herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO TARNAUTOJŲ ETIKOS KODEKSO ĮGYVENDINIMO APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2016 m. balandžio 14 d. Nr. 03-49

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

1.  Patvirtinti Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso įgyvendinimo aprašą (pridedama).

2.  Pripažinti netekusiu galios Lietuvos banko valdybos 2013 m. rugsėjo 16 d. nutarimą Nr. 03-151 „Dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo Lietuvos banke aprašo patvirtinimo“.

3.  Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2016 m. birželio 1 d.

4.  Supažindinti su šiuo nutarimu Lietuvos banko tarnautojus pasirašytinai Teisės aktų rengimo Lietuvos banke tvarkos aprašo 70 punkto nustatyta tvarka.

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                            Vitas Vasiliauskas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2016 m. balandžio 14 d.

nutarimu Nr. 03-49

 

 

Lietuvos banko TARNAUTOJŲ etikos kodekso įgyvendinimo aprašas

 

I skyrius

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso įgyvendinimo apraše (toliau – Aprašas) detaliai nustatytos Lietuvos banko (toliau – Bankas) valdybos pirmininko, jo pavaduotojų, Banko valdybos narių ir kitų Banko tarnautojų (toliau – Tarnautojai) teisės, pareigos, atsakomybė ir procedūros, kaip turi elgtis Tarnautojai, kad jų elgsena atitiktų Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso (toliau – Kodeksas) nuostatas.

2.  Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu (toliau – Įstatymas), Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo taisyklėmis, Lietuvos banko tarnautojų etikos kodeksu, Europos Centrinio Banko 2015 m. kovo 12 d. gairėmis 2015/855, kuriomis nustatomi Eurosistemos etikos kodekso, ir gairėmis 2015/856, kuriomis nustatomi Bendro priežiūros mechanizmo etikos kodekso principai, kitais teisės aktais.

3.  Aprašo IV skyriaus nuostatos taikomos Banko Tarnautojams, kuriems taikomas Įstatymas ir kurių pareigybės įtrauktos į Banko valdybos pirmininko įsakymu patvirtintą Lietuvos banko tarnautojų, kurie privalo deklaruoti privačius interesus, pareigybių sąrašą. Šie Banko Tarnautojai privalo pateikti privačių interesų deklaraciją Įstatyme nustatyta tvarka (toliau – Deklaracija)

4.  Apraše vartojamos Kodekse apibrėžtos sąvokos.

 

II skyrius

kodekso įgyvendinimo priežiūra

 

5.  Banko valdybos pirmininkas paskiria Tarnautoją, atsakingą už tarnybinės etikos (elgesio) normų įgyvendinimą, viešųjų ir privačių interesų derinimo atitiktį, korupcijos prevenciją ir Kodekso tobulinimą (toliau – atitikties tarnautojas). Atitikties tarnautojas, kuris yra atskaitingas Saugos departamento direktoriui:

5.1. teikia rekomendacijas Tarnautojams dėl jų elgesio atitikties Kodekso nuostatoms;

5.2. teikia išvadą tarnybą Banke baigusiam asmeniui dėl viešųjų ir privačių interesų suderinimo siekiant eiti naujas pareigas;

5.3. priima iš Tarnautojų pranešimus dėl galimo Kodekso nuostatų pažeidimo;

5.4. gavęs Tarnautojo pranešimą dėl atsisakymo vykdyti neteisėtas užduotis arba pavedimus, juos registruoja ir informuoja Saugos departamento direktorių, kuris priima sprendimą dėl kontrolės priemonių taikymo. Jeigu gautas pranešimas dėl atsisakymo vykdyti neteisėtas Saugos departamento direktoriaus užduotis, apie pranešimo gavimą informuojamas Banko valdybos pirmininkas;

5.5. prižiūri, kaip Banke įgyvendamos su viešųjų ir privačių interesų derinimu susijusios Įstatymo, Aprašo, Kodekso, kitų Banko Tarnautojų profesinę etiką (elgesį) reglamentuojančių teisės aktų ir Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos sprendimų, rekomendacijų ir rezoliucijų nuostatos;

5.6. rengia teisės aktų, reglamentuojančių etikos, viešųjų ir privačių interesų derinimą Banke, ir kitų susijusių dokumentų projektus, teikia pasiūlymus Saugos departamento direktoriui dėl jų tobulinimo;

5.7. organizuoja ir įgyvendina priemones Kodekso nuostatų žinomumui ir suprantamumui gerinti;

5.8. Banko Tarnautojų viešųjų ir privačių interesų derinimo nuostatų įgyvendinimo klausimais bendradarbiauja su Vyriausiąja tarnybinės etikos komisija, kitomis valstybės ir savivaldybių institucijomis.

6.  Banko tarnautojų asmeninių sandorių priežiūros komitetas vykdo Tarnautojų asmeninių sandorių atitikties Lietuvos banko tarnautojų asmeninių sandorių taisyklėms priežiūrą.

7.  Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento Reguliuojamos rinkos priežiūros skyrius vykdo Tarnautojų sudaromų finansinių priemonių sandorių atitikties Lietuvos banko tarnautojų sudaromų finansinių priemonių sandorių taisyklėms priežiūrą.

8.  Banko valdybos pirmininkui, jo pavaduotojams, Banko valdybos nariams ir Banko savarankiškų struktūrinių padalinių vadovams galimai pažeidus Kodeksą, šį klausimą nagrinėja Banko valdyba.

9.  Kitiems Tarnautojams galimai pažeidus Kodekso reikalavimus, šį klausimą nagrinėja Banko valdybos pirmininko įsakymu sudaryta Lietuvos banko etikos komisija (toliau – Komisija), išskyrus tuos Tarnautojų galimai padarytus pažeidimus, kuriuos teisės aktų nustatyta tvarka nagrinėja arba pavesta nagrinėti Banko struktūriniams padaliniams, sudarytai komisijai, komitetui, darbo grupei arba vadovams.

10.  Komisiją sudaro Banko valdybos pirmininko įsakymu paskirti penki Tarnautojai. Komisija turi laikytis aukštų etikos standartų reikalavimų, dirbti sąžiningai, nepriklausomai, teisingai ir diskretiškai, vengti bet kokios situacijos, galinčios kelti interesų konfliktą. Komisija nagrinėja Aprašo 9 punkte nurodytus galimus Kodekso nuostatų pažeidimus, dalyvauja tobulinat teisės aktus, reglamentuojančius etikos nuostatas, ir teikia rekomendacijas atitikties tarnautojui dėl etikos normų taikymo praktikos. Komisijos posėdyje patariamojo balso teise gali dalyvauti nepriklausomas konsultantas, pasirašęs konfidencialumo įsipareigojimą. Komisijos kompetencija ir darbo tvarka nustatyta Banko valdybos pirmininko įsakymu patvirtintame Lietuvos banko etikos komisijos darbo reglamente.

 

III SKYRIUS

DOVANŲ PRIĖMIMAS

 

11Dovana yra bet koks neatlygintinai perduotas turtas, suteikta paslauga, gauta nauda arba pranašumą suteikiančios sąlygos, t. y. tokia dovana, kuri bet kokiu būdu susijusi su Tarnautojų darbu Banke, tačiau nėra teisės aktais ar sutartimis nustatytas atlygis už suteiktas paslaugas ar atliktą darbą, suteikta arba priimta Tarnautojų, arba priimta bet kurio iš jo artimųjų. Dovana gali būti daiktas, paslauga, nuolaida, vaišingumas, skolinimas, teisinį pranašumą suteikiančios sąlygos ir pan. Šis terminas taip pat apima dovanojamas paslaugas, mokymus, transporto, apgyvendinimo, maitinimo išlaidas, kultūrines priemones ir pan. (toliau – Dovana).

12.  Tarnautojai negali reikalauti, gauti arba priimti pažado, kad tiek jie patys, tiek bet kuris kitas asmuo gaus bet kokią Dovaną, bet kokiu būdu susijusią su Tarnautojo oficialių pareigų vykdymu.

13.  Dovanos priėmimas arba jos teikimas bet kokiu atveju negali pažeisti arba paveikti Banko nepriklausomumo, Tarnautojų nešališkumo, veiksmų laisvės, negali sukurti įsipareigojimo Dovanos gavėjui arba suteikti lūkesčių jos teikėjui.

14.  Tarnautojai negali priimti Dovanų, išskyrus atvejus, jeigu jos nėra dažnos iš to paties šaltinio, jeigu jų vertė neviršija 30 eurų ir jeigu:

14.1. jas teikia Lietuvos Respublikos valstybės institucijos, nacionaliniai centriniai bankai, Europos Sąjungos institucijos ar įstaigos, tarptautinės organizacijos ir kitos valstybių valstybės institucijos pagal susiklosčiusias bendradarbiavimo tradicijas;

14.2. įteikiamos įprastinės ir reprezentacijai skirtos dovanos (su valstybės, įstaigos ir kitokia simbolika, kalendoriai, knygos ir kitokie informacinio pobūdžio spaudiniai);

14.3. jos įteikiamos pagal tarptautinį protokolą.

15.  Dovanos, nurodytos Aprašo 14 punkte, kurių vertė viršija 30  eurų, ir gautos Dovanos, kurias Tarnautojai mano, kad reikia perduoti Bankui neatsižvelgiant į jų vertę, perduodamos Bankui teisės aktų nustatyta tvarka.

16.  Atliekant prižiūrimų finansų rinkos dalyvių patikrinimus arba auditus gali būti priimamas tik su darbu susijusių susitikimų metu siūlomas nedidelės vertės vaišingumas (kava, mineralinis vanduo ir pan.).

17.  Tarnautojai turi ypač atsakingai įvertinti gautus tiek susijusius su tarnybine veikla, tiek asmeninius pasiūlymus arba kvietimus ir juos priimti tik įsitikinę, kad tai netrukdys Tarnautojui tinkamai atlikti pareigas Banke, nepakenks Banko ir Tarnautojo reputacijai.

18.  Tarnautojai, prieš priimdami kvietimą dalyvauti privačių organizatorių renginiuose susijusiuose su tarnybine veikla, turi iš anksto išsiaiškinti situacijas, galinčias kelti interesų konfliktą, ir numatyti kaip galima būtų jų išvengti. Tarnautojai negali priimti pasiūlymo apmokėti jų kelionės, apgyvendinimo, taip pat kitų panašaus pobūdžio išlaidų, jeigu tai turėtų įtakos Banko nepriklausomumui, tarnautojų nešališkam arba objektyviam pareigų vykdymui.

19.  Banko vardu Tarnautojai gali teikti pagal tarptautinį protokolą arba susiklosčiusias tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtas dovanas. Organizuojant Banko renginius, rekomenduojame laikytis nuostatos, kad dovanomis nebus keičiamasi, ir apie tai informuoti renginio dalyvius, tačiau gali būti taikoma išimtis, kai renginyje laikomasi tarptautinio protokolo arba kai dovanomis keičiamasi pagal susiklosčiusias tradicijas.

 

IV SKYRIUS

INTERESŲ KONFLIKTŲ VALDYMAS PRIIMANT Į TARNYBĄ IR VYKDANT PAREIGAS

 

20Priimant į tarnybą Banke, vykdant vidaus atranką arba siūlant užimti kitas pareigas, turi būti įvertinta pretendento ankstesnė profesinė veikla, kiti duomenys ir aplinkybės, galinčios turėti įtakos interesų konfliktui jam einant pareigas Banke

21.  Priėmimo komisija, vadovaudamasi Priėmimo į tarnybą Lietuvos banke tvarkos aprašu, vertina pretendento pateiktą informaciją ir kitas aplinkybes, dėl kurių gali kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktas.

22.  Priimant į tarnybą tiesioginis vadovas:

22.1. vertina pretendento, kuris laimėjo išorės atranką ir priėmė darbo pasiūlymą eiti pareigas jam pavaldžiame Banko padalinyje, deklaruojamus privačius interesus ir teikia atitikties tarnautojui išvadą (kartu pridėdamas Pretendento Deklaraciją) dėl atrinkto pretendento privačių interesų ir tarnybos Banke pareigų suderinamumo;

22.2. vertina pretendento, laimėjusio išorės atranką ir priėmusio darbo pasiūlymą eiti pareigas, kurias einantys Tarnautojai neturi prievolės deklaruoti privačius interesus, jam pavaldžiame Banko padalinyje, Pretendento anketoje pateiktą ir kitą turimą informaciją dėl atrinkto pretendento privačių interesų ir tarnybos Banke pareigų suderinamumo;

22.3. vertina Tarnautojo, kuris laimėjo vidaus atranką ir priėmė pasiūlymą eiti pareigas arba kuriam teikia pasiūlymą užimti pareigas (perkėlimas) jam pavaldžiame Banko padalinyje, Tarnautojo privačių interesų deklaracijoje pateiktą informaciją;

22.4. vertina Tarnautojo, kuris laimėjo vidaus atranką arba kuriam siūlo užimti pareigas, kurias einantys Tarnautojai neturi prievolės deklaruoti privačius interesus, pateiktą (žodžiu ar raštu) arba ir kitą turimą informaciją dėl viešųjų ir privačių interesų derinimo;

22.5. vizuoja pretendento prašymą priimti į tarnybą Banke arba Tarnautojo prašymą perkelti į kitas pareigas jo vadovaujamame padalinyje ir išreiškia pritarimą dėl galimų viešųjų ir privačių interesų suderinamumo ir konfliktų valdymo arba nepritarimą – tuomet nurodo, dėl kokio galimo privačių interesų konflikto tų pareigų eiti negali.

23Atitikties tarnautojas vertina asmens, kuris laimėjo išorės atranką arba kuris buvo atrinktas vidaus atrankoje, arba kuriam buvo pasiūlyta eiti pareigas (perkėlimas), įtrauktas į Lietuvos banko tarnautojų, kurie privalo deklaruoti privačius interesus, pareigybių sąrašą, deklaruojamus privačius interesus ir, gavęs rašytinį Saugos departamento direktoriaus pritarimą, teikia išvadą Personalo skyriui dėl atrinkto pretendento privačių interesų ir tarnybos Banke pareigų suderinamumo.

24.  Tarnybos Banke metu vadovas:

24.1nustatęs galimą jam tiesiogiai pavaldaus Tarnautojo privačių ir viešųjų interesų konfliktą, nedelsdamas imasi veiksmų toms aplinkybėms pašalinti: neskiria šiam pavaldžiam tarnautojui užduočių, galinčių sukelti interesų konfliktą, arba jį nušalina;

24.2. priima tik raštu pateiktus pavaldžių Tarnautojų pranešimus apie nusišalinimą nuo jiems privačių ir viešųjų interesų konfliktą sukeliančių arba galinčių sukelti klausimų sprendimo ir (ar) paskirtų pavedimų vykdymo;

24.3. užtikrina, kad nusišalinęs Tarnautojas nedalyvautų rengiant, svarstant arba priimant privačių ir viešųjų interesų konfliktą galinčių sukelti klausimų sprendimus;

24.4. gavęs informaciją, kad pavaldus Tarnautojas, kuriam taikomas Įstatymas, priėmė siūlymą pereiti į kitą darbą ne Banke, ir nustatęs, kad šis pasiūlymas gali kelti interesų konfliktą, raštu supažindina jį su Įstatymo apribojimais pasibaigus tarnybai Banke; nustatęs galimą interesų konfliktą, nedelsdamas imasi priemonių, kad būtų pašalinta viešųjų ir privačių interesų konflikto grėsmė;

24.5. jeigu pavaldus Tarnautojas nepaisė jam pateiktų išankstinių rašytinių rekomendacijų arba jeigu, susidarius viešųjų ir privačių interesų konflikto situacijai, Tarnautojas savo iniciatyva nepateikė rašytinio pranešimo apie nusišalinimą, informuoja atitikties tarnautoją ir kreipiasi į Komisiją dėl galimų viešųjų ir privačių interesų derinimo pažeidimo ištyrimo;

24.6. teikia išankstines rekomendacijas ir imasi kitų reikiamų priemonių, kad jiems pavaldžių tarnautojų elgesys atitiktų Kodekso nuostatas.

25.  Tarnybos banke metu atitikties tarnautojas:

25.1prižiūri, ar privalantys teikti Deklaracijas Tarnautojai jas pateikė Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka;

25.2. gavęs pranešimą apie Tarnautojo pateiktą Deklaraciją, ją tikrina ir analizuoja, atlieka jų stebėseną, o nustatęs viešųjų ir privačių interesų galimo konflikto atvejį, apie tai nedelsdamas raštu informuoja Deklaraciją pateikusį Tarnautoją, jo tiesioginį vadovą ir Saugos departamento direktorių;

25.3. teikia Tarnautojams rašytines konsultacijas dėl bendrųjų elgesio principų įgyvendinimo, viešųjų ir privačių interesų derinimo ir interesų konfliktų valdymo, deklaracijų teikimo, dovanų ir kitų pranašumą suteikiančių sąlygų priėmimo klausimų;

25.4. nustatęs, kad Tarnautojas nevykdo arba netinkamai vykdo Įstatymo arba Aprašo reikalavimus, nedelsdamas įspėja patį tarnautoją ir informuoja apie tai jo tiesioginį vadovą; jeigu per protingą terminą Tarnautojas nesiima tinkamų trūkumams pašalinti veiksmų, raštu informuoja Saugos departamento direktorių, kuris teikia Banko valdybos pirmininkui motyvuotą siūlymą inicijuoti tyrimą dėl Tarnautojo galimo Įstatymo ar Aprašo reikalavimų nevykdymo arba netinkamo jų vykdymo.

 

V SKYRIUS

DARBAS KITUR IR KITA VEIKLA

 

26.  Tarnautojai nepriima iš trečiųjų šalių jokių užmokesčių už veiklą, kuri bet kokiu būdu susijusi su jo pareigomis Banke. Jeigu Tarnautojas sako kalbą, skaito paskaitas, pranešimus, atsakinėja į klausimynus, dalyvauja televizijos, radijo laidose arba kitose visuomenės informacijos priemonėse kaip Tarnautojas, tai daro neatlygintinai. Jeigu, atsižvelgiant į susidariusią situaciją, dėl šiame Kodekso punkte nurodytos veiklos Tarnautojas negali neimti honoraro, tai honoraras perduodamas Bankui. Šiame Kodekso punkte nurodytos veiklos metu Tarnautojo reiškiama nuomonė negali prieštarauti oficialiai Banko pozicijai.

27.  Tarnautojai, gavę Banko valdybos sutikimą, gali dirbti kitur. Tarnautojai, siekiantys kitur sukurti darbo santykius arba darbo santykių esmę atitinkančius (susitarimas dėl darbo apmokėjimo sąlygų, darbo vietos ir funkcijų, darbo drausmės ir kt.) santykius, privalo gauti Banko valdybos leidimą. Leidimą dirbti kitur Banko valdyba gali duoti tik įsitikinusi, kad kiti darbo santykiai netrukdys Tarnautojui tinkamai atlikti pareigas Banke, nesudarys prielaidų viešųjų ir privačių interesų konfliktui, nepakenks Banko ir Tarnautojo reputacijai.

28.  Banko valdybos pirmininkas ir Banko valdybos nariai turi teisę dirbti mokslinį bei pedagoginį darbą gavę Banko valdybos sutikimą.

29.  Banko valdyba gali priimti nutarimą dėl leidimo Tarnautojui dirbti kitur arba leidimo Banko valdybos pirmininkui ar Banko valdybos nariui dirbti mokslinį ar pedagoginį darbą pripažinti netekusiu galios, jeigu darbas kitur trukdo tinkamai atlikti pareigas Banke, sudaro prielaidas kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktui ir (arba) diskredituoja Banko ar Tarnautojo reputaciją.

30.  Banko valdybos nutarimas neleisti dirbti Tarnautojui kito darbo arba Banko valdybos pirmininkui ar Banko valdybos nariui neleisti dirbti mokslinio ar pedagoginio darbo, taip pat Banko valdybos sprendimas pripažinti netekusiu galios nutarimą dėl leidimo dirbti kitur gali būti skundžiamas teisės aktų nustatyta tvarka.

31.  Tarnautojai turi teisę užsiimti kita veikla. Įgyvendindami kūrybinės ir ūkinės veiklos laisvę Tarnautojai turi vadovautis Lietuvos Respublikos teisės aktais, turi laikytis etikos principų, vengti viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktų. Tarnautojai gali užsiimti tik tokia kūrybine ir ūkine veikla, kuri netrukdys jam tinkamai atlikti pareigų Banke, nesudarys prielaidų viešųjų ir privačių interesų konfliktui bei nediskredituos Banko ir Tarnautojo reputacijos.

32.  Tarnautojai, kuriems netaikomas Įstatymas, turi raštu informuoti savo tiesioginį vadovą apie vykdomą individualią veiklą, kuria savarankiškai versdamasis tarnautojas siekia gauti pajamų arba kitokios ekonominės naudos per tęstinį laikotarpį, ir dalyvavimą asociacijų, visuomeninių organizacijų, susivienijimų, konfederacijų, sąjungų, draugijų arba panašaus veiklos pobūdžio organizacijų ir kitų viešųjų juridinių asmenų valdymo ar priežiūros organuose, išskyrus politines partijas ir organizacijas.

33.  Tiesioginis vadovas, atsižvelgdamas į jo pavaldžių Tarnautojų pateiktą informaciją apie vykdomą kitą veiklą arba dalyvavimą asociacijų, visuomeninių organizacijų, susivienijimų, konfederacijų, sąjungų, draugijų ar panašaus veiklos pobūdžio organizacijų ir kitų viešųjų juridinių asmenų valdymo ar priežiūros organuose, išskyrus politines partijas ir organizacijas, turi įsitikinti, kad tai netrukdys Tarnautojui tinkamai atlikti pareigas Banke, nesudarys prielaidų viešųjų ir privačių interesų konfliktui bei nediskredituos Banko ir Tarnautojo reputacijos. Kilus abejonių dėl Tarnautojo viešųjų ir privačių interesų derinimo, tiesioginis vadovas kreipiasi konsultacijos į atitikties tarnautoją.

34.  Tarnautojai, užsiimdami Aprašo 27, 28 ir 31 punktuose nurodyta veikla, turi pabrėžti, kad veikia kaip individualūs asmenys, negali sudaryti įspūdžio, kad atstovauja Bankui, ir neturi sudaryti pagrindo sieti šią jų veiklą su Banku.

35.  Tarnautojams neleidžiama būti renkamu (skiriamu) privataus juridinio asmens organo nariu, išskyrus atvejus, kai šiuo nariu jis yra išrinktas arba paskirtas Banko.

36.  Bet kokiose derybose dėl būsimo darbo ir priimdami darbo pasiūlymą Tarnautojai turi elgtis sąžiningai ir išlaikyti su Banko veikla susijusias paslaptis.

37.  Tiesioginis vadovas kontroliuoja, ar darbas kitur netrukdo Tarnautojui tinkamai atlikti pareigas Banke, o tai nustatęs, privalo siūlyti Banko valdybai panaikinti leidimą Tarnautojui dirbti kitur.

38.  Šio skyriaus nuostatos Banko Tarnautojams taikomos ir jų atostogų metu.

 

VI SKYRIUS

PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARACIJŲ PATEIKIMAS

 

39Tarnautojai, kurie privalo deklaruoti privačius interesus, Deklaracijas teikia vadovaudamiesi Įstatymo ir Taisyklių nuostatomis. Tarnautojai, privalantys deklaruoti privačius interesus, ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo priėmimo arba paskyrimo į tarnybą Banke dienos Deklaracijas teikia elektroninėmis priemonėmis Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai per Valstybinės mokesčių inspekcijos elektroninio deklaravimo informacinę sistemą. Jeigu pateiktoje Deklaracijoje nurodyti duomenys apie deklaruojančio Tarnautojo ir (ar) jo sutuoktinio, sugyventinio, partnerio privačius interesus pasikeitė, deklaruojantis asmuo privalo Deklaraciją patikslinti ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo duomenų pasikeitimo dienos. Jeigu paaiškėja naujų aplinkybių, dėl kurių gali kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktas, privačius interesus deklaruojantis tarnautojas privalo Deklaraciją papildyti nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo šių aplinkybių paaiškėjimo dienos. Tarnautojas, kuris buvo atrinktas vidaus atrankoje arba kuriam pasiūlyta užimti pareigas (perkėlimas), kurias einantis Tarnautojas privalo deklaruoti privačius interesus, ir priėmė šį pasiūlymą, Deklaraciją pateikia nedelsdamas.

40Tarnautojai, privalantys deklaruoti privačius interesus, kurių sutuoktinių, sugyventinių arba partnerių duomenys įstatymų nustatyta tvarka yra įslaptinti ir (arba) jie vykdo žvalgybą, kontržvalgybą ar kriminalinę žvalgybą, privačių interesų deklaracijos formą, pateiktą Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos interneto svetainėje arba Valstybinės mokesčių inspekcijos elektroninio deklaravimo informacinėje sistemoje, užpildo ir pasirašę pateikia atitikties tarnautojui ir savo tiesioginiam vadovui.

41Tarnautojai, Vyriausiajai etikos komisijai pateikę deklaraciją per Valstybinės mokesčių inspekcijos elektroninio deklaravimo informacinę sistemą, vadovaudamiesi Saugos departamento parengtu aprašu jos kopiją išsaugo Nestruktūrizuotų duomenų saugyklos ir grupinio darbo sistemoje (toliau – NDS ir GDS) ir informuoja atitikties tarnautoją bei savo tiesioginį vadovą, o Banko valdybos pirmininko pavaduotojai ir Banko valdybos nariai informuoja Banko valdybos pirmininką ir atitikties tarnautoją. Susipažinti su savo pateiktais asmens duomenimis Tarnautojas gali peržiūrėdamas įrašus NDS ir GDS.

42Pretendentas, laimėjęs (išorinę) atranką ir priėmęs darbo pasiūlymą eiti Tarnautojo pareigas, įtrauktas į privačius interesus privalančių deklaruoti Tarnautojų pareigybių sąrašą, privalo, prieš jam pasiūlant sudaryti darbo sutartį su Banku, pateikti Bankui pasirašytą Deklaraciją.

43Banko valdybos pirmininkas, vadovai, Personalo skyriaus tarnautojai ir atitikties tarnautojas privalo pasirašyti įsipareigojimą saugoti Deklaraciją pateikusio Banko tarnautojo arba pretendento asmens duomenis. Šis įsipareigojimas saugomas įsipareigojusiojo asmens byloje (Aprašo priedas).

44Tarnautojų Deklaracijos arba NDS ir GDS išsaugotos deklaracijų kopijos Banke saugomos vienus metus nuo darbo santykių Lietuvos banke nutraukimo dienos.

45Tarnautojas, kurio Deklaracijos duomenys buvo vieši, praradęs deklaruojančiojo asmens statusą, gali pateikti prašymą Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai, kad jo Deklaracija nebūtų viešai skelbiama Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos interneto svetainėje.

 

VII skyrius

tarnautojų PRIEVOLĖ vengti interesų konflikto ir NUSIŠALINTI

 

46.  Tarnautojas privalo vengti veiklos, kuri sukeltų viešųjų ir privačių interesų konfliktą. Tarnautojui draudžiama atlikti pareigas, vykdyti pavedimą, priimti sprendimą ir (ar) dalyvauti priimant sprendimą, kuris susijęs su jo privačiais interesais: draudžiama dalyvauti visuose bet kokio sprendimo arba dokumento rengimo, svarstymo ir priėmimo etapuose, nesvarbu, kaip jie įvardijami (auditavimas, inspektavimas, klausimo analizavimas, pasiūlymų teikimas, sprendimų priėmimas, dalyvavimas kolegialiame organe priimant sprendimą, dalyvavimas pasitarime, darbas komitetuose, komisijose, darbo grupėse, neformali konsultacija, klausimo pristatymas ar pan.), ir bet kokiu būdu paveikti priimamus sprendimus, susijusius su Tarnautojo ir (ar) jo artimųjų asmeniniu turtiniu arba neturtiniu suinteresuotumu, kad būtų priimtas arba nepriimtas atitinkamas sprendimas, tam tikrų pavedimų baigtimi arba atliekamų pareigų įvykdymo rezultatu.

47.  Interesų konflikto situacijos susidaro tada, kai Tarnautojas, vykdydamas savo pareigas arba atlikdamas pavedimą, privalo priimti sprendimą, dalyvauti jį priimant arba įvykdyti pavedimą, kuris susijęs su jo ir (ar) jo Artimųjų privačiais interesais:

47.1. Tarnautojo ir (ar) jo artimųjų verslu;

47.2. turimomis visų rūšių ir bet kokios teisinės formos ūkinės, komercinės, finansų įstaigos, įmonės, bendrovės, bendrijos, asociacijos, susivienijimo ir (ar) organizacijos (toliau – Įmonė) akcijomis, dalimis, pajais, teisėmis (kad ir koks būtų jų kiekis ir vertė);

47.3. Tarnautojo arba jo artimųjų darbu kitose Įmonėse ir (ar) individualia veikla, paslaugų teikimu, darbų atlikimu pagal autorinę sutartį arba verslo pažymėjimą;

47.4. naryste ir (ar) užimamomis pareigomis kitose Įmonėse;

47.5. finansiniais, moraliniais arba bet kokio kito pobūdžio įsipareigojimais kitiems asmenims;

47.6. iš kitų asmenų gautomis dovanomis ir (ar) suteiktomis paslaugomis arba pranašumą suteikiančių sąlygų gavimu;

47.7. artimųjų darbu Banke;

47.8. naujo darbo paieškomis (priėmęs pasiūlymą pereiti dirbti į kitą darbą ne Banke, apie tai privalo nedelsdamas raštu informuoti tiesioginį vadovą);

47.9. tiesioginės ir (ar) netiesioginės naudos, turtinės arba neturtinės naudos gavimu sau ir (ar) jo artimiesiems;

47.10. bet kokio pobūdžio turtiniu ir (ar) neturtiniu suinteresuotumu.

48.  Tarnautojas privalo nusišalinti, kai:

48.1. rengiami, svarstomi, priimami sprendimai ir (ar) atliekami pavedimai, kurie sukelia interesų konfliktą;

48.2. atliekama viešųjų pirkimų procedūra, kai Tarnautojas yra susijęs šeimos, artimos giminystės arba svainystės ryšiais su tiekėjo, dalyvaujančio viešajame pirkime, atstovais, yra pirkime dalyvaujančio tiekėjo akcininkas arba bet kokios formos juridinio asmens dalyvis, gauna iš pirkime dalyvaujančio tiekėjo bet kokios rūšies pajamų arba kitokios turtinės ir (ar) neturtinės naudos arba yra veikiamas kitų sąlygų, galinčių sukelti interesų konfliktą;

48.3. priimami sprendimai ir (ar) atliekami pavedimai, susiję su asmenimis, iš kurių Tarnautojas ir (ar) jo artimieji gauna bet kokios turtinės ar neturtinės naudos arba su kuriais jį sieja sutartiniai ar bet kokio kito pobūdžio įsipareigojimai ir bet kokio kito pobūdžio teisiniai santykiai, galintys sukelti interesų konfliktą;

48.4. sprendimai priimami ir (ar) atliekami pavedimai dėl Įmonių, kurių akcijų, dalių, pajų, teisių turi Tarnautojas ir (ar) jo artimieji arba kurios yra susiję su šio tarnautojo ir (ar) jo artimųjų naryste, einamomis ar renkamomis pareigomis arba kurios yra susiję su Tarnautoju ir (ar) jo artimaisiais bet kokias kitais ryšiais. Tarnautojas, priimdamas sprendimus, susijusius su Įmone, kurioje privačių interesų turi jis ir (ar) jo artimieji, turi įsitikinti, kad jo dalyvavimas svarstant ir priimant sprendimą nesukels interesų konflikto. Svarstant ir rengiant sprendimų ir kitų dokumentų projektus dėl Įmonės, kurioje jis ir (ar) jo artimieji turi privačių interesų, Tarnautojas privalo nusišalinti nuo šių sprendimų ir (ar) projektų svarstymo ir rengimo, jeigu jo artimasis yra tos Įmonės vadovas. Įmonės vadovais laikomi: jeigu įmonė yra bankas, – banko vadovai, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje (banko stebėtojų tarybos nariai, banko valdybos nariai, administracijos vadovai, vidaus audito tarnybos vadovas, banko filialų, atstovybių vadovai, taip pat kiti banko darbuotojai ir asmenys, kuriems pagal banko įstatus, valdybos nutarimus, administracijos darbo reglamentą arba administracijos vadovų sprendimu suteikti įgaliojimai savarankiškai priimti sprendimus dėl finansinių paslaugų teikimo ir banko vardu sudaryti priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytus kriterijus atitinkančius sandorius, turinčius rizikos požymių); jeigu įmonė yra Centrinė kredito unija, – Centrinės kredito unijos vadovai, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje (stebėtojų tarybos nariai, valdybos nariai, administracijos vadovai, vidaus audito tarnybos vadovas, Centrinės kredito unijos filialų, atstovybių vadovai, taip pat Centrinės kredito unijos darbuotojai ir asmenys, kuriems pagal Centrinės kredito unijos įstatus, valdybos nutarimus, administracijos darbo reglamentą arba administracijos vadovų sprendimu suteikti įgaliojimai savarankiškai priimti sprendimus dėl finansinių paslaugų teikimo ir Centrinės kredito unijos vardu sudaryti priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytus kriterijus atitinkančius sandorius, turinčius rizikos požymių); jeigu įmonė yra kredito unija, – kredito unijos vadovai, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje (stebėtojų tarybos nariai, valdybos nariai, administracijos vadovas, vidaus audito tarnybos vadovas, paskolų komiteto pirmininkas, revizijos komisijos pirmininkas (revizorius); jeigu įmonė yra mokėjimo įstaiga, – mokėjimo įstaigos vadovai, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje (administracijos vadovas, administracijos vadovo pavaduotojas, valdybos nariai, asmenys, atsakingi už mokėjimo įstaigos mokėjimo paslaugų teikimo veiklos valdymą (struktūrinių padalinių vadovai), mokėjimo įstaigos kitoje valstybėje narėje įsteigto filialo vadovai); jeigu kitos teisinės formos įmonė, kurios priežiūrą vykdo Bankas, – įmonės vadovas, kaip tai nustatyta atitinkamos rūšies įmonės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose arba kituose teisės aktuose;

48.5. rengiami, svarstomi, priimami sprendimai ir (ar) atliekami pavedimai dėl Įmonės, kurioje dirbo Tarnautojas, ėjęs Įmonės vadovo pareigas, kaip tai nustatyta tam tikrą Įmonės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose arba kituose teisės aktuose, arba galėjęs daryti tiesioginę ir reikšmingą įtaką informacijos apie Įmonę objektyvumui ir kokybei ir nuo darbo arba kitokių sutartinių santykių pasibaigimo dienos yra praėję mažiau kaip treji metai;

48.6. priėmė pasiūlymą pereiti į kitą darbą ne Banke ir priimtas pasiūlymas gali sukelti interesų konfliktą.

49.  Tarnautojas negali naudotis savo pareigomis, teisėmis ir (ar) Banko vardu siekdamas tiesiogiai arba netiesiogiai paveikti kitų asmenų sprendimą, kuris sukeltų interesų konfliktą.

50.  Tarnautojas negali savo arba savo artimųjų privačių interesų naudai naudotis ir leisti naudotis informacija, kurią jis įgijo eidamas pareigas Banke arba kuri jam tapo žinoma dėl Banke einamų pareigų, kitokia tvarka ir apimtimi, negu nustatyta įstatymuose arba kituose teisės aktuose.

51Tarnautojas, kilus interesų konfliktui, nedelsdamas privalo bet kuriuo sprendimo priėmimo metu:

51.1. žodžiu informuoti asmenis, kurie kartu dalyvauja sprendimo rengimo, svarstymo, priėmimo arba kito pavedimo vykdymo procedūroje, apie esamą ar galimą interesų konfliktą;

51.2. nusišalinti nuo bet kokių interesų konfliktą sukeliančių klausimų iš bet kurių sprendimų rengimo, svarstymo arba priėmimo etapų, kad ir kaip jie būtų įvardijami (palikti posėdžių salę, kabinetą arba kitą patalpą, kurioje sprendžiamas interesų konfliktą keliantis klausimas);

51.3. pateikti vadovui arba komiteto, komisijos, darbo arba tarpinstitucinės darbo grupės pirmininkui rašytinį pranešimą apie nusišalinimą (pranešimo kopiją – tiesioginiam vadovui), kuriame paaiškinami esamo arba galimo interesų konflikto motyvai ir, jeigu Tarnautojas privalo teikti Deklaraciją, nedelsiant ją papildyti aktualiais duomenimis. Banko valdybos pirmininkas apie interesų konfliktą keliančią situaciją raštu informuoja Banko valdybą, Banko valdybos narys – Banko valdybos pirmininką, o Komisijos pirmininkas – jį paskyrusį į Komisiją vadovą.

52Jeigu posėdžio darbas protokoluojamas, posėdžio sekretorius protokole privalo įrašyti, kas ir dėl kokios priežasties nusišalino, kada išėjo ir kada sugrįžo į posėdžių salę.

53Aprašo 51.3 papunktyje nurodytas sprendimą dėl nusišalinimo įgaliotas priimti asmuo motyvuotu rašytiniu sprendimu:

53.1. nušalina Tarnautoją nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo arba priėmimo procedūros, kitų tarnybinių pareigų atlikimo, jeigu yra pakankamas pagrindas manyti, kad šio asmens dalyvavimas sukels interesų konfliktą;

53.2. gali nepriimti pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti asmenį dalyvauti toliau rengiant, svarstant arba priimant sprendimą, kai:

53.2.1Tarnautojo, pareiškusio nusišalinimą, nurodytos aplinkybės nėra pakankamas pagrindas interesų konfliktui kilti;

53.2.2. priėmus pareikštą nusišalinimą, neliktų galimybių priimti sprendimą (pvz., turi išskirtinę kvalifikaciją svarstomu klausimu ar kt.).

54Tarnautojas neprivalo nusišalinti nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo arba priėmimo procedūros, kitų tarnybinių pareigų atlikimo, jeigu jis naudojasi Banko prižiūrimų rinkos dalyvių standartinėmis (vienodomis sąlygomis teikiamomis visiems gyventojams) paslaugomis, išskyrus atvejus, kai nagrinėjamas klausimas akivaizdžiai ir tiesiogiai susijęs su Tarnautojo arba jo artimųjų privačiais interesais.

55Nusišalinimo pranešimą pateikęs Tarnautojas pasirašytinai supažindinamas su priimtu sprendimu.

56Sprendimą priėmęs Tarnautojas nusišalinimo pranešimą su užrašytu sprendimu perduoda atsakingam už Komisijos ar Banko valdybos posėdžio dokumentų saugojimą tarnautojui, o jo kopiją perduoda atitikties tarnautojui ne vėliau kaip per vieną darbo dieną po sprendimo priėmimo. Vadovas, priėmęs sprendimą dėl nusišalinimo ar nenušalinimo, pranešimą arba išankstinę rekomendaciją perduoda atitikties tarnautojui.

57Jeigu interesų konfliktas kyla tarpinstitucinėje darbo grupėje, Tarnautojas paprašo nusišalinimo pranešimo kopiją (kurioje yra įrašytas priimtas sprendimas) įteikti jam. Minėtą kopiją pateikia Banko vadovui, paskyrusiam į darbo grupę, kuris, pasirašytinai susipažinęs su priimtu sprendimu, perduoda jį atitikties tarnautojui.

58Jeigu nusišalinimo pranešimą buvo pateikęs Tarnautojas, kuriam taikomas Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas, atitikties tarnautojas per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo apie nepriimtą nušalinimą informuoja Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją.

59Tarnautojas privalo vykdyti išankstines rekomendacijas, nuo kokių sprendimų rengimo, svarstymo arba priėmimo jis privalo nusišalinti. Šios rekomendacijos, remiantis deklaracijomis arba asmens prašymu (pranešimu), parengiamos konkrečiai situacijai. Tarnautojas išankstines rekomendacijas gali skelbti viešai savo nuožiūra.

60Tarnautojas gali būti nušalintas vadovo arba Komisijos pirmininko iniciatyva, jeigu yra pagrindas manyti, kad šio asmens dalyvavimas sukels interesų konfliktą. Nušalinimas įforminamas raštu. Su nušalinimo sprendimu pasirašytinai supažindinamas nušalintasis tarnautojas ir informuojamas jo tiesioginis vadovas. Nušalinimo sprendimas perduodamas saugoti Aprašo 56 punkte nustatyta tvarka.

61.  Vertinant Tarnautojo elgesio atitiktį Įstatymo nuostatoms ir konstatuojant Įstatymo pažeidimą nebūtina nustatyti, kad Tarnautojas, kuris veikė pažeisdamas pareigą vengti interesų konflikto, iš tokių savo veiksmų gavo realios konkrečios naudos. Įstatymo pažeidimui konstatuoti nėra būtina nustatyti, kad Tarnautojas savo arba savo artimųjų privačius interesus įgyvendino viešųjų interesų sąskaita. Tarnautojas gali būti pripažintas pažeidęs Įstatymą, jeigu jis nesiėmė Įstatyme nustatytų priemonių viešųjų ir privačių interesų konfliktui savo veikloje išvengti ir (ar) neįvykdė arba netinkamai įvykdė pareigą nusišalinti nuo dalyvavimo priimant sprendimus, kurie sukelia interesų konfliktą.

 

VIII skyrius

interesų Konfliktų valdymas baigus tarnybą banke

 

62Tarnautojai, baigę tarnybą Banke, turi vengti interesų konflikto, kuris gali kilti dėl jų naujo darbo arba veiklos. Priežiūros tarnybos tarnautojai, ketindami sukurti darbo santykius arba imtis Aprašo 31 punkte išvardytos veiklos vienus metus po to, kai nustoja eiti savo pareigas Banke, raštu apie tai informuoja Banką nurodydami, kur, kokias pareigas siekia eiti ir kokias funkcijas vykdys. Asmuo gali prašyti Banko nuomonės, ar naujas darbas arba kita veikla gali kelti interesų konfliktą.

63Priežiūros tarnybos tarnautojai, išskyrus Priežiūros tarnybos direktorių, nustoję eiti pareigas Banke, vienus metus neturi teisės dirbti įmonės arba jos kontroliuojamos įmonės vadovu, vadovo pavaduotoju, būti šios įmonės tarybos arba valdybos nariu, taip pat eiti kitas pareigas, tiesiogiai susijusias su sprendimų priėmimu įmonės valdymo, turto tvarkymo, finansų apskaitos ir kontrolės srityse, jeigu per paskutinius darbo metus jo tarnyba buvo tiesiogiai susijusi su įmonės ar jos kontroliuojamos įmonės veiklos priežiūra ar kontrole arba jeigu asmuo tiesiogiai dalyvavo rengiant, svarstant arba priimant įmonei ar jos kontroliuojamai įmonei sprendimus konkurso arba kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.

64Banko valdybos pirmininkas, jo pavaduotojai, Banko valdybos nariai ir Priežiūros tarnybos direktorius, baigę tarnybą Banke:

64.1šešis mėnesius negali eiti pareigų finansų rinkos dalyvio arba jo kontroliuojamose įmonėse, kurių priežiūrą jie vykdė, ir su šiomis įmonėmis konkuruojančiose įmonėse;

64.2. šešis mėnesius, pasibaigus Aprašo 64.1 papunktyje nurodytam apribojimui, neturi teisės dirbti įmonės arba jos kontroliuojamos įmonės vadovu, vadovo pavaduotoju, būti šios įmonės tarybos arba valdybos nariu, taip pat eiti kitas pareigas, tiesiogiai susijusias su sprendimų priėmimu įmonės valdymo, turto tvarkymo, finansų apskaitos ir kontrolės srityse, jeigu per paskutinius darbo metus jo tarnyba buvo tiesiogiai susijusi su įmonės ar jos kontroliuojamos įmonės veiklos priežiūra ar kontrole arba jeigu asmuo tiesiogiai dalyvavo rengiant, svarstant arba priimant įmonei ar jos kontroliuojamai įmonei sprendimus konkurso arba kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.

64.3. pasibaigus Aprašo 64.1 papunktyje nurodytam apribojimui, šešis mėnesius, siekdamas sukurti darbo santykius arba imtis Aprašo 31 punkte išvardytos veiklos finansų rinkos dalyvio arba jo kontroliuojamose įmonėse, kurių priežiūrą jie vykdė, ir su šiomis įmonėmis konkuruojančiose įmonėse, turi kreiptis į Banką gauti tam leidimą.

65Europos Centrinio Banko (ECB) priežiūros valdybos nariams, pakaitiniams arba lydintiesiems tarnautojams taikomi ECB Priežiūros valdybos narių elgesio kodekso 8 straipsnyje išdėstyti veiklos po jų kadencijos pabaigos priežiūros valdyboje apribojimai.

66Už veiklos pertraukos laikotarpį mokamos kompensacijos:

66.1Banko valdybos pirmininkui, jo pavaduotojams ir Banko valdybos nariams baigus eiti pareigas, kompensacijos mokamos Lietuvos banko įstatymo nustatyta tvarka.

66.2Priežiūros tarnybos direktoriui nustojus eiti pareigas, išmokama 5 vidutinių mėnesinių atlyginimų išeitinė kompensacija. Išeitinė kompensacija nemokama nustojus eiti pareigas dėl pripažinimo kaltu padarius sunkų nusižengimą. Priežiūros tarnybos direktoriui likus dirbti Banke kitose pareigose, penkis mėnesius jam mokamas Priežiūros tarnybos direktoriaus pareiginės algos ir naujosios pareiginės algos skirtumas.

66.3. ECB Priežiūros valdybos nariui, ECB Priežiūros valdybos nario pakaitiniam ir lydintiesiems tarnautojams nutraukus darbo sutartį su Banku, mokama ne didesnė negu 2,5 vidutinio darbo užmokesčio atlyginimo dydžio kompensacija, jeigu nepraėjo šeši mėnesiai nuo valdybos nario, pakaitinio valdybos nario veiklos pabaigos arba nuo lydinčiojo nario paskutinio dalyvavimo posėdyje dienos. Išmokama kompensacija apskaičiuojama nuo 2,5 vidutinio darbo užmokesčio sumos proporcingai laikui, likusiam nuo atleidimo dienos iki veiklos pertraukos pabaigos.

66.4Tarnautojui baigus tarnybą banke, už veiklos ribojimo laikotarpį mokama tik viena kompensacija. Jeigu Banko valdybos narys arba Priežiūros tarnybos direktorius yra ECB Priežiūros valdybos narys, jam mokama tokia kompensacija, kokia nustatyta atitinkamas pareigas einančiam tarnautojui. Jeigu Priežiūros tarnybos direktorius yra ECB Priežiūros valdybos nario pakaitinis arba lydintysis tarnautojas, jam mokama pagal pareigas Banke nustatyta kompensacija.

67Apribojimų, baigus tarnybą Banke, kontrolės įgyvendinimas:

67.1. Tarnautojams, išvardytiems Aprašo 62 punkte, jų darbo sutartyje turi būti nustatytas įsipareigojimas, kad nustoję eiti savo pareigas Banke vienus metus jie raštu informuoja Banką apie ketinimą sukurti darbo santykius arba imtis Aprašo 31 punkte išvardytos veiklos, nurodant kur ir kokias pareigas siekia eiti ir kokias vykdys funkcijas.

67.2Banko valdybos pirmininkas, jo pavaduotojai, Banko valdybos nariai ir Priežiūros tarnybos direktorius, darbo sutartyje įsipareigoja šešis mėnesius neiti pareigų finansų rinkos dalyvio arba jo kontroliuojamoje įmonėse, kurių priežiūrą jie vykdė, ir su šiomis įmonėmis konkuruojančiose įmonėse, o pasibaigus šiam apribojimui, šešis mėnesius nesukurti darbo santykių arba imtis Aprašo 31 punkte išvardytos veiklos finansų rinkos dalyvio arba jo kontroliuojamose įmonėse, kurių priežiūrą jie vykdė, ir su šiomis įmonėmis konkuruojančiose įmonėse, kol negaus iš Banko tam leidimo.

67.3Tarnautojai, kurie yra ECB Priežiūros valdybos nariai, darbo sutartyje įsipareigoja vykdyti ECB Priežiūros valdybos narių elgesio kodekso 8 straipsnio 8.1a, 8.1 b, 8.1c, o valdybos nario pakaitiniai arba lydintieji tarnautojai atitinkamai 8.2a, 8.2b, 8.2c papunkčiuose išdėstytus veiklos apribojimus.

67.4Priežiūros tarnybos direktoriaus darbo sutartyje numatyti, kad Bankas įsipareigoja mokėti Aprašo 66.2 papunktyje nustatytą kompensaciją, ir nustatyti, kad nevykdant darbo sutartyje nustatytų įsipareigojimų bus taikomos Aprašo 70.2 papunktyje nustatytos sankcijos.

67.5. ECB Priežiūros valdybos nario pakaitinio ir lydinčiųjų tarnautojų darbo sutartyse numatyti, kad Bankas įsipareigoja mokėti Aprašo 66.3 papunktyje nustatytą kompensaciją, ir nustatyti, kad nevykdant darbo sutartyje nustatytų įsipareigojimų bus taikomos Aprašo 70.3 papunktyje nustatytos sankcijos.

68Atitikties tarnautojas, gavęs Aprašo 62 punkte nurodytą informaciją, surenka duomenis apie asmens dalyvavimą vykdant nurodytos įmonės priežiūrą, kontrolę arba dalyvavimą priimant kitus sprendimus dėl šios įmonės veiklos, ir pateikia išvadą dėl galimo interesų konflikto naujose pareigose arba vykdant kitą veiklą. Jeigu per 20 darbo dienų Aprašo 62 punkte nurodytas asmuo negauna Banko išvados dėl galimo interesų konflikto, jis laiko, kad Bankas neįžvelgia interesų konflikto.

69Atitikties tarnautojas, gavęs Aprašo 64.3 papunktyje nurodytą kreipimąsi, pateikia išvadą dėl leidimo sukurti darbo santykius arba imtis Aprašo 31 punkte išvardytos veiklos.

70Sankcijų taikymas:

70.1Jeigu asmenys, kuriems dirbant Banke buvo taikomi Įstatymo 18 straipsnyje nustatyti apribojimai, nevykdo šių Įstatymo nuostatų, Bankas informuoja Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją.

70.2. Priežiūros tarnybos direktorius, pažeidęs darbo sutarties sąlygą – baigus tarnybą Banke, šešis mėnesius neiti pareigų finansų rinkos dalyvio arba jo kontroliuojamoje įmonėse, kurių priežiūrą vykdė, ir su šiomis įmonėmis konkuruojančiose įmonėse, o pasibaigus šiam apribojimui, šešis mėnesius nesukurti darbo santykių arba imtis Aprašo 31 punkte išvardytos veiklos finansų rinkos dalyvio arba jo kontroliuojamose įmonėse, kurių priežiūrą jie vykdė, ir su šiomis įmonėmis konkuruojančiose įmonėse, kol gaus iš Banko tam leidimą, – Bankui moka 100 proc. išmokėtos kompensacijos sumos baudą.

70.3. ECB Priežiūros valdybos nario pakaitiniai arba lydintieji tarnautojai, pažeidę darbo sutarties sąlygas, nurodytas Aprašo 67.3 papunktyje, Bankui moka 100 proc. išmokėtos kompensacijos sumos baudą.

 

IX SKYRIUS

PAREIGA PRANEŠTI APIE KODEKSO NUOSTATŲ PAŽEIDIMĄ

 

71Jeigu Tarnautojas žino arba turi pagrįstų įtarimų, kad galimai yra pažeistos Kodekso nuostatos, apie tai turi pranešti atitikties tarnautojui:

71.1. įteikdamas rašytinį pranešimą asmeniškai;

71.2. atsiųsdamas pranešimą registruotu laišku arba Banko vidaus paštu su nuoroda „Įteikti asmeniškai atitikties tarnautojui“;

71.3. atsiųsdamas elektroninį pranešimą iš savo elektroninio pašto atitikties tarnautojui atitiktiestarnautojas@lb.lt;

71.4. perduodamas rašytinio pranešimo dėl atsisakymo vykdyti neteisėtą vadovo užduotį arba pavedimą kopiją.

72Tarnautojo pranešime apie (galimai) padarytą Kodekso nuostatų pažeidimą turi būti nurodyta pažeidimo esmė ir, jeigu žinoma, Tarnautojo, kuris galimai pažeidė Kodekso nuostatas, vardas ir pavardė.

73Bankas garantuoja, kad Tarnautojo, pranešusio apie (galimą) Kodekso nuostatų pažeidimą, atžvilgiu nebus toleruojamas neteisingas arba diskriminuojantis elgesys ir jo prašymu bus užtikrintas jo tapatybės konfidencialumas.

74Pranešimas apie Tarnautojo galimai padarytą Kodekso nuostatų pažeidimą, kuriame nenurodytas pranešančiojo vardas ir pavardė, laikomas anoniminiu. Komisija sprendžia, ar anoniminiame pranešime nurodytas galimas Kodekso nuostatų pažeidimas yra nagrinėtinas.

75Pranešimas apie Tarnautojo galimai padarytą Kodekso nuostatų pažeidimą nagrinėjamas tik jeigu nuo galimai padarytos Tarnautojo veikos nepraėjo trejų metų terminas.

76Kodekso nustatyta tvarka atitikties tarnautojo gauti pranešimai, įskaitant ir anoniminius pranešimus, turi būti registruojami pranešimų registre.

77Atitikties tarnautojas gautus pranešimus dėl Kodekso nuostatų pažeidimo perduoda nagrinėti Komisijos pirmininkui, o kitus pranešimus – struktūriniams padaliniams pagal jų kompetenciją.

 

x skyrius

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

78.  Tarnautojai dėl Kodekso nuostatų taikymo gali kreiptis į atitikties tarnautoją elektronine žinute iš savo elektroninio pašto arba raštu išdėstydami klausimą ir aplinkybes. Elgesys, visiškai atitinkantis atitikties tarnautojo rekomendaciją dėl Kodekso nuostatų įgyvendinimo, laikomas atitinkančiu Kodeksą ir nesuteikia pagrindo Tarnautojams pradėti drausminių procedūrų dėl galimo Kodekso nuostatų pažeidimo.

79.  Tarnautojai, einantys pareigas, įtrauktas į Lietuvos banko tarnautojų, kurie privalo deklaruoti privačius interesus, pareigybių sąrašą, yra atsakingi už Deklaracijose pateiktų duomenų teisingumą ir už tai, kad tiesioginis vadovas ir kiti Apraše nurodyti asmenys būtų informuoti apie interesų konfliktą sukeliančias aplinkybes, o jie patys nusišalintų nuo dalyvavimo priimant interesų konfliktą sukeliančius sprendimus. Už pažeidimus šie Tarnautojai atsako Įstatymo ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka. Kitiems Tarnautojams už Aprašo VI skyriuje nustatytos pareigos vengti interesų konflikto ir nusišalinti nuo dalyvavimo priimant interesų konfliktą sukeliančius sprendimus nevykdymą gali būti taikomos drausminės nuobaudos.

80.  Su Aprašu ir jo pakeitimais Tarnautojai supažindinami pasirašytinai.

 

__________________


 

Lietuvos banko tarnautojų etikos

kodekso įgyvendinimo aprašo

priedas

 

 

ĮSIPAREIGOJIMAS

SAUGOTI ASMENS DUOMENIS

 

Aš suprantu, kad:

·   savo darbe tvarkysiu asmens duomenis, kurie visuomenės ir tam tikrų asmenų interesais gali būti atskleisti arba perduoti tik teisės aktų nustatyta tvarka įgaliotiems asmenims ir institucijoms;

·   draudžiama perduoti neįgaliotiems asmenims Lietuvos banko viduje arba už jo ribų slaptažodžius ir kitus duomenis, leidžiančius programinėmis ir techninėmis priemonėmis sužinoti asmens duomenis arba kitaip sudaryti sąlygas susipažinti su asmens duomenimis;

·   netinkamas asmens duomenų tvarkymas gali užtraukti atsakomybę pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.

 

Aš pasižadu:

· saugoti asmens duomenis;

· tvarkyti asmens duomenis vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais, taip pat pareigybės aprašymu ir taisyklėmis, reglamentuojančiomis man patikėtas asmens duomenų tvarkymo funkcijas;

· neatskleisti, neperduoti tvarkomos informacijos nė vienam asmeniui, kuris nėra įgaliotas naudotis šia informacija tiek Lietuvos banko viduje, tiek už jo ribų;

· pranešti savo vadovui ir Saugos departamento tarnautojui, koordinuojančiam asmens duomenų apsaugą, apie bet kokią įtartiną situaciją, kuri gali kelti grėsmę asmens duomenų saugumui.

 

Aš žinau, kad:

· už šio pasižadėjimo nesilaikymą ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo pažeidimą turėsiu atsakyti pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

· asmuo, patyręs žalą dėl neteisėto asmens duomenų tvarkymo arba kitų duomenų valdytojo ar duomenų tvarkytojo, taip pat kitų asmenų veiksmų ar neveikimo, turi teisę reikalauti atlyginti jam padarytą turtinę ir neturtinę žalą;

· šitas pasižadėjimas galios visą mano darbo laiką Lietuvos banke, perėjus dirbti į kitas pareigas arba pasibaigus darbo ar sutartiniams santykiams (pagal Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 24 straipsnio 5 dalį).

 

Aš esu susipažinęs su Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo taisyklėmis, Lietuvos banko etikos kodeksu ir Lietuvos banko etikos kodekso įgyvendinimo aprašu.

 

 

___________________________________________                                         ___________

(vardas ir pavardė, parašas)                                                                                                                                     (data)

 

___________________________________________

(pareigos; tel. ir el. paštas)

 

Šis pasižadėjimas buvo pasirašytas dalyvaujant

 

___________________________________________                                          ___________

(Tarnautojo tiesioginio vadovo vardas ir pavardė, parašas)                                                                                        (data)