VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

VIRŠININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2004 M. LIEPOS 9 D. ĮSAKYMO NR.VA-132 „DĖL VALSTYBINEI MOKESČIŲ INSPEKCIJAI TEIKIAMOS LAIDAVIMO ARBA GARANTIJOS SUMOS APSKAIČIAVIMO, TIKSLINIMO, TAIP PAT LAIDAVIMO ARBA GARANTIJOS DOKUMENTŲ PRIĖMIMO IR NAUDOJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2015 m. birželio 4 Nr. VA-39

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Valstybinei mokesčių inspekcijai teikiamos laidavimo arba garantijos sumos apskaičiavimo, tikslinimo, taip pat laidavimo arba garantijos dokumentų priėmimo ir naudojimo taisykles, patvirtintas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. VA-132 „Dėl Valstybinei mokesčių inspekcijai teikiamos laidavimo arba garantijos sumos apskaičiavimo, tikslinimo, taip pat laidavimo arba garantijos dokumentų priėmimo ir naudojimo taisyklių patvirtinimo“:

1. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:

.6. Mokesčių administratorius, esant Atvejų apraše ar kituose teisės aktuose nurodytiems pagrindams, turi teisę iš mokesčių mokėtojo pareikalauti pateikti laidavimo arba garantijos dokumentus, užtikrinančius mokestinių prievolių (įskaitant mokesčio permokos (skirtumo) grąžinimo (įskaitymo) pagrįstumą) įvykdymą, o esant Atvejų aprašo 3.1 – 3.9, 3.11, 3.13, 3.16, 3.18 – 3.21 papunkčiuose nustatytiems atvejams, turi teisę iš mokesčių mokėtojo pareikalauti pateikti laidavimo arba garantijos dokumentus, jeigu yra nustatytos aplinkybės, pagal centrinio mokesčių administratoriaus patvirtintus rizikos vertinimo kriterijus, keliančios pagrįstą riziką dėl mokesčių mokėtojo galimo netinkamo mokestinių prievolių vykdymo arba dalyvavimo sandoriuose siekiant išvengti mokestinių prievolių, t. y.:

6.1. mokesčių mokėtojas vykdo (vykdė) sandorius su mokestinių prievolių nevykdančiais Lietuvos ir/ar užsienio šalių mokesčių mokėtojais;

6.2. mokesčių mokėtojas nevykdo (nevykdė) mokesčių administratoriaus nurodymų;

6.3. mokesčių mokėtojo deklaracijose bei kitose ataskaitose nurodomi duomenys (deklaruotas PVM, prekių ir / ar paslaugų pirkimų / pardavimų santykis, darbuotojams apskaičiuojamas ir mokamas darbo užmokestis ir kt.) žymiai skiriasi nuo kitų panašaus dydžio mokesčių mokėtojų, vykdančių tos pačios rūšies ūkinę komercinę veiklą, deklaracijose bei kitose ataskaitose nurodomų atitinkamos ekonominės veiklos rodiklių vidutinių duomenų;

6.4. mokesčių mokėtojas neturi turto, į kurį galėtų būti nukreiptas išieškojimas;

6.5. mokesčių mokėtojas neturi pakankamai žmogiškųjų ir / ar materialinių išteklių, įprastai reikalingų (būdingų) atitinkamai ekonominei veiklai vykdyti;

6.6. mokesčių mokėtojo veiklos rodiklių pokyčiai bei tendencijos nėra susiję su (paaiškinami) objektyviomis ekonominėmis, sezoniškumo ir pan. aplinkybėmis;

6.7. mokesčių mokėtojas 3 ir daugiau kartų už tą patį mokestinį laikotarpį tikslino pateiktas mokesčių deklaracijas ir / arba tikslino deklaracijas, likus 3 ir mažiau mėnesių iki MAĮ 68 straipsnyje numatyto mokesčio perskaičiavimo senaties termino pasibaigimo;

6.8. mokesčių mokėtojas nepateikė daugiau nei 2 Lietuvos Respublikos teisės aktais nustatytų naftos produktų, bioproduktų, kitų degiųjų skystų produktų ir gamtinių dujų duomenų ataskaitų ir / arba netinkamai tvarkė buhalterinę apskaitą;

6.9. mokesčių mokėtojas kitus nei Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 2 priede nurodytus energinius produktus panaudojo arba pardavė variklių degalams ar šildymo kurui;

6.10. įmonės vadovui ar jo įgaliotam asmeniui per paskutinius 12 mėnesių buvo skirta administracinė nuobauda pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1632, 1711, 1712, 1714, ar 1715 straipsnius ir nuo tos dienos, kurią pasibaigia administracinės nuobaudos vykdymas, nėra praėję daugiau kaip vieneri metai;

6.11. mokesčių mokėtojas atsigabena, importuoja, maišo energinius produktus, kurie klasifikuojami Kombinuotosios nomenklatūros 2707 99 19, 2710 19 91 – 2710 19 99, 3824 90 92, 3824 90 93, 3824 90 96 subpozicijose;

6.12. naujas PVM mokėtojas (nuo kurio įregistravimo PVM mokėtoju praėjo ne daugiau kaip 12 mėnesių, įskaitant pakartotinai įregistruotus PVM mokėtojus) muitinėje įformino importo 42 procedūrą „Prekių, kurių tiekimui į kitą valstybę narę taikomas atleidimas nuo PVM, išleidžiant į laisvą apyvartą vienu metu“ (toliau importo 42 procedūra) prekėms, kurių statistinė vertė didesnė nei 25000 eurų;

6.13. mokėtojas, kuriam per praėjusius 2 metus buvo muitinės iniciatyva panaikinta importo 42 procedūra ir / ar pakeista į importo 40 procedūrą „Prekių, kurių tiekimui netaikomas atleidimas nuo PVM, išleidimas į laisvą apyvartą ir vidaus vartojimą vienu metu“;

6.14. mokėtojas, kurio atžvilgiu muitinėje yra atliekami kontrolės veiksmai dėl importo 42 procedūros įforminimo teisėtumo / pagrįstumo;

6.15. mokesčių mokėtojas, kuris remiantis Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 35 straipsniu per paskutinius vienerius metus nuo sandorių įforminimo tikslino Bendrąjį administracinį dokumentą ir keitė galutinius prekių, kurioms taikyta importo 42 procedūra, gavėjus.

Mokestinės nepriemokos perėmimo atveju mokesčių administratorius tokią teisę turi ir trečiojo asmens, perimančio mokesčių mokėtojo mokestinę nepriemoką, atžvilgiu.

Laidavimo arba garantijos dokumentas ir jo kopija pateikiami mokesčių administratoriui ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo mokesčių administratoriaus nurodymo ar kito dokumento, kuriuo pareikalaujama laidavimo ar garantijos, įteikimo mokesčių mokėtojui dienos. Motyvuotu mokesčių mokėtojo prašymu šis terminas gali būti pratęstas iki 60 dienų, mokestinės permokos (skirtumo) grąžinimo (įskaitymo) atveju – iki 20 dienų), apie tai raštu informuojant mokesčių mokėtoją.

Kai sprendime atidėti arba išdėstyti mokestinės nepriemokos sumokėjimą nurodyta sąlyga, kad šios nepriemokos sumokėjimas turi būti užtikrintas laidavimu arba garantija, mokesčių mokėtojas turi pateikti laidavimo arba garantijos dokumentą mokesčių administratoriui (ir sudaryti su mokesčių administratoriumi mokestinės paskolos sutartį) per Mokestinės nepriemokos sumokėjimo atidėjimo arba išdėstymo taisyklėse nurodytą terminą.

2. Pakeičiu 7 punktą ir jį išdėstau taip:

7. Pareikalaudamas, kad mokesčių mokėtojas užtikrintų mokestinės prievolės įvykdymą laidavimo arba garantijos dokumentu, mokesčių administratorius apskaičiuoja laidavimo arba garantijos sumą ir nurodo, koks turėtų būti pateikto dokumento galiojimo terminas:

7.1. laidavimo arba garantijos suma turi būti lygi esamos ar būsimos mokestinės prievolės, kurios tinkamą įvykdymą norima užtikrinti, dydžiui ir / ar grąžintinos (įskaitytinos) permokos (skirtumo), kurios susidarymo pagrįstumu abejojama, dydžiui, pavyzdžiui, esant Aprašo 3.11 papunktyje nustatytam atvejui – 100 procentų nuo prašyme nurodytos prašomos grąžinti mokesčio permokos (skirtumo) sumos; esant Atvejų aprašo 3.19 papunktyje nustatytam atvejui – 21 procentas nuo statistinės prekių vertės;

7.2. mokesčių administratoriui teikiamo laidavimo dokumento galiojimo terminas negali būti trumpesnis už mokestinės prievolės įvykdymo terminą. Garantijos dokumento galiojimo terminas turi būti ne mažiau kaip 2 mėnesiais ilgesnis už mokestinės prievolės įvykdymo terminą. Mokesčio permokos (skirtumo) grąžinimo atveju pareikalaujama neterminuoto laidavimo, tuomet mokesčių administratorius turi teisę pareikalauti iš laiduotojo įvykdyti laidavimo dokumentu užtikrintą ir mokesčių mokėtojo neįvykdytą mokestinę prievolę per šių taisyklių 18.2 papunktyje nurodytą terminą. Mokestinės nepriemokos perėmimo atveju laidavimo / garantijos dokumentų galiojimo terminų skaičiavimai atliekami, atsižvelgiant ne į mokestinės prievolės įvykdymo terminą, o į datą, kada pagal Mokestinės nepriemokos perėmimo procedūrų aprašą mokesčių administratoriui atsiranda teisė pradėti mokestinės nepriemokos išieškojimo veiksmus trečiojo asmens atžvilgiu.

Teikiamo mokesčių administratoriui laidavimo arba garantijos dokumento galiojimo terminas nurodomas kalendorine data. Tuomet, kai neįmanoma termino nustatyti kalendorine data, jis gali būti apibrėžtas, nurodant neišvengiamai įvyksiantį įvykį, pavyzdžiui: įsiteisėjus teismo sprendimui dėl mokesčių administratoriaus sprendimo išregistruoti PVM mokėtoją iš PVM mokėtojų registro vykdymo, pasibaigus taikomai (numatomai taikyti) abipusio susitarimo procedūrai, numatytai Lietuvos Respublikos sudarytose ir taikomose dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartyse arba 2004 m. gruodžio 8 d. Konvencijoje dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos Respublikos prisijungimo prie Konvencijos dėl dvigubo apmokestinimo išvengimo koreguojant asocijuotų įmonių pelną ir kt.“

3. Pakeičiu 9.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

„9.4. kitais atvejais – vykdo teisės aktuose numatytas procedūras, pavyzdžiui, inicijuoja administracinės atsakomybės taikymą asmenims už mokesčių administratoriaus nurodymų nevykdymą, neišduoda akcizais apmokestinamų prekių, kurioms taikomos akcizų lengvatos, tiekimo (naudotojo) leidimo, jeigu šių leidimų išdavimo taisyklės numato tokią leidimo išdavimo sąlygą ir kt.“

4. Pakeičiu 22.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

„22.3. mokesčių mokėtojo, neįvykdžiusio ar netinkamai įvykdžiusio mokestines prievoles, pavadinimas arba vardas ir pavardė, identifikacinis numeris, buveinės arba gyvenamosios vietos adresas;“.

 

 

 

Viršininkas                                                                                                       Dainoras Bradauskas