LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL FINANSŲ MINISTRO 2024 M. VASARIO 9 D. ĮSAKYMO NR. 1K-53 „DĖL ŠVEICARIJOS KONFEDERACIJOS IR LIETUVOS RESPUBLIKOS BENDRADARBIAVIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO Lietuvoje“ PAKEITIMO
2024 m. kovo 14 d. Nr. 1K-101
Vilnius
Pakeičiu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2024 m. vasario 9 d. įsakymą Nr. 1K-53 „Dėl Šveicarijos Konfederacijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimo programos įgyvendinimo Lietuvoje“:
1. Papildau nauju 1 punktu:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministro
2024 m. kovo 14 d. įsakymu Nr. 1K-101
ŠVEICARIJOS KONFEDERACIJOS IR LIETUVOS RESPUBLIKOS BENDRADARBIAVIMO PROGRAMOS ADMINISTRAVIMO LIETUVOJE FUNKCIJŲ APRAŠAS
i SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šveicarijos Konfederacijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimo programos administravimo Lietuvoje funkcijų apraše (toliau – Aprašas) nustatomos Šveicarijos Konfederacijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimo programos (toliau – Bendradarbiavimo programa) nacionalinės koordinavimo institucijos, mokėjimo institucijos, audito institucijos, programos operatoriaus ir ministerijų funkcijos.
2. Apraše vartojamos sąvokos:
2.1. Mokėjimo paraiška Šveicarijai – programos operatoriaus arba viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros, atliekančios nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijas, pagal Šveicarijos Konfederacijos nustatytą formą rengiamas dokumentas, teikiamas Šveicarijos įnašo biurui, siekiant gauti Šveicarijos Konfederacijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimo programos lėšų pagal Šveicarijos Konfederacijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimo programą.
2.2. Programos priežiūros komitetas – nacionalinės koordinavimo institucijos sudaromas komitetas, atliekantis į Šveicarijos Konfederacijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimo programą įeinančios konkrečios programos įgyvendinimo stebėseną.
2.3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamentuose dėl antrojo Šveicarijos įnašo atrinktoms Europos Sąjungos valstybėms narėms įgyvendinimo siekiant mažinti ekonominius ir socialinius skirtumus Europos Sąjungoje (toliau – Reglamentai), kuriuose nustatytos Bendradarbiavimo programos įgyvendinimo bendrosios taisyklės ir procedūros, 2023 m. gegužės 22 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Šveicarijos Federalinės Tarybos pagrindų susitarime dėl antrojo Šveicarijos įnašo atrinktoms Europos Sąjungos valstybėms narėms įgyvendinimo siekiant mažinti ekonominius ir socialinius skirtumus Europos Sąjungoje (toliau – Pagrindų susitarimas), Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme ir Strateginio valdymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“.
II SKYRIUS
NACIONALINĖ KOORDINAVIMO INSTITUCIJA
3. Nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijas atliekantis Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Investicijų departamentas (toliau – ID) atlieka šias funkcijas:
3.1. kuria Bendradarbiavimo programos valdymo ir kontrolės sistemą (toliau – VKS), prižiūri jos veikimą ir tobulina ją:
3.1.1. rengia ir teikia:
3.1.1.1. finansų ministrui tvirtinti VKS dalyvių funkcijas nustatančių teisės aktų ir jų pakeitimų projektus;
3.1.2. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamente, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“, nustatyta tvarka išvadoms (pastaboms ir pasiūlymams) gauti Bendradarbiavimo programos administravimą, projektų administravimą ir finansavimą reglamentuojančių teisės aktų projektus ir jų pakeitimus ir teikia juos finansų ministrui tvirtinti;
3.2. vertina riziką, susijusią su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu, ir įgyvendina rizikos valdymo priemones;
3.4. teikia išvadas (pastabas ir pasiūlymus) dėl ministerijų rengiamų į Bendradarbiavimo programą įeinančių konkrečių programų (toliau – BP programos), BP programų pasiūlymus teikia Šveicarijos įnašo biurui;
3.5. koordinuoja Bendradarbiavimo programos įgyvendinimą ir užtikrina, kad Bendradarbiavimo programa būtų įgyvendinama laikantis Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų, Pagrindų susitarimo;
3.8. apie įtariamus pažeidimus, susijusius su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu, praneša programos operatoriaus funkcijas atliekančiai viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai (toliau – programos operatorius) (dėl pažeidimų, susijusių su programų projektų įgyvendinimu) ir (arba) nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijas atliekančiai viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai (toliau – CPVA) (dėl pažeidimų, susijusių su BP programų administravimo lėšų arba techninės paramos lėšų naudojimu), jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, praneša Lietuvos įstaigoms, atsakingoms už nusikalstamų veikų tyrimus, ir programos operatoriui arba CPVA;
3.10. teikia CPVA informaciją, kurios reikia Bendradarbiavimo programos metinėms ir galutinei ataskaitoms parengti;
3.11. užtikrina tinkamą audito seką, saugo gaunamus ir rengiamus dokumentus, susijusius su nacionalinės koordinavimo institucijos atliekamomis funkcijomis;
3.13. prižiūri, kad informacija apie Bendradarbiavimo programą būtų skelbiama Finansų ministerijos ir CPVA interneto svetainėse;
4. Nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijas atliekantis Finansų ministerijos Komunikacijos skyrius (toliau – KS) atlieka šias funkcijas:
4.1. vykdo finansų ministro tvirtinamoje Bendradarbiavimo programos komunikacijos strategijoje numatytas Bendradarbiavimo programos komunikacijos ir informavimo veiklas;
4.2. užtikrina tinkamą audito seką, saugo gaunamus ir rengiamus dokumentus, susijusius su KS pavestomis funkcijomis;
5. Nacionalinės koordinavimo institucijos funkcijas atliekantis Finansų ministerijos Viešųjų investicijų ir projektų vertinimo skyrius (toliau – VIPVS) atlieka šias funkcijas:
5.1. dalyvauja ID kuriant VKS ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:
5.1.1. teikia išvadas (pastabas ir pasiūlymus) dėl ID rengiamų teisės aktų, reglamentuojančių Bendradarbiavimo programos administravimą, projektų administravimą ir finansavimą, projektų ir metodinių nurodymų projektų, taip pat teikia pasiūlymus dėl Bendradarbiavimo programos administravimo, projektų administravimo ir finansavimo tobulinimo;
5.1.2. rengia VKS aprašymo dalis, susijusias su Bendradarbiavimo programos ir BP programų vertinimu;
5.2. teikia nacionalinei koordinavimo institucijai informaciją apie planuojamus atlikti Bendradarbiavimo programos ir BP programų vertinimus, rengia Bendradarbiavimo programos ir BP programų vertinimo planą ir teikia jį finansų ministrui tvirtinti, užtikrina, kad vertinimai būtų atlikti;
5.5. skelbia Bendradarbiavimo programos ir BP programų vertinimo ataskaitas Finansų ministerijos interneto svetainėje;
6. CPVA atlieka šias funkcijas, susijusias su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu Lietuvoje:
6.1. dalyvauja ID kuriant VKS ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:
6.1.1. teikia išvadas (pastabas ir pasiūlymus) dėl ID rengiamų teisės aktų, reglamentuojančių Bendradarbiavimo programos administravimą, projektų administravimą ir finansavimą, projektų ir metodinių nurodymų projektų;
6.1.2. rengia VKS aprašymo dalis, susijusias su CPVA funkcijomis, nustatytomis Bendradarbiavimo programą reglamentuojančiuose teisės aktuose;
6.3. teikia ID pasiūlymus dėl Bendradarbiavimo programos administravimo, projektų administravimo ir finansavimo tobulinimo;
6.4. Šveicarijos įnašo biurą informuoja apie skundus, susijusius su Bendradarbiavimo programa, ir nagrinėja iš Šveicarijos Konfederacijos institucijų gautus skundus;
6.5. Šveicarijos įnašo biurui teikia informaciją, susijusią su Bendradarbiavimo programos techninės paramos lėšomis finansuojamais viešaisiais pirkimais;
6.6. Šveicarijos įnašo biurui teikia pranešimus apie įtariamus ir (arba) nustatytus pažeidimus, susijusius su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu;
6.7. derina su Šveicarijos įnašo biuru dėl Bendradarbiavimo programos lėšų ir techninės paramos lėšų naudojimo pažeidimų numatomas taikyti finansines pataisas;
6.8. diegia informacijos kaupimo priemonę informacijai apie Bendradarbiavimo programos lėšomis finansuojamus projektus kaupti ir saugoti ir užtikrina tinkamą jos veikimą;
6.10. rengia Bendradarbiavimo programos metines ir galutinę ataskaitas ir jas teikia Šveicarijos įnašo biurui;
6.12. teikia Šveicarijos įnašo biurui aptarti ir tvirtinti metinius Bendradarbiavimo programos techninės paramos lėšomis finansuojamų veiklų ir išlaidų planus;
6.13. priima sprendimus dėl Bendradarbiavimo programos techninės paramos ir BP programų administravimo lėšų panaudojimo pažeidimų, kai pažeidimų tyrimą atlieka išorės audito paslaugos teikėjas, tiria bei priima sprendimus dėl (įtariamų) Bendradarbiavimo programos techninės paramos ir BP programų administravimo lėšų panaudojimo pažeidimų, kai (įtariamas) pažeidimas turi požymių, numatytų Reglamentų 11.3 straipsnio 1 dalies a, b papunkčiuose;
6.14. priima sprendimus dėl Bendradarbiavimo programos techninės paramos ir BP programų administravimo grąžintinų lėšų;
6.15. užtikrina tinkamą audito seką, saugo gaunamus ir rengiamus dokumentus, susijusius su jos atliekamomis funkcijomis;
6.16. atlieka centralizuotą programos operatoriaus, Aprašo VI skyriuje nurodytų ministerijų patirtų ir Bendradarbiavimo programos techninės paramos lėšomis apmokėtų išlaidų, taip pat atliekant nacionalinės koordinavimo institucijos ir mokėjimo institucijos funkcijas patirtų ir Bendradarbiavimo programos techninės paramos lėšomis apmokėtų išlaidų išorės audito paslaugos viešąjį pirkimą.
III skyrius
MOKĖJIMO INSTITUCIJA
7. Bendradarbiavimo programos mokėjimo institucijos funkcijas atliekantis Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas (toliau – VID) atlieka šias funkcijas, susijusias su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu Lietuvoje:
7.1. dalyvauja ID kuriant VKS ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:
7.1.1. teikia išvadas (pastabas ir pasiūlymus) dėl ID rengiamų teisės aktų, reglamentuojančių Bendradarbiavimo programos administravimą, projektų administravimą ir finansavimą, projektų ir metodinių nurodymų projektų, taip pat teikia pasiūlymus dėl Bendradarbiavimo programos administravimo, projektų administravimo ir finansavimo tobulinimo;
7.1.2. rengia VKS aprašymo dalis, susijusias su VID funkcijomis, nustatytomis Bendradarbiavimo programą reglamentuojančiuose teisės aktuose;
7.2. atidaro atskiras valstybės iždo sąskaitas Bendradarbiavimo programos lėšoms laikyti ir tvarko jose esančias lėšas;
7.3. tikrina programos operatoriaus pateiktas mokėjimo paraiškas valstybės iždui dėl Bendradarbiavimo programos lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų išmokėjimo ir išmoka lėšų gavėjams Bendradarbiavimo programos lėšas ir bendrojo finansavimo lėšas;
7.4. teikia Bendradarbiavimo programos mokėjimo institucijos funkcijas atliekančiai viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai (toliau – mokėjimo įstaiga) informaciją apie gautas Bendradarbiavimo programos lėšas ir apie valstybės iždo sąskaitose Bendradarbiavimo programos lėšoms laikyti sukauptas palūkanas;
7.5. apie įtariamus pažeidimus, susijusius su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu, praneša programos operatoriui ir (arba) CPVA, jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, praneša Lietuvos įstaigoms, atsakingoms už nusikalstamų veikų tyrimus;
7.6. perveda į Šveicarijos Konfederacijos institucijų nurodytas sąskaitas nepanaudotas, netinkamomis finansuoti pripažintas, išieškotas Bendradarbiavimo programos lėšas, jeigu to reikalaujama pagal Bendradarbiavimo programos įgyvendinimą reglamentuojančius teisės aktus;
7.7. teikia CPVA informaciją, kurios reikia Bendradarbiavimo programos metinėms ir galutinei ataskaitoms parengti;
7.8. vertina netinkamo mokėjimo institucijos funkcijų įgyvendinant Bendradarbiavimo programą atlikimo riziką ir imasi priemonių šiai rizikai valdyti;
8. Mokėjimo įstaiga atlieka šias su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu Lietuvoje susijusias funkcijas:
8.1. dalyvauja ID kuriant VKS ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:
8.1.1. teikia išvadas (pastabas ir pasiūlymus) dėl ID rengiamų teisės aktų, reglamentuojančių Bendradarbiavimo programos administravimą, projektų administravimą ir finansavimą, projektų ir metodinių nurodymų projektų, taip pat teikia pasiūlymus dėl Bendradarbiavimo programos administravimo, projektų administravimo ir finansavimo tobulinimo;
8.1.2. rengia VKS aprašymo dalis, susijusias su mokėjimo įstaigos funkcijomis, nustatytomis Bendradarbiavimo programą reglamentuojančiuose teisės aktuose;
8.2. tikrina ir tvirtina programos operatoriaus ir CPVA parengtas mokėjimo paraiškas Šveicarijai ir teikia jas Šveicarijos įnašo biurui;
8.3. apie įtariamus pažeidimus, susijusius su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu, praneša programos operatoriui ir (arba) CPVA, jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, praneša Lietuvos įstaigoms, atsakingoms už nusikalstamų veikų tyrimus;
8.4. dalyvauja audito institucijai organizuojant Bendradarbiavimo programos ir (arba) BP programų auditus;
8.5. teikia CPVA informaciją, kurios reikia Bendradarbiavimo programos metinėms ir galutinei ataskaitoms parengti;
IV SKYRIUS
AUDITO INSTITUCIJA
9. Bendradarbiavimo programos audito institucijos funkcijas atliekantis Finansų ministerijos Centralizuoto vidaus audito skyrius (toliau – audito institucija) atlieka šias su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu Lietuvoje susijusias funkcijas:
9.2. užtikrina, kad būtų atliktas VKS ir BP programų VKS auditas, parengtos ir suinteresuotoms institucijoms pateiktos audito ataskaitos ir nuomonės;
9.3. užtikrina, kad būtų atlikti auditai, kurie apima išvadas dėl sąskaitų tikslumo, išsamumo ir teisingumo, išlaidų teisėtumo ir tvarkingumo bei VKS ir BP programų VKS buvimo, tinkamumo ir veiksmingumo, parengtos ir suinteresuotoms institucijoms pateiktos Bendradarbiavimo programos metinės ir galutinės audito ataskaitos ir nuomonės;
9.4. užtikrina, kad būtų parengtos ir pateiktos Šveicarijos įnašo biurui užbaigimo deklaracijos dėl galutinio BP programų ir techninės paramos lėšų mokėjimo pagrįstumo;
9.6. atlieka audito ataskaitose pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo pažangos priežiūrą ir teikia suinteresuotoms institucijoms informaciją apie rekomendacijų įgyvendinimą;
9.7. vertina audito institucijos funkcijų įgyvendinant Bendradarbiavimo programą atlikimo riziką ir imasi priemonių šiai rizikai valdyti;
V SKYRIUS
PROGRAMOS OPERATORIUS
10. Programos operatorius atlieka šias su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu susijusias funkcijas:
10.1. teikia išvadas (pastabas ir pasiūlymus) ID kuriant VKS, rengiant teisės aktų, reglamentuojančių Bendradarbiavimo programos įgyvendinimą bei VKS ir BP programų VKS, projektus ir pasiūlymus dėl jų keitimo;
10.3. teikia pasiūlymus ministerijoms dėl jų rengiamo BP programos pasiūlymo Šveicarijos Konfederacijai;
10.4. pagal iš potencialių pareiškėjų gautą informaciją dėl planavimo būdu planuojamų įgyvendinti projektų, parengia ir teikia Aprašo VI skyriuje nurodytoms ministerijoms informaciją, reikalingą rengiant BP programos pasiūlymą, prireikus konsultuojasi su Aprašo VI skyriuje nurodytomis ministerijomis;
10.8. nustato rizikas, susijusias su atliekamomis funkcijomis, ir imasi priemonių šioms rizikoms valdyti;
10.9. užtikrina, kad duomenys apie kiekvieną Bendradarbiavimo programos projektą būtų tvarkomi naudojant CPVA turimą informacinių technologijų priemonę, skirtą informacijai apie tokius projektus kaupti;
10.10. rengia ir tvirtina rekomendacijas pareiškėjams ir projektų vykdytojams projektų įgyvendinimo planų (toliau – PĮP) rengimo ir projektų įgyvendinimo klausimais;
10.13. atlieka PĮP vertinimą ir, kai projektai atrenkami konkurso būdu, PĮP vertinimo rezultatus teikia BP programos projektų atrankos komitetui pritarti ar susipažinti;
10.15. atlieka projektų įgyvendinimo priežiūrą ir tikrina išlaidų tinkamumą finansuoti, priima sprendimus dėl projektų išlaidų tinkamumo finansuoti ir dėl projektų grąžintinų lėšų;
10.16. rengia mokėjimo paraiškas Šveicarijai, atlieka mokėjimo paraiškose Šveicarijai programos operatoriui ir nacionalinei koordinavimo institucijai numatytus patikrinimus ir mokėjimo paraiškas Šveicarijai teikia mokėjimo įstaigai;
10.19. teikia Šveicarijos įnašo biurui informaciją ir dokumentus, susijusius su BP programos projektų viešaisiais pirkimais;
10.20. dalyvauja audito institucijai organizuojant Bendradarbiavimo programos ir (arba) BP programų auditus, teikia jai reikalingą informaciją;
10.21. prižiūri BP programų lėšomis finansuojamų projektų tęstinumo įsipareigojimų vykdymą, pasibaigus BP programų įgyvendinimui;
10.22. rengia ir tvirtina BP programos komunikacijos planą ir įgyvendina jame programos operatoriui numatytas komunikacijos ir informavimo veiklas;
10.23. teikia CPVA informaciją apie įtariamus ir (arba) nustatytus projektų įgyvendinimo pažeidimus;
10.24. derina su Šveicarijos įnašo biuru dėl projektų lėšų naudojimo pažeidimų numatomas taikyti finansines pataisas;
10.25. teikia informaciją, kurios reikia Bendradarbiavimo programos metinėms ir galutinei ataskaitoms parengti;
10.28. tiria įtariamus pažeidimus, padarytus įgyvendinant projektus, ir priima sprendimus dėl pažeidimų;
VI SKYRIUS
MINISTERIJOS
11. Ekonomikos ir inovacijų ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, dalyvaudamos įgyvendinant Bendradarbiavimo programą, atlieka šias funkcijas:
11.1. rengia Pagrindų susitarime numatytos srities BP programos pasiūlymą Šveicarijos Konfederacijai;
11.2. teikia programos operatoriui informaciją, kurios reikia mokėjimo paraiškoms Šveicarijai, BP programos metinėms ir galutinei ataskaitai parengti;
11.3. įtarusios pažeidimą, susijusį su Bendradarbiavimo programos įgyvendinimu, apie jį praneša programos operatoriui ir (arba) CPVA, jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, praneša Lietuvos įstaigoms, atsakingoms už nusikalstamų veikų tyrimus;
11.4. teikia išvadas (pastabas ir pasiūlymus) ir informaciją programos operatoriui rengiant BP programos VKS aprašymą;
11.5. konsultuoja programos operatorių, atliekantį potencialių PĮP dėl planavimo būdu planuojamų įgyvendinti projektų pirminį vertinimą;
11.6. vykdo BP programos komunikacijos plane ministerijoms numatytas komunikacijos ir informavimo veiklas, teikia pastabas ir pasiūlymus programos operatoriui rengiant ir įgyvendinant BP programos komunikacijos planą;
11.7. dalyvauja audito institucijai organizuojant Bendradarbiavimo programos ir (arba) BP programų auditus;
11.8. teikia programos operatoriui pastabas ir pasiūlymus dėl BP programos įgyvendinimo rizikos vertinimo ir siūlo rizikos valdymo priemones;
11.9. rengia, suderina su programos operatoriumi ir tvirtina projektų (kai projektai pagal BP programą atrenkami konkurso būdu) finansavimo sąlygų aprašus ir apie patvirtintus projektų finansavimo sąlygų aprašus informuoja programos operatorių;
11.10. teikia programos operatoriui nuomonę dėl projektų įgyvendinimo sutarčių keitimo finansų ministro tvirtinamose Šveicarijos Konfederacijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimo programos administravimo ir finansavimo taisyklėse nustatytais atvejais;