ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS 2020 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2020 m. vasario 12 d. Nr. VI.TS-27
Elektrėnai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 18 punktu, 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, Elektrėnų savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Įgalioti Elektrėnų savivaldybės administracijos direktorių:
2.1. patvirtinti Elektrėnų savivaldybės 2020 metų užimtumo didinimo programos lėšų paskirstymą ir darbdavių sąrašą;
PATVIRTINTA
Elektrėnų savivaldybės tarybos
2020 m. vasario 12 d.
sprendimu Nr. VI.TS-27
ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS 2020 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Elektrėnų savivaldybės 2020 metų užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta siekiant kompleksiškai spręsti šiuo metu itin aktualias gyventojų užimtumo problemas, sutelkiant savivaldybės įstaigas, Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vilniaus klientų aptarnavimo departamento Trakų skyrių (toliau – Užimtumo tarnyba), socialinius partnerius ir nevyriausybines organizacijas.
2. Programa atitinka Elektrėnų savivaldybės 2020–2022 metų strateginio veiklos plano, patvirtinto Elektrėnų savivaldybės tarybos 2020 m. sausio 29 d. sprendimu Nr. VI.TS-1 „Dėl Elektrėnų savivaldybės 2020–2022 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“, Socialinės apsaugos plėtojimo programoje numatyto strateginio tikslo „Didinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“ priemonę 01.04.01. „Užimtumo didinimo programos įgyvendinimas“.
3. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 patvirtinto Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, siekiant užtikrinti savivaldybei Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu priskirtos valstybinės funkcijos (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas) vykdymą.
4. Programos parengimą lėmė:
4.1. poreikis mažinti ilgalaikį nedarbą ir skurdą. Su sunkumais darbo rinkoje susiduria žemą išsilavinimą turintys asmenys, kuriems sunku vietinėje darbo rinkoje rasti turimą kompetenciją atitinkantį darbą. Ypač sudėtinga į darbo rinką integruoti skurdo ir socialinės atskirties riziką patiriančius asmenis, nes jie ilgą laiką būna ekonomiškai neaktyvūs, praradę darbinius įgūdžius, kvalifikaciją ar socialinius gebėjimus arba jų neturintys. Dėl ilgalaikio nedarbo bedarbiai praranda motyvaciją dirbti, tampa socialiai atskirtais nuolatiniais socialinės paramos gavėjais;
5. Programos strateginis tikslas – pasiekti kuo didesnį gyventojų užimtumą, kad kiekvienas gyventojas galėtų rasti turimą kvalifikaciją atitinkantį darbą ir užsitikrinti tinkamą pragyvenimo lygį.
6. Šio tikslo siekiama, nes, įvertinus tai, kad visuomenė senėja, trūksta kvalifikuotų darbuotojų, emigracija mažina šalies darbo jėgos potencialą, būtina sutelkti visus darbingo amžiaus Lietuvos gyventojus, skatinti juos aktyviai dalyvauti ekonominėje veikloje, integruotis į darbo rinką ir kuo ilgiau joje išlikti.
7. Tikslui įgyvendinti iškeltas uždavinys – laisvus darbo išteklius integruoti į darbo rinką ir joje išlaikyti.
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
9. Elektrėnų savivaldybė yra Lietuvos pietryčiuose, Vilniaus apskrityje, vakaruose ribojasi su Kaišiadorių, pietryčiuose su Trakų, rytuose su Vilniaus rajono savivaldybėmis, šiaurinėje pusėje – labai maža dalimi su Širvintų rajono savivaldybe. Savivaldybės plotas (509 km2) sudaro 5,2 proc. Vilniaus apskrities ir 0,8 proc. Lietuvos teritorijos ploto. Savivaldybėje įsikūrusios 8 seniūnijos: Beižionių, Elektrėnų, Gilučių, Kazokiškių, Kietaviškių, Pastrėvio, Semeliškių, Vievio, yra 2 miestai – Elektrėnai ir Vievis, Semeliškių miestelis ir 275 kaimai. Savivaldybės centras – Elektrėnų miestas, įsikūręs prie automagistralės Vilnius – Klaipėda, pusiaukelėje tarp Vilniaus ir Kauno.
10. Elektrėnų savivaldybės geografinė padėtis ypač palanki susisiekimo požiūriu. Savivaldybės teritoriją kerta magistralinis kelias A1 Vilnius – Kaunas – Klaipėda bei geležinkelis Vilnius – Kaunas. Savivaldybė išsidėsčiusi tarp magistralinių kelių A2 Vilnius – Panevėžys ir A4 Vilnius – Varėna – Gardinas, į pietus nuo savivaldybės teritorijos yra magistralinis kelias A16 Vilnius – Prienai – Marijampolė. Per Elektrėnų savivaldybės teritoriją eina krašto kelias 108 Vievis – Maišiagala – Nemenčinė, susijungiantis su Trakų krašto keliu 107 bei magistraliniu keliu A1, taip pat krašto kelias 221, jungiantis Vievį ir Aukštadvarį.
11. Patogi geografinė padėtis ir tiesioginiai ryšiai su svarbiausia Lietuvos urbanistine ašimi – tarptautiniu IXB transporto koridoriumi – leidžia tikėtis nemažos urbanistinės plėtros, susietos su gyvenamąja statyba, aktyvia pramonės ir logistikos veikla, tačiau atlikus aplinkos analizę, nustatyta, kad Elektrėnų savivaldybė neišnaudoja turimos viešosios infrastruktūros, didžioji jos dalis apleista arba netvarkinga, nepritaikyta bendruomenės poreikiams. Aplinka daugeliu atvejų nesudaro prielaidų savivaldybės gyventojams, svečiams bei vietos verslininkams didinti socialinį ir ekonominį aktyvumą, nes potencialios teritorijos nepatrauklios laisvalaikiui leisti, vietos gyventojų poilsiui ir rekreacijai organizuoti, investicijoms, susijusioms su laisvalaikio, maitinimo ir kitų paslaugų teikimu ir organizavimu, didinti.
1. lentelė. Elektrėnų savivaldybės gyventojų nedarbo rodikliai |
|||||
Rodikliai |
Metai |
pokytis vnt+/- |
pokytis% +/- |
||
2017 |
2018 |
2019 |
2017–2019m |
2017–2019 m |
|
Vidutinis metinis gyventojų skaičius (asmenys) * |
23747 |
23706 |
23840 |
+93 |
0,4 |
Nedarbo lygis % (vidutinis metinis bedarbių skaičius nuo darbingo amžiaus gyventojų)** |
4,9 |
5,8 |
6,5 |
– |
+1,6 |
Vidutinis metinis bedarbių skaičius, iš jų: |
733 |
866 |
974 |
+241 |
+33 |
Ilgalaikių (m.pab.)** |
151 |
128 |
160 |
+9 |
+6 |
Veikiančių ūkio subjektų skaičius m.pr.* |
417 |
448 |
477 |
+60 |
+14 |
Šaltinis:*Lietuvos statistikos departamentas, ** Užimtumo tarnyba |
12. Demografinė situacija. Statistikos departamento duomenimis, 2019 m. vidutinis metinis gyventojų skaičius Elektrėnų savivaldybėje buvo 23840 gyventojų (93 gyventojais (0,4 proc.), daugiau nei 2017 m.). 2019 m. savivaldybėje vidutinis gyventojų skaičius nežymiai padidėjo dėl migracijos, nes natūrali gyventojų kaita minusinė. Statistikos departamento duomenimis, 2019 metais savivaldybėje gimė 231 kūdikis, mirė 305 asmenys. Elektrėnų savivaldybė sparčiai praranda demografinį potencialą, o tai gali neigiamai paveikti visą regiono ekonominę-socialinę plėtotę, mažinti vietos ekonominį aktyvumą, didina socialines, gyventojų užimtumo ir darbo rinkos problemas.
13. Užimtumas. Iš 1 lentelės rodiklių matome, kad registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis (nedarbo lygis) 2019 m. Elektrėnų savivaldybėje siekė 6,5 proc. ir buvo mažesnis nei šalyje (8,4 proc.) ir Vilniaus miesto savivaldybėje (7,2 proc.). Vidutinis metinis bedarbių skaičius 2017–2019 m. išaugo (nuo 733 iki 974, arba 33 proc.), tarp jų ilgalaikių padaugėjo nuo 151 iki 160 (6 proc.).
Užimtumo tarnybos 2020 m. sausio 1 d. duomenimis, iš viso bedarbių Elektrėnų savivaldybėje buvo 1126, iš jų 674 asmenys (arba 60 proc.) vyresni nei 40 metų (2 lentelė).
2. lentelė. Ieškančių darbo asmenų, galinčių dalyvauti Užimtumo didinimo programoje ir registruotų Užimtumo tarnyboje, skaičius 2020-01-01.
Seniūnijos
Darbo rinkos duomenys (2020-01-01) |
Elek- trėnų sen. |
Vievio sen. |
Seme- liškių sen. |
Kieta- viškių sen |
Pastrė- vio sen. |
Gilu-čių sen. |
Kazo- kiškių sen. |
Bei-žionių sen. |
1. Iš viso bedarbių pagal seniūnijas, tarp jų: |
552 |
325 |
78 |
51 |
46 |
21 |
43 |
10 |
1.1. rūpintiniai, kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta rūpyba, kol jiems sukaks 25 metai; |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra; |
1 |
3 |
2 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
1.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų; |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
1.4. piniginės socialinės paramos gavėjai; |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Šeimų sk. 2020-01-01*(Soc.paramos sk. inform.) |
75 |
63 |
33 |
21 |
19 |
4 |
9 |
6 |
1.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės, socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo; |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės, socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo; |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos; |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.8. turintys pabėgėlio statusą ar kuriems yra suteikta papildoma ar laikinoji apsauga; |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.9. asmenys, patiriantys socialinę riziką; |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.10. vyresni kaip 40 metų; |
304 |
204 |
55 |
29 |
35 |
14 |
26 |
7 |
2. Laisvų darbo vietų skaičius. |
23 |
2 |
1 |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
3. Bedarbių sk. prognozės 2020 m. |
560 |
330 |
80 |
55 |
50 |
25 |
45 |
10 |
Šaltinis. Užimtumo tarnybos duomenys (pagal įvardytas grupes, asmuo gali turėti kelis požymius),* Elektrėnų savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus duomenys.
14. Verslas. Vienas svarbiausių rodiklių, apibūdinančių verslo situaciją ir gyventojų verslumo lygį, yra bendras veikiančių įmonių skaičius ir įmonių skaičius tūkstančiui gyventojų.
2017 m. pr. savivaldybėje registruota 417 veikiančių ūkio subjektų (1000 Elektrėnų savivaldybės gyventojų vidutiniškai teko 17,6 veikiančių ūkio subjektų), o 2019 m. pr. registruoti 477 veikiantys ūkio subjektai (1000 Elektrėnų savivaldybės gyventojų vidutiniškai teko 20,00 veikiančių ūkio subjektų). Pagal šiuos rodiklius, Elektrėnų savivaldybė ženkliai atsilieka nuo apskrities, tačiau veikiančių ūkio subjektų nuolat daugėja.
III SKYRIUS
PASLAUGŲ IR PRIEMONIŲ PLANAS
16. Programą rengia Elektrėnų savivaldybės administracija konsultuodamasi ir bendradarbiaudama su Užimtumo tarnyba, socialiniais partneriais, vietos bendruomenių atstovais, atstovaujančiais darbo ieškančių asmenų grupių interesams.
17. Planuojama, kad ne mažiau kaip 75 procentų visų lėšų bus skiriama Elektrėnų savivaldybės infrastruktūrai tvarkyti ir socialinėms paslaugoms teikti, atliekant šiuos laikino pobūdžio darbus, kuriuos galės organizuoti ir vykdyti savivaldybės seniūnijos, biudžetinės įstaigos. Infrastruktūros tvarkymo darbams atlikti paraiškas teikti galės įstaigos, kurių viešosios erdvės ne mažesnės kaip 3 ha:
17.1. valstybinėje žemėje esančių žaliųjų plotų, gėlynų, želdinių ir kitų viešųjų erdvių valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai (pakelėse esančių krūmų šalinimas, žolės šienavimas, šiukšlių rinkimas, gėlių sodinimas ir priežiūra, kt.);
17.2. valstybinėje žemėje esančių vandens telkinių pakrančių, poilsio zonų, maudyklų valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai;
17.3. užterštų, bešeimininkių, neprižiūrimų teritorijų, stichiškai susidariusių sąvartynų valstybinėje žemėje valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai;
17.4. istorijos ir kultūros paveldo objektų, valstybinėje žemėje esančių kapinių priežiūros laikino pobūdžio darbai;
18. Ne daugiau kaip 25 procentai visų lėšų skiriama darbams pagal poreikį viešosioms įstaigoms, verslo įmonėms, bendruomenėms, kitoms ne pelno siekiančioms organizacijoms, kurios registruotos ir vykdo veiklą Elektrėnų savivaldybės teritorijoje, taip pat Elektrėnų savivaldybės gyventojams, vykdantiems veiklą pagal nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažymą, ūkininkams, įregistravusiems savo ūkį Elektrėnų savivaldybėje. Įvertinus darbdavių pateiktų darbo vietų poreikį, Programos darbų įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisija gali siūlyti keisti šį procentinį paskirstymą, kad skirtos lėšos būtų efektyviai panaudotos.
19. Programos dalyvių laikino darbo trukmė – iki 6 mėnesių, vidutinė įdarbinimo trukmė 1 asmeniui – 4 mėnesiai su galimybe sutartį pratęsti. Dalyvavimo Programoje trukmė skaičiuojama nuo darbo ieškančio asmens darbo sutartyje nurodytos pirmos darbo dienos iki jo atleidimo iš darbo dienos. Ieškančius darbo asmenis dalyvauti Programoje siunčia Užimtumo tarnybos Vilniaus klientų aptarnavimo departamento Trakų skyrius.
20. Programoje galės dalyvauti ieškantys darbo asmenys, įvardyti Užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalyje. Prioritetas teikiamas socialinės paramos gavėjams bei grįžusiems iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų.
21. Darbdavių, pageidaujančių dalyvauti Programoje, atranką vykdo Elektrėnų savivaldybės nuolat veikianti Programos darbų įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisija. Darbdaviai, vykdantys veiklą Elektrėnų savivaldybės teritorijoje ir pageidaujantys organizuoti darbus, pateikia pasiūlymus Elektrėnų savivaldybės administracijos direktoriui. Pasiūlymuose darbdaviai nurodo:
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
23. Programa gali būti finansuojama iš šių šaltinių:
23.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto savivaldybėms skirtų lėšų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktą (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas);
24. Programos finansavimo galimybės, atsižvelgiant į 23 punkte įvardytus finansavimo šaltinius, įvertinamos rengiant savivaldybės biudžetą ir strateginį veiklos planą. Programai finansuoti planuojama skirti apie 48,9 tūkst. Eur.
25. Programoje numatytiems darbams atlikti Elektrėnų savivaldybės administracija su darbdaviais sudaro tipines dvišales darbų įgyvendinimo ir finansavimo sutartis.
26. Darbdavys su Užimtumo tarnybos siųstais ieškančiais darbo asmenimis sudaro terminuotas darbo sutartis.
27. Darbdaviui, įdarbinusiam pagal darbo sutartį darbams atlikti Užimtumo tarnybos siųstus asmenis, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos šios kompensacijos:
27.1. darbo užmokesčio kompensacija už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimaliąją mėnesinę algą bei dvi pirmąsias kalendorines nedarbingumo dienas;
28. Nurodytas kompensacijas įgyvendinant Programą darbdaviams moka Elektrėnų savivaldybės administracija: 100 procentų kompensacija mokama darbdaviams, nurodytiems Programos 17 punkte, ne daugiau kaip 50 procentų kompensacija mokama darbdaviams, nurodytiems Programos 18 punkte).
29. Kompensacijai darbo užmokesčiui gauti darbdavys mėnesiui pasibaigus iki kito mėnesio 15 dienos pateikia su įdarbintų Užimtumo tarnybos siųstų asmenų darbo laiko apskaita ir apmokėjimu susijusius dokumentus:
29.1. su įdarbintų asmenų darbo laiko apskaita susiję dokumentai yra darbo laiko apskaitos žiniaraščio išrašas arba kopija;
29.2. su įdarbintų asmenų darbo apmokėjimu susiję dokumentai:
29.2.1. vienas iš darbo užmokesčio išmokėjimą patvirtinančių dokumentų:
30. Kompensacija darbo užmokesčiui išmokama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo visų šiame punkte nurodytų dokumentų gavimo dienos.
31. Darbdavys moka likusią darbo užmokesčio dalį, nurodytą darbo sutartyje, taip pat priedus, priemokas ir kitas išmokas.
32. Programos administravimo išlaidoms Elektrėnų savivaldybė skiria ne daugiau kaip 4 procentus darbdaviams savivaldybės kompensuojamos sumos.
V SKYRIUS
TĘSTINUMAS IR PROGNOZĖ
35. Atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto savivaldybėms skiriamų lėšų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktą (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas) prognozuojame, kad 2021–2022 metais galėsime pasiūlyti Programoje dalyvauti apie 15 ieškančių darbo asmenų per metus.
VI SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
36. Nuolatinę Programos įgyvendinimo stebėseną ir pažangos vertinimą bei tikslinimą pagal kintančias aplinkybes vykdo savivaldybės administracija ir Programos įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisija. Programoje dalyvaujantys darbdaviai teikia savivaldybės administracijai reikalingą informaciją apie priemonės įgyvendinimą ir rezultatų pasiekimą, nustačius pažeidimus, administracija teikia pasiūlymą Programos įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisijai dėl finansavimo darbdaviui nutraukimo.
37. Informaciją apie Programos priemonių vykdymą ir rodiklių pokyčius savivaldybės administracija teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai 4 kartus per metus (kas ketvirtį). Informaciją apie Programos įgyvendinimą (analitinę informaciją apie pasiektus rezultatus, sukurtą naudą visuomenei, kylančias problemas ir kitus svarbius teigiamus ir neigiamus aspektus) savivaldybės administracija teikia metinėje veiklos ataskaitoje.
VII SKYRIUS
VIEŠINIMAS