PASVALIO RAJONO APYLINKĖS TEISMO PIRMININKAS
Į S A K Y M A S
DĖL ASMENŲ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO IR JŲ APTARNAVIMO PASVALIO RAJONO APYLINKĖS TEISME TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2016 m. spalio 17 d. Nr. V-104-(1.3.)
Pasvalys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 103 straipsniu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklėmis (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio 26 d. nutarimo Nr. 913 redakcija):
1. T v i r t i n u Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Pasvalio rajono apylinkės teisme taisykles (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiomis galios Pasvalio rajono apylinkės teismo pirmininko 2007 m. rugsėjo 15 d. įsakymu Nr. V-61-(1.3.) patvirtintas Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Pasvalio rajono apylinkės teisme taisykles (2014 m. gegužės 19 d. įsakymo Nr. V-54-(1.3.) redakcija).
4. N u r o d a u vyresniajam specialistui – informatikui Žilvinui Arlauskui Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Pasvalio rajono apylinkės teisme taisykles paskelbti teismo internetinėje svetainėje.
5. P a v e d u teismo administracijos sekretorei Sigitai Liegytei su įsakymu elektroninėmis ryšio priemonėmis supažindinti visus teismo darbuotojus.
PATVIRTINTA
Pasvalio rajono apylinkės
teismo pirmininko
2016 m. spalio 17 d.
įsakymu Nr.V-104-(1.3.)
ASMENŲ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO IR JŲ APTARNAVIMO PASVALIO RAJONO APYLINKĖS TEISME TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS IR REIKALAVIMAI
1. Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Pasvalio rajono apylinkės teisme (toliau vadinama – teismas) taisyklės (toliau vadinama – šios taisyklės) reglamentuoja fizinių ir juridinių asmenų (toliau vadinama – asmenys) prašymų nagrinėjimą ir jų aptarnavimą teisme.
2. Šių taisyklių nustatyta tvarka taip pat nagrinėjami asmenų kreipimasi į teismą, kai išdėstoma asmens nuostata tam tikru klausimu, pranešama apie teismo veiklos pagerėjimą ar trūkumus ir pateikiami pasiūlymai, kaip juos ištaisyti, informuojama apie teisėjų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, nesusijusius su konkretaus asmens teisėtų interesų ir teisių pažeidimu, atkreipiamas dėmesys į tam tikrą padėtį, kitokie asmenų kreipimaisi į teismą.
3. Pagal šių taisyklių IV skyriaus „Asmenų prašymų nagrinėjimas ir jų aptarnavimas taikant „Vieno langelio“ principą“ nuostatas taip pat priimami asmenų skundai ir pranešimai dėl pažeistų jų teisių ar teisėtų interesų, išsiunčiami administracinės procedūros sprendimai.
4. Nagrinėjant asmenų prašymus šių taisyklių nuostatos taikomos tiek, kiek tų klausimų nereglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ar jų pagrindu priimti kiti teisės aktai. Asmenų prašymai nagrinėjami pagal institucijos kompetenciją. Jei teismui pateiktas prašymas, kuriame teismas neįgaliotas spręsti išdėstytų klausimų, ne vėliau, kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo užregistravimo teisme dienos, teismas išsiunčia prašymą kompetetingai institucijai, kartu praneša apie tai asmeniui, paaiškina prašymo persiuntimo priežastis.
5. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:
Asmenų aptarnavimas – veikla, apimanti asmenų aptarnavimą jiems atvykus į teismą, aptarnavimą telefonu, prašymų ir skundų, gautų tiesiai iš asmenų ar atsiųstų paštu arba elektroniniu būdu nagrinėjimą, priimtų sprendimų įforminimą ir perdavimą asmenims.
Pareiškėjas – asmuo, įteikęs ar atsiuntęs teismui rašytinį prašymą ar skundą.
Prašymas – asmens kreipimasis žodžiu ar raštu, įskaitant elektroninę formą, į teismą, valstybės tarnautoją ar darbuotoją, dirbantį pagal darbo sutartį ir įgaliotą priimti ir nagrinėti prašymus ir skundus (toliau vadinami kartu – darbuotojai), nesusijęs su pareiškėjo teisių ar teisėtų interesų pažeidimu, prašant administracinės paslaugos – išduoti leidimą, dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą; teismo nustatyta tvarka pateikti teismo turimą informaciją; priimti administracinį sprendimą – įsakymą, potvarkį ar nustatyta tvarka kitą nustatytosios formos dokumentą, kuriame išreiškiama institucijos valia; atlikti kitus teisės aktuose nustatytus veiksmus.
Privati informacija – informacija apie žmogaus asmeninį ir jo šeimos gyvenimą, jo sveikatą, tikėjimą, rasę, partiškumą, teistumą, kita su asmens garbe ir orumu susijusi ir pagal teisės aktus neskelbtina informacija apie žmogaus privatų gyvenimą.
Skundas – kreipimasis į teismą, nurodant, kad yra pažeistos asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašant juos apginti.
Asmens prašymo nagrinėjimas – institucijos veikla, apimanti asmens prašymo priėmimą, įregistravimą, esmės nustatymą, atsakymo parengimą ir išsiuntimą (įteikimą) asmeniui.
Atsakymas – atsižvelgiant į prašymo turinį, žodžiu, raštu ar elektroniniu būdu asmeniui teisės aktų nustatyta tvarka suteikta administracinė paslauga, pateikta informacija, įteikta prašomo administracinio akto kopija, nuorašas ar išrašas, išdėstyta teismo nuomonė apie asmens kritiką, pasiūlymus ar pageidavimus.
Oficialus institucijos elektroninio pašto adresas – institucijos interneto svetainės pradžios tinklalapyje nurodytas elektroninio pašto adresas.
6. Teismo darbuotojai, aptarnaudami asmenis, nagrinėdami prašymus ir skundus, privalo vadovautis pagarbos žmogaus teisėms, teisingumo, sąžiningumo ir protingumo, taip pat Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme įtvirtintais įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia ir tarnybinio bendradarbiavimo principais, o teikdami informaciją – Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatyme nustatytais informacijos išsamumo, tikslumo, teisėtumo, objektyvumo ir pagalbos principais.
7. Draudžiama atsisakyti aptarnauti asmenis, nagrinėti prašymus ir skundus motyvuojant tuo, kad nėra šias funkcijas vykdančio darbuotojo. Teismo raštinės vedėjas užtikrina, kad šių darbuotojų atostogų, komandiruočių, seminarų metu ir kitais nebuvimo darbe atvejais būtų paskirti darbuotojai, turintys tokius pat įgaliojimus.
8. Teismas organizuoja savo darbą taip, kad asmenys, norintys ar privalantys teisės aktų nustatyta tvarka pateikti prašymus asmeniškai, tai gali padaryti visą teismo darbo dienos laiką. Teismo darbo laikas:
9. Asmenys prašymus gali pateikti Teismo raštinėje pirmadieniais, antradieniais, trečiadieniais ir ketvirtadieniais – nuo 7.30 val. iki 17 val., penktadieniais – nuo 8 val. iki 15.45 val. Pietų pertrauka nuo 12 val. iki 12.45 val.
10. Teismo darbuotojas nusišalina pats arba turi būti nušalintas nuo prašymo arba skundo nagrinėjimo Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnio 1 dalyje numatytais atvejais. Darbuotojas, gavęs pavedimą nagrinėti prašymą, jei yra paminėtos aplinkybės, pats turi pranešti teismo pirmininkui apie galimą viešųjų ir privačių interesų konfliktą ir jo priežastis.
11. Teisme nagrinėjami tokie rašytiniai prašymai ir skundai, kurie yra tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine (lietuvių) kalba, yra pareiškėjo pasirašyti, kuriuose nurodytas jo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo), duomenys ryšiui palaikyti. Jeigu su prašymu ar skundu kreipiasi pareiškėjo atstovas, turi būti nurodytas atstovo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, atstovavimą liudijantis dokumentas ir pareiškėjas, kurio vardu kreipiasi. Neįskaitomi, nesuprantamai išdėstyti prašymai ir skundai grąžinami pareiškėjui nurodant grąžinimo priežastį.
12. Asmuo, prašydamas pateikti privačią informaciją apie save, prašyme turi nurodyti savo asmens kodą ir informacijos pobūdį. Kai toks prašymas siunčiamas paštu ar per pasiuntinį, prie jo turi būti pridėta notaro patvirtinta pareiškėjo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija. Jeigu dėl tokios informacijos kreipiasi pareiškėjo atstovas, jis pateikia tapatybę ir atstovavimą liudijantį dokumentą. Asmenims neteikiama privati informacija apie kitus asmenis.
13. Prašymai ir skundai, kuriuose nenurodytas pareiškėjo vardas ir pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo) arba kurie pareiškėjo nepasirašyti, teismo pirmininko arba jo įgalioto asmens sprendimu gali būti nenagrinėjami.
14. Nevalstybine kalba gauti prašymai ir skundai priimami ir registruojami bendra tvarka. Jie į lietuvių kalbą išverčiami teismo, jei jam pagal kompetenciją priklauso nagrinėti šiuos dokumentus. Pareiškėjui atsakoma valstybine kalba.
15. Asmenų prašymai nagrinėjami pagal teismo kompetenciją. Jei teismui pateiktas prašymas, kurio klausimų teismas neįgaliotas spręsti, ne vėliau, kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo teisme dienos, prašymas išsiunčiamas kompetentingai institucijai (pasiliekant prašymo kopiją) ir raštu pranešama apie tai pareiškėjui, paaiškinama persiuntimo priežastis. Asmenų prašymai, kuriuose yra informacijos, susijusiais su ypatingais asmens duomenimis, persiunčiami nagrinėti kitoms institucijoms tik gavus asmens rašytinį sutikimą, išskyrus atvejus, kai institucija, kuriai persiunčiamas asmens prašymas, pagal kompetenciją yra įgaliota tvarkyti to asmens ypatingus duomenis. Teismas per 5 darbo dienas nuo prašymo užregistravimo, kreipiasi į asmenį, prašydamas per nustatytą terminą pateikti rašytinį sutikimą. Jeigu per šį terminą rašytinis sutikimas negaunamas, prašymas grąžinamas asmeniui ir nurodoma grąžinimo priežastis. Jei dalis prašyme keliamų klausimų susiję su teismo kompetencija, prašymas nagrinėjamas ta dalimi, kiek tai susiję su teismo kompetencija.
16. Prašymai, su kuriais tas pats asmuo kreipiasi į teismą tuo pačiu klausimu, nenagrinėjami, jeigu nenurodomos naujos aplinkybės, sudarančios prašymo pagrindą, ar nepateikiami papildomi argumentai, leidžiantys abejoti ankstesnio atsakymo pagrįstumu. Kai pakartotinis prašymas nenagrinėjamas, teismas per 5 darbo dienas nuo pakartotinio prašymo gavimo teisme dienos praneša asmeniui, kodėl jo prašymas nenagrinėjamas, nurodo šio sprendimo apskundimo tvarką.
17. Kiekvienas asmuo, atvykęs į teismą, gali anonimiškai pareikšti nuomonę apie prašymų nagrinėjimą ir aptarnavimo kokybę.
18. Ūkio skyriaus vedėjas užtikrina, kad Informacijos rodyklėje, įrengtoje teismo patalpose, būtų nurodomos darbuotojų darbo vietos, t. y. jų kabinetų numeriai; teismo skelbimų lentoje ar kitoje matomoje (prie įėjimo į teismo pastatą ar pan.) vietoje raštu informuojama asmenų aptarnavimo darbo laiką, telefonų numerius arba darbuotojo, atsakingo už asmenų aptarnavimą telefonu, pareigos, vardas ir pavardė, darbo laikas, telefono numeris. Planuojant pakeisti priėmimo laiką ar vietą, iš anksto informuojama teismo skelbimų lentoje ir teismo interneto svetainėje.
II. ASMENŲ PRAŠYMŲ PATEIKIMAS
19. Asmenų prašymai gali būti pateikiami žodžiu (telefonu, tiesiogiai asmeniui atvykus į teismą) arba raštu (tiesiogiai asmeniui atvykus į teismą, atsiuntus prašymą paštu, per pasiuntinį ar elektroniniais ryšiais) ir elektroniniu būdu (teismo elektroninio pašto adresu arba per elektroninių paslaugų portalą (toliau- EPP).
21. Priimami tik tokie žodiniai prašymai, kuriuos galima išspręsti tuoj pat, nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi ar kitų asmenų interesų. Prireikus, asmeniui sudaroma galimybė išdėstyti prašymą raštu. Asmens prašymas, pateiktas žodžiu, fiksuojant ir saugant prašymo turinį ir prašymą teikiančiojo asmens tapatybės nustatymo procesą, nagrinėjamas kaip asmens prašymas, pateiktas raštu.
22. Jei prašymą žodžiu teikiančiojo asmens elgesys yra neadekvatus arba turi akivaizdžių nusikaltimo, baudžiamojo nusižengimo ar administracinio teisė spažeidimo požymių, arba asmens prašymas grindžiamas akivaizdžiai tikrovės neatitinkančiais faktais, arba bendraujant su asmeniu nepavyksta išsiaiškinti prašymo turinio, teismo darbuotojas turi teisę tokio asmens neaptarnauti ir privalo nedelsdamas pranešti apie šio asmens elgesį tiesioginiam vadovui ir teismo komendantui.
23. Kai asmuo nemoka valstybinės kalbos arba dėl sensorinio ar kalbos sutrikimo negali suprantamai reikšti minčių, jam kreipiantis žodžiu į teismą turi dalyvauti asmuo, gebantis išversti prašymą į valstybinę kalbą (vertėjas). Vertėją pakviečia teismas arba besikreipiantis asmuo savo iniciatyva.
24. Asmenų prašymai turi būti:
25. Asmuo, pateikęs asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ar Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka kitaip patvirtinęs asmens tapatybę, turi teisę žodžiu gauti informaciją apie save arba susipažinti su dokumentu, neprašydamas to dokumento kopijos, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytus atvejus, kai tokia informacija neteikiama. Jei asmuo pageidauja gauti dokumento kopiją, jam sudaroma galimybė išdėstyti prašymą raštu. Kai prašymą pateikti informaciją apie jį asmuo siunčia paštu ar per pasiuntinį, prie jo turi būti pridėta notaro ar kita Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija. Kai dėl informacijos apie asmenį kreipiasi jo atstovas, jis pateikia atstovavimą patvirtinantį dokumentą ir savo asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ar Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka kitaip patvirtina savo tapatybę.
26. Kai asmens prašymą teismui pateikia atstovas, pateikiamas ir atstovavimą patvirtinantis dokumentas, asmens prašymas, atitinkantis šių taisyklių 24 punkte nustatytus reikalavimus. Kai atstovaujamo asmens vardu į teismą kreipiasi asmens atstovas, jis savo prašyme turi nurodyti savo vardą, pavardę, gyvenamąją vietą, taip pat atstovaujamo asmens vardą, pavardę, gyvenamąją vietą (jeigu kreipiamasi fizinio asmens vardu) arba pavadinimą, kodą, buveinės adresą (jeigu kreipiamasi juridinio asmens vardu) ir pridėti atstovavimą patvirtinantį dokumentą. Atstovaujamo asmens vardu pateiktas prašymas turi atitikti šių Taisyklių 24.1 ir 24.2 punktų reikalavimus.
27. Kai prašymą teismui pateikia asmens atstovas, kurio atstovavimą patvirtinantis dokumentas išduotas užsienyje, šis dokumentas turi būti legalizuotas vadovaujantis Dokumentų legalizavimo ir tvirtinimo pažyma (Apostille) tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 30 d. nutarimu Nr. 1079.
28. Paštu gauto nevalstybine kalba parašyto prašymo tekstą į lietuvių kalbą išsiverčia teismas, jei pagal kompetenciją priklauso prašymą nagrinėti.
29. Asmenų prašymai raštu, atsiųsti teismui elektroniniais ryšiais, turi būti pasirašyti saugiu elektroniniu parašu, sukurtu saugia parašo formavimo įranga ir patvirtitntu galiojančiu kvalifikuotu sertifikatu arba suformuoti elektroninėmis priemonėmis, kurios leidžia užtikrinti teksto vientisumą ir nepakeičiamumą, išskyrus atvejus, kai nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi, kitų asmenų ir institucijų interesų, į asmenų prašymus galima atsakyti nedelsiant, - prilyginami prašymui raštu.
30. Elektroniniu būdu (elektroniniu paštu arba per EPP) pateiktas prašymas sudaromas taip, kad prašymą gavęs teismas galėtų:
30.2. atidaryti ir apdoroti jį elektroninių dokumentų valdymo sistemos ar kitomis teismo naudojamomis informacinių technologijų priemonėmis;
31. Jei teismo pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo nenusprendžia kitaip, asmenų prašymai raštu, neatitinkantys 29 punkto reikalavimų, pateikti elektroniniais ryšiais, į kuriuose, nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi, kitų asmenų ar institucijų interesų, galima atsakyti nedelsiant, teisme neregistruojami. Į tokius prašymus atsakoma nedelsiant.
32. Asmuo, prašymą teikiantis institucijai elektroniniu paštu, turi jį išsiųsti oficialiu institucijos elektroninio pašto adresu.
33. Teismo darbuotojas, jam institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu gavęs asmens prašymą, turi nedelsiant persiųsti jį teismo bendruoju elektroninio pašto adresu (išskyrus atvejus, kai į prašymą pagal kompetenciją gali atsakyti iš karto jį perskaitęs) arba pateikti teismo raštinės specialistui registruoti.
III. ASMENŲ PRAŠYMŲ, SKUNDŲ REGISTRAVIMAS IR NAGRINĖJIMAS
34. Prašymų, skundų registravimą ir jų perdavimą nagrinėti pagal kompetenciją[1] organizuoja teismo raštinės vedėjas.
35. Prašymai ir skundai, gauti tiesiogiai į teismo raštinę arba atsiųsti paštu ar elektroniniais ryšiais registruojami gautų dokumentų registre ir tvarkomi Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėse, patvirtintose Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr.V-118 nustatyta tvarka. Elektroniniu būdu gauti per elektroninių paslaugų portalą (toliau - EPP) asmenų prašymai, registruojami teisme pagal Elektroninių civilinių bylų vedimo, tvarkymo, įtraukimo į apskaitą ir saugojimo organizavimo patvirtintą tvarką.
36. Apie prašymo, skundo užregistravimą, pareiškėjui pageidaujant įteikiamas, o jeigu prašymas gautas paštu (arba elektroniniu būdu), asmens pageidavimu per 2 darbo dienas nuo prašymo gavimo teisme asmens nurodytu adresu (arba elektroninio pašto adresu, jeigu prašymas pateiktas elektroniniu būdu) išsiunčiamas užregistruoto prašymo arba skundo antrasis egzempliorius, kuriame dedama gavimo faktą patvirtinanti žyma, kurioje nurodoma prašymo ar skundo priėmimo data, prašymo ar skundo registracijos numeris, darbuotojo, priėmusio prašymą ar skundą, vardas, pavardė, pareigos, kuriam pavesta nagrinėti prašymą ar skundą, vardas, pavardė (po prašymo ar skundo vizavimo), išskyrus atvejus, kai prašymas patenkinamas iš karto
37. Registruojant paštu gautus ar pateiktus tiesiogiai asmenų prašymus, skundus, patikrinama, ar pateikiamas dokumentas atsiųstas (pateiktas) pagal adresatą, ar pridėti visi dokumentai, išvardinti pridedamų dokumentų sąraše. Prie paštu gautų dokumentų pridedami persiuntimo vokai.
38. Asmenų (pareiškėjų) prašymai teisme turi būti išnagrinėjami per 20 darbo dienų, skaičiuojant nuo jų gavimo dienos teisme.
39. Jeigu prašymo arba skundo nagrinėjimas susijęs su komisijos sudarymu, posėdžio sušaukimu ar kitomis organizacinėmis priemonėmis, dėl kurių atsakymo pateikimas asmeniui gali trukti ilgiau kaip 20 dienų nuo prašymo arba skundo teisme gavimo dienos, teismo pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo per 15 darbo dienų nuo prašymo gavimo Teisme dienos turi teisę pratęsti šį terminą iki 10 darbo dienų. Likus ne mažiau kaip 5 darbo dienoms iki 38 punkte nustatyto termino pabaigos, teismas išsiunčia asmeniui pranešimą raštu (arba elektroniniu paštu, jeigu prašymas pateiktas elektroniniu būdu), nurodydama prašymo nagrinėjimo pratęsimo priežastis.
40. Prašymai, pateikti nesilaikant šių taisyklių 24.2 punkte nustatyto reikalavimo, per 3 darbo dienas nuo prašymo gavimo teisme grąžinami asmeniui, nurodant grąžinimo priežastis. teismas pasilieka prašymo kopiją.
41. Prašymai, pateikti nesilaikant šių taisyklių 24.3 punkte nustatytų reikalavimų, nenagrinėjami, jeigu teismo pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo nenusprendžia kitaip.
42. Prašymai, pateikti elektroniniu būdu nesilaikant šių Taisyklių 30.1–30.3 punktuose nustatytų reikalavimų, nedelsiant grąžinami asmeniui elektroniniu būdu (jei galima nustatyti jo ryšio duomenis), nurodoma grąžinimo priežastis.
43. Prašymai, pateikti elektroniniu būdu nesilaikant šių Taisyklių 30.4 punkte nustatyto reikalavimo, nenagrinėjami, jeigu institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nenusprendžia kitaip.
44. Jeigu teismas nėra įgaliotas spręsti prašyme ar skunde išdėstytų klausimų arba informacija yra kitoje įstaigoje ar institucijoje, prašymas ar skundas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo teisme dienos persiunčiamas kitam kompetentingam teismui, įstaigai ar institucijai, pranešant pareiškėjui per 3 darbo dienas. Jei nėra institucijos, kuri pagal kompetenciją turėtų nagrinėti prašymą ar skundą, prašymas ar skundas per 5 darbo dienas nuo jo gavimo teisme dienos grąžinamas pareiškėjui nurodant grąžinimo priežastis. Persiunčiant prašymus ir skundus, kuriuose yra privačios informacijos, laikomasi 45 punkte nustatytų apribojimų.
45. Prašymai ir skundai, kuriuose yra privačios informacijos, persiunčiami nagrinėti kitoms institucijoms tik atsiklausus pareiškėjo. Tokiu atveju 5 darbo dienų terminas skaičiuojamas nuo pareiškėjo sutikimo persiųsti prašymą gavimo dienos. Jeigu per nustatytą terminą iš pareiškėjo sutikimas negaunamas, prašymas ar skundas grąžinamas pareiškėjui nurodant grąžinimo priežastis.
IV. ASMENŲ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMAS IR JŲ APTARNAVIMAS TAIKANT „VIENO LANGELIO“ PRINCIPĄ
47. Asmenų prašymų nagrinėjimas taikant „Vieno langelio“ principą reiškia, kad prašymai priimami ir atsakymai į juos pateikiami vienoje darbo vietoje, t. y. teismo raštinėje.
48. „Vieno langelio“ asmenų aptarnavimas įsteigtas tam, kad operatyviau būtų organizuojamas asmenų aptarnavimas teisme. Raštinės specialistai, aptarnaujantys teismo klientus „Vieno langelio“ atlieka šias funkcijas:
48.1. priima asmenų žodinius, rašytinius prašymus ir prašymus, gautus elektroniniu paštu, teikia informaciją asmenims rūpimais klausimais, aptarnauja asmenis telefonu, išduoda teismo procesinius dokumentus, išnagrinėtus teisme civilinio proceso, baudžiamojo proceso tvarka, priima įrodymus, patvirtinančius teismo priteistų proceso išlaidų, kitų piniginių sumų sumokėjimą neįsiteisėjus teismo procesiniams dokumentams, priima proceso dalyvių ir ne proceso dalyvių prašymus dėl susipažinimo su bylų medžiaga, išduoda bylas susipažinti ir atlieka susipažinimo su bylomis priežiūrą, registruoja teismo proceso dalyvių pateikiamus ir gautus paštu ar elektroniniu būdu dokumentus, prašymus, skundus apeliacinės instancijos teismui išnagrinėtose ir neišnagrinėtose baudžiamose, administracinių teisės pažeidimų bylose, teikimuose;
48.2. priima dokumentus, pateikiamus tiesiogiai, atsiųstus paštu ar per EPP, nagrinėtinus teisme civilinio proceso tvarka, priima proceso dalyvių prašymus dėl vykdomųjų raštų išdavimo, priima antstolių pateikiamus prašymus, patvarkymus;
48.3. priima papildomus dokumentus, pateikiamus tiesiogiai ar atsiųstus paštu ar elektroniniu būdu (elektroniniu paštu arba per EPP) (neišnagrinėtose, civilinėse bylose (atsiliepimai į pareikštus ieškinius, prašymai dėl bylų nagrinėjimo atidėjimo, dublikai, triplikai, pranešimai apie procesinių dokumentų įteikimą ir kt.) ir išnagrinėtose civilinėse (skundai apeliacinės instancijos teismui, prašymai dėl skolos išdėstymo dalimis, prašymai dėl žyminio mokesčio grąžinimo, laikinųjų apsaugos priemonių panaikinimo, dėl korektūros klaidų ištaisymo ir kt.);
48.4. priima asmenų prašymus, skundus, nustato, kokia jų esmė, kokios informacijos reikia sprendimams priimti, kokią informaciją ir dokumentus pagal galiojančius teisės aktus privalo pateikti asmuo, kuris kreipiasi, numato, kokią informaciją teismas gali gauti iš savo padalinių ar kitų institucijų, ir paprašo asmenį, kuris kreipiasi, pateikti informaciją ir dokumentus, kuriuos pagal galiojančius teisės aktus šis asmuo privalo pateikti teismui, bet jų nepateikia;
48.5. užregistruoja gautus prašymus ir skundus, perduoda juos teismo pirmininkui ar jo pavaduotojui ar teisėjui, nagrinėjančiam prašyme ar skunde nurodytą bylą;
48.6. perduoda prašymus ir skundus nagrinėti paskirtiems darbuotojams; asmens pageidavimu informuoja jį apie prašymą nagrinėjantį darbuotoją; informuoja pareiškėją, jei jo prašymas ar skundas yra persiųstas (perduotas) nagrinėti kitai institucijai, kuriai jis priskirtinas pagal kompetenciją;
48.7. pateikus asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, laikantis 23 punkte nustatytų reikalavimų:
48.7.3. teikia operatyvią ir patikimą informaciją, skelbiamą teismų informacinėje sistemoje LITEKO apie teismui (teisėjams) priskirtas bylas, bylų nagrinėjimo datą, laiką ir vietą, jų eigą;
48.7.4. konsultuoja, informuoja asmenį pagal teismo pirmininko nustatytą teismui priskirtų klausimų kompetenciją [2];
V. ATSAKYMŲ Į PRAŠYMĄ PARENGIMAS, IŠSIUNTIMAS (ĮTEIKIMAS) ASMENIUI, ATSAKYMŲ APSKUNDIMAS
49. Į asmenų prašymus atsakoma valstybine kalba ir tokiu būdu, kokiu pateiktas prašymas, jeigu asmuo nepageidauja gauti atsakymo kitu būdu. Prireikus, į prašymą gali būti atsakoma ne valstybine kalba, kai, vadovaudamasi tarptautinės teisės aktais prašymą pateikia užsienio valstybės institucija, kitas užsienio subjektas ar tarptautinė organizacija. Atsakymas siunčiamas elektroniniais ryšiais, turi būti pasirašytas teismo pirmininko ar įgalioto teismo darbuotojo elektroniniu parašu, išskyrus atvejus, kai atsakoma į tokius asmenų prašymus, į kuriuos galima atsakyti nedelsiant.
50. Atsakymas į prašymą parengiamas dviem egzemplioriais, iš kurių vienas išsiunčiamas (įteikiamas) asmeniui, o kitas lieka teisme.
51. Dėl išnagrinėtų prašymų ir skundų priimti sprendimai įforminami teismo pirmininko ar jo įgalioto asmens raštu ar kitokiu sprendimą patvirtinančiu dokumentu, atitinkančiu prašymo esmę.
52. Sprendimai dėl išnagrinėtų prašymų, kuriuose išdėstytos pareiškėjo nuostatos tam tikru klausimu ir kuriais pranešama apie teismo veiklos trūkumus, darbuotojų piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, susijusius su valstybės ar daugelio žmonių, o ne konkretaus asmens interesų ir teisių pažeidimu, taip pat sprendimai dėl prašymų, kuriuose pateikiami pasiūlymai ką nors gerinti viešojo administravimo, viešųjų paslaugų teikimo ar kitose srityse, atkreipiamas dėmesys į tam tikrą būklę ir siūloma ką nors patobulinti, pakeisti, nuveikti ar susilaikyti nuo veiklos, įforminami laisvos formos raštu, kuriame turi būti motyvuotai atsakyta į visus pareiškėjo keliamus klausimus, nurodyta, kokių priemonių buvo (ar bus) imtasi ir kas atsakingas už jų įgyvendinimą.
53. Sprendimai dėl išnagrinėtų skundų, kiti administraciniai veiksmai įforminami atsižvelgiant į administracinio veiksmo turinį.
54. Apie prašymo ar skundo išnagrinėjimą ir priimtą sprendimą pareiškėjui turi būti pranešta per kurjerį, registruoto ar paprasto pašto siunta, ar elektroniniu būdu arba atitinkamas dokumentas pareiškėjui atvykus įteikiamas asmeniškai pasirašytinai.
55. Atsakymai, kuriuose yra privačios informacijos, asmeniui siunčiami registruota pašto siunta ar įteikiami kurjerio tik užklijuotame voke.
56. Teismas, gavęs pagrįstą asmens kreipimąsi dėl atsakyme į prašymą esančių spausdinimo, skaičiavimo ar faktinių duomenų klaidų, nedelsdamas jas ištaiso ir grąžina asmeniui ištaisytą atsakymą arba nurodo, kodėl klaidos nebuvo taisomos.
VI. ASMENŲ APTARNAVIMAS ŽODŽIU ELEKTRONINIAIS RYŠIAIS
58. Aptarnavimas žodžiu elektroniniais ryšiais – tai asmens išklausymas, jo prašymo ar skundo esmės išaiškinimas, informacijos apie klausimo sprendimo procedūrą suteikimas, kompetentingų nagrinėti ir spręsti rūpimą klausimą teismo darbuotojų pavardžių, telefonų, darbo (priėmimo) laiko nurodymas. Aptarnavimo žodžiu elektroniniais ryšiais uždavinys – laikantis teisme įdiegto Klientų aptarnvimo Standarto reikalavimų, aiškiai suteikti asmeniui prašomą informaciją, susijusią su jam rūpimo klausimo nagrinėjimu.
59. Už asmenų aptarnavimą žodžiu atsakingi du raštinės specialistai. Jiems esant užimtiems, telefoninis skambutis peradresuojamas teismo raštinės vedėjui.
60. Darbuotojo, aptarnaujančio asmenis žodžiu elektroniniais ryšiais uždavinys – orientuoti asmenį, kuris kreipiasi į teismą, kad operatyviai ir kvalifikuotai būtų išspręstas jam rūpimas klausimas. Šis darbuotojas privalo gebėti trumpai ir suprantamai paaiškinti:
60.2. kokius dokumentus (pareiškimą, kitus dokumentus) ir kaip (asmeniškai, paštu) reikia pateikti, kad asmens klausimas būtų išnagrinėtas ir išspręstas;
61. Darbuotojas, atsakingas už asmenų aptarnavimą telefonu, gali teikti ir kitą asmens pageidaujamą viešąją informaciją, kuria disponuoja teismas ir kurią asmuo turi teisę gauti pagal Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių įstaigų įstatymą.
62. Darbuotojas, atsakingas už asmenų aptarnavimą telefonu, turi laikytis šių taisyklių:
62.2. prisistatyti skambinančiajam – pasakyti teismo pavadinimą, savo pareigas ir pavardę, pasisveikinti;
62.5. pasistengti iš karto atsakyti į klausimą, prireikus laiko išsamiam atsakymui parengti – tiksliai nurodyti kito kontakto telefonu ar kita ryšio priemone laiką;
VII. ASMENŲ PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO IR APTARNAVIMO KOKYBĖS VERTINIMAS
64. Teismo pirmininkas privalo užtikrinti asmenims galimybę anonimiškai pareikšti nuomonę apie prašymų nagrinėjimą ir aptarnavimo kokybę, siekdamas nustatyti:
66. Apklausos duomenys naudojami asmenų prašymų nagrinėjimui ir jų aptarnavimui institucijoje gerinti.
67. Teismo pirmininko įsakymu sudaryta komisija kartą per metus atlieka asmenų aptarnavimo ir prašymų nagrinėjimo kokybės analizę ir apie tai informuoja teismo pirmininką.