dėl Aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
50. Pareiškėjai ir projektų vykdytojai turi teisę apskųsti APVA veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimo dėl dotacijos ar subsidijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimo dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.
__________________________