herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO VALDYBOS 2015 M. GEGUŽĖS 8 D. NUTARIMO NR. 03-82 „DĖL MINIMALIŲ KREDITO ĮSTAIGŲ IR FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ DARBUOTOJŲ ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. sausio 13 d. Nr. 03-13

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

Pakeisti Lietuvos banko valdybos 2015 m. gegužės 8 d. nutarimą Nr. 03-82 „Dėl Minimalių kredito įstaigų ir finansų maklerio įmonių darbuotojų atlygio politikos reikalavimų aprašo patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:

 

„LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL MINIMALIŲ ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 4 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 36 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymo 24 straipsnio 3 dalimi, įgyvendindama 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/36/ES dėl galimybės verstis kredito įstaigų veikla ir dėl riziką ribojančios kredito įstaigų ir investicinių įmonių priežiūros, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2002/87/EB ir panaikinamos direktyvos 2006/48/EB bei 2006/49/EB su paskutiniais pakeitimais padarytais 2019 m. gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/878 ir atsižvelgdama į Europos bankininkystės institucijos 2014 m. kovo 27 d. Kintamajam atlygiui taikytinos nominaliosios diskonto normos gaires (angl. Guidelines on the applicable notional discount rate for variable remuneration)( EBA/GL/2014/01) ir į 2021 m. liepos 2 d. Patikimos atlygio politikos gaires (angl. Guidelines on Sound Remuneration Policies)( EBA/GL/2021/04), Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

Patvirtinti Minimalių atlygio politikos reikalavimų aprašą (pridedama).“

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                      Gediminas Šimkus

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2015 m. gegužės 8 d. nutarimu Nr. 03-82

(Lietuvos banko valdybos

2022 m. sausio 13 d. nutarimo Nr. 03-13

redakcija)

 

 

MINIMALIŲ ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMŲ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Minimalių atlygio politikos reikalavimų apraše (toliau – Aprašas) nustatyti reikalavimai, kurių privalo laikytis Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 575/2013 dėl prudencinių reikalavimų kredito įstaigoms ir investicinėms įmonėms, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 575/2013), 4 straipsnio 1 dalyje nurodytos kredito įstaigos ir investicinės įmonės, kurioms taikoma Direktyvos 2013/36/ES VII antraštinė dalis taikant Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento (ES) 2019/2033 dėl riziką ribojančių reikalavimų investicinėms įmonėms, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1093/2010, (ES) Nr. 575/2013, (ES) Nr. 600/2014 ir (ES) Nr. 806/2014, 1 straipsnio 2 ir 5 dalių nuostatas (toliau – kredito įstaiga), nustatydamos ir išmokėdamos atlygį, premijas ir kitas išmokas, skiriamas už veiklos rezultatus darbuotojams, kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką prisiimamai rizikai.

2. Apraše nustatyti reikalavimai mutatis mutandis taikomi ir centrinėms kredito unijoms, Lietuvos Respublikoje įsteigtiems ne Europos Sąjungos valstybės narės ir ne Europos ekonominės erdvės  kredito įstaigų filialams.

3. Apraše vartojamos sąvokos:

3.1. atidėjimo laikotarpis – su verslo specifika ir rizika, verslo ciklu ir darbuotojo veikla glaudžiai susijęs ketverių–penkerių metų arba ilgesnis laikotarpis, per kurį išmokama atidėta kintamojo atlygio dalis;

3.2. atlygis – metinis darbuotojo uždarbis, susidedantis iš pastoviosios ir kintamosios dalies;

3.3. darbuotojai –  kredito įstaigos darbuotojai, kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką banko arba įmonės prisiimamai rizikai:

3.3.1. valdymo ir priežiūros organų nariai ir vyresnioji vadovybė;

3.3.2. reikšmingų verslo padalinių, įskaitant kontrolės funkcijų padalinius, vadovai;

3.3.3. darbuotojai per praėjusius ataskaitinius metus gavę didelį atlygį, kai tenkinamos visos nurodytos sąlygos:

3.3.3.1. darbuotojo atlygis yra 500 000 Eur arba didesnis ir lygus vidutiniam atlygiui, mokamam 3.3.1 papunktyje nurodytiems darbuotojams, arba yra už jį didesnis;

3.3.3.2. darbuotojas vykdo profesinę veiklą reikšmingame verslo padalinyje, o jo veikla yra tokio pobūdžio, kad turi reikšmingą įtaką atitinkamo verslo padalinio rizikos pobūdžiui, vadovaujantis Komisijos deleguotojo reglamentu (ES) Nr. 2021/923, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/36/ES nuostatos dėl techninių reguliavimo standartų, kuriais nustatomi kriterijai vadovaujamoms pareigoms, kontrolės funkcijoms, reikšmingiems verslo padaliniams ir reikšmingam poveikiui reikšmingo verslo padalinio rizikos pobūdžiui apibrėžti, taip pat kriterijai, pagal kuriuos nustatomi darbuotojai ar kategorijos darbuotojų, kurių profesinės veiklos poveikis įstaigos rizikos pobūdžiui toks reikšmingas, kaip ir direktyvos 92 straipsnio 3 dalyje nurodytų darbuotojų ar darbuotojų kategorijų;

3.4. diskonto norma – vertė, iš kurios dauginama nominalioji paskirto, ateityje gautino kintamojo atlygio suma, siekiant gauti jos diskontuotą vertę;

3.5. kintamasis atlygis – atsižvelgiant į tvarius ir pagal riziką pakoreguotus veiklos rezultatus skiriamos piniginės ir nepiniginės išmokos, pensijos įmokos, teisės į banko arba įmonės akcijas, su akcijomis susijusios finansinės priemonės;

3.6. kontrolės funkcijos – rizikos valdymo, atitikties ir vidaus audito funkcijos;

3.7. lyčių požiūriu neutrali atlygio nustatymo politika – politika, grindžiama vienodu atlygiu vyriškos ir moteriškos lyties darbuotojams už vienodą arba vienodos vertės darbą;

3.8. pastovusis atlygis – darbo sutartyje nustatytas darbo užmokestis ir kitos ilgalaikės su veiklos rezultatais nesusijusios išmokos.

4. Kredito įstaiga parengia ir taiko atlygio nustatymo politiką (toliau – Politika), atsižvelgdama į:

4.1. savo dydį (pvz., turto, kapitalo, įsipareigojimų dydį, filialų ir visų darbuotojų skaičių);

4.2. veiklos rūšis ir mastą, sudėtingumą, organizacinę struktūrą ir prisiimamą riziką (pvz., mažmeninė, investicinė bankininkystė arba kita veikla, rizikos valdymas);

4.3. kitus veiksnius (pvz., kredito įstaigos išleistų vertybinių popierių įtraukimą į prekybą reguliuojamoje rinkoje, gautus leidimus taikyti Reglamente  (ES) Nr. 575/2013 nurodytus pažangiuosius rizikos vertinimo metodus skaičiuojant kapitalo pakankamumą).

5. Politika taikoma kredito įstaigai ir jos finansinei grupei, išskyrus tas patronuojamąsias įmones, kurioms yra taikomi specialūs atlygio reikalavimai pagal kitus teisės aktus. Tačiau Apraše nustatyti reikalavimai individualiai taikomi patronuojamųjų įmonių, kurios teikia paslaugas ir vykdo veiklą, nurodytą Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 3 straipsnio 26 dalies 2, 3, 4, 6 ir 7 punktuose, darbuotojams, jei tie darbuotojai įgalioti priimti profesinius sprendimus, galinčius turėti reikšmingą įtaką prisiimamai rizikai arba finansinės grupės veiklai.

6. Politikos kūrimas integruojamas į rizikos valdymo sistemą, už Politikos principų ir kintamojo atlygio apskaičiavimo modelių nustatymą, Politikos periodišką, ne rečiau kaip kartą per metus, persvarstymą kredito įstaigoje atsakinga stebėtojų taryba, o už Politikos įgyvendinimą – valdyba.

7. Politikos principai nustatomi ir kintamojo atlygio apskaičiavimo metodai rengiami taip, kad atitiktų ilgalaikius kredito įstaigos tęstinės veiklos interesus, verslo strategiją, tikslus, vertybes ir skatintų patikimą ir veiksmingą rizikos valdymą, padėtų išvengti interesų konflikto, o darbuotojai nebūtų skatinami prisiimti per didelę kredito įstaigai nepriimtiną riziką, taip pat užtikrintų investuotojų ir klientų apsaugos principus kredito įstaigai teikiant paslaugas. Politika turi būti neutrali lyčių atžvilgiu.

8. Kredito įstaiga, gaunanti naudą dėl valstybės jai taikomų finansinio stabilumo stiprinimo priemonių, riboja kintamojo atlygio dalies dydį visiems darbuotojams kaip tam tikrą grynųjų pajamų procentinę dalį, kai mokamas kintamasis atlygis nesuderinamas su galimybe turėti patikimą kapitalo bazę arba kliudo sustabdyti finansinio stabilumo stiprinimo priemonių taikymą, nemoka kintamojo atlygio kredito įstaigos valdymo organų nariams, nebent tai yra pagrįsta, peržiūri, įvertina ir restruktūrizuoja atlygius taip, kad jie atitiktų ilgalaikius veiklos interesus ir užtikrintų patikimą rizikos valdymą, prireikus riboja pastovųjį kredito įstaigos valdymo organų narių atlygį.

9. Kredito įstaiga gali netaikyti Aprašo 18, 20, 25 ir 26 punktų nuostatų, jeigu darbuotojams paskirtas metinis kintamasis atlygis neviršija 50 000 Eur ir nesudaro daugiau nei trečdalio to darbuotojo viso metinio atlygio. Taip pat  kredito įstaiga gali netaikyti 18, 20, 25 ir 26 punktų nuostatų, jeigu ji nėra laikoma didele įstaiga, kaip apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 575/2013 4 straipsnio 1 dalies 146 punkte, ir jos turto vertė per ketverių metų laikotarpį prieš pat einamuosius finansinius metus vidutiniškai ir individualiai pagal Direktyvą (ES) 2019/878 ir Reglamentą (ES) Nr. 575/2013 sudaro ne daugiau kaip 5 mlrd. Eur. Šio punkto nuostatos taikomos atsižvelgiant į darbuotojo dirbtą laiką einant pareigas, kurioms taikomi Aprašo reikalavimai.

10.  Kredito įstaigos vidaus audito tarnyba ne rečiau kaip kartą per metus privalo patikrinti, kaip įgyvendinama Politika. Tikrinant, kaip įgyvendinama Politika, gali būti pasitelkiami nepriklausomi tretieji asmenys.

11. Nepažeisdama konfidencialumo nuostatų ir asmens duomenų apsaugos reikalavimų,  kredito įstaiga atskleidžia visuomenei informaciją, nurodytą Reglamento (ES) Nr. 575/2013 450 straipsnyje, nepažeidžiant 433 straipsnyje nustatytų informacijos atskleidimo dažnumo ir skelbimo datos reikalavimų.

 

II SKYRIUS

DARBUOTOJŲ KINTAMOJO ATLYGIO NUSTATYMO PRINCIPAI

 

12. Siekiant suderinti asmeninius darbuotojų veiklos tikslus, darbuotojų skatinimą su ilgalaikiais kredito įstaigos tęstinės veiklos interesais, Politikoje nustatyti principai turi apimti pastoviojo ir kintamojo atlygio bei santykio tarp jų nustatymo kriterijus, kintamojo atlygio sudedamųjų dalių proporcijų parinkimą, elementus, iš kurių susideda pastovusis ir kintamasis atlygis, veiklos rezultatų vertinimo ir jų susiejimo su kintamuoju atlygiu mechanizmą, mokėjimo atidėjimo laikotarpį, kriterijus, kuriais vadovaujantis mažinamas arba susigrąžinamas visas kintamasis atlygis ar jo dalis.

13. Darbuotojo pastovusis atlygis turi sudaryti gana didelę viso atlygio dalį ir rodyti profesinę darbuotojo patirtį bei organizacinę atsakomybę. Politikoje nustatomas aiškus kintamojo ir pastoviojo atlygio santykis laikantis principo, kad kintamasis atlygis neviršytų 100 proc. pastoviojo atlygio, išskyrus 14 punkte nurodytus atvejus, ir kad kredito įstaiga, lanksčiai taikydama kintamojo atlygio politikos principus, įskaitant galimybę nemokėti kintamojo atlygio dalies, nepažeistų teisės aktų reikalavimų.

14. Kredito įstaigos visuotinis akcininkų susirinkimas gali iki 200 proc. padidinti maksimalų kintamojo ir pastoviojo atlygio santykį, jeigu tenkinamos šios sąlygos:

14.1. kredito įstaigos akcininkams pateikiama išsami rekomendacija, kurioje pagrindžiamos šio pasiūlymo priežastys ir mastas, įskaitant darbuotojų skaičių ir funkcijas, taip pat tikėtiną poveikį reikalavimui turėti tvirtą kapitalo bazę;

14.2. kredito įstaiga nedelsdama informuoja priežiūros instituciją apie rekomendaciją akcininkams padidinti maksimalų pastoviojo ir kintamojo atlygio santykį, nurodo siūlomą didesnį maksimalų santykį ir jo priežastis. Kredito įstaiga turi galėti įrodyti priežiūros institucijai, kad siūlomas didesnis santykis nepažeidžia kredito įstaigos įsipareigojimų pagal Direktyvą 2013/36/ES ir Reglamentą (ES) Nr. 575/2013, visų pirma įvertinant kredito įstaigos įsipareigojimus dėl nuosavų lėšų;

14.3. sprendimas padidinti maksimalų pastoviojo ir kintamojo atlygio santykį priimamas ne mažesne kaip 2/3 kvalifikuotąja balsų dauguma;

14.4. kredito įstaiga nedelsdama informuoja priežiūros instituciją apie akcininkų sprendimą dėl pastoviojo ir kintamojo atlygio santykio padidinimo ir apie patvirtintą maksimalų pastoviojo ir kintamojo atlygio santykį;

14.5. darbuotojams, kuriems galėtų būti tiesiogiai taikomi didesni maksimalaus kintamojo atlygio lygiai, neturi būti leidžiama tiesiogiai arba netiesiogiai naudotis jokiomis balsavimo teisėmis.

15. Kredito įstaiga, apskaičiuodama pastoviojo ir kintamojo atlygio santykį, gali taikyti diskonto normą. Diskonto norma gali būti pritaikoma ne daugiau kaip 25 proc. viso kintamojo atlygio, kuris skaičiuojamas kaip visų kintamojo atlygio dalių suma prieš pritaikant diskonto normą. Diskontuojamas gali būti tik tas kintamasis atlygis, kurio išmokėjimas atidedamas ne trumpesniam nei penkerių metų laikotarpiui ir kuris išmokamas akcijomis ar kitomis lygiavertėmis su akcijomis susijusiomis finansinėmis priemonėmis. Apskaičiuojant atlygio kintamosios ir pastoviosios dalių santykį, visas kintamasis atlygis yra visų diskontuotų kintamojo atlygio dalių ir nediskontuotos kintamojo atlygio dalies suma.

16. Diskonto norma turi būti skaičiuojama laikantis šių reikalavimų:

16.1. kintamojo atlygio diskonto norma apskaičiuojama pagal formulę:

 


diskonto norma=                          ,  

 

 

kur i – Europos Sąjungos valstybei narei, kurios valiuta išmokamas atlygis, Eurostato nustatytas vidutinis metinis suderinto vartotojų kainų indekso (SKVI) pokyčio rodiklis[1] arba lygiaverčiai oficialūs tos ne Europos Sąjungos valstybės narės, kurios valiuta išmokamas atlygis, statistiniai duomenys;

g – ilgalaikių Europos Sąjungos valstybių narių vyriausybių obligacijų palūkanų normos vidurkis procentais[2] arba lygiaverčiai oficialūs ne Europos Sąjungos valstybės narės, kurios išleista valiuta mokamas atlygis, statistiniai duomenys;

id – koeficientas, kurio dydis penkerių metų laikotarpiui atidėtai kintamojo atlygio sumai, išmokamai Aprašo 20 punkte nurodytomis priemonėmis, turi būti 0,1, o kiekvienais papildomais atidėjimo metais turi padidėti 0,04 dydžiu;

n – laikotarpio, kuriam praėjus bus perduotos akcijų arba kitų lygiaverčių su akcijomis susijusių finansinių priemonių nuosavybės teisės atlygio gavėjui, metų skaičius;

16.2. atskira diskonto norma, skaičiuojama kiekvienos kintamojo atlygio dalies, kuriai taikoma skirtinga atidėjimo ir akcijų arba kitų lygiaverčių su akcijomis susijusių finansinių priemonių nuosavybės teisių įgijimo tvarka;

16.3. diskonto normai skaičiuoti naudojami naujausi kintamojo atlygio paskyrimo dieną turimi duomenys.

17. Garantuotas kintamasis atlygis nesuderinamas su patikimu rizikos valdymu ir mokėjimo už veiklos rezultatus principu, todėl negali būti įtraukiamas į būsimus atlygių planus. Pagal sutartį nustatytas garantuotas kintamasis atlygis gali būti skiriamas tik išimtiniais atvejais naujai priimamiems darbuotojams ir tik pirmaisiais jų darbo metais, jeigu  kredito įstaiga turi patikimą ir tvirtą kapitalo bazę.

18. Atsižvelgiant į galimą riziką, susijusią su įvertintais darbuotojo veiklos rezultatais, ne mažesnės kaip 40 procentų kintamojo atlygio dalies išmokėjimas pinigais arba suteikimas nepiniginėmis priemonėmis atidedamas Politikoje nustatytam atidėjimo laikotarpiui, o kai kintamojo atlygio suma,  kredito įstaigos nuožiūra, yra itin didelė, atidedamas ne mažesnės kaip 60 procentų kintamojo atlygio dalies išmokėjimas pinigais arba suteikimas nepiniginėmis priemonėmis. Atidėta kintamojo atlygio dalis pradedama mokėti ne anksčiau kaip po 1 metų nuo darbuotojo veiklos vertinimo pabaigos ir turi būti išmokama vadovaujantis pro rata principu, t. y. atidėta kintamoji atlygio dalis turi būti proporcingai paskirstyta per visą atidėjimo laikotarpį. Atidėjimo laikotarpio trukmė tarp ketverių–penkerių arba daugiau metų pasirenkama atsižvelgus į verslo ciklą, veiklos rūšis ir mastą, prisiimamą riziką ir darbuotojo veiklos rezultatus, o atidedama kintamo atlygio dalis gali būti didinama atsižvelgus į atlygį gaunančio darbuotojo darbo stažą arba atsakomybę. Kredito įstaigų, kurios pagal jų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir teisės aktų reikalavimus dėl savo dydžio, organizacinės struktūros ir veiklos pobūdžio, masto ir sudėtingumo pripažintos svarbiomis, valdymo organo ir vyresniosios vadovybės nariams taikomas atidėjimo laikotarpis turėtų būti ne trumpesnis nei penkeri metai.

19. Kintamasis atlygis, įskaitant ir atidėtą dalį, išmokamas arba suteikiamas tik esant tvariai  kredito įstaigos finansinei padėčiai ir turi būti siejamas su  kredito įstaigos, jos verslo padalinio ir darbuotojo veiklos rezultatais. Kintamasis atlygis, nepažeidžiant teisės aktų reikalavimų, turi būti mažinamas arba nemokamas, jeigu  kredito įstaigos veiklos rezultatai neatitinka jų veiklos strategijoje numatytų rodiklių, veikla nuostolinga, darbuotojas veikė nesąžiningai arba jo veikla lėmė  kredito įstaigos nuostolį. Tikslinama ir dabartinio kintamojo atlygio suma, ir anksčiau uždirbtos išmokamos sumos, įskaitant lėšų susigrąžinimo susitarimus (angl. clawback arrangements) arba sumas pagal premijų didinimo ir mažinimo sistemas (lot. bonus–malus).

20. Ne mažiau kaip 50 procentų kintamojo atlygio, parinkus tinkamą proporciją, turi sudaryti šios priemonės:

20.1. kredito įstaigos akcijos, su akcijomis susijusios finansinės priemonės arba kitos lygiavertės nepiniginės priemonės;

20.2. kitos finansinės priemonės, kaip apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 575/2013 52 arba 63 straipsniuose, arba kitos finansinės priemonės, kurios kritinėmis situacijomis turi būti konvertuojamos, o bet kuriuo kitu metu teisės aktų nustatyta tvarka gali būti konvertuojamos, remiantis emitento finansine ir mokumo padėtimi, į kredito įstaigos 1 lygio nuosavo kapitalo priemones arba nurašomos.

21. Aprašo 20.1 ir 20.2 papunkčiuose nurodytoms priemonėms taikomas Politikoje nustatytas perleidimo teisės atidėjimo laikotarpis, derinant ilgalaikius kredito įstaigos tęstinės veiklos interesus su darbuotojų skatinimu. Ši nuostata taikoma ir atidedamai pagal Aprašo 18 punktą kintamojo atlygio daliai, ir neatidedamai kintamojo atlygio daliai.

22. Su darbo sutarties nutraukimu susijusios išmokos nustatomos atsižvelgiant į darbuotojo veiklos rezultatus, pasiektus per kredito įstaigos nustatytą laikotarpį, ir taip, kad darbuotojui nebūtų atlyginama, jeigu jo veikla lėmė kredito įstaigos nuostolį, išskyrus teisės aktuose nustatytas privalomas išmokas.

23. Su kompensacija arba išpirkimu pagal ankstesnėje darbovietėje sudarytas sutartis susiję atlygio paketai turi būti suderinti su ilgalaikiais kredito įstaigos interesais, įskaitant Politikoje nustatytus principus dėl išlaikymo, perleidimo teisės atidėjimo, veiklos rezultatų ir lėšų susigrąžinimo susitarimų.

24. Politikoje nustatyti kredito įstaigos nuožiūra kaupiamos pensijos įmokų skaičiavimo principai turi atitikti kredito įstaigos verslo strategiją, tikslus, vertybes ir ilgalaikius tęstinės veiklos interesus.

25. Jeigu darbuotojas darbo santykius nutraukia nesulaukęs pensinio amžiaus, sukaupta pensija Aprašo 20 punkte nurodytomis priemonėmis išmokama darbuotojui ne anksčiau kaip po penkerių metų ir tik padarius visus reikiamus sukauptos pensijos tikslinimus, atsižvelgiant į rizikos poveikį, susijusį su darbuotojo veiklos rezultatais.

26. Darbuotojui, sulaukusiam pensinio amžiaus, sukaupta pensija išmokama Aprašo 20 punkte nurodytomis priemonėmis su penkerių metų perleidimo teisės atidėjimo laikotarpiu.

27. Kredito įstaigos vidaus audito tarnyba prižiūri, kad darbuotojai nesinaudotų asmeninėmis apsidraudimo strategijomis arba draudimu nuo kintamojo atlygio sumažėjimo, siekiant sumažinti rizikos poveikio įtaką, numatytą jų kintamojo atlygio skaičiavimo modeliuose.

28. Kontrolės funkcijas atliekantiems darbuotojams kintamasis atlygis skiriamas už atliktus darbus ir rezultatus, susijusius su jiems priskirtų funkcijų vykdymu, ir nepriklauso nuo veiklos jų kontroliuojamuose verslo padaliniuose rezultatų.

29. Politika turi būti prieinama darbuotojams, kuriems ji taikoma. Darbuotojai iš anksto informuojami apie kriterijus ir metodus, kuriais vadovaujantis nustatomas jų kintamasis atlygis.

 

III SKYRIUS

VEIKLOS REZULTATŲ VERTINIMAS

 

30. Darbuotojų veiklos rezultatai vertinami ir kintamojo atlygio fondas sudaromas įvertinus  kredito įstaigos veiklos rezultatus, atsižvelgus į esamą ir būsimą riziką, naudojamo kapitalo ir likvidumo palaikymo sąnaudas. Apskaičiuotas kintamojo atlygio fondas neturi riboti kredito įstaigos gebėjimo stiprinti kapitalo bazę.

31. Kadangi kintamasis atlygis susietas su veiklos rezultatais, visa atlygio suma turi būti pagrįsta bendru asmens, verslo padalinio ir visos kredito įstaigos rezultatų vertinimu. Vertinant asmeninį kiekvieno darbuotojo indėlį atsižvelgiama ne tik į finansinį indėlį, bet ir į nefinansinius kriterijus (pvz., vidaus taisyklių ir procedūrų laikymąsi, santykių su klientais ir investuotojais standartų laikymąsi).

32. Darbuotojų veiklos rezultatai vertinami kasmet. Apskaičiuojant kintamąjį atlygį remiamasi ne trumpesnės kaip trejų–penkerių metų darbuotojo veiklos vertinimo rezultatais, o kai darbuotojo darbo santykių trukmė trumpesnė nei treji metai, remiamasi turimais darbuotojo veiklos vertinimo rezultatais. Faktinis kintamojo atlygio sudėtinių dalių išmokėjimas paskirstomas per laikotarpį, atitinkantį visą kredito įstaigos veiklos ciklą ir veiklos riziką.

33. Veiklos rezultatų vertinimo procesas turi būti aiškus ir dokumentuotas.

34. Kredito įstaiga privalo turėti darbuotojų, kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali daryti reikšmingą įtaką kredito įstaigos prisiimamos rizikos pobūdžiui ir dydžiui, pareigybių sąrašą ir prireikus jį atnaujinti. Jeigu priežiūros institucija reikalauja, kredito įtaiga turi sugebėti pagrįstai paaiškinti, kaip atrinko į šį sąrašą įtrauktas darbuotojų pareigybes.

35. Kredito įstaigos, kurios pagal jų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir teisės aktų reikalavimus dėl savo dydžio, organizacinės struktūros ir veiklos pobūdžio, masto ir sudėtingumo pripažintos svarbiomis, privalo įsteigti atlygio komitetą, išskyrus atvejus, kai vadovaujantis teisės aktais atlygio komitetui pavestas funkcijas gali atlikti patronuojančiojoje kredito įstaigoje įsteigtas atlygio komitetas. Atlygio komiteto nariais skiriami tik kredito įstaigos stebėtojų tarybos nariai. Kitos kredito įstaigos gali įsteigti atlygio komitetą.

36. Atlygio komiteto funkcijos:

36.1. kompetentingai ir savarankiškai vertinti kintamojo atlygio politiką, praktiką ir užtikrinti, kad atlygio sistema atsižvelgia į visas rizikos rūšis, kapitalą ir likvidumą bei yra suderinama su patikimu ir veiksmingu rizikos valdymu bei kredito įstaigos verslo strategija, tikslais, ilgalaikiais tęstinės veiklos interesais;

36.2. tiesiogiai prižiūrėti už rizikos valdymą ir atitikties kontrolę atsakingų vadovaujančių darbuotojų kintamuosius atlygius;

36.3. rengti sprendimų dėl kintamojo atlygio (įskaitant sprendimus, turinčius poveikį prisiimamai rizikai ir jos valdymui), kuriuos priima kredito įstaigos valdyba, projektus. Rengiant šiuos sprendimų projektus atsižvelgiama į kredito įstaigos, akcininkų, investuotojų ir kitų suinteresuotų dalyvių ilgalaikius interesus bei viešąjį interesą.

37. Kredito įstaigoje, kurioje atlygio komitetas nesudaromas, 36.2 papunktyje nurodytą funkciją vykdo kredito įstaigos stebėtojų taryba.

 

IV SKYRIUS

INFORMACIJOS TEIKIMAS PRIEŽIŪROS INSTITUCIJAI

 

38. Kredito įstaiga Politiką (jeigu buvo keičiama) pateikia priežiūros institucijai kiekvienais metais iki einamųjų metų balandžio 30 dienos.

 

_______________________

 



[1] Nurodytą rodiklį galima rasti šiuo adresu: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tec00118&plugin=1.  

[2] Informaciją apie ilgalaikių Europos Sąjungos valstybių narių vyriausybės obligacijų rodiklius galima rasti šiuo adresu: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=teimf050&plugin=1.