RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2021 m. gruodžio 30 d. Nr. TS-302

Raseiniai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 36 punktu ir 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi ir 51 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 26 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ , Raseinių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1.  Patvirtinti    Raseinių   rajono    savivaldybės  biudžeto  sudarymo  ir  vykdymo  taisykles

(pridedama). 

2. Pripažinti netekusiu galios 2019 m. kovo 21 d. Raseinių rajono savivaldybės tarybos sprendimą Nr. TS-82 „Dėl Raseinių rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ .

Šis sprendimas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo paskelbimo ar įteikimo suinteresuotai šaliai dienos gali būti skundžiamas Regionų apygardos administracinio teismo Šiaulių rūmams (Dvaro  g. 80, LT-76298 Šiauliai).

 

 

Savivaldybės meras                                                                         Andrius Bautronis


 

PATVIRTINTA

Raseinių rajono savivaldybės

tarybos 2021 m. gruodžio 30 d.

sprendimu Nr. TS-302

 

RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO

TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Raseinių rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato rajono Savivaldybės biudžeto rengimo, tvirtinimo ir vykdymo procedūras, asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vadovų teisių ir pareigų įgyvendinimo tvarką.

2. Pagrindinės Taisyklėse naudojamos sąvokos:

2.1. Savivaldybės biudžetas – Savivaldybės tarybos tvirtinamas Savivaldybės biudžeto pajamų ir asignavimų planas biudžetiniams metams;

2.2. biudžetiniai metai – 12 mėnesių biudžeto laikotarpis, prasidedantis sausio 1 dieną ir

pasibaigiantis gruodžio 31 dieną;

2.3. Savivaldybės biudžeto pajamos – Savivaldybės biudžete sukauptos lėšos, reikalingos  LR Vietos savivaldos įstatymu pavestoms savarankiškosioms savivaldybės  funkcijoms bei  valstybinėms (valstybės perduotoms  savivaldybei) funkcijoms atlikti;

2.4. Savivaldybės biudžeto asignavimai – rajono Savivaldybės biudžete patvirtinta Išlaidoms ir  ilgalaikiam materialiajam ir nematerialiajam turtui įsigyti suma, kurią asignavimų valdytojas turi teisę biudžetiniais metais gauti iš biudžete sukauptų lėšų, pateikęs paraišką rajono Savivaldybės administracijai, patvirtintoms programoms finansuoti;

2.5. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai (toliau – asignavimų valdytojai) – rajono Savivaldybės tarybos patvirtintame Savivaldybės biudžete nurodytų rajono Savivaldybės biudžetinių įstaigų ar rajono Savivaldybės administracijos ir (ar) jos padalinių, vadovai (rajono Savivaldybės administracijai - administracijos direktorius ar jo įgalioti asmenys, rajono Savivaldybės administracijos padaliniuose – padalinių vadovai ar jų įgalioti asmenys);

2.6. programa – strateginio  ir (arba) metinio veiklos plano, parengto pagal LR Vyriausybės patvirtintą Strateginio planavimo metodiką, dalis, skirta Nacionaliniame pažangos plane nustatytiems pažangos uždaviniams ir (arba) asignavimų valdytojo tęstinės veiklos uždaviniams įgyvendinti;

2.7. programos sąmata – dokumentas, kuriame pagal ekonominę ir funkcinę klasifikacijas

nurodomos asignavimų sumos programai vykdyti;

2.8. funkcinė biudžeto asignavimų klasifikacija (toliau - funkcinė klasifikacija) – biudžeto

asignavimų suskirstymas pagal valstybės funkcijas;

2.9. ekonominė biudžeto pajamų ir asignavimų klasifikacija – biudžeto pajamų ir asignavimų suskirstymas pagal bendrus ekonominius lėšų kaupimo ir skirstymo požymius;

2.10. biudžetinių įstaigų pajamos – biudžetinių įstaigų gautos pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, teikiamas paslaugas (išskyrus paslaugas, už kurias mokama valstybės rinkliava ir žyminis mokestis), kitos gautos pajamos, kurių panaudojimo tikslinė paskirtis nustatyta Europos Sąjungos teisės aktuose, įstatymuose arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose, kurios įmokamos į valstybės biudžetą ar savivaldybių biudžetus ir naudojamos vadovaujantis įstatymais arba Vyriausybės nutarimais, savivaldybės tarybos sprendimais šių įstaigų vykdomoms programoms finansuoti.

 

II SKYRIUS

RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO RENGIMAS IR TVIRTINIMAS

 

3. Rajono Savivaldybės biudžetas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymuLietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Strateginio valdymo įstatymu, Raseinių rajono savivaldybės tarybos patvirtintu Raseinių rajono savivaldybės plėtros iki 2030 metų strateginiu planu, rajono Savivaldybės  tarybos patvirtintais trimečiais strateginės veiklos planais, preliminariais programoms patvirtintais trejų metų rajono Savivaldybės biudžeto maksimaliais asignavimais, asignavimų valdytojų parengtomis programomis ir jų sąmatų projektais bei šiomis Taisyklėmis. Rajono Savivaldybės biudžetas sudaromas taikant strateginio planavimo ir biudžeto sudarymo pagal programas principus, nustatytus rajono Savivaldybės Strateginio planavimo ir strateginio plėtros bei strateginių veiklos planų priežiūros sistemoje.

4. Rajono Savivaldybės biudžete turi būti numatyta:

4.1. bendra pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis;

4.2. bendra asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, suma ir jų paskirstymas biudžetinėms įstaigoms ar savivaldybių administracijos padaliniams programoms vykdyti;

5. Rajono Savivaldybės biudžeto pajamos yra planuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, o gyventojų pajamų mokestis rajono Savivaldybės biudžetui planuojamas pagal Lietuvos Respublikos Seimo atitinkamiems metams valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu patvirtintą šio mokesčio dalį. Savivaldybės biudžeto balanso rodiklis valdomas taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse. Savivaldybės biudžeto einamųjų metų pajamos koreguojamos pridedant nepanaudotą pajamų dalį – praėjusių metų biudžeto pajamų dalį, kuri viršija praėjusių metų panaudotus asignavimus (toliau – nepanaudota pajamų dalis). Einamųjų metų savivaldybės biudžete turi būti numatyti asignavimai visiems trumpalaikiams įsipareigojimams (toliau – trumpalaikiai įsipareigojimai), buvusiems praėjusių metų gruodžio 31 dieną, padengti, nebent trumpalaikiai įsipareigojimai viršija nepanaudotų pajamų dalį – tada numatomų padengti trumpalaikių įsipareigojimų suma turi būti ne mažesnė negu nepanaudota pajamų dalis.

6. Kiekvienais metais rajono Savivaldybės taryba, vadovaudamasi Raseinių rajono savivaldybės plėtros iki 2030 metų strateginiu planu, patvirtina strateginio veiklos plano įgyvendinimo programų sąrašą, šių programų koordinatorius, asignavimų valdytojus. Administracijos direktorius patvirtina programoms įgyvendinti skiriamus maksimalius asignavimus. Programų koordinatoriai yra atsakingi už jiems pavestų programų parengimą, neviršijant skiriamų maksimalių asignavimų.

7. Programose turi būti aiškiai suformuluotas siekiamas tikslas, keliami uždaviniai, išdėstytos priemonės ir laukiami rezultatai.

8. Asignavimų valdytojai arba už planavimą atsakingi specialistai, jiems pavaldžių viešųjų įstaigų ar kitų subjektų vadovai yra atsakingi už teisingą jiems planuojamų skirti asignavimų pavestoms programoms vykdyti programų išlaidų sąmatų projektų sudarymą.

9. Programų išlaidų sąmatų projektus sudaro kiekvienas rajono savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas arba už planavimą atsakingas specialistas, kiekviena jiems pavaldi įstaiga, ar kitas subjektas, kuriam yra numatytos lėšos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtintomis biudžeto sudarymo ir vykdymo formomis.

10. Programų išlaidų sąmatų projektuose turi būti nurodytas finansavimo lėšų šaltinis, išlaidų klasifikacijos pagal valstybės funkcijas kodas ir lėšų paskirstymas pagal ekonominę išlaidų klasifikaciją.

11. Rajono Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas administracijos direktoriaus nustatyta tvarka.

12. Rajono Savivaldybės administracijos skyrius, kuriam yra pavesta  biudžeto rengimo funkcija, suderinęs su administracijos direktoriumi, atsižvelgdamas į rajono Savivaldybės biudžeto bendras finansines galimybes, gali patikslinti asignavimus.

13. Rajono Savivaldybės biudžeto projektas teikiamas svarstyti rajono Savivaldybės tarybos komitetams ir tvirtinti rajono Savivaldybės tarybai rajono Savivaldybės tarybos veiklos reglamente nustatyta tvarka.

14. Rajono Savivaldybės biudžetas turi būti patvirtintas ne vėliau kaip per du mėnesius nuo valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo.

15. Rajono Savivaldybės tarybai patvirtinus biudžetą, asignavimų valdytojai arba už planavimą atsakingi specialistai, kiekviena jiems pavaldi įstaiga, ar kitas subjektas, kuriam yra numatytos lėšos ne vėliau kaip per 15 darbo dienų parengia vykdomų programų (arba programų priemonių) sąmatas pagal programų kodus, jų finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus (vadovaujantis Finansų ministro patvirtintomis sąmatų formomis).       

16. Sudarydami programų sąmatas asignavimų valdytojai ar už planavimą atsakingi specialistai turi užtikrinti, kad jų ar jiems pavaldžių įstaigų ar kitų subjektų praėjusių metų turimi įsiskolinimai pagal jų įsipareigojimus būtų numatyti dengti planuojamais metais, neviršijant tiems metams skiriamų biudžeto asignavimų.

17. Programų sąmatos pirmuoju parašu turi būti pasirašytos rajono Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojo ar jo įgalioto asmens, antruoju parašu – už planavimą atsakingo specialisto. Patikrinęs sąmatų teisingumą ir atitikimą patvirtintam atitinkamų metų Savivaldybės biudžetui, jas tvirtina Rajono Savivaldybės administracijos skyrius, kuriam yra pavesta biudžeto rengimo funkcija.

18. Sudarant rajono Savivaldybės biudžetą yra numatomas administracijos direktoriaus rezervas, kuris turi būti ne didesnis vieno procento patvirtintų rajono Savivaldybės biudžeto asignavimų sumos. Savivaldybės administracijos direktoriaus rezervo lėšos naudojamos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

19. Sudarant rajono Savivaldybės biudžetą yra nustatomas mero fondas.

20. Rajono Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų analizės skyrius, vadovaudamasis patvirtintu rajono Savivaldybės biudžetu, sudaro biudžeto pajamų plano paskirstymą ketvirčiais ir, vadovaudamasis patvirtintomis programų sąmatomis, sudaro programų finansavimo paskirstymą ketvirčiais bei pagal asignavimų valdytojus sąrašą ir pateikia jį tvirtinti rajono Savivaldybės administracijos direktoriui.

21. Patvirtintą rajono Savivaldybės biudžetą  pagal finansų ministro patvirtintas formas rajono Savivaldybės administracijos direktorius  per 30 darbo dienų pateikia LR Finansų ministerijai.

 

III SKYRIUS

BIUDŽETO VYKDYMO ORGANIZAVIMAS IR ASIGNAVIMŲ

ADMINISTRAVIMAS

 

22. Rajono Savivaldybės biudžeto vykdymą organizuoja rajono Savivaldybės administracijos direktorius.

23. Mokesčių ir kitų įmokų į rajono Savivaldybės biudžetą apskaičiavimą ir mokėjimą kontroliuoja įstatymu įgaliotos institucijos:

23.1. Valstybinės mokesčių inspekcijos skyriai - gyventojų pajamų mokesčius (pagal Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymu patvirtintą procentinę šio mokesčio dalį), žemės mokesčius, nekilnojamojo turto mokesčius, paveldimo turto mokesčius, mokesčius už aplinkos teršimą, už valstybinius gamtos išteklius, valstybines rinkliavas, baudas, delspinigius ir  kitas įstatymų Savivaldybės biudžetui numatytas įmokas;

23.2. LR Finansų ministerija – valstybės biudžeto dotacijas ir kitas pervedamas lėšas;

23.3. rajono Savivaldybės administracija – pajamas, gautas už išnuomotą ar suteiktą naudotis valstybinę žemę, valstybinio vidaus vandenų fondo vandens telkinius, pajamas, gautas paskirsčius lėšas už parduotus ne žemės ūkio paskirčiai valstybinius žemės sklypus, vietines rinkliavas, Savivaldybės administracijos pajamas už teikiamas paslaugas ir ilgalaikio turto nuomą.

24. Rajono Savivaldybės administracijos skyriai, biudžetinės įstaigos gautas pajamas už teikiamas paslaugas, mokestį už vaikų ugdymą ikimokyklinėse įstaigose, lavinimą neformaliojo ugdymo įstaigose, mokestį už išlaikymą socialinės apsaugos įstaigose ir ilgalaikio ir trumpalaikio turto nuomą kaupia atskiroje sąskaitoje. Biudžetinės įstaigos sumas iš šių sąskaitų perveda į rajono Savivaldybės biudžeto sąskaitą.

25. Asignavimų valdytojai patys neturi teisės pateikti dėl tos sumos arba naudoti specialiajai programai tos lėšų sumos, kuri nebuvo įmokėta į biudžetą.

26. Asignavimų valdytojai  išlaidoms padengti pirmiausia turi naudoti asignavimus, gautus iš einamaisiais biudžetiniais metais įmokėtų į savivaldybės biudžetą pajamų, įskaitant ankstesniais metais nepanaudotus lėšų likučius ir viršplanines pajamas, išskyrus konkrečiam tikslui numatytas lėšas, kurių negalima naudoti kitiems tikslams.

27. Rajono Savivaldybės biudžetui pervestos administracijos skyrių, biudžetinių įstaigų gautos pajamos už prekes ir paslaugas, pajamos už ilgalaikio ir trumpalaikio materialiojo turto nuomą, įmokos už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose  yra grąžinamos šiems asignavimų valdytojams ir naudojamos jų programų išlaidoms finansuoti: 

27.1. mokestis už vaikų lavinimą neformaliojo ugdymo įstaigose naudojamas pagal rajono Savivaldybės tarybos atskirais sprendimais nustatytą tvarką;

27.2. mokestis už vaikų išlaikymą ikimokyklinio ugdymo įstaigose, kuris susijęs su vaikų maitinimo ir ugdymo išlaidomis, naudojamas šios įstaigos maitinimo  ir ugdymo išlaidoms iš dalies padengti;

27.3. kitos pajamos, gautos už teikiamas paslaugas naudojamos asignavimų valdytojo  programos sąmatoje numatytoms pagrindinės veiklos  išlaidoms apmokėti.

28. Gautos iš patalpų nuomininkų įmokos už trečiųjų asmenų suteiktas komunalines paslaugas (šildymą, elektros energiją, vandenį ir panašiai) naudojamos už šių asmenų suteiktas komunalines paslaugas sumokėti.

29. Jeigu biudžetas laiku nepatvirtinamas, asignavimai metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų biudžeto asignavimų. Šiuo atveju kiekvieno asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų atitinkamo biudžeto šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų ir skiriamos tik tęstinei veiklai bei įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos finansinės paramos lėšos) bei įsiskolinimams dengti.

30. Rajono Savivaldybės biudžeto gautos viršplaninės pajamos (atmetus viršplanines pajamas, įstatymų nustatyta tvarka skirtas kitų savivaldybių negautoms pajamoms padengti) yra skirstomos rajono Savivaldybės tarybos sprendimu.

31. Nevykdant rajono Savivaldybės biudžeto planuotų pajamų, rajono Savivaldybės taryba turi teisę mažinti programoms finansuoti numatytus asignavimus, o biudžeto einamojoje sąskaitoje esančios lėšos prioriteto tvarka turi būti nukreipiamos tokioms išlaidoms finansuoti:

31.1. darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms;

31.2. pašalpoms ir kitoms socialinės paramos išmokoms;

31.3. prisiimtiems sutartiniams įsipareigojimams;

31.4. maitinimo išlaidoms;

31.5. kitoms programų sąmatose numatytoms išlaidoms.

32. Reikmėms, nurodytoms 31.1–31.4 papunkčiuose, pervedamos visos reikalingos lėšos pagal nustatytą eilę, o reikmės, nurodytos 31.5 papunktyje, finansuojamos proporcingai turimoms lėšoms. Ši tvarka netaikoma finansuojant programas iš biudžetinių įstaigų pajamų, įmokėtų į savivaldybės biudžetą, specialiųjų tikslinių dotacijų  ir kitų tikslinės paskirties lėšų, gautų iš valstybės biudžeto arba ES finansinės paramos.

33. Rajono Savivaldybės biudžeto einamojoje sąskaitoje esančios laisvos biudžeto lėšos gali būti laikinai naudojamos:

33.1. rajono Savivaldybės vykdomų investicinių projektų, kurių finansavimui bus gaunamos Europos Sąjungos ir kitų struktūrinių fondų lėšos (pasirašius sutartis dėl paramos gavimo) finansavimui;

33.2. rajono Savivaldybės vykdomų investicinių projektų, kurių finansavimas bus vykdomas paskolų lėšomis (iki paskolos lėšų gavimo) finansavimui.

34. Savivaldybės biudžeto kasos operacijų vykdymą organizuoja Savivaldybės administracija per Lietuvos Respublikos kredito įstaigas. Finansavimas iš savivaldybės biudžeto vykdomas pagal patvirtintą pajamų ir programų finansavimo planą (pajamų ir išlaidų sąrašą).

35. Administracija savivaldybės biudžeto asignavimus, skirtus asignavimo valdytojo programai vykdyti, perveda į asignavimų valdytojų nurodytas sąskaitas pagal jų biudžeto programoje pateiktas paraiškas ir jose nurodytas programų priemones, atsižvelgdamas į savivaldybės biudžeto pajamų vykdymą, neviršydamas patvirtintų asignavimų sumų.

36. Asignavimų valdytojai paraiškas rengia vadovaudamiesi patvirtintomis programų sąmatomis ir atsižvelgdami į biudžeto lėšų poreikį įstaigai išlaikyti, priskirtoms funkcijoms ir programoms vykdyti. Rengiant paraiškas, būtina atsižvelgti į programų sąmatų paskirstymą ketvirčiais ir išlaidų ekonominę klasifikaciją. Į paraišką gali būti įtrauktos tik tos lėšos, kurioms finansuoti programos sąmatoje yra skirti asignavimai. Teikiant paraišką paskolos lėšoms gauti, už programos priemonės buhalterinę apskaitą atsakingas specialistas papildomai pateikia išlaidas patvirtinančius dokumentus.

37. Asignavimų valdytojai paraiškas einamojo mėnesio lėšoms gauti Biudžeto ir finansų analizės skyriui pateikia veiklos, finansinių ir materialinių išteklių valdymo ir apskaitos sistemoje. Paraiškos finansuojamos iš iždo sąskaitų per dešimt darbo dienų nuo jų pateikimo dienos.

38. Rajono Savivaldybės biudžeto lėšų pervedimo į asignavimų valdytojų sąskaitas banke mokomuosius pavedimus pasirašo pirmuoju parašu rajono Savivaldybės administracijos direktorius,

antruoju – rajono Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų analizės skyriaus vedėjas – vyriausiasis finansininkas ar šio skyriaus specialistas (vyriausiasis finansininkas).

39. Biudžeto asignavimų valdytojas, skirdamas biudžeto lėšas kitam subjektui, kuris yra nepavaldi biudžetinė įstaiga arba nebiudžetinė įstaiga, pasirašo su juo biudžeto lėšų panaudojimo sutartį ( išskyrus Taisyklių 40 punkte nurodytus atvejus).

40. Biudžeto lėšų naudojimo sutartis nepasirašoma, kai iš asignavimų valdytojui patvirtintų asignavimų:

40.1.skiriamos Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos, jeigu teisės aktuose nustatyta kitokia šių lėšų skyrimo tvarka;

40.2. pervedamos valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos;

40.3. pervedamos bendrosios dotacijos kompensacijos;

40.4. teisės aktų nustatyta tvarka iš valstybės biudžeto savivaldybių biudžetams skiriamos lėšos kompensuoti savivaldybių negautoms pajamoms už praėjusius biudžetinius metus arba savivaldybių turėtoms išlaidoms, atsiradusioms einamaisiais biudžetiniais metais;

40.5. skiriamos lėšos teisės aktuose nustatyta kitokia biudžeto lėšų skyrimo tvarka.

41. Sutartyje turi būti numatyta:

41.1. skiriamų biudžeto lėšų suma ir asignavimų valdytojo programa, pagal kurią skiriamos lėšos,  jų tikslinė paskirtis;

41.2. veiklos, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, vertinimo kriterijai (ne mažiau kaip vienas);

41.3. planuojamas detalus biudžeto lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominę paskirtį (klasifikaciją), o tais atvejais, kai dalį lėšų numatoma naudoti darbo užmokesčiui – išlaidų darbo užmokesčiui apskaičiavimas pridedamas prie sutarties;

41.4. atsiskaitymas asignavimų valdytojui už veiklą, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, ir jos vertinimo kriterijų įvykdymą;

41.5. atsiskaitymas asignavimų valdytojui už biudžeto lėšų panaudojimą (nurodant išlaidų ekonominę paskirtį) ir asignavimų valdytojui pareikalavus buhalterinės apskaitos dokumentų, kuriais pagrindžiamas lėšų panaudojimas, sąrašo, kuriame pateikiami asignavimų valdytojo nustatyti duomenys, arba šių dokumentų kopijų pateikimas;

41.6. nuostata, kad metams pasibaigus subjektų disponuojamose sąskaitose esančios biudžeto lėšos grąžinamos asignavimų valdytojui, skyrusiam biudžeto lėšas, ne vėliau kaip iki gruodžio 29 d.;

41.7. prireikus kitos nuostatos, padedančios asignavimų valdytojui užtikrinti programų vykdymo ir paskirtų asignavimų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą, efektyvumą ir rezultatyvumą.

42. Biudžeto asignavimų valdytojai, organizuodami programų, finansuojamų iš rajono Savivaldybės biudžeto, vykdymą, turi teisę Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš įmonių, įstaigų ir organizacijų pirkti paslaugas ir darbus, nepriskirtus asignavimo valdytojo ar jam pavaldžių biudžetinių įstaigų funkcijoms.

43. Biudžeto asignavimų valdytojai už faktiškai atliktus darbus ar paslaugas su įmonėmis, įstaigomis ar organizacijomis atsiskaito vadovaudamiesi su jais pasirašytomis sutartimis gavę biudžeto lėšas  pagal asignavimų valdytojams patvirtintus programos priemonėms vykdyti asignavimus.

44. Jei dėl objektyvių priežasčių apmokėti atliktiems darbams ar paslaugoms neužtenka

biudžeto asignavimų valdytojui patvirtintų asignavimų ir dėl to atsiranda įsiskolinimas, biudžeto asignavimų valdytojas turi išsamiai išanalizuoti įsiskolinimų priežastis ir galimai mažinti daromas išlaidas. Iš sutaupytų asignavimų darbo užmokesčiui ar kitoms išlaidoms pirmiausia turi būti apmokamas turimas įsiskolinimas.

 

IV SKYRIUS

BIUDŽETO ASIGNAVIMŲ TIKSLINIMAS

 

45. Rajono Savivaldybės biudžeto asignavimai tikslinami:

45.1. pasikeitus valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių ir kitų dotacijų sumoms, Lietuvos Respublikos Seimui priėmus atitinkamus įstatymus arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais skyrus papildomų lėšų, kurios paskirstomos asignavimų valdytojams;

45.2. nevykdant planuotų rajono Savivaldybės biudžeto pajamų (dėl to mažinami asignavimai);

45.3. keičiantis asignavimų valdytojams;

45.4. atsiradus papildomam asignavimų poreikiui programos priemonėms vykdyti;

45.5. perskirstomos mokymo lėšos vadovaujantis mokymo lėšų paskirstymo ir naudojimo tvarkos aprašu;

45.6. gavus lėšų pagal rajono Savivaldybės biudžeto tarpusavio atsiskaitymus su LR Finansų ministerija;

45.7.signavimų valdytojui gavus didesnes arba mažesnes pajamas už atliekamas paslaugas negu buvo planuota;

45.8. pasikeičia iš valstybės institucijų ir įstaigų gautų dotacijų sumos, įskaitant Europos Sąjungos ir kitas tarptautinės finansinės paramos lėšas; 

45.9. kitais atvejais, vykdant rajono Savivaldybės tarybos priimtus sprendimus.

46. Metų eigoje atsiradus būtinybei vykdyti priemones, kurioms nebuvo planuoti asignavimai, biudžetinių įstaigų vadovai ar administracijos skyrių vedėjai teikia merui prašymus. Biudžeto ir finansų analizės skyrius, atsižvelgdamas į finansines galimybes, ruošia sprendimų projektus ir teikia svarstyti Savivaldybės tarybai.

47. Savivaldybės biudžeto asignavimai asignavimų valdytojams tikslinami:

47.1. rajono Savivaldybės tarybos sprendimu, kai asignavimai keičiami šių Taisyklių 45 punkte nurodytais atvejais;           

47.2. Savivaldybės tarybos pavedimu administracijos direktoriui paskirstyti lėšas tam tikriems darbams ar programų priemonėms vykdyti;

47.3. asignavimų valdytojų prašymu patikslinti asignavimų paskirstymą ketvirčiais bei asignavimus išlaidoms nekeičiant patvirtintų asignavimų darbo užmokesčiui.

48. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, turi teisę:

48.1. biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį, neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimai darbo užmokesčiui yra maksimalūs ir gali būti naudojami tik su darbo užmokesčiu susijusioms išlaidoms ir darbdavių išmokoms, kurios pervedamos ne per socialinio draudimo sistemą, finansuoti. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o kai investicijų projektų nėra, – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus;

48.2. vieną kartą per ketvirtį keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą programai vykdyti.

49. Iš sutaupytų asignavimų išlaidoms pirmiausiai turi būti dengiamas  esantis įsiskolinimas (suėjus mokėjimo terminui).

50. Patikslintas metines programų sąmatas asignavimų valdytojai pateikia rajono Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų analizės skyriui pasibaigus biudžetiniams metams ne vėliau iki kitų metų sausio 20 d.

51. Metams pasibaigus, asignavimų valdytojų disponuojamose sąskaitose esančios biudžeto lėšos grąžinamos į rajono Savivaldybės biudžetą ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 5 d.

52. Į tam tikrų metų Savivaldybės biudžeto panaudotus asignavimus įskaitomos lėšos, kurios paskutinę metų darbo dieną rezervuotos įstaigos banko sąskaitoje kaip pradėtas vykdyti mokėjimo pavedimas konkrečiam gavėjui (jeigu yra turėtas sąnaudas patvirtinantys dokumentai) ir kurios kitų metų pirmąją darbo dieną tokia pat suma bus pervestos tam pačiam gavėjui.

53. Metų pabaigoje likusios nepanaudotos tikslinės paskirties lėšos, nustatytos Savivaldybės biudžetui priimant atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą, lėšos, kurios per metus buvo paskirtos savivaldybės biudžetui pagal atskirus įstatymus ar Vyriausybės nutarimus arba panaudotos ne pagal savo tikslinę paskirtį, iki sausio 10 dienos grąžinamos į valstybės biudžetą – pervedamos iš Savivaldybės biudžeto sąskaitų į Valstybės iždo sąskaitą, jeigu atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu nenustatyta kitaip.

54. Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšos gali būti panaudotos tik Europos Sąjungos finansinės paramos programoms ir projektams finansuoti.

55. Pažangos lėšos gali būti naudojamos tik pažangos priemonėms ir projektams, kuriais įgyvendinamos pažangos priemonės, finansuoti, išskyrus atvejus, kai paskelbiamos išskirtinės aplinkybės.

 

V SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS SKOLINIMASIS

 

56. Savivaldybės, laikydamosi Seimo patvirtintų skolos, skolinimosi ir garantijų limitų, Vyriausybės nustatyta tvarka gali:

56.1. imti iš vidaus kreditorių arba užsienio kreditorių ilgalaikes (kurių trukmė ilgesnė kaip vieni metai ir grąžinimo terminas ne tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas investicijų projektams finansuoti ir ankstesniems skoliniams įsipareigojimams vykdyti;

56.2. imti iš vidaus kreditorių arba užsienio kreditorių trumpalaikes (kurių grąžinimo terminas tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas biudžetiniais metais laikinam pajamų trūkumui padengti, kai nepakanka šiam tikslui savivaldybės biudžeto apyvartinių lėšų;

56.3. prisiimti įsipareigojimus pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartis;

56.4. prisiimti įsipareigojimus pagal kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus;

56.5. teikti garantijas dėl savivaldybės valdomų įmonių prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų sutartis, finansinės nuomos (lizingo) sutartis ir kitų įsipareigojamųjų dokumentų sutartis.

57. Biudžetinės įstaigos savo vardu negali prisiimti jokių skolinių įsipareigojimų pagal įsipareigojamuosius skolos dokumentus, įskaitant paskolos, finansinės nuomos (lizingo) sutartis, bet jomis neapsiribojant.

 

VI SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO ATSKAITOMYBĖ IR BIUDŽETO

VYKDYMO VERTINIMAS

 

58. Rajono Savivaldybės biudžeto vykdymo ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinius parengia rajono Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų analizės skyrius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir rajono Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatyta tvarka ir terminais.

59. Rajono Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai, rengiami remiantis biudžeto buhalterinės apskaitos duomenimis – į rajono Savivaldybės biudžetą gautų pajamų ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktais biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniais.

60. Rajono Savivaldybės biudžeto įvykdymo ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų metinius rinkinius tvirtina rajono Savivaldybės taryba jos veiklos reglamente nustatytais terminais.

61. Biudžetinių įstaigų gauta negrąžintina finansinė parama turi būti apskaitoma biudžetinių įstaigų atskiroje sąskaitoje vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu ir ji naudojama įstaigos uždaviniams įgyvendinti ir funkcijoms atlikti pagal atskirą biudžetinės įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą. Sąmata turi būti suderinta su paramos teikėju, jeigu sudaroma paramos teikimo sutartis, kurioje ši sąlyga numatyta.

62. Kitoms biudžetinių įstaigų lėšoms priskiriamos:

62.1. įplaukos, gautos atsitikus draudiminiam įvykiui;

62.2. tarptautinių ir užsienio organizacijų lėšos, skirtos ankstesniais biudžetiniais metais turėtoms dalyvavimo jų organizuojamose programose, projektuose ir tyrimuose išlaidoms kompensuoti;

62.3. biudžetinių įstaigų skelbiamų konkursų dalyvių mokesčiai;

62.4. netesybos;

62.5. lėšos, teisės aktų nustatyta tvarka gautos konkretiems gavėjams – fiziniams asmenims – išlaikyti (globos (rūpybos) išmokos, nustatytos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme);

62.6. lėšos, gautos iš kitos biudžetinės įstaigos už teikiamas paslaugas;

62.7. kitos įplaukos, gautos iš juridinių ir fizinių asmenų tam tikroms nenumatytoms biudžetinių įstaigų programų sąmatose išlaidoms padengti ir kurios nėra gautos kaip asignavimai.

63. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos naudojamos pagal atskirą įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą įstaigos funkcijoms atlikti.

64. Europos Sąjungos finansinė parama ir kita gaunama finansinė parama administruojama taip, kaip numatyta Europos Bendrijos ir Lietuvos Respublikos pasirašytose tarptautinėse sutartyse arba kituose teisės aktuose dėl atitinkamos Europos Sąjungos finansinės paramos arba kitos gaunamos finansinės paramos.

65. Rajono Savivaldybės biudžeto vykdymo, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programų sąmatų, savivaldybės biudžetų lėšų apskaitos ir rajono savivaldybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditą atlieka Valstybės kontrolė ir rajono Savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba.

______________

part_a7ff46f7c3954661a5ad646e1098da03_end