Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 4 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1703

 

2018 m. birželio 13 d. Nr. 580

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. balandžio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-658 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 11 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 4 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1703 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1.1. Įstatymo projektu nustačius, kad konkretus procentas „akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai“ būtų skiriamas Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti, būtų daroma įtaka valstybės biudžeto formavimui. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2002 m. liepos 11 d. nutarime konstatavo, kad „Konstitucijos nuostata, kad įgaliojimus rengti valstybės biudžeto projektą turi Vyriausybė, reiškia, jog Vyriausybė – ir tik ji – turi įgaliojimus valstybės biudžeto projekte numatyti, kiek lėšų ir iš kokių pajamų šaltinių turėtų būti gauta, kiek lėšų ir kokiems tikslams turėtų būti skirta, ir kt. <...> Pažymėtina, kad konstitucinis atviros, teisingos, darnios pilietinės visuomenės imperatyvas, būtinumas užtikrinti konstitucines asmens teises ir laisves bei apsaugoti kitas Konstitucijoje įtvirtintas vertybes suponuoja Vyriausybės pareigą rengiant valstybės biudžeto projektą atsižvelgti į Konstitucijoje įtvirtintas valstybės funkcijas, į esamą ekonominę ir socialinę padėtį, į visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, į turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius bei valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius“. Siūlomu teisiniu reguliavimu ribojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės konstituciniai įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą biudžetiniams metams atsižvelgiant į esamą socialinę ir ekonominę situaciją, į visuomenės ir valstybės poreikius ir galimybes, į turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius ir valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius. Be to, 2002 m. liepos 11 d. nutarime Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad tai, kiek lėšų kiekvienais biudžetiniais metais turi būti skiriama atitinkamai sričiai finansuoti, turi būti nustatoma ne iš anksto apibrėžiant fiksuotą lėšų dalį, bet rengiant ir tvirtinant atitinkamų metų valstybės biudžetą.

1.2. Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti skiriamų akcizo pajamų dalies didinimas atitinkamomis sumomis kasmet reikalautų mažinti iš valstybės biudžeto kitoms programoms finansuoti skiriamas lėšas.

1.3. Atkreipiame dėmesį, kad 2017 m. gruodžio 5 d. priimtu Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 1 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymu jau buvo keista Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti skiriama akcizo pajamų dalis, gauta už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai, ir sumažinta nuo 65 iki 48 procentų.

2. Jeigu Įstatymo projektas vis dėlto būtų svarstomas, pasiūlyti jį svarstyti sistemiškai ir valstybės finansines galimybes įvertinti rengiant Lietuvos Respublikos 2019 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė pateiks Lietuvos Respublikos Seimui 2018 m. IV ketvirtį, ir tobulinti atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies nuostata, reglamentuojanti, kad nuo 2015 m. sausio 1 d. Kelių priežiūros ir plėtros programos metinėje lėšų naudojimo sąmatoje numatoma 30 procentų Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų valstybei, savivaldybėms vietinės reikšmės keliams (gatvėms) tiesti, taisyti, prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti, jau įsigaliojo, todėl siūlytina išbraukti žodžius ir skaičius „25 procentai, nuo 2015 m. sausio 1 d.“

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                      Rokas Masiulis