RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2015 M. RUGPJŪČIO 20 D. SPRENDIMO NR. T-84 „DĖL RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS KOVOS SU KORUPCIJA 2015–2017 METŲ PROGRAMOS IR ŠIOS PROGRAMOS 2015–2017 METŲ PRIEMONIŲ PLANO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2016 m. rugpjūčio 25 d. Nr. T-348

Radviliškis

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimo Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“ 1 straipsniu, 39 ir 41 punktais, Radviliškio rajono savivaldybės taryba nusprendžia pakeisti Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programą ir šios programos 2015–2017 metų priemonių planą, patvirtintus Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. rugpjūčio 20 d. sprendimu Nr. T-84 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programos ir šios programos 2015–2017 metų priemonių plano patvirtinimo“ ir juos išdėstyti nauja redakcija (pridedama).

 

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės mero pavaduotojas                                                       Kazimieras Augulis

 

 

PATVIRTINTA

Radviliškio rajono savivaldybės tarybos

2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. T-348

 

RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS

KOVOS SU KORUPCIJA 2015–2017 METŲ PROGRAMOS PRIEMONIŲ PLANAS

 

Tikslas – atlikti antikorupcinės situacijos vertinimą Radviliškio rajono savivaldybėje.

Tikslo rezultato kriterijai:

1.   Atlikta ir parengta Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės aplinkos analizė.

2.   Detalizuotos Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatos.

1 uždavinys. Nustatyti tikslinių grupių (Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų ir Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) požiūrį į korupciją, įvertinti antikorupcinį potencialą.

2 uždavinys. Nustatyti respondentų korupcinę patirtį kreipiantis į Radviliškio rajono savivaldybės institucijas.

3 uždavinys. Nustatyti korupcijos paplitimą Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, labiausiai korupcijos paveiktas Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos sritis.

Eil. Nr.

Problema

Priemonė

Vykdytojas (-ai)

Įvykdymo terminas

Laukiamo rezultato vertinimo kriterijai

1.

Informacijos trūkumas siekiant įvertinti Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinę aplinką, nustatyti specifinius korupcijos rizikos veiksnius ir suformuoti specialiąsias Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatas.

Inicijuoti ir atlikti sociologinį tyrimą.

 

 

 

 

Už sociologinio tyrimo inicijavimą – asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę.

2015 m. IV ketvirtis

Nustatytas požiūris į korupciją, įvertintas antikorupcinis potencialas, nustatyta korupcinė patirtis, korupcijos paplitimas, labiausiai korupcijos paveiktos sritys.

2.

Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programą ir jos priemonių plano atnaujinimas.

Asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę.

2016 m. II ketvirtis

Parengtas ir Savivaldybės tarybai pateiktas svarstyti Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programą ir jos priemonių plano pakeitimo projektas.

Tikslas – siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse.

Tikslo rezultato kriterijai:

1.   Asmenų, pagal apklausos duomenis davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas, sumažėjimas 10 proc.

2.   Asmenų, pagal apklausos duomenis davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas ir manančių, kad toks atlygis padėjo išspręsti jų problemą, sumažėjimas 10 proc.

1 uždavinys. Stiprinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis antikorupcines nuostatas.

3.

Abejingumas, pasyvumas, silpnos antikorupcinės nuostatos.

Korupcijos prevencijos, tarnautojų etikos klausimų bei galimų korupcijos rizikų savivaldybės

administracijoje aptarimas, neformalių diskusijų šia tema inicijavimas.

 

Savivaldybės institucijų vadovai, Administracijos struktūrinių padalinių, filialų vadovai.

Gamybinių ir kitų darbo pasitarimų metu, ne rečiau kaip 4 kartus per 1 metus.

Suformuotos stiprios antikorupcinės nuostatos, pagerinta tarnautojų, darbuotojų bendravimo kultūra aptarnaujant asmenis institucijose.

 

2 uždavinys. Užtikrinti kokybišką norminių teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą.

4.

Atliekant norminių teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą nenustatomos antikorupciniu požiūriu rizikingos teisės akto projekto nuostatos.

Organizuoti Savivaldybės institucijų darbuotojų kursus dėl teisės aktų projektų vertinimo antikorupciniu požiūriu.

Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų skyriaus vadovas.

2016 m. III ketvirtis

Savivaldybės institucijų darbuotojai supažindinti su norminių teisės aktų projektų antikorupciniu vertinimu.

Kursuose dalyvavusių asmenų skaičius, kursų trukmė.

3 uždavinys. Gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo, viešųjų paslaugų administravimo teikimo kokybę.

5.

Nepakankamai kontroliuojamas prašymų, skundų nagrinėjimas.

Periodiniai patikrinimai.

Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų skyriaus ir kitų struktūrinių padalinių bei filialų vadovai.

Periodiškai, du kartus per metus, pasibaigus pusmečiui, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 20 dienos

Užtikrintas asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimas, sprendimų priėmimas teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais.

Tikslas – didinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijose dirbančių asmenų atsparumą korupcijai.

Tikslo rezultato kriterijai:

1.   Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad nesugeba identifikuoti korupcijos atvejo, sumažėjimas 5 proc.

2.   Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, padidėjimas 10 proc.

1 uždavinys. Skatinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijose dirbančių asmenų valstybinį lojalumą.

6.

Asmenys, dirbantys Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, tinkamai neparengti nustatyti interesų konfliktus, korupcijos atvejus.

Organizuoti Savivaldybės institucijų darbuotojų kursus, susijusius su etikos drausmės laikymusi viešajame sektoriuje, antikorupcine veikla ir pan.

Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų skyriaus vadovas.

2017 m. I ketvirtis

Savivaldybės institucijų darbuotojai supažindinti su tarnybinės etikos reikalavimais, antikorupcine veikla.

Kursuose dalyvavusių asmenų skaičius, kursų trukmė.

2 uždavinys. Sukurti asmenų, dirbančių Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, motyvavimo sistemą.

7.

Netobula asmenų, dirbančių Radviliškio rajono savivaldybės institucijose motyvavimo sistema, mažas konkursuose dalyvaujančių asmenų skaičius.

Tobulinti mokymo, vertinimo ir skatinimo sistemą.

Savivaldybės administracijos direktorius, Bendrųjų reikalų skyriaus vadovas.

2017 m. II ketvirtis

Didesnis asmenų, dirbančių Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, profesinis pasirengimas, keliama kvalifikacija, skatinama kitomis priemonėmis.

Tikslas – didinti Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų nepakantumą korupcijai.

Tikslo rezultato kriterijai:

1.   Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie korupcijos atvejį, padidėjimas 10 proc.

2.   Pranešimų, susijusių su korupcija, užfiksavimas.

1 uždavinys. Skatinti antikorupcines iniciatyvas.

8.

Asmenų pasyvumas antikorupcinėje veikloje, nepakankamas gyventojų pasitikėjimas Savivaldybės institucijomis, nepakankamas institucijų, tarnautojų bendradarbiavimas su gyventojais, organizacijomis ir pan.

Inicijuoti ir organizuoti prevencines veiklas korupcijos prevencijos tema[1].

Savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vadovas, Jaunimo reikalų koordinatorius Radviliškio rajono savivaldybėje.

Kasmet

 

 

 

Įgyvendintas antikorupcinės iniciatyvos projektas ar antikorupcinė veikla.

2 uždavinys. Didinti antikorupcinį sąmoningumą.

9.

Asmenys, nemotyvuoti pranešti apie korupcijos atvejus, informacijos trūkumas korupcijos prevencijos srityje.

Informacijos sklaida interneto svetainėje, spaudoje, lankstinukų, specialų leidinių kūrimas, specializuoti mokymai.

Savivaldybės administracijos struktūriniai padaliniai, filialai pagal kompetenciją.

2016 m. IV ketvirtis

Gyventojai sugeba identifikuoti interesų konfliktus, korupcines situacijas, padidėjęs asmenų informuotumas.

3 uždavinys. Sukurti kompleksinę pranešėjų apie korupcijos atvejus pranešimo ir apsaugos sistemą.

10.

Sukurta teisinė bazė dėl pranešimų priėmimo, tačiau, skundų, susijusių su korupcija negauta.

Tobulinti pranešimų sistemą, užtikrinant konfidencialumą ir asmens duomenų apsaugą (pvz.: dėžių, skirtų pranešimams apie korupciją, pastatymas neutraliose vietose).

Savivaldybės administracijos struktūriniai padaliniai, filialai pagal kompetenciją.

2016 m. IV ketvirtis

Sukurta veikianti pranešimų apie korupcijos atvejus sistema. Užtikrinta pranešėjų apsauga.

Tikslas – įvertinti Programos įgyvendinimo efektyvumą.

Tikslo rezultato kriterijai:

1.   Atlikta ir parengta Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinės aplinkos analizė.

2.   Nustatytas Programos įgyvendinimo efektyvumas.

1 uždavinys. Nustatyti tikslinių grupių (Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų ir Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) požiūrį į korupciją, įvertinti antikorupcinį potencialą.

2 uždavinys. Nustatyti respondentų korupcinę patirtį kreipiantis į Radviliškio rajono savivaldybės institucijas.

3 uždavinys. Nustatyti korupcijos paplitimą Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, labiausiai korupcijos paveiktas Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos sritis.

11.

Informacijos trūkumas siekiant įvertinti Programos efektyvumą.

Inicijuoti ir atlikti sociologinį tyrimą.

 

Už sociologinio tyrimo inicijavimą – asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę.

2017 m. II ketvirtis

Nustatytas požiūris į korupciją, įvertintas antikorupcinis potencialas, nustatyta korupcinė patirtis, korupcijos paplitimas, labiausiai korupcijos paveiktos sritys.

 

12.

Parengti sociologinio tyrimo metu gautų duomenų lyginamąją analizę.

Asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę.

2017 m. IV ketvirtis

Nustatyta savivaldybės pasiekta pažanga vykdant antikorupcinę politiką.

4 uždavinys. Identifikuoti Programos priemonių neįgyvendinimo priežastis.

5 uždavinys. Įvertinti Programos įgyvendinimo efektyvumą.

6 uždavinys. Pateikti alternatyvius pasiūlymus dėl Programos priemonių įgyvendinimo.

13.

Paviršutiniškas, neinformatyvus Programos ir jos įgyvendinimo efektyvumo vertinimas.

Susistemintų duomenų apie Programos ir jos priemonių įgyvendinimo eigą, pasiektus rezultatus analizė.

Antikorupcijos komisija.

Už alternatyvių pasiūlymų pateikimą – pagal kompetenciją institucijos, struktūriniai padaliniai (filialai), jų vadovai, asmenys, neįeinantys į struktūrinius padalinius.

2017 m. IV ketvirtis

Parengta ir tarybai svarstyti pateikta išvada dėl Programos ir jos įgyvendinimo.

______________

 

 

PATVIRTINTA

Radviliškio rajono savivaldybės tarybos

2015 m. rugpjūčio 20 d. sprendimu Nr. T-84

(Radviliškio rajono savivaldybės tarybos

2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimo Nr. T-348 redakcija

 

RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS

KOVOS SU KORUPCIJA 2015–2017 METŲ PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.    Radviliškio rajono savivaldybės kovos su korupcija 2015–2017 metų programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija strategija, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 4 d. nutarimo Nr. 1059 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija strategijos“ 1 punktu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimo Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“ 1 straipsniu, nuostatomis, Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimo Nr. 1601 „Dėl Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos patvirtinimo“ 1 punktu, Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimo Nr. 607 „Dėl Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklių patvirtinimo“ 1 punktu, Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymo Nr. 2-170 „Dėl Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“ 1 punktu, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymo Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ 1 punktu.

2.    Programos paskirtis – užtikrinti nuoseklų ir kryptingą savivaldybės veikimą korupcijos prevencijos ir antikorupcinio švietimo srityse.

3.    Programoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

4.    Vadovaujantis 2016 metų sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenimis[2], Radviliškio rajono savivaldybėje atlikta antikorupcinės aplinkos analizė, išskirtos specifinės korupcijos prielaidos ir suformuotos pagrindinės vietos savivaldos antikorupcinės politikos nuostatos.

 

Sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenys

 

5.    Siekiant nustatyti Radviliškio rajono gyventojų, Radviliškio rajono savivaldybės institucijų, įstaigų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, požiūrį į korupciją, antikorupcinį potencialą, korupcinę patirtį, korupcijos paplitimą ir labiausiai korupcijos paveiktas sritis Radviliškio rajono savivaldybės administracijos veikloje, 2016 metų sausio–kovo mėnesiais Šiaulių universitetas atliko tyrimą „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ (toliau – tyrimas), kurį inicijavo Radviliškio rajono savivaldybės administracija. Tyrimo metu įvertintas tikslinių grupių (Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų ir Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) požiūris į korupciją, antikorupcinis potencialas, korupcinė patirtis, korupcijos paplitimas ir labiausiai korupcijos paveiktos sritys Radviliškio rajono savivaldybės administracijos veikloje.

6.    Atlikus tyrimą, nustatyta, kad didžioji Radviliškio rajono gyventojų dalis korupciją vertina kaip iš dalies rimtą problemą (39,7%).

7.    Tarp labiausiai korumpuotų savivaldybėje veikiančių institucijų, įstaigų 61,7% respondentų nurodė sveikatos priežiūros paslaugas teikiančias įstaigas, 28,7% – savivaldybės įmones, 24,1% – Tarybą, 23,7% – valstybines teisėtvarkos institucijas (teismus, prokuratūrą ir pan.), 16,8% – švietimo organizacijas (darželius, mokyklas, neformaliojo švietimo įstaigas).

8.    Radviliškio rajono gyventojų nuomone Radviliškio rajono savivaldybės administracijos korumpuoti padaliniai/darbuotojai yra Viešųjų pirkimų skyrius (25,6%), seniūnijos (21,6%), vyriausiasis gydytojas (21,2%), Statybos skyrius (20,3%), Investicijų ir projektų valdymo skyrius (18,3%).

9.    55% gyventojų per pastaruosius metus teko tvarkyti savo reikalus savivaldybėje, 33% iš jų davė kyšį, 68,6% kyšį davusiųjų nurodė, kad kyšio davimas padėjo išspręsti jų problemą.

1066,1% gyventojų nurodė žinantys, kur reikia kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, tačiau tik 23,2% apklaustų gyventojų praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį. Pagrindinės nepranešimo apie korupcijos atvejį priežastys yra manymas, kad asmuo, apie kurį būtų pranešta, būtų nenubaustas (43,7%), kad pranešėjas nukentės (34,8%), 30,1% nurodė, kad visi apie tai žino, tiesiog nepraneša.

11.  Įvertinus Radviliškio rajono gyventojų požiūrį į korupciją, galima daryti išvadą, kad korupcija Radviliškio rajono gyventojams yra aktuali problema, tačiau antikorupcinis potencialas nepakankamas, gyventojai pasyvūs, be to, suinteresuoti paslaugos, aptarnavimo kokybe, pateisina bei praktikuoja neteisėto atlygio davimą.

12Atlikus tyrimą, nustatyta, kad didžioji Radviliškio rajono savivaldybės administracijos ir įstaigų darbuotojų dalis nurodė, kad Radviliškio rajono savivaldybėje korupcijos problemos nėra (62,8%).

13Tarp labiausiai korumpuotų savivaldybėje veikiančių institucijų, įstaigų 55,3% respondentų nurodė sveikatos paslaugas teikiančias įstaigas, 10,6% – savivaldybės įmones, 10,6% – valstybines teisėtvarkos institucijas (teismus, prokuratūrą ir pan.), 9,8% – policiją, 7,3% – švietimo organizacijas (darželius, mokyklas, neformaliojo švietimo įstaigas).

14Radviliškio rajono savivaldybės administracijos ir įstaigų darbuotojų nuomone Radviliškio rajono savivaldybės administracijos korumpuoti padaliniai/darbuotojai yra Viešųjų pirkimų skyrius (12,2%), Architektūros ir urbanistikos skyrius (11,4%), Investicijų ir projektų valdymo skyrius (10,6%), vyriausias gydytojas (10,6%), Švietimo kultūros ir sporto skyrius (9,8%).

1560,7% Radviliškio rajono savivaldybės administracijos ir įstaigų darbuotojų per pastaruosius metus teko tvarkyti savo reikalus savivaldybėje, 2,7% iš jų davė kyšį, 100% kyšį davusiųjų nurodė, kad kyšio davimas padėjo išspręsti jų problemą.

16.  Tyrimo metu nustatyta, kad 95,1% darbuotojų kyšio neimtų.

17Vertinant kyšio nepriėmimo priežastis, matyti, kad didžioji dalis darbuotojų kyšio neima, nes tai prieštarauja jų įsitikinimams (42,9%), 21% nurodė, kad kyšio neima, nes tai yra nusikaltimas, už kurį baudžiama, 21% – svarbi reputacija. Kita vertus, 11,8% darbuotojų nurodė, kad kyšio neėmė, nes niekas jo nesiūlė.

18Tyrimo metu atskleista, kad darbuotojai kaip labiausiai paplitusią korupcijos formą nurodė giminių ir bičiulių protegavimą (22,5%), politinių partijų narių protegavimą (19,8%).

19Tyrimo metu nustatytos kyšio ėmimą pateisinančios priežastys: mažas atlyginimas (25,2%), labai primygtinai siūloma (17,1%), baimės būti nubaustam nebuvimas (16,2%), nemandagu/nepatogu atsisakyti (8,9%).

2082% darbuotojų nurodė žinantys, kur reikia kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, tačiau tik 31,4% apklaustų darbuotojų praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį.

21Pagrindinės nepranešimo apie korupcijos atvejį priežastys yra nesugebėjimas identifikuoti korupcijos atvejo (30,1%), manymas, kad pranešėjas nukentės (21,1%), asmuo, apie kurį būtų pranešta, būtų nenubaustas (14,6%), kad 13,8% nurodė, kad visi apie tai žino, tiesiog nepraneša.

22.  Įvertinus Radviliškio rajono savivaldybės administracijos ir savivaldybės įstaigų darbuotojų požiūrį į korupciją, galima daryti išvadą, kad korupcija Radviliškio rajono savivaldybės administracijos ir įstaigų darbuotojams nėra aktuali problema, antikorupcinis potencialas bei aktyvumas antikorupcinėje veikloje yra nepakankamas, darbuotojai pasyvūs, jiems trūksta specialių žinių korupcijos prevencijos srityje, be to, trūksta motyvacijos išsaugoti tarnybos autoritetą, lojalumo valstybės tarnybai, nes darbuotojai pateisina neteisėto atlygio priėmimą neadekvačiu darbo užmokesčiu ir baudimo išvengiamumu.

 

Radviliškio rajono savivaldybės 2013–2014 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo rezultatai

 

23.  Radviliškio rajono savivaldybės 2013–2014 metų korupcijos prevencijos programos, patvirtintos Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2012 m. gruodžio 27 d. sprendimo Nr. T-425 „Dėl korupcijos prevenciją reglamentuojančių teisės aktų patvirtinimo“ 1 punktu, įgyvendinimo rezultatai[3] vertinami atsižvelgiant į Programos 16 punkte nustatytus efektyvumo vertinimo kriterijus.

24.  Siekiant atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti savivaldybės institucijose bei jas šalinti, užtikrinti skaidresnę ir veiksmingesnę savivaldybės institucijų ir įstaigų veiklą buvo skelbiama informacija apie viešųjų pirkimų ir privatizavimo konkursų rezultatus, socialinio būsto suteikimo procedūras, licencijuojamą veiklą, taip pat skelbiama informacija apie konkursus laimėjusius ir į pareigas priimtus valstybės tarnautojus, organizuojami valstybės tarnautojų mokymai, susiję su tarnybinės etikos ir antikorupcinio elgesio standartų ugdymu ir laikymusi.

25.  Siekiant plėtoti antikorupcinę kultūrą, didinti visuomenės pasitikėjimą savivaldybės institucijomis, įtraukti gyventojus į antikorupcinę veiklą, bendradarbiaujant su švietimo įstaigomis, buvo parengti projektai bei suorganizuotos akcijos antikorupcijos tema.

26.  Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktorius 2014 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. A-377-(8.2) „Dėl pranešimų, susijusių su korupcija, pateikimo Radviliškio rajono savivaldybės administracijoje tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtino specialią pranešimų dėl Radviliškio rajono savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių savivaldybės administracijoje pagal darbo sutartis, biurokratizmo, piktnaudžiavimo, susijusių su korupcija, pateikimo, pranešimų priėmimo ir registravimo bei informacijos perdavimo atitinkamus sprendimus priimti kompetentingiems subjektams tvarką, numatant galimybę kreiptis į savivaldybės administraciją anonimiškai. Atsižvelgiant į tai, kad pranešimų, susijusių su korupcija, negauta, galima teigti, kad Radviliškio rajono gyventojai yra nepakankamai aktyviai skatinami įsitraukti į antikorupcinę veiklą ir (ar) nepasitiki savivaldybės institucijomis.

27.  Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktorius 2014 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. A-552-(8.2) „Dėl teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo“ nustatė aktų projektų antikorupcinio vertinimo tvarką. Savivaldybės institucijų rengiamų teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas atliekamas formaliai, paviršutiniškai, o tai sudaro prielaidas pasireikšti korupcijos rizikos veiksniams savivaldybės teisėkūros srityje.

28.  2014 m. gruodžio 9 d. Radviliškio rajono savivaldybės administracijoje atliktas Radviliškio rajono savivaldybės korupcijos rizikos valdymo vertinimas, pateikta vidaus audito ataskaita. Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktorius, atsižvelgdamas į vidaus audito ataskaitoje pateiktas rekomendacijas, 2015 m. sausio 9 d. priėmė įsakymą Nr. A-25-(8.2) „Dėl rekomendacijų, Radviliškio rajono savivaldybės korupcijos rizikos valdymo vertinimo vidaus audito ataskaitoje Nr. 6, įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo“, kuriuo patvirtino Rekomendacijų, pateiktų Radviliškio rajono savivaldybės korupcijos rizikos valdymo vertinimo vidaus audito ataskaitoje Nr. 6, įgyvendinimo priemonių planą. Minėtame plane kompetentingiems subjektams numatyti įpareigojimai užtikrinti vidaus kontrolės funkcionavimą piliečių prašymų ir skundų nagrinėjimo srityje. Darytina išvada, kad nepakankama administracinių procedūrų atlikimo kontrolė.

 

Savivaldybės sritys, kuriose yra korupcijos paplitimo galimybė[4]

 

29.  Įvertinus 2013 m. Radviliškio rajono savivaldybės administracijos Turto ir vietinio ūkio skyriaus socialinio būsto nuomos veiklos sritį,  2014 m. Radviliškio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus piniginės socialinės paramos skyrimo, teikimo ir kontrolės veiklos sritis, 2015 m. Radviliškio rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūros, taisymo, tiesimo ir saugaus eismo organizavimo sritį ir atlikus korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą, nustatyti rizikos veiksniai Savivaldybės teisėkūros, socialinės apsaugos ir kelių, eismo saugumo priežiūros srityse: antikorupciniu požiūriu rizikingos Savivaldybės teisės aktų nuostatos, sudarančios nevienodas sąlygas subjektams, su kuriais yra susijęs teisės akto įgyvendinimas, leidžiančios dviprasmiškai aiškinti ir taikyti teisės aktus, neužtikrintos objektyvios ir skaidrios sprendimų priėmimo, viešinimo procedūros, nustatyta nepakankama šių procedūrų kontrolė.

30.  2013 m. lapkričio 26 d. apklausos dėl Radviliškio rajono savivaldybės tarybos narių, savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, poreikio dalyvauti korupcijos prevencijos mokymuose rezultatai rodo mažą Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės politikų, valstybės tarnautojų ir kitų darbuotojų susidomėjimą korupcijos prevencijos mokymais (12 asmenų išreiškė norą dalyvauti bendruose korupcijos prevencijos mokymuose, 12 – specializuotuose). Galima teigti, kad dėl nepakankamos informacijos sklaidos, savivaldybės viešojo administravimo ir tarnybos sektoriuje egzistuoja korupcijos rizikos veiksniai.

31.  Pagal sociologinio tyrimo „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenis, išskirtinos savivaldos veiklos sritys, kuriose korupcijos paplitimo galimybė yra didžiausia:

31.1. Sveikatos priežiūros sektoriuje;

31.2. Paslaugų teikimo sektoriuje:

31.2.1. šilumos, vandens tiekimo bei transporto paslaugų teikimas;

31.2.2. socialinių paslaugų sektoriuje;

31.2.3. sporto paslaugų sektoriuje;

31.2.4. kultūros srityje;

31.3.                     Politinėje veikloje;

31.4.                     Švietime ir moksle;

31.5.                     Viešųjų pirkimų veikloje;

31.6.                     Seniūnijų veikloje;

31.7.                     Statybų sektoriuje;

31.8.                     Investicijų veikloje;

31.9.                     Architektūros veikloje;

32. STT, vykdydama Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, 55 punktą, apibendrino informaciją apie atskirose viešojo sektoriaus srityse nustatytas esmines ir aktualiausias problemas, susijusias su korupcija ir korupcijos rizikos veiksnius[5]:

32.1. Viešųjų pirkimų procese neskaidrūs ryšiai tarp perkančiųjų organizacijų ir tiekėjų, didelis skaičius viešųjų pirkimų, kuriuose dalyvauja tik vienas tiekėjas, vidaus sandorių sudarymo galimybė, neskaidrūs ryšiai tarp viešųjų pirkimų konkurso dalyvių, tikėtina, kad naujų korupcijos rizikos veiksnių atsiradimui turės įtakos numatomi viešųjų pirkimų teisinio reglamentavimo pakeitimai.

32.2. Europos Sąjungos (toliau – ES) paramos administravimo procese ES paramos skyrimo etape tarpininkavimas, norminių aktų keitimas, sprendimų dėl ES paramos skyrimo ar neskyrimo priėmimo vilkinimas, pareiškėjų, neatitinkančių nustatytų projekto atrankos kriterijų, protegavimas, ES remiamų projektų įgyvendinimo etape neskaidrūs ryšiai tarp priežiūrą vykdančių valstybės institucijų atstovų ir projektus vykdančių subjektų, politikų įtaka priimant sprendimus dėl asmenų įdarbinimo įstaigose, atsakingose už ES paramos administravimą.

32.3. Teisingumo vykdymo ir teisėsaugos sektoriuje neskaidrūs ryšiai tarp teisėjų, advokatų, prokurorų ir kitų suinteresuotų subjektų siekiant pakreipti teisminius procesus pageidaujama linkme, neužtikrinama efektyvi prokurorų veiklos kontrolė, neužtikrinama efektyvi policijos ir kitų ikiteisminius tyrimus atliekančių ar administracinius teisės pažeidimus fiksuojančių įstaigų, muitinės pareigūnų veiklos teisėtumo kontrolė.

32.4. Aplinkos apsaugos sektoriuje konkurencijos nebuvimas savivaldybės mastu, politinės valios stoka priimant vartotojams naudingus sprendimus, politikų įtaka, koordinacijos tarp verslo ir valstybinių institucijų stoka bei nepakankama, netinkama kontrolė, dideli finansiniai srautai, kurie kiekvienais metais didėja dėl augančio atliekų kiekio.

32.5. Ūkio subjektų priežiūros sektoriuje neskaidrūs ryšiai tarp verslo priežiūrą vykdančių institucijų atstovų ir tarp tikrinamų ūkio subjektų atstovų, neužtikrinamas skaidrus leidimų, suteikiančių teisę vykdyti tam tikrą ūkinę veiklą, išdavimas, neužtikrinamas skaidrus konfiskuoto, paimto valstybės naudai turto pardavimas.

32.6. Statybų sektoriuje valstybės institucijų, atsakingų už statybos sektoriaus kontrolę ir priežiūrą, vykdoma kontrolė nepakankamai aktyvi ir efektyvi, neskaidrūs ryšiai tarp valstybės ar savivaldybės įstaigų atstovų ir statybos sektoriuje veikiančių subjektų, politikų įtaka priimant atskiriems subjektams naudingus teisės aktų pakeitimus.

32.7. Sveikatos apsaugoje sektoriuje tarp gydytojų ir pacientų esanti informacijos asimetrija, daug sveikatos priežiūros specialistų dirba ne vienoje darbovietėje, neskaidrūs ryšiai tarp asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovų ir bendrovių, prekiaujančių medicinos priemonėmis, technika ir vaistais, atstovų, nepakankamai išplėtotas informacinių technologijų panaudojimas, medikai neprivalo deklaruoti nei išlaidų, nei turto, nebent užima vadovaujančias pareigas, bendravimo su pacientais kultūros stoka, neskaidrūs farmacijos bendrovių ir medikų ryšiai, neužtikrinamas tinkamas teisės aktų reikalavimų vykdymas vykdant pacientų aprūpinimą medicinos priemonėmis, neteisėtas farmacinių kompanijų atstovų poveikis medicinos sektoriaus atstovams.

32.8. Disponavimo valstybės/savivaldybių ar jų valdomų bendrovių turtu procese valstybei ar savivaldybei priklausančių žemės sklypų įsigijimas, turto pardavimas savivaldybei, valstybei ar jos įmonėms priklausančio turto pardavimas, nemokamas naudojimasis valstybės turtu.

32.9. Socialinės apsaugos sektoriuje neskaidrūs ryšiai tarp asmens sveikatos priežiūros įstaigų, rengiančių dokumentus darbingumo ar neįgalumo lygio nustatymui, atstovų, įstaigų, vertinančių parengtus dokumentus, atstovų ir asmenų, siekiančių gauti sprendimą dėl tam tikro darbingumo ar neįgalumo lygio nustatymo, neužtikrinamas skaidrus paramos (labdaros), gautos socialinės globos namuose, panaudojimas, neužtikrinama efektyvi viešųjų darbų programų vykdymo priežiūra.

32.10. Viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimo procese neskaidrūs ryšiai tarp sprendimus priimančių valstybės / savivaldybės įstaigų atstovų ir privataus verslo atstovų, neužtikrinamas skaidrus sprendimų priėmimas, priimant sprendimus nevykdomi teisės aktų reikalavimai.

32.11. Politinių partijų, politinių kampanijų finansavimo procese partijų ekonominė veikla yra pernelyg liberaliai reglamentuota, dėl ko atsiranda korupcijos rizika ir grėsmė, kad partijoms gali būti daroma įtaka iš išorės, rinkimų kompanijų finansavimas imant paskolas politinei kampanijai iš Lietuvoje registruotų bankų.

32.12. Sporto sektoriuje manipuliavimas sporto varžybų rezultatais, sporto klubų, federacijų, sporto šakų asociacijų, kaip ir viešųjų įstaigų, labdaros ir paramos fondų naudojimas galimiems neteisėtiems lėšų pervedimams.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

33. Pirmasis tikslas – atlikti antikorupcinės situacijos vertinimą Radviliškio rajono savivaldybėje.

34. Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:

34.1.                     nustatyti tikslinių grupių (Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų ir Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) požiūrį į korupciją, įvertinti antikorupcinį potencialą;

34.2.                     nustatyti respondentų korupcinę patirtį kreipiantis į Radviliškio rajono savivaldybės institucijas;

34.3.                     nustatyti korupcijos paplitimą Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, labiausiai korupcijos paveiktas Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos sritis.

35Antrasis tikslas – siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse.

36.  Uždaviniai antrajam Programos tikslui pasiekti:

36.1.                     stiprinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis antikorupcines nuostatas;

36.2.                     užtikrinti kokybišką norminių teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą;

36.3.                     gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo, viešųjų paslaugų administravimo teikimo kokybę.

37.  Trečiasis tikslas – didinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijose dirbančių asmenų atsparumą korupcijai.

38Uždaviniai trečiajam Programos tikslui pasiekti:

38.1.                     skatinti Radviliškio rajono savivaldybės institucijose dirbančių asmenų valstybinį lojalumą;

38.2.                     sukurti asmenų, dirbančių Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, motyvavimo sistemą.

39Ketvirtasis tikslas – didinti Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų nepakantumą korupcijai.

40.  Uždaviniai ketvirtajam Programos tikslui įgyvendinti:

40.1.                     skatinti antikorupcines iniciatyvas;

40.2.                     didinti antikorupcinį sąmoningumą;

40.3.                     sukurti kompleksinę pranešėjų apie korupcijos atvejus pranešimo ir apsaugos sistemą.

41.  Penktasis tikslas – įvertinti Programos įgyvendinimo efektyvumą.

42.  Uždaviniai penktajam Programos tikslui pasiekti:

42.1.                     nustatyti tikslinių grupių (Radviliškio rajono savivaldybės gyventojų ir Radviliškio rajono savivaldybės institucijų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) požiūrį į korupciją, įvertinti antikorupcinį potencialą;

42.2.                     nustatyti respondentų korupcinę patirtį kreipiantis į Radviliškio rajono savivaldybės institucijas;

42.3.                     nustatyti korupcijos paplitimą Radviliškio rajono savivaldybės institucijose, labiausiai korupcijos paveiktas Radviliškio rajono savivaldybės institucijų veiklos sritis;

42.4.                     identifikuoti Programos priemonių neįgyvendinimo priežastis;

42.5.                     įvertinti Programos įgyvendinimo efektyvumą;

42.6.                     pateikti alternatyvius pasiūlymus dėl Programos priemonių įgyvendinimo.

43.  Programoje nustatytų tikslų pasiekimas vertinamas pagal Programos priemonių plane nustatytus tikslo rezultato kriterijus. 

44Programos uždavinių įgyvendinimas vertinamas pagal nustatytus laukiamo rezultato kriterijus. Už duomenų, reikalingų nustatyti, ar šie kriterijai pasiekti, surinkimą pagal kompetenciją atsako Programos priemonių plane nurodyti vykdytojai.

45Atskiros Programos įgyvendinimo priemonės vertinamos pagal jų įgyvendinimo būklę. Priemonių, susijusių su teisinio reglamentavimo nustatymu, pakeitimu ir pripažinimu netekusiu galios, įgyvendinimas išskiriamas į du etapus – teisės aktų projektų parengimą ir teisės aktų projektų priėmimą, nustatant konkrečius subjektus, atsakingus už atitinkamus įgyvendinimo etapus. Tokios priemonės laikomos įgyvendintomis tada, kai priimami jose numatyti teisės aktai.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, KONTROLĖ, ATSKAITOMYBĖ IR ATNAUJINIMAS

 

46.  Už antikorupcinės politikos įgyvendinimą Radviliškio rajono savivaldybėje pagal kompetenciją atsako Savivaldybės meras ir Savivaldybės administracijos direktorius.

47.  Programos priemonių vykdytojai yra Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta darbo grupė (jei tokia grupė yra sudaroma), Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių ir filialų (seniūnijų) vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, kiti Programos įgyvendinimo priemonių plane nurodyti asmenys.

48.  Programos, jos priemonių įgyvendinimą kontroliuoja ir koordinuoja asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę Radviliškio rajono savivaldybėje (toliau – asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę/Programos, jos priemonių įgyvendinimą kontroliuojantis ir koordinuojantis asmuo).

49.  Programos priemonių vykdytojai periodiškai, du kartus per metus, pasibaigus pusmečiui, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 dienos, apibendrintą informaciją apie jiems priskirtų Programos priemonių įgyvendinimo eigą, pasiektus rezultatus ir tai pagrindžiančius dokumentus pateikia asmeniui, atsakingam už korupcijos prevenciją ir kontrolę. Informacija pateikiama raštu.

50.  Programos, jos priemonių įgyvendinimą kontroliuojantis ir koordinuojantis asmuo įvertina pateiktą informaciją apie Programos įgyvendinimo eigą ir veiksmingumą, prireikus nedelsdamas informuoja už konkrečios Programos priemonės įgyvendinimą atsakingą vykdytoją apie nustatytas kliūtis, problemas, dėl kurių gali būti nepasiekti Programos tikslai ir uždaviniai.

51.  Programos priemonių vykdytojai, atsižvelgdami į kintančias aplinkybes ir veiksnius, galinčius turėti įtakos Programos priemonėms įvykdyti, už Programos įgyvendinimo koordinavimą ir kontrolę atsakingam asmeniui teikia motyvuotus pasiūlymus  dėl Programos priemonių pakeitimo, naujų priemonių priėmimo vadovaudamiesi Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

52.  Už Programos įgyvendinimo koordinavimą ir kontrolę atsakingas asmuo periodiškai, pasibaigus metams, per vieną mėnesį nuo Programos 60 punkte nurodytos informacijos gavimo dienos, ją apibendrina ir susistemintus duomenis (tarpinį metinį vertinimą) pateikia Radviliškio rajono savivaldybės korupcijos prevencijos komisijai.

53.  Komisija įvertina jai pateiktus susistemintus duomenis ir teikia išvadas Radviliškio rajono savivaldybės tarybai dėl Programos ir jos įgyvendinimo artimiausiame Tarybos posėdyje.

54.  Visa informacija, susijusi su Programos įgyvendinimu ir vertinimu, skelbiama savivaldybės interneto svetainėje.

55.  Visi suinteresuoti subjektai gali teikti pasiūlymus dėl Programos nuostatų keitimo, papildymo ar atnaujinimo per visą Programos įgyvendinimo laikotarpį. Pasiūlymai dėl Programos nuostatų keitimo, papildymo ar atnaujinimo nagrinėjami Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 22 d. nutarimo Nr. 875 „Dėl asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ 1 punktu, nustatyta tvarka ir terminais.

 

V SKYRIUS

PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

56.  Programa finansuojama iš Radviliškio rajono savivaldybės atitinkamų metų savivaldybės biudžeto ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.

57Už reikalingų finansinių išteklių suplanavimą pagal kompetenciją atsako Radviliškio rajono savivaldybės administracija.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

58.  Už netinkamą Programos, jos priemonių vykdymą asmenys atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________



[1] Pavyzdžiui, kasmet inicijuoti konkursus Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti (gruodžio 9 d.). „Protų mūšį“, socialines reklamas, akcijas.

[2] Prieiga per internetą www.radviliškis.lt (Korupcijos prevencija-Sociologinis tyrimas – „Radviliškio rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka).

[3] Prieiga per internetą www.radviliškis.lt (Korupcijos prevencija-Radviliškio rajono savivaldybės korupcijos prevencijos programų priemonių planų įgyvendinimo ataskaitos).

[4] Išsami analizė, kuri aktuali ir vietos savivaldos lygmeniu, pateikta Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos II skyriaus „Aplinkos analizė“ trečiajame skirsnyje „Viešojo ir privataus sektorių sričių, kuriose korupcijos paplitimo galimybė yra didžiausia, analizė“.

[5] Prieiga per internetą www.stt.lt (Korupcijos prevencija-kovos su korupcija programos-Nacionalinė kovos su korupcija programa-įgyvendinimo dokumentai-2016 02 08 informacija apie atskirose viešojo sektoriaus srityse nustatytas aktualias problemas, susijusias su korupcija, korupcijos rizikos veiksnius).