HERB21

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2022 M. LIEPOS 25 D. ĮSAKYMO NR. D1-239 Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos APLINKOS ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės

NR. 02-001-06-04-01 „SKATINTI PASTATŲ RENOVACIJĄ“

aprašo patvirtinimo PAKEITIMO

 

2025 m. vasario 19 d. Nr. D1-21

Vilnius

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. liepos 25 d. įsakymą Nr. D1-239 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 020010604-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ įgyvendinimo“:

1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

„Įgyvendindamas Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, 82 ir 139 punktus, 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. kovo 30 d. nutarimu Nr. 318 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos patvirtinimo“, Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1059 „Dėl Modernizavimo fondo projektų atrankos komisijos sudarymo ir Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 12 punktą, vykdydamas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2021 m. birželio 28 d. įsakymą Nr. 1K-227 „Dėl Strateginio valdymo metodikos taikymo“, 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“, 87 punktą ir atsižvelgdamas į Modernizavimo fondo nacionalines finansavimo kryptis 2021–2022 metams, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2021 m. rugpjūčio 25 d. įsakymu Nr. D1-477/1-187 „Dėl Modernizavimo fondo nacionalinių finansavimo krypčių 2021–2022 metams patvirtinimo“, Modernizavimo fondo nacionalines finansavimo kryptis 2024–2025 metams, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2024 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. D1-49/1-24 „Dėl Modernizavimo fondo nacionalinių finansavimo krypčių 2024–2025 metams patvirtinimo“,“.

2. Papildau 9 punktu:

9. Plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašą (pridedama).“

3. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ aprašą:

3.1. Pakeičiu I skyriaus lentelės septintą – dešimtą pastraipas ir jas išdėstau taip:

„R-02-001-06-04-01-07

rezultato

Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose

MWh per metus

0

7.064

(2024 m.)

28.764

(2029 m.)

Modernizavimo fondas (toliau – MoF)“.

R-02-001-06-04-01-08

rezultato

Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose

tonos CO2 ekvivalentu per metus

0

(2021 m.)

674

(2024 m.)

2.810

(2029m.)

P-02-001-06-04-01-09

produkto

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų skaičius

vnt.

0

(2021 m.)

17

(2024 m.)

67

(2029 m.)

P-02-001-06-04-01-10

produkto

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų plotas

0

(2021 m.)

26.119

(2024 m.)

96.119

(2029 m.)

 

3.2. Pakeičiu II skyriaus lentelę:

3.2.1. Pakeičiu 1.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

„1.1. Valstybės biudžeto lėšos

617.933,600

1.1.1.1.1. Valstybės biudžeto lėšos

573.003,600

(1 pastaba)

1.1.1.1.2. Valstybės biudžeto lėšos, skirtos apmokėti bendrai finansuojamų iš ES fondų lėšų projektų netinkamam finansuoti iš ES fondų lėšų pirkimo ir (arba) importo PVM

44.930,000“.

 

3.2.2. Pakeičiu 1.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

1.3. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos

914.808,461

1.3.2.8.1.2021–2027 m. ES struktūrinių fondų lėšos, iš jų:

330.119,963

2021–2027 m. Europos regioninės plėtros fondo lėšos (VVL regionas)

257.645,629

2021–2027 m. Sanglaudos fondo lėšos (Visa Lietuva)

72.474,334

1.3.3.1.57. Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės lėšos

306.688,498

(2 pastaba)

1.3.3.1.60. Modernizavimo fondo lėšos

278.000,000“.

 

3.2.3. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

2. Kitos lėšos

1 392 479,852 

2.1.Savivaldybių biudžetų lėšos

-

2.2. Privačios lėšos

1 392 479,852  

2.3. Kitos viešosios lėšos

-“

 

3.2.4. Pakeičiu pastraipą, einančią po 2.3 papunkčio, ir ją išdėstau taip:

IŠ VISO:

2.925.221,913“.

 

3.3. Pakeičiu III skyriaus lentelę:

3.3.1. Pakeičiu 1.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

„1.1. Paskolos daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti iš Daugiabučių namų modernizavimo fondo

(Visa Lietuva)

I

Nacionalinė plėtros įstaiga (toliau – NPĮ) UAB ILTE

-

Taip

FP

45.474,334

2021–2027 IP, Sanglaudos fondas (toliau – SF)

Būstai, kurių energinis naudingumas pagerintas, būstai (P)

 

Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis (iš kurio: būstai, viešieji pastatai, įmonės, kita), MWh per metus (R) (pradinė reikšmė 334.687 2021 m.)

 

Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis, iš kurio suvartojama privačiuose būstuose, MWh per metus (R)

(pradinė reikšmė 334.687 2021 m.)

 

Numatomas išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R) (pradinė reikšmė 33.469 2021 m.)

22.312

(2029 m.)

 

200.812

(2029 m.)

 

 

 

200.812

(2029 m.)

 

 

 

20.081

(2029 m.)

VšĮ Centrinė projektų valdymo agentūra (toliau – CPVA)

Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – FM)“.

181.897,336,

iš jų

8.789,589

PL, pritrauktos į paskolų fondą, iš jų dalis deklaruojama kaip nacionalinis finansavimas prie SF lėšų

 

3.3.2. Pakeičiu 1.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

„1.2. Paskolos daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti iš Daugiabučių namų modernizavimo fondo (VVL regionas)

I

UAB ILTE

-

Taip

FP

177.645,629

 

2021–2027 IP, Europos regioninės plėtros fondas (toliau – ERPF)

Būstai, kurių energinis naudingumas pagerintas, būstai (P)

 

Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis (iš kurio: būstai, viešieji pastatai, įmonės, kita), MWh per metus (R) (pradinė reikšmė 780.920 2021 m.)

 

Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis, iš kurio suvartojama privačiuose būstuose, MWh per metus (R) (pradinė reikšmė 780.920 2021 m.)

 

Numatomas išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R) (pradinė reikšmė 78.092 2021 m.)

 

52.062

(2029 m.)

 

468.552

(2029 m.)

 

 

 

468.552

(2029 m.)

 

 

 

46.855

(2029 m.)

CPVA

FM“.

710.582,516,

iš jų 30.466,876

PL, pritrauktos į paskolų fondą, iš jų dalis deklaruojama kaip nacionalinis finansavimas prie ERPF

 

3.3.3. Pripažįstu netekusiais galios 1.5 ir 1.6 papunkčius.

3.3.4. Pakeičiu 2.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

„2.1. Dotacijos savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti (2022–2024 metų schema)

I

Savivaldybės administracija ar jos įgaliotas subjektas, ar savivaldybės administracijos viešojo pirkimo būdu įsigyta energijos taupymo paslaugų teikimo įmonė

T

Taip

D

6.000

MoF

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų skaičius, vnt. (P)

17

(2024 m.)

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA)

UAB ILTE, savivaldybės“.

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų plotas, m2 (P)

26.119

(2024 m.)

Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, MWh per metus (R)

7.064

(1 pastaba)

(2024 m.)

Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R)

674

(1 pastaba)

(2024 m.)

 

3.3.5. Pakeičiu 2.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

„2.4. Modernizavimo fondo dotacijos daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti

I

Daugiabučio namo atnaujinimo projekto administratoriai

K

Taip

D

58.000

MoF

Renovuotų daugiabučių namų plotas, m² (P)

 

 

Renovuotų daugiabučių skaičius, vnt. (P)

336.000

(3 pastaba)

(2027 m.)

 

198

(3 pastaba)

(2027 m.)

APVA“.

 

 

3.3.6. Pakeičiu 2.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

„2.5. Valstybės parama daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti

I

Daugiabučio namo atnaujinimo projekto administratoriai

K

Taip

D

240.000

(4 pastaba)

VB

Kredito sutarčių skaičius, kurioms kompensuojamos palūkanos, vnt. (P)

2060

(2026 m. III k.

–2030 m. IV k.)

APVA

UAB ILTE, EIB“.

333.000

(5 pastaba)

VB

Renovuotų daugiabučių skaičius, vnt. (P)

794

(2029 m.)

APVA

 

 

3.3.7. Papildau 2.6 ir 2.7 papunkčiais:

„2.6. Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II

I

Savivaldybės administracija ar jos įgaliotas subjektas

T

Taip

DS

49.000

MoF

(2024–2026 metų schema)

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų skaičius, vnt. (P)

50

(2029 m.)

APVA

EM.

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų plotas, m2 (P)

70.000

(2029 m.)

Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, MWh per metus (R)

21.700

(2029 m.)

Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R)

2.170

(2029 m.)

2.7. Daugiabučių namų atnaujinimas (modernizavimas) II (2024–2026 metų schema)

I

Daugiabučio namo atnaujinimo projekto administratoriai

T

Taip

D

165.000

MoF

Renovuotų daugiabučių namų skaičius, vnt. (P)

 

Renovuotų daugiabučių namų plotas, m² (P)

 

Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose daugiabučiuose namuose, MWh per metus (R)

 

Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose daugiabučiuose namuose, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R)

600

(2029 m.)

 

900.000

(2029 m.)

 

135.000

(2029 m.)

 

13.500

(2029 m.)

APVA“.

 

 

3.3.8. Pakeičiu pastraipą, einančią po 7 punkto, ir ją išdėstau taip:

IŠ VISO

2.925.221,913“.

 

 

3.3.9. Pakeičiu pastabas ir jas išdėstau taip:

Pastabos:

1. Savivaldybių viešųjų pastatų renovacija finansuojama lygiomis dalimis iš MoF – 6 mln. Eur, kurio lėšos yra pažangos, ir Savivaldybių paskolų fondo (SPF) – 6 mln. Eur, kurio lėšos yra tęstinės.

2. Iš jų atnaujintų (modernizuotų) daugiabučių namų plotas 550.000 m2 ir 300 atnaujinti (modernizuoti) daugiabučiai namai, gavę paskolas iš 2014–2020 m. ES fondų lėšomis sukurtų finansinių priemonių.

3. Subsidija faktinėms daugiabučio atnaujinimo (modernizavimo) projekto ar jo dalies parengimo, projekto vykdymo priežiūros, projekto įgyvendinimo administravimo, faktinėms statybos techninės priežiūros išlaidoms apmokėti ir (ar) kompensuoti; kredito bendrų metinių palūkanų dalies, viršijančios 3 procentus, išlaidoms apmokėti teikiama iš EGADP lėšų arba valstybės biudžeto lėšų.

4. Lėšų poreikis kredito bendrų metinių palūkanų dalies, viršijančios 3 procentus, apmokėjimo išlaidoms finansuoti nuo 2026 m. III k. pradžios, kurių nepadengia kiti finansavimo šaltiniai.

5. Lėšų poreikis dotacijoms teikti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams, gavusiems kreditus iš daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) finansinių priemonių, kurių nepadengia kiti finansavimo šaltiniai.“

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                Povilas Poderskis

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2022 m. liepos 25 d. įsakymu Nr. D1-239

(2025 m. vasario 19 d. įsakymo Nr. D1-21

redakcija)

 

PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 02-001-06-04-01 „SKATINTI PASTATŲ RENOVACIJĄ“ VEIKLOS „SAVIVALDYBIŲ VIEŠŲJŲ PASTATŲ ATNAUJINIMAS II“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ aprašas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašas (toliau – Aprašas) nustato reikalavimus, kuriais turi vadovautis pareiškėjai ir (ar) paramos gavėjai rengdami ir teikdami paraiškas finansuoti iš Modernizavimo fondo lėšų bendrai finansuojamus projektus (toliau – paraiška), įgyvendindami pagal Aprašą finansuojamus projektus, taip pat institucijos, atliekančios paraiškų vertinimą, atranką, finansavimo skyrimą ir pagal Aprašą finansuojamų projektų įgyvendinimo priežiūrą. Aprašas taikomas investicijų schemai Nr. MF2024-2LT0-003 „Renovation of municipal public buildings to improve energy efficiency II“, kuriai 2024 m. spalio 7 d. pritarė Europos investicijų bankas.

2.  Pagal plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklą „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ (toliau – Investicinė priemonė) teikiamo finansavimo forma – grąžinamoji subsidija.

3.  Projektų atranka pagal Investicinę priemonę atliekama tęstinės projektų atrankos būdu.

4.  Pagal Aprašą vykdomiems projektams įgyvendinti skiriama iki 49 000 000 (keturiasdešimt devynių milijonų) eurų Modernizavimo fondo lėšų.

5.  Įgyvendinant pagal Aprašą finansuojamus projektus, turi būti vadovaujamasi Lietuvos Respublikos statybos įstatymu, Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1059 „Dėl Modernizavimo fondo projektų atrankos komisijos sudarymo ir Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Modernizavimo fondo tvarkos aprašas), Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2023 m. kovo 30 d. įsakymo Nr. 1-90 „Dėl Išsamiojo energijos, energijos išteklių vartojimo audito atlikimo pastatuose metodikos patvirtinimo“ 2 punktu, Išsamiojo energijos, energijos išteklių vartojimo audito atlikimo pastatuose metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2023 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 1-90 „Dėl Išsamiojo energijos, energijos išteklių vartojimo audito atlikimo pastatuose metodikos patvirtinimo“ ar Išsamiojo energijos, energijos išteklių ir šalto vandens vartojimo audito atlikimo viešojo naudojimo paskirties pastatuose metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. balandžio 29 d. įsakymu Nr. 4-184 „Dėl Išsamiojo energijos, energijos išteklių ir šalto vandens vartojimo audito atlikimo viešojo naudojimo paskirties pastatuose metodikos patvirtinimo“ (toliau kartu – Metodika), Lietuvos Respublikos energijos vartojimo efektyvumo įstatymu ir Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. lapkričio 26 d. nutarimu Nr.1328 „Dėl Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimo programos patvirtinimo“ (toliau – Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimo programa).

6.  Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Aprašo 5 punkte išvardytuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS IR PARAMOS GAVĖJAMS

 

7.  Pagal Aprašą galimi pareiškėjai: savivaldybių viešuosius pastatus patikėjimo, panaudos ar nuosavybės teise (bent 51 procentą pastato bendro ploto) valdantys (ir (ar) įgalioti) savivaldybės administravimo subjektai – savivaldybės institucijos ir įstaigos (biudžetinės įstaigos ir viešosios įstaigos, kurias valdant savivaldybė turi daugiau kaip 50 procentų akcijų ar balsų).

8.  Partneriai pagal Aprašą negalimi.

9.  Paramos gavėjas – paraišką finansuoti iš Modernizavimo fondo lėšų bendrai finansuojamą projektą pagal Aprašą pateikęs juridinis asmuo, atitinkantis Apraše nustatytus reikalavimus pareiškėjams, su kuriuo Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) sudarė projekto finansavimo sutartį dėl grąžinamosios subsidijos projektui įgyvendinti suteikimo (toliau – projekto sutartis).

10. Esant ne vienam pastato savininkui ir (ar) valdytojui (patikėjimo teise valdančiam, naudojančiam, disponuojančiam, nuomojančiam turtą), finansavimas skiriamas paramos gavėjui pagal savivaldybei priklausančio atnaujinamo pastato plotą.

 

III SKYRIUS

PROJEKTAMS TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

11. Pagal Aprašą finansuojami projektai turi prisidėti prie energijos vartojimo efektyvumo didinimo tikslų, nustatytų Nacionaliniame energetikos ir klimato srities veiksmų plane 2021–2030 m., kuris patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2024 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1069 „Dėl Nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 m. patvirtinimo“, ir Lietuvos ilgalaikėje renovacijos strategijoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu (Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasitarimo 2021 m. kovo 31 d. protokolas Nr. 18). 

12. Įgyvendinant pagal Aprašą finansuojamą projektą, privaloma:

12.1. atnaujinti savivaldybės viešąjį pastatą, kuris iki atnaujinimo buvo ne aukštesnės kaip C energinio naudingumo klasės, iki ne žemesnės kaip B energinio naudingumo klasės;

12.2. sumažinti atnaujintame pastate pirminės energijos suvartojimą ne mažiau kaip 30 procentų;

12.3. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.

13.  Savivaldybės viešasis pastatas suprantamas kaip savivaldybės administravimo subjekto patikėjimo, panaudos ar nuosavybes teise (bent 51 procentą pastato bendro ploto) valdomas (ir pagal įgaliojimą) viešasis pastatas ir (ar) tarpusavyje susijusių pastatų grupė, ir (ar) jo dalys (toliau – pastatas).

14.  Pagal Investicinę priemonę finansuojami ir atnaujinami negyvenamosios paskirties pastatai, atitinkantys abu kriterijus:

14.1.    kuriems taikomi privalomi minimalūs pastatų energinio naudingumo reikalavimai pagal Statybos įstatymo 51 straipsnį „Minimalūs pastatų energinio naudingumo reikalavimai ir pastatų energinio naudingumo sertifikavimas“;

14.2.    kurie registruoti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatyme nustatyta tvarka, ir (ar) kurie (jų dalys) nuomojami pagal Valstybės ilgalaikio materialiojo turto nuomos viešojo konkurso ir nuomos be konkurso organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašą ir įregistruoti viešame registre.

15.  Pagal Aprašą vykdomų projekto veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 50 mėnesių nuo projekto sutarties pasirašymo dienos, bet ne vėlesnė kaip iki 2029 m. rugsėjo 28 d.

16.  Projekto veiklos turi būti vykdomos Lietuvos Respublikoje.

17.  Projekto parengtumui taikomi reikalavimai:

17.1.  Pareiškėjas iki paraiškos pateikimo turi būti atlikęs planuojamo atnaujinti pastato energijos vartojimo auditą, parengtą pagal Metodiką, kurio parengimo data – ne ankstesnė kaip 2020 m. spalio 1 d., kuriame turi būti nurodyta:

17.1.1. siūlomos pastato atnaujinimo priemonės, kuriomis numatyta pasiekti atnaujinto pastato ne žemesnę kaip B energinio naudingumo klasę;

17.1.2. sutaupytos pirminės energijos sumažinimo kiekis ne mažiau kaip 30 procentų;

17.1.3. sumažinamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis;

17.1.4. investicijų poreikis, pagrįstas Rekomendacijomis dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo, kurios registruojamos ir skelbiamos viešosios įstaigos Statybos sektoriaus vystymo agentūros tvarkomame Juridinių asmenų, fizinių asmenų ir mokslo įstaigų parengtų rekomendacijų dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo registre, kurį šiai agentūrai Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. sausio 26 d. įsakymu Nr. V-14 pavesta tvarkyti, registruoti ir skelbti (toliau – Rekomendacijos).

17.2.  Jeigu pastato energijos vartojimo auditas rengtas anksčiau nei iki 2023 m. birželio 30 d., kartu su paraiška teikiami dokumentai, įrodantys projekto investicijų pagrįstumą pagal Aprašo 27 punktą.

17.3.  Iki paraiškos pateikimo turi būti parengtas pastato naudojimo planas (pagal Aprašo 1 priede pateiktą formą) ne trumpesniam kaip 10 metų laikotarpiui nuo planuojamos projekto įgyvendinimo pabaigos ir raštu suderintas su savininko teises bei pareigas įgyvendinančia savivaldybe, jei paraišką teikia ne savivaldybės administracija.

17.4.  Iki paraiškos pateikimo, esant ne vienam pastato savininkui ir (ar) valdytojui (patikėjimo teise valdančiam, naudojančiam, disponuojančiam, nuomojančiam turtą), turi būti parengti ir pasirašyti visų pastato patalpų savininkų ir (ar) valdytojų:

17.4.1. dokumentai, įrodantys pastato ir (ar) jo dalių įregistravimą teisės aktų nustatyta tvarka;

17.4.2. statinio patikėjimo, panaudos, nuosavybės, nuomos, bendro naudojimo ir (ar) priežiūros patalpų dokumentai ir (ar) sutartys;

17.4.3. susitarimas dėl projekto vykdymo, kuriame numatytas savininko (-ų) ir (ar) valdytojo (-ų) lėšų prisidėjimas prie projekto jo atnaujinamai pastato daliai, grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo paskirstymas tarp pastato savininkų ir (ar) valdytojų, įgaliojimas vienam iš patalpų savininkų ir (ar) valdytojų  teikti paraišką ir pasirašyti projekto sutartį.

18.  Įgyvendinant pagal Aprašą finansuojamą projektą, rekomenduojama:

18.1.  įdiegti atsinaujinančių energijos išteklių (toliau – AEI) technologijas:

18.1.1. šilumos energijai gaminti prie centralizuoto šilumos tiekimo sistemos neprijungtuose pastatuose, kuriuose iki projekto įgyvendinimo jos neįdiegtos;

18.1.2. elektros energijai gaminti pastatuose, kuriuose iki projekto įgyvendinimo pradžios jos neįdiegtos;

18.2.  AEI technologijos įgyvendinant projektą gali būti įdiegtos pastate ir (ar) žemės sklype, kuriame pastatytas pastatas, pastato energijos vartojimo audito metu nustačius, kad jų reikia, ir atsižvelgus į pastato energijos vartojimo poreikius.

19.  Įgyvendinant projektą, projekto įgyvendinimo pradžia yra projekto finansavimo sutarties įsigaliojimo diena; projekto įgyvendinimo pabaiga yra galutinio mokėjimo prašymo apmokėjimo pavedimo diena.

20.  Statybos darbų užbaigimas yra, kai pabaigus statybos ir (ar) tvarkybos darbus, IS „Infostatyba“ užregistruojamas statybos užbaigimo dokumentas (statybos užbaigimo aktas ar deklaracija).

21.  Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu, Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymu, Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymu, Visuotine žmogaus teisių deklaracija, Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartija ir kitais tarptautiniais teisės aktais, projekte negali būti numatyti apribojimai, kurie darytų neigiamą poveikį moterų ir vyrų lygybės, nediskriminavimo dėl lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos ir kitų požymių principams įgyvendinti.

 

IV SKYRIUS

TINKAMŲ FINANSUOTI PROJEKTO IŠLAIDŲ IR FINANSAVIMO REIKALAVIMAI

 

22.  Tinkamos finansuoti projekto išlaidos:

22.1.  šildymo (vėsinimo) ir karšto vandens inžinerinių sistemų modernizavimo;

22.2.  vėdinimo ir (ar) rekuperacijos, ir (ar) oro kondicionavimo sistemų modernizavimo ar įrengimo;

22.3.  stogo šiltinimo (ir naujos stogo dangos įrengimo), perdangos po vėdinama šlaitinio stogo pastoge šiltinimo;

22.4.  išorinių pastato sienų ir cokolio šiltinimo, sienų (cokolio) konstrukcijos defektų pašalinimo ir nuogrindos sutvarkymo;

22.5.  perdangų, kurios ribojasi su išore, šiltinimo;

22.6.  lauko ir tambūro durų keitimo, įėjimo laiptų remonto ir pritaikymo negalią turintiems asmenų poreikiams;

22.7.  langų keitimo į mažesnio šilumos pralaidumo langus;

22.8.  rūsio perdangos ir (ar) grindų ant grunto šiltinimo, šildomo rūsio atitvarų šiltinimo;

22.9.  apšvietimo sistemos modernizavimo;

22.10.  atnaujintame pastate esančios katilinės modernizavimo;

22.11.  energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių įrenginių diegimo;

22.12.  centralizuotai pagamintos šilumos tiekimo pastatui tinklų ir (ar) įrenginių įrengimo;

22.13.  bendrojo naudojimo inžinerinių sistemų (elektros, priešgaisrinės saugos, geriamojo vandens, buitinių nuotekų, drenažo, pastatui priklausančių vietinių įrenginių) atnaujinimo ir (ar) keitimo;

22.14.  konstrukcijų (balkonų, laikančiųjų konstrukcijų ir saugos aptvarų, stogelių virš įėjimo į pastatą) keitimo;

22.15.  bendrojo naudojimo patalpų paprastojo remonto (vidaus sienų, lubų, grindų paruošimo dažyti ir dažymo, laiptų, laiptų turėklų atnaujinimo ir dažymo);

22.16.  priedangos įrengimo rūsio patalpose;

22.17.  elektromobilių įkrovimo prieigos ir (ar) stotelės įrengimo;

22.18.  liftų ir (ar) keltuvų atnaujinimo (modernizavimo) ir (ar) jų keitimo techniniu energiniu požiūriu efektyvesniais įrenginiais, priėjimo prie lifto ir (ar) keltuvų pritaikymo negalią turintiems asmenų poreikiams;

22.19.  projektavimo, ekspertizės, techninės priežiūros, pastatų energijos vartojimo audito (išskyrus Aprašo 23.1.3 papunktyje nurodytus atvejus) ir kitų su pastatų atnaujinimo darbais susijusių būtinų paslaugų;

22.20.  konsultacijų rengiant individualius projektus, energijos vartojimo audito, viešųjų pirkimų ir parengtų projektų dokumentų (pastato energijos vartojimo audito, projektinių pasiūlymų ir kt.) analizės paslaugų.

23.  Aprašo 22 punkte nurodytų projekto išlaidų tinkamumui finansuoti taikomos sąlygos ir reikalavimai:

23.1.  Aprašo 22.13–22.18 papunkčiuose nurodytos tinkamos išlaidos apima visus pagal Statybos įstatymą ir kitus teisės aktus būtinus darbus  ir negali sudaryti daugiau kaip 20 procentų visų projekto tinkamų finansuoti išlaidų;

23.2. Aprašo 22.19 ir 22.20 papunkčiuose nurodytos išlaidos (iš viso) negali sudaryti daugiau kaip 10 procentų visų projekto tinkamų finansuoti išlaidų;

23.3. paramos gavėjų, kuriems skirtas projekto finansavimas pagal Aprašą, projekto išlaidos parengiamosioms veikloms pagal Aprašo 22.19 ir 22.20 papunkčius yra tinkamos, jeigu jos padarytos ne anksčiau kaip 2024 m. spalio 7 d. (darbams – ne anksčiau kaip paraiškos pateikimo dieną) ir ne vėliau kaip iki 2029 m. rugsėjo 28 d. Pratęsus projekto sutartį, išlaidos tinkamos finansuoti, jeigu padarytos per projekto sutarties pratęsimo laikotarpį;

23.4.  pastato atnaujinimo darbų metu turi būti naudojamos naujos medžiagos ir (ar) montuojami nauji įrenginiai;

23.5.  projekto išlaidos netinkamos finansuoti, jeigu Modernizavimo fondo tvarkos apraše jos nurodytos kaip netinkamos finansuoti;

23.6.  pastato atnaujinimas (modernizavimas) yra statybos ir (ar) tvarkybos darbai, kuriais atkuriamos ar pagerinamos pastato (jų grupės) ir (ar) jo dalies, ir (ar) jo inžinerinių sistemų fizinės ir energinės savybės, ir (ar) kuriais užtikrinamas iš atsinaujinančių energijos šaltinių gaunamos energijos naudojimas (toliau – pastato atnaujinimas);

23.7.  projekto išlaidos turi atitikti Aprašo IX skyriaus nuostatas dėl reikalavimų pagal nereikšmingos (de minimis) pagalbos taisykles.

24.  Negrąžinama projekto finansavimo dalis (subsidija) skiriama ne daugiau kaip 50 procentų tinkamų finansuoti išlaidų, jei įgyvendinami Aprašo 12 punkte nustatyti reikalavimai. Negrąžinama projekto finansavimo dalis apskaičiuojama iš projekto sutartyje numatytos finansavimo sumos atėmus grąžinamosios subsidijos dalį.

25.  Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, finansuojama paramos gavėjo nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis.

26.  Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dydis nustatomas atsižvelgus į projekto išlaidų realumą, būtinumą, atitinkant Aprašo 22–25 punktuose nustatytus reikalavimus tinkamoms finansuoti išlaidoms.

27.  Projektui įgyvendinti reikalingos investicijos vertinamos vadovaujantis:

27.1. paslaugų ir rangos darbų skaičiavimais, pagrįstais Rekomendacijose nustatytais įkainiais;

27.2. paslaugų ir (ar) rangos darbų sutartimis (jeigu atlikti viešieji pirkimai);

27.3. projektų sąmatomis, parengtomis pagal statybos projekto darbų kiekius;

27.4. projekto paslaugų ir darbų komerciniais pasiūlymais.

28.  Visi su projekto įgyvendinimu susiję viešieji pirkimai turi būti žalieji pirkimai, vykdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais.

29.  Visos projekto įgyvendinimo išlaidos turi būti pagrįstos projekto tinkamų finansuoti išlaidų patvirtinimo dokumentais, turi būti užtikrintas jų atsekamumas.

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ TEIKIMAS

 

30.  Kvietimas teikti paraiškas, nurodant paraiškų teikimo tvarką ir terminus, projektų finansavimo sąlygas, suderinus su Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, skelbiamas Agentūros interneto svetainėje https://apva.lrv.lt/lt/ ir (ar) kitomis visuomenės informavimo priemonėmis per 20 darbo dienų nuo Aprašo įsigaliojimo dienos.

31.  Paraiškos gali būti teikiamos iki 2025 m. lapkričio 30 d. arba kol užtenka Investicinei priemonei skirtų lėšų, t. y. kol Agentūros direktoriaus įsakymu projektams paskirstoma Aprašo 4 punkte nurodyta lėšų suma.

32Jeigu per nustatytą terminą teikti paraiškas nepateikiama paraiškų visai skirtai sumai ir (ar) įgyvendinant projektus sutaupoma lėšų, Agentūra, suderinusi su Aplinkos ministerijos, gali paskelbti papildomą kvietimą teikti paraiškas ir (ar) informuoti paramos gavėjus apie galimybę prašyti papildomo finansavimo.

33Vienoje paraiškoje prašoma finansuoti vieno pastato ir (ar) susijusių pastatų grupės, ir (ar) jo dalies, nurodytos energijos vartojimo audito ataskaitoje ir (ar) ataskaitose, atnaujinimą. Pareiškėjas gali teikti ne vieną paraišką skirti finansavimą skirtingiems projektams.

34Pareiškėjas, siekiantis gauti finansavimą projektui įgyvendinti, Agentūrai pateikia nustatytos formos paraišką, kurioje nurodoma:

34.1.  pastato unikalus numeris;

34.2.  Kultūros vertybių registre registruotas kultūros paveldo objekto numeris (jeigu atnaujinamas pastatas yra kultūros paveldo objektas ir (ar) patenka į paveldo vietovės teritoriją, ir ar jos apsaugos zoną);

34.3.  pastato bendras, atnaujinamas (jeigu projekto lėšomis atnaujinama dalis pastato), šildomas plotas;

34.4.  siekiami projekto stebėsenos rodikliai, kurių reikšmės nustatomos vadovaujantis Aprašo 3 priede pateiktomis stebėsenos rodiklių aprašymo kortelėmis (toliau – projekto rodikliai):

34.4.1. renovuotų savivaldybės viešųjų pastatų skaičius (vnt.), kuriame nurodomas projekto lėšomis planuojamų atnaujinti pastatų skaičius;

34.4.2. renovuotų savivaldybės viešųjų pastatų plotas (m2), kuriame nurodomas projekto lėšomis planuojamo (-ų) atnaujinti pastato (-ų) bendras plotas;

34.4.3. pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose (MWh per metus), apskaičiuotas kaip skirtumas vadovaujantis planuojamo atnaujinti pastato energinio naudingumo sertifikato ir preliminaraus energinio naudingumo sertifikato (pateikto su energijos vartojimo audito ataskaita) duomenimis;

34.4.4. numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose (tonos CO2 ekvivalentu per metus), apskaičiuotas kaip skirtumas vadovaujantis planuojamo atnaujinti pastato energinio naudingumo sertifikato ir preliminaraus energinio naudingumo sertifikato (pateikto su energijos vartojimo audito ataskaita) duomenimis;

34.5.  projekto įgyvendinimui reikalingas biudžetas ir prašoma finansavimo suma;

34.6.  kita paraiškoje privaloma informacija, kurią nustato Agentūra.

35Su paraiška teikiami dokumentai:

35.1.  pastato energijos vartojimo audito ataskaita:

35.1.1. pastato energijos vartojimo audito ataskaita, pagrindžianti, kad atnaujinus pastatą bus pasiekta ne žemesnė kaip B energinio naudingumo klasė, pirminės energijos sąnaudos bus sumažintos ne mažiau kaip 30 procentų ir bus sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis;

35.1.2. dokumentai, įrodantys projekto investicijų pagrįstumą pagal Aprašo 27 punktą, jeigu pastato energijos vartojimo auditas atliktas iki 2023 m. birželio 30 d.;

35.2.  pastato naudojimo planas visam projekto ataskaitiniam laikotarpiui (ne trumpesniam kaip 10 metų) pagal Aprašo 1 priede pateiktą formą;

35.3.  pastato patikėjimo, panaudos, nuomos ir kiti nuosavybės dokumentai;

35.4.  registruotas pastato energinio naudingumo sertifikatas.

36Su paraiška teikiami papildomai dokumentai (jei taikoma):

36.1.  įgaliojimas, jeigu paraišką teikia ne savivaldybės institucijos ir (ar) įstaigos (pareiškėjo) vadovas;

36.2.  su projekto įgyvendinimu susijusių paslaugų ir (ar) darbų viešųjų pirkimų šalių pasirašytos ir (ar) registruotos sutartys (jeigu atlikta);

36.3.  statybą leidžiantis dokumentas (jei išduotas);

36.4.  statinio projekto skaičiuojamosios kainos dalis (jei parengtas statinio projektas);

36.5.  esant ne vienam pastato savininkui ir (ar) valdytojui (patikėjimo, panaudos, nuosavybės teise valdančiam, naudojančiam, disponuojančiam, nuomojančiam turtą), turi būti visų pastato patalpų savininkų ir (ar) valdytojų rašytinis susitarimas dėl projekto vykdymo:

36.5.1. dėl lėšų prisidėjimo prie projekto atnaujinamai pastato daliai;

36.5.2. dėl grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo paskirstymo;

36.5.3. dėl įgaliojimo vienam subjektui teikti paraišką ir pasirašyti projekto sutartį;

36.6. užpildyta „Vienos įmonės“ deklaracijos forma, kuriai pritarta tarpinstitucinės darbo grupės, sudarytos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2021 m. birželio 11 d.  įsakymu Nr. 1K-219 „Dėl tarpinstitucinės darbo grupės sudarymo“, 2024 m. sausio 19 d. posėdžio protokolu Nr. 19  https://2021.esinvesticijos.lt/dokumentai/viena-imone-deklaracijos-forma (pildo pastate patalpas valdantys ūkio subjektai).

37.  Paraiškos ir privalomi dokumentai teikiami per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (toliau – APVIS). Jie turi būti pasirašyti teisinę galią turinčiu elektroniniu parašu.

 

VI SKYRIUS

PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO

 

38.  Agentūra vykdo paraiškų vertinimą, projektų ir finansavimo administravimą vadovaudamasi Modernizavimo fondo tvarkos aprašu ir Aprašu.

39.  Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal pateikimo laiką. Apie gautą paraišką Agentūra informuoja pareiškėją automatine žinute.

40.  Paraiškų atitiktį Apraše nustatytiems reikalavimams Agentūra patikrina naudodamasi prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.

41.  Vertinant paraišką, atliekamas administracinės atitikties vertinimas ir tinkamumo finansuoti vertinimas.

42.  Agentūra vertina paraiškas eilės tvarka pagal jų registraciją APVIS. Vienos paraiškos vertinimo terminai nustatyti Aprašo 46 punkte.

43.  Administracinės atitikties vertinimo metu nustatoma, ar paraiška užpildyta tinkamai, pateikti visi reikiami dokumentai, ar pareiškėjas atitinka jam keliamus reikalavimus gauti finansavimą.

44.  Agentūra, nustačiusi, kad paraiškoje pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai ar iš dalies, pateikta klaidinga informacija ir (ar) trūksta informacijos, leidžiančios įvertinti pareiškėjo atitiktį Aprašo reikalavimams, informuoja pareiškėją apie ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti. Pašalinus trūkumus paraiškos administracinės atitikties vertinimo terminas – ne ilgesnis kaip 10 darbo dienų. Paraiškos, neatitinkančios pareiškėjui keliamų reikalavimų ir (ar) nepataisomos per nurodytą laikotarpį, atmetamos nurodant priežastis.

45.  Paraiškos, atitinkančios administracinės atitikties vertinimo reikalavimus, teikiamos vertinti dėl tinkamumo finansuoti: vertinamos paraiškos, kurioms pakanka numatyto finansavimo lėšų, pagal paraiškos pateikimo laiką. Nustatoma, ar su paraiška pateikti dokumentai atitinka Aprašo reikalavimus, apskaičiuojama projekto finansavimo suma, įvertinami projekto tikslai, projekto parengtumas, planuojami projekto rodikliai, ir atitiktis kitiems reikalavimams. Projekto tinkamumo finansuoti vertinimas atliekamas ne ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo paraiškos administracinės atitikties teigiamo įvertinimo.

46.  Vienos paraiškos administracinės atitikties vertinimo terminas – ne ilgesnis kaip 20 darbo dienų užregistravus paraišką APVIS. Atliekant patikslinimus – viso administracinės atitikties ir tinkamumo finansuoti vertinimo terminas ne ilgesnis kaip 60 darbo dienų užregistravus paraišką APVIS.

47.  Jeigu per Agentūros nustatytą terminą pareiškėjas nepateikia trūkstamų dokumentų ir (ar) patikslintos paraiškos, ir (ar) informacijos, Agentūros sprendimu paraiška atmetama. Priėmusi sprendimą atmesti paraišką, Agentūra per 5 darbo dienas raštu ir (ar) per APVIS žinute informuoja pareiškėją nurodydama atmetimo priežastis. Jas pašalinęs pareiškėjas iki paraiškų teikimo laikotarpio pabaigos turi teisę teikti paraišką pakartotinai.

48.  Sprendimą dėl finansavimo skyrimo ar neskyrimo priima Agentūros direktorius atsižvelgdamas į paraiškų vertinimo rezultatus. Sprendimas skirti finansavimą įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu. Informacija skelbiama Agentūros interneto svetainėje ir Teisės aktų informacinėje sistemoje. Sprendimas neskirti projektui finansavimo pareiškėjui pateikiamas raštu, kuriame pateikiama informacija apie neigiamą sprendimą, teisinis sprendimo priėmimo pagrindas ir sprendimo apskundimo tvarka. Apie Agentūros sprendimą pareiškėjas informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.

49. Sprendime dėl finansavimo skyrimo nurodoma projektui įgyvendinti skiriamo finansavimo suma (100 proc. pagal Aprašą tinkamų finansuoti išlaidų), priskiriamų paramos gavėjui proporcingai pagal atnaujinamo pastato plotą, esant ne vienam pastato savininkui ir (ar) valdytojui), negrąžinamosios subsidijos suma (ne daugiau kaip 50 proc. skiriamo finansavimo sumos).

50.  Priėmus sprendimą skirti finansavimą, su pareiškėju pasirašoma projekto finansavimo sutartis, kurioje nurodomi paramos gavėjo įsipareigojimai, projekto vertė, maksimali skiriamo finansavimo, negrąžinamosios subsidijos, grąžinamosios subsidijos lėšų suma, planuojami rodikliai, projekto lėšų panaudojimo, projekto vykdymo ir lėšų grąžinimo tvarka.

51.  Grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafikas, tvirtinamas pabaigus projektą, yra projekto sutarties sudedamoji dalis.

52.  Jeigu paramos gavėjai informuojami apie galimybę prašyti papildomo finansavimo, Agentūra, gavusi paramos gavėjo prašymą skirti papildomą finansavimą projektui įgyvendinti, papildomą finansavimą projektui įgyvendinti vertina vadovaudamasi šiais principais:

52.1.  papildomas finansavimas skiriamas, kai paramos gavėjui atlikus darbų viešuosius pirkimus sutarties įgyvendinimo metu padidėja projekto tinkamų išlaidų vertė;

52.2.  papildomas finansavimas skiriamas atsižvelgiant į prašymo skirti papildomą finansavimą pateikimo laiką, pirmiausia skiriant finansavimą anksčiau pateikusiam prašymą paramos gavėjui;

52.3. papildomam finansavimui taikomos Aprašo IX skyriaus „Nereikšminga (de minimis) pagalba“ nuostatos.

53.  Jei pareiškėjas įgyvendindamas projektą sutaupo lėšų (kai, įvykdžius visus ar pagrindinius numatytus projekto pirkimus, paaiškėja, kad projektui įgyvendinti reikia mažiau lėšų, nei numatyta projekto sutartyje, ar atsisakoma įgyvendinti tam tikras projekto sutartyje numatytas veiklas nepakeičiant jų kitomis veiklomis, kurios taip pat ar geriau prisidėtų prie projekto tikslų ir (ar) projekto rodiklių pasiekimo), jis gali informuoti Agentūrą, kuri gali leisti sutaupytas lėšas panaudoti šiais atvejais:

53.1.  jei numatoma įgyvendinti didesnės apimties projektą: pasiekti daugiau kiekybinių rezultatų ir (ar) įgyvendinti daugiau veiklų ir dėl to projektas prisidėtų prie Investicinės priemonės tikslų įgyvendinimo;

53.2.  jei reikia padidinti dalies projekto finansuojamąją dalį ir (ar) ją perskirstyti neviršijant projekto sutartyje nurodytos projektui skirto finansavimo sumos;

53.3.  jei reikia apmokėti išlaidas, kurios projekto įgyvendinimo metu susidaro dėl teisės aktų pakeitimų, kurie nebuvo žinomi paraiškos teikimo metu;

53.4.  jei reikia apmokėti tinkamas finansuoti išlaidas, kurių dėl objektyvių priežasčių nebuvo įmanoma numatyti paraiškos rengimo, vertinimo, projekto atrankos ir sprendimo dėl projekto finansavimo priėmimo, viešųjų pirkimų metu, neviršijant projekto sutartyje nurodytos projektui skirtos finansavimo sumos.

54.  Agentūrai skyrus papildomą finansavimą, keičiama projekto sutartis.

 

VII SKYRIUS

PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO REIKALAVIMAI

 

55.  Projektas įgyvendinamas pagal projekto sutartyje, Apraše ir Modernizavimo fondo tvarkos apraše nustatytus reikalavimus.

56Išlaidos gali būti apmokamos išlaidų kompensavimo ir (ar) sąskaitų apmokėjimo būdu ne vėliau kaip iki 2029 m. lapkričio 30 d. Projektui gali būti išmokamas ne didesnis kaip 30 procentų avansas nuo skirto finansavimo pagal projekto sutartį.

57Teikiant avansinį ir (ar) tarpinį mokėjimo prašymą, paramos gavėjas Agentūrai pateikia:

57.1.  APVIS teisingai užpildytą mokėjimo prašymą;

57.2.  viešųjų pirkimų dokumentus, jeigu jie nepateikti iki mokėjimo prašymo pateikimo Agentūrai;

57.3.  atliktų paslaugų ir (ar) darbų priėmimo – perdavimo aktą (-us), PVM sąskaitą (-as) faktūrą (-as) ir (ar) sąskaitą (-as) faktūrą (-as);

57.4.  išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus, jeigu prašoma kompensuoti projekto išlaidas; šis punktas netaikomas teikiant avansinį mokėjimo prašymą.

58.  Išlaidų apmokėjimą įrodantys dokumentai – banko ar kitos kredito įstaigos sąskaitos išrašai, kasos pajamų ir išlaidų orderiai ir (ar) kiti dokumentai, kuriais įrodoma, kad buvo atliktas mokėjimas.

59.  Įgyvendinęs projektą ir teikdamas galutinį mokėjimo prašymą Agentūrai, paramos gavėjas pateikia:

59.1.  APVIS teisingai užpildytą mokėjimo prašymą;

59.2.  paslaugų ir (ar) darbų priėmimo – perdavimo aktą (-us), PVM sąskaitą (-as) faktūrą (-as) ir (ar) sąskaitą (-as) faktūrą (-as); išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus, jeigu prašoma kompensuoti išlaidas;

59.3.  atnaujinto pastato energinio naudingumo sertifikatą, įregistruotą Pastatų energinio naudingumo sertifikatų registre, paskelbtame interneto tinklalapyje https://www.ssva.lt/registrai/;

59.4.  statybos užbaigimo dokumentą (statybos užbaigimo aktą ar deklaraciją);

59.5.  naują pastato nekilnojamo turto registro išrašą po statybos užbaigimo;

59.6.  duomenis apie bendrą, atnaujintą, šildomą pastato plotą;

59.7. duomenis apie pasiektus projekto rodiklius;

59.8.  informaciją apie visą pastato atnaujinimo vertę (rangos sutartis su visais priedais);

59.9.  grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafiką;

59.10. ilgalaikio turto draudimą polisą;

59.11. kitus Agentūros prašomus dokumentus.

60.  Pateikus tinkamai įformintą mokėjimo prašymą ir visus išlaidas ir (ar) apmokėjimą įrodančius dokumentus, Agentūra mokėjimo prašymą patvirtina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų mokėjimo prašymo registravimo dienos, išskyrus Aprašo 61 punkte numatytus atvejus.

61.  Jei projektas atrenkamas patikrinti vietoje, Agentūra patikrina, ar projektas įgyvendintas tinkamai vadovaudamasi Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka.

62.  Atlikus Aprašo 61 punkte nurodytas procedūras, Agentūra mokėjimo prašymą patvirtina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo patikros teigiamo sprendimo registracijos Agentūroje dienos.

63.  Mokėjimo paraiška į Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemą pateikiama ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo patvirtinimo dienos. Paramos gavėjas informuojamas per APVIS išsiunčiant žinutę apie mokėjimo paraiškos patvirtinimą ir pervedamą sumą.

64.  Projekto vykdytojas gavęs lėšas per 5 darbo dienas išmoka jas rangovui, paslaugų teikėjui ir (ar) prekių tiekėjui, atsiunčia Agentūrai pranešimą apie apmokėjimą su visomis išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijomis.

65.  Paramos gavėjas turi apdrausti ilgalaikį materialųjį turtą, kuris atnaujintas iš projekto finansavimo lėšų, užregistravus projekto statybos užbaigimo dokumentą, tokiomis sąlygomis:

65.1.  maksimaliu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų;

65.2.  ne trumpesniam kaip 10 metų laikotarpiui;

65.3.  atsitikus draudimo įvykiui, turi atkurti prarastą turtą.

66.  Įgyvendinus projektą, turi būti užtikrintas investicijų tęstinumas – atnaujintas pastatas naudojamas numatytą laikotarpį pagal pastato naudojimo planą.

67Paramos gavėjai privalo viešinti gautą paramą iš Modernizavimo fondo, užtikrinti finansavimo šaltinio kilmę ir matomumą teikdami informaciją (viešindami projektus ir jų rezultatus) įvairiai auditorijai, įskaitant visuomenę ir žiniasklaidą. Paramos gavėjai turi naudoti Europos Sąjungos emblemą, nurodyti finansavimo sumą ir (ar) vykdydami komunikacijos veiklą, įskaitant stendus viešai matomose vietose,  informuoti, kad projektas finansuojamas Modernizavimo fondo lėšomis.

 

VIII SKYRIUS

GRĄŽINAMOSIOS SUBSIDIJOS GRĄŽINIMO TVARKA

 

68.  Grąžinamosios subsidijos grąžinimo tvarka nustatoma projekto sutartyje ir grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafike.

69.  Grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafikas – nustatytos formos dokumentas, tvirtinamas kartu su galutiniu mokėjimo prašymu, kuriame paramos gavėjui nustatomas grąžintinų lėšų dydis ir jų grąžinimo terminai.

70.  Lėšų grąžinimo terminas negali būti ilgesnis kaip 10 metų baigus įgyvendinti projektą.

71.  50 procentų negrąžinamoji subsidija skiriama, jei pasiekiami projekto rodikliai. Paramos gavėjui nepasiekus B pastato energinio naudingumo klasės ir (arba) nesumažinus pirminės energijos suvartojimo kiekio bent 30 procentų, susigrąžinama visa skirto finansavimo suma.

72.  Grąžinamosios subsidijos grąžinimas atliekamas vieną kartą per metus: iki einamųjų metų birželio 30 d. ir (ar) kitu su paramos gavėju suderintu grafiku.

73.  Agentūra apie su paramos gavėju suderintą grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafiką ir (ar) šio grafiko pakeitimus informuoja Aplinkos ministeriją ir pateikia jai grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafiko kopiją.

74.  Paramos gavėjas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų po kiekvieno grąžintinų lėšų grąžinimo Agentūrai turi pateikti tai pagrindžiančio apskaitos dokumento (-ų) kopiją (-as).

75.  Vadovaujantis Aprašu, susigrąžintos lėšos panaudojamos kitiems Investicinės priemonės projektams finansuoti.

 

IX SKYRIUS

NEREIKŠMINGA (DE MINIMIS) PAGALBA

 

76.  Pagal Aprašą gali būti teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba (toliau – de minimis pagalba) vadovaujantis 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – De minimis reglamentas).

77De minimis pagalba pastato savininkams (valdantiems pastatą nuosavybės ir (ar) patikėjimo teise):

77.1teikiama pastato savininkams, kurie pastate vykdo ekonominę veiklą (ūkio subjektams). Jeigu pastato savininkas ekonominės veiklos pastate nevykdo, tačiau nuomoja pastatą (jo dalį), de minimis pagalba skaičiuojama pastato valdytojui Aprašo 78 punkte nustatyta tvarka. De minimis pagalba priskiriama naudą gavusiam subjektui;

77.2de minimis pagalbos suma prilyginama negrąžinamosios subsidijos sumai, tenkančiai kiekvienam ekonominę veiklą pastate vykdančiam pastato savininkui, proporcingai jam nuosavybės teise priklausančiam pastato patalpų plotui;

77.3de minimis pagalbos suteikimo data yra sprendimo skirti finansavimą įsigaliojimo data;

77.4de minimis pagalbos gavėjais nelaikomi ekonominės veiklos nevykdantys pastatų savininkai – viešieji juridiniai asmenys, turintys teisės aktų suteiktus įgaliojimus ir atliekantys jiems pavestas viešojo administravimo funkcijas.

78De minimis pagalba pastato valdytojams (valdantiems pastatą pagal panaudos ir (ar) nuomos sutartis su pastato savininku (-ais)):

78.1teikiama pastato valdytojams, kurie pastate vykdo ekonominę veiklą (ūkio subjektams);

78.2de minimis pagalbos suma kiekvienam ekonominę veiklą vykdančiam pastato valdytojui apskaičiuojama įvertinus jiems tenkančią naudą (būsimus sutaupymus sumažėjus energijos vartojimui) užregistravus statybos užbaigimo dokumentą. De minimis pagalba apskaičiuojama taip:

78.2.1. de minimis pagalba skaičiuojama kiekvienam pastato valdytojui, su kuriuo panaudos, patikėjimo ar nuomos sutartis sudaryta iki statybos užbaigimo dokumento registracijos datos ir tęsiasi po jos;

78.2.2. de minimis pagalbos suteikimo data yra kita diena po statybos užbaigimo dokumento registracijos datos ir skaičiuojama iki panaudos (patikėjimo, nuomos) sutarties su pastato valdytoju dėl pastato (jo dalies) dalies valdymo pabaigos ar (esant neterminuotai sutarčiai) 5 metus po statybos užbaigimo dokumento registracijos datos;

78.2.3. pastato valdytojui tenkanti de minimis pagalbos suma apskaičiuojama proporcingai jo pastate užimam plotui, atsižvelgiant į vidutinį norminį pastato energijos sutaupymą pastate įdiegus energinio efektyvumo priemones;

78.3pastato (metinis) norminis sutaupymas įrašomas pastato energijos vartojimo audito ataskaitoje ar energinio naudingumo sertifikate.

78.4De minimis pagalbos gavėjais nelaikomi ekonominės veiklos nevykdantys pastatų valdytojai – viešieji juridiniai asmenys, turintys teisės aktų suteiktus įgaliojimus ir atliekantys jiems pavestas viešojo administravimo funkcijas.

79.  Atitiktis De minimis reglamento nuostatoms:

79.1de minimis pagalba gali būti teikiama pagalbos gavėjams visuose sektoriuose, išskyrus:

79.1.1. pagalbą, suteiktą įmonėms, vykdančioms pirminės žvejybos ir akvakultūros produktų gamybos veiklą;

79.1.2. pagalbą, suteiktą įmonėms, vykdančioms žvejybos ir akvakultūros produktų perdirbimo ir prekybos veiklą, kai pagalbos dydis nustatomas pagal įsigytų ar rinkai pateiktų produktų kainą arba kiekį;

79.1.3. pagalbą, suteiktą įmonėms, vykdančioms pirminės žemės ūkio produktų gamybos veiklą;

79.1.4. pagalbą, suteiktą įmonėms, vykdančioms žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais veiklą, kai pagalbos suma nustatoma pagal iš pirminės produkcijos gamintojų įsigytų ar atitinkamų įmonių rinkai pateiktų tokių produktų kainą ar kiekį, ar kai pagalba priklauso nuo to, ar ji bus iš dalies ar visa perduota pirminės produkcijos gamintojams;

79.1.5. pagalbą, suteiktą su eksportu susijusiai veiklai trečiosiose valstybėse ar valstybėse narėse, t. y. pagalbą, tiesiogiai susijusią su eksportuojamais kiekiais, platinimo tinklo kūrimu ir veikla ar kitomis išlaidomis, susijusiomis su eksporto veikla;

79.1.6. pagalbą, kuri priklauso nuo to, ar naudojama daugiau vidaus nei importuotų prekių ar paslaugų.

79.2Jeigu pagalbos gavėjas vykdo veiklą, nurodytą Aprašo 79.1.1–79.1.4 papunkčiuose nurodytuose sektoriuose ir dar viename ar keliuose kituose sektoriuose ar kitose veiklos srityse, kurioms taikomas De minimis reglamentas, de minimis pagalba gali būti suteikta su sąlyga, kad pagalbos gavėjas tinkamomis priemonėmis, pvz., atskirdamas veiklos sritis ar apskaitą, užtikrins, kad veiklai tuose sektoriuose, kuriems De minimis reglamentas netaikomas, nebūtų naudojama pagal Aprašą suteikta de minimis pagalba.

79.3Bendra vienai įmonei Lietuvoje suteiktos de minimis pagalbos suma negali viršyti 300 000 (trijų šimtų tūkstančių) eurų per bet kurį trejų metų laikotarpį; visi naudojami skaičiai yra bruto, t. y. neatskaičius mokesčių ar kitų rinkliavų.

79.4Jei suteikus naują de minimis pagalbą būtų viršyta nustatyta viršutinė riba, nauja pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama.

79.5Viena įmone laikomos visos įmonės (ūkio subjektai), susietos tarpusavio santykiais, kaip apibrėžta De minimis reglamento 2 straipsnio 2 dalyje. Įmonės (ūkio subjektai), kurių vienintelis tarpusavio ryšys yra kiekvienos iš jų tiesioginė sąsaja su ta pačia viešąja įstaiga ar įstaigomis, nelaikomos tarpusavyje susijusiomis.

79.6De minimis pagalba gali būti sumuojama su kita de minimis pagalba, suteikta pagal De minimis reglamentą, taip pat su de minimis pagalba, suteikta pagal 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje ir (ar) 2014 m. birželio 27 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 717/2014 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje, neviršijant Apraše nustatytos ribos.

79.7De minimis pagalba nesumuojama su valstybės pagalba, skiriama toms pačioms tinkamoms finansuoti išlaidoms, ar su valstybės pagalba, susijusia su ta pačia rizikos finansų priemone, jeigu dėl tokio pagalbos sumavimo būtų viršytas 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius (toliau – Reglamentą (ES) Nr. 651/20), ar Europos Komisijos priimtame sprendime nustatyta didžiausia atitinkama pagalbos suma, ar kiekvienu atveju atskirai nustatyta pagalbos suma. De minimis pagalba, kuri neteikiama ar nepriskiriama konkrečioms tinkamoms finansuoti išlaidoms, gali būti sumuojama su kita valstybės pagalba, suteikta pagal Reglamentą (ES) Nr. 651/2014 ar Europos Komisijos priimtą sprendimą.

79.8 Įmonėms, kurioms išduotas vykdomasis raštas sumoms išieškoti pagal ankstesnį Komisijos sprendimą dėl Lietuvos institucijų suteiktos neteisėtos ir nesuderinamos pagalbos, nauja de minimis pagalba negali būti teikiama, kol bus sugrąžinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka gauta valstybės pagalba ar de minimis pagalba, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka.

79.9Agentūra tikrina pagalbos gavėjo ir projekto atitiktį De minimis reglamento nuostatoms pagal Atitikties nereikšmingos (de minimis) pagalbos taisyklėms patikros lapą (Aprašo 2 priedas).

79.10Agentūra pagalbos gavėjo vykdomą ūkinę veiklą ir sąsajas su kitais ūkio subjektais patikrina pagal duomenis, pateiktus VĮ Registrų centro registruose, Valstybės duomenų agentūros oficialiosios statistikos portale, VĮ Registrų centro regionų geoinformacinės aplinkos paslaugos registre, Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinėse sistemose, „Vienos įmonės“ deklaracijoje.

79.11Agentūra duomenis apie suteiktą de minimis pagalbą pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui, Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

79.12Paaiškėjus, kad pagal Aprašą suteikta neteisėta ir (ar) nesuderinama pagalba, vadovaujantis Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 551 straipsnio nuostatomis, pagalbos gavėjas privalo jam išmokėtą pagalbos sumą grąžinti savanoriškai arba ši suma išieškoma ne ginčo tvarka.

80.  Vadovaujantis Europos Komisijos pranešimu apie Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalyje vartojamą valstybės pagalbos sąvoką (2016/C 262/01), 200 punkto nuostatomis, kai savininkas perduoda savo nuosavybės teises atskiram subjektui, valdančiam infrastruktūrą savininko vardu, valstybės pagalbos kontrolės tikslais tas subjektas laikomas pakeičiančiu savininką.

81. Agentūra saugo su de minimis pagalbos teikimu susijusius dokumentus 10 metų nuo paskutinės de minimis pagalbos pagal Aprašą suteikimo dienos.

 

X SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

82.  Jeigu įgyvendindamas projektą paramos gavėjas nesilaiko projekto sutartyje, Apraše ir Modernizavimo fondo tvarkos apraše nustatytų sąlygų, Agentūra atlieka neatitikimų tyrimą pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintą tvarką ir priima sprendimą dėl finansavimo sustabdymo, nutraukimo, sumažinimo ir (ar) išmokėtų lėšų, ir (ar) jų dalies susigrąžinimo, ir (ar) finansinių pataisų.

83.  Paaiškėjus, kad paramos gavėjas paraiškoje ir kituose su projektu įgyvendinimu susijusiuose dokumentuose pateikė klaidingus duomenis ir (ar) yra kitų aplinkybių, dėl kurių suteikta ir (ar) išmokėta per didelė subsidija, ir (ar) subsidija negalėjo būti suteikta, Agentūra priima sprendimą dėl projekto sutarties nutraukimo, ir (ar) išmokėtų, ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo. Apie tai Agentūra raštu praneša Aplinkos ministerijai ir paramos gavėjui. Paramos gavėjas privalo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų pervesti Agentūros sprendime dėl išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo nurodytą sumą į Agentūros pranešime nurodytą sąskaitą. Per nustatytą laiką negrąžinta išmokėta ir (ar) permokėta suma iš paramos gavėjo išieškoma Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatyta tvarka.

84.  Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas turi teisę apskųsti Agentūros veiksmus ir (ar) neveikimą, susijusius su paraiškos vertinimu, atranka, sprendimo dėl finansavimo skyrimo ir (ar) mokėjimo, ir (ar) neišmokėjimo priėmimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatyta tvarka ir terminais.

85Ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 20 dienos Agentūra informuoja Aplinkos ministeriją apie per praėjusius kalendorinius metus pagal Investicinę priemonę gautas ir įvertintas paraiškas, sudarytas sutartis, skirtą finansavimą, išmokėtas lėšas, baigto projekto visą atnaujinimo galutinę vertę, atnaujintą plotą, atnaujintų viešųjų pastatų skaičių, paramos gavėjų informaciją ir kitus pasiektus rodiklius.

86Pasibaigus priemonei, ne vėliau kaip iki einamųjų metų liepos 20 dienos, Agentūra informuoja Aplinkos ministeriją apie per praėjusius kalendorinius metus pagal Investicinę priemonę grąžintas lėšas ir kitą informaciją apie mokėjimus.

87Visus projekto įgyvendinimo dokumentus paramos gavėjas turi saugoti ne trumpiau kaip 10 metų nuo galutinio mokėjimo prašymo apmokėjimo dienos.

 

______________

 

 

 

Plėtros programos pažangos priemonės

Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašo

1 priedas

 

SAVIVALDYBĖS (pastato paskirtis) VIEŠOJO PASTATO / PASTATO DALIES (pasirinkti tinkamą), PATIKĖJIMO / PANAUDOS / NUOSAVYBĖS (pasirinkti tinkamą) TEISE VALDOMO (pastatą valdančios institucijos / įstaigos pavadinimas (ir pagal įgaliojimą)),

ESANČIO (pastato adresas),  

PASTATO NAUDOJIMO PLANAS 

 

(Sudarymo data) 

 

(Sudarymo vieta) 

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. lapkričio 26 d. nutarimu Nr. 1328 patvirtinta Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimo programa, patvirtiname, kad įgyvendinus savivaldybių viešojo pastato ir (ar) tarpusavyje susijusių pastatų grupės, ir (ar) jo dalies (-ių) (pasirinkti tinkamą), esančių (adresas, unikalus numeris) (toliau – pastatas), energijos vartojimo efektyvumo didinimo projektą (toliau – projektas),  finansuojamą vadovaujantis 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ aprašo nuostatomis, pastatas ir (ar) pastatų grupė ir (ar) jo dalis (-ys) (pasirinkti tinkamą) bus valdomos ir naudojamos pagal nurodytą paskirtį ne trumpiau kaip 10 metų.  

Įsipareigojame visą projekto atsipirkimo laikotarpį, tačiau ne trumpiau kaip 10 metų, planuoti ir skirti reikiamas lėšas pastatui šildyti ir (ar) vėsinti, eksploatuoti, techninei priežiūrai užtikrinti ir projekto investicijoms apmokėti.  

Įsipareigojame išlaikyti esamą pastato ir (ar) jų grupės ir (ar) jo dalies (pasirinkti tinkamą) valdomo ploto panaudojimo efektyvumą, jeigu pastato ir (ar) jų grupės, ir (ar) jo dalies (pasirinkti tinkamą)  pagrindinis / naudingasis (pasirinkti tinkamą) plotas atitinka teikiamų viešųjų paslaugų sąvoką, kaip nustatyta Lietuvos higienos normose ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose pastate ir (ar) jo grupėje, ir (ar) dalyje (pasirinkti tinkamą) teikiamų viešųjų paslaugų teikimo sąlygas.      PRIDEDAMA. Savininko teises ir pareigas įgyvendinančios savivaldybės rašto dėl atnaujinamo (modernizuojamo) pastato ar jo dalies naudojimo plano (pasirinkti tinkamą) visam projekto ataskaitiniam laikotarpiui (ne trumpesniam kaip 10 metų) kopija.

 

 

Pareigos                                                                                                       Parašas, vardas ir pavardė

 

 

Plėtros programos pažangos priemonės

Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašo

2 priedas

 

ATITIKTIES NEREIKŠMINGOS (DE MINIMIS) PAGALBOS TAISYKLĖMS PATIKROS LAPAS

 

I. Priemonės teisinis pagrindas

2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentas (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 str. taikymo de minimis pagalbai

I. Duomenys apie paraišką/projektą

Paraiškos / projekto numeris

 

Projekto pavadinimas

 

Pareiškėjo / paramos gavėjo pavadinimas, kodas

Pagalbos gavėjo (ūkio subjekto) pavadinimas, kodas

 

Projekto įgyvendinimo vieta

 

 

III. Atitikties De minimis reglamente nustatytoms sąlygoms vertinimas

Klausimai

Rezultatas

Pasirinkimo pagrindimas

Taip

Ne

Netaikoma

1.

Ar pagalbos gavėjas vykdo pirminės žvejybos ir akvakultūros produktų gamybos veiklą?

 

 

2.

Ar pagalbos gavėjas vykdo žuvininkystės ir akvakultūros produktų perdirbimo ir prekybos veiklą ir pagalbos dydis nustatomas pagal įsigytų arba rinkai pateiktų produktų kainą arba kiekį?

 

 

3.

Ar pagalbos gavėjas vykdo pirminės žemės ūkio produktų gamybos veiklą?

 

 

4.

Ar pagalbos gavėjas vykdo žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais veiklą ir pagalbos suma nustatoma pagal iš pirminės produkcijos gamintojų įsigytų arba atitinkamų įmonių rinkai pateiktų tokių produktų kainą arba kiekį?

 

 

5.

Ar pagalbos gavėjas vykdo žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais veiklą ir pagalba priklauso nuo to, ar ji bus iš dalies arba visa perduota pirminės produkcijos gamintojams?

 

 

 

6.

Ar pagalba teikiama su eksportu susijusiai veiklai trečiosiose šalyse arba valstybėse narėse (t. y. tiesiogiai susijusią su eksportuojamais kiekiais, platinimo tinklo kūrimu ir veikla, arba kitomis einamosiomis išlaidomis, susijusiomis su eksporto veikla)?

 

 

7.

Ar pagalbos gavėjui teikiama pagalba priklauso nuo to, ar naudojama daugiau vidaus nei importuotų prekių arba paslaugų?

 

 

8.

Jei pagalbos gavėjas vykdo veiklą 1–5 punktuose nurodytuose sektoriuose ir taip pat vykdo veiklą  viename ar keliuose kituose sektoriuose, kuriam taikomas De minimis reglamentas, arba kitą veiklą, kuriai taikomas De minimis reglamentas, ar užtikrinama, kad tinkamomis priemonėmis, pavyzdžiui atskiriant veiklos sritis ar apskaitą, kad veiklai tuose sektoriuose, kuriems De minimis reglamentas netaikomas, nebūtų naudojama de minimis pagalba, suteikiama pagal De minimis reglamentą?

 

9.

Ar bendra vienai įmonei (kaip ji apibrėžta De minimis reglamento 2 str. 2 dalyje) suteikta de minimis pagalbos suma Lietuvos Respublikoje viršija (ar viršys suteikus naują de minimis pagalbą) 300 000 EUR  per bet kurį trejų metų laikotarpį?

 

 

10.

Jeigu pagalba išmokama keliomis dalimis, ar jos vertė diskontuota iki vertės pagalbos suteikimo momentu, naudojant pagalbos suteikimo metu galiojančią diskonto normą?

 

11.

Susijungimų ar įsigijimų atveju, ar apskaičiuojant, ar nauja de minimis pagalba naujai arba įsigyjančiajai įmonei viršija atitinkamą viršutinę ribą, atsižvelgta į visą ankstesnę de minimis pagalbą, suteiktą susijungiančioms įmonėms?

 

12.

Jei viena įmonė suskaidyta į dvi ar daugiau atskirų įmonių, ar iki suskaidymo suteikta de minimis pagalba priskiriama įmonei, kuri ja pasinaudojo, t. y. įmonei, perimančiai veiklą, kuriai vykdyti de minimis pagalba panaudota? Jei toks priskyrimas neįmanomas, ar de minimis pagalba proporcingai paskirstoma remiantis naujųjų įmonių nuosavo kapitalo balansine verte suskaidymo įsigaliojimo dieną?

 

13.

Ar teikiama de minimis pagalba yra skaidri, teikiamo finansavimo bendrasis subsidijos ekvivalentas apskaičiuotas tinkamai (kaip nustatyta De minimis reglamento 4 str.)?

 

 

14.

Ar de minimis pagalba tinkamai sumuojama pagal De minimis reglamento reikalavimus (kaip nustatyta De minimis reglamento 5 str.)?

 

15.

Ar teikiama de minimis pagalba patenka į De minimis reglamento galiojimo laikotarpį?

 

 

Jei į bent vieną iš 15 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „TAIP“, o į 8 punkte pateiktą klausimą atsakoma „NE“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama. Jeigu į bent vieną iš 1-5 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „TAIP“ ir į 8 punkte pateiktą klausimą atsakoma „TAIP“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą gali būti teikiama.

Jei į bent vieną iš 6, 7 ir 9 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „TAIP“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama.

Jei į bent vieną iš 1015 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „NE“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama.

 

IV.  Išvada dėl atitikties De minimis reglamente nustatytoms sąlygoms

 

Klausimas

Rezultatas

Pasirinkimo pagrindimas/nustatytos rizikos

Taip

Ne

16.

 

Ar teikiamas finansavimas atitinka De minimis reglamento reikalavimus?

 

 

______________________________________

(vertintojo pareigos, vardas, pavardė)

 

____________

(parašas)

 

____________

(data)

 

 

Patikros peržiūra:

□ Vertintojo išvadai pritarti

□ Vertintojo išvadai nepritarti

 

Pastabos:______________________________________________________________________________

 

 

______________________________________

(tikrintojo pareigos, vardas, pavardė)

____________

(parašas)

____________

(data)

 

 

 

Plėtros programos pažangos priemonės

Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašo

3 priedas

 

STEBĖSENOS RODIKLIŲ APRAŠYMO KORTELĖS

 

I SKYRIUS

Stebėsenos rodiklio „PIRMINĖS ENERGIJOS SUVARTOJIMO SUMINIS SUMAŽĖJIMAS RENOVUOTUOSE SAVIVaLDYBIŲ viešuosiuose pastatuose“ aprašymo kortelė

 

 

Elementai

Kodai, pavadinimai ir aprašymas

1.

Stebėsenos rodiklio pavadinimas

Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose

2.

Stebėsenos rodiklio matavimo vienetai

MWh per metus

3.

Stebėsenos rodiklio reikšmės kryptis

Didėjimas

4.

Stebėsenos rodiklio reikšmės tipas

Skaitinė reikšmė

5.

Stebėsenos rodiklio tipas

Rezultato rodiklis

6.

Stebėsenos rodiklio kodas

R-02-001-06-04-01-07

7.

Europos Komisijos suteiktas stebėsenos rodiklio kodas

-

8.

Stebėsenos rodiklio paaiškinimas, sąvokų apibrėžtys

Atnaujinus (modernizavus) pastatus ir pagerinus jų energinį naudingumą, jiems šildyti per metus reikės mažiau pirminės energijos, kuri matuojama MWh. Pirminės energijos suvartojimo sumažėjimas renovuotuose pastatuose yra skirtumas tarp per metus sunaudojamos pirminės energijos iki ir po pastato atnaujinimo (modernizavimo).

Pirminė energija – gamtinių išteklių energija: organiniame kure (naftoje, durpėse, biomasėje ir pan.) sukaupta energija, branduolinė (atominė) energija, vandens potencinė energija, vėjo, saulės, geoterminė, cheminių procesų energija.

 

Renovuotų savivaldybės pastatų abi pirminės energijos vertės skaičiuojamos ir dokumentuojamos remiantis energinio naudingumo sertifikatais, išduotais ir užregistruotais vadovaujantis STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas ir sertifikavimas“, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. D1-754 „Dėl statybos techninio reglamento STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas ir sertifikavimas“ patvirtinimo“.

 

9.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo tipas

Automatiškai apskaičiuojamas

10.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo metodas

Rodiklio reikšmė – renovuotų viešųjų pastatų pirminės energijos suvartojimo metinio sumažėjimo suma. Sumažėjimas apskaičiuojamas kaip skirtumas tarp metinio pirminės energijos suvartojimo kiekio per metus prieš pastato atnaujinimą ir jį atnaujinus.

Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis nustatomas pagal pastatų energinio naudingumo sertifikatų, išduotų prieš  ir po atnaujinimo, duomenis, sumuojant neatsinaujinančios pirminės energijos sąnaudas (kWh /(m2 x metai)) ir atsinaujinančios pirminės energijos sąnaudas (kWh /(m2 x metai)) ir gautą suminį rezultatą padauginus iš pastato (jo dalies) šildomo ploto (m2).

11.

Stebėsenos rodiklio duomenų šaltiniai

Pirminis duomenų šaltinis pastato energinio naudingumo sertifikatai prieš įgyvendinant atnaujinimo priemones ir jas įgyvendinus.

Antrinis duomenų šaltinis – mokėjimo prašymai.

12.

Stebėsenos rodiklio reikšmės skaičiavimo periodiškumas

Paramos gavėjams pateikus mokėjimo prašymus.

13.

Stebėsenos rodiklio pasiekimo momentas

Kitas (projekto veiklų įgyvendinimo metu).

Galutinės reikšmės pasiekimo momentas – baigus atnaujinti viešąjį pastatą, pastato energinio naudingumo sertifikato išdavimas ir užregistravimas Pastatų energinio naudingumo sertifikatų registre (https://www.ssva.lt/registrai/).

 

14.

Už stebėsenos rodiklį atsakinga įstaiga

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija.

15.

Įstaigos padalinys ir kontaktinis telefonas

Būsto politikos grupė, tel. +370 695 57893

 

16.

Kita svarbi informacija

-

 

 

 

 

 

 


 

II SKYRIUS

Stebėsenos rodiklio „NUMATOMAS IŠMETAMŲ ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIŲ DUJŲ KIEKIO SUMAŽĖJIMAS“ aprašymo kortelė

 

 

Elementai

Kodai, pavadinimai ir aprašymas

1.

Stebėsenos rodiklio pavadinimas

Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose

2.

Stebėsenos rodiklio matavimo vienetai

Tonos CO2 ekvivalentu per metus

3.

Stebėsenos rodiklio reikšmės kryptis

Didėjimas

4.

Stebėsenos rodiklio reikšmės tipas

Skaitinė reikšmė

5.

Stebėsenos rodiklio tipas

Rezultato rodiklis

6.

Stebėsenos rodiklio kodas

R-02-001-06-04-01-08

7.

Europos Komisijos suteiktas stebėsenos rodiklio kodas

-

8.

Stebėsenos rodiklio paaiškinimas, sąvokų apibrėžtys

Vertinamas bendras numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose.

 

Išmetamų ŠESD kiekio sumažėjimas – skirtumas tarp numatomo ŠESD kiekio per metus iki pastato atnaujinimo pradžios ir po užbaigimo, pagrįstas pasiektu energiniu naudingumu, efektyvumu arba energijos vartojimo iš tinklų pakeitimu energija, generuojama iš atsinaujinančių energijos išteklių (jei taikoma) užbaigus  projektą. 

ŠESD – anglies dioksidas (CO₂), metanas (CH₄), azoto oksidas (N₂O), hidrofluorangliavandeniliai (HFC), perfluorangliavandeniliai (PFC) ir sieros heksafluoridas (SF₆) ir azoto trifluoridas (NF₃) (šaltinis: Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymas).

9.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo tipas

Automatiškai apskaičiuojamas

10.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo metodas

Rodiklio reikšmė – suminis renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų metinio ŠESD kiekio prieš atnaujinimą ir kiekio po atnaujinimo skirtumas.

Rodiklio reikšmės nustatomos remiantis energinio naudingumo sertifikatų duomenimis, parengtais pagal STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas ir sertifikavimas“ reikalavimus pastato energinio naudingumo sertifikatui. Metinis ŠESD emisijų kiekis pastate  apskaičiuojamas pastato į aplinką išmetamo CO2 kiekį (t CO2 / (m2 x metai) padauginus iš pastato (jo dalies) šildomo ploto (m2).

11.

Stebėsenos rodiklio duomenų šaltiniai

Pirminis duomenų šaltinis pastato energinio naudingumo sertifikatai prieš įgyvendinant pastato atnaujinimo priemones ir jas įgyvendinus.

Antrinis duomenų šaltinis – mokėjimo prašymai.

12.

Stebėsenos rodiklio reikšmės skaičiavimo periodiškumas

Paramos gavėjams pateikus mokėjimo prašymus.

13.

Stebėsenos rodiklio pasiekimo momentas

Kitas (projekto veiklų įgyvendinimo metu).

Galutinės reikšmės pasiekimo momentas – baigus atnaujinti viešąjį pastatą, pastato energinio naudingumo sertifikato išdavimas ir užregistravimas Pastatų energinio naudingumo sertifikatų registre (https://www.ssva.lt/registrai/).

14.

Už stebėsenos rodiklį atsakinga įstaiga

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija.

15.

Įstaigos padalinys ir kontaktinis telefonas

Būsto politikos grupė, tel. +370 695 57893

 

16.

Kita svarbi informacija

-

 

 

 

 


 

iii SKYRIUS

Stebėsenos rodiklio „RENOVUOTŲ SAVIVALDYBIŲ viešŲJŲ pastatŲ SKAIČIUS“ aprašymo kortelė

 

 

Elementai

Kodai, pavadinimai ir aprašymas

1.

Stebėsenos rodiklio pavadinimas

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų skaičius

2.

Stebėsenos rodiklio matavimo vienetai

Vnt.

3.

Stebėsenos rodiklio reikšmės kryptis

Didėjimas

4.

Stebėsenos rodiklio reikšmės tipas

Skaitinė reikšmė

5.

Stebėsenos rodiklio tipas

Produkto rodiklis

6.

P-02-001-06-04-01-09

P-02-001-06-04-01-09

7.

Europos Komisijos suteiktas stebėsenos rodiklio kodas

-

8.

Stebėsenos rodiklio paaiškinimas, sąvokų apibrėžtys

Rodiklis nurodo baigtų atnaujinti (energetiškai efektyvesnių) savivaldybių viešųjų pastatų kiekį.

 

9.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo tipas

Automatiškai apskaičiuojamas

10.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo metodas

Rodiklio reikšmė – renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų kiekių (vienetų) suma.

 

11.

Stebėsenos rodiklio duomenų šaltiniai

Pirminis duomenų šaltinis – statybos užbaigimo dokumentai.

Antrinis duomenų šaltinis – mokėjimo prašymai.

12.

Stebėsenos rodiklio reikšmės skaičiavimo periodiškumas

Paramos gavėjams pateikus mokėjimo prašymus.

13.

Stebėsenos rodiklio pasiekimo momentas

Po projekto finansavimo pabaigos.

Konkretaus pastato atveju – baigus atnaujinti viešąjį pastatą ir užregistravus statybos užbaigimo dokumentą.

14.

Už stebėsenos rodiklį atsakinga įstaiga

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija.

15.

Įstaigos padalinys ir kontaktinis telefonas

Būsto politikos grupė, tel. +370 695 57893

 

16.

Kita svarbi informacija

-

 


 

iv SKYRIUS

Stebėsenos rodiklio „RENOVUOTŲ SAVIVALDYBIŲ viešŲJŲ pastatŲ PLOTAS“ aprašymo kortelė

 

 

Elementai

Kodai, pavadinimai ir aprašymas

1.

Stebėsenos rodiklio pavadinimas

Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų plotas

2.

Stebėsenos rodiklio matavimo vienetai

m2

3.

Stebėsenos rodiklio reikšmės kryptis

Didėjimas

4.

Stebėsenos rodiklio reikšmės tipas

Skaitinė reikšmė

5.

Stebėsenos rodiklio tipas

Produkto rodiklis

6.

Stebėsenos rodiklio kodas

P-02-001-06-04-01-10

7.

Europos Komisijos suteiktas stebėsenos rodiklio kodas

-

8.

Stebėsenos rodiklio paaiškinimas, sąvokų apibrėžtys

Savivaldybės viešasis pastatas suprantamas kaip savivaldybės administravimo subjekto patikėjimo, panaudos ar nuosavybes teise (bent 51 procentą pastato bendro ploto) valdomas (ir pagal įgaliojimą) viešasis pastatas ir (ar) tarpusavyje susijusių pastatų grupė, ir (ar) jo dalys (toliau – pastatas).

Savivaldybės viešasis pastatas atnaujinamas (modernizuojamas) energinio naudingumo tikslais.

9.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo tipas

Automatiškai apskaičiuojamas

10.

Stebėsenos rodiklio reikšmės apskaičiavimo metodas

Rodiklio reikšmė – atnaujintų (modernizuotų) viešųjų pastatų bendrųjų plotų suma.

11.

Stebėsenos rodiklio duomenų šaltiniai

Pirminis duomenų šaltinis: statybos užbaigimo dokumentas arba nekilnojamojo turto registro išrašas po statybos užbaigimo.

Antrinis duomenų šaltinis: mokėjimo prašymai

12.

Stebėsenos rodiklio reikšmės skaičiavimo periodiškumas

Paramos gavėjams pateikus mokėjimo prašymus.

13.

Stebėsenos rodiklio pasiekimo momentas

Po projekto finansavimo pabaigos.

Konkretaus pastato atveju – baigus atnaujinti viešąjį pastatą ir užregistravus statybos užbaigimo dokumentą.

14.

Už stebėsenos rodiklį atsakinga įstaiga

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija.

15.

Įstaigos padalinys ir kontaktinis telefono numeris

Būsto politikos grupė, tel. +370 695 57893

 

16.

Kita svarbi informacija

-

 

________________