LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ VIRŠ NUSTATYTŲ BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SISTEMŲ GEOGRAFINIŲ ZONŲ VERTIKALIŲ RIBŲ VALDOMOJOJE ORO ERDVĖJE VYKDYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. sausio 18 d. Nr. 2BE-6
Vilnius
1. T v i r t i n u Bepiločių orlaivių skrydžių virš nustatytų bepiločių orlaivių sistemų geografinių zonų vertikalių ribų valdomojoje oro erdvėje vykdymo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos transporto saugos
administracijos direktoriaus
2024 m. sausio 18 d.
įsakymu Nr. 2BE-6
BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ VIRŠ NUSTATYTŲ BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SISTEMŲ GEOGRAFINIŲ ZONŲ VERTIKALIŲ RIBŲ VALDOMOJOJE ORO ERDVĖJE VYKDYMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bepiločių orlaivių skrydžių virš nustatytų bepiločių orlaivių sistemų geografinių zonų vertikalių ribų valdomojoje oro erdvėje vykdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato bepiločio orlaivio sistemos (toliau – UAS) skrydžio virš UAS geografinės zonos vertikalių ribų aerodromo skrydžių valdymo zonoje vykdymo sąlygas.
2. Vykdyti atvirosios kategorijos UAS skrydį virš nustatytos UAS geografinės zonos vertikalių ribų aerodromo skrydžių valdymo zonoje, neturint nuotolinio piloto skrydžių pagal standartinius scenarijus teorijos pažymėjimo (toliau – STS pažymėjimas), išduoto viešosios įstaigos Transporto kompetencijų agentūros (toliau – TKA), draudžiama.
3. UAS skrydžiams aerodromo skrydžių valdymo zonoje, vykdomiems iki nustatytų UAS geografinių zonų vertikalių ribų ir (arba) virš jų, netaikomos 2012 m. rugsėjo 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 923/2012, kuriuo nustatomos bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų ir iš dalies keičiami Įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 1035/2011 ir reglamentai (EB) Nr. 1265/2007, (EB) Nr. 1794/2006, (EB) Nr. 730/2006, (EB) Nr. 1033/2006 ir (ES) Nr. 255/2010, su visais pakeitimais, priedo SERA.6001 dalies a punkto 3 ir 4 papunkčių nuostatos.
4. Apraše vartojamos sąvokos atitinka 2019 m. gegužės 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/947 dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir tvarkos su visais pakeitimais, 2021 m. balandžio 22 d. Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2021/664 dėl sistemos „U-space“ reglamentavimo sistemos su visais pakeitimais, Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme vartojamas sąvokas.
II SKYRIUS
BENDRIEJI UAS SKRYDŽIO VIRŠ NUSTATYTŲ UAS GEOGRAFINĖS ZONOS VERTIKALIŲ RIBŲ AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE REIKALAVIMAI
5. UAS skrydis nuo žemės paviršiaus iki (imtinai) UAS geografinės zonos vertikalių ribų aerodromo skrydžių valdymo zonoje vykdomas laikantis Reglamento (ES) 2019/947 reikalavimų.
6. UAS naudotojas prisiima visą atsakomybę už žalą, padarytą trečiosioms šalims ir aplinkai dėl savo ir (arba) nuotolinio piloto veiksmų ar neveikimo.
7. UAS, skrendanti virš nustatytų UAS geografinės zonos vertikalių ribų aerodromo skrydžių valdymo zonoje, turi turėti automatinio grįžimo į UAS pakilimo vietą (starto vietą) funkcionalumą.
8. Vienu metu vykdyti skrydį virš nustatytos UAS geografinės zonos vertikalių ribų aerodromo skrydžių valdymo zonoje gali tik viena UAS arba viena UAS grupė.
9. Nuotolinis pilotas atsako už UAS (ar jų grupės) pakilimo vietos pasirinkimą, kad skrydis nesukeltų pavojaus žmonių ir jų turto saugai bei atitiktų taikomus teisės aktų reikalavimus.
11. UAS skrydis virš nustatytų UAS geografinės zonos vertikalių ribų aerodromo skrydžių valdymo zonoje atliekamas, turint tai leidžiantį oro eismo paslaugų teikėjo sprendimą, gautą atsižvelgiant į Aprašo III skyriaus sąlygas, ir vykdomas, vadovaujantis Aprašo IV skyriaus nuostatomis.
III SKYRIUS
UAS SKRYDŽIO VIRŠ NUSTATYTŲ UAS GEOGRAFINĖS ZONOS VERTIKALIŲ RIBŲ AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE PLANAVIMAS
13. Planuodamas UAS skrydį aerodromo skrydžių valdymo zonoje virš nustatytų UAS geografinių zonų vertikalių ribų, UAS naudotojas arba nuotolinis pilotas (toliau – Pareiškėjas) Aprašo 14 punkte nustatytu terminu turi pateikti oro eismo paslaugų teikėjui elektroniniu paštu (amc@ans.lt) užpildytą Aprašo priede nurodytos formos Paraišką dėl planuojamo UAS skrydžio aerodromo skrydžių valdymo zonoje virš nustatytų UAS geografinių zonų vertikalių ribų (toliau – Paraiška). Kartu su Paraiška Pareiškėjas privalo pateikti TKA išduotą nuotolinio piloto STS pažymėjimą ir, jei taikoma, leidimą vykdyti specialiosios kategorijos skrydžius naudojant UAS ar jo kopiją.
15. Jei UAS skrydžiai pagal tas pačias sąlygas vykdomi kelias dienas iš eilės, kiekvienai dienai turi būti pateikta atskira Paraiška.
16. Jei UAS skrydis planuojamas virš Vilniaus, Kauno, Palangos ar Šiaulių oro uostų, Pareiškėjas prie Paraiškos turi pridėti atitinkamą Aprašo 12 punkte nurodytą leidimą ar jo kopiją ir atitinkamai pažymėti apie turimą leidimą Paraiškos 4.7 laukelyje.
17. Pateikdamas Paraišką, Pareiškėjas sutinka, kad oro eismo paslaugų teikėjas tvarkytų ir saugotų asmens duomenis, pateiktus Paraiškoje, tik šios veiklos vykdymo tikslais.
18. UAS grupės skrydžiui Pareiškėjas teikia vieną Paraišką. Paraiškoje nurodomas vienas nuotolinis pilotas, atsakingas už UAS grupės skrydį. Nuotolinis pilotas, atsakingas už UAS grupės skrydį, skrydžio vykdymo metu palaiko ryšį su atitinkamo skrydžio valdymo centro skrydžių vadovu (toliau – SVC SV), informuodamas jį apie visos UAS grupės skrydį.
19. Oro eismo paslaugų teikėjo įgaliotas darbuotojas nagrinėja gautą Paraišką ir priima sprendimą dėl jos patvirtinimo arba atmetimo (toliau – Sprendimas).
20. Paraiška UAS skrydžiui patvirtinama, jei įgyvendinamos visos šios sąlygos:
20.2. atsižvelgiant į turimą informaciją UAS skrydis suderinamas su kitomis tuo pačiu metu atitinkamoje aerodromo skrydžių valdymo zonoje numatytomis veiklomis;
20.3. nėra anksčiau gautų prašymų vykdyti UAS skrydį tuo pačiu metu toje pačioje aerodromo skrydžių valdymo zonoje;
21. Oro eismo paslaugų teikėjo įgalioto darbuotojo Sprendimas priimamas ir pranešamas Pareiškėjui elektroniniu paštu per 3 darbo dienas nuo Paraiškos gavimo, tačiau ne vėliau nei prieš planuojamą skrydį einančią paskutinę darbo dieną iki tos darbo dienos 12 val. vietos laiku. Šis Sprendimas:
22. Oro eismo paslaugų teikėjo įgalioto darbuotojo Sprendimas ir susijusi informacija pateikiama užpildant Paraiškos 5 dalį ir ją grąžinant Pareiškėjui Aprašo 21 punkte nustatyta tvarka ir terminu. Paraiškos atmetimo atveju Pareiškėjas informuojamas apie atmetimo priežastis.
23. Tuo atveju, jei Paraiškoje nustatyta netikslumų arba trūksta informacijos, Pareiškėjas apie tai informuojamas elektroniniu paštu ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo Paraiškos pateikimo dienos ir turi teisę ištaisyti trūkumus pateikdamas patikslintą Paraišką ne vėliau kaip iki antros darbo dienos iki skrydžio dienos 15 val. vietos laiku. Jei per šį terminą nurodyti Paraiškos trūkumai nepašalinami, oro eismo paslaugų teikėjas pirminės ir patikslintos Paraiškos netenkina ir elektroniniu paštu apie tai informuoja Pareiškėją Aprašo 21 punkte nurodytu terminu.
24. Negavus oro eismo paslaugų teikėjo įgalioto darbuotojo Sprendimo ar atsakymo į pateiktą Paraišką, atlikti UAS skrydį draudžiama.
IV SKYRIUS
UAS SKRYDŽIŲ VIRŠ NUSTATYTŲ UAS GEOGRAFINIŲ ZONŲ VERTIKALIŲ RIBŲ AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE VYKDYMAS
26. Skrydžio dieną UAS nuotolinis pilotas privalo derinti UAS skrydžio vykdymo sąlygas su atitinkamo SVC SV. Tuo tikslu, likus 30 min. iki planuojamo UAS skrydžio, nuotolinis pilotas turi susisiekti su SVC SV Paraiškos 5.3. laukelyje nurodytu telefonu ir gauti skrydžių valdymo tarnybos leidimą (toliau – leidimas) skrydžiui.
27. Atsižvelgdamas į oro eismo situaciją, SVC SV gali: suteikti leidimą skrydžiui pagal Paraiškoje numatytas skrydžio sąlygas, nesuteikti skrydžiui leidimo arba jį suteikti pakeisdamas suderintą skrydžio laiką, aukštį ar kitas sąlygas.
28. Ryšys tarp nuotolinio piloto ir SVC SV palaikomas telefoninio ryšio priemonėmis (toliau – telefonas). Ryšio kokybei ir patikimumui užtikrinti nuotolinis pilotas privalo turėti ne mažiau kaip du telefonus (pagrindinį ir atsarginį). Telefonų akumuliatoriai turi būti įkrauti, kad būtų užtikrintas jų veikimas viso UAS skrydžio metu.
29. Prieš pradėdamas skrydį virš nustatytų UAS geografinių zonų vertikalių ribų nuotolinis pilotas privalo pakartotinai susisiekti su SVC SV telefonu ir pranešti apie UAS skrydžio pradžią.
30. Nuotolinis pilotas privalo vykdyti SVC SV išduotas skrydžio sąlygas bei visus SVC SV nurodymus ir laikytis skrydžiui nustatytos vietos, aukščio, laiko ir kitų sąlygų.
31. Jeigu nuotolinis pilotas neturi TKA išduoto leidimo vykdyti specialiosios kategorijos skrydžius naudojant UAS, vykdydamas skrydį virš vertikalių ribojamosios geografinės zonos ribų turi laikytis Reglamento (ES) 2019/947 atvirosios kategorijos ir Aprašo II dalies reikalavimų.
32. Jeigu vykdomas UAS grupės skrydis, visi SVC SV nurodymai ir reikalavimai skrydžių vykdymui taikomi visai UAS grupei kaip vienam UAS.
33. Viso UAS skrydžio metu nuotolinis pilotas turi būti pasiekiamas Paraiškoje nurodytu pagrindiniu bei atsarginiu telefonais ir turi nedelsdamas atsiliepti į SVC SV skambučius bei vykdyti visus SVC SV nurodymus (įskaitant nurodymą dėl skrydžio nutraukimo).
34. SVC SV nurodžius, nuotolinis pilotas privalo teikti informaciją telefonu apie skrydžio eigą SVC SV nustatytu periodiškumu.
35. UAS nuotolinis pilotas, įvykdęs SVC SV nurodymus (pvz., nužemėti žemiau vertikalių ribų), turi nedelsdamas telefonu pranešti apie įvykdytą nurodymą minėtam SVC SV.
36. Nuotolinis pilotas turi nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 5 min. nuo UAS skrydžio pabaigos, telefonu pranešti SVC SV apie UAS skrydžio pabaigą.
37. Praradus UAS valdymą ir nesuveikus automatinio grįžimo į pakilimo (starto) vietą funkcijai arba įvykus kitiems UAS skrydžio nesklandumams, galintiems turėti įtakos oro eismo saugai, nuotolinis pilotas turi nedelsdamas imtis visų įmanomų veiksmų, siekdamas išvengti žalos žmonėms ir jų turtui, bei ne vėliau kaip per 5 min. nuo įvykio pradžios informuoti atitinkamą SVC SV apie:
37.1. UAS valdymo praradimo metu prognozuojamą likusį UAS skrydžio laiką (t. y. maksimalų laiką, kurį UAS gali išsilaikyti ore);
37.2. UAS paskutinę geografinę vietą (numanomas UAS koordinates, vietovės pavadinimą, aukštį, greitį (jei žinoma), judėjimo kryptį);
38. UAS nuotolinis pilotas, pastebėjęs, kad telefono ryšys sugedo ir negali būti užtikrintas ryšys su atitinkamo SVC SV, turi nedelsdamas nutraukti vykdomą skrydį (užbaigti skrydį arba jį tęsti žemiau nustatytų UAS geografinių zonų vertikalių ribų) ir imtis priemonių kuo greičiau pranešti apie tai atitinkamo SVC SV.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
39. Informacija apie planuojamus UAS skrydžius aerodromų skrydžių valdymo zonose NOTAM pranešimais neskelbiama ir neplatinama. Oro eismo paslaugų teikėjas telefoninius pokalbius, atliekamus pagal Aprašą, įrašo.
40. Oro eismo paslaugų teikėjas kaupia ir analizuoja informaciją apie UAS naudotojų ir nuotolinių pilotų veiksmus, kurie neatitinka Aprašo nuostatų ir, jei yra pagrindas, šią informaciją perduoda pagal kompetenciją Lietuvos transporto saugos administracijai Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse numatytai atsakomybei taikyti.
Bepiločių orlaivių skrydžių virš nustatytų bepiločių orlaivių sistemų geografinių zonų vertikalių ribų valdomojoje oro erdvėje vykdymo tvarkos aprašo
priedas
(Paraiškos dėl planuojamo UAS skrydžio aerodromo skrydžių valdymo zonoje virš nustatytų UAS geografinių zonų vertikalių ribų forma)
Akcinei bendrovei „Oro navigacija“
Tel. +370 706 94 583; +370 706 94 582
El. p. amc@ans.lt
PARAIŠKA
DĖL PLANUOJAMO UAS SKRYDŽIO AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE VIRŠ NUSTATYTŲ UAS GEOGRAFINIŲ ZONŲ VERTIKALIŲ RIBŲ
20____________ Nr.______
1. UAS naudotojo kontaktiniai ir kiti duomenys |
|
1.1. Vardas, pavardė |
|
1.2. Juridinio asmens pavadinimas (jei taikoma) |
|
1.3. Telefono Nr. |
|
1.4. El. paštas |
|
2. UAS nuotolinio piloto kontaktiniai duomenys |
|
2.1. Vardas, pavardė |
|
2.2. Pagrindinio telefono Nr. |
|
2.3. Atsarginio telefono Nr. |
|
2.4. El. paštas |
|
3. UAS techniniai ir kiti duomenys |
|
3.1. UAS, vykdančių skrydį, skaičius |
|
3.2. UAS naudotojo registracijos Nr. |
|
3.3. UAS tipas |
|
3.4. UAS masė (kilogramais) |
|
3.5. UAS maksimali galima skrida (min.) |
|
4. Skrydžio duomenys |
|
4.1. Planuojama veiklos data |
|
4.2. Planuojamas skrydžio pradžios laikas (UTC) |
|
4.3. Planuojama skrydžio trukmė (min.) |
|
4.4. Tiksli skrydžio vieta[1] (pakilimo / nusileidimo vieta, skrydžio maršrutas) |
|
4.5. Aerodromo skrydžių valdymo zona |
☐ Vilniaus CTR ☐ Kauno CTR ☐ Palangos CTR ☐ Šiaulių CTR |
4.6. Skrydis vykdomas aerodrome / teritorijoje šalia aerodromo |
☐ Taip ☐ Ne |
4.7. Valdytojo leidimo[2] data ir numeris |
|
4.8. TKA išduoto STS pažymėjimo registracijos numeris |
|
4.9. TKA išduoto leidimo vykdyti specialiosios kategorijos skrydžius naudojant UAS galiojimo data ir numeris (jei taikoma) |
|
4.10. Planuojamas skrydžio aukštis (metrais nuo žemės paviršiaus) |
|
4.11. Planuojamas skrydžio atstumas nuo nuotolinio piloto ir, kai taikoma, skrydžio schema (teikiama priedu) |
|
4.12. Kita informacija ir pridedami dokumentai |
|
Patvirtinu, kad:
☐ Paraiškoje pateikta informacija yra teisinga;
☐ suprantu Aprašo nuostatas ir įsipareigoju jas vykdyti;
☐ prieš atlikdamas skrydį įvertinsiu pakilimo vietą bei meteorologinės sąlygas ir atliksiu skrydį tik įsitikinęs, kad jis nesukels pavojaus žmonių ir jų turto saugai;
☐ sutinku, kad mano asmens duomenys, pateikti Paraiškoje, būtų tvarkomi šios veiklos vykdymo tikslais.
5. AB „Oro navigacija“ sprendimas |
|
5.1. Leidimo išdavimo sprendimas |
☐ Taip ☐ Taip su papildomomis sąlygomis ☐ Ne |
5.2. Paraiškos atmetimo priežastys arba papildomos sąlygos skrydžiui vykdyti[3] |
|
5.3. Skrydžių valdymo centro kontaktinio telefono Nr. |
|
Šis sprendimas gali būti apskųstas Lietuvos administracinių ginčų komisijai ar administraciniam teismui Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatyme ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatyme nustatyta tvarka.
[1] Planuojamos skrydžio vietos duomenys pateikiami geografinėmis WGS 84 (DD MM CC) sistemos koordinatėmis. Papildomai šioje grafoje gali būti pateiktas vietos pavadinimas (pvz., Vingio parkas, virš Palangos tilto ir kt.).
[2] Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose – atitinkamo oro uosto valdytojo / įgalioto asmens, Šiaulių tarptautiniame kariniame oro uoste – LK KOP AB vado leidimo išdavimo data ir numeris.
[3] Nurodomos papildomos sąlygos, kurių turi būti laikomasi skrydžio metu, jei tokių yra (pvz., pakoreguotas skrydžio laikas) arba nurodomos Paraiškos atmetimo priežastys