A black and white logo  Description automatically generated

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO EX POST VERTINIMO PLANO PATVIRTINIMO

 

2024 m. birželio 6 d. Nr. 1-113

Vilnius

 

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 35 straipsnio 16 dalimi, energetikos ministro 2023 m. lapkričio 17 d. įsakymu Nr. 1-343 „Dėl Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo“, ir įgyvendindamas Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gegužės 5 d. nutarimu Nr. 308 „Dėl Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos ir ataskaitos formos patvirtinimo“, 36 punktą,

t v i r t i n u Alternatyviųjų degalų įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo planą (pridedama).

 

 

 

Energetikos ministras                                                                                                  Dainius Kreivys

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2024 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. 1-113

 

ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO EX POST VERTINIMO PLANAS

 

I SKYRIUS

ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO EX POST VERTINIMO DALYKAS

 

1.         Alternatyviųjų degalų įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo (toliau – ex post vertinimas) dalykas – 2021 m. kovo 23 d. Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo Nr. XIV-196 (toliau – Įstatymas) 4, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 27, 30, 31, 32 straipsnių teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimas, įskaitant 2022 m. liepos 8 d. įsigaliojusius esminius Įstatymo 15 straipsnio pakeitimus. Atliekant ex post vertinimą turi būti įvertinta, ar Įstatyme nustatyti reikalavimai prisideda prie transporto sektoriaus dekarbonizacijos, numatant, kad 2030 m. AEI dalis, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu transporto sektoriuje, sudarytų ne mažiau kaip 15 procentų. Turi būti įvertinta ar nustatyto tikslo siekimui Įstatyme įtvirtintos kryptys yra tinkamos, t. y. ar didinant biodegalų naudojimo apimtis, nustatant didesnius įpareigojimus degalų tiekėjams, skatinant elektros energija varomo transporto plėtrą, įgyvendinant viešųjų pirkimų reikalavimus, plėtojant dujinių degalų infrastruktūrą ir sukuriant biometano dujų paklausą per įpareigojimus gamtinių dujų tiekėjams prisidedama prie atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo transporto sektoriuje padidėjimo. 

2.         Ex post vertinimo laikotarpis – nuo 2022 m. liepos 8 d. iki 2024 m. liepos 8 d.

3.         Ex post vertinimas turi būti atliktas iki 2024 m. spalio 8 d.

 

II SKYRIUS

EX POST VERTINIMO KLAUSIMAI

 

4.         Ex post vertinimo klausimai pagal veiksmingumo kriterijų:

4.1.      Ar buvo sudarytos visos teisinės (įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimas) ir techninės (sukurtos reikiamos sistemos, registrai, portalai ir pan.) galimybės įgyvendinti Įstatyme numatytą teisinį reguliavimą?

4.2.      Ar buvo paskirti viešojo administravimo subjektai Įstatyme nustatytoms funkcijoms vykdyti? Ar viešojo administravimo subjektai, kuriems buvo pavesta įgyvendinti Įstatyme numatytą teisinį reguliavimą, tinkamai įgyvendina jiems priskirtas funkcijas? Ar įstatyme nustatyti terminai viešojo administravimo subjektams yra pagrįsti siekiant įgyvendinti Įstatyme numatytus tikslus?

4.3.      Ar savivaldybių institucijos naudojasi joms suteiktais įgaliojimais skatinti alternatyvių degalų naudojimą? Kokios priemonės taikomos skatinimui?

4.4.      Ar subjektai vykdė/vykdo įstatymo jiems nustatytas pareigas? Ar įstatyme numatyti priežiūros ir kontrolės mechanizmai (įskaitant sankcijas ir biodegalų tvarumo sertifikatus), padėjo užtikrinti ūkio subjektams nustatytų pareigų vykdymą? Ar degalų tiekimo grandinės patikros veikia efektyviai, ar patikrinimai vykdomi koordinuotai ir visose degalų tiekimo grandyse?

4.5.      Ar nustatytas teisinis reguliavimas prisideda prie Įstatymo pagrindinio tikslo – užtikrinti, kad 2030 metais atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu transporto sektoriuje, sudarytų ne mažiau kaip 15 procentų, įgyvendinimo. Kokia pažanga pasiekta įgyvendinant įstatyme numatytą tikslą? Ar Įstatyme kelti tikslai vis dar yra aktualūs ir galiojantis teisinis reguliavimas vis dar tinkamas siekiant nustatytų tikslų?

5.         Ex post vertinimo klausimai pagal poveikio kriterijų:

5.1.      Ar Įstatymu įtvirtinamo teisinio reguliavimo nauda buvo preliminariai įvertinta prieš priimant Įstatymą? Jeigu taip, ar gauta nauda yra tokia, kokios buvo tikimasi?

5.2.      Kokį poveikį vertinamo teisinio reguliavimo sričiai turėjo Įstatymu įtvirtinamas teisinis reguliavimas? Kokie duomenys ir (ar) įrodymai tai pagrindžia?

5.3.      Kokioms asmenų grupėms vertinamas teisinis reguliavimas turėjo tiesioginį poveikį? Ar tai buvo vienkartinis, ar ilgalaikis poveikis?

5.4.      Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą padidėjo atsinaujinančių energijos išteklių suvartojimas transporto sektoriuje?

5.5.      Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą buvo naudojama daugiau pažangiųjų biodegalų?

5.6.      Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtintą teisinį reguliavimą buvo įgyvendinamos paramos priemonės susijusios su alternatyviųjų degalų gamyba ar naudojimu? Jeigu taip, tai kokia apimtimi ir kokios tai priemonės buvo?

5.7.      Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą padidėjo registruotų elektromobilių ir alternatyviaisiais degalais varomų transporto priemonių, įrengtų elektromobilių įkrovimo prieigų ir alternatyviųjų degalų pildymo punktų skaičius?

5.8.      Ar buvo sukurta Viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų informacinė sistema? Jeigu taip, kokią naudą sukūrė sistemos įdiegimas? Kiek sistemoje buvo registruotų operatorių?

5.9.      Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą padidėjo žaliųjų viešųjų pirkimų, taikomų įsigyjant transporto priemones ar jomis teikiamas paslaugas, kiekis?

6.         Ex post vertinimo klausimai pagal rezultatyvumo (efektyvumo) kriterijų:

6.1.      Ar visi šalyje veikiantys ir licencijas turintys degalų tiekėjai užsiregistravo DAEI apskaitos vienetų sistemoje ir įgyvendino Įstatymo 16 straipsnyje numatytus įpareigojimus 2022 ir 2023 m.? Jeigu ne, tai dėl kokių priežasčių nepavyko to padaryti? Kokie lankstumo mechanizmai galėtų užtikrinti patogesnį ir efektyvesnį įpareigojimų įgyvendinimą?

6.2.      Ar tinkamai funkcionuoja DAEI apskaitos vienetų sistema, su kokiomis kliūtimis susiduriama, kokios procedūros turėtų/galėtų būti patobulintos/supaprastintos?

6.3.      Ar kontroliuojančios institucijos išnaudoja visas DAEI apskaitos vienetų sistemos galimybes?

6.4.      Ar DAEI apskaitos vienetų sistema efektyviai veikia kaip motyvacinis įrankis skatinantis pažangiųjų biodegalų ir nebiologinių skystųjų ir (ar) dujinių degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių naudojimą?

6.5.      Ar Įstatymo 16 straipsnyje įtvirtinti reikalavimai atitinka proporcingumo kriterijus tiek degalų tiekėjų, tiek ir kontroliuojančių institucijų atžvilgiu?

6.6.      Ar taikant Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą asmenų grupės patyrė prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų? Ar yra objektyvių priežasčių, dėl kurių skirtingos asmenų grupės patyrė skirtingo dydžio išlaidas?

6.7.      Ar buvo patvirtintas elektromobilių naudojimo ir elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros veiksmų planas? Ar elektromobilių naudojimo ir elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros veiksmų plane numatytos priemonės yra įgyvendinamos?

6.8.      Ar visos savivaldybės parengė viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų planus iki Įstatyme nustatyto termino?

6.9.      Ar Įstatymu įtvirtintas teisinis reguliavimas sudarė prielaidas biodujų ir nebiologinės kilmės degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių naudojimui? Koks buvo šių degalų suvartojimas atliekant teisinio reguliavimo vertinimą ir kokia dalimi biodujos ir nebiologinės kilmės degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių prisidėjo prie Įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje numatyto tikslo įgyvendinimo? Ar Įstatyme numatyti pildymo infrastruktūros plėtros tikslai buvo įgyvendinti? Jeigu ne, dėl kokių priežasčių?

6.10.    Ar buvo sukurtas Darnaus judumo fondas? Ar Darnaus judumo fondo lėšomis buvo finansuojama alternatyviųjų degalų infrastruktūra? Jeigu ne, dėl kokių objektyvių priežasčių nebuvo pasiektas rezultatas?

6.11.    Ar nuo Įstatymo patvirtinimo buvo vykdoma informacijos sklaida ir visuomenės švietimas formuojant visuomenės elgseną, skatinant keisti jos įpročius pereinant prie alternatyviaisiais degalais varomų netaršių transporto priemonių naudojimo?

 

III SKYRIUS

EX POST VERTINIMO METODAI

 

7.         Taikytini ex post vertinimo metodai: apklausa raštu arba žodžiu arba interviu, teisinio reguliavimo, sisteminė, statistinių duomenų analizė, duomenų apibendrinimas.

 

IV SKYRIUS

EX POST VERTINIMUI ATLIKTI REIKALINGI SURINKTI DUOMENYS IR GALIMI DUOMENŲ ŠALTINIAI

 

8.         Ex post vertinimui atlikti reikalingi duomenys ir galimi duomenų šaltiniai:

8.1.      Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos duomenys apie atliekamą priežiūrą ir kontrolę, ar degalų tiekėjai ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjai tinkamai vykdo Įstatymo 16 straipsnio 1, 2 ,3 ir 6 dalyse nustatytus įpareigojimus ir reikalavimus dėl sankcijų taikymo degalų tiekėjams, apie skiriamas įstatymo 32 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytas baudas;

8.2.      Valstybės duomenų apsaugos agentūros duomenys apie kuro ir energijos galutinį suvartojimą transporto sektoriuje, suvartoto kuro rūšių balansą, atsinaujinančių energijos išteklių dalį bendrame galutiniame transporto sektoriaus energijos suvartojime;

8.3.      Lietuvos energetikos agentūros duomenys apie privačias elektromobilių įkrovimo prieigas, įrengtas vadovaujantis 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-03 „Įgyvendinti degalų iš AEI gamybos priemones ir plėtoti jų panaudojimo infrastruktūrą transporto sektoriuje“ veiklos „Privačių elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimas“ projektų finansavimo sąlygų aprašą, taip pat apie alternatyviųjų degalų panaudojimo statistiką transporto sektoriuje;

8.4.      Energetikos ministerijos duomenys apie 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonėse įtvirtintų tikslų ir priemonių įgyvendinimą;

8.5.      Susisiekimo ministerijos duomenys apie 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Susisiekimo ministerijos Susisiekimo plėtros programos pažangos priemonėse įtvirtintų tikslų ir priemonių įgyvendinimą;

8.6.      Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos projektų valdymo agentūros duomenys apie suteiktą paramą alternatyviaisiais degalais varomoms transporto priemonėms ir įkrovimo bei pildymo infrastruktūrai.

8.7.      VĮ „Regitra“ statistiniai duomenys apie transporto priemonių parko pokyčius ir pasiskirstymą atskirose savivaldybėse;

8.8.      Viešųjų pirkimų tarnybos informacija apie žaliųjų viešųjų pirkimų, atliekamų vadovaujantis Įstatymo 15 straipsniu, įgyvendinimo statistiką;

8.9.      Degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių apskaitos vienetų sistemos administratoriaus informacija apie Lietuvos Respublikoje patiektus degalų ir degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekius, transporto sektoriuje suvartojamų biodegalų ir pažangiųjų biodegalų procentinę dalį palyginti su bendra per metus patiektų degalų energine verte ir vidaus rinkoje patiektų degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių žaliavų struktūrą;

8.10.    Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos ir AB „Via Lietuva“ duomenys apie Viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų informacinėje sistemoje užregistruotas įkrovimo prieigas;

8.11.    Savivaldybių duomenys apie patvirtinus viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų planus;

8.12.    Socialinių partnerių ir jų grupių duomenys ir informacija.

 

V SKYRIUS

EX POST VERTINIMO EIGA IR PLANUOJAMŲ VEIKSMŲ ATLIKIMO TERMINAI

 

9.         Ex post vertinimo eiga ir planuojamų veiksmų atlikimo terminai:

9.1.      Ex post vertinimui atlikti reikalingų duomenų rinkimas, vertinimas, analizė ir patikrinimas – iki 2024 m. liepos 1 d.

9.2.      Ex post vertinimo ataskaitos projekto parengimas, paviešinimas, suderinimas – iki 2024 m. rugsėjo 1 d.

9.3.      Ex post vertinimo ataskaitos paskelbimas – iki 2024 m. spalio 1 d.

9.4.      Ex post vertinimo rezultatų pristatymas – iki 2024 m. spalio 8 d.

 

VI SKYRIUS

ASMENŲ, KURIEMS PAVESTA TEISĖS AKTŲ NUSTATYTA TVARKA ORGANIZUOTI IR ATLIKTI EX POST VERTINIMĄ, KONTAKTINIAI DUOMENYS

 

10.       Asmenų, kuriems pavesta teisės aktų nustatyta tvarka organizuoti ir atlikti ex post vertinimą, kontaktiniai duomenys:

10.1.    Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės patarėja Brigita Banuškevičė, tel. 8 656 76 511, el. p. brigita.banuskevice@enmin.lt;

10.2.    Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės vadovė Lina Sveklaitė, tel. 8 602 46 479, el. p. lina.sveklaite@enmin.lt;

10.3.    Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės patarėjas Aurimas Salapėta, tel. 8 602 4 6552, el. p. aurimas.salapeta@enmin.lt;

10.4.    Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos vyresnioji patarėja Aistė Gasiūnienė, tel. 8 69071132, el. p. aiste.gasiunaite@sumin.lt;

10.5.    Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės patarėjas Andrius Ružinskas, tel. 8 690 16884, el. p. andrius.ruzinskas@sumin.lt;

10.6.    Vyriausybės strateginės analizės centro vyr. politikos analitikas Saulius Kolyta, tel. 8 600 78 563, el. p. saulius.kolyta@strata.gov.lt;

10.7.    Valstybinės energetikos reguliavimo Tarybos Techninės priežiūros departamento Koordinavimo ir analizės skyriaus vyriausiasis specialistas Artūras Viškelis, tel. 8 658 21060, el. p. arturas.viskelis@vert.lt;

10.8.    Lietuvos energetikos agentūros Energetikos duomenų analizės centro duomenų analitikas Mamertas Kulakauskas, tel. 8 661 57084, el. p. mamertas.kulakauskas@ena.lt.

 

______________