PanevezioHerbas

 

PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL JAUNŲ SPECIALISTŲ PRITRAUKIMO Į PANEVĖŽIO MIESTO UGDYMO ĮSTAIGAS IR PEDAGOGŲ PERKVALIFIKAVIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2018 m. birželio 28 d. Nr. 1-231

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Panevėžio miesto savivaldybės 2018–2020 metų socialinės ir ekonominės plėtros programų, patvirtintų Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2018 m. vasario 20 d. sprendimu Nr. 1–30, 13 priedu, Panevėžio miesto savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti jaunų specialistų pritraukimo į Panevėžio miesto ugdymo įstaigas ir pedagogų perkvalifikavimo programą (pridedama).

Šis sprendimas per vieną mėnesį gali būti apskundžiamas Lietuvos administracinių ginčų komisijos Panevėžio apygardos skyriui (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka, Regionų apygardos administracinio teismo Panevėžio rūmams (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės mero pavaduotojas,

laikinai einantis Savivaldybės mero pareigas                                                                  Aleksas Varna

 

PATVIRTINTA

Panevėžio miesto savivaldybės tarybos

2018 m. birželio 28 d. sprendimu Nr. 1-231

 

 

JAUNŲ SPECIALISTŲ PRITRAUKIMO Į PANEVĖŽIO MIESTO UGDYMO ĮSTAIGAS IR PEDAGOGŲ PERKVALIFIKAVIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

Programa parengta atsižvelgiant į Panevėžio miesto plėtros 2014-2020 metų strateginį planą, patvirtintą Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2013 m. spalio 10 d. sprendimu Nr. 1-280 (2016 m. vasario 22 d. sprendimo Nr. 1-41 redakcija), Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizę „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2017. Mokytojas.“, 2017 m. lapkričio 28 d. valstybinio audito ataskaitą Nr. VA-2017-P-50-1-20. „Ar gali gerėti Lietuvos mokinių pasiekimai“.

Jaunas specialistas – universitetą/kolegiją baigęs ir/ar mažą pedagoginio darbo patirtį (iki 5 m.) turintis asmuo.

Trūkstamų pedagoginių specialistų, mokytojų miesto ugdymo įstaigose sąrašas parengiamas kiekvienais mokslo metais remiantis atliktos apklausos miesto ugdymo įstaigose duomenimis. Sąrašą parengia savivaldybės administracijos Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius.

Programos įgyvendinimo laikotarpis – 2018-2020 metai.

 

II SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ

 

2013-2022 m. Valstybinėje švietimo strategijoje ir Vyriausybės programoje numatyta pasiekti, kad švietimo ir ugdymo krypčių grupės programos taptų patrauklesnės gabiausiems jaunuoliams. Tačiau iki šiol sunkiai sekėsi motyvuoti jaunus gabius žmones rinktis mokytojo profesiją: į pedagoginių studijų programas abiturientai galėjo įstoti turėdami kur kas mažesnius konkursinius balus nei į populiarias studijų programas. Pritraukti jaunų žmonių studijuoti tokių dalykų, kaip matematika, informatika, fizika ar chemija, yra nelengva.

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (toliau – EBPO) rekomendavo Lietuvai apsispręsti dėl pedagogų rengimo finansavimo prioritetų. Jų nuomone, nacionaliniai ištekliai turėtų būti skiriami rengti tų dalykų mokytojus, kurių trūksta. Nepakanka tik skirti stipendijas pedagoginėms studijoms  ̶  reikia užtikrinti ir jų panaudojimo efektyvumą.

Kad mokyklose dirbtų motyvuoti ir gerai parengti pedagogai, šiais metais pradedamas įgyvendinti naujas mokytojų rengimo ir karjeros modelis, kuris apima trijų naujų pedagogų regimo centrų Vilniuje, Kaune ir Šiauliuose steigimą. Naujieji pedagogų rengimo centrai didesnį dėmesį skirs tų dalykų pedagogų, kurių poreikis akivaizdus (ikimokyklinio ir pradinio ugdymo, gamtos ir tiksliųjų mokslų), rengimui.

Svarbia priemone mokytojo profesijos patrauklumui didinti laikomas mokytojo darbo užmokesčio ir kitų darbo sąlygų gerinimas. Pastaraisiais metais vidutinis mokytojų darbo užmokestis didėjo (nuo 751,7 Eur 2012 m. pradžioje iki 892,5 Eur 2016 m. pabaigoje), bet ne taip sparčiai kaip vidutinis darbo užmokestis šalyje. Palyginti su kitų ES šalių mokytojų darbo užmokesčiu, Lietuvoje jis mažiausias. Ir EBPO, ir Tarptautinio valiutos fondo ekspertai pabrėžia, kad būtina gerokai padidinti mokytojų atlyginimus, nes tai galėtų būti veiksminga priemonė, motyvuojanti jaunus ir gabius žmones rinktis mokytojo profesiją.

Mokytojo profesionalumo, kaip svarbiausio mokyklos pažangos veiksnio, aktualumas pabrėžiamas ir Vyriausybės programoje. Joje numatytos pedagogų bendruomenės stiprinimo priemonės apima pedagogų rengimo, kvalifikacijos tobulinimo, kompetencijos vertinimo ir darbo atlyginimo sistemų tobulinimą. Siekiama, kad būtų sukurtos tokios socialinės ir ekonominės mokytojo darbo sąlygos, kurios skatintų pedagogų karjeros prestižą.

2017 m. Europos Komisija nurodė, kad mokytojo profesijos prestižo mažėjimas ir personalo trūkumas kelia problemų daugelyje valstybių narių. Neskatinant jaunų ir gabių asmenų rinktis pedagogo profesijos ir darbo mokykloje, gali nebūti kam pakeisti į pensiją išeinančių mokytojų.

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizėje „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2017. Mokytojas“ konstatuota, kad Panevėžio miesto savivaldybėje švietimo kontekstas yra palankus aukštai ugdymo kokybei pasiekti. Savivaldybės mokyklose kuriama ugdymui(si) palanki aplinka, mokinių valstybinių brandos egzaminų rezultatai aukštesni už šalies vidurkį, vaikinų ir merginų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo rezultatai beveik nesiskiria, o mokinių standartizuotų testų rezultatai, ypač skaitymo gebėjimų, aukštesni už dalyvavusių savivaldybių vidurkį. Siekti geros ugdymo kokybės padeda miesto mokyklų vadovų turima aukštesnė vadybinė kategorija ir net trečdaliu už šalies vidurkį didesnė savivaldybės mokytojų, įgijusių aukščiausią kvalifikacinę kategoriją, dalis. Tačiau mokytojų iki 30 metų amžiaus dalis (respublikoje siekia 3,7 proc.) mieste (0,5 proc.) yra mažesnė, o pensinio amžiaus (respublikoje siekia 6,3 proc.) (7,4 proc.) – didesnė už šalies vidurkį. Siūloma didinti pagalbą mokiniams teikiančių specialistų skaičių, gerinti mokyklų aprūpinimą skaitmeninėmis ir kitomis mokymo priemonėmis, tobulinti mokytojų kvalifikaciją (mokyti įvairių mergaitėms ir berniukams tinkamų mokymo stilių), ieškoti būdų pritraukti daugiau jaunų mokytojų.

2016 m. maždaug pusė – 52 proc. mokytojų respublikos bendrojo ugdymo mokyklose buvo 50 metų ir vyresni. Panevėžio miesto mokyklose – 65 proc. Gausiausia mokytojų amžiaus grupė tiek šalyje, tiek ir Panevėžio mieste – 45–59 metų mokytojai.

Mokytojų amžiaus vidurkis Panevėžio miesto savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklose -52,4 metai.

Duomenų šaltinis ŠVIS

 

Į būtinybę stiprinti Lietuvos pedagogų bendruomenę ir efektyvinti jų veiklą dėmesį atkreipė ir tarptautiniai ekspertai. Tarptautinio valiutos fondo atstovai, 2017 m. teikdami pasiūlymus Lietuvai dėl įvairių struktūrinių pokyčių, pažymėjo, kad reikia spręsti mokytojų pertekliaus, susidarančio dėl mažėjančio mokinių skaičiaus, problemą, o sumažėjusį mokytojų skaičių aprūpinti didesniais atlyginimais.

EBPO ekspertai mokytojų bendruomenės stiprinimo srityje pasiūlė tokias priemones:

– Valdyti mokytojų pasiūlos mastą. Nors svarbu užtikrinti, kad į mokytojo profesiją ateitų naujų talentų, nėra poreikio apskritai gausinti mokytojų. Mažėjantis mokinių skaičius signalizuoja apie tolesnę mokyklų konsolidaciją ir mokytojų poreikio mažėjimą.

– Būtina galvoti apie mokytojų perskirstymą ir perkvalifikavimą. Artimiausiu metu reikėtų vykdyti efektyvią politiką, kuri patyrusių mokytojų žinias ir gebėjimus pritaikytų kitiems mokytojams ugdyti ar nukreiptų į, pavyzdžiui, individualios pagalbos teikimą ugdant specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius vaikus įprastose klasėse.

– Užtikrinti finansavimą, kuris sudarytų sąlygas naujiems gabiems asmenims pritraukti į mokyklą. Tik žymus mokytojų atlyginimų padidėjimas jaunus gabius žmones motyvuotų rinktis mokytojo profesiją. Viena išeitis – skirti papildomų valandų jauniems mokytojams pasirengti pamokoms (atlyginimas padidėtų jau pirmus metus dirbantiems mokytojams). Kita išeitis – skirti prioritetą toms specialybėms, kurių trūksta.

– Tikslinis pedagoginių studijų finansavimas turėtų būti orientuotas į pačias reikalingiausias specialybes. Svarbu siekti, kad pedagoginį darbą pradedantys dirbti jauni žmonės nepaliktų švietimo sistemos dėl kitų karjeros krypčių.

– Sukurti nuoseklesnę mokytojo profesinės karjeros kelio sistemą. Stiprinti ryšį tarp mokytojų kompetencijų ir to vaidmens, kuris reikalingas gerinti mokinių pasiekimus.

– Įvesti 2–3 metų įvadinį (podiplominės praktikos) laikotarpį jaunam mokytojui, kad jis gautų nuolatinį grįžtamąjį ryšį ir mentoriaus pagalbą. Nuolat atrinkti ir rengti kvalifikuotus mentorius. Mokyklose įdiegti vidaus įsivertinimu, kurį atliktų patyrę mokytojai, grįstą mokytojų vertinimo sistemą. Individualūs mokytojų kvalifikacijos kėlimo poreikiai turėtų būti nustatomi pagal įsivertinimo rezultatus, tobulintinas sritis ir mokyklos strateginį planą.

Pastaraisiais metais Lietuvoje mokytojų bendruomenė netolygiai pasiskirsčiusi ir neatitinka realių švietimo sistemos poreikių. Viena vertus, šalyje yra nemažai ieškančių darbo, ne pagal įgytą kvalifikaciją ar ne visu darbo krūviu dirbančių mokytojų. Kita vertus, dalyje šalies mokyklų kai kurių dalykų mokytojų trūksta. Lietuvos darbo biržos duomenimis per pastaruosius trejus metus labiausiai išaugo skaičius savivaldybių, kuriose trūksta ikimokyklinio ugdymo pedagogų. Pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo pakopų mokytojų trūksta maždaug penktadalyje savivaldybių. Panevėžio miesto savivaldybėje, kaip ir kitose savivaldybėse, didėja ikimokyklinio ugdymo mokytojų ir psichologų poreikis.

2018-01-03 bendrojo ugdymo mokyklų, ikimokyklinių įstaigų pateiktais duomenimis 2018-2021 numatomas pedagoginių specialistų, mokytojų (pagal pridedamą lentelę).

Poreikis nurodytas įvertinus, kiek ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojų, dalyko mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų, sulaukę pensinio amžiaus, gali būti atleisti iš darbo.

Dalykas

Numatomas trūkstamų pedagoginių specialistų, mokytojų skaičius

 

2018-2019 m. m.

2019-2020 m. m.

2020-2021

m. m.

Biologija

1

 

 

Fizika

1

 

 

Integruoti gamtos mokslai

 

 

2

Matematika

2

3

1

Užsienio kalba

1 (anglų k.)

1 (anglų k.)

1 (rusų k.)

Lietuvių kalba

1

 

1

Pradinis ugdymas

3

1

1

Specialusis pedagogas

2

1

1

Ikimokyklinis ugdymas

12

19

20

Priešmokyklinis ugdymas

 

1

1

Istorija

1

 

 

Meninio ugdymo pedagogas, muzika

3

3

1

Kūno kultūra

2

1

 

Dailė

 

1

1

Psichologas

11

 

 

VISO:

40

31

30

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

Programa įgyvendinama per šias pedagoginių profesijų prestižo kėlimo kryptis:

•      Gabių ir motyvuotų jaunų asmenų pritraukimas į pedagogines profesijas;

•      Dirbančių pedagogų skatinimas persikvalifikuoti ir/ar įgyti papildomą dar vieno dalyko specializaciją;

•      Dirbančių pedagoginių darbuotojų kompetencijų tobulinimas ir sąlygų karjerai plėtra;

•      Jaunų ir/ar trūkstamų pedagoginių specialistų, mokytojų darbo sąlygų gerinimas;

•      Viešosios nuomonės formavimas ir komunikacija.

Programai įgyvendinti bus naudojamos savivaldybės biudžeto, Europos Sąjungos 2014-2020 metų finansinės paramos, rėmėjų lėšos. Programos numatytų veiklų įgyvendinimo pažangai nustatyti kasmet renkama informacija. Apibendrinus kasmetinius duomenis, esant poreikiui, programa gali būti koreguojama, formuluojamos rekomendacijos tobulinti ir plėsti veiklas. Priemonėms ir veikloms įgyvendinti rengiamas jaunų ir/ar trūkstamų pedagoginių specialybių pedagogų dalinio finansavimo skyrimo tvarkos aprašas, kuriame bus numatyti dalinio finansavimo skyrimo prioritetai, lėšų naudojimo kriterijai ir dydis, dalinio finansavimo lėšų skyrimo tvarka. Asmens, pretenduojančio gauti paramą dokumentus vertins administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta komisija.

Panevėžio miesto savivaldybės taryba kiekvienais metais numato lėšas programos įgyvendinimui savivaldybės biudžeto Švietimo ir ugdymo programoje. Programoje numatytos priemonės ir veiklos įgyvendinamos tik gavus finansavimą. 2018 m. skirta 13 000 Eur., kasmet būtina numatyti ne mažesnę sumą.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Eil. Nr.

Priemonė, veikla

Vykdytojas, partneriai

Įgyvendinimo laikas

Dalinis finansavimas arba vienkartinė išmoka (preliminarus ir gali keistis, atsižvelgus į poreikį ir gautas lėšas)

1.

Pasirašyti ketinimo protokolus ir /ar sutartis su 1-2 trūkstamų pedagoginių specialybių studentais, įsipareigojant iš dalies finansuoti studijas, įpareigojant baigus dirbti miesto ugdymo įstaigose ne mažiau nei 3 metus.

Savivaldybės administracija,

mokyklų vadovai

Nuo 2018 m.

3 000 Eur

2.

Skatinti pedagogus, pasirinkus mieste trūkstamą pedagoginę specialybę, persikvalifikuoti:

2.1. Iš dalies finansuoti persikvalifikuojančių mokytojų studijas;

2.2. Sumokėti studijuojantiems pedagogams kelionės išlaidas sesijų metu.

Savivaldybės administracija, aukštosios mokyklos

Nuo 2018 m.

5 000 Eur

3.

Gilinti ir plėtoti dirbančių pedagogų profesines kompetencijas:

3.1. Rengti tęstines profesinio tobulinimo(si) programas mokyklų bendruomenėms;

3.2. Parengti ir įgyvendinti socialinio emocinio ugdymo programą;

3.3. Parengti ir įgyvendinti pedagogų ir mokyklų vadovų mentorystės programą;

3.4. Įtraukti pradedančiuosius ir potencialius mokyklų vadovus į „Lyderių laikas 3“ projekto formaliųjų magistrantūros studijų programą „Švietimo lyderystė“;

3.5. Skatinti pedagogus aktyviai dalyvauti Ugdymo plėtotės centro projekte „Tęsk“.

Švietimo centras, mokyklų vadovai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės administracija, mokyklų vadovai

Nuo 2018 m.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ugdymo įstaigų mokinio krepšelio lėšos

 

4 000 Eur

 

 

2 800 Eur

 

 

 

 

Studijos finansuojamos ES lėšomis

4.

Gerinti jaunų ir/ar trūkstamų pedagoginių specialybių pedagogų darbo sąlygas:

4.1. Skirti ne mažesnę nei 500 Eur vienkartinę išmoką:

4.1.1. Iš dalies kompensuoti persikėlimo išlaidas;

4.1.2. Iš dalies kompensuoti kelionės į darbą išlaidas.

4.2. Iš dalies kompensuoti būsto nuomos išlaidas

Panevėžio miesto savivaldybės administracija

Nuo 2018 m.

 

 

 

 

 

 

 

 

2020 m.

 

2 000 Eur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

Populiarinti ir viešinti pedagogo profesiją:

5.1. Kasmet įteikti „Metų mokytojo“ premiją 3 geriausiems pedagogams;

5.2. Įsteigti nominaciją jauniems pedagogams;

5.3. Stiprinti pedagogų metodinę veiklą Panevėžio mieste;

5.4. Viešinti gerąją pedagoginę patirtį visuomenės informavimo priemonėse.

Panevėžio miesto savivaldybės administracija,

Panevėžio švietimo centras, mokyklų vadovai

 

 

Kasmet

 

Nuo 2019 m.

 

Nuo 2019 m.

 

Nuolat

 

 

3 000 Eur

 

1 000 Eur

 

3 000 Eur.

_________________________________