ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS MERAS

 

POTVARKIS

DĖL VALSTYBINĖS KALBOS VARTOJIMO IR TAISYKLINGUMO PRIEŽIŪROS VYKDYMO ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. spalio 17 d. Nr. M-1012

Šiauliai

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio  12 punktu, 25 straipsnio 1 ir 5 dalimis, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymu, atsižvelgdamas į Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2023 m. gegužės 3 d. įsakymą Nr. A-647 „Dėl administracinės teisenos pradėjimo, administracinių nusižengimų ar įstatymų pažeidimų tyrimo, administracinių nusižengimų ar įstatymų pažeidimų protokolų surašymo ir administracinių nusižengimų bylų ar įstatymų pažeidimų nagrinėjimo ir surinktos medžiagos perdavimo“, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2023 m. liepos 21 d. įsakymą Nr. A-932 „Dėl  Šiaulių miesto savivaldybės administracijos įgaliotų struktūrinių padalinių, valstybės tarnautojų ir darbuotojų atliekamų patikrinimų, siekiant nustatyti teisės aktų pažeidimus, vykdymo ir patikrinimų rezultatų įforminimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Kultūros skyriaus nuostatų, patvirtintų Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2023 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. A-894 „Dėl Šiaulių miesto savivaldybės administracijos kultūros skyriaus nuostatų patvirtinimo“, 5.3, 6.8, 6.9 papunkčius:

1. Tvirtinu Valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo priežiūros vykdymo Šiaulių miesto savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiais galios:

2.1. Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. lapkričio 4 d. įsakymą Nr. A-1901 „Dėl Ūkio subjektų valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo kontrolės Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje taisyklių patvirtinimo“;

2.2. Šiaulių miesto savivaldybės mero 2023 m. spalio 11 d. potvarkį Nr. M-984 „Dėl Valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo priežiūros vykdymo Šiaulių miesto savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.

3. Nustatau, kad šis potvarkis įsigalioja 2024 m. sausio 2 d.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                Artūras Visockas

 

PATVIRTINTA

Šiaulių miesto savivaldybės mero

2023 m. spalio 17 d.

potvarkiu Nr. M-1012

 

 

VALSTYBINĖS KALBOS VARTOJIMO IR TAISYKLINGUMO PRIEŽIŪROS VYKDYMO ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo priežiūros vykdymo Šiaulių miesto savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje veikiančių ūkio subjektų veiklos patikrinimo, vykdant valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo kontrolės (valstybės perduotą savivaldybėms) funkciją, tvarką ir rezultatų įforminimo procedūras.

2. Aprašas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 12 punktą, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 2 dalį, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos (toliau – VKĮ) įstatymą ir kitus teisės aktus.

3. Kaip Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje (toliau – savivaldybės teritorija) visose viešojo gyvenimo srityse įgyvendinami VKĮ, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarimų (toliau – VLKK) ir kitų norminių teisės aktų, nustatančių valstybinės kalbos vartojimą ir taisyklingumą, reikalavimai, prižiūri Šiaulių miesto savivaldybės administracijos kalbos tvarkytojas (vyriausiasis specialistas) (toliau – kalbos tvarkytojas).

4. Apraše vartojamos sąvokos:

4.1. Kalbos tvarkytojas – Šiaulių miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos valstybės tarnautojas, vykdantis valstybės kalbos vartojimo ir taisyklingumo kontrolės funkciją savivaldybės teritorijoje. Kalbos tvarkytojo funkcijos apibrėžtos kalbos tvarkytojo (vyriausiojo specialisto) pareigybės aprašyme.

4.2. Patikrinimų planas – Savivaldybės administracijos Kultūros skyriaus vedėjo – kalbos tvarkytojo tiesioginio vadovo (toliau – tiesioginis vadovas) patvirtintas metinis patikrinimų planas, kuriame pateikiamas planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašas. Patikrinimų planas gali būti keičiamas tiesioginio vadovo įsakymu.

4.3. Pavedimas tikrinti (toliau – Pavedimas) – tiesioginio vadovo pasirašytas dokumentas, kuriuo pavedama kalbos tvarkytojui savivaldybės teritorijoje atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą (Aprašo priedas) ir įvertinti jo rezultatus.

4.4. Raštas – kalbos tvarkytojo parengtas ir pasirašytas dokumentas, suderintas su tiesioginiu vadovu, siunčiamas ūkio subjektui, kurio veikla buvo patikrinta.

4.5. Ūkio subjektas – fizinis ar juridinis asmuo arba kita organizacija, juridinio asmens ar kitos organizacijos padalinys, Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdantis ūkinę veiklą, kurią prižiūri viešojo administravimo subjektai.

4.6. Ūkio subjekto veiklos patikrinimas – kalbos tvarkytojo atliekamas ūkio subjekto veiklos patikrinimas, kaip savivaldybės teritorijoje laikomasi teisės aktų, nustatančių valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo reikalavimus. 

5. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos galiojančiuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

TIKRINIMO OBJEKTAI IR SRITYS

 

6. Kalbos tvarkytojo tikrinami savivaldybės teritorijoje veikiančių ūkio subjektų objektai ir sritys:

6.1. viešųjų užrašų (bet kokios rašytinės informacijos patalpų išorėje, viduje ar kitoje visiems matomoje vietoje) kalba;

6.2. ūkio subjekto parengtų dokumentų, viešos spausdintinės informacijos, antspaudų ir spaudų kalba;

6.3. interneto svetainėse paskelbtos informacijos kalba;

6.4. žiniasklaidos priemonių (spaudos, radijo, televizijos, žinių portalų) kalba;

6.5. ar darbuotojai, kuriems einant tam tikras pareigas, atliekant tam tikros profesijos ar kvalifikacijos darbą būtina mokėti lietuvių kalbą, yra išlaikę valstybinės kalbos egzaminą pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1688 „Dėl Valstybinės kalbos mokėjimo kategorijų nustatymo ir jų taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintas kalbos mokėjimo kategorijas, ar užtikrinamas gyventojų aptarnavimas valstybine kalba.

 

III SKYRIUS

TIKRINIMO PRINCIPAI

 

7. Ūkio subjekto veiklos patikrinimai atliekami vadovaujantis šiais principais:

7.1. minimalios ir proporcingos priežiūros naštos (kalbos tvarkytojo veiksmai privalo būti proporcingi ir tinkami siekiamam tikslui įgyvendinti, proporcingi ūkio subjektų dydžiui ir administraciniams gebėjimams, atliekami siekiant kuo mažiau trikdyti ūkio subjektų veiklą; poveikio priemonės ūkio subjektams taikomos tik tada, kai ūkio subjektų veiklos priežiūros tikslų negalima pasiekti kitu būdu; poveikio priemonės yra proporcingos pažeidimo pobūdžiui ir juo padarytai žalai);

7.2. nediskriminavimo (negalima vykdyti ūkio subjektų veiklos patikrinimo, kuriuo būtų diskriminuojami ūkio subjektai dėl jų nuosavybės formos, pilietybės, gyvenamosios vietos ar valstybės, kurioje ūkio subjektas yra įsisteigęs);

7.3. planavimo (patikrinimai atliekami pagal patikrinimų planą; poveikio priemonių skaičius, dydis, vertė negali būti planavimo objektas);

7.4. viešumo (informacija apie ūkio subjektų veiklos patikrinimo atlikimo tvarką, principus, procedūras ir rezultatus, atskleidžiamus apibendrinta forma, yra vieša, išskyrus teisės aktuose nustatytus draudimus viešinti konkrečią informaciją);

7.5. metodinės pagalbos teikimo (kalbos tvarkytojas bendradarbiauja su ūkio subjektais, teikia konsultacijas pagal savo kompetenciją, įgyvendina kitas prevencinio pobūdžio priemones, padedančias ūkio subjektams laikytis valstybinės kalbos vartojimą ir taisyklingumą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų);

7.6. rizikos vertinimo (ūkio subjektai tikrinti pasirenkami atsižvelgiant į objekto svarbą ir (ar) pasirinktas sritis);

7.7. teisėtumo, kuris reiškia, kad ūkio subjektai tikrinami ir visos procedūros atliekamos griežtai laikantis teisės aktuose nustatytų reikalavimų;

7.8. asmens duomenų apsaugos (patikrinimo metu gauti asmens duomenys turi būti tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą). 

 

IV SKYRIUS

PATIKRINIMŲ RŪŠYS

 

8. Kalbos tvarkytojas atlieka ūkio subjektų veiklos planinius ir neplaninius patikrinimus.

9. Ūkio subjekto veiklos planinis patikrinimas atliekamas pagal tiesioginio vadovo įsakymu patvirtintą metinį patikrinimų planą, kuris sudaromas atsižvelgiant į ankstesnių patikrinimų datą, nustatytus pažeidimus ir rezultatus, ūkio subjekto veiklos pobūdį. Esant svarbioms priežastims, patikrinimų planas gali būti keičiamas. Patvirtintas patikrinimų planas ir jo pakeitimai skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje.

10. Planinių patikrinimų tikslas – informacijos apie ūkio subjektą rinkimas, vertinimas, metodinės pagalbos ūkio subjektui teikimas, prireikus poveikio priemonių, užtikrinančių tinkamą teisės aktų reikalavimų laikymąsi valstybinės kalbos priežiūros srityje, taikymas, vykdant VKĮ, VLKK nutarimų pažeidimų prevenciją, atskleidžiant, ištiriant šiuos pažeidimus bei užtikrinant teisės aktų reikalavimų valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo srityje vykdymo priežiūrą.

11. Ūkio subjekto veiklos neplaninis patikrinimas gali būti atliekamas šiais atvejais:

11.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą;

11.2. įvertinus turimą informaciją ir kilus įtarimų dėl ūkio subjekto veiklos, kuri gali kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms;

11.3. gavus anoniminį skundą dėl konkretaus ūkio subjekto veiksmų ar neveikimo, kai įvertinus turimą informaciją kyla įtarimų, kad ūkio subjekto veikla gali kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms;

11.4. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti ūkio subjekto veiklos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai;

11.5. jeigu neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindą nustato kitas ūkio subjektų veiklos priežiūrą reglamentuojantis įstatymas.

 

V SKYRIUS

TIKRINIMO ORGANIZAVIMAS IR REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

12. Kalbos tvarkytojas, prieš pradėdamas ūkio subjekto veiklos planinį patikrinimą, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų, informuoja ūkio subjektą apie numatomą atlikti planinį patikrinimą, nurodo atliekamo patikrinimo pagrindą, terminą, dalyką ir pateikia preliminarų dokumentų, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti, sąrašą.

13. Kalbos tvarkytojas, prieš atlikdamas planinį patikrinimą, privalo turėti tiesioginio vadovo pasirašytą ir nustatyta tvarka užregistruotą Pavedimą.

14. Pavedime nurodoma:

14.1. dokumento surašymo data ir registracijos numeris;

14.2. patikrinimą atliekančio pareigūno pareigos, vardas ir pavardė;

14.3. tikrinimo rūšis;

14.4. tikrinamo ūkio subjekto pavadinimas, adresas (jei žinoma);

14.5. tikrinimo tikslas;

14.6. tikrinimo data;

14.7. prireikus ir kiti reikalingi duomenys.

15.  Neturint duomenų apie tikrinamą ūkio subjektą, Pavedime nurodomas patikrinimo vietos adresas.

16. Surašomas tik vienas Pavedimo egzempliorius, jo kopija pateikiama tikrinamam ūkio subjektui.

17. Vieno Pavedimo pagrindu gali būti tikrinamas tik vienas ūkio subjektas. Kiekvienam tikrinamam ūkio subjektui būtina turėti atskirą Pavedimą.

18. Faktinio patikrinimo pradžioje kalbos tvarkytojas prisistato ūkio subjektui arba jo atstovui (savininkui, vadovui, darbuotojui) (toliau – ūkio subjektas arba jo atstovas), parodo tarnybinį pažymėjimą, paaiškina tikrinimo esmę ir jo atlikimo būdą.

19. Ūkio subjektas arba jo atstovas kalbos tvarkytojo reikalavimu privalo pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą.

20. Ūkio subjektas arba jo atstovas pasirašytinai supažindinamas su Pavedimu: įrašomos pareigos, vardas, pavardė, data. Jeigu ūkio subjektas arba jo atstovas Pavedime pasirašyti nesutinka, tai įrašoma Pavedime.

21. Po patikrinimo kalbos tvarkytojas supažindina ūkio subjektą arba jo atstovą su nustatytais teisės aktų pažeidimais, informuoja apie pastebėtas kalbos klaidas, prireikus paaiškina, atsako į klausimus, pataria, kur galima rasti aktualią informaciją ir kt.

22. Kalbos tvarkytojas gali žodžiu nurodyti ūkio subjektui arba jo atstovui ištaisyti vietoje nedideles kalbos klaidas ar netikslumus.

23. Patikrinęs ūkio subjektą, kalbos tvarkytojas rengia Raštą, net jei valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo normų pažeidimo neužfiksuota.   

24. Rašte nurodoma:

24.1. ūkio subjekto pavadinimas, adresas;

24.2. ūkio subjekto veiklos tikrinimo data;

24.3. tikrinimo objektas;

24.4. rasti VKĮ, VLKK nutarimų ir kitų valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo reikalavimus nustatančių norminių teisės aktų pažeidimai, visuotinai taisytinos lietuvių kalbos klaidos, rekomenduojamojo pobūdžio taisymai (jei jų yra). Jei klaidų daug, jos pateikiamos Rašto priede;

24.5. terminas, iki kada (paprastai per mėnesį) ir kokiu būdu (raštu ar elektroniniu paštu) reikia pranešti apie pašalintus pažeidimus (jei yra galimybė pašalinti) arba apie priemones, kurių imtasi siekiant nurodytų pažeidimų nekartoti (jei galimybės pašalinti nėra);

24.6. patikrintam ūkio subjektui aktuali informacija (teisės aktų nuorodos, lietuvių kalbos išteklių šaltiniai ir kt.).

25. Kalbos tvarkytojas parengtą Raštą derina su tiesioginiu vadovu, pasirašo, nustatyta tvarka registruoja Savivaldybės dokumentų valdymo sistemoje „Avilys“ (toliau – DVS) ir siunčia patikrintam ūkio subjektui susipažinti ir vykdyti.

26. Kalbos tvarkytojas gali nuotoliniu būdu tikrinti dokumentų, spaudinių, prekių etikečių, prekių aprašų, valgiaraščių, viešųjų užrašų nuotraukų ir kitokių objektų, kuriuos galima paprašyti atsiųsti elektroniniu paštu, kalbą. Tikrinant nuotoliniu būdu, tiesioginio vadovo pasirašytas ir nustatyta tvarka užregistruotas Pavedimas ūkio subjektui siunčiamas elektroniniu paštu. Kartu paprašoma atsiųsti reikiamus dokumentus ir kitą reikalingą informaciją. Tikrinimo nuotoliniu būdu rezultatai pateikiami kaip nurodyta Aprašo 23–25 punktuose.

27. Aprašo 12–22 punktų nuostatos gali būti netaikomos, kai ūkio subjektų priežiūrą įmanoma vykdyti viešai stebint tikrinimo objektų (viešųjų užrašų, žiniasklaidos priemonių, interneto svetainių, jose skelbiamų dokumentų ir kt.) kalbą, kuriai privalomi valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo reikalavimai.

28. Tais atvejais, kai po patikrinimo ūkio subjektas nereaguoja į užfiksuotus patikrinimo metu teisės aktų pažeidimus arba ūkio subjektas informuoja (telefonu, raštu, elektroniniu paštu ir pan.) apie ištaisytus pažeidimus, kalbos tvarkytojas turi teisę pakartotinai patikrinti ir įvertinti, ar ankstesnių patikrinimų metu nustatyti teisės aktų pažeidimai yra ištaisyti.

29. Kalbos tvarkytojas, prieš atlikdamas neplaninį patikrinimą, privalo turėti tiesioginio vadovo pasirašytą ir nustatyta tvarka užregistruotą Pavedimą. Ūkio subjekto veiklos neplaninis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Aprašo 11 punktu.

 

VI SKYRIUS

KALBOS TVARKYTOJO IR ŪKIO SUBJEKTO TEISĖS IR PAREIGOS

 

30. Kalbos tvarkytojo, atliekančio ūkio subjekto patikrinimą, teisės:

30.1.  gauti paaiškinimus žodžiu ir raštu, papildomus dokumentus iš tikrinamo / patikrinto ūkio subjekto ar jo atstovo;

30.2. pateikęs tikrinamam ūkio subjektui Aprašo 13, 18 punktuose nurodytus dokumentus, darbo metu laisvai įeiti į ūkio subjekto veiklos teritoriją, pastatą ar patalpas, tikrinti dokumentus ir kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius;

30.3. gauti su tikrinama ūkio subjekto veikla susijusius dokumentus vietoje ir (arba) įpareigoti ūkio subjektą padaryti jų kopijas;

30.4.  patikrinimo metu tikrinimo rezultatams fiksuoti naudoti garso ir vaizdo fiksavimo priemones;

30.5. patikrinimo kliudymo atveju apie tai informuoti tiesioginį vadovą ir kreiptis į policiją su prašymu padėti užtikrinti tarnybinių funkcijų vykdymą;

30.6. patikrinimo metu nustačius galimus teisės aktų pažeidimus, inicijuoti poveikio priemonių taikymo procedūras.

31. Kalbos tvarkytojas, atlikdamas ūkio subjekto veiklos patikrinimą, privalo:

31.1. vadovautis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Kultūros skyriaus nuostatais, patvirtintais Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2023 m. liepos 7 d. įsakymu Nr. A-894 „Dėl Šiaulių miesto savivaldybės administracijos kultūros skyriaus nuostatų patvirtinimo“, valstybinės kalbos vartojimą ir taisyklingumą reglamentuojančiais teisės aktais;

31.2. surinkti išsamią ir patikrinimui būtiną informaciją apie ūkio subjekto veiklą;

31.3. patikrinti, ar surinkta informacija teisinga ir atitinka teisės aktų reikalavimus;

31.4. būti objektyvus ir sąžiningas, iš anksto viešai nevertinti vykdomo patikrinimo rezultatų;

31.5. pagal kompetenciją konsultuoti tikrinamą ūkio subjektą.

32. Tikrinamo ūkio subjekto teisės:

32.1. teikti raštišką nuomonę, pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo vykdymo ir Rašte nurodytos informacijos;

32.2. informuoti tiesioginį vadovą apie neteisėtus kalbos tvarkytojo veiksmus;

32.3. teikti klausimus patikrinimą atliekančiam kalbos tvarkytojui dėl teisės aktų, reglamentuojančių tikrinamą veiklą, ir kitus klausimus, kurie priskirti kalbos tvarkytojo kompetencijai;

32.4. įstatymų nustatyta tvarka skųsti kalbos tvarkytojo veiksmus ir priimtus individualius administracinius aktus;

32.5. kituose teisės aktuose nustatytos teisės.

33. Tikrinamas ūkio subjektas privalo:

33.1. paskirti atsakingą (-us) asmenį (-is), kuris (-ie) dalyvautų atliekant jo veiklos patikrinimą ir bendradarbiautų su kalbos tvarkytoju;

33.2. vykdyti kalbos tvarkytojo teisėtus nurodymus ir netrukdyti jam įgyvendinti teisės aktais suteiktų įgaliojimų;

33.3. pateikti visus patikrinimui atlikti būtinus dokumentus, kompiuteriu tvarkomus duomenis ir kitą informaciją;

33.4. sudaryti reikiamas patikrinimui atlikti sąlygas, kai patikrinimas atliekamas ūkio subjekto vykdomos veiklos vietoje.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

34. Kalbos tvarkytojo veiklos, susijusios su valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo kontrolės funkcija, ataskaitos teikiamos Valstybinei kalbos inspekcijai ir Savivaldybės nustatyta tvarka įtraukiamos į Savivaldybės administracijos veiklos ataskaitas. 

35. Kalbos tvarkytojo veiklos efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimo kriterijais negali būti paskirtų nuobaudų skaičius, baudų dydis ar kiti su sankcijų ūkio subjektams taikymu susiję rodikliai.

36. Dokumentai, susiję su valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo kontrolės funkcijos vykdymo procedūromis, registruojami ir saugomi DVS teisės aktų nustatyta tvarka.

37. Tai, kas nereglamentuota Apraše, sprendžiama taip, kaip numatyta Lietuvos Respublikos teisės aktuose.

38. Aprašas keičiamas ar pripažįstamas netekusiu galios Savivaldybės mero potvarkiu.

 

____________________