LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS
APLINKOS PROJEKTŲ VALDYMO AGENTŪROS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS
„DOTACIJOS NAUDOTŲ PADANGŲ, KURIŲ TURĖTOJO NUSTATYTI NEĮMANOMA ARBA KURIS NEEGZISTUOJA, TVARKYMUI“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021 m. lapkričio 17 d. Nr. T1-266
Vilnius
Vadovaudamasis Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 17 punktu,
t v i r t i n u Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. D1-314 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano patvirtinimo“, priemonės „Dotacijos naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymui“ projektų finansavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos
Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus
2021 m. lapkričio 17 d. įsakymu Nr. T1-266
ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS
„DOTACIJOS NAUDOTŲ PADANGŲ, KURIŲ TURĖTOJO NUSTATYTI NEĮMANOMA ARBA KURIS NEEGZISTUOJA, TVARKYMUI“
PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos priemonės „Dotacijos naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymui“ projektų finansavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato paraiškų teikimo ir vertinimo, atrankos ir finansavimo skyrimo, projektų įgyvendinimo, atsiskaitymo ir lėšų, skirtų projektui, išmokėjimo reikalavimus ir tvarką.
2. Aprašas parengtas atsižvelgiant į:
2.1. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Lėšų naudojimo aprašas);
2.2. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos (toliau – Programa) lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. D1-314 „Dėl Atliekų tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano patvirtinimo“, priemonę Nr. 3.1.3.1. „Dotacijos naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymui“ (toliau – Priemonė);
2.3. Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu, patvirtintu 1998 m. birželio 16 d. įsakymu Nr. VIII-787 „Dėl atliekų tvarkymo įstatymo patvirtinimo“;
3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme ir Aprašo 2 punkte nurodytuose teisės aktuose.
4. Pareiškėjai, teikdami paraiškas ir su jomis susijusią informaciją, projektų vykdytojai projektų įgyvendinimo metu ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA), registruodama paraiškas, vertindama ir atrinkdama projektus, priimdama sprendimus dėl projektų finansavimo, vykdydama projektų įgyvendinimo priežiūrą, naudojasi Aplinkos projektų valdymo informacine sistema (toliau – APVIS). Tais atvejais, kai APVIS funkcinės galimybės nepakankamos ar neužtikrinamos, atitinkami veiksmai atliekami teikiant ar priimant reikalingą informaciją APVA nustatyta tvarka. Elektroniniai dokumentai rengiami pagal Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintas ar su juo suderintas el. dokumento specifikacijas ir pasirašomi kvalifikuotu elektroniniu parašu.
5. APVA ir projektų vykdytojai visų su projektų įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamiesi Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintomis Dokumentų saugojimo taisyklėmis ir Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje nustatytais terminais.
6. APVA savo interneto svetainėje skelbia informaciją, susijusią su dotacijų skyrimu, projektų rezultatais.
7. Įgyvendindami projektų veiklas (surinkimo, vežimo, įskaitant eksporto į kitas Europos Sąjungos šalis, ir naudojimo) projektų vykdytojai turi laikytis Aprašo 2.3 papunktyje nurodyto teisės akto reikalavimų.
8. Pagal šį Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (OL 2010 C 83, p. 47) 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) nuostatas, neteikiama.
II SKYRIUS
SĄLYGOS FINANSINEI PARAMAI GAUTI
11. Jeigu, pasibaigus paraiškų teikimo terminui, pagal kvietimą gautose paraiškose prašoma dotacijų suma yra mažesnė nei Priemonių plane Priemonei numatyta skirti lėšų suma, APVA sprendimu paraiškų pateikimo terminas gali būti pratęstas arba skelbiamas naujas kvietimas.
12. Naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja (toliau – bešeimininkės padangų atliekos), kiekiui, kurio tvarkymas finansuojamas Programos lėšomis, negali būti išrašomi apmokestinamųjų gaminių (padangų) atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai, leidžiantys padangų gamintojams ir importuotojams pasinaudoti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje numatyta lengvata.
13. Bešeimininkių padangų atliekų naudojimą gali vykdyti tik taršos ar taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimą padangų atliekų naudojimui turintis atliekų tvarkytojas.
14. Padangų atliekų tvarkytojas turi būti registruotas Atliekų tvarkytojų valstybės registre ir naudojantis Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema (toliau – GPAIS) vykdyti atliekų tvarkymo apskaitą bei teikti apskaitos ataskaitas Aprašo 2.4 punkte nustatyta tvarka. Atliekų tvarkytojų atliekų apskaitos žurnaluose turi būti nurodyta bešeimininkių padangų atliekų kilmė – naudotos padangos, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja.
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS
16. Kvietimas teikti paraiškas, nurodant paraiškų teikimo tvarką, sumą ir terminus, projektų finansavimo sąlygas, pagal skelbimo momentu galiojantį Priemonių planą ir šį Aprašą skelbiamas APVA interneto svetainėje www.apva.lt ir (arba) kitomis visuomenės informavimo priemonėmis.
17. Vienas pareiškėjas gali teikti vieną paraišką pagal tą patį kvietimą finansuojamiems projektams įgyvendinti.
18. Paraiškoje nurodomas planuojamas projektu sutvarkyti bešeimininkių padangų atliekų svoris bei projekto biudžetas. Projekto biudžeto eilutės išskirstomos į surinkimo, vežimo, įskaitant eksporto į kitas Europos Sąjungos šalis, bei naudojimo išlaidas Eur su PVM. Projekto biudžetas turi būti sudaromas pagrįstai remiantis gautais komerciniais pasiūlymais, viešojoje erdvėje prieinama informacija, viešųjų pirkimų sutartimis, anksčiau įgyvendintais panašaus pobūdžio projektais ar kitais šaltiniais.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS
19. Dotacija teikiama bešeimininkių padangų atliekų naudojimui arba eksportui į kitas Europos Sąjungas šalis.
20. Programos lėšomis nefinansuojamas į didžiųjų gabaritų atliekų surinkimo aikšteles pristatytų bešeimininkių padangų atliekų sutvarkymas.
21. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos - bešeimininkių padangų atliekų surinkimo, vežimo, įskaitant eksportą į kitas Europos Sąjungas šalis, ir naudojimo išlaidos.
22. Didžiausia galima projekto finansuojamoji dalis sudaro 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, tačiau ne daugiau nei 110,00 Eur/t su PVM.
23. Projekto išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, turi būti finansuojama iš projekto vykdytojo lėšų.
24. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos yra išlaidos, kurios patirtos po 2021 m. rugsėjo 17 d. iki galutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos, bet ne vėliau nei 2023 m. lapkričio 15 d. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo APVA direktoriaus įsakymu patiriamos pareiškėjo rizika.
25. Visos įgyvendinant projektą patirtos išlaidos turi būti pagrįstos projekto tinkamų finansuoti išlaidų patvirtinimo dokumentais, kurių atsekamumas turi būti užtikrintas.
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO
27. Apie gautą paraišką APVA informuoja pareiškėją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paraiškos gavimo.
28. Paraiškų vertinimas atliekamas vadovaujantis šiuo Aprašu, Lėšų naudojimo aprašu ir Priemonių planu.
29. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos iki 2021 m. gruodžio 31 d. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą. Iš gautų paraiškų sudaromas pagrindinis sąrašas. Kai pagrindiniame sąraše esančiose paraiškose prašoma dotacijų suma viršija Priemonių plane Priemonei numatytą skirti lėšų sumą, sudaromas rezervinis sąrašas.
30. Paraiškų atitiktį Aprašo II ir III skyrių reikalavimams patikrinti APVA gali naudotis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.
31. Paraiškas APVA vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo paraiškos registravimo dienos. Vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai, ar pareiškėjas atitinka keliamus reikalavimus dotacijai gauti. Paraiškos, neatitinkančios Aprašo II ir III skyrių reikalavimų, atmetamos. APVA raštu informuoja pareiškėją apie paraiškos atmetimą ir nurodo atmetimo priežastis. Projektų, esančių rezerviniame sąraše, paraiškos gali būti vertinamos ir sprendimas skirti finansavimą priimamas, jei pagrindiniame sąraše pateiktos paraiškos projektų vertinimui atlikti atmestos, sumažėjo prašomos dotacijos dydis, pareiškėjai atsiėmė paraiškas. Sprendimas dėl projektų finansavimo iš rezervinio sąrašo gali būti priimamas ir projektai į pagrindinį sąrašą įtraukiami iki 2022 m. gruodžio 31 d.
32. Jeigu atliekant paraiškų vertinimą nustatoma, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai, pareiškėjui siunčiamas pranešimas ir prašoma pareiškėjo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus, informaciją ar patikslinti paraišką. Jei per nurodytą terminą paraiška nepatikslinama, nepateikiami trūkstami dokumentai, informacija ar priežastys, kodėl to nebuvo galima atlikti per nurodytą terminą, nepripažįstamos svarbiomis, paraiška atmetama.
33. Paraiškoje nurodyti duomenys po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami, išskyrus atvejus, kai koreguoti ar tikslinti paprašo APVA.
34. Sprendimą dėl finansavimo skyrimo arba neskyrimo priima APVA direktorius atsižvelgdamas į paraiškų vertinimo rezultatus. Sprendimas dėl finansavimo skyrimo įforminamas APVA direktoriaus įsakymu. Sprendimas neskirti finansavimo įforminamas raštu, kuriame pareiškėjui pateikiama sprendimą pagrindžianti informacija, sprendimo motyvai ir sprendimo apskundimo tvarka. Apie APVA sprendimą pareiškėjas informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Skyrus finansavimą pareiškėjas tampa projekto vykdytoju.
VI SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS
36. Projekto įgyvendinimo išlaidos apmokamos ir priežiūra atliekama Apraše nustatyta tvarka. Lėšos gali būti išmokamos dalimis.
37. Projekto vykdytojo prašymu APVA gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas projekto vykdytojui pateikus avansinio mokėjimo prašymą. Sumokėta avansinė lėšų suma proporcingai atskaitoma iš mokėjimų. Užpildytą avansinio mokėjimo prašymą APVA patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti projekto vykdytojui į prašyme nurodytą banko sąskaitą.
38. Įvykdęs pirkimą, pasirašęs viešojo pirkimo sutartį ir paskelbęs ją Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, projekto vykdytojas apie tai informuoja APVA.
39. Įgyvendinęs projektą arba jo dalį, pareiškėjas mokėjimo prašymus, kuriais deklaruojamos patirtos išlaidos, gali teikti APVA ne dažniau nei kartą per ketvirtį (neįskaitant avansinio mokėjimo prašymo).
40. Kartu su mokėjimo prašymu projekto vykdytojas turi pateikti: viešojo pirkimo sutartyje numatytų išlaidų pagrindimo (priėmimo-perdavimo aktai, PVM sąskaitos faktūros) dokumentų kopijas.
41. APVA GPAIS patikrina, ar išlaidas pagrindžiančiuose dokumentuose nurodytas bešeimininkių padangų atliekų kiekis buvo panaudotas arba eksportuotas į kitas Europos Sąjungas šalis.
42. APVA, nustačiusi, kad su mokėjimo prašymu pateikti ne visi dokumentai arba reikia papildomos informacijos sprendimui priimti, prašo projekto vykdytojo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar paaiškinimus. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.
43. Mokėjimo prašymą APVA įvertina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo projekto vykdytojo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo dienos. Nustačiusi, kad lėšos panaudotos pagal paskirtį, priima sprendimą dėl dotacijos išmokėjimo. Apie priimtą sprendimą informuojamas projekto vykdytojas. Šis terminas gali būti ilgesnis, jei projektui inicijuojamas įtariamo pažeidimo tyrimas. Dotacija išmokama pagal faktiškai sutvarkytą bešeimininkių padangų atliekų svorį bei viešojo pirkimo sutartyje numatytą įkainį / kainą, neviršijant paskirtos dotacijos ir IV skyriuje nustatytų įkainių.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
44. APVA nustatyta tvarka prižiūri, ar projektų vykdytojai Programos lėšomis prekes, paslaugas ir darbus perka laikydamiesi Lėšų naudojimo aprašo 26 ir 27 punktų nuostatų.
45. APVA bet kuriame paraiškos vertinimo ar projekto įgyvendinimo etape gali atlikti projekto patikrą vietoje ar prašyti papildomų dokumentų ir paaiškinimų, susijusių su teikiama paraiška ar įgyvendinamu projektu. Patikros projektų įgyvendinimo vietoje atliekamos APVA nustatyta tvarka.
46. Jeigu projekto vykdytojas nesilaiko šio Aprašo ar Lėšų naudojimo aprašo nuostatų, APVA priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo arba finansinių korekcijų taikymo.
47. Ginčai, kilę dėl Aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
48. Pareiškėjai ir projektų vykdytojai turi teisę apskųsti APVA veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimu dėl dotacijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimu dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.