LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ RIZIKINGUMO VERTINIMO
METODIKOS PATVIRTINIMO
2018 m. vasario 2 d. Nr. 2BE-36
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 361 straipsnio 2 dalies 3 punktu ir įgyvendindamas 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/47/ES dėl Sąjungoje važinėjančių komercinių transporto priemonių techninio patikrinimo kelyje, kuria panaikinama Direktyva 2000/30/EB, (OL 2014 L 127, p. 134):
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2015 m. rugsėjo 23 d. įsakymą Nr. 2B-216 „Dėl Ūkio subjektų rizikingumo vertinimo metodikos patvirtinimo“.
4. P r a n e š u, kad šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre ir Lietuvos transporto saugos administracijos interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Lietuvos transporto saugos administracijos
direktoriaus 2018 m. vasario 2 d. įsakymu
Nr. 2BE-36
ŪKIO SUBJEKTŲ RIZIKINGUMO VERTINIMO METODIKA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ūkio subjektų rizikingumo vertinimo metodika (toliau – Metodika) parengta įgyvendinant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimo Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“ nuostatas ir atsižvelgiant į Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gaires, patvirtintas Lietuvos Respublikos ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2015 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1-432/1R-169 „Dėl Verslo priežiūros institucijų kontrolinių klausimynų rengimo atnaujinimo tvarkos aprašo, rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairių ir vienodo ir kokybiškos asmenų konsultavimo praktikos užtikrinimo gairių patvirtinimo“.
2. Metodika nustato keleivinių ir krovininių transporto priemonių, techninės apžiūros kontrolierių, tachografų dirbtuvių mechanikų ir su kelių transporto veikla susijusių ūkio subjektų, kurių valstybinę priežiūrą vykdo Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – Administracija), rizikingumo vertinimą.
3. Metodika siekiama vertinti keleivinių ir krovininių transporto priemonių, techninės apžiūros kontrolieriaus, tachografų dirbtuvių mechaniko ir su kelių transporto veikla susijusių ūkio subjektų keliamą riziką nesilaikant teisės aktų nuostatų, nustatyti rizikingumo vertinimo principus ir kriterijus, rizikingumo stebėsenos ir valdymo priemones, kad prevencijos priemonės būtų nukreipiamos į ūkio subjektų veiklos sritis ir į ūkio subjektus, sukeliančius didelę riziką, ir ūkio subjekto, techninės apžiūros kontrolieriaus (toliau – TAK), tachografų dirbtuvių mechaniko (toliau – TDM) (toliau bendrai – specialistai) ir kelių transporto priemonės (toliau – KTP) (toliau bendrai – kontroliuojamas objektas) atranka patikrinimui būtų vykdoma atsižvelgiant į rizikingumo vertinimo rezultatus, jeigu tai neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktų nuostatoms.
4. Metodikoje vartojamos šios sąvokos:
4.1. Reikšmingumo koeficientas – procentais išreikštas dydis, kuris parodo rizikingumo vertinimo kriterijaus daromą įtaką (svorį) bendram kontroliuojamo ūkio subjekto rizikingumo laipsniui.
4.2. Rizikingumo kriterijų grupės – grupės, kurios nurodo, kokie pagal veiklos sritį susiję kriterijai daro didžiausią įtaką kontroliuojamo objekto rizikingumo laipsniui.
4.3. Rizikingumo laipsnis – pagal rizikingumo vertinimo algoritmą apskaičiuotas išvestinis, kiekybiškai įvertintas kontroliuojamo objekto rizikingumas.
4.4. Rizikingumo lygio grupės – rizikingumo laipsnio intervalai, kurie suskaido visą kontroliuojamų objektų sritį į panašaus rizikingumo lygio grupes ir nurodo priežiūros veiksmus, kurių reikėtų imtis vykdant kontroliuojamo objekto priežiūrą.
4.5. Rizikingumo vertinimas – kiekybinių skaičiavimų atlikimas, siekiant nustatyti kontroliuojamo objekto rizikingumo laipsnį.
4.6. Rizikingumo vertinimo algoritmas – matematinė formulė, sudaryta iš rizikingumo vertinimo kriterijų ir jų reikšmingumų.
II SKYRIUS
RIZIKINGUMO VERTINIMAS
5. Kontroliuojamų objektų rizikingumo vertinimas atliekamas apskaičiuojant kontroliuojamo objekto rizikingumo laipsnį. Rizikingumo laipsnis apskaičiuojamas vertinant kontroliuojamą objektą apibūdinančius ir kiekybiškai įvertinamus kriterijus, kurių sąsajos su kontroliuojamo objekto rizikingumu yra nustatytos rizikingumo vertinimo algoritmuose.
6. Rizikingumo vertinimo algoritmai vertina šias rizikas:
7. Rizikingumo vertinimo algoritmuose naudojami rizikingumo vertinimo kriterijai, kurie yra sugrupuoti į rizikingumo kriterijų grupes. Dalies kriterijų reikšmių nustatymui yra naudojami rizikingumo vertinimo balai (2 priedas).
8. Kiekvienai kontroliuojamų objektų sričiai yra sudaryti skirtingi rizikingumo vertinimo kriterijai (3–10 priedai).
9. Rizikingumo kriterijų grupės nurodo, kokie pagal veiklos sritį susiję kriterijai daro didžiausią įtaką kontroliuojamo objekto bendram rizikingumo laipsniui. Suminės rizikingumo kriterijų reikšmės rizikingumo kriterijų grupės nustato, kurios kontroliuojamo objekto veiklos sritys yra labiau rizikingos, į kurias veiklos sritis reikėtų atkreipti daugiau dėmesio vykdant kontroliuojamo objekto priežiūrą.
10. Rizikingumo vertinimo kriterijai:
10.1. vertina analizuojamų rizikų priežastis, teisės aktų pažeidimus ir / ar požymius, rodančius, kad kontroliuojamas objektas gali daryti pažeidimus;
11. Kontroliuojami objektai, kuriems bent pagal vieną iš nustatytų kriterijų yra užfiksuojamas teisės aktų nuostatų nesilaikymas, nepriklausomai nuo apskaičiuoto rizikingumo laipsnio yra priskiriami didelio rizikingumo lygio grupei.
12. Kriterijai bendrą kontroliuojamo objekto rizikingumo laipsnį gali mažinti arba didinti atsižvelgiant į rizikingumą mažinančius arba rizikingumą didinančius veiksnius. Rizikingumą mažinantys veiksniai į rizikingumo vertinimo algoritmus yra traukiami panaudojant atvirkštinio proporcingumo taisyklę 1-KXX, rizikingumą didinantys veiksniai – tiesioginio proporcingumo taisyklę KXX.
13. Kiekvieno kriterijaus reikšmėms apskaičiuoti yra nustatytos formulės ir matematinės taisyklės (1 priedas).
14. Kriterijų apskaičiavimo formulėse naudojamas istorinių duomenų vertinimo laikotarpis yra 3 metai.
15. Kriterijams nustatomi skirtingi reikšmingumo kriterijai, kurie parodo kriterijaus daromą įtaką bendram kontroliuojamo objekto rizikingumo laipsniui.
16. Rizikingumo rodikliai apskaičiuojami ir pateikiami Metodikoje prie kiekvieno kontroliuojamo objekto:
17. Rizikingumo laipsniai gali būti apskaičiuojami dviem būdais:
17.1. statiniu būdu, kai normavimo funkcijose naudojamas kriterijų reikšmių vidurkis ir variacija yra fiksuojami baziniais metais (t=0) (vidurkis (x)= vidurkist=0 (x), var(x)=vart=0(x)) ir nekinta bėgant laikui (t>0);
18. Kriterijai yra normuojami, kad būtų galima į rizikingumo vertinimo algoritmus įtraukti skirtingus kriterijus (rizikingumo vertinimo kriterijams priskirtos normavimo funkcijos yra nurodytos 1 priede). Normavimo funkcijos turi būti taikomos kontroliuojamų objektų srities duomenų aibės apimčiai pagal kiekvieną kriterijų atskirai.
19. Rizikingumo vertinimo kriterijams normuoti reikia nustatyti kriterijų reikšmių kitimo aibės tipą: aprėžta[1] ar neaprėžta[2] . Pagal reikšmių kitimo aibės tipą parinkti normavimo funkciją:
19.2. neaprėžtoms reikšmėms:
2) , naudojama, kai kriterijaus reikšmės pasiskirsčiusios pagal normalųjį skirstinį. Erf – „klaidos“ funkcija (angl. Erf – Error function) –
3) , naudojama komponentei P normuoti[3];
19.3. Rizikingumo laipsnius apskaičiuojant statiniu būdu norma2, norma3 ir norma4 normavimo funkcijos naudojamos žemiau pateikta išraiška:
3) , kur t=0 yra pasirinkti baziniai metai[4].
20. Duomenys rizikingumo vertinimo kriterijams, inicijavus rizikingumo vertinimo procesą, yra surenkami, apdorojami. Kontroliuojamų objektų rizikingumo rodikliai yra apskaičiuojami automatiškai.
21. Kontroliuojami objektai pagal dinaminiu būdu apskaičiuotą rizikingumo lygį ir nustatytus rizikingumo lygio intervalų rėžius[5] automatiškai yra suskirstomi į rizikingumo lygio grupes. Rizikingumo lygio grupės nurodo bendrą kontroliuojamo objekto rizikingumo lygį, lyginant su visais kontroliuojamais objektais srityje.
22. Rizikingumo lygio grupių skaičius, rizikingumo laipsnių intervalų rėžiai ir rizikingumo lygio grupėms rekomenduotini priežiūros veiksmai yra skirtingi atskirose kontroliuojamų objektų srityse.
III SKYRIUS
KONTROLIUOJAMŲ ŪKIO SUBJEKTŲ SRIČIŲ RIZIKINGUMO STEBĖSENOS RODIKLIŲ NUSTATYMAS
24. Kontroliuojamų ūkio subjektų rizikingumo stebėsenai ir valdymui būtina nustatyti papildomus rizikingumo rodiklius kiekvienai kontroliuojamų ūkio subjektų objektų sričiai:
24.2. vidutinę komponentės T reikšmę: vidurkis (T)=(T1+T2+...+TN)/N[6];
24.6. kontroliuojamų objektų skaičių: Nk rizikingumo lygio grupėse, kai RLi=[Xk;Yk], kur
Nk – kontroliuojamų objektų skaičius k – rizikingumo lygio grupėje, X – apatinio intervalo rėžio reikšmė, Y – viršutinio intervalo rėžio reikšmė;
25. Papildomi rizikingumo rodikliai, siekiant analizuoti jų pokytį laike, turi būti skaičiuojami iš statiniu būdu apskaičiuotų rizikingumo lygių.
26. Papildomų rizikingumo rodiklių pokyčiai per laiką gali būti analizuojami siekiant vykdyti kontroliuojamų objektų sričių rizikingumo kitimo tendencijų stebėseną.
27. Papildomų rizikingumo rodiklių pokyčio per laiko intervalą ∆t=t2-t1 (t1<t2) apskaičiavimo formulės:
27.7. rizikingumo laipsnio standartinio nuokrypio RLstd pokytis: ∆RLstd=100% × (RLstd, t1 – RLstd, t2)/ RLstd, t1;
27.8. rizikingumo lygio grupei k priklausančių kontroliuojamų objektų skaičiaus Nk pokytis: ∆Nk=100% × (Nk, t1 – Nk, t2)/ Nk, t1;
27.9. rizikingumo laipsnių intervalų rėžių reikšmių Xk ir Yk pokytis: ∆Xk=100% × (Xk, t1 – Xk, t2)/ Xk, t1; ∆Yk=100% × (Yk, t1 – Yk, t2)/ Yk, t1;
28. Siekiant įvertinti, ar skiriamų išteklių kontrolei apimtis reaguoja į vidutinius rizikingumo pokyčius, gali būti stebimas priežiūros veiksmų apimties ir vidutinės T santykio kiekvienoje kontroliuojamų objektų veiklos srityje rodiklis: PV/vidurkis(T), kur PV – priežiūros veiksmų apimtis srityje: PV=(Planinių patikrinimų srityje sk.+ metodinės pagalbos segmente sk.)/kontroliuojamų objektų srityje sk., vidurkis T – vidutinė komponentės T reikšmė srityje: (T)=(T1+T2+...+Tn)/N.
IV SKYRIUS
KONTROLIUOJAMŲ ŪKIO OBJEKTŲ RIZIKINGUMO
VERTINIMO MODELIAI
29. Keleivių ir krovinių vežimo įmonių (toliau – KKVI) rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponenčių:
29.1. PKKVĮ, kuris parodo galimų pažeidimų poveikio mastą. Keleivių ir krovinių vežimo įmonių srityje poveikio mastas yra matuojamas KTP skaičiumi. Tai parodo, kad KTP skaičiumi didesnė įmonė gali padaryti didesnio masto neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai bei viešajai infrastruktūrai nei KTP skaičiumi mažesnė įmonė;
29.2. TKKVĮ, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad keleivių ir krovinių vežimo įmonė daro pažeidimus, kurie daro neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai bei viešajai infrastruktūrai. Didėjanti komponentės TKKVĮ reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad keleivių ir krovinių vežimo įmonė daro pažeidimus, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TKKVĮ sudaro 28 unikalūs rizikingumo vertinimo kriterijai, kurie yra sugrupuoti į šešias rizikingumo kriterijų grupes (toliau – RKGKKVĮ) (žr. 1 pav. ir 3 priedą, skiltis „Rizikingumo kriterijaus grupė“).
1 pav. Keleivių ir krovinių vežimo įmonių rizikingumo vertinimo schema
1 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas keleivių ir krovinių vežimo įmonėms
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLKKVĮ=PKKVĮ∙TKKVĮ |
Poveikis |
PKKVĮ= K67 |
Tikimybė |
TKKVĮ= RKGKKVĮ1 + RKGKKVĮ2 + RKGKKVĮ3 + RKGKKVĮ4 + RKGKKVĮ5 + RKGKKVĮ6 = [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
30,735272= RK KKVĮ_04 + RK KKVĮ_06+ RK KKVĮ_07 + RK KKVĮ_11+ RK KKVĮ_12+ RK KKVĮ_18 + RK KKVĮ_22 + RK KKVĮ_23+ RK KKVĮ_25 =3,671659+2,942432+3,478413+2,986185+3,631551+3,644484+3,751874+3,259645+3,369029 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGKKVĮ1=RK KKVĮ_01∙ KKKVĮ_01 +RK KKVĮ_02∙ K KKVĮ_02+RK KKVĮ_03∙ K KKVĮ_03 +RK KKVĮ_04∙ (1-K KKVĮ_04)+ RK KKVĮ_05∙ K KKVĮ_05 |
RKGKKVĮ2= RK KKVĮ_06∙ (1-K KKVĮ_06) +RK KKVĮ_07∙ (1-K KKVĮ_07) |
|
RKGKKVĮ3= RK KKVĮ_08∙ K KKVĮ_08 +RK KKVĮ_09∙ K KKVĮ_09+ RK KKVĮ_10∙ K KKVĮ_10 +RK KKVĮ_11∙ (1-K KKVĮ_11)+ RK KKVĮ_12∙ (1-K KKVĮ_12) +RK KKVĮ_13∙ K KKVĮ_13 |
|
RKGKKVĮ4= RK KKVĮ_14∙ K KKVĮ_14 +RK KKVĮ_15∙ K KKVĮ _15+ RK KKVĮ_16∙ K KKVĮ_16+ RK KKVĮ_17∙ K KKVĮ_17+ RK KKVĮ_18∙ (1-K KKVĮ_18) |
|
RKGKKVĮ5= RK KKVĮ_19∙ K KKVĮ_19 + RK KKVĮ_20∙ K KKVĮ_20+ RK KKVĮ_21∙ K KKVĮ_21+ RK KKVĮ_22∙ (1-K KKVĮ _22)+ RK KKVĮ_23∙ (1-K KKVĮ_23)+ RK KKVĮ_24∙ K KKVĮ_24+ RK KKVĮ_25∙ (1-K KKVĮ_25) |
|
RKGKKVĮ6= RK KKVĮ_26∙ K KKVĮ _26 + RK KKVĮ_27∙ K KKVĮ_27+ RK KKVĮ_28∙ K KKVĮ_28 |
|
Kriterijai, nustatantys KKVĮ licencijavimo reikalavimų pažeidimus |
KKKVĮ_09, K KKVĮ_10, K KKVĮ__11 |
30. KKVĮ rizikingumo lygio grupėms yra priskiriamos:
30.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLKKVĮ) ir nustatytus rizikingumo laipsnio intervalų rėžius;
30.2. KKVĮ, kurioms pagal kriterijus KKKVĮ_09, K KKVĮ_10, K KKVĮ__11 yra nustatomas keleivių ir krovinių vežimo įmonių licencijavimo reikalavimų pažeidimas, automatiškai priskiriamos didelio rizikingumo lygio grupei, suteikiant tokioms KKVĮ specialią žymę;
30.3. KKVĮ, kurios vykdo veiklą trumpiau nei 1 m. ir kurios pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį yra priskiriamos prie didelio rizikingumo lygio grupės, automatiškai priskiriamos prie vidutinio rizikingumo lygio grupės, suteikiant tokioms KKVĮ specialią žymę;
30.4. KKVĮ, kurios per einamuosius kalendorinius metus buvo patikrintos bent 1 kartą, tais pačiais einamaisiais kalendoriniais metais, inicijuojant kitus rizikingumo vertinimus, yra priskiriamos mažo rizikingumo lygio grupei, suteikiant tokioms KKVĮ specialią žymę.
2 lentelė. Rizikingumo lygio grupės keleivių ir krovinių vežimo įmonėms
Rizikingumo lygio grupė |
Rizikingumo laipsnių intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus keleivių ir krovinių vežimo įmonių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QDKKVĮ.
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Planinis patikrinimas |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus keleivių ir krovinių vežimo įmonių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QVKKVĮ. Kvantilio eilė koreguojama priklausomai nuo vidutinio kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių pokyčio lyginant jį su baziniais metais (t=0):
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Konsultacijos, metodinė pagalba, proaktyvus informavimas |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
31. Vairavimo mokyklų (toliau – VM) rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponenčių:
31.1. PVM, kuris parodo galimų pažeidimų poveikio mastą. Vairavimo mokyklų poveikio mastas yra matuojamas mokinių skaičiumi, kurie baigė vairavimo mokyklą ir laikė vairavimo egzaminą. Tai parodo, kad mokinių skaičiumi didesnė vairavimo mokykla gali padaryti didesnio masto neigiamą poveikį saugai keliuose bei žmonių sveikatai ir gyvybei nei mokinių skaičiumi mažesnė vairavimo mokykla;
31.2. TVM, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad vairavimo mokykla daro pažeidimus, kurie daro neigiamą poveikį saugai keliuose bei žmonių sveikatai ir gyvybei. Didėjanti komponentės TVM reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad vairavimo mokykla daro pažeidimus, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TVM sudaro 16 unikalių rizikingumo vertinimo kriterijų, kurie yra sugrupuoti į penkias rizikingumo kriterijų grupes (toliau – RKGVM) (žr. 2 pav. ir 4 priedą).
2 pav. Vairavimo mokyklų rizikingumo vertinimo schema
3 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas vairavimo mokykloms
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLVM=PVM∙TVM |
Poveikis |
PVM= K68 |
Tikimybė |
TVM= RKGVM1 + RKGVM2 + RKGVM3 + RKGVM4 + RKGVM5 = [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
31,4326= RK VM_04 + RK VM_07 + RK VM_08 + RK VM_09 + RK VM_15 = 6,243685 + 6,231284 + 5,989473 + 6,770709 + 6,197473 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGVM1 = RK VM_01∙ K VM_01 + RK VM_02∙ K VM_02 + RK VM_03∙ K VM_03 + RK VM_04∙ (1-K VM_04) + RK VM_05∙ K VM_05 |
RKGVM2=RK VM_06∙ K VM_06 |
|
RKGVM3=RK VM_07∙ (1-K VM_07) |
|
RKGVM4= RK VM_08∙ (1-K VM_08) + RK VM_09∙ (1-K VM_09) + RK VM_10∙ K VM_10 + RK VM_11∙ K VM_11 |
|
RKGVM5=RK VM_12∙ K VM_12 + RK VM_13∙ K VM_13 + RK VM_14∙ K VM_14 + RK VM_15∙ (1-K VM_15) + RK VM_16∙ K VM_16 |
|
Kriterijai, nustatantys reikalavimų VM pažeidimus |
Nėra |
32. VM rizikingumo lygio grupėms yra priskiriamos:
32.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLVM) ir nustatytus rizikingumo laipsnių intervalų rėžius, kaip nustatyta žemiau lentelėje;
32.2. VM, kurios vykdo veiklą trumpiau nei 1 m. ir kurios pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį yra priskiriamos prie didelio rizikingumo lygio grupės, automatiškai priskiriamos prie vidutinio rizikingumo lygio grupės, suteikiant tokioms VM specialią žymę;
32.3. VM, kurios per einamuosius kalendorinius metus buvo patikrintos bent 1 kartą, tais pačiais einamaisiais kalendoriniais metais, inicijuojant kitus rizikingumo vertinimus, yra priskiriamos mažo rizikingumo lygio grupei, suteikiant tokioms VM specialią žymę.
4 lentelė. Rizikingumo lygio grupės vairavimo mokykloms
Rizikingumo lygio grupė |
Rizikingumo laipsnių intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus vairavimo mokyklų rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QDVM.
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Planinis patikrinimas |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui; Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus vairavimo mokyklų rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QVVM. Kvantilio eilė koreguojama priklausomai nuo vidutinio kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių pokyčio lyginant jį su baziniais metais (t=0):
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnio vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Konsultacijos, metodinė pagalba, proaktyvus informavimas |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
33. Tachografų dirbtuvių (toliau – TD) rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponenčių:
33.1. PTD, kuris parodo galimų pažeidimų poveikio mastą. Tachografų dirbtuvių segmente poveikio mastas yra matuojamas tachografų dirbtuvėms išduotų dirbtuvių kortelių skaičiumi. Tai parodo, kad didesnė tachografų dirbtuvė (dydis vertinamas pagal turimų skaitmeniniuose tachografuose naudojamų dirbtuvės identifikavimo kortelių skaičių) gali padaryti didesnio masto neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose bei žmonių sveikatai ir gyvybei nei mažesnė tachografų dirbtuvė;
33.2. TTD, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad tachografų dirbtuvės daro pažeidimus, kurie daro neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose bei žmonių sveikatai ir gyvybei. Didėjanti komponentės TTD reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad tachografų dirbtuvės daro pažeidimus, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TTD sudaro 6 unikalūs rizikingumo vertinimo kriterijai, kurie yra sugrupuoti į tris rizikingumo kriterijų grupes (toliau – RKGTD) (žr. 3 pav. ir 4 priedą).
3 pav. Tachografų dirbtuvių rizikingumo vertinimo schema
5 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas tachografų dirbtuvėms
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLTD=PTD∙TTD |
Poveikis |
PTD= K71 |
Tikimybė |
TTD= RKGTD1 + RKGTD2 + RKGTD3 = [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
24,5353 = RK TD_03 + RK TD_06 = 10,78067+13,75465 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGTD1 =RK TD_22∙ K TD_01 + RK TD_26∙ K TD_02 + RK TD_27∙ (1-K TD_03) + RK TD_28∙ K TD_04 |
RKGTD2=RK TD_51∙ K TD_05 |
|
RKGTD3=RK TD_25∙ (1-K TD_06) + RK TD_52∙ K TD_07 |
|
Kriterijai, nustatantys reikalavimų TD pažeidimus |
Nėra |
34. TD rizikingumo lygio grupėms yra priskiriamos:
34.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLTD) ir nustatytus rizikingumo laipsnių intervalų rėžius, kaip nustatyta žemiau lentelėje;
34.2. TD, kurios vykdo veiklą trumpiau nei 1 m. ir kurios pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį yra priskiriamos prie didelio rizikingumo lygio grupės, automatiškai priskiriamos prie vidutinio rizikingumo lygio grupės suteikiant tokioms TD specialią žymę;
34.3. TD, kurios per einamuosius kalendorinius metus buvo patikrintos bent 1 kartą, tais pačiais einamaisiais kalendoriniais metais, inicijuojant kitus rizikingumo vertinimus, yra priskiriamos mažo rizikingumo lygio grupei, suteikiant tokioms TD specialią žymę.
6 lentelė. Rizikingumo lygio grupės tachografų dirbtuvėms
Rizikingumo lygio grupė |
Rizikingumo laipsnių intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus tachografų dirbtuvių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QDTD.
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Planinis patikrinimas |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus tachografų dirbtuvių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QVTD. Kvantilio eilė koreguojama priklausomai nuo vidutinio kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnio pokyčio lyginant jį su baziniais metais (t=0):
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Konsultacijos, metodinė pagalba, proaktyvus informavimas |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
35. Techninės apžiūros įmonės (toliau – TAĮ) rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponenčių:
35.1. PTAĮ, kuris parodo galimų pažeidimų poveikio mastą. Techninės apžiūros įmonių poveikio mastas yra matuojamas techninės apžiūros įmonių patikrintų KTP skaičiumi. Tai parodo, kad patikrintų KTP skaičiumi didesnė techninės apžiūros įmonė gali padaryti didesnio masto neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai ir viešajai infrastruktūrai nei patikrintų KTP skaičiumi mažesnė techninės apžiūros įmonė;
35.2. TTAĮ, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad techninės apžiūros įmonė daro pažeidimus, kurie daro neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai bei viešajai infrastruktūrai. Didėjanti komponentės TTAĮ reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad techninės apžiūros įmonė daro pažeidimus, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TTAĮ sudaro 7 unikalūs rizikingumo vertinimo kriterijai, kurie yra sugrupuoti į tris rizikingumo kriterijų grupes (toliau – RKGTAĮ) (žr. 4 pav. ir 6 priedą).
4 pav. Techninės apžiūros įmonių rizikingumo vertinimo schema
7 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas techninės apžiūros įmonėms
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLTAĮ= PTAĮ∙TTAĮ |
Poveikis |
PTAĮ= K70 |
Tikimybė |
TTAĮ= RKGTAĮ1 + RKGTAĮ2 + RKGTAĮ3 = [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
24,4525 = RK TAĮ_03+ RK TAĮ_06 = 10,94891 + 13,50365 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGTAĮ1 =RK TAĮ_01∙ K TAĮ_01 + RK TAĮ_02∙ K TAĮ_02 + RK TAĮ_03∙ (1-K TAĮ_03) + RK TAĮ_04∙ K TAĮ_04 |
RKGTAĮ2 =RK TAĮ_05∙ K TAĮ_05 |
|
RKGTAĮ3 =RK TAĮ_06∙ (1-K TAĮ_06) + RK TAĮ_07∙ K TAĮ_07 |
|
Kriterijai, nustatantys reikalavimų TAĮ pažeidimus |
Nėra |
36. TAĮ rizikingumo lygio grupėms yra priskiriamos:
36.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLTAĮ) ir nustatytus rizikingumo laipsnių intervalų rėžius, kaip nustatyta žemiau lentelėje;
36.2. TAĮ, kurios vykdo veiklą trumpiau nei 1 m. ir kurios pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį yra priskiriamos prie didelio rizikingumo lygio grupės, automatiškai priskiriamos prie vidutinio rizikingumo lygio grupės, Metodikoje suteikiant tokioms TAĮ specialią žymę;
36.3. TAĮ, kurios per einamuosius kalendorinius metus buvo patikrintos bent 1 kartą, tais pačiais einamaisiais kalendoriniais metais, inicijuojant kitus rizikingumo vertinimus, yra priskiriamos mažo rizikingumo lygio grupei, Metodikoje suteikiant tokioms TAĮ specialią žymę.
8 lentelė. Rizikingumo lygio grupės techninės apžiūros įmonėms
Rizikingumo lygio grupė |
Rizikingumo laipsnių intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus techninės apžiūros įmonių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QDTAĮ.
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Planinis patikrinimas |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus techninės apžiūros įmonių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QVTAĮ. Kvantilio eilė koreguojama priklausomai nuo vidutinio kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių pokyčio lyginant jį su baziniais metais (t=0):
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Konsultacijos, metodinė pagalba, proaktyvus informavimas |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
37. Kitų įmonių (toliau – KĮ) rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponentės TKĮ, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad kita įmonė daro pažeidimus, kurie daro neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai bei viešajai infrastruktūrai. Didėjanti komponentės TKĮ reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad kita įmonė daro pažeidimus, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TKĮ sudaro 6 unikalūs rizikingumo vertinimo kriterijai, kurie yra sugrupuoti į tris rizikingumo kriterijų grupes (toliau – RKGKĮ) (žr. 5 pav. ir 7 priedą).
5 pav. Kitų įmonių rizikingumo vertinimo schema
9 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas kitoms įmonėms
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLKĮ= TKĮ |
Tikimybė |
TKĮ= RKGKĮ1 + RKGKĮ2 + RKGKĮ3 = [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
35,9307 = + RK KĮ_03+RK KĮ_06 = 20,34632 + 15,58442 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGKĮ1 = RK KĮ_01∙KKĮ_01 + RK KĮ_02∙K KĮ_02 + RK KĮ_03∙ (1-K KĮ_03) + RK KĮ_04∙ K KĮ_04 |
RKGKĮ2= RK KĮ_05∙ K KĮ_05 |
|
RKGKĮ3= RK KĮ_06∙ (1-K KĮ_06) |
|
Kriterijai, nustatantys reikalavimų KĮ pažeidimus |
Nėra |
38. Kitos įmonės rizikingumo lygio grupėms yra priskiriamos:
38.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLKĮ) ir nustatytus rizikingumo laipsnių intervalų rėžius, kaip nustatyta žemiau lentelėje;
38.2. KĮ, kurios vykdo veiklą trumpiau nei 1 m. ir kurios pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį yra priskiriamos prie didelio rizikingumo lygio grupės, automatiškai priskiriamos prie vidutinio rizikingumo lygio grupės, Metodikoje suteikiant tokioms KĮ specialią žymę;
38.3. KĮ, kurios per einamuosius kalendorinius metus buvo patikrintos bent 1 kartą, tais pačiais einamaisiais kalendoriniais metais, inicijuojant kitus rizikingumo vertinimus, yra priskiriamos mažo rizikingumo lygio grupei, Metodikoje suteikiant tokioms KĮ specialią žymę.
10 lentelė. Rizikingumo lygio grupės kitoms įmonėms
Rizikingumo lygio grupė |
Rrizikingumo laipsnio intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus kitų įmonių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QDKĮ.
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Planinis patikrinimas |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus tachografų dirbtuvių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QVKĮ. Kvantilio eilė koreguojama priklausomai nuo vidutinio kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių pokyčio lyginant jį su baziniais metais (t=0):
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamos srities kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
Konsultacijos, metodinė pagalba, proaktyvus informavimas |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
39. TAK rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponenčių:
39.1. PTAK, kuris parodo galimų pažeidimų poveikio mastą. Techninės apžiūros kontrolierių poveikio mastas yra matuojamas techninės apžiūros kontrolieriaus patikrintų KTP skaičiumi. Tai parodo, kad daugiau KTP patikrinimų padaręs TAK gali padaryti didesnio masto neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai bei viešajai infrastruktūrai nei mažiau KTP patikrinimų padaręs TAK;
39.2. TTAK, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad techninės apžiūros kontrolierius daro pažeidimus, kurie daro neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai bei viešajai infrastruktūrai. Didėjanti komponentės TTAK reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad techninės apžiūros kontrolierius daro pažeidimus, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TTAK sudaro 11 unikalių rizikingumo vertinimo kriterijų, kurie yra sugrupuoti į tris rizikingumo kriterijų grupes (toliau – RKGTAK) (žr. 6 pav. ir 8 priedą).
6 pav. TAK rizikingumo vertinimo schema
11 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas TAK
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLTAK=PTAK∙TTAK |
Poveikis |
PTAK= K69 |
Tikimybė |
TTAK= RKGTAK1 + RKGTAK2 + RKGTAK3 = [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
8,9084 = RK TAK_07 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGTAK1 = RK TAK_01∙ KTAK_01 |
RKGTAK2= RK TAK_02∙ K TAK_02 + RK TAK_03∙ K TAK_03 + RK TAK_04∙ K TAK_04 |
|
RKGTAK3=RK TAK_05∙ K TAK_05 + RK TAK_06∙ K TAK_06 + RK TAK_07∙ (1-K TAK_07) + RK TAK_08∙ K TAK_08 + RK TAK_09∙ K TAK_09 + RK TAK_10∙ K TAK_10 + RK TAK_11∙ K TAK_11 |
|
Kriterijai, nustatantys reikalavimų TAK pažeidimus |
Nėra |
40. TAK rizikingumo lygio grupėms yra priskiriami:
40.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLTAK) ir nustatytus rizikingumo laipsnių intervalų rėžius, kaip nustatyta žemiau lentelėje;
40.2. TAK, kuriems per einamuosius kalendorinius metus teko daugiau nei 3 proc. visų TAK segmentui nustatytų patikrinimų skaičiaus, automatiškai tais pačiais kalendoriniais metais priskiriami mažo rizikingumo lygio grupei, suteikiant tokiems TAK specialią žymę.
12 lentelė. Rizikingumo lygio grupės techninės apžiūros kontrolieriams
Rizikingumo lygio grupė |
Rizikingumo laipsnių intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus techninės apžiūros kontrolierių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QDTAK.
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
2 patikrinimai per mėnesį |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus techninės apžiūros kontrolierių rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QVTAK. Kvantilio eilė koreguojama priklausomai nuo vidutinio kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių pokyčio lyginant jį su baziniais metais (t=0):
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
1 patikrinimas per mėnesį |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
41. TDM rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponentės TTDM, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad tachografų dirbtuvių mechanikas daro pažeidimus, kurie daro neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose bei žmonių sveikatai ir gyvybei. Didėjanti komponentės TTDM reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad tachografų dirbtuvių mechanikas daro pažeidimus, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TTDM sudaro 3 unikalūs rizikingumo vertinimo kriterijai, kurie yra priskirti vienai rizikingumo kriterijų grupei (toliau – RKGTDM) (žr. 7 pav. ir 9 priedą).
7 pav. Tachografų dirbtuvių mechanikų rizikingumo vertinimo schema
13 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas tachografų dirbtuvių mechanikams
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLTDM= TTDM |
Tikimybė |
TTDM= RKGTDM1 = [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
0 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGTDM1 = RK TDM_01∙ KTDM_01 + RK TDM_02∙ K TDM_02 + RK TDM_03∙ K TDM_03 |
Kriterijai, nustatantys reikalavimų TDM pažeidimus |
Nėra |
42. Tachografų dirbtuvių mechanikų rizikingumo lygio grupėms yra priskiriami:
42.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLTDM) ir nustatytus rizikingumo lygių intervalų rėžius, kaip nustatyta žemiau lentelėje;
42.2. TDM, kuriems per einamuosius kalendorinius metus teko daugiau nei 3 proc. visų TDM segmentui nustatytų patikrinimų skaičiaus, automatiškai tais pačiais kalendoriniais metais priskiriami mažo rizikingumo lygio grupei, suteikiant tokiems TDM specialią žymę.
14 lentelė. Rizikingumo lygio grupės tachografų dirbtuvių mechanikams
Rizikingumo lygio grupė |
Rizikingumo laipsnių intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus tachografų dirbtuvių meistrų rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QDTDM.
kur rizikingumo lygiui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
2 patikrinimai per mėnesį |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra lygus tachografų dirbtuvių meistrų rizikingumo laipsnių variacinės eilutės nariui, kurio kvantilis yra QVTDM. Kvantilio eilė koreguojama priklausomai nuo vidutinio kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių pokyčio lyginant jį su baziniais metais (t=0):
kur rizikingumo laipsniui apskaičiuoti naudojama statinė išraiška, vidurkist=0(RL) – baziniais metais apskaičiuotų visų vertinamo segmento kontroliuojamų objektų rizikingumo laipsnių vidurkis ir vidurkist>0(RL) – einamaisiais metais apskaičiuotų rizikingumo laipsnių vidurkis. |
1 patikrinimas per mėnesį |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
43. Kelių transporto priemonių (toliau – KTP) rizikingumo vertinimo algoritmas sudarytas iš komponentės TKTP, kuri kiekybiškai įvertina teorinę tikimybę, kad su kelių transporto priemone yra daromi pažeidimai, kurie daro neigiamą poveikį konkurencijos sąlygoms, saugai keliuose, žmonių sveikatai ir gyvybei, aplinkai bei viešajai infrastruktūrai. Didėjanti komponentės TKTP reikšmė rodo: 1) didesnę teorinę tikimybę, kad su kelių transporto priemone yra daromi pažeidimai, 2) tikėtiną didesnį pažeidimų mastą. Komponentę TKTP sudaro 13 unikalių rizikingumo vertinimo kriterijų, kurie yra sugrupuoti į penkias rizikingumo kriterijų grupes (toliau – RKGKTP) (žr. 8 pav. ir 10 priedą).
8 pav. Kelių transporto priemonių segmento rizikingumo vertinimo schema
15 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas kelių transporto priemonėms (registruotoms Lietuvoje)
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLKTP=TKTP |
Tikimybė |
TKTP= RKGKTP1 +RKGKTP2 + RKGKTP3 + RKGKTP4 + RKGKTP5= [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
8,256881= RK KTP_01 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGKTP1 = RK KTP_01∙ (1-KKTP_01) + RK KTP_02∙ K KTP_02 |
RKGKTP2 = RK KTP_03∙ K KTP_03 |
|
RKGKTP3 = RK KTP_04∙ K KTP_04 + RK KTP_05∙ K KTP_05 + RK KTP_06∙ K KTP_06 |
|
RKGKTP4 = RK KTP_07∙ K KTP_07 + RK KTP_08∙ K KTP_08 + RK KTP_14∙ K KTP_14 |
|
RKGKTP5 = RK KTP_09∙ K KTP_09 + RK KTP_10∙ K KTP_10 + RK KTP_11∙ K KTP_11 + RK KTP_12∙ K KTP_12 |
|
Kriterijai, nustatantys reikalavimų KTP pažeidimus |
K KTP_06, K KTP_10 |
16 lentelė. Rizikingumo vertinimo algoritmas kelių transporto priemonėms (registruotoms ne Lietuvoje)
Dalis |
Algoritmas |
RL |
RLKTP=TKTP |
Tikimybė |
TKTP= RKGKTP1 +RKGKTP2 + RKGKTP3 + RKGKTP4 + RKGKTP5= [0;100] |
Fiksuota tikimybės dalis |
11,0024 = RK KTP_01 |
Rizikos veiksnių grupės |
RKGKTP1 = RK KTP_01∙ (1-K KTP_01) + RK KTP_02∙ KKTP_02 |
RKGKTP2 = RK KTP_13∙ KKTP_13 |
|
RKGKTP3 = RK KTP_04∙ KKTP_04 + RK KTP_05∙ KKTP_05 + RK KTP_06∙ KKTP_06 |
|
RKGKTP4 = RK KTP_07∙ K KTP_07 + RK KTP_08∙ KKTP_08 |
|
RKGKTP5 = RK KTP_09∙ KKTP_09 |
|
Kriterijai, nustatantys reikalavimų KTP pažeidimus |
KKTP_06 |
44. Kelių transporto priemonės rizikingumo lygio grupėms yra priskiriamos pagal šias taisykles:
44.1. pagal apskaičiuotą rizikingumo laipsnį (toliau – RLKTP) ir nustatytus rizikingumo laipsnių intervalų rėžius;
44.2. KTP, kurioms pagal kriterijus KKTP_06, KKTP_10 yra nustatomas KTP reikalavimų pažeidimas, automatiškai priskiriamos didelio rizikingumo lygio grupei, Metodikoje suteikiant tokioms KTP specialią žymę.
17 lentelė. Rizikingumo lygio grupės kelių transporto priemonėms (registruotoms Lietuvoje ir užsienyje)
Rizikingumo lygio grupė |
Rizikingumo laipsnių intervalo rėžio nustatymo metodas |
Rekomenduojami priežiūros veiksmai |
Didelio rizikingumo lygio grupė |
Apatinis didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra KTP=80%. |
Patikrinimas |
Vidutinio rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam didelio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. Apatinis vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis yra KTP=30 %. |
Patikrinimas vykdomas tik tuo atveju, kai vizualiai matomi akivaizdūs ir reikšmingi techninės būklės pažeidimai KTP artėjant prie patikrinimo punkto |
Mažo rizikingumo lygio grupė |
Viršutinis mažo rizikingumo lygio grupės intervalo rėžis lygus apatiniam vidutinio rizikingumo lygio grupės intervalo rėžiui. |
Priežiūros veiksmų imtis nebūtina |
V SKYRIUS
RIZIKINGUMO VERTINIMO TOBULINIMAS
45. Rizikingumo vertinimo tobulinimo tikslais turi būti atliekama nuolatinė rizikingumo vertinimo rezultatyvumo stebėsena.
46. Rizikingumo vertinimo rezultatyvumo stebėsenos ir tobulinimo tikslais Administracijoje periodiškai metodinei pagalbai teikti atrenkami tie kontroliuojami objektai, kurių rizikingumo laipsniai yra nedideli, t. y. tie kontroliuojami objektai, kurie priskiriami mažo rizikingumo lygio grupei. Tokių metodinės pagalbos teikimo atvejų per metus gali būti organizuojama iki 5–10 proc. nuo visų planinių patikrinimų ir metodinės pagalbos teikimo atvejų bendro skaičiaus kiekviename kontroliuojamų objektų segmente atskirai. Kontroliuojami objektai pasirenkami atsitiktiniu būdu iš mažo rizikingumo kontroliuojamų objektų grupių.
47. Ne rečiau nei kartą per metus analizuojama prieš patikrinimus apskaičiuotų rizikingumo laipsnių ir patikrinimų metu nustatytų pažeidimų koreliacija, t. y. tikrinama, ar apskaičiuota rizikingumo laipsnių ir pažeidimų apimtis bei mastas yra tiesiogiai proporcingi dydžiai.
48. Tobulinant rizikingumo vertinimą gali būti:
49. Atliekant rizikingumo vertinimo algoritmo ir jo kriterijų keitimus, gali būti reikalinga perskaičiuoti kriterijų reikšmingumo koeficientus. Kriterijų reikšmingumo koeficientai gali būti nustatomi teisės aktuose, statistiniu arba ekspertų apklausos būdu.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
[1] Turi minimalius ir maksimalius reikšmių rėžius.
[2] Neturi mažiausio ar didžiausio reikšmių rėžio, t. y. reikšmių kitimo aibė yra intervalas (0; ∞).
[3] Komponentės P normavimas (Norma4(x)) išrikiuoja reikšmes apie vidurkį (vidurkiui priskiriant reikšmę, lygią 1) ir sušvelnina ekstremumus (didžiausias ir mažiausias reikšmes).
[4] Jei rizikingumo vertinimo algoritmas yra koreguojamas, baziniai metai turi būti keičiami – naujais baziniais metais turi būti nustatomi tie metai, kuriais buvo atlikti algoritmo koregavimai.
[5] Rizikingumo laipsnių intervalų ribinės reikšmės.
[6] Kai kuriuose kontroliuojamų objektų segmentuose RL=T.
[7] Šis kvantilis ir kitų kontroliuojamų objektų sričių rizikingumo lygių grupių kvantiliai nustatyti vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamente dėl Sąjungoje važinėjančių komercinių transporto priemonių techninio patikrinimo kelyje nurodomu rizikos koeficiento suskirstymu.