r_NaujojiAkmene

 

AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

AKMENĖS RAJONO PEDAGOGŲ KVALIFIKACIJOS PLĖTOJIMO, PROFESINIŲ KOMPETENCIJŲ TOBULINIMO IR PRITRAUKIMO Į MOKYKLAS 2023–2025 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2023 m. sausio 30 d. Nr. T-1

Naujoji Akmenė

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 69 straipsnio 5 dalimi, įgyvendindama Akmenės rajono savivaldybės 2022-2030 metų strateginio plėtros plano, patvirtinto Akmenės rajono savivaldybės tarybos 2022 m. gruodžio 27 d. sprendimu Nr. T-258 „Dėl Akmenės rajono savivaldybės 2022-2030 strateginio plėtros plano patvirtinimo“, 2.2.1.1 priemonę „Parengti pedagogų pritraukimo programą ir įgyvendinti priemones“, Akmenės rajono savivaldybės taryba

n u s p r e n d ž i a patvirtinti Akmenės rajono pedagogų kvalifikacijos plėtojimo, profesinių kompetencijų tobulinimo ir pritraukimo į mokyklas 2023–2025 metų programą (pridedama).

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Regionų apygardos administracinio teismo Šiaulių rūmams Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.    

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                 Vitalijus Mitrofanovas


PATVIRTINTA

Akmenės rajono savivaldybės tarybos

2023 m. sausio 30 d. sprendimu Nr. T-1

 

 

AKMENĖS RAJONO PEDAGOGŲ KVALIFIKACIJOS PLĖTOJIMO, PROFESINIŲ KOMPETENCIJŲ TOBULINIMO IR PRITRAUKIMO Į MOKYKLAS 2023–2025 METŲ PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Akmenės rajono savivaldybės pedagogų kvalifikacijos plėtojimo, profesinių kompetencijų tobulinimo ir pritraukimo į mokyklas 2023–2025 metų programa (toliau – Programa) parengta įgyvendinant į Akmenės rajono savivaldybės 2022–2030 metų strateginio plėtros plano, patvirtinto Akmenės rajono savivaldybės tarybos 2022 m. gruodžio 27 d. sprendimu Nr. T-258 „Dėl Akmenės rajono savivaldybės 2022–2030 strateginio plėtros plano patvirtinimo“, 2.2.1.1 priemonę „Parengti pedagogų pritraukimo programą ir įgyvendinti priemones“ bei įvertinus pedagoginių darbuotojų poreikį Akmenės rajono švietimo įstaigose. Programos įgyvendinimo laikotarpis – 2023–2025 metai.

2. Programoje numatytos priemonės, kurios susijusios su pedagogų (mokytojų, dirbančių pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio, vidurinio, profesinio mokymo ir neformaliojo ugdymo programas bei pagalbos mokiniui specialistų) poreikio tyrimu, pedagogų rengimu, perkvalifikavimu ir kvalifikacijos tobulinimo organizavimu, finansinės paramos asmenims, ketinantiems dirbti pedagoginį darbą, teikimu.

 

II SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ LIETUVOJE

 

3. Valstybinėje švietimo 2013–2022 metų strategijoje iškeltam tikslui – paversti Lietuvos švietimą tvariu pagrindu valstybės gerovės kėlimui, ugdyti veržliam ir savarankiškam žmogui, atsakingai ir solidariai kuriančiam savo, Lietuvos ir pasaulio ateitį, – pasiekti reikalingi pedagoginiai resursai. Privalu pasiekti tokį pedagoginių bendruomenių lygį, kai jų daugumą sudaro mąstantys, nuolat tobulėjantys ir rezultatyviai dirbantys profesionalūs mokytojai ir dėstytojai.

4. Mokytojo profesionalumo, kaip svarbiausio mokyklos pažangos veiksnio, aktualumas pabrėžiamas ne viename valstybės strateginiame dokumente. Teigiama, kad mokytojas neturi būti tik formalus švietimo paslaugų teikėjas, nes tokia situacija neskatins ateityje valstybės pažangos, todėl būtina dėmesį sutelkti į kompetencijų – bendrųjų ir dalykinių – plėtotę, nes keičiasi mokytojo vaidmuo ir veiklos pobūdis.

5. Pasirenkančių pedagogo kelią abiturientų skaičius mažėja, pretendentų studijuoti konkursiniai balai gerokai žemesni negu įstojusiųjų į populiariausias programas. Esant tokiai situacijai ypač svarbi pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo sistema, kuri tenkintų ambicingus švietimo kokybės lūkesčius, taip pat socialinės ir ekonominės mokytojo darbo sąlygos, kurios laiduotų pedagogo karjeros prestižą. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos Lietuvos švietimo būklės apžvalgoje „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2019. Mokinių pasiekimų atotrūkis“ pabrėžiama, kad mokytojų profesionalumas turi tiesioginės įtakos mokinių pasiekimams.

6. Vytauto Didžiojo universiteto (toliau – VDU) mokslininkai 2020 m. vasario mėnesį atliko tyrimą, per kurį iš viso apklausė 929 mokyklų direktorius ir 2588 mokytojus iš 59 šalies savivaldybių. Mokyklų direktorių apklausa atskleidė, kad privalomųjų dalykų mokytojų trūksta 23 proc. šalies mokyklų. Trūksta daugiau kaip 350 privalomų dalykų mokytojų ir 504 pedagoginės pagalbos specialistų. Tyrimas taip pat patvirtino, kad Lietuvoje juntamas didelis pedagoginės pagalbos specialistų trūkumas – dabar šalies mokykloms trūksta 202 psichologų, 107 specialiųjų pedagogų, 102 logopedų ir 62 socialinių pedagogų. Pasak VDU mokslininkų, artimiausius penkerius metus poreikis dar labiau augs.

7. Pagal Statistikos departamento informaciją, šiuo metu Lietuvoje daugiausiai mokytojų yra 50–59 metų amžiaus – tyrėjai įspėja, jog pedagogai sparčiai sensta, o jaunų ugdytojų mokyklose – per mažai. Dirbantys mokytojai, sulaukę 65 metų, sudarė vidutiniškai 6,9 proc. visų bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų. Pagal tyrimo duomenis, jauniausi pedagogai dirba tose mokyklose, kurios turi viešosios įstaigos arba uždarosios akcinės bendrovės statusą, – jos sudaro 73 proc. visų mokyklų, kuriose mokytojų amžiaus vidurkis yra 40 metų ar mažesnis.

8. VDU mokslininkai sudarė mokytojų poreikio indeksą. Tyrėjų skaičiavimais, per artimiausius 3–5 metus Lietuvoje labiausiai trūks matematikos (213), fizikos (213), anglų (167), lietuvių (140) ir antrosios užsienio kalbos (96), taip pat pradinio ugdymo (167), chemijos (151), biologijos (103) mokytojų. Iš viso – beveik 2 tūkst. pedagogų.

9. 2017 m. Europos Komisija nurodė, kad mokytojo profesijos prestižo mažėjimas ir personalo trūkumas kelia problemų daugelyje ES valstybių. Neskatinant jaunų ir gabių asmenų rinktis pedagogo profesijos ir darbo mokykloje, gali nebūti kam pakeisti į pensiją išeinančių mokytojų.

10. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (toliau – EBPO) rekomendavo Lietuvai apsispręsti dėl pedagogų rengimo finansavimo prioritetų. Jų nuomone, nacionaliniai ištekliai turėtų būti skiriami rengti tų dalykų mokytojus, kurių trūksta. Nepakanka tik skirti stipendijas pedagoginėms studijoms  ̶  reikia užtikrinti ir jų panaudojimo efektyvumą. Ir EBPO, ir Tarptautinio valiutos fondo ekspertai pabrėžia, kad būtina gerokai padidinti mokytojų atlyginimus, nes tai galėtų būti veiksminga priemonė, motyvuojanti jaunus ir gabius žmones rinktis mokytojo profesiją.

 

III SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ AKMENĖS RAJONE

 

11. Atlikus Akmenės rajono pedagoginių darbuotojų analizę pagal Pedagogų registro 2022 m. rugsėjo 1 d. duomenis nustatyta, kad 2022–2023 mokslo metais Akmenės rajono švietimo įstaigose dirba 360 pedagogų, iš kurių 340 pagrindinėje ir 20 nepagrindinėje darbovietėje.

 

 

12. Pedagogų amžiaus analizė parodė, kad Akmenės rajono švietimo įstaigose jau 2023 m. gali trūkti 18 mokytojų, jei visi 64 ir vyresni dirbantys pedagogai nuspręstų išeiti į užtarnautą poilsį. Pedagogų trūkumą ateityje gali nulemti ikimokyklinių įstaigų darbo režimo pakeitimas (6 nekontaktinių valandų įteisinimas), senyvo amžiaus pedagogų išėjimas į užtarnautą poilsį, pedagoginę specialybę įgijusių asmenų nenoras dirbti mokykloje dėl įvairių priežasčių (mažas pradedančio pedagogo atlyginimas, didelės nuomojamo būsto ir kelionės išlaidų kainos ir t. t.), brangiai kainuojančios pedagogo kvalifikaciją suteikiančios studijos. Vidutinis Akmenės rajono mokytojų amžius yra 52 metai. Jau 2022 metų rugsėjo 1 d. iškėlė iššūkių – Papilės Simono Daukanto gimnazijoje chemiją III–IV klasėse mokiniai mokosi nuotoliniu būdu, sudėtinga buvo rasti tikybos mokytoją Kruopių pagrindinėje mokykloje, Akmenės rajono Akmenės ir Naujosios Akmenės Ramučių gimnazijos susidūrė su iššūkiu rasti fizikos mokytoją.

 

Duomenų šaltinis: Švietimo valdymo informacinė sistema

 

Mokytojų trūkumas laikotarpiui

2023 m.

2024 m.

2025 m.

Iš viso per 3 metus

Dalykai/amžius

64 ir daugiau

63

62

Iš viso

Fizinis ugdymas

3

1

4

Pradinis ugdymas

2

2

2

6

Ikimokyklinis ugdymas

1

1

3

5

Muzika

3

1

3

7

Technologijos

2

1

1

4

Istorija

1

1

2

Anglų k.

3

3

Rusų k.

1

2

3

Chemija

1

1

Biologija

1

1

1

3

Lietuvių kalba ir literatūra

3

1

4

Specialioji pedagogika

2

2

Neformalusis švietimas

2

2

Fizika

1

1

Matematika

2

2

Geografija

1

1

Iš viso

18

12

20

50

 

Mokytojų poreikio analizė rodo, kad Akmenės rajone per trejus ateinančius metus gali trūkti 50 mokytojų. Didžiausias trūkstamų pedagogų skaičius per 3 metus susidarys muzikos (7), pradinio ugdymo (6), ikimokyklinio ugdymo (5), lietuvių kalbos ir literatūros, fizinio ugdymo, technologijų (4) mokytojų tarpe.

13. Atlikus apklausą apie pedagogų darbo ir gyvenamą vietovę išsiaiškinta, kad net 116 pedagogų nesutampa darbo ir gyvenama vietovė. 47 iš jų neturi galimybės vykti maršrutiniu transportu, 19 iš jų gyvena kitose savivaldybėse.

14. EBPO ekspertai mokytojų bendruomenės stiprinimo srityje siūlo šias priemones, kurios yra aktualios ir Akmenės rajonui:

14.1. valdyti mokytojų pasiūlos mastą;

14.2. būtina galvoti apie mokytojų perskirstymą ir perkvalifikavimą;

14.3. užtikrinti finansavimą, kuris sudarytų sąlygas naujiems asmenims pritraukti į mokyklą;

14.4. tikslinis pedagoginių studijų finansavimas turėtų būti orientuotas į pačias reikalingiausias specialybes. Svarbu siekti, kad pedagoginį darbą pradedantys dirbti jauni žmonės nepaliktų švietimo sistemos dėl kitų karjeros krypčių;

14.5. sukurti nuoseklesnę mokytojo profesinės karjeros kelio sistemą. Stiprinti ryšį tarp mokytojų kompetencijų ir to vaidmens, kuris reikalingas gerinant mokinių pasiekimus;

14.6. įvesti 2–3 metų įvadinį (podiplominės praktikos) laikotarpį jaunam mokytojui, kad jis gautų nuolatinį grįžtamąjį ryšį ir mentoriaus pagalbą. Nuolat atrinkti ir rengti kvalifikuotus mentorius. Mokyklose įdiegti vidaus įsivertinimu, kurį atliktų patyrę mokytojai, grįstą mokytojų vertinimo sistemą. Individualūs mokytojų kvalifikacijos kėlimo poreikiai turėtų būti nustatomi pagal įsivertinimo rezultatus, tobulintinas sritis ir mokyklos strateginį planą.

15. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizėje „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2021“ Akmenės rajono savivaldybei pateiktos rekomendacijos – skirti daugiau išteklių mokytojų kompiuterinio raštingumo, skaitmeninei ir nuotolinio mokymo kompetencijoms gerinti, siekiant sumažinti skirtumus tarp miesto ir kaimo mokyklų.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

16. Programos tikslas – užtikrinti pedagogų poreikio tenkinimą Akmenės rajone.

17. Programos uždaviniai:

17.1. tirti pedagogų poreikį;

17.2. organizuoti pedagogų rengimą, perkvalifikavimą ir kvalifikacijos tobulinimą;

17.3. teikti finansinę paramą asmenims, ketinantiems dirbti pedagoginį darbą Akmenės rajone.

 

V SKYRIUS

PEDAGOGŲ RENGIMO, KVALIFIKACIJOS PLĖTOJIMO, PROFESINIŲ KOMPETENCIJŲ TOBULINIMO IR PRITRAUKIMO Į MOKYKLAS

2023–2025 METŲ PROGRAMOS PRIEMONIŲ PLANAS

 

18. Programos įgyvendinimo priemonės, vykdytojai ir numatomos lėšos:

 


Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Vykdytojas, partneriai

Lėšos

2023 m.

Lėšos

2024 m.

Lėšos

2025 m.

1 uždavinys. Tirti pedagogų poreikį.

1.1.

Švietimo įstaigų vadovų apklausos dėl pedagoginių darbuotojų poreikio vykdymas

Švietimo, kultūros ir sporto skyrius

-

-

-

1.2.

Informacijos apie pedagogų poreikį teikimas Užimtumo tarnybai prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Švietimo valdymo informacinei sistemai (toliau – ŠVIS)

Švietimo įstaigų vadovai

-

-

-

2 uždavinys. Organizuoti mokytojų rengimą, perkvalifikavimą ir kvalifikacijos tobulinimą

2.1.

Skatinti mokyklas teikti paraiškas programai „Renkuosi mokyti“.

 

-

-

-

2.2.

Skatinti pedagogus aktyviai dalyvauti Nacionalinės švietimo agentūros projekte „Tęsk“.

-

-

-

2.3.

Stipendijos paskutinio kurso pedagoginių studijų studentams

9000 Eur

9000 Eur

9000 Eur

2.4.

Mokytojų persikvalifikavimo studijų finansavimas

6000 Eur

6000 Eur

6000 Eur

2.5.

Mokytojų kvalifikacijos tobulinimas

Iš mokykloms skiriamų mokymo lėšų

Iš mokykloms skiriamų mokymo lėšų

Iš mokykloms skiriamų mokymo lėšų

3 uždavinys. Teikti finansinę paramą asmenims, dirbantiems ar ketinantiems dirbti pedagoginį darbą Akmenės rajone

3.1.

Organizuoti mokytojų aprūpinimą kanceliarinėmis priemonėmis.

Akmenės rajono savivaldybės administracija,

mokyklų vadovai

15 Eur pareigybei

(3241,20)

15 Eur pareigybei

 

15 Eur pareigybei

 

3.2.

Iš dalies kompensuoti pedagogų patirtas kelionės į darbą ir iš jo išlaidas.

4000 Eur

4000 Eur

4000 Eur

3.3.

Kompensuoti įsikūrimo Akmenės rajone išlaidas

30 000 Eur

30 000 Eur

30 000 Eur

Iš viso:

52241,20

 

 

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19. Programai įgyvendinti gali būti naudojamos Savivaldybės ir valstybės biudžetų, Europos Sąjungos finansinės paramos, įstaigų, rėmėjų lėšos. Programos numatytų priemonių įgyvendinimo poreikiui ir pažangai nustatyti kasmet renkama informacija.

20. Apibendrinus kasmetinius duomenis, esant poreikiui, Programa gali būti koreguojama, formuluojamos rekomendacijos priemonių tobulinimui. Priemonės, susijusios su finansavimo iš savivaldybės biudžeto skyrimu, įgyvendinamos pagal tvarkos aprašus, kuriuos teisės aktu tvirtina Akmenės rajono savivaldybės vykdomoji institucija.

 

___________________________

part_7cb5daad7230447bb7d058f3cb27607e_end