LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2015 M. BALANDŽIO 20 D. ĮSAKYMO nR. d1-322 „dĖL kriterijų, pagal kuriuos PAŽEIDIMai priskiriami MAŽAREIKŠMIams, nustatymo TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2021 m. liepos 27 d. Nr. D1-437
Vilnius
1. Pakeičiu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. balandžio 20 d. įsakymą Nr. D1-322 „Dėl Kriterijų, pagal kuriuos pažeidimai priskiriami mažareikšmiams, nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL MAŽAREIKŠMIŲ PAŽEIDIMŲ APLINKOS APSAUGOS IR GAMTOS IŠTEKLIŲ SRITYJE kriterijų APRAŠO PATVIRTINIMO
2. Pavedu iki šio įsakymo įsigaliojimo:
2.1. Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktoriui patvirtinti rašytinio nurodymo pašalinti mažareikšmį teisės aktų reikalavimų pažeidimą (toliau – rašytinis nurodymas) formą, rašytinio nurodymo teikimo ir įvykdymo kontrolės tvarką.“
2.2. Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininkui, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 38 straipsnio 2 dalimi patvirtinti norminį administracinį aktą, nustatantį statybos srities teisės aktų reikalavimų pažeidimus, kurie laikomi mažareikšmiais, ar tokių pažeidimų kriterijus, šių pažeidimų nustatymo, reikalavimų pašalinti pažeidimus davimo ir reikalavimų įvykdymo kontrolės tvarką, pažeidimų pašalinimo terminus.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. D1-322
(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. liepos 27 d.
įsakymo Nr. D1-437 redakcija)
MAŽAREIKŠMIŲ PAŽEIDIMŲ APLINKOS APSAUGOS IR GAMTOS IŠTEKLIŲ NAUDOJIMO SRITYJE kriterijŲ APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS ir taikymo sritis
1. Mažareikšmių pažeidimų aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje kriterijų aprašas (toliau – Aprašas) nustato mažareikšmių teisės aktų reikalavimų pažeidimų aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių srityje, išskyrus pažeidimų, susijusių su aplinkosauginių mokesčių nesumokėjimu, kriterijus (toliau – mažareikšmių pažeidimų kriterijai), šių pažeidimų nustatymo, įforminimo tvarką, pažeidimų pašalinimo terminus.
2. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymuose, Minimaliuose reikalavimuose dulkėtumui mažinti laikant, kraunant, vežant palaidas kietąsias medžiagas, patvirtintuose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2020 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. D1-682 „Dėl Minimalių reikalavimų dulkėtumui mažinti laikant, kraunant, vežant palaidas kietąsias medžiagas patvirtinimo“ įtvirtintas sąvokas.
3. Mažareikšmių pažeidimų kriterijus taiko ūkio subjektų veiklos aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdantys Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos (toliau – Departamentas) pareigūnai (toliau – pareigūnas), patikrinimo metu nustatę aplinkos apsaugą, gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų (toliau – teisės aktų reikalavimai) nesilaikymo ar netinkamo vykdymo faktą (toliau – pažeidimas).
4. Nustačius pažeidimą, kuris pagal mažareikšmių pažeidimų kriterijus vertintinas kaip mažareikšmis pažeidimas, ir jis ištaisomas nedelsiant ūkio subjekto veiklos patikrinimą (toliau – patikrinimas) atliekančio pareigūno akivaizdoje, tokio pažeidimo tyrimas nutraukiamas, įstatymuose numatytos poveikio priemonės netaikomos, ūkio subjektui pareiškiama žodinė pastaba.
5. Kai pažeidimo, atitinkančio mažareikšmių pažeidimų kriterijus, patikrinimą atliekančio pareigūno akivaizdoje ištaisyti ir užfiksuoti ir (ar) įrodyti ištaisymo fakto neįmanoma, ūkio subjektui pateikiamas rašytinis nurodymas pašalinti mažareikšmį teisės aktų reikalavimų pažeidimą (toliau – rašytinis nurodymas) per nustatytą terminą. Rašytinio nurodymo įvykdymo terminą, ne ilgesnį kaip 5 darbo dienos, nustato rašytinį nurodymą duodantis pareigūnas pagal tai, koks laikotarpis, atsižvelgiant į ūkio subjekto atstovo pateiktą informaciją, kitą informaciją ir objektyvias aplinkybes, reikalingas rašytiniame nurodyme nustatytiems reikalavimams įgyvendinti. Rašytiniame nurodyme nustatytas terminas gali būti pratęstas vieną kartą ne ilgesniam kaip 5 darbo dienų laikotarpiui, jei ūkio subjektas pateikia motyvuotą prašymą pratęsti terminą ir informaciją apie atliktus veiksmus siekiant pašalinti pažeidimą, pagrindžia, kodėl per nustatytą terminą negalėjo įvykdyti rašytinio nurodymo. Nustatant terminą mažareikšmiam pažeidimui pašalinti, būtina atsižvelgti į patikrinimo trukmę – mažareikšmis pažeidimas turi būti pašalintas iki patikrinimo pabaigos. Rašytinis nurodymas ūkio subjektui teikiamas, jo įvykdymo terminas pratęsiamas ir įvykdymo kontrolė vykdoma Departamento direktoriaus nustatyta tvarka.
6. Kai pažeidimas pagal mažareikšmių pažeidimų kriterijus vertintinas kaip mažareikšmis, tačiau dėl pažeidimo pobūdžio jo ištaisyti neįmanoma arba pažeidimas pašalintas iki patikrinimo, rašytinis nurodymas neteikiamas, ūkio subjektui pareiškiama žodinė pastaba.
7. Rašytinis nurodymas neteikiamas, jei ūkio subjektui taikomos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 47 straipsnio nuostatos dėl rašytinio įspėjimo. Jei vadovaujantis Aprašu pažeidimas laikomas mažareikšmiu, ūkio subjektui teikiamas rašytinis įspėjimas.
8. Jei mažareikšmis pažeidimas per nustatytą terminą nepašalinamas, ūkio subjektas už padarytą pažeidimą traukiamas atsakomybėn bendra teisės aktų nustatyta tvarka.
9. Pažeidimas negali būti priskiriamas prie mažareikšmio, jei:
9.1. viršijama iš stacionaraus oro taršos šaltinio išmetamo teršalo ribinė vertė, taikoma pagal teisės aktą, kuris pagal Europos Sąjungos reikalavimus reglamentuoja teršalų ribines išmetimo vertes iš didelių kurą deginančių įrenginių, vidutinių kurą deginančių įrenginių, atliekų deginimo įrenginių ir organinius tirpiklius naudojančių įrenginių, žmonių palaikų kremavimo įrenginių (toliau – teršalų išmetimą į aplinkos orą reglamentuojantis teisės aktas), ir (ar) aplinkos oro užterštumo norma;
II SKYRIUS
MAŽAREIKŠMIŲ PAŽEIDIMŲ KRITERIJAI
11. Pažeidimas priskiriamas prie mažareikšmio pažeidimo, jeigu jis atitinka visus šiuos kriterijus:
11.1. ūkio subjektas pripažįsta, kad jis padarė pažeidimą, bendradarbiavo su pareigūnu, padėjo pažeidimą išaiškinti ir, jeigu ūkio subjekto veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta prievolė ūkio subjektams informuoti ar pranešti apie teisės akte nustatytų reikalavimų nesilaikymą, informavo Departamentą apie padarytą pažeidimą ir ėmėsi veiksmų jį pašalinti;
11.2. pažeidimas pašalinamas patikrinimo metu patikrinimą atliekančio pareigūno akivaizdoje arba per rašytiniame nurodyme nustatytą terminą, arba patikrinimo metu nustatytas pažeidimas jau iki patikrinimo buvo nutrauktas ar pašalintas;
12. Pažeidimas, susijęs su taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidime arba taršos leidime (toliau – leidimas) nustatytu atliekų kiekiu, negali būti priskiriamas prie mažareikšmio pažeidimo, nors ir atitinka 11 punkte nurodytus kriterijus, tačiau nustatyta bent viena iš šių aplinkybių:
12.1. daugiau kaip 10 proc. viršytas leidimo sąlygose nustatytas didžiausias vienu metu leidžiamas laikyti bendras nepavojingųjų atliekų kiekis arba didžiausias vienu metu leidžiamas laikyti bendras atskiro pavojingųjų atliekų technologinio srauto atliekų kiekis arba projektinis atliekų naudojimo ar šalinimo įrenginio pajėgumas arba didžiausias leidžiamas šalinti bendras atliekų kiekis per metus;
12.2. daugiau kaip 0,5 t viršytas leidimo sąlygose nustatytas didžiausias vienu metu leidžiamas laikyti nepavojingųjų atliekų kiekis pagal atskirą nepavojingųjų atliekų kodą;
13. Pažeidimas, susijęs su teršalų išmetimu iš stacionaraus oro taršos šaltinio priskiriamas prie mažareikšmio pažeidimo, jei atitinka 11 punkte nurodytus kriterijus ir bent vieną iš šių aplinkybių:
13.1. nustatytas leidime neįrašytas normuotinas teršalas, kurio išmatuota koncentracija neviršija tam teršalui teisės aktuose nustatytos aplinkos oro užterštumo normos;
13.2. ne daugiau kaip 5 proc. vykdant veiklą urbanizuotoje teritorijoje arba ne daugiau kaip 10 proc. – kitoje Lietuvos Respublikos teritorijoje viršytas leidime nustatytas teršalo leidžiamos oro taršos vienkartinis dydis. Šis papunktis netaikomas, jei viršijamas leidžiamos taršos į aplinkos orą vienkartinis dydis, t. y. teršalo koncentracija, nustatyta vadovaujantis Aprašo 9.1 papunktyje nurodytu teršalų išmetimą į aplinkos orą reglamentuojančiu teisės aktu;
13.3. ne daugiau kaip 5 proc. vykdant veiklą urbanizuotoje teritorijoje arba ne daugiau kaip 10 proc. – kitoje Lietuvos Respublikos teritorijoje viršyta leidime nustatytomis neįprastomis (neatitiktinėmis) veiklos sąlygomis leidžiama tarša į aplinkos orą, t. y. teršalo koncentracija išmetamosiose dujose.
14. Pažeidimas, susijęs su teršalų išleidimu iš stacionaraus taršos šaltinio, priskiriamas prie mažareikšmio pažeidimo, jei išleidžiamose nuotekose nustatytas leidime neįrašytas normuotinas teršalas, kurio išmatuota koncentracija neviršija tam teršalui teisės aktuose nustatyto aplinkos kokybės standarto (toliau – AKS) ar didžiausios leistinos koncentracijos vandens telkinyje (nuotekų priimtuve) (toliau – DLK) arba, jei teršalui AKS ar DLK nenustatyti, vandens telkinio geros ekologinės būklės rodiklio vertės, nustatytos Paviršinių vandens telkinių būklės nustatymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. D1-210 „Dėl Paviršinių vandens telkinių būklės nustatymo metodikos patvirtinimo“, ir nustatytas pažeidimas atitinka 11 punkte nurodytus kriterijus.
15. Pažeidimas, susijęs su ūkio subjekto veikloje naudojamų palaidų kietųjų medžiagų patekimu už teritorijos, kurioje vykdoma ši veikla, ribų, priskiriamas prie mažareikšmio pažeidimo, jei atlikus už šios teritorijos ribų susidariusių iškritų ėminio laboratorinius tyrimus nustatoma, kad ėminio cheminė sudėtis atitinka toje teritorijoje ūkio subjekto veikloje naudojamų palaidų kietųjų medžiagų cheminę sudėtį, ėminyje šių medžiagų kiekis sudaro ne daugiau kaip 10 proc. ir nustatytas pažeidimas atitinka 11 punkte nurodytus kriterijus.