AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
dėl audito įmonių ir nepriklausomų tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos teikėjų, atliekančių tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, darbo organizavimo ir vidaus organizacinės struktūros reikalavimų tvarkos aprašo paTVIRTINIMO
2024 m. liepos 25 d. Nr. V3-15
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 1 punktu, 5 dalies 1 punktu, 7 straipsnio 5 dalimi, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto 2024 m. liepos 24 d. posėdžio metu pateiktą nuomonę ir į 2024 m. liepos 10 d. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos raštą Nr. 6K-24-3876 „Dėl įsakymų projektų“:
t v i r t i n u Audito įmonių ir nepriklausomų tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos teikėjų, atliekančių tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, darbo organizavimo ir vidaus organizacinės struktūros reikalavimų tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Audito, apskaitos, turto vertinimo
ir nemokumo valdymo tarnybos
prie Lietuvos Respublikos finansų
ministerijos direktoriaus
2024 m. liepos 25 d. įsakymu Nr. V3-15
audito įmonių ir nepriklausomų tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos teikėjų, atliekančių tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, darbo organizavimo ir vidaus organizacinės struktūros reikalavimų tvarkos aprašas
I skyrius
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Audito įmonių ir nepriklausomų tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos teikėjų, atliekančių tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, darbo organizavimo ir vidaus organizacinės struktūros reikalavimų tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato reikalavimus, kurių turi laikytis tvarumo atskaitomybės užtikrinimą atliekantys auditoriai, audito įmonės, nepriklausomi tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos teikėjai (toliau – nepriklausomi užtikrinimo paslaugos teikėjai), tvarumo atskaitomybės užtikrinimo specialistai (toliau – užtikrinimo specialistai), kurdami ir įgyvendindami audito įmonės, nepriklausomo užtikrinimo paslaugos teikėjo vidaus politiką ir procedūras ir kuriais turi vadovautis organizuodami savo darbą.
2. Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo (toliau – Įstatymas) 4 straipsnio 4 dalies 1 punkto, 5 dalies 1 punkto, 7 straipsnio 5 dalies nuostatas.
II skyrius
reikalavimai, kurių turi laikytis audito įmonės, nepriklausomi užtikrinimo paslaugos teikėjai, kurdami ir įgyvendindami savo vidaus politiką ir procedūras
4. Audito įmonė, nepriklausomas užtikrinimo paslaugos teikėjas, teikiantys tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugas (toliau, kai taikoma abiem atvejais, – paslaugas teikianti įmonė) turi atitikti šiame skyriuje nustatytus jų vidaus politikos ir procedūrų reikalavimus. Paslaugas teikianti įmonė, vykdydama šiuos reikalavimus, turi nustatyti politikas ir procedūras, kurios būtų tinkamos atsižvelgiant į paslaugas teikiančios įmonės veiklos mastą ir sudėtingumą, ir jų tinkamumą turi gebėti įrodyti kompetentingai institucijai. Audito įmonė, kuri taip pat atlieka finansinių ataskaitų auditą, AVNT patvirtintame Auditorių ir audito įmonių, atliekančių finansinių ataskaitų auditą, darbo organizavimo ir vidaus organizacinės struktūros reikalavimų tvarkos apraše nustatytus reikalavimus įgyvendina integruotoje arba atskiroje organizacinėje struktūroje.
5. Paslaugas teikiančiai įmonei ir tvarumo atskaitomybės užtikrinimą atliekančiam auditoriui ar užtikrinimo specialistui (toliau, kai taikoma abiem atvejais, – tvarumo atskaitomybės užtikrinimą atliekantis asmuo) taikomi nepriklausomumo reikalavimai nustatyti AVNT patvirtintame Nepriklausomumo nuo subjekto, kuriam teikiamas tvarumo atskaitomybės užtikrinimas, konfidencialumo ir profesinės paslapties principo laikymosi tvarkos apraše. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti politiką ir procedūras, kurios užtikrintų, kad jos savininkai ar akcininkai, taip pat paslaugas teikiančios įmonės arba su ja susijusios įmonės administracinių, valdymo ir priežiūros organų nariai nedalyvautų atliekant tvarumo atskaitomybės užtikrinimą tokiu būdu, kuris galėtų pakenkti paslaugas teikiančios įmonės vardu tvarumo atskaitomybės užtikrinimą atliekančio asmens nepriklausomumui ir objektyvumui. Su paslaugas teikiančia įmone susijusia įmone šiame punkte laikomas bet koks, nepriklausomai nuo juridinio statuso, subjektas, kurį su paslaugas teikiančia įmone sieja bendri savininkai, kontrolė ar vadovai.
6. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti patikimas tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugų administracines ir apskaitos procedūras (kaip pavyzdžiui, darbo laiko apskaitos procedūras planuojant ir skiriant išteklius tvarumo atskaitomybės užtikrinimo užduotims, informacijos apie tvarumo atskaitomybės užtikrinimo klientams teikiamas kitas paslaugas, administravimo procedūras ir pan.), vidaus kokybės kontrolės mechanizmus, veiksmingas rizikos vertinimo procedūras, veiksmingą informacijos tvarkymo sistemų kontrolės ir apsaugos tvarką. Vidaus kokybės kontrolės mechanizmas turi būti toks, kad jis užtikrintų sprendimų ir procedūrų laikymąsi visuose paslaugas teikiančios įmonės lygmenyse ar visoje tvarumo atskaitomybės užtikrinimą atliekančio asmens darbo struktūroje.
7. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti politiką ir procedūras, kurios užtikrintų, kad jos darbuotojai ir kiti fiziniai asmenys, kurių paslaugomis ji naudojasi, kurių paslaugas kontroliuoja arba kurie tiesiogiai dalyvauja atliekant tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, turėtų tinkamų žinių ir patirties pareigoms vykdyti.
8. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti politiką ir procedūras, kurios užtikrintų, kad svarbios tvarumo atskaitomybės užtikrinimo funkcijos nebūtų perleidžiamos atlikti trečiosioms šalims tokiu būdu, kuris pakenktų paslaugas teikiančios įmonės vidaus kokybės kontrolei ir kompetentingų institucijų gebėjimui prižiūrėti, kaip paslaugas teikianti įmonė laikosi Įstatymo nustatytų pareigų. Jokios trečiosioms šalims perleidžiamos atlikti tvarumo atskaitomybės užtikrinimo funkcijos neturi daryti poveikio paslaugas teikiančios įmonės atsakomybei subjekto, kuriam teikiamas tvarumo atskaitomybės užtikrinimas, atžvilgiu.
9. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti veiksmingą organizacinę ir administracinę tvarką, kad užkirstų kelią bet kokiai grėsmei, kuri kyla jos nepriklausomumui, kaip nurodyta Įstatymo 7, 8, 9 ir 10 straipsniuose ir AVNT patvirtintame Nepriklausomumo nuo subjekto, kuriam teikiamas tvarumo atskaitomybės užtikrinimas, konfidencialumo ir profesinės paslapties principo laikymosi tvarkos apraše, tą grėsmę nustatytų, pašalintų arba valdytų ir atskleistų.
10. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti tvarumo atskaitomybės užtikrinimo atlikimo, darbuotojų mokymo, jų darbo priežiūros bei peržiūros ir tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylos sudarymo politiką ir procedūras, kaip nurodyta Tvarkos aprašo 27 – 32 punktuose.
11. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti vidaus kokybės kontrolės sistemą, kuri užtikrintų tvarumo atskaitomybės užtikrinimo kokybę. Kokybės kontrolės sistema turi apimti bent šio Tvarkos aprašo 10 punkte nurodytą politiką ir procedūras.
12. Už audito įmonės vidaus kokybės kontrolės sistemą atsako paskirtas asmuo, kuris atitinka auditą atliekančiam auditoriui keliamus reikalavimus, o nepriklausomo užtikrinimo paslaugos teikėjo atveju atsako paskirtas asmuo, kuris atitinka užtikrinimo specialistui keliamus reikalavimus.
13. Vykdomos tvarumo atskaitomybės užtikrinimo veiklos tęstinumui ir reguliarumui užtikrinti paslaugas teikianti įmonė turi pasitelkti tinkamus technologinius, intelektinius, žmogiškuosius išteklius, jų profesinės kompetencijos palaikymo ir tęstinio profesinio ugdymo sistemas ir procedūras, taip pat tinkamus paslaugų teikėjų tiekiamus žmogiškuosius, technologinius, intelektinius išteklius.
14. Paslaugas teikianti įmonė turi nustatyti tvarką, pagal kurią jos darbuotojai įmonės viduje specialiu kanalu galėtų pranešti apie galimus arba faktinius Įstatymo pažeidimus. Paslaugas teikianti įmonė taip pat turi įdiegti veiksmingą organizacinę ir administracinę tvarką, skirtą spręsti ir registruoti incidentus (pavyzdžiui, gautus nusiskundimus, nustatytus faktus, kad paslaugas teikiančios įmonės atliekamas tvarumo atskaitomybės užtikrinimas neatitinka taikomų tarptautinių užtikrinimo užduočių standartų arba Europos Komisijos patvirtintų tvarumo atskaitomybės užtikrinimo standartų, taikomų teisinių bei priežiūros reikalavimų ar kad nebuvo laikomasi paslaugas teikiančios įmonės nustatytos politikos ir procedūrų), kurie turi arba gali turėti rimtų padarinių jos tvarumo atskaitomybės užtikrinimo veiklos sąžiningumui.
15. Paslaugas teikianti įmonė turi taikyti tokią atlyginimų, įskaitant pelno pasidalijimą, politiką, kuri suteiktų paskatų užtikrinti tvarumo atskaitomybės užtikrinimo kokybę. Pajamų, kurias tvarumo atskaitomybės užtikrinimą atliekantis asmuo ar paslaugas teikianti įmonė gauna iš tvarumo atskaitomybės užtikrinimo subjektui teikiamų papildomų paslaugų, suma negali įeiti į jokio asmens, dalyvaujančio atliekant tvarumo atskaitomybės užtikrinimą ar galinčio daryti įtaką tvarumo atskaitomybės užtikrinimo teikimo eigai, darbo vertinimą ir atlyginimą.
16. Paslaugas teikianti įmonė turi stebėti ir vertinti pagal Įstatymą įdiegtų savo sistemų, vidaus kokybės kontrolės mechanizmo bei tvarkos tinkamumą ir veiksmingumą ir imtis priemonių bet kokiems trūkumams pašalinti.
17. Paslaugas teikianti įmonė turi atlikti metinį Tvarkos aprašo 11 punkte nurodytos vidaus kokybės kontrolės sistemos vertinimą, saugoti dokumentus apie to vertinimo rezultatus ir siūlomas priemones vidaus kokybės kontrolės sistemai pakeisti.
18. Šio Tvarkos aprašo 5-17 punktų nuostatas įgyvendinančios paslaugas teikiančios įmonės politika ir procedūros įforminamos dokumentuose ir paviešinamos paslaugas teikiančios įmonės vidaus politikose ir procedūrose nustatyta tvarka (pavyzdžiui, paslaugas teikiančios įmonės darbuotojams prieinamuose įmonėje darbui naudojamose duomenų bazėse, IT sistemose, programose, platformose) darbuotojams, kuriems taikomi šių politikų ir procedūrų reikalavimai.
III skyrius
Reikalavimai, kurių turi laikytis PAslaugas teikiančios įmonės ir asmenys organizuodami savo Darbą
19. Kai audito įmonė atlieka tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, ši audito įmonė turi paskirti bent vieną pagrindinį tvarumo atskaitomybės užtikrinimo partnerį, kuris gali būti pagrindinis audito partneris arba vienas iš tų partnerių. Nepriklausomas užtikrinimo paslaugos teikėjas turi paskirti bent vieną užtikrinimo specialistą, atsakingą už tvarumo atskaitomybės užtikrinimo atlikimą. Svarbiausi šiame punkte nurodytų asmenų pasirinkimo kriterijai turi būti nepriklausomumas ir kompetencija.
20. Paslaugas teikianti įmonė Tvarkos aprašo 19 punkte nurodytiems asmenims turi suteikti pakankamai išteklių ir darbuotojų, turinčių reikiamos kompetencijos ir gebėjimų, kad jie galėtų tinkamai atlikti savo pareigas.
21. Tvarkos aprašo 19 punkte nurodyti asmenys turi aktyviai dalyvauti atliekant tvarumo atskaitomybės užtikrinimą.
22. Tvarumo atskaitomybės užtikrinimą atliekantis asmuo, kad galėtų tinkamai atlikti savo pareigas, tam turi skirti pakankamai laiko ir išteklių.
23. Paslaugas teikianti įmonė turi saugoti duomenis apie bet kokį Įstatymo pažeidimą, išskyrus mažareikšmius pažeidimus (t. y. formalius ir (ar) techninio pobūdžio Įstatymo nuostatų neatitikimus (netikslumus)). Be to, paslaugas teikianti įmonė turi saugoti informaciją apie visus dėl šių pažeidimų kilusius padarinius, t. p. ir apie priemones, kurių buvo imtasi su tais pažeidimais susijusioms problemoms spręsti ir savo vidaus kokybės kontrolės sistemai pakeisti. Paslaugas teikianti įmonė turi rengti metinę ataskaitą, kurioje apžvelgiamos visos šios taikytos priemonės. Ataskaita turi būti paviešinama paslaugas teikiančios įmonės darbuotojams, atliekantiems funkcijas, susijusias su tvarumo atskaitomybės užtikrinimu.
24. Kai paslaugas teikianti įmonė, spręsdama su Tvarkos aprašo 23 punkte nurodytais pažeidimais susijusius klausimus, prašo išorės ekspertų konsultacijos, ji prašymą ir gautą konsultaciją užfiksuoja dokumentuose.
25. Paslaugas teikianti įmonė saugo su kiekvienu klientu susijusius duomenis, kuriuos sudaro ši informacija:
26. Paslaugas teikianti įmonė sudaro kiekvieno tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylą. Paslaugas teikianti įmonė dokumentuose užfiksuoja bent Įstatymo 10 straipsnyje nurodytus duomenis. Paslaugas teikianti įmonė saugo bet kokius kitus duomenis ir dokumentus, kurie yra svarbūs Įstatymo 50 straipsnyje nurodytai tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadai pagrįsti ir atliekant atitikties Įstatymui bei kitiems taikytiniems teisiniams reikalavimams stebėseną.
27. Tvarumo atskaitomybės užtikrinimo byla užbaigiama ne vėliau kaip praėjus 60 dienų nuo užtikrinimo išvados pasirašymo dienos.
28. Galutinės tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylos sudarymas po užtikrinimo išvados išleidimo datos yra administracinis procesas, per kurį neatliekamos naujos procedūros, nerenkami nauji duomenys ir įrodymai, nerengiama naujų išvadų, tačiau, esant poreikiui, atliekami administracinio pobūdžio dokumentų koregavimai (pavyzdžiui, dokumentuojami duomenys ir įrodymai, kurie gauti prieš užtikrinimo išvados išleidimo datą, ištrinami, pašalinami nereikalingi dokumentai; surūšiuojami dokumentai, juose pateikiamos kryžminės nuorodos; pasirašomi dokumentai, susiję su tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylos sudarymo procesu).
29. Paslaugas teikianti įmonė turi įdiegti politiką ir procedūras, užtikrinančias galutinės tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylos užbaigimą laikantis Tvarkos aprašo 27 dalyje nustatyto termino, taip pat užbaigtos tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylos saugų laikymą, vientisumą, pasiekiamumą, atkūrimą. Užbaigtos tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylos vientisumas gali būti pažeistas, jeigu joje pateikti dokumentai neteisėtai pakeičiami, papildomi, ištrinami, negrąžinamai prarandami ar nepataisomai sugadinami.
30. Sudarius galutinę tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylą, šioje byloje esantys dokumentai negali būti papildyti, ištrinti, sunaikinti ar kitaip pakeisti iki jų saugojimo laikotarpio pabaigos, išskyrus Tvarkos aprašo 31 punkte numatytus atvejus.
31. Jeigu sudarius galutinę tvarumo atskaitomybės užtikrinimo bylą dėl vėliau įvykusių aplinkybių (pavyzdžiui, vidaus ar išorės tikrinimo metu gautų pastabų) nusprendžiama, kad būtina taisyti tvarumo atskaitomybės užtikrinimo byloje pateiktus dokumentus ar ją papildyti naujais dokumentais, nepriklausomai nuo tokių pataisymų ar papildymų pobūdžio šioje patikslintoje byloje pateiktuose dokumentuose turi būti nurodytos konkrečios tokių pataisymų ar papildymų priežastys, kada ir kas atliko bei peržiūrėjo tokius pataisymus ar papildymus.
32. Jei tas pats auditorius atlieka auditą ir tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, tvarumo atskaitomybės užtikrinimo byla gali būti įtraukiama į audito bylą.