ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS UŽIMTUMO DIDINIMO 2022 M. PROGRAMOS TVIRTINIMO
2022 m. vasario 17 d. Nr. K-21
Alytus
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 17 straipsniu, 48 straipsniu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, įgyvendindama Alytaus rajono savivaldybės 2020–2022 metų strateginį veiklos planą, patvirtintą Alytaus rajono savivaldybės tarybos 2020 m. vasario 6 d. sprendimu Nr. K-4 „Dėl Alytaus rajono savivaldybės 2020–2022 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“, Alytaus rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Įgalioti Alytaus rajono savivaldybės administracijos direktorių pasirašyti Alytaus rajono savivaldybės vardu užimtumo didinimo programos įgyvendinimo ir finansavimo sutartis su darbdaviais bei kitus su šiomis sutartimis susijusius dokumentus.
PATVIRTINTA
Alytaus rajono savivaldybės
tarybos 2022 m. vasario 17 d.
sprendimu Nr. K-21
ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS UŽIMTUMO DIDINIMO 2022 METŲ PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Alytaus rajono savivaldybės 2022 metų užimtumo didinimo programa (toliau – programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ konsultuojantis ir bendradarbiaujant su Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Kauno klientų aptarnavimo departamento Alytaus skyriumi (toliau – Užimtumo tarnyba), socialiniais partneriais ir vietos bendruomenių atstovais.
2. Programa skirta šioms tikslinėms bedarbių grupėms:
2.2. nėščioms moterims, vaiko motinai (įmotei) arba tėvui (įtėviui), vaiko globėjui, rūpintojui ir asmenims, faktiškai auginantiems vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenims, prižiūrintiems neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
2.3. grįžusiems iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
2.5. priklausomiems nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigusiems psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
2.6. prekybos žmonėmis aukoms, baigusioms psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
2.7. grįžusiems į Lietuvą nuolat gyventi politiniams kaliniams ir tremtiniams bei jų šeimų nariams (sutuoktiniui, vaikams (įvaikiams) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
3. Programos dalyviai – Alytaus rajono savivaldybės administracija (toliau – Savivaldybės administracija), savivaldybės seniūnijos, savivaldybės įmonė Simno komunalininkas, Užimtumo tarnyba, dalyvauti programoje parinkti bedarbiai, Alytaus rajono savivaldybės teritorijoje vykdančios veiklą atrankos būdu parinktos įmonės, įstaigos ir organizacijos.
4. Programos tikslai:
4.1. užtikrinti valstybinės (valstybės perduotos savivaldybėms) funkcijos (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones ir gyventojų užimtumo programas) vykdymą;
4.2. siekti kuo didesnio gyventojų užimtumo, kad jie turėtų galimybę ugdyti darbo įgūdžius ir dirbti kvalifikaciją atitinkantį darbą;
4.3. sudaryti galimybes programos 2 punkte išvardintiems ieškantiems darbo asmenims greičiau integruotis į darbo rinką ir užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų, įgyti motyvaciją tolimesnei darbo paieškai;
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
6. Registrų centro duomenimis, Alytaus rajono savivaldybėje 2022 m. sausio 1 d. gyveno 28 170 gyventojų.
7. Užimtumo tarnybos duomenimis, 2022 m. sausio 1 d. buvo įregistruota 1538 Alytaus rajono savivaldybės bedarbių, o šalyje – 176,1 tūkst. darbo neturinčių asmenų. Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų Alytaus rajone buvo 9,9 proc., o šalyje – 10,2 proc. Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų Alytaus rajone buvo 0,3 procentinio punkto mažesnis už Lietuvos Respublikos bedarbių procentą nuo darbingo amžiaus gyventojų.
8. Registruotas nedarbas Užimtumo tarnybos duomenimis:
Registruotas nedarbas (bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų – DAG) (procentais): |
2022-01-01 |
Šalyje |
10,2 |
Alytaus rajono savivaldybėje, iš jų: |
9,9 |
- Bedarbių vyrų procentas nuo darbingo amžiaus vyrų |
9,4 |
- Bedarbių moterų procentas nuo darbingo amžiaus moterų |
10,4 |
- Jaunų bedarbių (16–29 m.) procentas nuo darbingo amžiaus jaunimo iki 29 m. |
5,4 |
- Vyresnių nei 50 m. bedarbių procentas nuo to paties amžiaus gyventojų |
13,6 |
Registruotas nedarbas (bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų – DAG) Alytaus rajono savivaldybės seniūnijose (procentais): |
2022-01-01 |
Alytaus seniūnija |
9,6 |
Alovės seniūnija |
9,8 |
Butrimonių seniūnija |
9,1 |
Daugų seniūnija |
10,3 |
Krokialaukio seniūnija |
8,2 |
Miroslavo seniūnija |
9,7 |
Nemunaičio seniūnija |
8,5 |
Pivašiūnų seniūnija |
9,3 |
Punios seniūnija |
9,6 |
Raitininkų seniūnija |
14,5 |
Simno seniūnija |
8,1 |
9. Bedarbių ir laisvų darbo vietų skaičius Alytaus rajono savivaldybėje Užimtumo tarnybos duomenimis:
Rodikliai |
2017 m. |
2018 m. |
2019 m. |
2020 m. |
2021 m. |
Bedarbių skaičius 2022-01-01 |
1848 |
1704 |
1475 |
2812 |
1538 |
Vidutinis metinis bedarbių skaičius |
1821 |
1658 |
1483 |
2140 |
2078 |
Užregistruotų bedarbių skaičius |
2355 |
2265 |
2415 |
3355 |
2298 |
Laisvų darbo vietų skaičius 2022-01-01 |
7 |
8 |
3 |
11 |
13 |
Užregistruotų (naujų) laisvų darbo vietų skaičius |
411 |
459 |
456 |
501 |
699 |
Įdarbinta bedarbių |
|
|
1363 |
1618 |
1830 |
III SKYRIUS
PASLAUGŲ IR PRIEMONIŲ PLANAS
10. Programos tikslams pasiekti numatomos šios priemonės:
10.1. laikino pobūdžio darbai:
10.1.1. valstybinėje žemėje esančių žaliųjų plotų, gėlynų, želdinių ir kitų viešųjų erdvių valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai (pakelėse esančių krūmų šalinimas, šienavimas, šiukšlių rinkimas, gėlių sodinimas ir priežiūra, nukritusių lapų ir sniego valymas bei kiti laikino pobūdžio darbai);
10.1.2. valstybinėje žemėje esančių vandens telkinių pakrančių, poilsio zonų, maudyklų valymo, tvarkymo, priežiūros laikino pobūdžio darbai;
10.1.3. užterštų, bešeimininkių, neprižiūrimų teritorijų, stichiškai susidariusių sąvartynų valstybinėje žemėje valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai;
10.1.4. istorijos ir kultūros paveldo objektų, valstybinėje žemėje esančių neveikiančių kapinių priežiūros laikino pobūdžio darbai;
10.1.5. socialinės, sveikatos priežiūros ir visuomeninės paskirties objektų, esančių valstybinėje žemėje, teritorijų tvarkymo laikino pobūdžio darbai;
10.1.7. kiti visuomenei naudingi darbai.
Šiuos laikinus darbus organizuos ir vykdys Alytaus rajono savivaldybės seniūnijos ir savivaldybės įmonė „Simno komunalininkas“ . Seniūnijos pagal poreikį bedarbius galės siųsti atlikti laikinuosius darbus į seniūnijos teritorijoje esančias savivaldybės ugdymo, švietimo, kultūros ir globos įstaigas.
Vykdant laikinuosius darbus planuojama įdarbinti apie 24 nekvalifikuotus bedarbius.
10.2. darbo užmokesčio dalinis subsidijavimas (60 proc.) darbdaviams, įdarbinusiems Alytaus rajono savivaldybės bedarbius.
Priemonė skirta: viešosioms įstaigoms, verslo įmonėms, bendruomenėms, kitoms ne pelno siekiančioms organizacijoms, kurios registruotos ir vykdo veiklą Alytaus rajone, Alytaus rajono gyventojams, vykdantiems veiklą pagal Nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažymą, ūkininkams, įregistravusiems savo ūkį Alytaus rajone, kurie įdarbins Programos 2 punkte išvardintų tikslinių grupių Alytaus rajono bedarbius.
Planuojama, kad darbdaviai pagal šią priemonę galės įdarbinti apie 10 asmenų vidutinei 3 mėn. trukmei. Šios priemonės maksimalus remiamas laikotarpis – 6 mėnesiai, bet ne ilgiau kaip iki Programos vykdymo pabaigos.
10.3. 2022 m. numatoma vykdyti Užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modelio įgyvendinimą. Planuojama teikti: psichologo - motyvatoriaus paslaugas, lydimąją pagalbą, savipagalbos konsultacijų mokymų paslaugas ir kitas paslaugas pagal modelio dalyvių poreikį. Asmenims, dėl daugybės sveikatos sutrikimų ir žalingų įpročių negebantiems atlikti darbo, planuojama teikti būtiną ilgalaikę, kompleksinę socialinę pagalbą, bei suteikti galimybę integruotis į darbo rinką, taikant būtinų įsidarbinti sveikatos paslaugų (priklausomybės ligų gydymas) teikimą.
11. Vidutinė numatoma vieno programos dalyvio darbų trukmė – 3 mėnesiai, maksimali trukmė – 6 mėnesiai. Kasdienė darbo laiko trukmė neturi viršyti aštuonių darbo valandų. Pagal programą vykdomi darbai negali būti dirbami naktį ir švenčių dienomis.
12. Numatomi programos įgyvendinimo rezultatai:
12.1. suteikta galimybė 34 Alytaus rajono bedarbiams įsidarbinti ir užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų;
13. Programos vykdytojai – Savivaldybės administracija, Užimtumo tarnyba, Alytaus rajono savivaldybės teritorijoje vykdančios veiklą atrankos būdu parinktos įmonės, įstaigos ir organizacijos.
14. Asmenys, dalyvausiantys Programos laikinųjų darbų ir darbo užmokesčio dalinio kompensavimo darbdaviams priemonėse, bus atrenkami laikantis šių prioritetų:
14.3. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra.
15. Bedarbius dalyvauti Programoje siunčia Užimtumo tarnyba (bendradarbiaudama su seniūnijomis, Savivaldybės administracijos Turto valdymo skyriumi, darbdaviais), atsižvelgdama į bedarbių galimybes šiuos darbus dirbti (profesinį pasirengimą, sveikatos būklę, kelionės į darbą ir atgal trukmę).
16. Darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti užimtumo programos darbo užmokesčio dalinio kompensavimo darbdaviams priemonę, atranką vykdys Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta Darbdavių atrankos komisija Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu nustatyta tvarka.
17. Pirmenybė dalyvauti programos darbo užmokesčio dalinio kompensavimo darbdaviams priemonėje teikiama darbdaviams, kurie:
17.1. pasibaigus asmens ar kelių asmenų dalyvavimo programoje trukmei, įsipareigos įdarbinti pagal neterminuotą darbo sutartį bent vieną ar daugiau tų pačių programos dalyvių;
IV SKYRIUS
PROGRAMOS FINANSAVIMO PLANAS
18. Programos finansavimo šaltiniai:
18.1. valstybės biudžeto speciali tikslinė dotacija savivaldybės biudžetui, skirta valstybinei funkcijai – dalyvauti rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones ir gyventojų užimtumo programas yra 170,5 tūkst. Eur, iš jų 87,0 tūkst. Eur skirta Užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modelio įgyvendinimui.
19. Laikinųjų darbų finansavimo tvarka:
19.1. darbdaviams, įdarbinusiems Užimtumo tarnybos siųstus asmenis pagal darbo sutartį laikiniesiems darbams atlikti, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos šios subsidijos darbo užmokesčiui, skirtos apmokėti šias išlaidas:
19.1.1. darbo užmokesčio (100 proc.) už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką, apskaičiuoto pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalų valandinį atlygį;
19.1.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokoms, apskaičiuotoms nuo 19.1.1 papunktyje nurodyto darbo užmokesčio;
19.2. lėšos darbo priemonėms įsigyti (iki 3 proc. nuo darbdaviui kompensuojamos lėšų sumos) skiriamos tik Alytaus rajono savivaldybės seniūnijoms, biudžetinėms įstaigoms ir įmonėms;
20. Darbo užmokesčio dalinio subsidijavimo (60 proc.) darbdaviams priemonės finansavimo tvarka:
20.1. darbdaviams, įdarbinusiems pagal darbo sutartį Užimtumo tarnybos siųstus Alytaus rajono bedarbius, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos šios subsidijos darbo užmokesčiui, skirtos dalinai apmokėti šias išlaidas:
20.1.1. darbo užmokesčio (60 proc.) už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką, apskaičiuoto pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalų valandinį atlygį;
20.1.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokoms, apskaičiuotoms nuo 20.1.1 papunktyje nurodyto darbo užmokesčio;
21. Pasibaigus remiamajam laikotarpiui, darbdavys asmenį, dalyvavusį programoje, įdarbinęs pagal terminuotą ar neterminuotą darbo sutartį, iš savo lėšų moka visą darbo užmokestį ne mažesnį kaip remiamuoju laikotarpiu ir visas su to asmens įdarbinimu susijusias įstatymų numatytas išmokas bei mokesčius.
22. Programos 19 ir 20 punktuose nurodytas subsidijas darbo užmokesčiui darbdaviams moka bei Programos lėšų apskaitą tvarko Savivaldybės administracijos Buhalterinės apskaitos skyrius.
23. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 straipsnio 4 dalimi, programos administravimui numatomi 4 procentai programai įgyvendinti skirtų lėšų.
24. Programos lėšų paskirstymas pagal priemones ir planuojamas asmenų skaičius:
Programos priemonės |
Programos lėšos, Eur |
Planuojamas asmenų skaičius |
Laikinieji darbai |
61 400 |
24 |
Darbo užmokesčio dalinis subsidijavimas darbdaviams |
15 300 |
10 |
Programos administravimas |
6 800 |
|
Iš viso |
83 500 |
34 |
Modeliui įgyvendinti |
87 000 |
80 |
Įsidarbinusių bedarbių kelionės išlaidų kompensavimas |
10 000 savivaldybės biudžeto lėšos |
20 |
Iš viso |
180 500 |
134 |
V SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS
27. Už Programos įgyvendinimą atsakingi savivaldybės administracijos Turto valdymo, Buhalterinės apskaitos, Teisės ir vidaus administravimo, Socialinės paramos skyriai.
28. Programai įgyvendinti, darbdaviams atrinkti, lėšoms laikiniesiems darbams paskirstyti Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaroma komisija.
29. Įdarbinamų asmenų skaičius seniūnijose bei savivaldybės įmonėje ir lėšos darbdaviams paskirstomi Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymais, atsižvelgiant į darbdavių atrankos komisijos siūlymus.
30. Už Užimtumo tarnybos siunčiamų bedarbių įdarbinimą, darbų saugą, kokybišką paskirtų darbų atlikimą, paskirtų lėšų tinkamą įsisavinimą ir pateikiamų dokumentų teisingumą tiesiogiai atsako darbdaviai. Su atrinktais darbdaviais (išskyrus seniūnijas ir savivaldybės įmonę) Savivaldybės administracija sudaro dvišales programos įgyvendinimo ir finansavimo sutartis.
31. Programoje numatytų laikinųjų darbų įgyvendinimą organizuoja Savivaldybės administracijos Turto valdymo skyrius, Užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modelio įgyvendinimą organizuoja Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius. Savivaldybės administracijos skyriai, organizuojantys programos priemonių įgyvendinimą, parengia darbdavių, dalyvausiančių konkrečioje programos priemonėje, atrankos tvarką ir teikia ją tvirtinti Savivaldybės administracijos direktoriui, skelbia darbdavių atranką Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatyta tvarka, rengia įsakymus, sutartis, ir kitus dokumentus, susijusius su konkrečios programos priemonės įgyvendinimu.
33. Programos ataskaitas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai teikia Turto valdymo, buhalterinės apskaitos, socialinės paramos (modelio įgyvendinimo) skyriai.
34. Programos įgyvendinimą, lėšų programai įgyvendinti panaudojimą kontroliuoja Savivaldybės centralizuota vidaus audito tarnyba.
35. Programos priemonių įgyvendinimo tvarkos aprašus tvirtina savivaldybės administracijos direktorius.
36. Programos vertinimo kriterijai:
VI SKYRIUS
PROGRAMOS VIEŠINIMAS