ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANO TVIRTINIMO
2020 m. vasario 20 d. Nr. DĮV-154
Šilalė
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 22 straipsnio 2 dalimi, Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-899 „Dėl pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“, ir Valstybės ir valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės ir valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 22 punktu:
1. T v i r t i n u Šilalės rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai priemonių planą (pridedama).
2. Į p a r e i g o j u Šilalės rajono sveikatos priežiūros įstaigų vadovus, Šilalės rajono teritorijoje veikiančių įstaigų vadovus vadovautis Šilalės rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai priemonių planu.
3. P a v e d u paskelbti šį įsakymą Šilalės rajono savivaldybės interneto svetainėje www.silale.lt. ir Teisės aktų registre.
Šis įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijos Klaipėdos apygardos skyriui (H. Manto g. 37, 92236 Klaipėda) arba per vieną mėnesį nuo šio įsakymo paskelbimo arba įteikimo suinteresuotam asmeniui dienos Regionų apygardos administracinio teismo Klaipėdos rūmams (Galinio Pylimo g. 9, 91230 Klaipėda).
PATVIRTINTA
Šilalės rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus
2020 m. vasario 20 įsakymu Nr. DĮV-154
ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANAS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pasirengimo gripo pandemijai priemonių planas (toliau – Priemonių planas) yra trumpos trukmės strateginio planavimo dokumentas, nustatantis gripo pandemijos etapus ir lygius, pasirengimo gripo pandemijai (pasaulį apimančiai epidemijai) tikslą ir uždavinius, būtinus veiksmus ir priemones, kurias būtina taikyti esant gripo pandemijos pavojui ir gripo pandemijos etapais bei jų įgyvendinimo vertinimo kriterijus.
2. Priemonių planas parengtas siekiant didinti gyventojų gerovę ir socialinę aprėptį bei plėtoti ir vykdyti tikslines priemones, skirtas visuomenės sveikatai stiprinti ir ligų prevencijai, užtikrinti sveikatos priežiūrą krizių ir ekstremalių situacijų atvejais.
4. Priemonių plane vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme ir Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme:
4.3. NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius – Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Tauragės departamento Šilalės skyrius;
ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
5. Gripo pandemija siejama su sergančių asmenų gausa, dideliu sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūviu, sutrikdytu kasdieniu gyvenimo ritmu, dideliu ligos komplikacijų ir mirčių skaičiumi.
6. Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:
6.1. sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;
6.2. paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas gyvybiškai svarbių paslaugų teikimas gyventojams;
6.3. darbo rinka ir ekonomika – daugėjant sergančių gripu asmenų, sutrinka daugelio pramonės šakų veikla;
6.4. valstybės valdymas – sutrinka valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, savivaldybių strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones;
6.5. švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai, tai veikia ir kultūros sektoriaus veiklą;
7. Dėl šių priežasčių pasirengti gripo pandemijai turėtų visi sektoriai, ypač didelį dėmesį skiriant priemonėms, kurios užtikrina nepertraukiamą būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimą.
8. Planavimas ir koordinavimas, situacijos stebėjimas ir vertinimas, prevencija ir lokalizavimas, sveikatos sistemos atsakas, visuomenės informavimas ir keitimasis informacija tarp valstybės institucijų vyksta atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO) nustatytus gripo pandemijos etapų apibrėžimus ir yra būtini visais gripo pandemijos etapais. Jie ir gauta iš valstybės institucijų informacija pasirengimo gripo pandemijai klausimais, gripo epidemiologinės stebėsenos duomenys bei pasiūlymai turi būti svarstomi kiekvieną kartą, kai pereinama į kitą etapą.
9. Gripo pandemijos etapai pagal PSO bei Europos ligų kontrolės ir prevencijos centro rekomendacijas dėl pasirengimo gripo pandemijai planų peržiūros (2012 m.):
9.1. tarppandeminis periodas, 1-asis etapas. Naujas gripo viruso potipis nenustatytas. Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams;
9.2. gripo pandemijos pavojaus periodas, 2-asis etapas. Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms;
9.3. gripo pandemija, 3-iasis etapas. Gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje;
10. Dažniausiai pandeminis gripo virusas atsiranda staiga, sergamumas per 2–3 savaites pasiekia aukščiausią lygį, suserga iki 50 procentų populiacijos (rizikos grupių asmenų – net iki 80 procentų). Dėl glaudžių tarptautinių ryšių ir išplėtoto transporto priemonių tinklo pandeminis gripo virusas greitai išplinta visame pasaulyje.
11. Nuo 20 a. pradžios kilo 4 pandemijos: 1918–1920 m. – ispaniškas (A (H1N1) gripas (mirė daugiau kaip 20 mln. žmonių), 1957–1958 m. – Azijos (A (H2N2) gripas (mirė daugiau kaip 1 mln. žmonių), 1968–1969 m. – Honkongo (A (H3N2) gripas (mirė daugiau kaip 1 mln. žmonių), 2009–2010 m. – naujasis A (H1N1) gripas (mirė iki 400 tūkst. žmonių).
12. Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam pasaulio gyventojai neturi imuniteto. Gripo pandemiją lemia trys pagrindiniai veiksniai:
13. Plintant pandeminiam gripo virusui, šalyse gripo pandemijos etapai pasireiškia ne vienu metu, todėl, taikant atsako priemones, būtina remtis nacionaliniais epidemiologinės priežiūros duomenimis.
14. Pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų. Per įprastinį gripo sezoną suserga 5–10 procentų gyventojų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir nuo 200 iki 700 tūkst. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis dažniau serga vaikai (0-17 m.). 2009-2018 m. laikotarpiu Lietuvoje ženkliai keitėsi susirgimų gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodikliai (1 lentelė). 2 lentelėje pateikiami Šilalės rajono gyventojų sergamumo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis atvejai.
1 lentelė. LIETUVOS GYVENTOJŲ SUSIRGIMŲ GRIPU IR ŪMINĖMIS VIRŠUTINIŲ KVĖPAVIMO TAKŲ INFEKCIJOMIS 2009-2019 M. SKAIČIUS
Eil. Nr. |
Metai |
Užregistruoti sergamumo gripu atvejai |
Užregistruoti ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų atvejai |
1. |
2009-2010 |
58 264 |
216 347 |
2. |
2010-2011 |
41 849 |
563 295 |
3. |
2011-2012 |
2 603 |
450 485 |
4. |
2012-2013 |
49 092 |
602 761 |
5. |
2013-2014 |
3 545 |
534 391 |
6. |
2014-2015 |
15 455 |
590 064 |
7. |
2015-2016 |
32 003 |
565 329 |
8. |
2016-2017 |
30 958 |
634 168 |
9. |
2017-2018 |
57 759 |
696 648 |
10. |
2018-2019 |
49 661 |
641 694 |
Šaltinis. Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro duomenys
2 lentelė. GYVENTOJŲ SERGAMUMAS GRIPU IR VIRŠUTINIŲ KVĖPAVIMO TAKŲ INFEKCIJOMIS ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE 2013–2019 METAIS
Metai |
Užregistruoti sergamumo gripu atvejai |
Užregistruoti sergamumo ūmiomis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis atvejai |
Užregistruoti sergamumo ūmiomis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis ir gripo atvejai (iš viso) |
2013-2014 |
* |
|
|
2014-2015 |
139 |
2921 |
3060 |
2015-2016 |
290 |
2827 |
3117 |
2016-2017 |
290 |
2953 |
3243 |
2017-2018 |
445 |
3688 |
4133 |
2018-2019 |
320 |
3619 |
3939 |
Šaltinis. NVSC Tauragės departamento Šilalės skyrius
*neturi duomenų
15. Lietuvoje gripo epidemijos skelbiamos savivaldybėse. Epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Lietuvoje gripo epidemijos skelbtos kiekvieną gripo sezoną, išskyrus 2011-2012 m. ir 2013-2014 m.
16. Lietuvoje kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų (dažniausiai plaučių uždegimo) ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. PSO duomenimis, dažniausiai per gripo epidemijas miršta vyresnio amžiaus žmonės (80 procentų visų mirčių), o Lietuvoje daugiau kaip 500 tūkst. gyventojų, sulaukusių 65 metų ir vyresnių (tai sudaro apie 15 procentų visų gyventojų). 2009-2010 m. gripo pandemijos metu visame pasaulyje nuo gripo ir jo komplikacijų mirė apie 400 000 gyventojų, o Lietuvoje - 23 asmenys. Dauguma visų mirusiųjų pandemijos metu buvo jaunesnio amžiaus asmenys, o vėlesniais gripo sezonais nuo gripo mirė vyresnio amžiaus asmenys.
17. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo sukeliamą naštą gyventojų sveikatai bei šalies ūkiui. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo – ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.
18. PSO ir ES Taryba rekomenduoja paskiepyti 75 proc. rizikos grupėms priklausančių asmenų, kuriems gripas pavojingiausias ir dažniausiai sukelia komplikacijas. Įvairiose Europos valstybėse kasmet nuo gripo pasiskiepija nuo kelių iki maždaug 80 procentų gyventojų. Antroje lentelėje matyti, kad Lietuvoje nuo gripo pasiskiepija tik keli procentai gyventojų: nors skiepijimų apimtys nuolat auga, tačiau išlieka vienos mažiausių tarp ES valstybių narių, todėl būtina skirti didesnį dėmesį skiepijimo nuo gripo propagavimui, visuomenės švietimui.
19. Siekiant apsaugoti nuo gripo ir jo sukeliamų komplikacijų, rizikos grupėms priklausančių asmenų skiepijimas sezoninio gripo vakcina yra viena svarbiausių pasirengimo gripo pandemijai priemonių. Lietuvoje per pastaruosius kelerius metus vyresnių nei 65 m. asmenų skiepijimo sezoninio gripo vakcina apimtys išaugo, tačiau jos vis dar nepakankamos ir yra vienos mažiausių tarp ES valstybių narių. Iš 3 lentelėje pateiktų duomenų matome, kad skiepijimo gripo vakcina apimtys Šilalės rajone yra mažos ir jas būtina didinti.
3 lentelė. SKIEPIJIMO GRIPO VAKCINA APIMTYS ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE
Metai |
Gautas nemokamos vakcinos kiekis gyventojų rizikos grupėms (vnt.) |
Nemokama gripo vakcina paskiepytų rizikos grupės asmenų skaičius |
Mokama gripo vakcina paskiepytų asmenų skaičius |
Asmenų, paskiepytų gripo vakcina, skaičius (iš viso) |
2013-2014 |
1397 |
1368 |
* |
|
2014-2015 |
1475 |
1475 |
60 |
1535 |
2015-2016 |
1353 |
1353 |
43 |
1396 |
2016-2017 |
1563 |
1563 |
45 |
1608 |
2017-2018 |
1526 |
1526 |
35 |
1561 |
2018-2019 |
1561 |
1455 |
84 |
1539 |
Šaltinis. NVSC Tauragės departamento Šilalės skyrius
*neturi duomenų
20. PSO rekomenduoja paskiepyti nuo sezoninio gripo kuo daugiau nėščiųjų, nes pasiskiepijimas apsaugo nuo gripo komplikacijų tiek pačią nėščiąją, tiek vaisių. Pasiskiepijus nėščiajai, atsparumą gripo virusui įgyja ir naujagimis.
21. NVSC Tauragės departamento Šilalės skyrius motyvuotai ragina Šilalės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigas vykdyti sezoninę vakcinaciją nuo gripo šioms gyventojų rizikos grupėms:
21.2. suaugusiems ir vaikams, vyresniems kaip 6 mėn., sergantiems lėtinėmis širdies kraujagyslių, plaučių ligomis, metabolinėmis arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra imunodeficitinė būklė;
22. Šilalės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo skiepyti 21 punkte nurodytų rizikos grupių asmenis.
23. Pandeminio gripo skiepų sukūrimas gali trukti maždaug 6-8 mėnesius, be to, skiepų gamybos pajėgumas gali būti nepakankamas ir nepatenkinti skiepų poreikio, todėl pandemijos pradžioje, kai skiepų dar nėra, antivirusiniai vaistai labai svarbūs atliekant gripo profilaktiką ir gydymą. Dėl šios priežasties antivirusiniai vaistai turi būti iš anksto kaupiami ir planuojama, kaip tinkamai naudoti ribotas antivirusinių vaistų atsargas.
24. Prasidėjus gripo pandemijai, gripo pandemine vakcina skiepijami asmenys, priklausantys rizikos grupėms.
25. Lietuva 2014 metais pasirašė Bendrą viešojo pirkimo susitarimą dėl medicininių atsakomųjų priemonių įsigijimo, patvirtintą Europos Komisijos 2014 m. balandžio 10 d. sprendimu „Dėl Bendrojo viešojo pirkimo susitarimo dėl medicininių atsakomųjų priemonių įsigijimo pagal Sprendimą Nr. 1082/2013/ES patvirtinimo“, kuris numato galimybę norinčioms valstybėms narėms kartu įsigyti atsako į dideles tarpvalstybinio pobūdžio grėsmes sveikatai priemones, įskaitant ir pandeminio gripo skiepus.
26. Keitimasis informacija apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją vyksta vadovaujantis Keitimosi informacija apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 1V-114. Informacija turi būti teikiama skirtingoms tikslinėms grupėms: visuomenės informavimo priemonių atstovams, gyventojams, rizikos grupėms, sveikatos priežiūros specialistams.
27. Bendrieji pasirengimo ekstremaliosioms situacijoms mechanizmo principai, numatyti Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme ir įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, taikomi visoms galimoms ekstremaliosioms situacijoms, įskaitant ir gripo pandemiją.
28. Pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių planų) tikslas – mažinti gripo pandemijos sukeliamą žalą visuomenės sveikatai, socialinius ir ekonominius nuostolius Šilalės rajone.
29. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatomas sveikatos priežiūros paslaugų teikimo organizavimas bei priemonės asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti gripo epidemijos metu, esant dideliam sergančiųjų asmenų skaičiui.
PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO PRIEMONĖS
30. Užtikrinti Šilalės rajono savivaldybės tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą per gripo pandemiją (1 priedas).
Įgyvendinant šią priemonę numatoma:
30.1. į pasirengimo gripo pandemijai veiklas įtraukti visus Savivaldybės būtinus sektorius, ne tik sveikatos apsaugos, rengti tarpžinybinius mokymus, kuriuose būtų aptariami valstybės institucijų veiksmai, skirti pasirengti gripo pandemijai;
30.2. valstybės valdymo institucijos, įstaigos, savivaldybės ir ūkio subjektai, atlikdami galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizę, turi įvertinti gripo pandemijos pavojų ir etapą bei pagal Pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijas parengti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus) užtikrinant veiklos tęstinumą (2 priedas);
30.3. Savivaldybės teritorijoje esančios asmens sveikatos priežiūros įstaigos, atlikdamos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizę, turi įvertinti gripo pandemijos pavojų ir etapą bei pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatyti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, kai sergančiųjų labai daug, ir priemones asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti (2 priedas);
31. Užtikrinant veiksmingą gripo epidemiologinę priežiūrą Šilalės rajono savivaldybėje numatoma:
31.1. remiantis laboratoriniais tyrimais tarppandeminiu periodu vykdyti efektyvią gripo epidemiologinę priežiūrą, leidžiančią nustatyti gripo viruso potipius, gripo pandemijos pavojaus periodu − naujų potipių gripo virusus, atsižvelgti į gripo pandemijos ypatumus ir tarptautinių organizacijų teikiamas rekomendacijas;
31.2. bendradarbiaujant su Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba numatoma laiku pranešti visuomenei ir pasirengimo gripo pandemijai veikloje dalyvaujančioms institucijoms apie gyvūnų stebėjimo rezultatus ir pasirengimo gyvūnų gripo protrūkiams priemones.
31.3. užtikrinant aprūpinimą medicininėmis ir nemedicininėmis priemonėmis, tinkamą jų ir bendrųjų prevencijos priemonių naudojimą numatoma:
31.3.1. skiepyti gripo rizikos grupes, organizuoti sveikatos priežiūros specialistų mokymą, racionaliai ir efektyviai propaguoti skiepijimą, visuomenei teikti mokslo įrodymais pagrįstą informaciją per visuomenės informavimo priemones apie skiepijimą nuo gripo siekiant didinti skiepijimo sezoninio gripo skiepais apimtis;
31.3.2. kaupti antivirusinių vaistų atsargas, kad būtų galima jais aprūpinti iki 30 procentų gyventojų, kadangi antivirusiniai vaistai – svarbiausia gydymo ir apsaugos priemonė gripo pandemijos pradžioje, kol pagaminami pandeminio gripo skiepai, ir numatyti antivirusinių vaistų naudojimo tvarką atsižvelgiant į gripo pandemijos ypatumus ir ribotą antivirusinių vaistų kiekį;
31.4. nuolat informuoti Šilalės rajono savivaldybės gyventojus apie asmeninių apsaugos priemonių naudojimą, nes šių priemonių naudojimas yra vienas iš būdų, galinčių apsaugoti nuo infekcijos, ir rengti, reguliariai atnaujinti ir platinti rankų higienos, per orą ir tiesioginio bei netiesioginio kontakto keliu plintančių užkrečiamųjų ligų bendrosios apsaugos rekomendacijas, rekomendacijas keliautojams, kurie atvyksta iš gripo paveiktų regionų arba vyksta į juos, informaciją apie oro, jūrų uostuose, valstybės sienos perėjimo punktuose taikomas priemones, savanoriškos izoliacijos būtinumą susirgus, vietinius judėjimo apribojimus, karantino priemonių organizavimą, gyventojų masinių susibūrimų, renginių organizavimo apribojimus ir mokyklų uždarymą. Informacija apie asmeninės apsaugos priemones turi būti skleidžiama įvairiais būdais, kad būtų prieinama įvairioms gyventojų grupėms (3 ir 4 priedai).
baigiamosios nuostatos
33. Priemonių planą įgyvendinančios institucijos kasmet iki vasario 15 d. Savivaldybės administracijai teikia informaciją apie praėjusiais metais įgyvendintas priemones.
34. Priemonių planas finansuojamas iš atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme atitinkamoms institucijoms, atsakingoms už priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų, ES ir kitų struktūrinių fondų lėšų, tarptautinių programų, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, taip pat iš kitų teisėtai gautų lėšų.
35. Savivaldybės administracija ir NVSC Tauragės departamento Šilalės skyrius, atsižvelgdamas į Priemonių plano atsakingų vykdytojų pateiktas pastabas ir pasiūlymus, taip pat atsižvelgdami į per pasirengimo gripo pandemijai pratybose išaiškėjusias problemas, kasmet organizuoja Priemonių plano koregavimą.
Šilalės rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
1 priedas
GRIPO PANDEMIJOS ETAPŲ ORGANIZACINIŲ PRIEMONIŲ PLANAS
Etapas |
Veiksmai |
Vykdymo terminas |
Vykdytojai |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||
TARPPANDEMINIS PERIODAS
1-asis etapas.
Naujas gripo viruso potipis žmonėms nenustatytas Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams. |
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS |
||||||
1. Parengti ir reguliariai atnaujinti Šilalės rajono savivaldybės subjektų pasirengimo gripo pandemijai planus – ekstremaliųjų situacijų valdymo planus, jų sudedamąsias dalis arba priedus ir juose nurodyti institucijas, pagal kompetenciją apibrėžti jų atsakomybę ir funkcijas rengiantis gripo pandemijai ir jos metu. |
Kasmet |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, Šilalės VSB, Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai |
|||||
2. Koordinuoti savivaldos institucijų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai. |
Nuolat |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
3. Organizuoti ir dalyvauti įvairaus tipo pratybose, skirtose pasirengti gripo pandemijai, remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai |
Kasmet pagal poreikį |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB, kitos įstaigos |
|||||
4. Parengti ir reguliariai atnaujinti savivaldybės svarbiausių tarnybų, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus) |
Kasmet |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, kitos įstaigos |
|||||
5. Numatyti asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų personalą, kuris bus mobilizuotas dirbti nustačius naujo gripo viruso potipį šalyje, ir iš anksto reguliariai jį mokyti. |
Nustačius naujo gripo viruso potipį šalyje |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauargės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB, ASPĮ, ESK |
|||||
6. Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, atsargas pagal Sveikatos apsaugos ministro patvirtintą sąrašą, numatyti jų paskirstymą, atsiradus tokiam poreikiui |
Kasmet |
ASPĮ, Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai |
|||||
7. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti. |
Kasmet |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai |
|||||
SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS |
|||||||
8. Vykdyti nuolatinę gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą, ją periodiškai vertinti ir tobulinti, siekiant išsiaiškinti šių ligų protrūkius ir užtikrinti institucijų bendradarbiavimą. |
Nuolat |
ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
9. Sustiprinti ir koordinuoti nacionalinę gripo epidemiologinę priežiūrą žmonių ir gyvūnų populiacijoje naujo gripo viruso potipiui nustatyti. Organizuoti ir koordinuoti paukščių gripo priežiūrą tarp gyvūnų siekiant nustatyti didelio ir mažo patogeniškumo paukščių gripo virusus. Analizuoti paukščių gripo epizootinę situaciją pasaulyje ir Europoje, siekiant laiku ir tinkamai organizuoti paukščių gripo tarp gyvūnų prevencijos ir kontrolės priemones. |
Atsiradus atitinkamai situacijai |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VMVT |
|||||
10. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus. |
Pagal poreikį |
ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
11. Pagal Sveikatos apsaugos ministerijos pateiktą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse, peržiūrėti ir atitinkamai koreguoti pasirengimo gripo pandemijai priemonių planuose numatytas priemones. |
Gavus informaciją |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ vadovai Gyvybiškai svarbių įstaigų ir įmonių vadovai |
|||||
12. Teikti informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją ASPĮ, kitoms valstybės valdymo institucijoms, įstaigoms, žiniasklaidai |
Nuolat |
ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės rajono savivaldybės administracija, Šilalės VSB |
|||||
PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS |
|||||||
13. Peržiūrėti ir prireikus atnaujinti dokumentus, reglamentuojančius pandeminio gripo skiepų naudojimą |
Pagal poreikį |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ |
|||||
14. Užtikrinti rizikos grupių asmenų skiepijimą, siekiant panaudoti visas valstybės lėšomis įsigytas sezoninio gripo vakcinas. |
Gripo sezono metu |
ASPĮ |
|||||
15. Įvertinti pandeminio gripo vakcinų poreikį pagal ASPĮ ir gyvybiškai svarbių tarnybų, veikiančių savivaldybės teritorijoje, pateiktus duomenis |
Kasmet |
Šilalės rajono savivaldybės administracija (civilinės saugos specialistas), NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
16. Užtikrinti gyvybiškai svarbių tarnybų darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina darbdavio lėšomis |
Kasmet |
Gyvybiškai svarbios įstaigos |
|||||
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS |
|||||||
17. Reguliariai organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai. |
Pagal poreikį |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ, Šilalės rajono savivaldybės administracija |
|||||
18. Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai ligonių hospitalizacijai esant dideliam ligonių srautui. |
Esant ekstremaliai situacijai |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, Šilalės VSB, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
19. Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis |
Nuolat |
ASPĮ |
|||||
20. Rinkti sergamumo gripu ir ŪVKTI duomenis, vertinti dinamiką. |
Nuolat |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ |
|||||
21. Rekomenduoti Mokyklų vadovams laikiną ugdymo proceso veiklos nutraukimą, jeigu dėl ligos nelanko pamokų 50 proc. ir daugiau mokinių (priešepideminiu laikotarpiu). |
Gripo sezono metu |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ugdymo įstaigų vadovai |
|||||
22. Sergamumui pasiekus epideminį lygį, teikti informaciją ir rekomenduoti savivaldybės administracijos direktoriui skelbti epidemijos pradžią. |
Gripo sezono metu |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
23. Rekomenduoti nutraukti užsiėmimus mokyklose, jeigu dėl gripo ir ŪVKTI nelanko daugiau nei 20 proc. mokinių (esant paskelbtai gripo epidemijai). |
Gripo sezono metu |
Šilalės rajono savivaldybės administracija |
|||||
24. Rekomenduoti gripo epidemijos metu riboti masinius renginius ir neplanuoti naujų. |
Gripo sezono metu |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
25. Riboti ligonių lankymą gripo epidemijos metu. |
Gripo sezono metu |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, VšĮ Šilalės rajono ligoninė, VšĮ Kaltinėnų PSPC |
|||||
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA |
|||||||
26. Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms) skirtingais pandemijos etapais. |
Pagal situaciją |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ESOC, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB |
|||||
27. Informacijos apie gripo pandemiją, epidemiologinę situaciją, prevencines priemones ir kt. rengimas bei teikimas visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai |
Nuolat |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ESOC, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB |
|||||
|
28. Keistis informacija tarp institucijų vietos ir nacionaliniu lygiu
|
Pagal poreikį
|
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ESOC, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB |
||||
29. Vertinti informacijos perdavimo rezultatus, siekiant tobulinti informacijos perdavimą ir būti pasiruošusiems kitam pasirengimo gripo pandemijai etapui. |
Pagal situaciją |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ESOC, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB |
|||||
2-asis etapas.
Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms.
|
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
||||||
30. Užtikrinti ASPĮ ir kitų tarnybų veiklos koordinavimą nustačius naujo gripo potipio sukeltą gripo atvejį. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ESOC, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
31. Įvertinti ASPĮ pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir jų veiksmingumą. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
32. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
33. Organizuoti stalo pratybas pagal parengtus pasirengimo gripo pandemijai planus ir remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ESK, ESOC, ASPĮ |
|||||
34. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ, ESK, ESOC, Šilalės VSB |
|||||
SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
35. Stiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą savivaldybėje |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ |
|||||
36. Teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją apie gripo sukeltas komplikacijas ir mirties atvejus. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB, ASPĮ, ESK, ESOC |
|||||
PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
37. Kaupti antivirusinių vaistų, vakcinų, asmeninių apsaugos priemonių atsargas. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
ASPĮ, Šilalės rajono savivaldybės administracija |
|||||
38. Įvertinti antivirusinių vaistų poreikį rajone, prioritetinių grupių sąrašus. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
39. Teikti rekomendacijas keliautojams, siekiant mažinti užsikrėtimo paukščių gripu riziką. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB, Šilalės VMVT |
|||||
40. Užtikrinti paukščių gripo protrūkių prevencijos, kontrolės ir likvidavimo priemones bei jų taikymą paukščių populiacijoje. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės VMVT |
|||||
41. Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ |
|||||
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
42. Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų galimybes izoliuoti, gydyti pavienius ligonius, užsikrėtusius nauju gripo viruso potipiu, taikyti priešepidemines priemones. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ |
|||||
43. Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ |
|||||
44. Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas ASPĮ, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui, vykdyti infekcijų kontrolės priemones. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
45. Vertinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ |
|||||
46. Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ, ESK, ESOC |
|||||
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
47. Skelbti patikimą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir planuojamas prevencines priemones visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ, Šilalės VSB |
|||||
48. Keistis informacija tarp sveikatos ir priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų savivaldybės lygiu. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ, Šilalės VSB, ESK, ESOC |
|||||
49. Mokyti sveikatos ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus dėl informacijos skleidimo gripo pandemijos metu. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, ASPĮ, Šilalės VSB |
|||||
3-iasis etapas. Gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje
|
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
||||||
50. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, ir numatyti jų poreikį. |
Paskelbus 2-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ASPĮ |
|||||
51. Taikyti ir koordinuoti visas priemones, numatytas pasirengimo gripo pandemijai plane – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamosiose dalyse arba jų prieduose. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ESOC |
|||||
52. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijų bangoms. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK |
|||||
SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
53. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą, siekiant iš anksto numatyti artėjančią kitą gripo pandemijos bangą. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
54. Stebėti galimus pandeminio gripo epidemiologinius, virusologinius ir klinikinius pokyčius. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
55. Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį, sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kitą susijusią statistiką. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
ASPĮ, Šilalės VSB, Šilalės rajono savivaldybės administracija |
|||||
56. Aktyvėjant ir plintant pandeminiam gripui, koreguoti epidemiologinės priežiūros sistemą. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės rajono savivaldybės administracija |
|||||
PREVENCIJA IR LOKALIZAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
57. Koordinuoti sveikatos sektoriaus ir kitų žinybų veiklą, nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us). |
Nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą susirgimą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB. |
|||||
58. Įvertinti antivirusinių vaistų ir vakcinų atsargas, jų tinkamumą, paskirstymą, pervežimo ir tiekimo tvarką. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
59. Esant galimybei pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
60. Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančių asmenų kontrolės priemones; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB |
|||||
61. Taikyti pasirengimo gripo pandemijai plane numatytų sveikatos priežiūros ir būtinųjų paslaugų teikimo priemones; stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, ESOC, ASPĮ, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
|||||||
62. Teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą Lietuvoje ir savivaldybėje. |
Paskelbus 3-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, ESK, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB |
|||||
PEREINAMASIS LAIKOTARPIS |
|||||||
4-asis etapas.
Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja
|
PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS (vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape) |
||||||
63. Atlikti gripo poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą savivaldybės lygiu remiantis pasirengimo gripo pandemijai plano įgyvendinimo rezultatais, pagal šio vertinimo rezultatus stiprinti pasirengimą gripo pandemijai. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
64. Teikti siūlymus savivaldybės institucijoms dėl pasirengimo gripo pandemijai priemonių tobulinimo.
|
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius |
|||||
65. Numatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ESK |
|||||
SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS |
|||||||
66. Atnaujinti planinių sveikatos paslaugų teikimą. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ |
|||||
67. Peržiūrėti ir atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus atsižvelgiant į gripo pandemijos patirtį. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
ASPĮ, kitos gyvybiškai svarbios įstaigos, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės rajono savivaldybės administracija |
|||||
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA |
|||||||
68. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros ir ne sveikatos priežiūros įstaigų. |
Paskelbus 4-ąjį etapą |
Šilalės rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, ESK, NVSC prie SAM Tauragės departamento Šilalės skyrius, Šilalės VSB |
|||||
___________________________________
Šilalės rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
1 priedas
ŠILALĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE VEIKIANČIŲ ĮSTAIGŲ IR ĮMONIŲ, KURIŲ VEIKLOS TĘSTINUMAS IR FUNKCIJŲ VYKDYMAS YRA GYVYBIŠKAI SVARBUS SIEKIANT UŽTIKRINTI VIEŠĄJĮ SAUGUMĄ IR PATENKINTI BŪTINUOSIUS VISUOMENĖS POREIKIUS, SĄRAŠAS
6. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie vidaus reikalų ministerijos Klaipėdos priešgaisrinės gelbėjimo valdybos Šilalės priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba.
19. Vaistinės („Eurovaistinės“, vaistinių „Camelia“, „Gintarinė“ tinklai, „Norfos“ vaistinė, „Joninių“ vaistinė).
24. Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Tauragės departamento Šilalės skyrius.
25. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Šilalės valstybinė maisto ir veterinarijos
tarnyba.
Šilalės rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
2 priedas
SUBJEKTO DARBUOTOJŲ, KURIE SIRGS PANDEMINIU GRIPU, SKAIČIAUS PROGNOZAVIMO METODIKA
1. Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius prognozuojamas naudojant lentelę.
Lentelė. Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius
Pandemijos savaitė |
Sergančiųjų procentas |
Sergančiųjų skaičius esant 25 % užsikrėtimo laipsniui („optimistinis“ variantas) |
Sergančiųjų skaičius esant 30 % užsikrėtimo laipsniui (labiausiai tikėtinas variantas) |
Sergančiųjų skaičius esant 35 % užsikrėtimo laipsniui („pesimistinis“ variantas) |
1 |
0,1 |
0,03 |
0,03 |
0,04 |
2 |
0,2 |
0,05 |
0,06 |
0,07 |
3 |
0,8 |
0,20 |
0,24 |
0,28 |
4 |
3,1 |
0,78 |
0,93 |
1,09 |
5 |
10,6 |
2,65 |
3,18 |
3,71 |
6 |
21,6 |
5,40 |
6,48 |
7,56 |
7 |
21,2 |
5,30 |
6,36 |
7,42 |
8 |
14,3 |
3,58 |
4,29 |
5,01 |
9 |
9,7 |
2,43 |
2,91 |
3,40 |
10 |
7,5 |
1,88 |
2,25 |
2,63 |
11 |
5,2 |
1,30 |
1,56 |
1,82 |
12 |
2,6 |
0,65 |
0,78 |
0,91 |
13 |
1,6 |
0,40 |
0,48 |
0,56 |
14 |
0,9 |
0,23 |
0,27 |
0,32 |
15 |
0,7 |
0,18 |
0,21 |
0,25 |
Iš viso: |
100 |
25 |
30 |
35 |
2. Lentelėje pateiktas sergančių darbuotojų procentas apskaičiuotas vadovaujantis Europos bendrijų Komisijos 2005 m. lapkričio 25 d. komunikate Tarybai, Europos Parlamentui, Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos bendrijoje (KOM(2005) 607 galutinis) išdėstytomis planavimo prielaidomis, pagrįstomis ankstesnių gripo pandemijų patirtimi, ekspertų nuomone ir teoriniu modeliavimu.
3. Lentelėje pateiktos pandeminiu gripu sergančiųjų skaičiaus prognozės Subjekte, kuriame yra 100 darbuotojų. Sergančiųjų skaičius Subjekte, kuriame yra kitas darbuotojų skaičius, apskaičiuojamas padauginus lentelėje pateiktus sergančiųjų skaičius iš koeficiento, kuris gaunamas padalijus Subjekto darbuotojų skaičių iš vieno šimto.
Šilalės rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
3 priedas
GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS PRIEMONĖS
BENDROSIOS NUOSTATOS
DARBUOTOJŲ INFORMAVIMAS GRIPO PROFILAKTIKOS
IR KONTROLĖS KLAUSIMAIS
4. Darbuotojai turi būti skatinami skiepytis nuo sezoninio gripo, o kai įmanoma – ir nuo pandeminio gripo.
5. Į komandiruotes vykstantiems darbuotojams rekomenduotina žinoti gripo epidemiologinę situaciją tose šalyse ar vietovėse, į kurias vykstama.
6. Darbuotojai turi būti raginami darbo vietose turėti asmens higienos reikmenų (servetėlių, priemonių rankoms plauti).
7. Skelbimams skirtose ir kitose darbuotojams ir lankytojams gerai matomose vietose rekomenduojama pateikti atmintines, kitokios rašytinės ar vaizdinės medžiagos kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos, saugaus atstumo laikymosi ir kitais gripo prevencijos klausimais.
9. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plane (priemonių plane) turi būti numatyti asmenys, atsakingi už darbuotojų informavimą pasirengimo klausimais.
DARBUOTOJŲ SKIEPIJIMAS SEZONINIO IR PANDEMINIO GRIPO VAKCINA
11. Skiepijimas pandeminio gripo vakcina – svarbi prevencijos priemonė, tačiau šiuolaikinės technologijos leistų pagaminti pakankamą pandeminio gripo vakcinos kiekį ne anksčiau kaip per šešis mėnesius.
12. Yra tikimybė, jog net pradėjus pandeminės vakcinos gamybą šalys, kurios pačios negamina vakcinų, negalės gauti vakcinos pirmosios pandemijos bangos metu dėl to, kad vakcinos gamybos įmonių pajėgumai riboti.
13. Skiepijimas sezonine gripo vakcina sumažina dvigubos (sezoninio ir pandeminio gripo viruso atmainos sukeltos) infekcijos galimybę. Įrodyta, kad skiepijimas sezonine gripo vakcina mažina sveikatos priežiūros ir laikinojo nedarbingumo išlaidas, gripo komplikacijų skaičių. Todėl tikslinga skatinti darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina.
14. Subjektai sudaro ir kasmet iki rugsėjo mėnesio atnaujina darbuotojų, sutinkančių skiepytis nuo sezoninio ir pandeminio gripo, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).
15. Rekomenduojama iš anksto sudaryti su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis sutartis dėl darbuotojų skiepijimo Subjekto lėšomis.
16. Prasidėjus gripo pandemijai, pandemine gripo vakcina nemokamai skiepijami:
16.1. asmens, visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojai, socialinių paslaugų teikėjai, švietimo ir ugdymo įstaigų darbuotojai;
GRIPO PROFILAKTIKA ANTIVIRUSINIAIS VAISTAIS
17. Antivirusiniai vaistai yra svarbiausia gydymo ir apsaugos priemonė gripo epidemijos pradžioje, kol pagaminama pandeminė gripo vakcina, kurios kiekis paprastai būna ribotas.
18. Gripo profilaktika antivirusiniais vaistais paprastai taikoma asmenims, kurių dėl alergijos gripo vakcinai ar kitų priežasčių negalima paskiepyti, taip pat asmenims, kurie priklauso šioms grupėms:
18.1. medicinos pagalbą teikiantys darbuotojai, turėję ar galintys turėti sąlytį su įtariamais sergant ar sergančiais pandeminiu gripu pacientais;
18.2. suaugusieji ir vyresni nei 6 mėn. vaikai, sergantys lėtinėmis širdies ir kraujagyslių, plaučių ligomis, medžiagų apykaitos arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra nustatyta imunodeficitinė būklė;
19. Subjektai, pageidaujantys savo lėšomis įsigyti darbuotojų profilaktikai skiriamų antivirusinių vaistų, sudaro darbuotojų, kurie sutinka, kad jiems ši profilaktika būtų taikoma, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).
20. Esant galimybei, Subjektai kaupia savo darbuotojų profilaktikai skirtų antivirusinių vaistų atsargas.
Šilalės rajono savivaldybės pasirengimo
gripo pandemijai priemonių plano
4 priedas
GRIPO VIRUSO PLITIMĄ RIBOJANČIOS PRIEMONĖS
BENDROSIOS NUOSTATOS
KOSĖJIMO IR ČIAUDĖJIMO ETIKETO BEI RANKŲ HIGIENOS LAIKYMASIS
2. Gripo virusas paprastai plinta oro lašeliniu būdu. Čiaudint ar kosint susidarantys lašeliai patenka ant virusui imlių žmonių viršutinių kvėpavimo takų gleivinės. Užkratas taip pat gali būti perduodamas per kontaktą su kvėpavimo takų išskyromis (pvz., liečiant daiktus arba paviršius, kuriuose yra virusas, ir po to liečiant savo akis, nosį ar burną).
3. Suaugusieji paprastai gali užkrėsti kitus žmones vieną dieną prieš gripo simptomų pasireiškimą ir iki penkių dienų nuo simptomų pradžios. Vaikai gali užkrėsti kitus dešimt ir daugiau dienų nuo simptomų atsiradimo.
4. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena – paprastos ir efektyvios priemonės, sumažinančios gripo viruso plitimą.
5. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo taisyklės:
5.2. jei nosinės nėra – kosėti ar čiaudėti į drabužius, kurie nekontaktuos su atvira ranka ir veiks kaip oro filtras (į alkūnės linkį, skverną).
5.4. nosiai valyti ar išsišnypšti naudoti vienkartines nosines, jas panaudojus išmesti į šiukšlių dėžę ir nedelsiant nusiplauti rankas;
5.7. vengti kontakto su didelės gripo komplikacijų rizikos grupės žmonėmis: mažais vaikais, nėščiosiomis, pagyvenusiais ligotais žmonėmis;
6. Rankų higienos taisyklės:
6.4. vengti liesti durų rankenas, turėklus ir kitus daiktus, kurie galėjo būti liečiami kitų žmonių;
6.5. vengti kontakto su daiktais, kuriais keičiamasi (pinigais, bilietais ir kt.): mūvėti pirštines, atsiskaityti taip, kad nereikėtų grąžos, atsiskaityti mokėjimo kortele, naudotis ne vienkartiniais, o daugkartiniais transporto bilietais;
SAUGAUS ATSTUMO LAIKYMASIS
9. Didžiausią galimybę užsikrėsti gripu turi žmonės, esantys iki 1 metro atstumu nuo sergančio gripu asmens. Todėl reikia kiek įmanoma stengtis, kad darbuotojai laikytųsi didesnio nei 1 m atstumo vieni nuo kitų.
10. Gripo pandemijos sąlygomis tikslinga riboti susirinkimų ir asmeninių susitikimų skaičių, pirmenybę teikti bendravimui telefonu ir kitomis ryšio priemonėmis. Patartina vengti rankų paspaudimų, bučinių, kitų fizinių kontaktų, socialinių ir religinių ritualų, kurių metu liečiamasi prie kitų žmonių arba daugelio žmonių liečiamų daiktų.
11. Darbdaviai turi sudaryti tokias darbo sąlygas, kad nėščios darbuotojos ir darbuotojai, kurie serga lėtinėmis ligomis, gripo pandemijos metu nevykdytų funkcijų, susijusių su tiesioginiu kontaktu su gripu užsikrėtusiais asmenimis.
INDIVIDUALIŲJŲ APSAUGOS PRIEMONIŲ NAUDOJIMAS
13. Individualiosios apsaugos priemonės gripo pandemijos metu naudojamos vadovaujantis Rekomendacijų 7.5 punkte nurodytu teisės aktu.
14. Subjektuose, kurių veikla nesusijusi su tiesioginiu darbuotojų kontaktu su asmenimis, užsikrėtusiais gripu ar dažnais kontaktais su žmonėmis, kai atstumas tarp žmonių būna mažesnis nei 1 m, pandeminio gripo plitimo tarp darbuotojų tikimybė nėra didelė. Tačiau tokiems Subjektams rekomenduojama pasirūpinti, kad kosintys ir/ar čiaudintys asmenys dėvėtų medicinines kaukes.
15. Subjektų, kurios būtinos viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti, darbuotojai, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriantys su dideliu žmonių skaičiumi, turi būti aprūpinti medicininėmis kaukėmis ir, galimybei esant, daleles filtruojančiais respiratoriais su 95 proc. ar didesnio efektyvumo filtru. Respiratoriai turi atitikti LST EN 143 ir LST EN 149 reikalavimus, o medicininės kaukės – LST EN 14683 reikalavimus.
16. Darbdaviai turi užtikrinti, kad darbuotojai, kurie turi kontaktą su šiukšlėmis ar kitomis medžiagomis, kuriose gali būti panaudotų nosinių, servetėlių ar kitų asmens higienos priemonių, gripo pandemijos metu minėtas medžiagas tvarkytų dėvėdami apsauginius akinius, medicininę kaukę ir mūvėdami gumines pirštines. Patartina naudoti ir kitas apsaugos priemones (veido skydelius, kaklo uždangas), taip pat įrankius, kurie leidžia išvengti rankų kontakto su tvarkomomis medžiagomis.
TINKAMAS ELGESYS SUSIRGUS GRIPU
18. Gripo pandemijos metu, kai gydymo įstaigos perpildytos, tikslinga, kad asmenys, kurių gyvybei pavojus negresia (ligos eiga nesunki), ir kuriems nebūtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis, gydytųsi namuose, apie susirgimą telefonu pranešę pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigai, prie kurios yra prisirašę, ir nesilankytų pirminės sveikatos priežiūros įstaigose, nekviestų į namus šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos brigadų. Prireikus konsultacijos rekomenduojama kreiptis į gydymo įstaigą arba sveikatos priežiūros specialistą telefonu arba kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.
19. Asmenims, kuriems pasireiškė gripo simptomai, rekomenduojama:
19.5. turėti termometrą, skysčių, maisto, servetėlių ir kitų asmens higienos priemonių (rekomenduojama šiais daiktais apsirūpinti iki gripo pandemijos pradžios, paskelbus jos grėsmę);
20. Elgesio karščiuojant rekomendacijos:
21. Sergančiojo gripu namuose taikytinos infekcijos plitimo prevencijos priemones:
22. Gripo pandemijos metu pacientai į pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigas turėtų kreiptis karščiavimui užtrukus ilgiau nei 4–5 dienas, taip pat jei jiems būtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis.