LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS
MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBĖS UŽSAKYMŲ GYNYBOS IR SAUGUMO TECHNOLOGIJOMS VYSTYTI INICIJAVIMO IR VYKDYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. liepos 4 d. Nr. V-595
Vilnius
tvirtinu Valstybės užsakymų gynybos ir saugumo technologijoms vystyti inicijavimo ir vykdymo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos krašto
apsaugos ministro 2024 m. liepos 4 d.
įsakymu Nr. V-595
VALSTYBĖS UŽSAKYMŲ GYNYBOS IR SAUGUMO TECHNOLOGIJOMS VYSTYTI INICIJAVIMO IR VYKDYMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės užsakymų gynybos ir saugumo technologijoms vystyti inicijavimo ir vykdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato valstybės užsakymų esminiams nacionalinio saugumo interesams užtikrinti reikalingoms gynybos ir saugumo technologijoms vystyti inicijavimo ir vykdymo tvarką, pagrindines valstybės užsakymų procedūrose dalyvaujančių subjektų teises ir pareigas, kitus esminius su valstybės užsakymų vykdymu susijusius klausimus.
2. Valstybės užsakymų gynybos ir saugumo technologijoms vystyti (toliau – valstybės užsakymas) tikslas – vystyti Nacionalinio saugumo strategijoje nustatytiems esminiams nacionalinio saugumo interesams užtikrinti reikalingus inovatyviuosius produktus ir juos įsigyti, jeigu jie atitinka įvykdymo (rezultatyvumo) lygį ir neviršija maksimalių sąnaudų.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Bandomoji partija – ribotas galutinių produktų kiekis, pagamintas sukurtam inovatyviajam produktui išbandyti.
3.2. Techninė užduotis – dokumentas, kuriame apibūdinami norimo sukurti inovatyviojo produkto funkciniai reikalavimai, taip pat kiti inovatyviajam produktui keliami reikalavimai (pvz., kokybės, techninių pranašumų, eksploatavimo išlaidų, veiksmingumo, kt.).
3.3. Užsakovas – krašto apsaugos sistemos institucija, inicijuojanti ir vykdanti valstybės užsakymo konkursą.
3.4. Valstybės užsakymo dalyvis (toliau – dalyvis) – gynybos ir saugumo pramonės srityje veikiantis subjektas, pateikęs pasiūlymą dalyvauti valstybės užsakymo konkurse ir dalyvaujantis valstybės užsakyme vystydamas gynybos ir saugumo technologiją.
3.5. Valstybės užsakymo dokumentai – užsakovo pateikiami arba nurodomi dokumentai, kuriuose aprašomi ar nustatomi valstybės užsakymo procedūros elementai: skelbimas apie valstybės užsakymą, išankstinis informacinis skelbimas, naudojamas kaip kvietimo dalyvauti konkurse priemonė, techninė užduotis ar funkciniai reikalavimai, aprašomasis dokumentas, valstybės užsakymo sutarties projektas, valstybės užsakymo kandidatų ir dalyvių dokumentų teikimo tvarka, informacija apie užsakymo reikalavimus ir (arba) kiti dokumentai, jų paaiškinimai (patikslinimai).
3.6. Valstybės užsakymo kandidatas (toliau – kandidatas) – gynybos ir saugumo pramonės srityje veikiantis subjektas, raštu išreiškęs siekį būti pakviestas arba jau pakviestas dalyvauti valstybės užsakymo konkurse.
3.7. Valstybės užsakymo konkurso paraiška (toliau – paraiška) – kandidato raštu pateikiamų dokumentų ir duomenų visuma, kuria reiškiamas pageidavimas dalyvauti valstybės užsakymo konkurse.
4. Kitos Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos gynybos ir saugumo pramonės įstatyme ir Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatyme.
5. Aprašas parengtas atsižvelgiant į Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 346 straipsnio nuostatas.
II SKYRIUS
VALSTYBĖS UŽSAKYMO INICIJAVIMAS
7. Valstybės užsakymus inicijuoja užsakovas, atsižvelgdamas į krašto apsaugos sistemos planavimo dokumentus ir planuojamas lėšas valstybės užsakymams.
8. Užsakovas, ketindamas vykdyti valstybės užsakymą, privalo įvertinti:
8.2. ar siekiamas sukurti inovatyvusis produktas susijęs su ginkluote, karine technika ir kita įranga bei technologijomis, nurodytomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintame ginkluotės, karinės technikos ir kitos įrangos bei technologijų, svarbių prioritetiniams Lietuvos kariuomenės pajėgumams vystyti, sąraše;
8.3. ar rinkoje esantys produktai netenkina užsakovo poreikio ir yra poreikis turėti Lietuvos Respublikos teritorijoje ir (arba) Lietuvos Respublikoje veikiančių fizinių asmenų, juridinių asmenų ir kitų organizacijų ar jų padalinių sukurtą produktą, kuris skirsis nuo rinkoje esančių produktų;
9. Užsakovas, įvertinęs, kad egzistuoja šio Aprašo 8 punkte nurodytos sąlygos, turi parengti pagrindimą, kuriame, be Aprašo 8 punkte nurodytų aplinkybių, taip pat nurodo ginkluotę, karinę techniką ir kitą įrangą ar technologijas, vystytinas Lietuvos Respublikos teritorijoje ir (arba) Lietuvos Respublikoje veikiančių fizinių asmenų, juridinių asmenų ir kitų organizacijų ar jų padalinių, ir pagrindžia, kodėl yra būtina inicijuoti ir vykdyti valstybės užsakymą, siekiant užtikrinti esminių nacionalinio saugumo interesų apsaugą, ir to negalima pasiekti kitomis, mažiau ribojančiomis priemonėmis.
10. Užsakovas, įvertinęs, kad egzistuoja šio Aprašo 8 punkte nurodytos sąlygos ir yra poreikis įsigyti inovatyvųjį produktą valstybės užsakymo būdu, kreipiasi į Krašto apsaugos sistemos mokslo tiriamųjų darbų koordinavimo grupę (toliau – MTDKG) dėl sprendimo vykdyti valstybės užsakymą priėmimo pateikdamas Aprašo 9 punkte numatytą pagrindimą. Jei užsakovas yra ne GRA, prieš kreipdamasis į MTDKG privalo gauti teigiamą GRA išvadą dėl planuojamo valstybės užsakymo atitikties Aprašo 8 punkte nurodytoms sąlygoms.
11. MTDKG atlieka užsakovo pateiktos medžiagos vertinimą per 20 darbo dienų ir teikia siūlymą krašto apsaugos ministrui dėl valstybės užsakymo konkurso vykdymo.
III SKYRIUS
VALSTYBĖS UŽSAKYMO VYKDYMO KOMISIJA
13. Valstybės užsakymo konkursą pagal užsakovo tvirtinimą darbo reglamentą vykdo užsakovo sudaryta valstybės užsakymo komisija (toliau – Komisija).
14. Komisija sudaroma iš ne mažiau kaip 3 asmenų – Komisijos pirmininko ir bent 2 narių. Jei užsakovas yra ne GRA, į Komisijos sudėtį įtraukiamas GRA atstovas. Komisijos pirmininkas yra užsakovo atstovas. Pasiūlymams, kuriems yra reikalingos ekspertinės žinios ir kompetencijos, vertinti gali būti paskirti ekspertai, kurie parenkami remiantis jų gebėjimais, patirtimi ir žiniomis, tinkamomis jiems paskirtoms užduotims atlikti.
15. Komisija veikia nuo sprendimo ją sudaryti ir užduočių nustatymo iki visų užsakovo nustatytų užduočių įvykdymo arba sprendimo nutraukti valstybės užsakymo konkurso procedūras priėmimo.
16. Komisijos posėdžiai ir priimami sprendimai yra teisėti, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė visų Komisijos narių, o jeigu Komisija sudaryta iš 3 asmenų – kai posėdyje dalyvauja visi Komisijos nariai. Sprendimai priimami paprasta posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Jeigu posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas, jeigu posėdyje pirmininkas nedalyvauja – Komisijos pirmininką pavaduojančio asmens balsas.
17. Komisijos nariai, prieš pradėdami vykdyti valstybės užsakymo konkurso procedūras, turi pasirašyti nešališkumo deklaracijas ir konfidencialumo pasižadėjimus, kurių formas patvirtina užsakovas. Valstybės užsakymus, kuriuose naudojama įslaptinta informacija, vykdantys ir juose dalyvaujantys asmenys turi turėti leidimus dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima ne žemesne slaptumo žyma, negu konkrečiame valstybės užsakyme naudojamos įslaptintos informacijos slaptumo žyma.
IV SKYRIUS
VALSTYBĖS UŽSAKYMŲ KONKURSŲ VYKDYMO TVARKA
18. Paraišką dalyvauti valstybės užsakymo konkurse gali pateikti kiekvienas suinteresuotas gynybos ir saugumo pramonės srityje veikiantis Lietuvos Respublikoje registruotas fizinis asmuo, juridinis asmuo, kitos organizacijos ar jų padaliniai, o valstybės užsakymo konkurse gali dalyvauti tik užsakovo pakviesti kandidatai, kurie atitinka valstybės užsakymo dokumentuose nustatytus kvalifikacinius reikalavimus. Užsakovas gali apriboti kandidatų, kuriuos jis kvies dalyvauti valstybės užsakymo konkurse, skaičių.
19. Vykdydama valstybės užsakymo konkurso procedūras, Komisija dokumentuose nurodo:
20. Dokumentuose pateikiama informacija turi būti tiksli, kad kandidatai ir dalyviai galėtų įvertinti reikiamo sprendimo pobūdį ir mastą ir nuspręsti, ar jiems tikslinga dalyvauti procedūroje.
21. Užsakovas valstybės užsakymo konkursą vykdo šiais etapais:
21.1. skelbia apie valstybės užsakymo konkursą Krašto apsaugos ministerijos ir užsakovo interneto svetainėje, kviesdamas kandidatus pateikti paraiškas;
21.3. atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką pagal nustatytas procedūras ir kriterijus, jeigu tokia atranka nurodyta valstybės užsakymo dokumentuose;
21.4. atrinktus kandidatus vienu metu raštu kviečia pateikti pirminius pasiūlymus, kurie gali apimti šiuos mokslinių tyrimų ir inovacijų projektų etapų aprašymus: inovatyviojo produkto koncepcijos ar prototipo, sukurto inovatyviojo produkto, kuris gali būti komercinamas, bandomosios partijos;
21.5. derasi su dalyviais, kurių pirminiai ir vėlesni pasiūlymai atitinka dokumentuose nustatytus minimalius reikalavimus;
21.6. įvertina galutinius pasiūlymus ir nustato laimėjusį pasiūlymą ar kelis laimėjusius pasiūlymus, vadovaudamasis valstybės užsakymo dokumentuose nustatyta pasiūlymų vertinimo tvarka ir kriterijais;
21.7. atlieka laimėjusių dalyvių atitikties nacionalinio saugumo interesams vertinimą vadovaudamasis Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 9 straipsnio 4 dalies 10 punktu;
21.8. su vienu ar keliais laimėjusiais dalyviais sudaro valstybės užsakymo sutartis. Šiose sutartyse, atsižvelgiant į mokslinių tyrimų ir inovacijų proceso etapus, nurodomi vienas po kito einantys sutarties vykdymo etapai (Komisija dokumentuose nustato, kokius etapus taikys): inovatyviojo produkto koncepcijos sukūrimas ir patvirtinimas, inovatyviojo produkto prototipo sukūrimas, inovatyviojo produkto bandomosios partijos sukūrimas, sukurto inovatyviojo produkto pirkimas. Po kiekvieno iš nurodytų etapų gali būti vedamos derybos. Pagal sutartyse nurodytus kiekvieno iš etapų vertinimo kriterijus Komisija priima sprendimą dėl kitų sutarties etapų vykdymo tikslingumo ar dalyvių skaičiaus;
22. Vykdant valstybės užsakymo konkurso procedūras, pasiūlymų vertinimo kriterijai turi būti objektyvūs ir susieti su valstybės užsakymo sutarties objektu. Vertinant dalyvių pasiūlymus ir jų valstybės užsakymo vykdymo etapų rezultatus, prioritetas skiriamas didžiausią pridėtinę vertę kuriantiems pasiūlymams, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo interesų užtikrinimą, nustatytą užsakovui atliekant vertinimą Aprašo 8 punkte nustatyta tvarka.
23. Valstybės užsakymo sutartį vykdant nuosekliais etapais, turi būti nustatomi kiekvieno etapo vertinimo kriterijai ir galimas maksimalus dalyvių veiklos po kiekvieno valstybės užsakymo sutarties vykdymo etapo apmokėjimas. Komisija dokumentuose gali nurodyti, kad, atlikus tarpinius vertinimus, užsakovas gali nutraukti sutartį po kiekvieno etapo, o jeigu sutartys sudaromos su keliais dalyviais – sumažinti dalyvių skaičių ir atitinkamai nutraukti atskiras sutartis.
24. Sudarydamas valstybės užsakymo sutartį su keliais dalyviais, užsakovas kitiems dalyviams negali atskleisti jokios iš bet kurio dalyvio gautos informacijos ar pasiūlytų sprendimų be šio dalyvio sutikimo dėl konkrečios informacijos atskleidimo.
25. Užsakovas turi užtikrinti, kad valstybės užsakymo konkurso etapai ir jų trukmė bei vertė atitiktų siūlomo sprendimo inovacijų laipsnį ir mokslinių tyrimų ir inovacijų veiklos, reikalingos inovatyviam sprendimui kurti, seką. Numatoma inovatyviojo produkto vertė turėtų būti proporcinga investicijoms, reikalingoms tokiam produktui sukurti.
26. Paraiškų dalyvauti valstybės užsakymo konkurse pateikimo terminas negali būti trumpesnis kaip 10 darbo dienų nuo paskelbimo apie valstybės užsakymo konkursą dienos. Pasiūlymų pateikimo terminas turi būti pakankamas pasiūlymams parengti, tačiau negali būti trumpesnis kaip 15 darbo dienų.
27. Aprašo 21.5 ir 21.8 papunkčiuose nustatyta tvarka vykdomų derybų metu Komisija turi laikytis šių sąlygų:
27.1. tretiesiems asmenims neatskleisti jokios iš dalyvio gautos informacijos be dalyvio sutikimo, kuriame būtų nurodyta, kokią informaciją leidžiama atskleisti;
27.2. visiems dalyviams taikyti vienodus reikalavimus, suteikti vienodas galimybes ir pateikti vienodą informaciją; teikdama informaciją Komisija neturi diskriminuoti dalyvių;
28. Komisija derasi su kiekvienu dalyviu dėl jų pateiktų pirminių ir vėlesnių pasiūlymų, siekdama geriausio rezultato pagal dokumentuose nustatytus reikalavimus. Vykdant valstybės užsakymo konkursą, negalima derėtis dėl dokumentuose nustatytų minimalių reikalavimų, pasiūlymo vertinimo kriterijų ir tvarkos.
V SKYRIUS
VALSTYBĖS UŽSAKYMŲ SUTARTYS
30. Valstybės užsakymo sutartyje nurodoma:
30.7. naudojimosi intelektinės nuosavybės objektais ir intelektinės nuosavybės teisių įgyvendinimo tvarka ir sąlygos;
31. Prie sutarties pridedama techninė užduotis arba funkciniai reikalavimai ir dalyvio pateiktas pasiūlymas, kurie laikomi sudėtine sutarties dalimi.
32. Valstybės užsakymo rezultatą užsakovas iš dalyvio priima pasirašytinai. Priimdamas rezultatą, užsakovas įsitikina, kad valstybės užsakymo objektas, jo techniniai ir (arba) funkciniai, kiekybės ir kokybės kriterijai atitinka valstybės užsakymo sutartyje ir valstybės užsakymo dokumentuose nustatytus reikalavimus ir yra nepažeistos kitos sutartyje nustatytos sąlygos.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
33. Dalyvis ar jį kontroliuojantys asmenys ir dalyvio siūlomi produktai negali kelti grėsmės nacionaliniam saugumui. Ar dalyvis ar dalyvio siūlomi produktai (įskaitant jų gamintojus) kelia grėsmę nacionaliniam saugumui, vertinama vadovaujantis Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 9 straipsnio 4 dalies 10 punktu.
34. Pradėti vykdyti valstybės užsakymai gali būti nutraukti, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti. Nenumatytos aplinkybės negali priklausyti nuo užsakovo veiksmų.
35. Dalyviai, nesutinkantys su užsakovo sprendimais ar veiksmais (neveikimu), susijusiais su valstybės užsakymo vykdymu, turi teisę per 10 darbo dienų po to, kai gauna užsakovo rašytinį pranešimą arba kai viešai paskelbiama informacija apie jo priimtą sprendimą, pateikti užsakovui rašytinę pretenziją. Užsakovas, gavęs pretenziją, nedelsdamas sustabdo valstybės užsakymo procedūrą, kol bus išnagrinėta ši pretenzija ir priimtas sprendimas. Užsakovas, gavęs dalyvio pretenziją, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų turi pateikti dalyviui motyvuotą sprendimą. Pretenzijos pateikimo tvarka gali būti detalizuojama valstybės užsakymo dokumentuose.