KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ planavimo, ORGANIZAVIMO IR TEIKIMO KUPIŠKIO rajono savivaldybėJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. spalio 26 d. Nr. TS-232
Kupiškis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 61 straipsnio 1 ir 2 dalimis ir Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. lapkričio 23 d. įsakymu Nr. A1-776 „Dėl Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 5.2 papunkčiu ir 16 punktu, Kupiškio rajono savivaldybės taryba
n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti Prevencinių socialinių paslaugų planavimo, organizavimo ir teikimo Kupiškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).
2. Paskelbti šį sprendimą Savivaldybės interneto svetainėje www.kupiskis.lt ir Teisės aktų registre.
PATVIRTINTA
Kupiškio rajono savivaldybės tarybos
2023 m. spalio 26 d. sprendimu Nr. TS-232
PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ planavimo, ORGANIZAVIMO IR TEIKIMO KUPIŠKIO rajono savivaldybėJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prevencinių socialinių paslaugų planavimo, organizavimo ir teikimo Kupiškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) reglamentuoja prevencinių socialinių paslaugų planavimą, organizavimą ir teikimą bei socialinių paslaugų įstaigos, teikiančios prevencines socialines paslaugas, iniciatyvos įgyvendinimo tvarką Kupiškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) teritorijoje.
2. Tvarkos aprašas parengtas vadovaujantis Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. lapkričio 23 d. įsakymu Nr. A1-776 „Dėl prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas).
4. Prevencinės socialinės paslaugos – potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieškos paslauga, kompleksinės paslaugos šeimai, darbas su bendruomene, šeimos konferencija, atvirasis darbas su jaunimu, mobilusis darbas su jaunimu.
5. Prevencinių socialinių paslaugų tikslas – padėti asmeniui (šeimai) ir (ar) bendruomenei išvengti galimų socialinių problemų ir (ar) socialinės rizikos atsiradimo, sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ir (ar) stiprinti gebėjimus savarankiškai spręsti socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti didinti socialinę įtrauktį.
6. Prevencinės socialinės paslaugos teikiamos visiems asmenims (visoms šeimoms) ir (ar) bendruomenėms, siekiantiems (siekiančioms) stiprinti asmens (šeimos) gebėjimą savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir asmens (šeimos) dalyvavimą visuomenės gyvenime, stiprinti bendruomenės socialinį aktyvumą ir skatinti bendruomenės socialinę įtrauktį, taip pat stiprinti asmens (šeimos) žinias ir ugdyti jo (jos) įgūdžius, kad ateityje būtų išvengta galimų socialinių problemų ir socialinės rizikos atsiradimo.
7. Savivaldybės teritorijoje prevencines socialines paslaugas teikia ir organizuoja:
7.1. Kupiškio socialinių paslaugų centras – potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieška, kompleksinės paslaugos šeimai, darbas su bendruomene, šeimos konferencija.
8. Kupiškio socialinių paslaugų centras, atlikdamas bendruomeninių šeimos namų funkcijas, organizuoja ir teikia kompleksines paslaugas šeimai, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 193 straipsniu. Kompleksinės paslaugos šeimai organizuojamos ir (ar) teikiamos kuo arčiau asmens (šeimos) gyvenamosios vietos arba asmens (šeimos) gyvenamojoje vietoje vieno langelio principu.
II SKYRIUS
KREIPIMASIS DĖL PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ
9. Prevencinė (-ės) socialinė (-ės) paslauga (-os) gali būti inicijuojama (-os):
9.2. socialinių paslaugų įstaigos, teikiančios prevencines socialines paslaugas, iniciatyva, kai:
9.2.1. gauta informacija ar nustatoma, kad asmuo (šeima), patiria sunkumus, negeba savarankiškai spręsti iškilusias problemas;
9.2.2. bendradarbiaujant su bendruomenėmis, seniūnijomis ir įvairiomis socialinio darbo įgyvendinimo srityse veikiančiomis institucijomis, įstaigomis, organizacijomis gauta informacija, kad asmenys (šeimos) patiria įvairių sunkumų ir jiems reikia pagalbos;
9.2.3. gauta informacija iš specialistų dirbančių su jaunimu, kad jaunam žmogui kyla problemos ir įveikti sunkumus reikia pagalbos;
10. Asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, fizinis suinteresuotas asmuo dėl prevencinės socialinės paslaugos teikimo tiesiogiai žodžiu ar raštu pateikdamas laisvos formos prašymą, paštu ar elektroniniu paštu kreipiasi į socialinių paslaugų įstaigą, nurodytą šio tvarkos aprašo 7 punkte, teikiančią ir (ar) organizuojančią prevencines socialines paslaugas.
11. Jeigu dėl prevencinės socialinės paslaugos teikimo sau ir (ar) šeimai kreipiasi asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių), jo globėjas ar rūpintojas, jis nurodo savo ir (ar) šeimos narių vardus, pavardes, dėl kokios problemos kreipiasi į socialinių paslaugų įstaigą, teikiančią ir (ar) organizuojančią prevencines socialines paslaugas, kontaktinę informaciją (telefono ryšio numerį ar elektroninio pašto adresą).
12. Kreiptis dėl prevencinių socialinių paslaugų teikimo kitam asmeniui (šeimai) gali bendruomenės nariai ar kiti suinteresuoti fiziniai asmenys (siekdami išvengti socialinių problemų ir (ar) socialinės rizikos atsiradimo asmeniui (šeimai) ir (ar) bendruomenei) nurodę savo vardus, pavardes, asmens ar vieno iš suaugusių šeimos narių, dėl kurių interesų kreipiasi, vardą, pavardę, kontaktinę informaciją (gyvenamosios vietos adresą, telefono ryšio numerį ar elektroninio pašto adresą (jeigu žinoma)) ir priežastį, dėl kurios asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas to negali padaryti pats.
13. Tuo atveju, kai dėl prevencinių socialinių paslaugų reikalingumo asmeniui (šeimai) Savivaldybei praneša raštu ar žodžiu kita institucija (organizacija), pateikdama kontaktinę asmens informaciją (gyvenamosios vietos adresą, telefono ryšio numerį ar elektroninio pašto adresą (jeigu žinoma), Kupiškio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos skyrius (toliau – Socialinės paramos ir sveikatos skyrius), nedelsiant šią informaciją elektroniniu paštu perduoda įstaigai, teikiančiai ir (ar) organizuojančiai prevencines socialines paslaugas.
III SKYRIUS
PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMAS
14. Prevencinės socialinės paslaugos planuojamos vertinant ir analizuojant gyventojų socialinių paslaugų poreikius, įstaigų ir organizacijų teikiamas paslaugas ir šių paslaugų atitiktį gyventojų poreikiams. Prevencinių socialinių planavimas numatomas Socialinių paslaugų plane.
15. Prevencines socialines paslaugas organizuojanti ir teikianti įstaiga renka, sistemina ir analizuoja duomenis apie gyventojams teikiamas prevencines ir kitas socialines paslaugas, periodiškai (ne rečiau kaip kartą per 1 metus) atlieka apklausas, kuriomis siekiama įvertinti teikiamų paslaugų kokybę bei teikia pasiūlymus Socialinės paramos ir sveikatos skyriui dėl šių paslaugų tobulinimo, kokybės gerinimo, paslaugų plėtros.
IV SKYRIUS
PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ORGANIZAVIMAS IR TEIKIMAS
16. Socialinių paslaugų įstaigos darbuotojas, organizuojantis ir (ar) teikiantis prevencines socialines paslaugas (toliau – specialistas), gavęs informaciją apie prevencinių paslaugų reikalingumą asmeniui (šeimai), atsižvelgdamas į asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių), jo globėjo ar rūpintojo, suinteresuoto asmens nurodytą problemą ar priežastį, dėl kurios kreipiamasi dėl prevencinių socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) teikimo, iš karto (jei asmuo kreipiasi tiesiogiai) arba ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo kreipimosi dienos, susisiekęs su asmeniu (šeima), aptaria asmens (šeimos) situaciją, galimos (-ų) prevencinės (-ių) socialinės (-ių) paslaugos (‑ų) turinį, labiausiai asmens (šeimos) poreikius atitinkančią (-čias) prevencinę (-es) socialinę (-es) paslaugą (-as), siekiamus rezultatus ir, esant asmens (šeimos) poreikiui, pasiūlo jam (jai) įstaigoje teikiamą labiausiai asmens (šeimos) poreikius atitinkančią (-čias) prevencinę (-es) socialinę (-es) paslaugą (-as), arba informuoja apie kitas prevencines socialines paslaugas teikiančias socialinių paslaugų įstaigas, nurodydamas įstaigos pavadinimą, veiklos adresą, kontaktinį telefono ryšio numerį ir elektroninio pašto adresą. Jeigu dėl objektyvių aplinkybių su asmeniu (šeima) nėra galimybės susisiekti per 5 darbo dienas, specialistas susisiekia su asmeniu (šeima) iš karto išnykus šioms aplinkybėms.
17. Jeigu dėl prevencinių socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) teikimo kreipėsi ne pats asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių), jo globėjas ar rūpintojas, prevencinės socialinės paslaugos teikiamos esant asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių), jo globėjo ar rūpintojo sutikimui.
18. Kai dėl prevencinių socialinių paslaugų teikimo kitam asmeniui (šeimai) kreipiasi suinteresuotas asmuo, bet asmuo (šeima), dėl kurio (-ios) buvo kreiptasi, atsisako siūlomos pagalbos, specialistas po 10 darbo dienų pakartotinai susisiekia su asmeniu (šeima) ir dar kartą pasiūlo galimybę gauti prevencinę socialinę paslaugą arba asmuo (šeima) informuojamas (-a) apie galimybę gauti kitas socialines paslaugas. Asmeniui (šeimai) pakartotinai atsisakius prevencinės socialinės paslaugos, asmeniui (šeimai) turimais kontaktais (paštu, elektroniniu paštu) išsiunčiama informacija apie Savivaldybėje teikiamas socialines prevencines paslaugas, nurodomos paslaugų rūšys, teikiančios įstaigos pavadinimas, veiklos adresas, kontaktinis telefono ryšio numeris ir elektroninio pašto adresas.
19. Prevencines socialines paslaugas teikiančios įstaigos specialistas fiksuoja atvejus žurnale (1 priedas), kai su asmeniu (šeima) nepavyksta susisiekti ilgiau nei 5 darbo dienas, ten pat fiksuojami 18 punkte numatyti atvejai, kai, susisiekus su asmeniu (šeima), jis (ji) atsisako siūlomos pagalbos.
20. Jei prevencines socialines paslaugas gaunančiam (-čiai) asmeniui (šeimai) jų nepakanka, kitų socialinių paslaugų teikimo asmeniui (šeimai) poreikis nustatomas ir jos skiriamos vadovaujantis Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo ir Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo metodikos patvirtinimo“.
21. Jei specialistas, organizuojantis ir (ar) teikiantis prevencines socialines paslaugas, mato, kad asmeniui (šeimai) reikia kitų (ne socialinių) paslaugų (pvz., sveikatos, švietimo paslaugų), jis informuoja asmenį (šeimą) apie galimybę gauti kitas (ne socialines) paslaugas ir pasiūlo jam (jai) kreiptis į šias paslaugas teikiančias ir (ar) organizuojančias įstaigas (nurodo jų pavadinimus, veiklos adresus, kontaktinius telefono ryšio numerius ir elektroninio pašto adresus).
22. Jei specialistas, organizuojantis ir (ar) teikiantis prevencines socialines paslaugas, mato, kad asmeniui (šeimai) reikia priklausomybės konsultanto teikiamų paslaugų, jis informuoja asmenį (šeimą) apie galimybę gauti priklausomybės konsultanto paslaugas, kurios teikiamos visuomenės sveikatos biuruose, vadovaujantis Priklausomybės konsultavimo paslaugų rizikingai ir žalingai alkoholį vartojantiems asmenims teikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2018 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V‑989 „Dėl Priklausomybės konsultavimo paslaugų rizikingai ir žalingai alkoholį vartojantiems asmenims teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
23. Prevencinės socialinės paslaugos teikiamos socialinių paslaugų įstaigose, asmens namuose ir kitose vietose, atsižvelgiant į Socialinių paslaugų kataloge, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, numatytą šios paslaugos teikimo trukmę, dažnumą, kitas sąlygas.
24. Specialistas, teikiantis prevencines socialines paslaugas asmens gyvenamojoje vietoje (pvz., potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieškos paslaugą), esant galimybei, vizualiai įvertintina asmens (šeimos) gyvenamosios vietos saugumo būklę (ar yra autonominiai dūmų jutikliai, ar tvarkinga šildymo sistema, elektros instaliacija) ir, esant poreikiui, informuoja asmenį apie savivaldybėje vykdomas gaisrų prevencijos priemones ir (ar) informuoja savivaldybės administraciją dėl asmens (šeimos) įtraukimo į vienišų, senyvo amžiaus, neįgalių asmenų ir auginančių nepilnamečius vaikus asmenų, turinčių specialiųjų poreikių ir gyvenančių riziką keliančiuose individualiuose gyvenamuosiuose būstuose, sąrašus, kaip numatyta vidaus reikalų ministro tvirtinamame gaisrų prevencijos veiksmų plane.
25. Prevencinės socialinės paslaugos planuojamos, organizuojamos ir teikiamos vadovaujantis patvirtintu Aprašu ir šiuo Tvarkos aprašu.
26. Prevencinių socialinių paslaugų teikėjai užtikrina, kad paslaugas teiktų kvalifikuoti darbuotojai atskiroms paslaugoms teikti, atitinkantys Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, užtikrina darbuotojų, organizuojančių ir (ar) teikiančių kompleksines paslaugas šeimai, galimybę tobulinti profesinę kompetenciją, gerinti paslaugų kokybę.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
27. Socialinės paramos ir sveikatos skyrius vykdo teikiamų paslaugų kontrolę, bendradarbiaudamas su prevencines socialines paslaugas teikiančiomis įstaigomis ir planuoja prevencines socialines paslaugas.
28. Įstaiga, teikianti prevencines paslaugas, Socialinės paramos šeimai informacinėje sistemoje SPIS iki kiekvieno einamojo mėnesio paskutinės darbo dienos už praėjusį mėnesį, o pasibaigus ketvirčiui per 10 darbo dienų suveda duomenis apie suteiktas prevencines socialines paslaugas. Pasibaigus mėnesiui iki kito mėnesio 10 dienos pateikia Socialinės paramos ir sveikatos skyriui ataskaitą apie asmenims (šeimoms) suteiktas prevencines socialines paslaugas (2 priedas).
29. Įstaigą, teikiančią prevencines paslaugas, dėl netinkamo prevencinių socialinių paslaugų teikimo asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, kiti suinteresuoti asmenys gali apskųsti Savivaldybės merui.
30. Įstaiga, teikianti prevencines paslaugas savo interneto svetainėje ir Savivaldybės administracija interneto svetainėje www.kupiskis.lt, ir kitomis informavimo priemonėmis (pavyzdžiui, per visuomenės informavimo priemones, renginius ir pan.) skelbia informaciją apie Savivaldybės teritorijoje organizuojamas ir teikiamas prevencines socialines paslaugas: teikiamų prevencinių socialinių paslaugų rūšis, jų turinį bei siekiamą rezultatą, prevencinių socialinių paslaugų teikėjus (jų pavadinimus, kontaktinę informaciją – telefono ryšio numerius, elektroninio pašto adresus), prevencinių socialinių paslaugų gavimo tvarką, prevencinių socialinių paslaugų organizavimą ir teikimą reglamentuojančius teisės aktus.
31. Įgyvendindami Aprašą ir šį Tvarkos aprašą, duomenų valdytojai užtikrina, kad jų atliekamas asmens duomenų tvarkymas atitiktų 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą, nuostatas.