ZARASŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO,
ORGANIZAVIMO, TEIKIMO IR INICIJAVIMO ZARASŲ RAJONO
SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. liepos 27 d. Nr. T-163
Zarasai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 1 dalimi, Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. lapkričio 23 d. įsakymu Nr. A1-776 „Dėl Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 5.2, 16 punktais,
1. Patvirtinti Prevencinių socialinių paslaugų planavimo, organizavimo, teikimo ir inicijavimo Zarasų rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Zarasų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus (kaip vykdomosios institucijos) 2023 m. kovo 15 d. įsakymą Nr. I(6.6 E)-141 „Dėl Prevencinių socialinių paslaugų planavimo, organizavimo ir teikimo Zarasų rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Zarasų rajono savivaldybės tarybos
2023 m. liepos 27 d. sprendimu Nr. T-163
PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO, ORGANIZAVIMO, TEIKIMO IR INICIJAVIMO ZARASŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prevencinių socialinių paslaugų planavimo, organizavimo, teikimo ir inicijavimo Zarasų rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato kreipimosi dėl prevencinių socialinių paslaugų, organizavimo, teikimo ir inicijavimo tvarką Zarasų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) gyventojams.
2. Prevencinės socialinės paslaugos teikiamos asmenims (šeimoms, bendruomenėms), siekiant stiprinti asmens (šeimos) gebėjimą savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime, gilinti žinias ir ugdyti įgūdžius, kad ateityje būtų išvengta galimų socialinių problemų ir socialinės rizikos atsiradimo, skatinti bendruomenės socialinę įtrauktį.
3. Tvarkos aprašas parengtas vadovaujantis Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. lapkričio 23 d. įsakymu Nr. A1-776 „Dėl Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas).
4. Prevencinės socialinės paslaugos – potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieškos paslauga, kompleksinės paslaugos šeimai, darbas su bendruomene, šeimos konferencija, atvirasis darbas su jaunimu, mobilusis darbas su jaunimu.
II SKYRIUS
PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMAS
6. Prevencinės socialinės paslaugos planuojamos vertinant ir analizuojant gyventojų socialinių paslaugų poreikius, įstaigų ir organizacijų teikiamas paslaugas ir šių paslaugų atitiktį gyventojų poreikiams.
7. Prevencines socialines paslaugas organizuojanti ir teikianti įstaiga renka, sistemina ir analizuoja duomenis apie gyventojams teikiamas prevencines ir kitas socialines paslaugas, periodiškai (ne rečiau kaip kartą per 2 metus) atlieka apklausas, kuriomis siekiama įvertinti teikiamų paslaugų kokybę, teikia pasiūlymus Zarasų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos Socialinės paramos skyriui (toliau – Skyrius) dėl šių paslaugų tobulinimo, kokybės gerinimo, paslaugų plėtros.
III SKYRIUS
KREIPIMASIS DĖL PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ
9. Prevencinė (-ės) socialinė (-ės) paslauga (-os) gali būti inicijuojama (-os):
9.2. pagal bendruomenės nario ar kito suinteresuoto fizinio asmens ar institucijos (organizacijos), Savivaldybės administracijos padalinio (toliau kartu – suinteresuotas asmuo) kreipimąsi dėl galimo prevencinės socialinės paslaugos teikimo kitam asmeniui (šeimai) poreikio;
9.3. socialinių paslaugų įstaigos, teikiančios prevencines paslaugas, iniciatyva, kai:
9.3.1. gauta informacija ar nustatoma, kad asmuo (šeima) patiria sunkumus, negeba savarankiškai spręsti iškilusių problemų;
10. Jeigu dėl prevencinės socialinės paslaugos teikimo sau ir (ar) šeimai kreipiasi asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių), jo globėjas ar rūpintojas, jis nurodo savo ir (ar) šeimos narių vardus, pavardes, dėl kokios problemos kreipiasi į prevencines socialines paslaugas teikiančią ir organizuojančią įstaigą, kontaktinę informaciją (telefono ryšio numerį ar elektroninio pašto adresą).
11. Jeigu, siekdami išvengti socialinių problemų ir (ar) socialinės rizikos atsiradimo asmeniui (šeimai) ir (ar) bendruomenei, dėl prevencinių socialinių paslaugų teikimo kitam asmeniui (šeimai) kreipiasi bendruomenės nariai ar kiti suinteresuoti fiziniai asmenys, nurodo savo vardus, pavardes, asmens ar vieno iš suaugusių šeimos narių, dėl kurių interesų kreipiasi, vardą, pavardę, kontaktinę informaciją (gyvenamosios vietos adresą, telefono ryšio numerį ar elektroninio pašto adresą (jeigu žinoma)) ir priežastį, dėl kurios asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas to negali padaryti pats. Prevencines socialines paslaugas teikianti ir organizuojanti įstaiga Tvarkos aprašo 15 punkte nustatyta tvarka susisiekia su asmeniu (šeima) ir pasiūlo prevencinę (-es) socialinę (-es) paslaugą (-as) arba asmuo (šeima) informuojamas (-a) apie galimybę gauti kitas socialines paslaugas.
12. Jeigu dėl prevencinių socialinių paslaugų reikalingumo asmeniui (šeimai) pagal Socialinių paslaugų įstatymo 15 straipsnio 4 dalį praneša institucija (organizacija), pateikia laisvos formos raštą, nurodo asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių) vardą, pavardę, kontaktinę informaciją (gyvenamosios vietos adresą, telefono ryšio numerį ar elektroninio pašto adresą (jeigu žinoma)). Prevencines socialines paslaugas teikianti ir organizuojanti įstaiga, gavusi informaciją apie prevencinės (-ių) paslaugos (-ų) reikalingumą asmeniui (šeimai), Tvarkos aprašo 15 punkte nustatyta tvarka susisiekia su asmeniu (šeima) ir pasiūlo prevencinę (-es) socialinę (-es) paslaugą (-as) arba asmuo (šeima) informuojamas (-a) apie galimybę gauti kitas socialines paslaugas.
Prevencines paslaugas teikianti įstaiga savo iniciatyva nustačiusi prevencinių paslaugų reikalingumą, surašo laisvos formos raštą, nurodo asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių) vardą, pavardę, kontaktinę informaciją (gyvenamosios vietos adresą, telefono ryšio numerį ar elektroninio pašto adresą), iniciatyvą pagal Tvarkos aprašo 9.3 punktą, susisiekia su asmeniu (šeima) ir pasiūlo prevencinę (-es) socialinę (-es) paslaugą (-as) arba asmuo (šeima) informuojamas (-a) apie galimybę gauti kitas socialines paslaugas.
IV SKYRIUS
PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ORGANIZAVIMAS IR TEIKIMAS
13. Prevencines socialines paslaugas gali teikti socialinių paslaugų įstaigos, kultūros įstaigos, jaunimo organizacijos, nevyriausybinės organizacijos ir jose dirbantys socialiniai darbuotojai, psichologai, su jaunimu dirbantys specialistai, mediatoriai, priklausomybių konsultantai, užimtumo specialistai ir kiti specialistai:
13.1. Potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieškos, darbo su bendruomene, bendruomeninių šeimos namų paslaugas, kompleksines paslaugas šeimai organizuoja ir (ar) teikia Zarasų rajono socialinių paslaugų centras (toliau – Bendruomeniniai šeimos namai).
13.2. Atviro darbo su jaunimu, mobilaus darbo su jaunimu paslaugą organizuoja ir teikia Zarasų atviras jaunimo centras.
14. Asmenų, kurie patiria įvairių sunkumų, paiešką, santykio užmezgimą, palaikymą ir (ar) jų įtraukimą į pagalbos procesą vykdo visos įstaigos, teikiančios prevencines socialines paslaugas, išvardytos Tvarkos aprašo 13 punkte.
15. Atsižvelgdamas į asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių), jo globėjo ar rūpintojo, suinteresuoto asmens nurodytą problemą ar priežastį, dėl kurios kreipiamasi dėl prevencinių socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) teikimo, prevencines socialines paslaugas teikiančios įstaigos darbuotojas, organizuojantis ir (ar) teikiantis prevencines socialines paslaugas (toliau – specialistas), iš karto (jei asmuo kreipiasi tiesiogiai) arba ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo kreipimosi dienos (jei asmuo kreipiasi paštu ar elektroniniu paštu arba jei dėl prevencinių socialinių paslaugų teikimo kreipiasi suinteresuotas asmuo), susisiekęs su asmeniu (šeima), aptaria asmens (šeimos) situaciją, galimos (-ų) prevencinės (-ių) socialinės (-ių) paslaugos (‑ų) turinį, labiausiai asmens (šeimos) poreikius atitinkančią (-čias) prevencinę (-es) socialinę (-es) paslaugą (-as), siekiamus rezultatus ir, esant asmens (šeimos) poreikiui, pasiūlo jam (jai) labiausiai asmens (šeimos) poreikius atitinkančią (-čias) prevencinę (-es) socialinę (-es) paslaugą (-as), teikiamą (-as) šios įstaigos, ir (ar) pasiūlo kreiptis jam į konkrečią prevencinę socialinę paslaugą teikiančią socialinių paslaugų įstaigą (nurodo jos pavadinimą, veiklos adresą, kontaktinį telefono ryšio numerį ir elektroninio pašto adresą). Jeigu dėl objektyvių aplinkybių su asmeniu (šeima) nėra galimybės susisiekti per 5 darbo dienas (pavyzdžiui, asmuo gydomas sveikatos priežiūros įstaigoje, nurodomi netikslūs asmens (šeimos) kontaktiniai duomenys ar kt.), specialistas susisiekia su asmeniu (šeima) iš karto išnykus šioms aplinkybėms.
16. Jeigu dėl prevencinių socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) teikimo kreipėsi ne pats asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių), jo globėjas ar rūpintojas, prevencinės socialinės paslaugos teikiamos esant asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių), jo globėjo ar rūpintojo sutikimui.
17. Kai dėl prevencinių socialinių paslaugų teikimo kitam asmeniui (šeimai) kreipiasi suinteresuotas asmuo, bet asmuo (šeima), dėl kurio (-ios) buvo kreiptasi, atsisako siūlomos pagalbos, specialistas po 10 darbo dienų pakartotinai susisiekia su asmeniu (šeima) ir dar kartą pasiūlo galimybę gauti prevencinę socialinę paslaugą arba informuoja asmenį (šeimą) apie galimybę gauti kitas socialines paslaugas. Jei asmuo (šeima) dar kartą atsisako siūlomos pagalbos, asmeniui (šeimai), esant galimybei, pagal turimus kontaktinius duomenis (paštu arba elektroniniu paštu) išsiunčiama informacija apie savivaldybėje teikiamas prevencines socialines paslaugas (paslaugų rūšis ir jas teikiančias įstaigas, nurodant juridinio asmens pavadinimą, veiklos adresą, kontaktinį telefono ryšio numerį ir elektroninio pašto adresą).
18. Specialistas socialinių paslaugų įstaigos nustatyta tvarka fiksuoja atvejus, kai su asmeniu (šeima) nepavyksta susisiekti ilgiau nei 5 darbo dienas, taip pat fiksuojami atvejai, kai susisiekiama su asmeniu (šeima), bet jis atsisako siūlomos pagalbos.
19. Jei prevencines socialines paslaugas gaunančiam asmeniui (šeimai) jų nepakanka, kitų socialinių paslaugų teikimo asmeniui (šeimai) poreikis nustatomas ir jos skiriamos vadovaujantis Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo ir Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo metodikos patvirtinimo“.
20. Jei specialistas, organizuojantis ir (ar) teikiantis prevencines socialines paslaugas, mato, kad asmeniui (šeimai) reikia kitų (ne socialinių) paslaugų (pavyzdžiui, sveikatos, švietimo paslaugų), jis informuoja asmenį (šeimą) apie galimybę gauti kitas (ne socialines) paslaugas ir pasiūlo jam kreiptis į šias paslaugas teikiančias ir (ar) organizuojančias įstaigas (nurodo jų pavadinimus, veiklos adresus, kontaktinius telefono ryšio numerius ir elektroninio pašto adresus).
21. Jei specialistas, organizuojantis ir (ar) teikiantis prevencines socialines paslaugas, mato, kad asmeniui (šeimai) reikia priklausomybės konsultanto teikiamų paslaugų, jis informuoja asmenį (šeimą) apie galimybę gauti priklausomybės konsultanto paslaugas, kurios teikiamos visuomenės sveikatos biuruose, vadovaujantis Priklausomybės konsultavimo paslaugų rizikingai ir žalingai alkoholį vartojantiems asmenims teikimo tvarkos aprašu, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras.
22. Prevencinės socialinės paslaugos teikiamos Tvarkos aprašo 13 punkte nurodytose įstaigose, asmens namuose ir kitose vietose, nustatytose Socialinių paslaugų kataloge, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“ (toliau – Socialinių paslaugų katalogas), konkrečiai prevencinei socialinei paslaugai teikti, pagal konkrečiai prevencinei socialinei paslaugai Socialinių paslaugų kataloge numatytą šios paslaugos teikimo trukmę, dažnumą, kitas sąlygas.
23. Specialistas, teikiantis prevencines socialines paslaugas asmens (šeimos) gyvenamojoje vietoje (pvz., potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieškos paslaugą), esant galimybei, vizualiai įvertintina asmens (šeimos) gyvenamosios vietos saugumo būklę (ar yra autonominiai dūmų jutikliai, ar tvarkinga šildymo sistema, elektros instaliacija) ir prireikus informuoja asmenį apie savivaldybėje vykdomas gaisrų prevencijos priemones ir (ar) informuoja Savivaldybės administraciją dėl asmens (šeimos) įtraukimo į vienišų, senyvo amžiaus, neįgalių asmenų ir auginančių nepilnamečius vaikus asmenų, turinčių specialiųjų poreikių ir gyvenančių riziką keliančiuose individualiuose gyvenamuosiuose būstuose, sąrašus, kaip numatyta vidaus reikalų ministro tvirtinamame gaisrų prevencijos veiksmų plane.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. Prevencines socialines paslaugas teikiančios įstaigos, vadovaudamosi Aprašo 23 punktu, Socialinės paramos šeimai informacinėje sistemoje suveda duomenis apie suteiktas prevencines socialines paslaugas ir iki kiekvieno mėnesio 10 dienos Skyriui pateikia ataskaitą apie asmenims (šeimoms) suteiktas prevencines socialines paslaugas už praėjusį mėnesį (1 priedas).
25. Prevencines socialines paslaugas teikiančią įstaigą dėl netinkamo prevencinių socialinių paslaugų teikimo asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, kiti suinteresuoti asmenys gali apskųsti Savivaldybės merui.
26. Prevencines socialines paslaugas teikiančios įstaigos, Skyrius viešai savo interneto svetainėje, taip pat kitomis informavimo priemonėmis (pavyzdžiui, per visuomenės informavimo priemones, renginius ir pan.) skelbia informaciją apie Zarasų rajono savivaldybės teritorijoje organizuojamas ir teikiamas prevencines socialines paslaugas: teikiamų prevencinių socialinių paslaugų rūšis, jų turinį bei siekiamą rezultatą, prevencinių socialinių paslaugų teikėjus (jų pavadinimus, kontaktinę informaciją – telefono ryšio numerius, elektroninio pašto adresus), prevencinių socialinių paslaugų gavimo tvarką, prevencinių socialinių paslaugų organizavimą ir teikimą reglamentuojančius teisės aktus.
27. Įgyvendindami Tvarkos aprašą, duomenų valdytojai užtikrina, kad jų atliekamas asmens duomenų tvarkymas atitiktų 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą, nuostatas.
_____________________
Prevencinių socialinių paslaugų planavimo, organizavimo
teikimo ir inicijavimo Zarasų rajono savivaldybėje
tvarkos aprašo
1 priedas
(Informacijos apie suteiktas prevencines socialines paslaugas ataskaitos forma)
____________________________________________________
(paslaugos teikėjo pavadinimas)
___________________________________________________________________
(adresas, veiklos adresas, telefono Nr., el. pašto adresas )
Zarasų rajono savivaldybės administracijos
_________________________skyriui
20___M. ________________ MĖN. INFORMACIJA APIE SUTEIKTAS PREVENCINES SOCIALINES PASLAUGAS
Paslaugos pavadinimas |
Gavėjų skaičius/paslaugų skaičius |
Suminis gavėjų skaičius |
Unikalių fizinių asmenų |
Konsultacijų skaičius |
Unikalių fizinių asmenų, gaunančių sudėtines kompleksines paslaugas šeimai, skaičius |
Potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieška |
X |
|
X |
X |
X |
Bendruomeninių šeimos namų paslaugos organizuojant kompleksines paslaugas šeimai |
X |
X |
X |
|
X |
Kompleksinės paslaugos šeimai |
X |
X |
|
X |
|
Darbas su bendruomene |
|
X |
X |
X |
X |
Atvirasis darbas su jaunimu |
X |
X |
|
X |
X |
Mobilus darbas su jaunimu |
X |
X |
|
X |
X |
Šeimos konferencija |
X |
X |
|
X |
|
_____________________________________ _____________ _____________________________________
(Įstaigos vadovas) (parašas) (vardas, pavardė)
Ataskaitą parengė _____________________________________, tel. Nr. ____________________, el.p. _______________
(vardas, pavardė)